ID.nl logo
Hoe werkt het Bosch Intuvia display op je elektrische fiets?
Mobiliteit

Hoe werkt het Bosch Intuvia display op je elektrische fiets?

Wanneer je een e-bike koopt, zit daar meestal een display op. Is dit een display van Bosch, dan kan dat een Purion-, Kiox- of Intuvia-display zijn. In dit artikel kijken we naar de functies die zo’n Intuvia-scherm heeft en hoe je de instellingen aanpast.

 

In dit artikel kijken we naar:

  • De functies van het Bosch Intuvia-display

  • Hoe je zelf instellingen kunt aanpassen op dit display

  • Hoe de loopfunctie werkt

  • Ook interessant voor jou: dit zijn dé trends in e-bikes voor 2023.

Het Intuvia-display van Bosch vind je in het midden van je stuur. Je leest er allerlei handige informatie van af, waaronder de stand waarin de e-bike rijdt (een elektrische fiets biedt in totaal vier standen ter ondersteuning aan, evenals een loopstand - waarover later meer).

Het Bosch-beeldscherm heeft geen touchscreen of iets dergelijks. De bediening gaat dus met knoppen, die zich op een module aan de linkerkant van het stuur bevinden. Daar tref je onder meer plus- en minknoppen aan, waarmee je kunt navigeren door de interface (het menu) van de boordcomputer.

Functies van het Bosch Intuvia-display

Om het Bosch Intuvia-scherm zitten ook nog enkele knoppen. Links zitten de aan- en uit- en resetknop, terwijl rechts de informatie- en lichtknop zitten. Wanneer je het display activeert, dan zie je meteen hoeveel energie de accu nog heeft. Hoe meer streepjes je ziet, hoe meer energie er beschikbaar is. Rechts van de accu vind je een ladder met daarin de verschillende standen. Die staat standaard op off (uit); maar met de plus- en minknoppen wissel je van stand. De beschikbare standen zijn: eco, tour, sport en turbo. Elke stand heeft invloed op hoeveel energie die de fiets verbruikt.

 

De vier beschikbare ondersteuningsstanden zijn: eco | tour | sport | turbo Met eco gaat je accu het minst snel leeg, met turbo het snelst.

In het midden van het display zie je een groot cijfer staan: dat is je snelheid in km/u. Die zal tijdens het fietsen veranderen. Daaronder tref je weer andersoortige informatie aan, zoals bijvoorbeeld de tijd (ook daar vertellen verder in dit artikel meer over). De informatiebalk, zoals het zwarte gedeelte van het schermpje genoemd wordt, biedt verschillende soorten info aan. Door links op de i-knop te drukken (die tussen de plus- en minkop in zit) verander je de informatievoorziening. Zo krijg je met een druk op de knop bijvoorbeeld de maximum snelheid te zien, evenals de gemiddelde snelheid.

 

Maar wanneer je nog een paar keer drukt, dan kom je meer informatie tegen. Denk dan aan rijtijd (en dus hoe lang je tot op heden hebt gefietst) en het bereik van de accu. Zoals gezegd hebben de verschillende ondersteuningsstanden invloed op het bereik van de accu en wanneer je van stand verandert, dan krijg je meteen te zien hoeveel kilometers je nog hebt om te fietsen met deze ondersteuning. Tot slot kun je zien hoeveel kilometer je tot op heden gefietst hebt met de e-bike en kun je de afstand van de huidige fietstocht zien staan. Die laatste optie kun je per trip resetten; dat is wel zo handig.

Afstand, rijtijd en gemiddelde resetten

Soms is het wel eens handig om bepaalde functies aan te passen. Zo kun je enkele opties resetten wanneer nodig (zoals eerder benoemd). Je gaat dan bijvoorbeeld naar Afstand, Rijtijd of Gemiddelde en drukt de resetknop een paar seconden lang in. Je kunt de knop loslaten wanneer de informatie uit beeld verschijnt en de tellers weer op nul staan. Ook goed om te weten: de boordcomputer beschikt over een interne accu. Je raakt de gegevens dus niet kwijt op het moment dat je hem uit de houder van de fiets haalt en aan laat staan. Vergeet het Bosch-display overigens niet op tijd op te laden! Nog een tip: wist je dat je er ook losse beschermhoesjes voor kunt kopen?

Tijd aanpassen

De tijd aanpassen is eveneens handig om zo nu en dan te doen., bijvoorbeeld bij bij de overgang naar zomer- of wintertijd. Omdat de Bosch Intuvia niet verbonden is met het internet, wordt de klok niet automatisch aangepast. Dat moet je dus handmatig doen. Gelukkig is het aanpassen van de tijd niet heel moeilijk, maar moet je wel even weten hoe je precies te werk gaat. Dat leggen hieronder in een kort stappenplan uit.

  1. Zet je display aan.

  2. Druk nu tegelijkertijd op de reset- en i-knop en houd beide knoppen ingedrukt totdat je het woord ‘configuratie’ ziet staan.

  3. Nu verschijnt er een tijd in beeld, die je aanpast door op de plus- en minknoppen te drukken. Dat zijn respectievelijk de aan-uit- en lichtknop naast het scherm.

  4. Bevestig de tijd door drie seconden op de resetknop te drukken. Nu kun je het scherm weer uitschakelen, indien nodig.

Nog meer aanpassingen

  • Wielomtrek: je kunt deze door de fabrikant ingestelde waarde met ongeveer vijf procent veranderen. Dit menu-item wordt alleen weergegeven als de boordcomputer zich in de houder bevindt.

  • De taal: naast Nederlands kun je kiezen voor Deens, Duits, Engels, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees en Zweeds.

  • De eenheid: je kunt snelheid en afstand in kilometers of mijlen laten weergeven.

  • Het tijdsformaat: je kunt de tijd in de 12-uur- of 24-uurindeling laten weergeven.

Tip: de Schakeltip Je kunt de indicatie van het schakeladvies in- of uitschakelen. Het systeem kan tips geven over op het juiste moment schakelen, zoals je dat ook op reguliere fietsen doet. Met een juiste versnelling kun je bij gelijke krachtsinspanning de snelheid en het bereik vergroten. Mocht je daar dus over twijfelen, dan kan de Schakeltip je helpen met indicatoren die aangeven wanneer je het beste schakelt.

Bekijk & vergelijk alle e-bikes met een Bosch systeem

op Kieskeurig.nl (en check meteen de winkelvoorraad)

De loopfunctie van Bosch Intuvia

De loopfunctie van de Bosch Intuvia verdient nog een bijzondere vermelding. Lopen met een e-bike is niet altijd fijn, helemaal wanneer het systeem niet meegeeft. Daarom biedt het Bosch-display een loopstand aan, waardoor de fiets vijf tot zes kilometer per uur aan loopondersteuning kan bieden. Deze optie wordt ook wel Walk Assist genoemd. Je activeert de stand door de knop boven de plusknop op het bedieningspaneel links in te drukken, en vervolgens de plusknop ingedrukt te houden. De boordcomputer laat, tijdens het lopen, Loop assist + in beeld zien op dat moment.

 

Wanneer je de loopstand gebruikt, houd er dan rekening mee dat verschillende dingen voor problemen kunnen zorgen. Wanneer je de plusknop loslaat, dan deactiveert het systeem de stand. Datzelfde geldt voor wanneer je ergens tegenaan botst of wanneer je remt.

Zorg er tot slot voor dat je de maximale snelheid niet overschrijdt of dat je de crank niet blokkeert. Als het goed is zijn dit geen dingen waar je tegenaan loopt tijdens normaal gebruik, bijvoorbeeld wanneer je even op straat loopt. Maar parkeer je de fiets in een schuur, let dan goed op dat je nergens tegenaan botst.

Watch on YouTube

Meer e-bike-video's van ID.nl zien? Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.