ID.nl logo
Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2023
© PXimport
Mobiliteit

Dit zijn dé trends in e-bikes voor 2023

Was het in 2014 nog een unicum wanneer je een e-bike had, tegenwoordig is de elektrische fiets overal. Tegelijkertijd met de populariteit is ook de prijs gestegen. Hoe dat zich in 2023 gaat ontwikkelen, met de schaarste aan onderdelen en stijgende grondstofprijzen, dat is nog koffiedik kijken. Waar we al wél wat over kunnen vertellen, zijn de trends en nieuwtjes die we in 2023 op e-bikegebied kunnen verwachten.

Budget e-bike: bereikbaar voor velen

Met de stijgende kosten voor levensonderhoud blijft er minder geld over voor de relatief dure aanschaf van een e-bike. Daarom verwachten wij dat er in 2023 meer belangstelling zal zijn voor e-bikes in een gunstige prijsklasse. Daarbij moeten we denken aan een e-bike met een aanschafprijs tot 2000 euro.

Veel mensen vragen zich af of je ook voor een bedrag tussen de 1500 en 2000 euro wel een kwalitatief goede e-bike kunt kopen. Het antwoord daarop is: ja! Natuurlijk moet je ten opzichte van de premiumklasse concessies doen (denk bijvoorbeeld aan de afwerking en afmontage van onderdelen), maar in de regel kun je ook voor minder dan 2000 euro een goede elektrische fiets kopen.

Vaak zijn deze budget e-bikes uitgerust met een voorwielmotor. Veel mensen vinden dit type motor een onding, maar dit is onzin. Wie dagelijks korte ritten maakt in een vlak landschap is prima af met een e-bike met een voorwielmotor.

Eén ding is zeker: de budget e-bike zal in 2023 zijn plek in het e-bikelandschap veroveren en hierdoor blijft de aanschaf van een e-bike voor een grote groep mensen bereikbaar.

Wil je een e-bike kopen? Kijk dan op Kieskeurig.nl voor de resultaten van de uitgebreide E-bike Duurtest.

Allround e-bike: duurder en zwaarder

De allround e-bike is dé allemansvriend; het is de e-bike die je het meest ziet rijden op de Nederlandse wegen. Hij is uitgerust met een middenmotor en voorzien van een intube-accu (een accu die in het frame geïntegreerd is), schijfremmen en een luxe afmontage van onderdelen.

Binnen de groep allround e-bikes is er wel een duidelijke trend voor 2023 waarneembaar: deze fietsen worden duurder en vooral zwaarder. De hogere prijs voor e-bikes is voor een groot deel te verklaren: zo worden er niet alleen betere en luxere onderdelen gemonteerd, ook de motoraansturing wordt steeds geavanceerder, displays krijgen meer functies en worden in kleur uitgevoerd. Automatisch schakelsystemen zorgen voor meer gemak en comfort, maar ook voor een meerprijs. Ook de eerder genoemde stijging van grondstofprijzen draagt bij tot een prijsstijging.

In 2023 zullen nog meer e-bikes met intube-accu uitgerust worden. Logisch in het kader van ‘het oog wil ook wat’. Door de toepassing van een interne accu krijgt de e-bike een fraaier design. De keerzijde van al dit moois is wel dat de e-bike steeds zwaarder wordt. Wanneer je e-bikes op de auto gaat vervoeren is dit qua kogeldruk wel een punt van aandacht.

Een trend binnen de e-bike wereld is ook de mogelijkheid om je eigen e-bike samen te stellen. Daarnaast worden de banden steeds breder, gaan we in accucapaciteit van 600 naar 700 Wh en kunnen nu ook e-bikes uitgerust worden met ABS (Anti Blokkeer Systeem).

©Sebastian Rothe

Compact e-bike: praktisch en veilig

Duitsland heeft hem al ontdekt, nu Nederland nog: de compact e-bike. Deze (niet opvouwbare!) e-bike met kleine 20 inch-wielen is nu al een enorme hit, maar zal in 2023 ook Nederland veroveren. Hij kreeg hier zelfs al het koosnaampje: de kapstokfiets.

Niet alleen de bezitters van campers en caravans gaan deze compacte alleskunner ontdekken, ook kleinbehuisden zien er het voordeel van. Woon je één hoog, dan sjouw je deze compacte vriend gewoon de trap op en zet je hem in de gang onder de kapstok.

Voor fietsers die meer zekerheid zoeken, is de compact e-bike ook een uitkomst. Je zit niet alleen dichter bij de grond, ook het op- en afstappen verloopt soepeler.

En wil je een deel van het woon-werkverkeer met de fiets afleggen, dan heb je ook een goede aan de compacte e-bike. Je neemt het makkelijk mee in de trein en hij past makkelijk in je kofferbak.

Hippe e-bike: gezien worden

De leeftijd van de e-bikeberijder daalt drastisch. De schooljeugd, jong-volwassenen en veel veertigers hebben de e-bike ontdekt. De e-bikemarkt haakt hier in 2023 gretig op in. Diverse nieuwe fietsmerken schudden de markt op met zogenaamde hippe e-bikes. Genoemde e-bikes hebben een trendy uitstraling en grijpen terug naar het verleden met retrotrekjes. De hippe e-bike is vaak single speed uitgevoerd en dikwijls ontbreken onderdelen als spatborden en een bagagedrager. De accu is subtiel verstopt in het frame. Wie in 2023 gezien wil worden, laat zich verleiden tot de aanschaf van zo’n kekke stadsrakker.

E-bakfiets: betere besturing en compacter

De elektrische bakfiets heeft na een aarzelende introductie een paar jaar geleden de weg naar succes ingeslagen. In 2023 zal de bakfiets nog meer in de spotlights staan en voor velen zal de bakfiets de plaats van de auto overnemen. Bestaande modellen worden verbeterd en nieuwe merken zullen de Nederlandse markt betreden. Er is vooral veel aandacht voor de souplesse van de elektrische bakfiets. Zo komen er compactere modellen op de markt en qua besturing zal de aandacht vooral uitgaan naar de kantelfunctie van de voorwielen. Zo is de e-bakfiets wendbaar, beter te besturen en is hij ook veiliger in het verkeer.

Dikkebanden e-bike: koop met verstand

Hij is opvallend en vooral stoer: de dikkebanden e-bike. In de grote steden schieten ze voorbij met hoge snelheid. Door de extreem dikke banden maken ze veel lawaai en hoor je ze gelukkig aankomen. In 2023 zal de belangstelling voor dit type e-bike verder toenemen. De populariteit is te danken aan de stoere uitstraling, maar ook deels aan de lage prijs waarvoor de e-bike wordt verkocht. Online worden deze e-bikes met bosjes aangeboden in een prijsklasse rond de 1000 euro. Bij zo’n prijs kun je er gif op innemen dat er is bezuinigd op de afmontage en kwaliteit van de onderdelen. Ook rondom de veiligheid en kwaliteit van de accucellen kun je vraagtekens zetten. Ga je komend jaar op zoek naar een dikkebanden-fiets, laat je dan vooral goed voorlichten en koop alleen kwaliteit.

Bekijk en vergelijk alle e-bikes op Kieskeurig.nl

Weten hoe ver je echt met een e-bike accu komt? In deze video leggen we het uit.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.