ID.nl logo
Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2023
© Reshift Digital
Mobiliteit

Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2023

Was het in 2014 nog een unicum wanneer je een e-bike had, tegenwoordig is de elektrische fiets overal. Tegelijkertijd met de populariteit is ook de prijs gestegen. Hoe dat zich in 2023 gaat ontwikkelen, met de schaarste aan onderdelen en stijgende grondstofprijzen, dat is nog koffiedik kijken. Waar we al wél wat over kunnen vertellen, zijn de trends en nieuwtjes die we in 2023 op e-bikegebied kunnen verwachten.

Budget e-bike: bereikbaar voor velen

Met de stijgende kosten voor levensonderhoud blijft er minder geld over voor de relatief dure aanschaf van een e-bike. Daarom verwachten wij dat er in 2023 meer belangstelling zal zijn voor e-bikes in een gunstige prijsklasse. Daarbij moeten we denken aan een e-bike met een aanschafprijs tot 2000 euro.

Veel mensen vragen zich af of je ook voor een bedrag tussen de 1500 en 2000 euro wel een kwalitatief goede e-bike kunt kopen. Het antwoord daarop is: ja! Natuurlijk moet je ten opzichte van de premiumklasse concessies doen (denk bijvoorbeeld aan de afwerking en afmontage van onderdelen), maar in de regel kun je ook voor minder dan 2000 euro een goede elektrische fiets kopen.

Vaak zijn deze budget e-bikes uitgerust met een voorwielmotor. Veel mensen vinden dit type motor een onding, maar dit is onzin. Wie dagelijks korte ritten maakt in een vlak landschap is prima af met een e-bike met een voorwielmotor.

Eén ding is zeker: de budget e-bike zal in 2023 zijn plek in het e-bikelandschap veroveren en hierdoor blijft de aanschaf van een e-bike voor een grote groep mensen bereikbaar.

Wil je een e-bike kopen? Kijk dan op Kieskeurig.nl voor de resultaten van de uitgebreide E-bike Duurtest.

Allround e-bike: duurder en zwaarder

De allround e-bike is dé allemansvriend; het is de e-bike die je het meest ziet rijden op de Nederlandse wegen. Hij is uitgerust met een middenmotor en voorzien van een intube-accu (een accu die in het frame geïntegreerd is), schijfremmen en een luxe afmontage van onderdelen.

Binnen de groep allround e-bikes is er wel een duidelijke trend voor 2023 waarneembaar: deze fietsen worden duurder en vooral zwaarder. De hogere prijs voor e-bikes is voor een groot deel te verklaren: zo worden er niet alleen betere en luxere onderdelen gemonteerd, ook de motoraansturing wordt steeds geavanceerder, displays krijgen meer functies en worden in kleur uitgevoerd. Automatisch schakelsystemen zorgen voor meer gemak en comfort, maar ook voor een meerprijs. Ook de eerder genoemde stijging van grondstofprijzen draagt bij tot een prijsstijging.

In 2023 zullen nog meer e-bikes met intube-accu uitgerust worden. Logisch in het kader van ‘het oog wil ook wat’. Door de toepassing van een interne accu krijgt de e-bike een fraaier design. De keerzijde van al dit moois is wel dat de e-bike steeds zwaarder wordt. Wanneer je e-bikes op de auto gaat vervoeren is dit qua kogeldruk wel een punt van aandacht.

Een trend binnen de e-bike wereld is ook de mogelijkheid om je eigen e-bike samen te stellen. Daarnaast worden de banden steeds breder, gaan we in accucapaciteit van 600 naar 700 Wh en kunnen nu ook e-bikes uitgerust worden met ABS (Anti Blokkeer Systeem).

©Sebastian Rothe

Een e-bike met de accu in het frame, de zogenaamde intube-accu.

Compact e-bike: praktisch en veilig

Duitsland heeft hem al ontdekt, nu Nederland nog: de compact e-bike. Deze (niet opvouwbare!) e-bike met kleine 20 inch-wielen is nu al een enorme hit, maar zal in 2023 ook Nederland veroveren. Hij kreeg hier zelfs al het koosnaampje: de kapstokfiets.

Niet alleen de bezitters van campers en caravans gaan deze compacte alleskunner ontdekken, ook kleinbehuisden zien er het voordeel van. Woon je één hoog, dan sjouw je deze compacte vriend gewoon de trap op en zet je hem in de gang onder de kapstok.

Voor fietsers die meer zekerheid zoeken, is de compact e-bike ook een uitkomst. Je zit niet alleen dichter bij de grond, ook het op- en afstappen verloopt soepeler.

En wil je een deel van het woon-werkverkeer met de fiets afleggen, dan heb je ook een goede aan de compacte e-bike. Je neemt het makkelijk mee in de trein en hij past makkelijk in je kofferbak.

Een opvouwbare e-bike is handig, maar een compacte e-bike nog meer: die hoef je helemaal niet op te vouwen terwijl hij toch weinig ruimte in beslag neemt.

Hippe e-bike: gezien worden

De leeftijd van de e-bikeberijder daalt drastisch. De schooljeugd, jong-volwassenen en veel veertigers hebben de e-bike ontdekt. De e-bikemarkt haakt hier in 2023 gretig op in. Diverse nieuwe fietsmerken schudden de markt op met zogenaamde hippe e-bikes. Genoemde e-bikes hebben een trendy uitstraling en grijpen terug naar het verleden met retrotrekjes. De hippe e-bike is vaak single speed uitgevoerd en dikwijls ontbreken onderdelen als spatborden en een bagagedrager. De accu is subtiel verstopt in het frame. Wie in 2023 gezien wil worden, laat zich verleiden tot de aanschaf van zo’n kekke stadsrakker.

©BGStock72 - stock.adobe.com

Het zijn allang niet meer alleen senioren die je op een e-bike ziet: de elektrische fiets wordt steeds hipper en gewilder!

E-bakfiets: betere besturing en compacter

De elektrische bakfiets heeft na een aarzelende introductie een paar jaar geleden de weg naar succes ingeslagen. In 2023 zal de bakfiets nog meer in de spotlights staan en voor velen zal de bakfiets de plaats van de auto overnemen. Bestaande modellen worden verbeterd en nieuwe merken zullen de Nederlandse markt betreden. Er is vooral veel aandacht voor de souplesse van de elektrische bakfiets. Zo komen er compactere modellen op de markt en qua besturing zal de aandacht vooral uitgaan naar de kantelfunctie van de voorwielen. Zo is de e-bakfiets wendbaar, beter te besturen en is hij ook veiliger in het verkeer.

Dikkebanden e-bike: koop met verstand

Hij is opvallend en vooral stoer: de dikkebanden e-bike. In de grote steden schieten ze voorbij met hoge snelheid. Door de extreem dikke banden maken ze veel lawaai en hoor je ze gelukkig aankomen. In 2023 zal de belangstelling voor dit type e-bike verder toenemen. De populariteit is te danken aan de stoere uitstraling, maar ook deels aan de lage prijs waarvoor de e-bike wordt verkocht. Online worden deze e-bikes met bosjes aangeboden in een prijsklasse rond de 1000 euro. Bij zo’n prijs kun je er gif op innemen dat er is bezuinigd op de afmontage en kwaliteit van de onderdelen. Ook rondom de veiligheid en kwaliteit van de accucellen kun je vraagtekens zetten. Ga je komend jaar op zoek naar een dikkebanden-fiets, laat je dan vooral goed voorlichten en koop alleen kwaliteit.

Bekijk en vergelijk alle e-bikes op Kieskeurig.nl

Weten hoe ver je echt met een e-bike accu komt? In deze video leggen we het uit.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Ring Outdoor Cam Pro – Interessant, maar niet voor iedereen

De Ring Outdoor Cam Pro is een redelijk prijzige, slimme beveiligingscamera voor buiten die flink wat in zijn mars heeft. Het apparaat kost 199,99 euro en daar komt – waarschijnlijk – nog maandelijks een abonnement bovenop.

Goed
Conclusie

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de camera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen even handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

Plus- en minpunten
  • Goede beeldkwaliteit
  • Nachtzicht met of zonder kleur
  • Installatie zo gepiept
  • Beschermd tegen weer en wind
  • Geen invloed op beeldkwaliteit
  • Abonnement voelt bijna nodig
  • Mist smarthomefuncties
  • Geen lokale opslagopties

De nieuwe Ring Outdoor Camera Pro heeft een compact, stabiel en minimalistisch ontwerp waardoor je hem direct als een Ring-apparaat herkent. Dankzij de compacte afmetingen kun je hem subtiel aan de muur ophangen. Je bent verzekerd van bescherming tegen weer en wind (een IP-rating is niet bekend) en er is een extra afdekking voor de kabelaansluitingen. Ring levert de camera daarnaast met een kogel-gelagerde muurbeugel en montagemateriaal. De stroomvoorziening verloopt via de usb-c-kabel achterop; dit is helaas geen model met eigen batterij.

De installatie is, zoals gebruikelijk bij Ring, snel en ongecompliceerd. Je maakt verbinding via wifi na het scannen van de QR-code en over het algemeen is de verbinding stabiel. We hebben gedurende de testperiode geen storingen opgemerkt. Mocht je de camera willen ophangen, dan moet je wel zelf even een gaatje boren; daar zit voornamelijk het werk in. In de doos zit overigens alles wat je nodig hebt om dat te doen. Denk dan aan die eerdergenoemde muurbeugel, maar ook aan alle schroeven en dergelijke. Je hoeft alleen de boor er zelf bij te pakken.

©Wesley Akkerman

Weinig zeggenschap over het beeld

De Ring Outdoor Cam Pro heeft een 4K-resolutie en een brede kijkhoek van 140 graden. Overdag zorgen natuurlijke kleuren en HDR-ondersteuning ervoor dat details en gezichten duidelijk herkenbaar blijven, zelfs bij tegenlicht. 's Nachts schakelt de camera automatisch over op helder zwart-witbeeld dankzij infrarood. Het systeem is bovendien in staat nachtvisie in kleur te leveren, maar daarvoor is er wel voldoende licht nodig. Hij schakelt automatisch van stand op basis van de hoeveelheid licht; je kunt helaas niet zelf bepalen of je in kleur of zwart-wit filmt.

Ring maakt verder gebruik van betrouwbare bewegingsdetectie, waarbij je via de app zones kunt instellen om vals alarm te voorkomen. De Ring Outdoor Cam Pro heeft 3D-bewegingsdetectie en Bird's Eye View (een typische Ring-uitvinding) voor nauwkeurige afstandsmetingen en het volgen van bewegingen. Met een Ring Protect-abonnement krijg je toegang tot geavanceerde herkenning van personen, dieren en voertuigen. Voor zaken als tweewegcommunicatie en de live-feed hoef je gelukkig niet in de buidel te tasten.

Het gebrek aan kleur komt door de mist.

Verplichte cloudopslag

Over het abonnement gesproken: daarmee krijg je ook nog toegang tot een uitgebreide videohistorie. Dat kost je wel minimaal 3,99 euro per maand. De opgenomen beelden blijven dan voor 180 dagen bewaard. Een belangrijk punt blijft echter de cloud-exclusiviteit; Ring maakt het nog steeds niet mogelijk om beelden lokaal op te slaan. Je bent dus verplicht een abonnement af te nemen als je je huisbeveiliging een beetje serieus neemt. De app faciliteert wel een overzichtelijk rechtenbeheer voor gezinsleden en waarschuwt bij allerlei ongeregeldheden.

De Ring-camera integreert tot slot met Alexa (de slimme assistent van Amazon) en IFTTT (een gratis en eenvoudige service voor smarthome-automatiseringen), maar mist helaas ondersteuning voor Google Home en Apple HomeKit (zoals dat al jaren het geval is). Via de Ring-app, beschikbaar voor Android en iOS, heb je de controle over de instellingen, inclusief het in- of uitschakelen van de sirene en bewegingsdetectie. De app toont een overzicht van gebeurtenissen en maakt het mogelijk voorgeprogrammeerde berichten af te spelen voor je bezoekers.

Van links naar rechts: infraroodnachtzicht, nachtzicht met kleur en nachtzicht zonder infrarood.

Lees ook onze review van de Ring Floodlight Cam Pro (2e gen)

Ring Outdoor Cam Pro kopen?

De Ring Outdoor Cam Pro biedt fijne hardware, waaronder 4K-video met 10x digitale zoom (die nog redelijk acceptabel is ook). De installatie is eenvoudig, maar de beveiligingscamera mist wel de nodige smarthome-integraties (waardoor hij dus niet voor iedereen heel handig is). Bovendien is hij aan de prijzige kant en heb je voor het optimale gebruik een abonnement nodig, waardoor je maandelijks of jaarlijks terugkerende kosten hebt. Daardoor betaal je hier meer voor dan bij Eufy, en daarom is de Outdoor Cam Pro alleen interessant als je al andere Ring-producten hebt.

▼ Volgende artikel
Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)
© Halfpoint - stock.adobe.com
Mobiliteit

Tracker in je e-bike verstoppen? Dit zijn de beste plekken (en de risico's van een AirTag)

Wist je dat er dagelijks tussen de 200 en 300 e-bikes gestolen worden? Als jij een elektrische fiets hebt, doe je er natuurlijk alles aan om dat te voorkomen. Maar zelfs wanneer je hem met meerdere sloten vastzet, is dat geen garantie dat dieven hem laten staan. Wordt je fiets toch gestolen, dan kan een tracker helpen om hem terug te vinden. Alleen: waar verstop je zo'n tracker het best, en welke systemen werken echt goed?

Dit artikel in het kort

📡Het verschil: bluetooth vs. GPS-trackers (en wat jij nodig hebt)
📡De 6 populairste plekken om een zender onzichtbaar te monteren
📡Wanneer moet je kiezen voor een gespecialiseerd systeem met abonnement?

Twee soorten trackers: bluetooth vs. GPS

Voordat je een tracker koopt, is het belangrijk om het onderscheid te kennen tussen de twee systemen die op de markt zijn. Het verschil zit hem vooral in de techniek en de prijs.

  1. Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag): Deze zijn goedkoop (20 tot 40 euro) en compact. Ze hebben geen eigen internetverbinding of GPS, maar 'liften mee' op het signaal van telefoons van voorbijgangers.

  2. GPS-trackers: Ze hebben een ingebouwde simkaart en een eigen GPS-module. Ze zenden zelfstandig hun locatie uit, waar ze ook zijn, maar vereisen vaak wel een abonnement.

Bluetooth-trackers (zoals de Apple AirTag of goedkopere varianten) zijn inmiddels overal verkrijgbaar. De werking is heel simpel: de tracker zendt een bluetooth-signaal uit dat wordt opgepikt door smartphones van toevallige voorbijgangers. Die telefoons sturen vervolgens anoniem de locatie door via hun eigen internetverbinding. In drukke stadscentra werkt dit vaak prima, omdat er altijd wel iemand in de buurt is.

AirTag in je fiets? Dit zijn de nadelen en risico's

Rene Bolt is Chief Technology Officer bij Conneqtech, een bedrijf dat trackingsystemen voor e-bikes ontwikkelt. Volgens de expert is er op zich weinig mis met voordelige trackers, al laten de prestaties vaak te wensen over: bij budgetmodellen is de batterij vaak al na een maand leeg of blijkt de locatiebepaling onnauwkeurig, zegt hij.

Het grootste probleem zit hem volgens Bolt echter in het ontwerp. Een AirTag is bedoeld voor zoekgeraakte sleutels of tassen, niet voor gestolen fietsen. Dat brengt een onbedoeld risico met zich mee: om stalking te voorkomen, waarschuwt Apple automatisch mensen die ongewild gevolgd worden. "Een fietsendief wordt dus ook genotificeerd als er een onbekende AirTag meereist", waarschuwt Bolt. "Als hij een iPhone heeft, geeft die een alarm af en kan hij de tracker zelf opsporen."

🚲Lees ook: In 7 stappen de juiste e-bike-verzekering

©wachiwit - stock.adobe.com

View post on TikTok

Populaire verstopplekken

Juist omdát een dief vroeg of laat een melding op zijn telefoon kan krijgen, is de verstopplek cruciaal. Je wilt immers voorkomen dat hij het zendertje binnen tien seconden van je fiets plukt en weggooit. Wil je ondanks de risico's toch een bluetooth-tracker gebruiken? Zorg dan dat hij extreem moeilijk te vinden is. Populaire verstopplekken zijn onder meer een opbergvakje onder het zadel, de bidonhouder, een fietsbel, een fietstas, een fietsmand of bak, of - bij modellen met brede banden - tussen band en velg.

De meeste trackers geven een prima signaal af wanneer je ze verstopt achter de kunststof onderdelen van je fiets. "Wat je vooral niet moet doen, is de tracker inkapselen in metaal", legt Rene uit. "Het klinkt slim om een tracker binnenin het fietsframe te stoppen, maar waarschijnlijk kun je hem dan helemaal niet traceren."

Meer weten? Check dan: Zo vind je de beste GPS-tracker voor je e-bike

Fietsslot voor je e-bike: dit zijn 5 goede opties

Een tracker is vooral bedoeld voor wanneer je fiets al gestolen ís, maar dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Een goed slot dus:

ART-keurmerk: Het slot moet minimaal ART-2 gecertificeerd zijn (2 sterren).
Tweede slot: Veel verzekeraars verplichten tegenwoordig een tweede slot (ketting- of beugelslot) waarmee je de fiets aan de 'vaste wereld' (zoals een lantaarnpaal) vastzet.
Lengte:
Kies een ketting of vouwslot van minimaal 85 tot 100 cm, zodat je hem makkelijk ergens aan vastmaakt.

1. AXA Defender:Het klassieke ringslot dat op heel veel e-bikes standaard zit. Oersterk, ART-2 gekeurd en makkelijk uit te breiden met een insteekketting.
2. ABUS Iven Chain 8210: Deze ketting van 110 cm is van gehard staal, maar heeft een flexibele hoes die lakschade aan je fiets voorkomt. Uiteraard ART-2.
3. AXA Fold Ultra 90:Een compact alternatief voor de zware ketting. Dit vouwslot is makkelijk mee te nemen in de houder op je frame en vouwt uit tot 90 cm. Voldoet aan de ART-2 norm.
4. AXA Newton Promoto+ 2: Dit slot is ontwikkeld voor scooters, maar dankzij de ART-2 certificering perfect (en extra veilig) voor je e-bike. Voorzien van een neopreen hoes en geharde schakels.
5. AXA Absolute 9-90: Een modern kettingslot dat speciaal is ontworpen voor dagelijks gebruik. De '9-90' staat voor schakels van 9 mm dik en een lengte van 90 cm. Handig in gebruik en ART-2 gecertificeerd.

Netwerk en dekking

Ook de dekking van standaard winkeltrackers is niet altijd optimaal. Bolt noemt de techniek van Apple slim: doordat de locatie wordt bepaald via iPhones in de buurt, werkt het systeem perfect in de bebouwde kom of op drukke plekken. Zodra je de stad verlaat, is het een ander verhaal. In rustigere gebieden zijn er immers minder telefoons om verbinding mee te maken. "Zodra ik buiten de stedelijke omgeving kom," ziet hij in de praktijk, "loopt het signaal direct achter."

©Sebastian Rothe

Gespecialiseerd e-bike-trackers

Voor wie zekerheid wil, raadt Rene Bolt een gespecialiseerde e-bike-tracker aan. Deze systemen vertrouwen niet alleen op bluetooth, maar hebben ook een eigen internetverbinding én GPS. Een drievoudig systeem voor locatietracking dus.

Bekende voorbeelden zijn de Tracefy Bike Tracker of de AXA-IN Smart Guard (ontwikkeld door Conneqtech). Doordat ze meerdere technieken combineren, leveren ze bijna constant een sterk signaal, ongeacht waar de fiets staat. Via een app kunnen eigenaren hun fiets daardoor altijd volgen..

Keurmerk

Deze professionele trackers zijn wel een investering: gemiddeld ben je zo’n 200 euro kwijt aan installatie, plus een jaarlijks abonnement van een paar tientjes. “Toch biedt het wel een hoop waar voor je geld”, verdedigt Bolt de prijs. "We hebben een keurmerk elektronische e-bikebeveiliging van Kiwa en werken ook met verzekeraars samen die bij de duurdere e-bikes een tracker van deze kwaliteit verplichten."

Bescherm je e-bike tegen diefstal met een stevig fietsslot

En maak het dieven niet te gemakkelijk!

Aangifte en opsporing

Mocht je fiets onverhoopt toch gestolen worden, dan is aangifte doen altijd de eerste stap. Dit is verplicht voordat je bij de verzekeraar kunt aankloppen. Verzekeringsmaatschappijen werken vaak samen met particuliere beveiligingsorganisaties die gespecialiseerd zijn in het terugvinden van fietsen. "Je hebt dan een goede kans dat ze je e-bike terugvinden, maakt niet uit waar hij naartoe is vervoerd", aldus Rene.

Deze professionele opsporingsteams werken overigens liever niet met trackers zoals de AirTag, omdat het delen van locatiegegevens daarbij veel omslachtiger is dan bij een gespecialiseerde tracker. Omdat e-bikes met professionele systemen zo goed gemonitord worden, krijgen ze vaak een waarschuwingssticker op het frame. Zo weten dieven direct dat er ergens een zender verstopt zit. Dit kan al een afschrikwekkend effect hebben.

©Rostislav Ageev

Budgetoptie

Wil je niet de hoofdprijs betalen voor beveiliging? Dan kun je voor minder dan tien euro al online een eenvoudige bluetooth-tracker kopen, soms zelfs inclusief slimme opbergaccessoires. Bedenk wel dat hier een risico aan zit: als de fietsendief zelf een iPhone heeft, krijgt hij mogelijk automatisch een melding dat jouw tracker met hem meereist.