ID.nl logo
Review Bypoint Valdetectiesysteem
Mobiliteit

Review Bypoint Valdetectiesysteem

Bypoint is een valdetectiesysteem voor fietsers. Detecteert het systeem een val, dan informeert het maximaal drie contacten en geeft hen de plek van het ongeluk door. Zij kunnen dan hulp bieden. Bypoint werkt zonder dat er een smartphone nodig is.

Goed
Conclusie

Het Bypoint Valdetectiesysteem is een Nederlands product, ontwikkeld door een ambitieuze ondernemer uit Assen. Met zijn bedrijf wil hij ‘leidend wil worden in beveiligingsproducten voor fiets en e-bike’. Behalve valdetectie biedt het bedrijf ook een eigen extra veilige fietshelm en binnenkort volgt een tracker om een verloren of gestolen fiets op te sporen. In theorie kan dit ook met het Bypoint Valdetectiesysteem, maar omdat die functie de accu teveel belast, staat deze standaard uit. Ingeschakeld geeft die functie slechts eens per twee uur de locatie door. Dat is onvoldoende om een fiets te volgen en terug te vinden. De optie het Bypoint-kastje een alarmsignaal te laten klinken, ontbreekt.

Plus- en minpunten
  • Geen smartphone nodig
  • Meerdere contactpersonen
  • Helder gesproken geluid
  • Inclusief bevestigingsmateriaal
  • Taalkeuze Nederlands, Engels, Duits
  • Design
  • Beperkt communicatief
  • Gebrekkige diefstalfunctie
  • Onhandig oplaadpoort (met omleiding mogelijk opgelost)
  • Niet eenvoudig over te zetten op andere fiets

Het Bypoint Valdetectiesysteem is een 8 cm hoog en 7,5 cm breed klokvormig kastje dat je aan de fiets monteert, liefst onder het zadel. Het beschikt over een eigen 4G-dataverbinding die het gebruikt om bij een ongeval alarm te slaan. Je kunt hiervoor tot drie contactpersonen aanwijzen. Zij krijgen eerst een sms met een uitnodiging en kunnen deze accepteren of weigeren.

©Edmond Varwijk

SPECIFICATIES BYPOINT VALDETECTIESYSTEEM Adviesprijs: € 109,99; plus abonnement: 1 jaar: € 54,99, 2 jaar: € 90,99, 4 jaar: € 138,99 Kleur: zwart Formaat: 85 × 75 × 35 mm Connectiviteit: 4G Overig: usb-c Website: https://bypoint.nl

Wat gebeurt er bij een val?

Detecteert het Bypoint-kastje een val, dan laat het dit in duidelijk gesproken Nederlands weten (Engels en Duits zijn ook mogelijk). Drukt het slachtoffer binnen de eerste minuut de knop aan de onderzijde van de Bypoint in, dan wordt het alarm geannuleerd.  Gebeurt dat niet, dan worden de contactpersonen geïnformeerd.

Zij krijgen een sms-bericht met een link naar informatie over de locatie van het ongeval en een routebeschrijving. Verder is te zien of de andere contactpersonen het alarm hebben geaccepteerd of juist niet. Ook na de eerste minuut kan de fietser het alarm nog annuleren door op de knop onder de Bypoint te drukken, waarvan de contactpersonen dan weer een sms krijgen.

Het Bypoint Valdetectiesysteem is vooral een alarmeringssysteem voor familie en vrienden, er wordt bijvoorbeeld niet doorgeschakeld naar een alarmcentrale als geen van de contactpersonen reageert. Ook kan een contactpersoon via het Bypoint-kastje geen contact opnemen met het slachtoffer, daarvoor moet die persoon toch een telefoon bij zich hebben.

©Edmond Varwijk

Nederlands product

Het Bypoint Valdetectiesysteem is een Nederlands product, ontwikkeld door een ambitieuze ondernemer uit Assen. Met zijn bedrijf wil hij ‘leidend wil worden in beveiligingsproducten voor fiets en e-bike’. Behalve valdetectie biedt het bedrijf ook een eigen extra veilige fietshelm en binnenkort volgt een tracker om een verloren of gestolen fiets op te sporen. In theorie kan dit ook met het Bypoint Valdetectiesysteem, maar omdat die functie de accu teveel belast, staat deze standaard uit. Ingeschakeld geeft die functie slechts eens per twee uur de locatie door. Dat is onvoldoende om een fiets te volgen en terug te vinden. De optie het Bypoint-kastje een alarmsignaal te laten klinken, ontbreekt.

©Edmond Varwijk

Verbetermogelijkheden

Er zijn meer dingen die missen of beter kunnen. De makers noemen het een voordeel dat er geen aparte app bij het Bypoint Valdetectiesysteem hoort, maar al snel mis je die wel. Behalve dat de Bypoint-website waar je de spaarzame opties instelt, weinig sexy is, wil je ook weleens testen of het apparaat werkt. Zoals je ook voor je op de fiets stapt eenvoudig wilt controleren hoe vol de accu nog is. Weliswaar gaat die accu tot een maand mee zonder opladen, maar omdat helemaal opladen tot acht uur duurt, is een controle vooraf (zeker voor een langere fietstocht) geen overbodige luxe. Dat zou met een aparte app toch sneller gaan dan via de website.

©Edmond Varwijk

Wat ook nog ontbreekt, is de mogelijkheid een gebruikersprofiel te kiezen. Hoewel Bypoint-kastje vooral de oudere fietser zal aanspreken, is het zeker ook voor ATB’ers die alleen fietsen een nuttige investering. Alleen wil je niet dat elke sprong of snelle bocht tot een alarm leidt. De makers zeggen bezig het zijn het product op dit punt aan te passen. En er wordt tevens nagedacht over de mogelijkheid het Bypoint-kastje eenvoudig over te zetten op een andere fiets. De huidige bevestiging waarbij het kastje om de zadelpen wordt geschroefd, past niet bij een gebruikersgroep die vaak meerdere fietsen heeft en deze ook naast elkaar gebruikt.

Ook interessant: 10 handige accessoires voor je e-bike

Abonnement en datadelen

Behalve voor de aanschaf betaal je ook voor het data-abonnement. Afhankelijk of je dat voor 1, 2 of 4 jaar afsluit, kost dit tussen de 4,60 en 2,90 euro per maand. Zeker bij het langlopende contract is dat een prima prijs voor de extra veiligheid. Daarbij zou het mooi zijn, wanneer je bijvoorbeeld in de herfst of winter niet fietst, om het abonnement tijdelijk te kunnen pauzeren, maar dat kan alleen telkens na een heel jaar. Activeer je het abonnement weer, dan is het ook weer voor een heel jaar.

De e-sim van Bypoint werkt in de hele EU. Je kunt het Bypoint-systeem dus prima meenemen op een buitenlandse fietstocht. Het Valdetectiesysteem is ontwikkeld met ondersteuning van onder meer de provincie Drenthe. Bypoint deelt ook geanonimiseerde gegevens over gebruikers en valpartijen met de provincie, die daarmee gevaarlijke plekken in het fietsnetwerk opspoort zodat deze kunnen worden aangepakt.

©Edmond Varwijk

Conclusie

Fietsen is leuk en heel gezond, maar helaas niet zonder risico’s. Al enkele jaren neemt het aantal ongelukken met fietsers weer toe. Dat geldt ook voor ongelukken waarbij behalve de fietser niemand betrokken is. Wie in het donker tegen een paaltje rijdt of door andere oorzaak ergens ten val komt, wil zeker weten dat hij gevonden en geholpen wordt. Bypoint helpt hierbij met een product dat het altijd doet en geen verdere eisen stelt. Mogelijkheden het systeem verder te verbeteren zijn er genoeg, maar dat het nu al veiliger fietst wetende dat het thuisfront bij een val geïnformeerd wordt (inclusief de locatie), maakt het Bypoint Valdetectiesysteem een prima product.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

▼ Volgende artikel
Stappenplan: je wasmachine verhuizen
© Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio
Huis

Stappenplan: je wasmachine verhuizen

Een wasmachine verhuizen doe je niet zomaar. Het apparaat is zwaar en kwetsbaar, en bij verkeerd transport kan er snel iets stukgaan. Met een goede voorbereiding en door het volgen van de juiste stappen voorkom je problemen en staat je wasmachine straks veilig in het nieuwe huis. Een kind kan de ...uhm was doen!

Stappenplan wasmachine verhuizen

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen Stap 2: Transportbouten terugplaatsen Stap 3: Wasmachine goed verpakken Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Ook interessant: 5 tips voor het inrichten van de ideale wasruimte

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen

Open deur, maar: begin met het uitschakelen van de wasmachine. Trek de stekker uit het stopcontact en draai de kraan dicht. Wacht daarna even zodat de druk in de slang afneemt. Koppel de toevoerslang los en vang eventueel lekwater op in een emmer of teiltje. Haal ook de afvoerslang uit de afvoer en laat het restwater eruit lopen. In sommige machines blijft er nog water achter in de pomp of het filter. Open daarom het klepje aan de voorkant en draai het filter los. Laat het water rustig weglopen in een teiltje. Zorg dat je een dweil bij de hand houdt.

Stap 2: Transportbouten terugplaatsen

Bij de levering van een nieuwe wasmachine worden de transportbouten vaak meegeleverd, bijvoorbeeld in een apart zakje of bevestigd aan de achterkant. Zoek ze op voordat je gaat verhuizen. Deze bouten zorgen ervoor dat de trommel tijdens het vervoer niet kan bewegen. Door ze terug te plaatsen voorkom je schade aan de lagers en vering. Steek de bouten in de aangegeven openingen aan de achterkant en draai ze stevig vast.

©Kabardins photo - stock.adobe.com

Wat als je geen transportbouten meer hebt?

De transportbouten zijn speciaal ontworpen om de trommel stevig op zijn plek te houden. Zonder deze bouten loop je meer risico dat er iets kapot gaat aan het binnenwerk, zeker als de machine schuin komt te staan of hard wordt neergezet. Heb je ze niet meer? Dan kun je de trommel van binnenuit blokkeren met opgerolde handdoeken of een zachte deken. Zo voorkom je dat hij te veel beweegt tijdens transport. Wat je ook kunt doen is tijdig bij de winkel of fabrikant navragen of er ook losse transportbouten te koop zijn.

Stap 3: Wasmachine goed verpakken

Wikkel de wasmachine in dekens of bubbeltjesplastic. Daarmee voorkom je krassen op de behuizing en schade aan muren of deuropeningen tijdens het tillen. Plak snoeren en slangen vast met tape of bind ze op een andere manier aan de achterkant vast, zodat ze niet gaan bungelen of ergens achter blijven haken. Het deurtje hoeft niet op slot, maar zorg dat het niet opengaat tijdens het tillen of rijden. Afplakken met een stukje ducttape is vaak al genoeg.

Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen

Een wasmachine kan makkelijk 60 tot 80 kilo wegen. Ga je 'm tillen, doe dat dan met z'n tweeën. Gebruik bij voorkeur een steekwagen of meubelroller. Zorg dat je je rug recht houdt, til vanuit je benen en stem goed af met degene die meehelpt. Zet de machine niet scheef op een trap of helling, want dan kan de trommel alsnog verschuiven. Lukt tillen met twee personen niet, dan kun je vaak een steekwagen of transportkar huren bij een bouwmarkt of verhuurbedrijf.

Van boven naar beneden zonder lift

Staat je wasmachine op zolder of woon je in een appartementencomplex zonder lift? Dan is het handig om vooraf wat extra hulpmiddelen te regelen. Een stevige steekwagen met brede wielen helpt al veel. Er bestaan ook elektrische trappenkarren waarmee je de wasmachine makkelijk naar beneden kunt rijden — handig, maar die huur je meestal alleen via een professioneel verhuisbedrijf. Kun je de wasmachine niet via het trappenhuis vervoeren, dan is een verhuislift vanaf het balkon soms een oplossing. Die kun je huren via een bedrijf dat gespecialiseerd is in verhuisliften. Informeer daar tijdig, want soms heb je een vergunning nodig als de lift op de stoep komt te staan.

Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren

Zet de wasmachine rechtop in de bus of aanhanger, bij voorkeur tegen een wand. Leg er geen zware dozen of meubels bovenop. Zet de machine goed vast met spanbanden, zodat hij onderweg niet gaat schuiven of kantelen. Rijd rustig over drempels, neem bochten niet te scherp en rem niet te abrupt.

Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Op de nieuwe plek pak je de wasmachine voorzichtig uit. Laat de machine een paar uur tot een dag rusten voordat je hem aansluit, vooral als hij gekanteld heeft gelegen. Haal de transportbouten eruit en bewaar ze voor een volgende keer. Sluit de watertoevoer en -afvoer weer aan, controleer op lekkage en steek de stekker in het stopcontact. Start eventueel eerst een spoelprogramma zonder was om te controleren of alles naar behoren werkt.

©Leonid Iastremskyi

▼ Volgende artikel
Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer

De L40 Ultra AE richt zich op gebruikers die goede prestaties willen, zonder overbodige extra's. Voor een adviesprijs van 699 euro haal je een model met krachtige zuigkracht en slimme dweiltechniek in huis. Niet alles zit erin wat de 'duurdere broer' wel biedt, vooral qua zijborstel en bereik, maar in veel praktijksituaties is dat geen dealbreaker.

Uitstekend
Conclusie

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Plus- en minpunten
  • Meegeleverde borstel voor haren snijden
  • Weinig onderhoud
  • Goede navigatie
  • Uitschuifbare dweilpad
  • 200 tot 400 euro goedkoper dan L40 Ultra
  • Scherp geprijsd
  • Geen extra dweilpads
  • Kan strepen achterlaten
  • Basis vergt toch nog wat onderhoud
  • Stembediening niet in het Nederlands

In vergelijking met de voorganger, de Dreame L40 Ultra, kost de Dreame L40 Ultra AE 400 euro minder bij de introductie. Dat betekent niet dat er heel veel dingen op achteruit gegaan zijn. Sterker nog: sommige aspecten zijn juist verbeterd. Zo is de zuigkracht – wat ons betreft de belangrijkste eigenschap – sterk verbeterd. Daar waar de L40 Ultra 11.000 PA heeft, beschikt de AE-variant over 19.000 PA.  Bovendien wordt ook dit nieuwe model weer geleverd met twee borstels: de optilbare rubberen varianten en de zogenaamde TriCut Brush 3.0. Ook zit er wederom een borsteltje bij waarmee je snel haren verwijdert uit de robot.

Wanneer je de specificaties van beide modellen naast elkaar legt, is het goed kijken om de verschillen te zien. We noteren een iets grotere stofbak bij de AE (395 vs. 300 ml), maar het belangrijkste verschil zit hem echter de zijborstel. De L40 Ultra heeft een variant die naar buiten kan bewegen en daardoor veel beter hoeken en plinten meeneemt. De L40 Ultra AE moet het doen met een normale zijborstel, zonder uitschuifbare arm. Mogelijk missen er daardoor ook nog wat sensoren die hoeken 'zien'. Dit zou het prijsverschil tussen beide modellen kunnen verklaren.

©Wesley Akkerman

Een groot gemis?

Of zo'n uitschuifbare zijborstel echt een groot gemis is, hangt af van je situatie. Heb je veel hoeken in huis, wil je dat de plinten altijd schoon zijn of staat er weinig langs de muren? Dan kunnen we het ons voorstellen dat je het liefst voor de L40 Ultra of zelfs de X50 Ultra gaat (die nog een tweede zijborstel heeft). Maar als je huis vol staat met meubels en de robot toch al niet echt bij de muren of hoeken kan komen, dan zit daar geen meerwaarde in. In dat geval kun je dus gemakkelijk honderden euro's besparen.

In ons huis verschilt het: op sommige plekken staan wat meer meubels, maar op andere plekken rijdt de Dreame L40 Ultra AE soepel langs de muren, hoeken en plinten. Langs de muren gaat het allemaal prima; na het stofzuigen komen we geen viezigheid meer tegen. In de hoeken is dat nu een ander verhaal, omdat de robot gewoonweg die reikwijdte niet heeft. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Gezien de prijs en de overige functionaliteit tillen we hier minder zwaar aan. Want de rest gaat gewoon heel goed.

Capabele robotstofzuiger

Dat kan haast ook niet anders, omdat je in de basis nog steeds een zeer goed presterende robotstofzuiger in huis haalt. Als het op dweilen aankomt, regelt de Dreame L40 Ultra AE eigenlijk alles zelf. Het basisstation is voorzien van aparte tanks voor schoon en vuil water en een reservoir voor zeep. De robot bepaalt zelf de ideale mix van water en schoonmaakmiddel en navigeert dankzij de LiDAR-camera feilloos door de kamer. Het systeem houdt rekening met tapijt door de twee roterende dweilpads tijdig op te tillen. Stel je in de app in dat hij tegelijk moet stofzuigen en dweilen, dan tilt hij de pads onderweg op. Kies je ervoor dat hij eerst stofzuigt en daarna dweilt, dan laat hij de pads op de basis staan en blijft je vloerkleed gegarandeerd droog. Verder kun je ook niet-dweilen-zones aanmaken, waardoor de dweilpads dus nooit in aanraking hoeven te komen met het kleed. De L40 Ultra AE heeft gelukkig tapijtdetectie, waardoor je niet hoeft te gissen waar het kleed zich bevindt op de digitale kaart.

De kracht van de dweilprestaties zit hem in de details. Zo kan één van de twee roterende dweilpads naar buiten bewegen en strak langs plinten poetsen. Ondanks deze slimme functies is het resultaat niet altijd vlekkeloos. Een bekend nadeel zijn de dweilstrepen die soms zichtbaar blijven op de vloer. Ook vraagt het geautomatiseerde basisstation om regelmatig onderhoud om fris te blijven en moet je er rekening mee houden dat er geen reserveset dweilpads in de doos zit. Dit zijn kritiekpunten waar de voorgangers van dit model ook 'last' van hebben.

©Wesley Akkerman

Dreame L40 Ultra AE kopen?

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Voor de adviesprijs van 699 euro haal je nog steeds een zeer krachtige hulp in huis. De zuigkracht is namelijk verhoogd naar 19.000 PA en samen met de TriCut-borstel zorgt dat ervoor dat er bijna geen stof en haren meer op de grond liggen. Gecombineerd met de nog steeds uitstekende en zelfstandige dweilfunctie, levert de L40 AE derhalve betrouwbare prestaties af. Met dit product brengt Dreame een behoorlijk scherp geprijsde en capabele robotstofzuiger op de markt die waarschijnlijk zal aansluiten bij de behoeften van een grote doelgroep.