ID.nl logo
Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo

Vliegen met een flight-simulator is gaaf! En voor de echte enthousiasteling is goede software niet voldoende. Die bouwt voor vele duizenden euro’s een replica van een cockpit in zijn kelder. Inmiddels is er virtual reality en daarmee is ‘simvliegen’ opeens nog realistischer tegen een veel vriendelijkere prijs. Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo.

Tip 01: Een goede vr-pc

Voor het gebruik van virtual reality en een vluchtsimulator heb je een Windows-computer nodig. De Mac is helaas niet geschikt voor vr. De systeemeisen voor vr-software zijn onlangs wat gezakt, maar je hebt nog steeds een sterke pc nodig. Voor een optimale simulatie-ervaring heb je minimaal een GTX 970- of R9 290-videokaart, een i5 6400-processor en minimaal drie vrije usb3.0-poorten. Bouw je zelf, dan moet je rekenen op een aanschaf van tussen de 700 en 1000 euro. Als je meer wilt uitgeven, investeer dan vooral in een goede videokaart. Dat levert veel meer op dan een betere processor. Voor vr kunnen we Windows 10 aanbevelen, dat draait net wat beter en sneller dan Windows 8.

©PXimport

Voor het gebruik van vr en een vluchtsimulator heb je een krachtige computer nodig

-

Tip 02: HTC Vive

Er zijn op dit moment twee belangrijke fabrikanten van vr-brillen: HTC en Oculus. De HTC Vive (699 euro) wordt geproduceerd door HTC in samenwerking met software-uitgever Valve. De Vive werd in eerste instantie vooral gepositioneerd als een systeem waarmee je ‘kamervullende vr’ gebruikt. Dat wil zeggen dat je binnen een afgebakend speelgebied vrij kunt rondlopen en de virtuele wereld manipuleert met twee vr-controllers. De HTC Vive is ook zeker geschikt voor vluchtsimulators. Er zijn wel een paar kleine minpunten aan de Vive. Om te beginnen is het scherm net wat minder scherp dan concurrent Oculus Rift. Dit betekent helaas in de praktijk het verschil tussen metertjes net wel of net niet kunnen lezen. Daarnaast is de Vive wat benauwder en zwaarder, wat voor langere sessies (in realtime de oceaan over) echt te merken is. Toch is het een zeer degelijke headset met uitgebreide software-ondersteuning en zeker een optie voor simvliegen.

©PXimport

Tip 03: Oculus Rift

Hoewel de Oculus Rift (469 euro) in eerste instantie werd gepositioneerd als dé keuze voor zittende vr, zoals race-games en vluchtsimulators, is de Rift inmiddels net zo capabel in kamervullende vr. Voor de simulatiefanaat zal dat echter niet zo belangrijk zijn. Wat voor virtuele piloten belangrijker is, is het scherpe scherm, het lichte gewicht en de goede ingebouwde koptelefoons. Ook is de Rift een stuk goedkoper dan de Vive, zelfs als je er de vr-controllers voor kamervullende vr bij koopt.

Een ander voordeel van Rift is een technologie die ‘Asynchronous Space Warp’ heet. In een notendop komt het erop neer dat Oculus een speciale driver heeft die zwaardere vr-software soepeler laat draaien. Dit zorgt voor een comfortabelere en realistischere ervaring.

©PXimport

Oculus Rift geeft een comfortabele en realistische ervaring

-

Waarom simvliegen

Vluchtsimulators voor hobbyisten bestaan al sinds de jaren 80. De eerste homecomputers hadden al relatief complexe sims, zowel voor burgerluchtvaart (MicroProse) als voor gevechtsvliegtuigen (de Jane’s-serie). Het is logisch dat sims zo’n aantrekkingskracht hebben, want het werkelijk leren besturen van een vliegtuig is lang niet voor iedereen bereikbaar. Flightsims komen inmiddels zo dicht bij de werkelijkheid dat het zeer zeker mogelijk is om de basis van het navigeren en bedienen van een toestel achter het computerscherm onder de knie te krijgen. Het is een hobby die je zo groot kunt maken als je zelf wilt. Voor een paar tientjes aan software ben je al ‘in de lucht’, maar met de juiste controllers en (zoals in dit artikel) een vr-bril wordt het allemaal zeer overtuigend.

©PXimport

Tip 04: Mobiele vr-viewer

Wie een geschikte telefoon heeft, kan zelfs vr gebruiken met zijn mobiel en een viewer. Deze viewers zijn in diverse prijsklassen verkrijgbaar, van kartonnen maskertjes tot uitgebreide ergonomische headsets. Sommige telefoons van Samsung zijn ook geschikt voor Gear VR, een kwalitatief zeer goed vr-systeem. Google kwam onlangs met een concurrent, Daydream genaamd, wat ook een heel prettige mobiele vr-ervaring geeft. Deze vr-viewers geven toegang tot mobiele vr-apps, maar het is ook mogelijk om pc-vr op je mobiel te gebruiken, al is de kwaliteit ervan natuurlijk niet te vergelijken met een Rift of Vive. Als je al een geschikte Android-telefoon in huis hebt, is het natuurlijk wel een erg leuke manier om eens aan simvliegen te snuffelen. Zie het kader ‘Riftcat VRidge’ voor het gebruik van Riftcat met je mobiele vr-systeem.

©PXimport

Heb je een geschikte telefoon, dan kun je met je mobiel en een cardboardviewer vr gebruiken

-

Tip 05: FlyInside

De meeste populaire programma’s voor vluchtsimulatie zijn nog niet geschikt voor virtual reality. Gelukkig is er een bedrijf dat in dit gat is gesprongen en het pakket FlyInside op de markt bracht. FlyInside is een zogenaamde ‘mod’ die de Steam-versies van zowel Microsoft Flight Simulator X als X-Plane 11 converteert naar vr. En het pakket doet dit zeer goed. Opeens zit je werkelijk in de cockpit van het vliegtuig van je keuze. Alle scenerypakketten, optionele vliegtuigen en missies werken zonder problemen in vr. Wie dus al actief vliegt met een van deze twee pakketten, kan met FlyInside in één stap de sprong naar virtual reality maken. Het pakket ondersteunt zelfs de bewegingscontrollers van de Vive en Rift, waardoor je met je handen de knoppen van het toestel kunt bedienen en zelfs de virtuele stuurknuppel kunt pakken. Dat laatste blijft echter minder goed werken dan een echte flightstick. FlyInside kost 32 dollar (ca. 28,50 euro) voor FSX en 38 dollar (ca. 33,50 euro) voor X-Plane. Een gratis demo is hier beschikbaar.

©PXimport

Tip 06: Flight Simulator X

Microsoft Flight Simulator (24,99 euro) was ooit de koning van de sims. Microsoft stootte het pakket echter enkele jaren geleden af en daarmee leek een einde te komen aan de reeks. Tot het bedrijf Dovetail Games (bekend van Train Simulator) de rechten op de naam en de software overnam. Inmiddels is FSX via Steam verkrijgbaar en volledig speelbaar op moderne pc’s. En dankzij het eerder genoemde FlyInside werkt de Steam-versie ook in vr. Wie nog een oude diskversie van FSX heeft, heeft helaas pech: die versie werkt niet met FlyInside. Wel zijn al je oude add-ons gewoon te gebruiken in de Steam-versie en is het al met al dus geen grote investering om je oude simulatieomgeving naar de moderne tijd te brengen. Als je nieuwkomer bent, wees er dan er wel op voorbereid dat FSX grafisch in het verleden is blijven hangen. Maar qua realisme en vluchtgevoel is het nog steeds een zeer aangename en overtuigende ervaring.

©PXimport

Tip 07: X-Plane 11

Volgens sommigen was X-Plane (64,99 euro) de reden dat Microsoft de stekker uit FSX trok. X-Plane (waarvan versie 11 onlangs verscheen) is grafisch zeer indrukwekkend, heeft een heel realistisch vliegmodel en bevat standaard de ‘scenery’ van bijna de hele aarde. Dat betekent dat je ‘uit de doos’ meteen een wereldreis kunt maken in een van de burger- of gevechtsvliegtuigen. Het pakket bevat ook een modus voor online vliegen, zodat je met meerdere piloten hetzelfde luchtruim kunt delen. Ook interessant voor serieuze luchtvaartstudenten is de ‘instructiemodus’ waarbij een instructeur de vlucht van de student kan beïnvloeden door bijvoorbeeld defecten in het vliegtuig te activeren, zodat de piloot in spe daarop kan reageren. Ten slotte is er (net als voor FSX) een uitgebreid aanbod aan gratis extra’s, zoals stukken landschap of vliegtuigen, die door enthousiaste amateurs op internet worden aangeboden.

©PXimport

X-Plane heeft een heel realistisch vliegmodel en bevat de ‘scenery’ van bijna de hele aarde

-

Simulatieziekte

De term simulatieziekte stamt uit de echte (burger)luchtvaart, waar piloten die lange tijd in een professionele simulator doorbrengen soms last van misselijkheid krijgen. Inmiddels is de term ook helaas bekend onder vr-gebruikers. Simulatieziekte is verwant aan wagen- of luchtziekte. Iedereen die weleens probeert een boek te lezen op de achterbank van de auto en zich naar voelt, weet wat het is. Simulatieziekte ontstaat als de ogen wel beweging zien, maar het evenwichtsorgaan geen beweging voelt. Het gevolg is een steeds sterker gevoel van onbehagen en als je er niet goed mee omgaat kun je er dagen last van houden. De beste manier om simulatieziekte te voorkomen is er langzaam tolerantie voor op te bouwen. En dat doe je door onmiddellijk met vr te stoppen als je ongemak voelt. Doorzetten maakt het alleen maar erger. Door steeds te stoppen bij ongemak, merk je dat je lichaam er steeds langer en beter tegen kan om in vr te vliegen. Ben je al misselijk? Gember helpt sommige mensen. Zelfs een glaasje ginger ale wil nog weleens helpen de maag te kalmeren na een te intense simvlucht.

©PXimport

Tip 08: Ultrawings

Dat een vluchtsimulator niet altijd heel serieus hoeft te zijn, bewees het aloude PilotWings voor de Super Nintendo (en zijn opvolgers op de N64 en 3DS). Ultrawings is een redelijk schaamteloze kloon van deze game, voor Oculus Rift en HTC Vive. Ultrawings draait om kleine lichte vliegtuigjes waarmee je over een aantal eilanden vliegt en missies uitvoert. Ultrawings speel je met de controllers van je vr-systeem, waarmee je handmatig de (eenvoudige) instrumenten bedient en de virtuele flightstick vastpakt. Ultrawings is vooral een heel ontspannende game en wat minder een sim. Toch is er naast de arcade-modus een realistisch vluchtmodel dat inderdaad wat realistischer overkomt. Dankzij de relatief eenvoudige maar kleurrijke graphics is de spelwereld aantrekkelijk en solide. Een erg leuke instap-vliegsim voor wie al een Rift of Vive in huis heeft.

©PXimport

Riftcat VRidge

Het is mogelijk om pc-vr te ervaren met een Android-telefoon. Hiervoor heb het het programma VRidge nodig, van Riftcat. Deze app (en bijbehorende pc-driver) zorgt ervoor dat Steam denkt dat je een vr-headset aangesloten hebt. Het beeld wordt op je telefoonscherm geprojecteerd en dankzij de lenzen van de cardboard of Gear VR zie je de 3D-wereld. De beste ervaring krijg je met een Samsung Gear VR, waarbij je je telefoon met usb-kabel aan je pc aansluit. Maar ook is het mogelijk om andere telefoons met cardboard-viewer te koppelen via wifi. Een draadloze verbinding zorgt echter voor vertraging, wat het comfort verslechtert en wat eerder tot simulatieziekte kan leiden! Het is belangrijk om te weten dat VRidge altijd een mindere ervaring zal geven dan volwaardige vr-headsets. Dat komt onder meer omdat de ‘tracking’ (het systeem om vast te stellen in welke richting je kijkt) bij een pc-vr-systeem vele malen preciezer is. Een mobiele vr-setup maakt alleen gebruik van de ingebouwde gyroscoop van je telefoon en dat is minder betrouwbaar. Toch is het zeker de moeite van het proberen waard en een goede eerste stap in je virtuele cockpit.

Tip 09: T-flight Hotas X

Een vluchtsimulator komt pas echt tot leven met een goede controller, ook wel HOTAS (Hands On Throttle And Stick) genoemd. Een Hotas bestaat uit een joystick, een gashendel en (indien je daarvoor kiest) voetpedalen. Een heel goed instapmodel is de Thrustmaster T-Flight X die al voor zo’n 50 euro te vinden is. Hoewel de stick niet lijkt op een echt vliegtuigstuur, is hij zeer precies en dankzij de vele knoppen perfect voor lange vluchten. Niets is immers zo vervelend als halverwege een manoeuvre je toetsenbord moeten zoeken om een paneel te bedienen. De T-Flight Hotas X is ook buitengewoon geschikt voor ruimteschietspellen zoals Elite Dangerous of Star Citizen, zodat je je hiermee niet meteen vastlegt op simvliegen.

©PXimport

Tip 11: Logitech Flight Yoke

Net even realistischer is de Logitech G Saitek Pro Flight Yoke (ca. 130 euro). Deze vlieg-gadget is vormgegeven als het stuur van een Cessna-sportvliegtuig. Het is ook mogelijk om roerpedalen toe te voegen voor de complete vliegervaring. Ook zitten er diverse (programmeerbare) knoppen en handels op, waarmee de cockpit heel tastbaar en realistisch wordt. Zelfs met een vr-bril op is het heel makkelijk om deze knoppen en handels te vinden, waardoor je al snel gedachteloos je toestel over de baan taxiet en opstijgt. Duurdere versies van deze gespecialiseerde Hotas zijn uiteraard ook verkrijgbaar, soms zelfs met ‘force feedback’. Dat laatste wil zeggen dat het stuur weerstand geeft naargelang het vliegtuig beweegt. Force feedback maakt de ervaring bijna compleet. Deze instap-Saitek heeft dergelijke extra weerstand niet, maar voelt toch al net echt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Eindelijk: WhatsApp werkt aan een eigen Apple Watch-app
Gezond leven

Eindelijk: WhatsApp werkt aan een eigen Apple Watch-app

WhatsApp werkt aan een officiële app voor de Apple Watch. De chatdienst test op dit moment een bètaversie via Apples TestFlight-programma. Daarmee kunnen gebruikers voor het eerst rechtstreeks vanaf hun horloge berichten niet alleen lezen, maar ook beantwoorden.

De nieuwe Apple Watch-versie is een zogenoemde companion-app en werkt dus alleen in combinatie met een iPhone. Zonder telefoon in de buurt blijven berichten onbereikbaar. Zodra het horloge gekoppeld is met de iPhone, wordt WhatsApp automatisch herkend; een aparte QR-code scannen is niet nodig.

Basisfunctionaliteit aanwezig

In de huidige bètaversie van de chat-app kunnen gebruikers recente chats openen, berichten lezen en antwoorden sturen met emoji's, korte standaardreacties of voiceberichten. Ook ontvangen media, zoals foto's en spraakopnames, zijn voortaan zichtbaar en afspeelbaar. De interface is eenvoudig gehouden en sluit aan bij de stijl van watchOS.

©WhatsApp

Vereisten en beschikbaarheid
De bètaversie is beschikbaar via WhatsApp beta for iOS build 25.32.10.71 in TestFlight en vereist watchOS 10.0 of hoger. Alleen gebruikers met toegang tot het TestFlight-programma kunnen de app momenteel uitproberen. WhatsApp heeft nog niet aangegeven wanneer de publieke versie verschijnt.

Voorzichtige eerste stap

Tot nu toe konden Apple Watch-gebruikers alleen WhatsApp-meldingen ontvangen en daarop summier reageren. Met deze bètaversie komt daar voorzichtig verandering in: voor het eerst is er een aparte app waarmee gesprekken vanaf de pols kunnen worden beheerd. Omdat de iPhone nog steeds nodig is, blijft de functionaliteit enigszins beperkt, maar de test laat zien dat WhatsApp de integratie met watchOS langzaam maar zeker serieus neemt en eindelijk uitbreidt.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: vijf 4K-beveiligingscamera’s voor om het huis tot 200 euro
© EdwardSamuel - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Waar voor je geld: vijf 4K-beveiligingscamera’s voor om het huis tot 200 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Het wordt steeds vroeger donker en dan is het prettig als je je huis ook 's-avonds goed kunt beveiligen. Dat kan met een goede beveiligingscamera. Wij vonden vijf 4K-modellen voor je voor minder dan 200 euro.

Als je een beveiligingscamera zoekt die haarscherpe beelden levert, is 4K-resolutie inmiddels gemeengoed geworden. Voor minder dan tweehonderd euro zijn er verrassend veel camera’s die niet alleen in hoge kwaliteit filmen, maar ook lokaal kunnen opslaan en op afstand te bedienen zijn via een app. Wij vonden vijf modellen voor je.

eufyCam 3 S330

De Eufy S330 eufyCam (eufyCam 3) is een draadloze IP-beveiligingscamera voor buiten die je huis in 4K-kwaliteit bewaakt. De camera heeft een maximale resolutie van 3840 × 2160 pixels en een groothoek van 135 graden, zodat je een brede kijkhoek hebt. Het apparaat is bedoeld voor buitengebruik en voldoet aan IP65 (stofdicht en beschermd tegen sproeiwater) en kan werken tussen –20 °C en 50 °C. Je installeert de camera eenvoudig met de meegeleverde muurbevestiging. Dankzij de geïntegreerde speakers en microfoon kun je tweewegsaudio gebruiken, zodat je op afstand kunt communiceren met mensen in de buurt.

De eufyCam 3 biedt meerdere detectiefuncties. Hij onderscheidt mensen en voertuigen, heeft een bewegingsdetector en zoomfunctie en geeft een melding op je telefoon wanneer er iets wordt gedetecteerd. Voor het nachtzicht gebruikt de camera infrarood, zodat je ook ’s nachts duidelijke beelden hebt. Indien nodig kun je de ingebouwde sirene van 100 dB activeren om indringers af te schrikken. De camera heeft 16 GB aan geïntegreerd flashgeheugen en werkt op een oplaadbare lithium-accu, waardoor er geen abonnement voor cloudopslag nodig is.

EZVIZ BC1C Pro

De EZVIZ BC1C Pro is een oplaadbare beveiligingscamera die speciaal is ontworpen voor buitengebruik. Deze camera werkt volledig draadloos en ondersteunt wifi, waardoor je hem overal rondom je huis kunt monteren. Een geïntegreerd zonnepaneel en een krachtige 10 400 mAh-accu zorgen ervoor dat je de batterij slechts af en toe hoeft op te laden; volgens de fabrikant kan de camera tot 180 dagen werken zonder stopcontact. De camera levert haarscherpe beelden dankzij de 4K Ultra HD-resolutie en heeft een Always-On Video-functie die continu opneemt. ’s Nachts zorgt kleurennachtzicht voor heldere beelden.

De BC1C Pro beschikt over AI-ondersteunde bewegingsdetectie die onderscheid maakt tussen personen en voertuigen, zodat je minder ongewenste meldingen krijgt. Je ontvangt via de EZVIZ-app slimme meldingen op je smartphone en je kunt via tweeweg-spraak met bezoekers praten. Voor lokale opslag is een microSD-slot aanwezig waarmee je tot 512 GB kunt opslaan. De camera heeft bovendien een ingebouwd alarm en twee LED-spotlights om indringers af te schrikken. De behuizing is weersbestendig, waardoor het apparaat geschikt is voor buitenplaatsing.

TP-Link Tapo C560WS

De TP-Link Tapo C560WS is een 4K-camera (8 megapixel) die je op afstand kunt draaien en kantelen. Volgens de specificaties heeft deze camera een resolutie van 3840 × 2160 pixels en ondersteunt hij 25 frames per seconde. Je kunt hem 360 graden draaien en verticaal kantelen om een groot gebied rondom je huis te overzien. Voor de verbinding kan de camera gebruikmaken van zowel een 100 Mbps Ethernetverbinding als wifi (802.11a/b/g/n/ac/ax), waardoor je hem ook via je draadloze netwerk kunt gebruiken. De stroomvoorziening verloopt via netspanning; er is dus geen batterij om te vervangen.

De Tapo C560WS is uitgerust met audiodetectie en bewegingsdetectie, een ingebouwde microfoon en speaker, geïntegreerde verlichting en een sirene. Voor nachtzicht wordt zowel IR-licht als een spotlight gebruikt, zodat je ook ’s nachts beeld in kleur kunt krijgen. Dankzij de IP66-classificatie is de camera volledig stofdicht en spatwaterdicht. Je kunt beelden lokaal opslaan op een microSD-kaart of via een NAS. De camera ondersteunt Onvif voor koppeling aan andere systemen. Met de Tapo-app stel je de bewegingsdetectie in en volg je live-beelden, terwijl de tweeweg-audio je laat praten met mensen die voor de camera staan.

Reolink P430 4K PoE IP-camera

De Reolink P430 is een 4K-PoE-camera met een 5× optische zoom. De camera heeft geïntegreerde spotlights en ondersteunt kleurennachtzicht, zodat je ook in het donker kleuren kunt zien. Slimme detectie onderscheidt personen, voertuigen en andere bewegingen en stuurt direct meldingen naar je smartphone. Het apparaat beschikt over een sirene en felle lampen om ongewenste bezoekers af te schrikken. Met tweeweg-audio kun je via de app met bezoekers praten.

Deze Reolink-camera wordt gevoed via Power over Ethernet (PoE), waardoor je via één kabel zowel data als stroom levert. Voor opslag kun je kiezen uit meerdere opties: een microSD-kaart tot 256 GB, een NVR-systeem of een FTP-server. De behuizing heeft een IP67-classificatie, wat betekent dat de camera volledig beschermd is tegen stof en regen. Het model is gericht op buitengebruik en kan eenvoudig worden geïntegreerd in een Reolink-NVR-systeem voor een groter beveiligingsnetwerk.

EZVIZ EB5 4K Solar camera

De EZVIZ EB5 4K combineert een 4K-camera met zonne-energie. Het apparaat is uitgerust met een 1/2,7-inch CMOS-sensor, een diafragma van F1,6 en levert video met een maximale resolutie van 3840 × 2160 pixels. De camera werkt volledig draadloos dankzij een ingebouwde 10 400 mAh-accu en een 1,4 W zonnepaneel, zodat twee uur zonlicht per dag voldoende is om hem draaiende te houden. Het apparaat ondersteunt Wi-Fi 6 voor een stabiele draadloze verbinding, zelfs rond grote huizen.

Voor nachtzicht gebruikt de EB5 zowel infrarood als led-spotlights, wat zorgt voor helder kleurbeeld in het donker. Een AI-systeem onderscheidt personen en voertuigen en stuurt direct meldingen naar jouw smartphone. Dankzij Always-On Video maakt de camera automatisch opnames op vaste tijden, waardoor hij 24/7 bewaakt. Er zijn tweeweg-audio en een ingebouwde sirene met spotlights om bezoekers aan te spreken of af te schrikken. Voor opslag kun je een microSD-kaart tot 512 GB gebruiken of kiezen voor cloudopslag. De behuizing is IP65-gecertificeerd en bestand tegen regen, stof en sneeuw. Het beeldveld is breed: 113 graden horizontaal, 60 graden verticaal en 135 graden diagonaal.