ID.nl logo
Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo
© PXimport
Zekerheid & gemak

Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo

Vliegen met een flight-simulator is gaaf! En voor de echte enthousiasteling is goede software niet voldoende. Die bouwt voor vele duizenden euro’s een replica van een cockpit in zijn kelder. Inmiddels is er virtual reality en daarmee is ‘simvliegen’ opeens nog realistischer tegen een veel vriendelijkere prijs. Een flight-simulator van je VR-bril maken doe je zo.

Tip 01: Een goede vr-pc

Voor het gebruik van virtual reality en een vluchtsimulator heb je een Windows-computer nodig. De Mac is helaas niet geschikt voor vr. De systeemeisen voor vr-software zijn onlangs wat gezakt, maar je hebt nog steeds een sterke pc nodig. Voor een optimale simulatie-ervaring heb je minimaal een GTX 970- of R9 290-videokaart, een i5 6400-processor en minimaal drie vrije usb3.0-poorten. Bouw je zelf, dan moet je rekenen op een aanschaf van tussen de 700 en 1000 euro. Als je meer wilt uitgeven, investeer dan vooral in een goede videokaart. Dat levert veel meer op dan een betere processor. Voor vr kunnen we Windows 10 aanbevelen, dat draait net wat beter en sneller dan Windows 8.

©PXimport

Voor het gebruik van vr en een vluchtsimulator heb je een krachtige computer nodig

-

Tip 02: HTC Vive

Er zijn op dit moment twee belangrijke fabrikanten van vr-brillen: HTC en Oculus. De HTC Vive (699 euro) wordt geproduceerd door HTC in samenwerking met software-uitgever Valve. De Vive werd in eerste instantie vooral gepositioneerd als een systeem waarmee je ‘kamervullende vr’ gebruikt. Dat wil zeggen dat je binnen een afgebakend speelgebied vrij kunt rondlopen en de virtuele wereld manipuleert met twee vr-controllers. De HTC Vive is ook zeker geschikt voor vluchtsimulators. Er zijn wel een paar kleine minpunten aan de Vive. Om te beginnen is het scherm net wat minder scherp dan concurrent Oculus Rift. Dit betekent helaas in de praktijk het verschil tussen metertjes net wel of net niet kunnen lezen. Daarnaast is de Vive wat benauwder en zwaarder, wat voor langere sessies (in realtime de oceaan over) echt te merken is. Toch is het een zeer degelijke headset met uitgebreide software-ondersteuning en zeker een optie voor simvliegen.

©PXimport

Tip 03: Oculus Rift

Hoewel de Oculus Rift (469 euro) in eerste instantie werd gepositioneerd als dé keuze voor zittende vr, zoals race-games en vluchtsimulators, is de Rift inmiddels net zo capabel in kamervullende vr. Voor de simulatiefanaat zal dat echter niet zo belangrijk zijn. Wat voor virtuele piloten belangrijker is, is het scherpe scherm, het lichte gewicht en de goede ingebouwde koptelefoons. Ook is de Rift een stuk goedkoper dan de Vive, zelfs als je er de vr-controllers voor kamervullende vr bij koopt.

Een ander voordeel van Rift is een technologie die ‘Asynchronous Space Warp’ heet. In een notendop komt het erop neer dat Oculus een speciale driver heeft die zwaardere vr-software soepeler laat draaien. Dit zorgt voor een comfortabelere en realistischere ervaring.

©PXimport

Oculus Rift geeft een comfortabele en realistische ervaring

-

Waarom simvliegen

Vluchtsimulators voor hobbyisten bestaan al sinds de jaren 80. De eerste homecomputers hadden al relatief complexe sims, zowel voor burgerluchtvaart (MicroProse) als voor gevechtsvliegtuigen (de Jane’s-serie). Het is logisch dat sims zo’n aantrekkingskracht hebben, want het werkelijk leren besturen van een vliegtuig is lang niet voor iedereen bereikbaar. Flightsims komen inmiddels zo dicht bij de werkelijkheid dat het zeer zeker mogelijk is om de basis van het navigeren en bedienen van een toestel achter het computerscherm onder de knie te krijgen. Het is een hobby die je zo groot kunt maken als je zelf wilt. Voor een paar tientjes aan software ben je al ‘in de lucht’, maar met de juiste controllers en (zoals in dit artikel) een vr-bril wordt het allemaal zeer overtuigend.

©PXimport

Tip 04: Mobiele vr-viewer

Wie een geschikte telefoon heeft, kan zelfs vr gebruiken met zijn mobiel en een viewer. Deze viewers zijn in diverse prijsklassen verkrijgbaar, van kartonnen maskertjes tot uitgebreide ergonomische headsets. Sommige telefoons van Samsung zijn ook geschikt voor Gear VR, een kwalitatief zeer goed vr-systeem. Google kwam onlangs met een concurrent, Daydream genaamd, wat ook een heel prettige mobiele vr-ervaring geeft. Deze vr-viewers geven toegang tot mobiele vr-apps, maar het is ook mogelijk om pc-vr op je mobiel te gebruiken, al is de kwaliteit ervan natuurlijk niet te vergelijken met een Rift of Vive. Als je al een geschikte Android-telefoon in huis hebt, is het natuurlijk wel een erg leuke manier om eens aan simvliegen te snuffelen. Zie het kader ‘Riftcat VRidge’ voor het gebruik van Riftcat met je mobiele vr-systeem.

©PXimport

Heb je een geschikte telefoon, dan kun je met je mobiel en een cardboardviewer vr gebruiken

-

Tip 05: FlyInside

De meeste populaire programma’s voor vluchtsimulatie zijn nog niet geschikt voor virtual reality. Gelukkig is er een bedrijf dat in dit gat is gesprongen en het pakket FlyInside op de markt bracht. FlyInside is een zogenaamde ‘mod’ die de Steam-versies van zowel Microsoft Flight Simulator X als X-Plane 11 converteert naar vr. En het pakket doet dit zeer goed. Opeens zit je werkelijk in de cockpit van het vliegtuig van je keuze. Alle scenerypakketten, optionele vliegtuigen en missies werken zonder problemen in vr. Wie dus al actief vliegt met een van deze twee pakketten, kan met FlyInside in één stap de sprong naar virtual reality maken. Het pakket ondersteunt zelfs de bewegingscontrollers van de Vive en Rift, waardoor je met je handen de knoppen van het toestel kunt bedienen en zelfs de virtuele stuurknuppel kunt pakken. Dat laatste blijft echter minder goed werken dan een echte flightstick. FlyInside kost 32 dollar (ca. 28,50 euro) voor FSX en 38 dollar (ca. 33,50 euro) voor X-Plane. Een gratis demo is hier beschikbaar.

©PXimport

Tip 06: Flight Simulator X

Microsoft Flight Simulator (24,99 euro) was ooit de koning van de sims. Microsoft stootte het pakket echter enkele jaren geleden af en daarmee leek een einde te komen aan de reeks. Tot het bedrijf Dovetail Games (bekend van Train Simulator) de rechten op de naam en de software overnam. Inmiddels is FSX via Steam verkrijgbaar en volledig speelbaar op moderne pc’s. En dankzij het eerder genoemde FlyInside werkt de Steam-versie ook in vr. Wie nog een oude diskversie van FSX heeft, heeft helaas pech: die versie werkt niet met FlyInside. Wel zijn al je oude add-ons gewoon te gebruiken in de Steam-versie en is het al met al dus geen grote investering om je oude simulatieomgeving naar de moderne tijd te brengen. Als je nieuwkomer bent, wees er dan er wel op voorbereid dat FSX grafisch in het verleden is blijven hangen. Maar qua realisme en vluchtgevoel is het nog steeds een zeer aangename en overtuigende ervaring.

©PXimport

Tip 07: X-Plane 11

Volgens sommigen was X-Plane (64,99 euro) de reden dat Microsoft de stekker uit FSX trok. X-Plane (waarvan versie 11 onlangs verscheen) is grafisch zeer indrukwekkend, heeft een heel realistisch vliegmodel en bevat standaard de ‘scenery’ van bijna de hele aarde. Dat betekent dat je ‘uit de doos’ meteen een wereldreis kunt maken in een van de burger- of gevechtsvliegtuigen. Het pakket bevat ook een modus voor online vliegen, zodat je met meerdere piloten hetzelfde luchtruim kunt delen. Ook interessant voor serieuze luchtvaartstudenten is de ‘instructiemodus’ waarbij een instructeur de vlucht van de student kan beïnvloeden door bijvoorbeeld defecten in het vliegtuig te activeren, zodat de piloot in spe daarop kan reageren. Ten slotte is er (net als voor FSX) een uitgebreid aanbod aan gratis extra’s, zoals stukken landschap of vliegtuigen, die door enthousiaste amateurs op internet worden aangeboden.

©PXimport

X-Plane heeft een heel realistisch vliegmodel en bevat de ‘scenery’ van bijna de hele aarde

-

Simulatieziekte

De term simulatieziekte stamt uit de echte (burger)luchtvaart, waar piloten die lange tijd in een professionele simulator doorbrengen soms last van misselijkheid krijgen. Inmiddels is de term ook helaas bekend onder vr-gebruikers. Simulatieziekte is verwant aan wagen- of luchtziekte. Iedereen die weleens probeert een boek te lezen op de achterbank van de auto en zich naar voelt, weet wat het is. Simulatieziekte ontstaat als de ogen wel beweging zien, maar het evenwichtsorgaan geen beweging voelt. Het gevolg is een steeds sterker gevoel van onbehagen en als je er niet goed mee omgaat kun je er dagen last van houden. De beste manier om simulatieziekte te voorkomen is er langzaam tolerantie voor op te bouwen. En dat doe je door onmiddellijk met vr te stoppen als je ongemak voelt. Doorzetten maakt het alleen maar erger. Door steeds te stoppen bij ongemak, merk je dat je lichaam er steeds langer en beter tegen kan om in vr te vliegen. Ben je al misselijk? Gember helpt sommige mensen. Zelfs een glaasje ginger ale wil nog weleens helpen de maag te kalmeren na een te intense simvlucht.

©PXimport

Tip 08: Ultrawings

Dat een vluchtsimulator niet altijd heel serieus hoeft te zijn, bewees het aloude PilotWings voor de Super Nintendo (en zijn opvolgers op de N64 en 3DS). Ultrawings is een redelijk schaamteloze kloon van deze game, voor Oculus Rift en HTC Vive. Ultrawings draait om kleine lichte vliegtuigjes waarmee je over een aantal eilanden vliegt en missies uitvoert. Ultrawings speel je met de controllers van je vr-systeem, waarmee je handmatig de (eenvoudige) instrumenten bedient en de virtuele flightstick vastpakt. Ultrawings is vooral een heel ontspannende game en wat minder een sim. Toch is er naast de arcade-modus een realistisch vluchtmodel dat inderdaad wat realistischer overkomt. Dankzij de relatief eenvoudige maar kleurrijke graphics is de spelwereld aantrekkelijk en solide. Een erg leuke instap-vliegsim voor wie al een Rift of Vive in huis heeft.

©PXimport

Riftcat VRidge

Het is mogelijk om pc-vr te ervaren met een Android-telefoon. Hiervoor heb het het programma VRidge nodig, van Riftcat. Deze app (en bijbehorende pc-driver) zorgt ervoor dat Steam denkt dat je een vr-headset aangesloten hebt. Het beeld wordt op je telefoonscherm geprojecteerd en dankzij de lenzen van de cardboard of Gear VR zie je de 3D-wereld. De beste ervaring krijg je met een Samsung Gear VR, waarbij je je telefoon met usb-kabel aan je pc aansluit. Maar ook is het mogelijk om andere telefoons met cardboard-viewer te koppelen via wifi. Een draadloze verbinding zorgt echter voor vertraging, wat het comfort verslechtert en wat eerder tot simulatieziekte kan leiden! Het is belangrijk om te weten dat VRidge altijd een mindere ervaring zal geven dan volwaardige vr-headsets. Dat komt onder meer omdat de ‘tracking’ (het systeem om vast te stellen in welke richting je kijkt) bij een pc-vr-systeem vele malen preciezer is. Een mobiele vr-setup maakt alleen gebruik van de ingebouwde gyroscoop van je telefoon en dat is minder betrouwbaar. Toch is het zeker de moeite van het proberen waard en een goede eerste stap in je virtuele cockpit.

Tip 09: T-flight Hotas X

Een vluchtsimulator komt pas echt tot leven met een goede controller, ook wel HOTAS (Hands On Throttle And Stick) genoemd. Een Hotas bestaat uit een joystick, een gashendel en (indien je daarvoor kiest) voetpedalen. Een heel goed instapmodel is de Thrustmaster T-Flight X die al voor zo’n 50 euro te vinden is. Hoewel de stick niet lijkt op een echt vliegtuigstuur, is hij zeer precies en dankzij de vele knoppen perfect voor lange vluchten. Niets is immers zo vervelend als halverwege een manoeuvre je toetsenbord moeten zoeken om een paneel te bedienen. De T-Flight Hotas X is ook buitengewoon geschikt voor ruimteschietspellen zoals Elite Dangerous of Star Citizen, zodat je je hiermee niet meteen vastlegt op simvliegen.

©PXimport

Tip 11: Logitech Flight Yoke

Net even realistischer is de Logitech G Saitek Pro Flight Yoke (ca. 130 euro). Deze vlieg-gadget is vormgegeven als het stuur van een Cessna-sportvliegtuig. Het is ook mogelijk om roerpedalen toe te voegen voor de complete vliegervaring. Ook zitten er diverse (programmeerbare) knoppen en handels op, waarmee de cockpit heel tastbaar en realistisch wordt. Zelfs met een vr-bril op is het heel makkelijk om deze knoppen en handels te vinden, waardoor je al snel gedachteloos je toestel over de baan taxiet en opstijgt. Duurdere versies van deze gespecialiseerde Hotas zijn uiteraard ook verkrijgbaar, soms zelfs met ‘force feedback’. Dat laatste wil zeggen dat het stuur weerstand geeft naargelang het vliegtuig beweegt. Force feedback maakt de ervaring bijna compleet. Deze instap-Saitek heeft dergelijke extra weerstand niet, maar voelt toch al net echt.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de veelzijdige Philips 2000 Series Airfryer NA230/00
Huis

Consumenten testen: de veelzijdige Philips 2000 Series Airfryer NA230/00

Met functies zoals een ruim kookvenster, een royale capaciteit van 6,2 liter en een gebruiksvriendelijk touchscreen maakt de Philips 2000 Series Airfryer koken gezonder, sneller en gemakkelijker. Maar hoe presteert dit apparaat in de praktijk? We hebben de uitgebreide feedback van het Review.nl Testpanel verzameld om een compleet beeld te geven van hun ervaringen en resultaten.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

Stijlvolle vormgeving en praktisch ontwerp

Het ontwerp van de Philips Airfryer NA230/00 is doordacht en stijlvol. Het matzwarte design met strakke lijnen zorgt ervoor dat het apparaat een chique uitstraling heeft en een aanvulling is voor elke keuken. Ondanks zijn royale capaciteit van 6,2 liter heeft de airfryer een compact ontwerp dat goed op het aanrecht past zonder te veel ruimte in beslag te nemen.

Het kookvenster, dat je tijdens het koken een kijkje geeft, voegt een modern en praktisch element toe. Testers waren hier erg positief over. Zoals NawalC opmerkt: "Het kookvenster geeft het apparaat een innovatief randje", terwijl RG020 zegt: "Geen verloren ruimte, omdat de binnenpan bijna even breed en diep is als het apparaat zelf."

Hoewel de testers het ontwerp over het algemeen waardeerden, waren er wel een paar aandachtspunten. Lussenburg merkte op dat het apparaat makkelijk wegschuift bij openen, wat een punt van verbetering zou kunnen zijn. Daarnaast vonden enkele testers, waaronder Ellena78, de stroomkabel wat aan de korte kant. Ondanks deze details scoort de vormgeving gemiddeld zeer goed en wordt deze airfryer door de meeste testers als een visueel aantrekkelijke en praktische toevoeging aan de keuken ervaren.

©Philips

Indrukwekkende veelzijdigheid

Deze airfryer biedt een breed scala aan mogelijkheden, wat hem onderscheidt van andere apparaten in zijn klasse. Dankzij dertien verschillende kookmethodes kun je met gemak frituren, bakken, grillen en zelfs opwarmen of ontdooien. Voor wie houdt van gemak zijn er voorgeprogrammeerde instellingen voor populaire gerechten zoals frietjes, kip en groenten. Ann3g was vooral onder de indruk van de prestaties bij grotere porties: "De friet wordt mooi goudbruin gebakken, zelfs als je er veel in doet."

Daarnaast biedt de Philips Airfryer veel flexibiliteit door ook handmatige instellingen mogelijk te maken. Dat betekent dat je volledige controle hebt over de temperatuur en kooktijd, wat vooral handig is voor creatieve koks die graag experimenteren. Noah benadrukte hoe snel het apparaat werkt: "Broodjes zijn in 3 minuten klaar en zelfs kip is in 12 minuten gaar." De veelzijdigheid maakt deze airfryer niet alleen geschikt voor snacks, maar ook voor complete maaltijden.

Een punt van kritiek was dat sommige testers vonden dat het apparaat minder krachtig aanvoelde dan eerdere modellen, zoals Lussenburg opmerkte. Dat heeft echter weinig invloed gehad op de algemene tevredenheid over de veelzijdigheid.

©Philips

Snelle prestaties en knapperige resultaten

De Philips Airfryer NA230/00 blinkt uit in het leveren van consistente en indrukwekkende kookresultaten. De RapidAir-technologie zorgt ervoor dat gerechten gelijkmatig worden bereid, met een krokante buitenkant en een malse binnenkant. De testers waren het erover eens dat dit apparaat niet alleen gezondere gerechten maakt door het gebruik van hete lucht in plaats van olie, maar dat deze airfryer ook sneller werkt dan conventionele ovens.

De luchtcirculatie speelt een grote rol in het garen van het voedsel, wat resulteert in perfecte snacks, sappige stukken vlees en groenten die hun textuur behouden. Een andere gebruiker was enthousiast over de tijdsbesparing: "Ik gebruik door de airfryer bijna geen oven meer. Dat scheelt echt in tijd." Het kookvenster bleek daarbij een handige functie, omdat het tussentijds controleren van het eten mogelijk maakt zonder de lade te openen.

Het kookvenster geeft het apparaat een innovatief randje

- NawalC

Enkele testers vonden wel dat het eindsignaal van het apparaat te zacht is, wat het risico vergroot dat je niet meteen merkt wanneer het gerecht klaar is. Toch scoorde de airfryer hoog op prestaties, en dat is met name te danken aan de snelle bereidingstijden en de hoge kwaliteit van de gerechten.

©Philips

Eenvoudig te bedienen en schoon te maken

Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk aspect van deze airfryer, en hier blinkt het apparaat dan ook in uit. Het touchscreen is intuïtief en de vooraf ingestelde programma's maken het bereiden van gerechten een eenvoudige taak. Zelfs met natte vingers werkt het touchscreen goed, zoals een tester opmerkte. De grote binnenpan is ideaal voor gezinnen en kan gemakkelijk worden schoongemaakt dankzij de anti-aanbaklaag. RG020 noemde dat schoonmaken van de binnenpan gemakkelijk gaat, al gaf hij de voorkeur aan een keramische laag voor meer duurzaamheid.

De testers benadrukten ook dat het apparaat snel opwarmt en dat de buitenkant koel blijft tijdens gebruik, wat de veiligheid vergroot. De functies zijn toegankelijk en bieden zelfs voor minder ervaren gebruikers een goede ervaring. NawalC vond de airfryer 'zeer toegankelijk, zelfs voor oudere kinderen'. Ondanks enkele kleinere verbeterpunten, zoals het eerder genoemde korte snoer, kreeg de gebruiksvriendelijkheid een hoge gemiddelde score.

✅ Pluspunten:

  • Innovatief kookvenster om tussentijds te kijken

  • Grote capaciteit van 6,2 liter

  • Veelzijdig in gebruik met 13 kookmethodes

  • Snelle opwarmtijden en korte bereidingstijden

  • Modern en stijlvol design

❌ Minpunten:

  • Korte stroomkabel

  • Schuift makkelijk weg bij openen

  • Eindsignaal is zacht

Een slimme keuze voor elke keuken

Al met al scoort de Philips 2000 Series Airfryer NA230/00 hoog op alle fronten en biedt het apparaat een combinatie van innovatie, gebruiksgemak en prestaties. Met een gemiddelde totaalscore van 8,6 wordt het apparaat door alle testers aanbevolen. Positieve aspecten zoals het kookvenster, de snelheid en de veelzijdigheid maken deze airfryer een uitstekende keuze voor wie snel, gezond en smakelijk wil koken.

Zoals Ellena78 het treffend samenvat: "Een blijvertje, wat mij betreft." Dit apparaat is ideaal voor gezinnen, drukke professionals en iedereen die meer uit zijn keuken wil halen.

Meer weten over deze airfryer?

Kijk op Kieskeurig.nl!
▼ Volgende artikel
Laptopgarantie: bij welke merken zit je het best?
© deagreez
Huis

Laptopgarantie: bij welke merken zit je het best?

Een laptop is een behoorlijk investering. Het is dus logisch dat je verwacht er meerdere jaren mee vooruit te kunnen. Maar het zijn ook best kwetsbare apparaten. Daarom is het belangrijk om rekening te houden met de garantievoorwaarden. Hoe zit dat per laptopmerk?

De garantievoorwaarden van laptopmerken verschillen onderling van elkaar. Bovendien betekent een duur model niet meteen dat de voorwaarden beter zijn of de garantietermijn langer is. En hoe zit het eigenlijk met tweedehands laptops? In dit artikel lees je alles over: • Verschil tussen wettelijke en fabrieksgarantie • De duur van de fabrieksgarantie per merk • Opvallende bevindingen en tweedehands laptops

Lees ook: Op zoek naar een nieuwe laptop? Dit is waar je op moet letten!

Wettelijke en fabrieksgarantie: hoe zit dat?

Garantievoorwaarden leiden regelmatig tot verwarring. Dat heeft ermee te maken dat wettelijke garantie en fabrieksgarantie naast elkaar bestaan. Het is belangrijk om te weten dat alleen fabrieksgarantie merkafhankelijk is. Bovendien is die veel concreter en heb je er min of meer automatisch recht op.

Ondertussen is wettelijke garantie niet heel concreet. Het kent bijvoorbeeld geen wettelijk vastgestelde duur. In de Europese Richtlijn 'Koop en Garantie' en het Nederlandse Burgerlijk Wetboek is aangegeven dat een consument recht heeft op een deugdelijk product. Het komt erop neer dat budgetvriendelijke laptops ongeveer drie jaar wettelijke garantie hebben en de duurste modellen rond de vijf jaar.

Het probleem met wettelijke garantie

Een laptop heeft dus standaard drie tot vijf jaar wettelijke garantie: waarom zou je dan nog verder kijken? Omdat er een aantal haken en ogen aan zitten. Gaan we alleen uit van wettelijke garantie en gaat een product na meer dan twaalf maanden kapot? Dan moet je als consument aantonen dat het niet jouw schuld was. Het is dus aan jou als koper om de verkoper te overtuigen dat deze moet opdraaien voor de kosten – iets dat deze partij natuurlijk liever niet doet.

Veel gezeur en lang wachten

Om aanspraak te maken op wettelijke garantie doorloop je een heel proces. Daar moet je lang op wachten, terwijl je liever niet te lang zonder laptop zit. Je zult er bovendien veel energie in moeten steken. Het helpt als je kennis hebt van het Nederlands consumentenrecht en een beetje brutaal bent.

©Valeriia Lukashova

Fabrieksgarantie heeft de voorkeur

Door de vage richtlijnen en regels rondom de wettelijke garantie is het nog altijd belangrijk om te kiezen voor producten met goede en lange fabrieksgarantie, vooral bij dure en kwetsbare apparaten zoals een laptop. De fabrieksgarantie die je standaard krijgt zegt meteen iets over het vertrouwen van de fabrikant in het eigen product. Want fabrikanten bepalen zelf hoe lang de termijn is.

Ga altijd naar de verkoper

Belangrijk om te weten is dat je voor de garantie altijd naar de verkoper van het product gaat. Je hoeft dus geen contact op te nemen met de fabrikant, zelfs niet als de verkoper dat adviseert.

Garantietermijnen per laptopmerk

In de onderstaande tabel vind je de garantietermijnen van de twaalf populairste laptopmerken in Nederland.

MerkFabrieksgarantieAanvullende garantieBijzonderheden
Apple1 jaarAppleCare+ (tot 3 jaar)Dure modellen met standaard een korte garantieperiode.
Asus2 jaarAsus Premium Care (tot 3 jaar)Wereldwijde garantie voor de ROG-serie.
Dell2 jaarProSupport (tot 5 jaar)Snelle vervanging bij defecten.
HP2 jaarHP Care Packs (tot 5 jaar)Zakelijke modellen hebben doorgaans langere garantie.
Lenovo2-3 jaarPremium Care, Accidental Damage ProtectionHigh-end ThinkPads komen met 3 jaar garantie.
Acer2 jaarAcer Advantage (tot 5 jaar)Accu-garantie vaak beperkt tot 1 jaar.
MSI2 jaarBeperkte verlengingsoptiesVerkoopt vooral laptops aan gamers.
Microsoft1 jaarMicrosoft Complete (tot 4 jaar)Accidentele schade wordt gedekt met Complete.
Razer2 jaarRazerCare (tot 3 jaar)Verkoopt alleen dure modellen voor gaming.
Medion2 jaarMedion-garantieprogramma's (tot 5 jaar)Budgetvriendelijk
Samsung2 jaarSamsung Care+ voor schade door ongevallen.Laptops met uitzonderlijk goede beeldschermen.
Gigabyte2 jaarExtended Warrenty (tot 4 jaar) voor (dure) AORUS-modellen.Verkoopt voornamelijk laptops voor gamers.

Opvallende bevindingen

Veel laptopmerken bieden standaard twee jaar garantie. Opvallend is dat Apple, dat alleen dure modellen verkoopt, slechts één jaar garantie biedt. Terwijl klanten van budgetmerk Medion standaard twee jaar krijgen. Microsoft is een ander gerenommeerd merk dat maar één jaar garantie aanbiedt op zijn laptops.

Vind je het niet erg om extra te betalen voor garantie? Dan zijn Medion, HP, Acer en Dell geschikte opties. Dat zijn merken met betaalbare laptops die voor een redelijke prijs verlenging van de garantietermijn tot vijf jaar aanbieden.

Hoe zit het met tweedehands laptops?

De garantie is verbonden aan een product, en niet aan de koper. Als je een tweedehands laptop koopt, neem je de garantie dus ook gewoon over. Vraag de verkoper altijd naar een officieel verkoopbewijs. Daarnaast is het slim om te informeren naar eventuele aanvullende garantievoorwaarden.

Hoe goed je garantie ook is

Extra bescherming is altijd slim