ID.nl logo
Waar moet ik op letten als ik mijn e-mountainbike wil verzekeren?
© Uwe - stock.adobe.com
Mobiliteit

Waar moet ik op letten als ik mijn e-mountainbike wil verzekeren?

Lekker off-road fietsen met trapondersteuning is een populaire sport aan het worden. Maar de e-mountainbike die je daarvoor nodig hebt is niet goedkoop. Prijzen variëren van 2500 euro tot meer dan 10.000 euro. Wil je je elektrische tweewieler verzekeren, dan komt daar nog een aanzienlijk bedrag bovenop, terwijl de dekking vaak beperkt is.

🚵 Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen. • Waarin verschilt het verzekeren van een e-mountainbike met het verzekeren van een gewone fiets? • Welke dekkingen kan ik kiezen bij een e-mountainbikeverzekering? • Welke redenen zijn er om mijn e-mountainbike niet te verzekeren?

Ook interessant voor jou: E-mountainbike vs gewone mountainbike: wat is het verschil?

Eigen risico

Diefstalrisico kan een belangrijke reden zijn om je e-mountainbike te verzekeren. Maar anders dan bij diefstal van een gewone fiets, krijg je bij diefstal van je e-mountainbike in de eerste drie tot vijf jaar soms niet de volledige nieuwprijs terug. Verzekeraars kunnen bij diefstal van mountainbikes een ander eigen risico hanteren, bijvoorbeeld 20 procent van het door de verzekeraar vastgestelde schadebedrag. Bij diefstal van een gewone fiets geldt meestal geen eigen risico.

Veel mensen willen ook graag het risico op schade afdekken, om na bijvoorbeeld een total loss niet met lege handen achter te blijven. Ook bij schade aan een mountainbike kan een eigen risico van 20 procent gelden. Bij gewone fietsen is er meestal geen of een laag eigen risico bij schade, bijvoorbeeld 25 euro.

LET OP Soms is niet helemaal duidelijk of een verzekeraar een e-mountainbike indeelt bij de mountainbikes of bij de e-bikes. De categorie-indeling kan verschil maken in dekking en voorwaarden. Vraag dit voor de zekerheid vooraf na bij de verzekeraar.

Voorwaarden voor vergoeding

Met je e-mountainbike moet je nog voorzichtiger zijn dan met je gewone fiets om voor een vergoeding in aanmerking te komen. Mountainbikes zonder beugelslot moet je altijd vastzetten aan een paal, hek of boom. Een gewoon kabelslot is hiervoor niet goed genoeg. Je hebt een ART-goedgekeurd kabelslot nodig. De verzekeraar kan je ook verplichten om je fiets met twee sloten vast te zetten of zelfs in een afgesloten ruimte te stallen. Je mag de fiets meestal ook niet zichtbaar achterlaten in een auto of op een fiets- of dakdrager

Schade verzekerd?

Misschien zet je je e-mountainbike nooit onbeheerd ergens neer en vind je het veel belangrijker dat je schade vergoed krijgt. Je kunt een cascoverzekering afsluiten als aanvulling op de diefstalverzekering. Je krijgt dan een vergoeding als je fiets beschadigd raakt door een ongeluk, door een val of door een andere oorzaak buiten je schuld. Schade aan banden en fietscomputers is gewoonlijk niet gedekt. Ook schade aan spatborden, snelbinders, bel en verlichting (als je e-mountainbike die al heeft) kan uitgesloten zijn. Krassen, deuken, lakschade en andere schades die de fiets minder mooi maar niet onbruikbaar maken, zijn meestal uitgesloten. Een verzekeraar kan weigeren schade te vergoeden die ontstaat als je je fiets hebt uitgeleend. En ook schade die ontstaat tijdens een wedstrijd is meestal uitgesloten, tenzij je hiervoor een speciale module afsluit. 

EN DE ACCU? Verzekeraars gaan verschillend om met de vergoeding van de accu. Vaak krijg je niet de nieuwwaarde terug. De ene verzekeraar schrijft maandelijks 0,75 procent van de waarde af, de andere 1,5 procent. Soms is diefstal van alleen de accu helemaal niet verzekerd.

Kosten

Hoe duurder je e-mountainbike, hoe duurder je verzekering. Het is verstandig om hier al voor de aankoop bij stil te staan, want de verzekering neemt een behoorlijke hap uit je budget. Als je in een postcodegebied woont dat door de verzekeraar is aangemerkt als hoog-risicogebied, ben je nog meer kwijt. Vergelijk verschillende verzekeraars met elkaar, bijvoorbeeld met de fietsverzekering-vergelijker van Kieskeurig. De indeling in postcodegebieden kan per verzekeraar verschillen.

Verder maakt het veel uit of je kiest voor een kortlopende of een doorlopende fietsverzekering. Bij een kortlopende fietsverzekering betaal je in één keer de premie voor de hele looptijd van één, drie of vijf jaar. Bij een doorlopende fietsverzekering betaal je premie per maand zo lang als je wilt, meestal wel voor minimaal een jaar. Lees er meer over in het artikel In 7 stappen naar de juiste e-bike-verzekering

Extra dekkingen

Naast diefstal en cascoschade kun je bij verschillende verzekeraars nog aanvullende dekkingen kiezen. Deze dekkingen kunnen ook standaard deel uitmaken van een pakket.

Pechhulp

Als je met je e-mountainbike niet verder kunt rijden, heb je een probleem. Hoe kom je nu weer thuis? Als je bent verzekerd tegen pechhulp, kun je in Nederland en in het grensgebied hulp krijgen. Soms wordt je fiets ter plekke gerepareerd. Lukt dat niet of zit reparatie niet in het verzekerde pakket, dan brengt de pechhulpservice je met je fiets naar een fietsenmaker of naar huis.

Rechtsbijstand

Krijg je een ongeluk met de fiets of is je fiets beschadigd door de schuld van een ander, dan kun je veel hebben aan de dekking voor rechtsbijstand. Je krijgt dan juridische hulp om een ander aansprakelijk te stellen voor de schade en een vergoeding af te dwingen.

Ongevallen

Raak je invalide door een ongeval met je e-mountainbike, dan geeft een ongevallendekking recht op een eenmalig vast bedrag. Bij overlijden kunnen je nabestaanden een vergoeding krijgen. 

©Angela Buzzi

Waarom niet verzekeren?

Je kunt ook overwegen om je e-mountainbike niet te verzekeren. Je bespaart daarmee een hoop geld, maar je neemt wel een risico. Dit kunnen redenen zijn waarom je dat risico bewust zou kunnen nemen.

• Je laat de e-mountainbike nooit onbeheerd ergens achter, maar je zet de fiets altijd in een afgesloten ruimte. Thuis valt je fiets in dat geval onder je inboedelverzekering. Kijk wel goed naar de voorwaarden van je inboedelverzekering, om teleurstelling te voorkomen.
• Je kunt eventuele schade aan je fiets zelf betalen.
• Je e-mountainbike is al wat ouder, bijvoorbeeld meer dan drie of vijf jaar oud. In dat geval is een verzekering minder waardevol, omdat je minder geld terugkrijgt bij diefstal of total loss.
• Je vindt de verzekering te duur voor wat je ervoor terugkrijgt, bijvoorbeeld omdat je geen behoefte hebt aan diefstaldekking, maar er wel voor moet betalen.
• Je denkt dat je het geld voor de verzekering beter zelf opzij kunt zetten om eventuele schade mee te betalen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.