ID.nl logo
Garmin Varia UT800 en RTL515 - Slimme verlichting voor de fiets
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Garmin Varia UT800 en RTL515 - Slimme verlichting voor de fiets

Slimme verlichting voor, in en om het huis kennen we al en nu biedt gps- en smartwatchgrootmacht Garmin ook slimme verlichting voor de fiets. Een slimme koplamp die zich automatisch aanpast aan de snelheid en omgeving, en een achterlicht die waarschuwt voor achteropkomend verkeer. Een hoog gadgetgehalte dus, maar werkt het ook echt of is vooral de innovatie interessant? Bekijk hier onze Garmin Varia UT800 & RTL515 review.

Garmin Varia UT800 

De UT-800 is een strak vormgegeven via micro-usb oplaadbare koplamp die zich met de meegeleverde montagematerialen eenvoudig op fietsstuur of fietshelm laat monteren. Het je al een Garmin Edge fietscomputer dan kun je de lamp met de eveneens meegeleverde adapter daaronder monteren. De lamp losmaken en vooral bevestigen gaat ook omdat de lamp nu omgekeerd hangt, echter niet heel handig. De lichtopbrengst is met 800 Lumen voldoende voor gebruik ook in gebieden zonder verlichte fietspaden, maar behoort zeker niet tot de top. De lamp heeft daarbij vijf lichtstanden om uit te kiezen: 800, 400 of 200 lumen en meer of minder fel knipperend. 

©PXimport

Is de lamp verbonden met een Garmin Edge-fietscomputer dan past de intensiteit van het licht zich automatisch aan bij de lichtomstandigheden buiten, de tijd van de dag en de gereden snelheid. Fiets je sneller, schijnt de lamp feller, fiets je langzamer geeft de lamp minder licht. Dit klinkt logisch maar is het niet altijd. Fiets je bijvoorbeeld langzaam omdat de weg slecht is, dan wil je juist maximaal licht en niet door je slimme koplamp tot een ritje in het donker worden veroordeeld. Met een korte tik tegen de lamp is het gelukkig snel te corrigeren. Dat geldt helaas niet voor de te beperkte accuduur. Volledig opgeladen gaat de lamp op maximaal lichtvermogen nog geen twee uur mee. Dit is echt te weinig voor een lamp in deze prijsklasse en van dit merk. Daarnaast is het ook al snel te weinig voor een zondagse workout of een ritje heen en terug naar het werk. Koppelen aan een dynamo is niet mogelijk.

Garmin Varia RTL515

Garmin Varia RTL515

Adviesprijs 199,99
Garantie 24 maanden
Websitewww.garmin.nl7Score70

  • Pluspunten

  • Radar-functie

  • Innovatief

  • Veiligheid

  • IPX7 waterbestendig

  • ANT+ / Bluetooth Low Energy

  • Minpunten

  • Onterechte meldingen

  • Prijs

  • Smartphone, smartwatch, fietscomputer nodig

De Varia RTL515 is een slim achterlicht dat met bevestigingsmateriaal wordt geleverd en bij voorkeur op de zadelpen gemonteerd wordt. De lamp kent meerdere licht-intensiteiten waaronder een peloton-modus om bij fietsen in groepsverband, de rijders achter je niet te verblinden. De batterijduur is beter dan dat van de UT-800, deze gaat tot zes uur mee in continu-modus en tot meer dan dubbel zo lang wanneer de lamp alleen knippert. Het unieke aan de RTL515 is echter niet de verlichting maar de geïntegreerde radar. Deze detecteert achteropkomend verkeer en geeft visuele en geluidssignalen. 

Koppelen is mogelijk met een smartphone in combinatie met de Varia-app maar ook een Garmin-smartwatch of Garmin Edge fietscomputer. De smartphone en fietscomputer genieten de voorkeur omdat die op het stuur gemonteerd duidelijk met licht en geluid waarschuwen voor naderend verkeer. 

De combinatie met de smartwatch is minder praktisch omdat de op de pols gedragen meldingen niet worden gezien. Daarnaast werken de hartslag- en andere sensoren van de smartwatch niet wanneer deze op de fiets gemonteerd is.

In de app en op een Edge fietscomputer kleuren de randen van het scherm rood wanneer van achteren verkeer nadert, en ziet de fietser de auto’s en scooters daarna als bolletje in de kantlijn van het scherm naderbij komen en hem passeren. Dit werkt goed en maakt hoewel zelf achteromkijken aan te bevelen blijft, het fietsen echt veiliger. 

Bovendien waarschuwt de RTL515 niet alleen de fietser maar ook de achteropkomende chauffeur. Dit wordt gedaan - door zodra verkeer wordt gedetecteerd - feller te branden en sneller te knipperen. Toch is ook de RTLl515 niet perfect. Allereerst blijven snelle e-bikes en speed-pedelecs onopgemerkt terwijl deze rijdend veelal op dezelfde baan of fietsstrook, voor directe botsingen misschien wel het grootste risico vormen. 

Een andere beperking is het grote aantal ‘false positives’, verkeer dat wel ‘achter’ de fietser is maar nooit een gevaar vormt. 

Denk aan voertuigen op een naastgelegen snelweg met een berm, vangrails en dertig meter gras en een sloot ertussen. De RTL515 detecteert ze en de app meldt ze. Dit is vooral storend in stedelijk gebied waar de toegevoegde waarde van de radarfunctie door het grote aantal onnodige meldingen, snel minder wordt. Zou Garmin dit niet kunnen oplossen door gebruik te maken van de locatiegegevens van de fietser en de kennis van wegen die het zo ruim voor handen heeft? Geen behoefte aan een extra achterlicht maar wel geïnteresseerd in de radarfunctie, dan biedt Garmin de Varia RVR315 aan voor 50 euro minder. Dit apparaat komt alleen met een radar met verder dezelfde functionaliteiten.

Conclusie

Van de twee geteste producten overtuigt het RTL515 achterlicht het meest dankzij de radar. Dit geldt wel vooral voor gebruik op plattelandswegen met zijn steeds grotere en snellere tractors en snelrijdend sluipverkeer.  Daar vergroot de radar ook echt de veiligheid van de fietser. De UT800 is weliswaar een prachtige lamp maar vanwege de toch niet top-lichtintensiteit en te beperkte accuduur geen aanrader. Dat beide ook niet als set worden verkocht zal met de prijs te maken hebben, de totale prijs is te hoog voor wat nu wordt geboden. Wij hopen vooral dat de volgende versie van beide producten enkele beperkingen oplost en ze vooral samen fors goedkoper worden. 

Oké
Conclusie

**Adviesprijs** 169,99 **Garantie** 24 maanden **Website** [www.garmin.nl](https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/550821/pn/010-01673-00)

Plus- en minpunten
  • Design
  • Innovatief
  • ANT+ / Bluetooth Low Energy
  • IPX7-waterbestendig
  • Accuduur
  • Lichtintensiteit
  • Prijs
  • Wordt erg warm
▼ Volgende artikel
Review Dreame V30 – Doet niet onder voor een Dyson
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame V30 – Doet niet onder voor een Dyson

De meeste mensen zullen het merk Dreame inmiddels kennen als een fabrikant van robotstofzuigers en nat-droogstofzuigers. Maar het Chinese bedrijf maakt ook steelstofzuigers die onder meer de concurrentie aangaan met Dyson en Samsung, met als laatste wapenfeit de Dreame V30 die we in deze recensie behandelen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Dreame V30 echt geen perfecte steelstofzuiger is, is dit wel een prettig apparaat waarmee je flink wat gedaan krijgt. De zuigkracht is hoog genoeg, de bediening is eenvoudig en het onderhoud is minimaal. De wendbaarheid, het plaatsen op de oplaadbasis en de laser op de kop laten nog wat te wensen over, maar je haalt dan ook geen Dyson of AI Jet van Samsung in huis. In het kader van gemak en prijs-kwaliteit is de Dreame V30 dan ook een dikke aanrader.

Plus- en minpunten
  • Knikbare stang
  • Genoeg zuigkracht
  • Verschillende opzetstukken
  • 90 minuten gebruikstijd
  • Betaalbaar t.o.v. concurrentie
  • Kop wat minder wendbaar
  • V30 op basis plaatsen onwennig
  • Laser laat te wensen over

In vergelijking met de concurrentie is de Dreame V30 in elk geval een stuk betaalbaarder. De steelstofzuiger heeft een adviesprijs van 599 euro. Nog steeds een hele hoop geld, maar hij is online her en der gelukkig al voor minder te vinden. Je krijgt er bovendien niet alleen allerlei accessoires bij (zoals verschillende opzetstukken), ook zit er een oplaadstation in de verpakking. Als je de V30 daar op parkeert, inclusief zijn batterij, dan laadt hij het apparaat netjes voor je op. Ook is er ruimte voor het opbergen van de andere stofzuigermonden.

Het plaatsen van de Dreame V30 vergt even wat oefening en voelt wat onhandig aan. Zeker wanneer je nog een tweede zuigmond op de basis klikt. Je moet daar dan omheen manoeuvreren, terwijl je een vrij smalle opening zoekt waar de contactpunten voor het opladen samenkomen. Het gaat een stuk makkelijker zonder accessoires die in de weg zitten, maar we vinden het juist zo handig dat we die ook op de basis kwijt kunnen. Dat levert een klein dilemma op.

©Wesley Akkerman

Premium ontwerp

Qua ontwerp doet de Dreame V30 niet onder voor de concurrentie. De handgreep ligt comfortabel in de hand en het geheel heeft een premium uitstraling. Net als bij andere steelstofzuigers maakt Dreame gebruik van kunststof, maar daardoor is het gewicht ook prima. Met iets meer dan 2 kilo aan de pols houd je het best een hele stofzuigronde uit. Hoewel de steel uitschuift, kun je hem niet verhogen, maar hij komt met 1,1 meter gelukkig hoog genoeg.

Dankzij de batterijcapaciteit van 3200 mAh houdt de Dreame V30 het tot 90 minuten uit op een volle accu, mits je de gewone stand gebruikt. Zet je hem in de turbomodus, waardoor je volledig toegang krijgt tot de 330 watt aan zuigkracht, dan slinkt het aantal gebruikersminuten al snel. Dat is niet vreemd voor een steelstofzuiger, maar wel iets om rekening mee te houden. Opladen duurt met 4 uurtjes niet uitzonderlijk lang en is vergelijkbaar met concurrerende stofzuigers.

©Wesley Akkerman

Dreame V30 in de praktijk

De stofzuigprestaties zijn gelukkig van hoog niveau. De Dreame V30 wordt geleverd met een kop voor harde vloeren en een kop voor zachte oppervlakken, en in beide gevallen zijn we tevreden over de prestaties. Haren, zand, wat grover vuil en zelfs kiezelsteentjes zijn niet veilig voor het stofzuigmonster. De stand heeft bovendien een handige functie waarmee je de buis 90 graden kunt knikken, waardoor je makkelijker onder stoelen, tafels en banken komt.

In de kop zit verder een kleine laser waarmee je haren en stof op de grond ziet liggen. Daar waar die bij Dyson vaak de grond over de hele breedte van de zuigkop belicht, zien we hier dat de laser aan de zijkant zit. Daardoor zie je in feite maar de helft van het vloeroppervlak. Maar wát je ziet, valt gelukkig nog steeds op. Je zult alleen wat vaker heen en weer lopen om zeker te weten dat er niets meer op de grond ligt. Zal vast iets met patenten te maken hebben, maar is toch een beetje onhandig.

©Wesley Akkerman

Volle (zuig)kracht vooruit

Bij sommige steelstofzuigers gebeurt het nog weleens dat de zuigkracht automatisch omlaag wordt geschroefd zodra je de kierenzuiger pakt, bijvoorbeeld voor in de auto of tussen bankkussens. Irritant. Maar dat doet de Dreame V30 dus níet. Die houdt altijd toegang tot drie standen: auto, laag en max. Ook met opzetstukken. Daardoor is dit model net zo bruikbaar voor snelle schoonmaakklusjes in huis als voor het uitzuigen van kruimels en zand in de auto.

De bediening werkt simpel via twee knoppen onder het kleurrijke lcd-scherm. Daarmee wissel je tussen zuigstanden en zie je welk vuil hij precies naar binnen trekt. Wel merk je dat de stofzuiger niet altijd even soepel stuurt en dat de vloerborstel wat stroef kan aanvoelen. Het onderhoud daarentegen is eenvoudig: alle onderdelen klik je los en maak je zelf schoon wanneer het apparaat daar aan toe is.

Dreame V30 kopen?

Hoewel de Dreame V30 echt geen perfecte steelstofzuiger is, is dit wel een prettig apparaat waarmee je flink wat gedaan krijgt. De zuigkracht is hoog genoeg, de bediening is eenvoudig en het onderhoud is minimaal. De wendbaarheid, het plaatsen op de oplaadbasis en de laser op de kop laten nog wat te wensen over, maar je haalt dan ook geen Dyson of AI Jet van Samsung in huis. In het kader van gemak en prijs-kwaliteit is de Dreame V30 dan ook een dikke aanrader.

▼ Volgende artikel
ZinVolt helpt je kiezen: thuisbatterij kopen of wachten?
© ZinVolt
Energie

ZinVolt helpt je kiezen: thuisbatterij kopen of wachten?

De salderingsregeling loopt op z’n eind, terugleverkosten stijgen en de winter staat voor de deur. Is het slim om nu al een thuisbatterij te kopen of kun je beter nog even wachten? We zetten de belangrijkste feiten, voordelen en overwegingen op een rij, met de ZinVolt Base als voorbeeld van hoe toegankelijk energieopslag inmiddels is geworden.

Partnerbijdrage - in samenwerking met ZinVolt

De energiemarkt is volop in beweging. Steeds meer mensen met zonnepanelen merken dat hun terugleververgoeding daalt, terwijl vaste kosten juist stijgen. Energieopslag – je eigen zonnestroom bewaren voor later – klinkt dan steeds logischer. Toch twijfelen veel mensen: is het nú het moment om een thuisbatterij te kopen, of kun je beter nog even afwachten?

Waarom dit hét moment is om te oriënteren

De salderingsregeling stopt in 2027 in één keer. Tot die tijd mag je nog verrekenen wat je opwekt met wat je verbruikt, maar de vergoeding voor teruggeleverde stroom wordt steeds kleiner. Tegelijkertijd rekenen energiebedrijven hogere terugleverboetes voor stroom die je terug het net in stuurt. Kortom: zelf je zonnestroom gebruiken wordt steeds waardevoller, en juist dáár komt een thuisbatterij van pas. Daarmee laad je overdag op met zonne-energie en gebruik je die 's avonds, zonder het net te belasten.

©ZinVolt

Wat kost een thuisbatterij anno 2025?

De prijs hangt vooral af van de capaciteit. Een compacte batterij van 4 kWh kost rond de 3500 euro tot 4500 euro. Grotere systemen met 8 kWh of meer lopen richting de 6000 à 7000 euro, inclusief btw en installatie. Plug & play-systemen zoals de ZinVolt Base drukken die prijs flink, omdat er geen installateur nodig is: je steekt hem gewoon in het stopcontact en de slimme software doet de rest.

Daarnaast kun je bij het gebruik van een dynamisch energiecontract vaak 21 procent btw terugvragen. Dat scheelt honderden euro's en maakt de terugverdientijd een stuk korter.

Wat levert het op?

Een thuisbatterij maakt je minder afhankelijk van energieleveranciers. Je gebruikt meer van je eigen zonnestroom en minder dure netstroom tijdens piekuren. Bij een gemiddeld huishouden met zonnepanelen kan dat je honderden euro's per jaar schelen, afhankelijk van verbruik en contract.

Nog een voordeel: je hebt grip op je energiestromen. Een slimme batterij zoals de ZinVolt Base laadt automatisch op als stroom goedkoop is en levert terug als de prijs hoog is. Alles verloopt soepel via de meegeleverde app en de P1-dongle die met je slimme meter praat.

©ZinVolt

De winterfactor

Maar wacht even: 's winters wek je toch veel minder zonne-energie op? Klopt, maar juist dan kan een batterij handig zijn. Overdag laden met goedkope dalstroom, 's avonds gebruiken tijdens de duurdere piekuren – dat levert direct winst op bij dynamische contracten.

Daarnaast geeft het systeem een stukje zekerheid. De ZinVolt Base heeft bijvoorbeeld standaard een noodstroomstopcontact. Valt de stroom uit, dan blijven je koelkast, modem en verlichting gewoon aan. Handig, zeker gedurende de winter wanneer storingen vaker voorkomen.

Wachten of nu instappen?

Er zijn redenen om even af te wachten. De technologie wordt steeds efficiënter en prijzen dalen langzaam. Toch kiezen veel mensen ervoor om nu al te starten, juist omdat:

  • de salderingsregeling binnenkort echt verdwijnt

  • terugleverkosten blijven stijgen

  • levertijden oplopen nu de vraag toeneemt

  • btw-teruggave niet voor altijd gegarandeerd blijft

Een systeem zoals de ZinVolt Base is bovendien modulair: je kunt klein beginnen met 4 kWh en later uitbreiden naar 8 kWh of zelfs 24 kWh. Zo groei je mee met je huishouden, zonder opnieuw te hoeven investeren in een compleet ander systeem.

©ZinVolt

Wat de slimme keuze nu is

Wie zijn zonne-energie optimaal wil benutten, doet er goed aan zich nú te oriënteren. Wachten kan altijd, maar de kans is groot dat je dan hogere kosten hebt en langer op levering moet wachten.

Met een plug & play-oplossing zoals de ZinVolt Base kun je alvast klein beginnen. Je hebt geen installateur nodig, geen verbouwing in je meterkast en je kunt meteen profiteren van lagere netafhankelijkheid.

Persoonlijk advies van ZinVolt

Twijfel je nog of een thuisbatterij in jouw situatie loont? Bij ZinVolt kun je vrijblijvend een adviesgesprek aanvragen. Een expert bekijkt samen met jou je verbruik, zonnepanelen en toekomstplannen, zodat je precies weet wat slim is om te doen.
👉 Plan direct je adviesgesprek

De slimme stap vooruit

De thuisbatterij is niet langer toekomstmuziek, maar een logische volgende stap in slim energiegebruik. De ZinVolt Base laat zien hoe eenvoudig dat inmiddels kan: insteken, koppelen, klaar. Of je nu alvast wilt besparen of je voorbereidt op de winter, de stap naar energievrijheid begint hier. Reserveer de ZinVolt Base nu voor 50 euro en betaal bij levering het restbedrag!

👉 Ook een ZinVolt Base in huis?

Ontdek alle details en claim jouw plek via de officiële pre-orderpagina!