ID.nl logo
Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2023
© Reshift Digital
Mobiliteit

Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2023

Was het in 2014 nog een unicum wanneer je een e-bike had, tegenwoordig is de elektrische fiets overal. Tegelijkertijd met de populariteit is ook de prijs gestegen. Hoe dat zich in 2023 gaat ontwikkelen, met de schaarste aan onderdelen en stijgende grondstofprijzen, dat is nog koffiedik kijken. Waar we al wél wat over kunnen vertellen, zijn de trends en nieuwtjes die we in 2023 op e-bikegebied kunnen verwachten.

Budget e-bike: bereikbaar voor velen

Met de stijgende kosten voor levensonderhoud blijft er minder geld over voor de relatief dure aanschaf van een e-bike. Daarom verwachten wij dat er in 2023 meer belangstelling zal zijn voor e-bikes in een gunstige prijsklasse. Daarbij moeten we denken aan een e-bike met een aanschafprijs tot 2000 euro.

Veel mensen vragen zich af of je ook voor een bedrag tussen de 1500 en 2000 euro wel een kwalitatief goede e-bike kunt kopen. Het antwoord daarop is: ja! Natuurlijk moet je ten opzichte van de premiumklasse concessies doen (denk bijvoorbeeld aan de afwerking en afmontage van onderdelen), maar in de regel kun je ook voor minder dan 2000 euro een goede elektrische fiets kopen.

Vaak zijn deze budget e-bikes uitgerust met een voorwielmotor. Veel mensen vinden dit type motor een onding, maar dit is onzin. Wie dagelijks korte ritten maakt in een vlak landschap is prima af met een e-bike met een voorwielmotor.

Eén ding is zeker: de budget e-bike zal in 2023 zijn plek in het e-bikelandschap veroveren en hierdoor blijft de aanschaf van een e-bike voor een grote groep mensen bereikbaar.

Wil je een e-bike kopen? Kijk dan op Kieskeurig.nl voor de resultaten van de uitgebreide E-bike Duurtest.

Allround e-bike: duurder en zwaarder

De allround e-bike is dé allemansvriend; het is de e-bike die je het meest ziet rijden op de Nederlandse wegen. Hij is uitgerust met een middenmotor en voorzien van een intube-accu (een accu die in het frame geïntegreerd is), schijfremmen en een luxe afmontage van onderdelen.

Binnen de groep allround e-bikes is er wel een duidelijke trend voor 2023 waarneembaar: deze fietsen worden duurder en vooral zwaarder. De hogere prijs voor e-bikes is voor een groot deel te verklaren: zo worden er niet alleen betere en luxere onderdelen gemonteerd, ook de motoraansturing wordt steeds geavanceerder, displays krijgen meer functies en worden in kleur uitgevoerd. Automatisch schakelsystemen zorgen voor meer gemak en comfort, maar ook voor een meerprijs. Ook de eerder genoemde stijging van grondstofprijzen draagt bij tot een prijsstijging.

In 2023 zullen nog meer e-bikes met intube-accu uitgerust worden. Logisch in het kader van ‘het oog wil ook wat’. Door de toepassing van een interne accu krijgt de e-bike een fraaier design. De keerzijde van al dit moois is wel dat de e-bike steeds zwaarder wordt. Wanneer je e-bikes op de auto gaat vervoeren is dit qua kogeldruk wel een punt van aandacht.

Een trend binnen de e-bike wereld is ook de mogelijkheid om je eigen e-bike samen te stellen. Daarnaast worden de banden steeds breder, gaan we in accucapaciteit van 600 naar 700 Wh en kunnen nu ook e-bikes uitgerust worden met ABS (Anti Blokkeer Systeem).

©Sebastian Rothe

Een e-bike met de accu in het frame, de zogenaamde intube-accu.

Compact e-bike: praktisch en veilig

Duitsland heeft hem al ontdekt, nu Nederland nog: de compact e-bike. Deze (niet opvouwbare!) e-bike met kleine 20 inch-wielen is nu al een enorme hit, maar zal in 2023 ook Nederland veroveren. Hij kreeg hier zelfs al het koosnaampje: de kapstokfiets.

Niet alleen de bezitters van campers en caravans gaan deze compacte alleskunner ontdekken, ook kleinbehuisden zien er het voordeel van. Woon je één hoog, dan sjouw je deze compacte vriend gewoon de trap op en zet je hem in de gang onder de kapstok.

Voor fietsers die meer zekerheid zoeken, is de compact e-bike ook een uitkomst. Je zit niet alleen dichter bij de grond, ook het op- en afstappen verloopt soepeler.

En wil je een deel van het woon-werkverkeer met de fiets afleggen, dan heb je ook een goede aan de compacte e-bike. Je neemt het makkelijk mee in de trein en hij past makkelijk in je kofferbak.

Een opvouwbare e-bike is handig, maar een compacte e-bike nog meer: die hoef je helemaal niet op te vouwen terwijl hij toch weinig ruimte in beslag neemt.

Hippe e-bike: gezien worden

De leeftijd van de e-bikeberijder daalt drastisch. De schooljeugd, jong-volwassenen en veel veertigers hebben de e-bike ontdekt. De e-bikemarkt haakt hier in 2023 gretig op in. Diverse nieuwe fietsmerken schudden de markt op met zogenaamde hippe e-bikes. Genoemde e-bikes hebben een trendy uitstraling en grijpen terug naar het verleden met retrotrekjes. De hippe e-bike is vaak single speed uitgevoerd en dikwijls ontbreken onderdelen als spatborden en een bagagedrager. De accu is subtiel verstopt in het frame. Wie in 2023 gezien wil worden, laat zich verleiden tot de aanschaf van zo’n kekke stadsrakker.

©BGStock72 - stock.adobe.com

Het zijn allang niet meer alleen senioren die je op een e-bike ziet: de elektrische fiets wordt steeds hipper en gewilder!

E-bakfiets: betere besturing en compacter

De elektrische bakfiets heeft na een aarzelende introductie een paar jaar geleden de weg naar succes ingeslagen. In 2023 zal de bakfiets nog meer in de spotlights staan en voor velen zal de bakfiets de plaats van de auto overnemen. Bestaande modellen worden verbeterd en nieuwe merken zullen de Nederlandse markt betreden. Er is vooral veel aandacht voor de souplesse van de elektrische bakfiets. Zo komen er compactere modellen op de markt en qua besturing zal de aandacht vooral uitgaan naar de kantelfunctie van de voorwielen. Zo is de e-bakfiets wendbaar, beter te besturen en is hij ook veiliger in het verkeer.

Dikkebanden e-bike: koop met verstand

Hij is opvallend en vooral stoer: de dikkebanden e-bike. In de grote steden schieten ze voorbij met hoge snelheid. Door de extreem dikke banden maken ze veel lawaai en hoor je ze gelukkig aankomen. In 2023 zal de belangstelling voor dit type e-bike verder toenemen. De populariteit is te danken aan de stoere uitstraling, maar ook deels aan de lage prijs waarvoor de e-bike wordt verkocht. Online worden deze e-bikes met bosjes aangeboden in een prijsklasse rond de 1000 euro. Bij zo’n prijs kun je er gif op innemen dat er is bezuinigd op de afmontage en kwaliteit van de onderdelen. Ook rondom de veiligheid en kwaliteit van de accucellen kun je vraagtekens zetten. Ga je komend jaar op zoek naar een dikkebanden-fiets, laat je dan vooral goed voorlichten en koop alleen kwaliteit.

Bekijk en vergelijk alle e-bikes op Kieskeurig.nl

Weten hoe ver je echt met een e-bike accu komt? In deze video leggen we het uit.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Video trimmen in VLC: filmpjes eenvoudig inkorten
© monticellllo - stock.adobe.com
Huis

Video trimmen in VLC: filmpjes eenvoudig inkorten

Maak je weleens een filmpje? Daarin zitten meestal stukken die oninteressant zijn. Met de gratis tool VLC media player kun je zo’n video moeiteloos en nauwkeurig tot op het frame inkorten.

Mediatitel verbergen

VLC media player (www.videolan.org) is een van de populairste mediaspelers. Niet alleen omdat de opensource-software voortdurend wordt verbeterd, maar vooral omdat de app zoveel verschillende media moeiteloos kan afspelen en converteren. We gebruiken de tool ook graag om video in te korten. Standaard toont VLC in het begin gedurende enkele seconden de naam van het videobestand. Vind je dat (net als wij) storend, vooral als je in die zone een knip wilt geven? Schakel dit uit door de Eenvoudige voorkeuren te openen met Ctrl+P (met de P van preferences, op de Mac gebruik je Cmd+,). Ga naar het tabblad Ondertitels / OSD en haal het vinkje weg bij de optie Mediatitel weergeven bij starten van de video.

Zorg dat de mediatitel niet in beeld komt.

Beginpositie bepalen

Het splitsen van een video in VLC verloopt anders dan bij een gewone videobewerkingstool waar je een slider moet verplaatsen. Met VLC maak je een opname van het deel van de video dat je wilt extraheren uit een langer filmpje. Het ingekorte fragment wordt dan opgeslagen als een nieuw videobestand en het oorspronkelijke bestand blijft ongewijzigd. Open VLC en klik op Open bestand om de video te selecteren die je wilt inkorten. Laad de video en zoek de exacte positie waar je de video wilt splitsen. Om het je gemakkelijk te maken, kun je de spatiebalk gebruiken om het filmpje te pauzeren en met dezelfde toets zet je het terug in gang. Je kunt de video frame voor frame afspelen door de E-toets in te drukken. Als je de E-toets continu indrukt, verspringt de video in slow motion. Op deze manier ga je naar de plaats waar je de beginknip wilt geven. Klik dan op de rode opnameknop links onder de video.

Gebruik de opnameknop om het begin van het fragment aan te geven.

Opnemen

Laat de video verder lopen en/of gebruik de E-toets om de plaats te zoeken waar je het fragment wilt beëindigen. Klik opnieuw op dezelfde opnameknop om de laatste knip te geven. Dat is alles. De ingekorte video wordt automatisch opgeslagen in de map Video's op je computer. Op de Mac komt dit fragment in de map Films.

In de map Video’s staat het ingekorte filmpje.

▼ Volgende artikel
De Nothing Phone (3a) Lite is goedkoop, maar iets minder Nothing
© Nothing
Huis

De Nothing Phone (3a) Lite is goedkoop, maar iets minder Nothing

Het merk Nothing is inmiddels berucht én geliefd om zijn semi-transparante telefoons, dappere designkeuzes en de knipoog naar oldskool tech. Vandaag voegt het bedrijf daar een betaalbare variant aan toe: de Phone (3a) Lite. Die naam roept meteen vragen op, want hoe 'Lite' is hij eigenlijk?

Vandaag heeft Nothing de Phone (3a) Lite officieel onthuld. Vanaf 4 november ligt het toestel ook daadwerkelijk in de winkel voor een bedrag van 249 euro. Er zijn twee uitvoeringen beschikbaar met 8 GB RAM en 128 of 256 GB opslag, en die zijn leverbaar in de kleuren zwart en wit. Beide varianten bieden ruimte voor een microSD-kaart tot 2 TB, wat in deze prijsklasse vrij uitzonderlijk is.

Met die vriendelijke prijs positioneert Nothing het toestel overigens slim tussen de budget- en middenklasse in. Dus ónder de Nothing Phone (3a), maar boven instappers van bijvoorbeeld Realme of Motorola.

©Nothing

Kleine concessies

De transparante achterkant blijft, maar het Glyph-systeem – de lichtstrips waarmee je meldingen op de achterkant kunt waarnemen – lijkt te ontbreken. Nothing vermeldt het in elk geval niet op de officiële pagina, wat doet vermoeden dat het systeem hier is geschrapt of versoberd. Het toestel heeft een glass finish en een IP54-certificering tegen stof en spatwater, maar is vermoedelijk niet volledig van glas.

Het scherm is een 6,77-inch amoledpaneel met een resolutie van 1084 × 2392 pixels, een piekhelderheid van 3000 nits en een adaptieve verversing van 120 Hz. Het toestel draait op een MediaTek Dimensity 7300 Pro-chip (8-core, 4 nm, tot 2,5 GHz) met een Mali-G615 GPU. Niet de snelste op aarde, maar ruim voldoende voor dagelijks gebruik en je favoriete spelletjes. De batterij heeft een vermogen van 5000 mAh en kun je met 33 watt opladen; in twintig minuten zit je op 50 procent, volledig laden duurt ongeveer een uur. Ook reverse charging (5 watt) wordt ondersteund.

De camera’s zijn inmiddels officieel bevestigd: een 50 MP-hoofdcamera (f/1.88), een 8 MP-ultragroothoeklens (f/2.2) en een 2 MP-macrocamera (f/2.4). De selfiecamera telt 16 MP. Video’s schiet je in 4K met 30 fps of 1080p met tot 60 fps. Daarmee is het een nette, zij het eenvoudige, cameraconfiguratie voor deze prijsklasse.

Software

De telefoon draait op Nothing OS 3.5 (gebaseerd op Android 15). Versie 4.0, gebaseerd op Android 16, volgt later met nieuwe camera- en lockscreenfuncties zoals Stretch mode en Lock Glimpse.

Die laatste optie zorgt trouwens wel voor enige opschudding: Lock Glimpse zou advertenties laten zien op je vergrendelscherm. Gebruikers moeten naar links vegen om ze te bekijken en de functie is weliswaar opt-in, maar het is wél een breuk met Nothings eerdere ‘geen bloatware, geen onzin’-imago. Het voelt een beetje wrang: het merk dat ooit minimalisme predikte, introduceert nu vrijwillige reclame. Maar goed, een kleine prijs voor een lage prijs, zullen we maar zeggen.

Niettemin lijkt de Nothing Phone (3a) Lite een charmant compromis. Minder luxe, minder toeters en bellen, maar nog steeds een eigen gezicht in een markt vol generieke toestellen. Wie vooral design en merkbeleving zoekt voor een zacht prijsje, zal hier vermoedelijk blij van worden.

©Nothing

Conclusie

Met de Phone (3a) Lite brengt Nothing een deel van zijn kenmerkende design naar een lagere prijsklasse. De hardware is degelijk, de prijs scherp en de uitstraling is toch herkenbaar. Maar er zijn ook duidelijke concessies: geen Glyph-lichtshow deze keer, de camera’s zijn bescheiden, en die optionele advertenties...? Nou ja, een aantrekkelijke instapper dus, zolang je weet wat je inlevert voor dat lagere prijskaartje.