Hoe werkt het huren van elektrische scooters of steps?
Elektrische scooters of e-steps duiken steeds vaker op in het straatbeeld en zijn de ideale manier om in korte tijd relatief kleine afstanden af te leggen. In het buitenland worden ze steeds populairder, maar in Nederland loopt het nog niet zo storm. Hoe komt dat? En hoe kun je alsnog een e-step of scooter huren?
Heb je recentelijk nog een stedentripje gedaan naar enkele grote Duitse of Franse steden, dan zal het je waarschijnlijk zijn opgevallen dat er veel elektrische steps langs de weg staan. Stedelingen in onder meer Berlijn, Lyon en Parijs gebruiken ze om snel korte afstanden af te leggen in de stad, maar zo'n elektrische scooter of step is ook een ideaal middel om als toerist een stad te ontdekken.
Door middel van een app (de app Tier is bijvoorbeeld erg populair in Scandinavië en Duitsland, maar ook Bird, Lime en Dott zijn bekende namen) kun je zien welke steps of scooters er beschikbaar zijn in de buurt en of ze volledig zijn opgeladen (of in andere woorden: hoe ver je ermee kunt).
In theorie kun je met een step meestal op een volledig opgeladen accu ruim 20 kilometer vooruit, maar in de praktijk is dit vaak nog wat verder. Scooters kunnen nog wat verdere afstanden afleggen. Ben je klaar, dan zet je de step of scooter weer ergens neer voor de volgende gebruiker. Doorgaans moet dit binnen een bepaald aantal kilometers van het stadscentrum zijn. Zet je je step of scooter daarbuiten, dan betaal je daar een boete voor. Dit bedrag wordt via de app verrekend.
©PXimport
Kosten
Doorgaans betaal je via de app een startbedrag plus een tarief per minuut om de elektrische step of scooter te mogen gebruiken. De kosten voor lange tripjes kunnen hierdoor aardig oplopen. Om een idee te geven: je hebt meestal een starttarief van 1 euro, terwijl het tarief per minuut kan oplopen van 0,15 tot zelfs 0,23 euro.
Sommige apps bieden ook een soort dagpas aan voor circa 10 euro. Je kunt dan onbeperkt afleggen en eventueel kun je ook overstappen op andere steps of scooters, als degene die je gebruikt bijna leeg is.
Go Sharing doet stapje terug
De elektrische deelscooters van Go Sharing kun je nu nog in veel Nederlandse steden zien, maar dat gaat veranderen. Go stelt in een verklaring dat de scooters nog niet vaak genoeg worden gehuurd om rendabel te zijn. Daarom verdwijnen de deelscooters van Go uit 45 steden in Nederland. Straks zijn de scooters alleen nog te huren in 13 steden, waaronder Haarlem, Delft, Den Haag en Rotterdam.
Geen regelgeving
In België vind je deelsteps vooral in Brussel. In Nederland loopt het nog niet storm, omdat er met name voor e-steps nog geen uitgebreide regelgeving is. De e-steps vallen nu nog onder dezelfde regelgeving als elektrische bromfietsen, hetgeen in de toekomst vermoedelijk zal veranderen. Bovendien vallen ook niet alle steps onder deze regelgeving: de meeste zijn namelijk niet legaal in Nederland. Op de website van het RDW is te vinden welke wel de weg op mogen.
Het ontbreken van een specifieke regelgeving is een van de redenen waarom er in grote Nederlandse steden nog geen deelsteps zijn te vinden, ondanks dat steden als Breda en Rotterdam wel interesse hebben. Het is dus vooral afwachten tot er een landelijke regelgeving komt.
Wil je toch een elektrische scooter of step huren in Nederland, dan kun je terecht bij diverse verhuurorganisaties. Hier kun je ze voor een dagje (of langer) huren, bijvoorbeeld om een toer te doen door de Veluwe. Wel zijn er in sommige steden als Groningen en Den Haag tests bezig omtrent het huren van e-scooters. Partijen als Felyx hebben scooters door de heel de stad staan. Deze zijn via een applicatie te huren. Je scant jouw rijbewijs van te voren in de app. Hier betaal je ook per minuut.