Garmin Varia UT800 en RTL515 - Slimme verlichting voor de fiets
Slimme verlichting voor, in en om het huis kennen we al en nu biedt gps- en smartwatchgrootmacht Garmin ook slimme verlichting voor de fiets. Een slimme koplamp die zich automatisch aanpast aan de snelheid en omgeving, en een achterlicht die waarschuwt voor achteropkomend verkeer. Een hoog gadgetgehalte dus, maar werkt het ook echt of is vooral de innovatie interessant? Bekijk hier onze Garmin Varia UT800 & RTL515 review.
Garmin Varia UT800
De UT-800 is een strak vormgegeven via micro-usb oplaadbare koplamp die zich met de meegeleverde montagematerialen eenvoudig op fietsstuur of fietshelm laat monteren. Het je al een Garmin Edge fietscomputer dan kun je de lamp met de eveneens meegeleverde adapter daaronder monteren. De lamp losmaken en vooral bevestigen gaat ook omdat de lamp nu omgekeerd hangt, echter niet heel handig. De lichtopbrengst is met 800 Lumen voldoende voor gebruik ook in gebieden zonder verlichte fietspaden, maar behoort zeker niet tot de top. De lamp heeft daarbij vijf lichtstanden om uit te kiezen: 800, 400 of 200 lumen en meer of minder fel knipperend.
©PXimport
Is de lamp verbonden met een Garmin Edge-fietscomputer dan past de intensiteit van het licht zich automatisch aan bij de lichtomstandigheden buiten, de tijd van de dag en de gereden snelheid. Fiets je sneller, schijnt de lamp feller, fiets je langzamer geeft de lamp minder licht. Dit klinkt logisch maar is het niet altijd. Fiets je bijvoorbeeld langzaam omdat de weg slecht is, dan wil je juist maximaal licht en niet door je slimme koplamp tot een ritje in het donker worden veroordeeld. Met een korte tik tegen de lamp is het gelukkig snel te corrigeren. Dat geldt helaas niet voor de te beperkte accuduur. Volledig opgeladen gaat de lamp op maximaal lichtvermogen nog geen twee uur mee. Dit is echt te weinig voor een lamp in deze prijsklasse en van dit merk. Daarnaast is het ook al snel te weinig voor een zondagse workout of een ritje heen en terug naar het werk. Koppelen aan een dynamo is niet mogelijk.
Garmin Varia RTL515
Garmin Varia RTL515
Adviesprijs 199,99
Garantie 24 maanden
Website www.garmin.nl7Score70
Pluspunten
Radar-functie
Innovatief
Veiligheid
IPX7 waterbestendig
ANT+ / Bluetooth Low Energy
Minpunten
Onterechte meldingen
Prijs
Smartphone, smartwatch, fietscomputer nodig
De Varia RTL515 is een slim achterlicht dat met bevestigingsmateriaal wordt geleverd en bij voorkeur op de zadelpen gemonteerd wordt. De lamp kent meerdere licht-intensiteiten waaronder een peloton-modus om bij fietsen in groepsverband, de rijders achter je niet te verblinden. De batterijduur is beter dan dat van de UT-800, deze gaat tot zes uur mee in continu-modus en tot meer dan dubbel zo lang wanneer de lamp alleen knippert. Het unieke aan de RTL515 is echter niet de verlichting maar de geïntegreerde radar. Deze detecteert achteropkomend verkeer en geeft visuele en geluidssignalen.
Koppelen is mogelijk met een smartphone in combinatie met de Varia-app maar ook een Garmin-smartwatch of Garmin Edge fietscomputer. De smartphone en fietscomputer genieten de voorkeur omdat die op het stuur gemonteerd duidelijk met licht en geluid waarschuwen voor naderend verkeer.
De combinatie met de smartwatch is minder praktisch omdat de op de pols gedragen meldingen niet worden gezien. Daarnaast werken de hartslag- en andere sensoren van de smartwatch niet wanneer deze op de fiets gemonteerd is.
In de app en op een Edge fietscomputer kleuren de randen van het scherm rood wanneer van achteren verkeer nadert, en ziet de fietser de auto’s en scooters daarna als bolletje in de kantlijn van het scherm naderbij komen en hem passeren. Dit werkt goed en maakt hoewel zelf achteromkijken aan te bevelen blijft, het fietsen echt veiliger.
Bovendien waarschuwt de RTL515 niet alleen de fietser maar ook de achteropkomende chauffeur. Dit wordt gedaan - door zodra verkeer wordt gedetecteerd - feller te branden en sneller te knipperen. Toch is ook de RTLl515 niet perfect. Allereerst blijven snelle e-bikes en speed-pedelecs onopgemerkt terwijl deze rijdend veelal op dezelfde baan of fietsstrook, voor directe botsingen misschien wel het grootste risico vormen.
Een andere beperking is het grote aantal ‘false positives’, verkeer dat wel ‘achter’ de fietser is maar nooit een gevaar vormt.
Denk aan voertuigen op een naastgelegen snelweg met een berm, vangrails en dertig meter gras en een sloot ertussen. De RTL515 detecteert ze en de app meldt ze. Dit is vooral storend in stedelijk gebied waar de toegevoegde waarde van de radarfunctie door het grote aantal onnodige meldingen, snel minder wordt. Zou Garmin dit niet kunnen oplossen door gebruik te maken van de locatiegegevens van de fietser en de kennis van wegen die het zo ruim voor handen heeft? Geen behoefte aan een extra achterlicht maar wel geïnteresseerd in de radarfunctie, dan biedt Garmin de Varia RVR315 aan voor 50 euro minder. Dit apparaat komt alleen met een radar met verder dezelfde functionaliteiten.
Conclusie
Van de twee geteste producten overtuigt het RTL515 achterlicht het meest dankzij de radar. Dit geldt wel vooral voor gebruik op plattelandswegen met zijn steeds grotere en snellere tractors en snelrijdend sluipverkeer. Daar vergroot de radar ook echt de veiligheid van de fietser. De UT800 is weliswaar een prachtige lamp maar vanwege de toch niet top-lichtintensiteit en te beperkte accuduur geen aanrader. Dat beide ook niet als set worden verkocht zal met de prijs te maken hebben, de totale prijs is te hoog voor wat nu wordt geboden. Wij hopen vooral dat de volgende versie van beide producten enkele beperkingen oplost en ze vooral samen fors goedkoper worden.
**Adviesprijs** 169,99 **Garantie** 24 maanden **Website** [www.garmin.nl](https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/550821/pn/010-01673-00)
- Design
- Innovatief
- ANT+ / Bluetooth Low Energy
- IPX7-waterbestendig
- Accuduur
- Lichtintensiteit
- Prijs
- Wordt erg warm