Voor welk remsysteem kies je op een e-bike?
Wie op zoek gaat naar een nieuwe of gebruikte elektrische fiets zal in eerste plaats een keuze moeten maken omtrent de plek van de motor en de inhoud van de accu. Maar daarnaast is het ook verstandig om je te verdiepen in het aanbod en de werking van de verschillende remsystemen.
Op een e-bike wordt er veel gevraagd van het remsysteem, want de gemiddelde snelheid ligt veel hoger dan op een normale fiets. Om in elke situatie tijdig tot stilstand te komen, zijn deugdelijke remmen met een goede vertraging van enorm belang. In dit artikel van ID.nl geven we een overzicht van alle remsystemen voor op een e-bike, komt het functioneren van elke rem aan bod en volgt per remsysteem een opsomming van de voor- en nadelen.
Welke remsystemen zijn er allemaal?
Remsystemen zijn er in behoorlijk wat soorten en maten, en zijn vaak toegespitst op het soort fiets. Hieronder leggen we per systeem uit hoe het werkt en wat de specifieke voor- en nadelen zijn.
Ook lezen: Alles wat je moet weten over e-bikes: eerst lezen, dan kopen!
V-brakes
De V-brake wordt dikwijls toegepast op e-bikes in het budgetsegment. Het is qua constructie een zeer eenvoudige rem. Door de remhendel in te knijpen trekt een kabel de remklauwen naar elkaar toe en drukken twee remblokjes tegen de velg aan. Eigenlijk is de V-brake voor gebruik op een e-bike minder geschikt. Naast het feit dat de constructie van een V-brake te zwak is voor remmen bij hoge snelheden, laat ook de remwerking dikwijls te wensen over. Van geleidelijk remmen is eigenlijk nooit sprake; de remmen grijpen bruusk aan of slippen eenvoudig door bij natte omstandigheden. Bovendien slijten de blokjes vrij snel en moet het systeem dikwijls worden afgesteld. Als je het onderhoud niet zelf kunt uitvoeren, is een regelmatig bezoek aan de fietsenmaker een vereiste en heb je snel oplopende kosten.
Rollerbrakes
Op normale fietsen is de rollerbrake al jaren gemeengoed. Ook op e-bikes wordt gebruik gemaakt van de rollerbrake, vaak in combinatie met een V-brake voor op het voorwiel. De rollerbrake is de moderne versie van de bekende trommelrem: hij remt door middel van interne rollers die tegen de zogenaamde remschoen aandrukken. Een koelschijf met ribben voert de ontstane warmte af. Hoewel de rollerbrake zeer onderhoudsvriendelijk is en op normale fietsen perfect voldoet, is deze rem voor e-bikes toch minder geschikt. Bij snelheden van 25 km/u is een rollerbrake niet in staat om een e-bike binnen een acceptabele afstand tot stilstand te brengen.
Ook in heuvelachtig terrein, waarbij er langdurig en intensief wordt geremd, valt de rollerbrake al snel door de mand. Het gesloten remsysteem kan z’n warmte niet kwijt, met alle gevolgen van dien. Wel heeft onderdelengigant Shimano de speciale rollerbrake BR-C6000 voor e-bikes ontwikkeld, die verbeterde remprestaties biedt onder zware belasting. Deze rem biedt 30 procent meer remkracht op de voorrem en 10 procent meer op de achterrem. Toch zijn er andere remsystemen die beduidend beter functioneren op een e-bike.
Hydraulische velgrem
Op het gebied van de hydraulische velgrem heeft het Duitse merk Magura naam gemaakt. Het systeem wordt erg veel toegepast op e-bikes en munt uit qua werking en betrouwbaarheid. Ook worden de Magura-remmen door de meeste e-bikegebruikers als zeer prettig ervaren. Net als bij de eerdergenoemde V-brakes drukt de rem twee remblokken tegen de velg aan.
Bij de hydraulische velgrem wordt echter gebruikgemaakt van een gesloten systeem met oliedruk, en hierdoor is de remwerking goed te doseren en heb je relatief weinig kracht in je handen nodig om toch krachtig te remmen. De remblokjes van Magura gaan vier keer zo lang mee als de klassieke remblokjes en zijn eenvoudig te verwisselen.
Mechanische schijfrem
In principe vormt de mechanische schijfrem het goedkopere alternatief voor de schijfrem met een hydraulisch werking. Vooral e-bikes in het lagere prijssegment worden dikwijls afgemonteerd met genoemde schijfrem. Bij een mechanische schijfrem wordt er een kabel aangetrokken die in verbinding staat met de remklauw, en de remblokjes drukken vervolgens tegen de remschijf, waardoor de e-bike snel tot stilstand komt, zowel onder droge als natte omstandigheden.
Wel remt een mechanische schijfrem net iets minder efficiënt dan een schijfrem met een hydraulische werking. Door rek en roestvorming van de kabel kan een mechanische schijfrem kuren vertonen en is onderhoud noodzakelijk. Indien de remblokjes een schurend geluid maken, vervang ze dan door zachtere blokjes van het resin (een organische samenstelling).
Hydraulische schijfrem
Een hydraulische schijfrem vormt de meest ideale rem voor op een e-bike. Het systeem is erg onderhoudsvriendelijk en zorgt bovendien voor optimale remeigenschappen onder alle omstandigheden. Een oliegevulde remleiding loopt van de remhandgreep naar de remklauw. Wanneer je de remhandgreep inknijpt, wordt de oliedruk opgevoerd en duwen twee remblokjes tegen de remschijf aan en komt de e-bike rap tot stilstand.
Dankzij de oliedruk is de remwerking zeer goed te doseren en heb je weinig handkracht nodig om stevig te remmen. Hydraulische schijfremmen hebben minder onderhoud nodig dan bekabelde remmen en met een beetje handigheid kun je zelf de remblokjes vervangen. Complexe problemen kun je beter overlaten aan de fietsenmaker, maar zijn in de praktijk niet vaak aan de orde.