ID.nl logo
Alles wat je moet weten over e-bikes: eerst lezen, dan kopen!
Mobiliteit

Alles wat je moet weten over e-bikes: eerst lezen, dan kopen!

Elektrische fietsen hebben de Nederlandse fietsmarkt veroverd en zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Wie een aanschaf overweegt, wordt al snel overweldigd door alle informatie. Maar wat zijn e-bikes precies, hoe werken ze en waarom zou je er een moeten overwegen? In dit artikel gaan we dieper in op deze vragen.

In dit artikel praat ID.nl jou helemaal bij over e-bikes. We behandelen onder andere het volgende:

  • Verschil e-bike ten opzichte van normale fiets 

  • Milieuvriendelijkheid van een e-bike 

  • Garantie op je elektrische fiets 

  • Geintreseerd in e-bikes? Lees dan ook: De sportieve e-bike: ideaal voor uitdagende fietstrips

Verschil e-bike met normale fiets 

Een e-bike is een fiets die wordt aangedreven door een elektrische motor. De motor wordt gevoed door een accu die op de fiets is gemonteerd. Een belangrijk verschil tussen een normale fiets en een elektrische fiets is de aanwezigheid van de elektrische motor. Deze motor zorgt ervoor dat je met minder inspanning grotere afstanden kunt afleggen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld sneller fietsen en gemakkelijker tegen de wind in of op heuvelachtig terrein fietsen. Het kan een uitkomst zijn voor mensen die moeite hebben met fietsen op een traditionele fiets, bijvoorbeeld vanwege een blessure of een slechte conditie. 

 

Een ander verschil is het gewicht van de e-bike. Door de aanwezigheid van de elektrische motor en de accu (de batterij) is een e-bike meestal zwaarder dan een normale fiets. Hierdoor kan het moeilijker zijn om de e-bike bijvoorbeeld de trap op te tillen of mee te nemen in de trein. Ten slotte is er ook een verschil in prijs. Een elektrische fiets is over het algemeen duurder dan een normale fiets van vergelijkbare kwaliteit. Dat komt omdat de aanwezigheid van de motor en de accu extra kosten met zich meebrengt.  

Hoe werken e-bikes? 

Met een e-bike hoef je dus niet altijd zelf te trappen om vooruit te komen. De motor ondersteunt trapbeweging en zorgt ervoor dat je sneller en comfortabeler kunt fietsen. De motor kan worden in- en uitgeschakeld met een schakelaar op het stuur. E-bikes werken met behulp van een accu, een motor en een sensor die meet hoe hard je trapt. De sensor stuurt informatie naar de motor, die op zijn beurt het vermogen levert om je te ondersteunen. Dat vermogen kan worden aangepast door de bestuurder, meestal via een knop op het stuur, zodat je meer of minder ondersteuning krijgt tijdens het fietsen. 

🟢 Kooptip: Garmin 1040 Solar

Fietscomputers zijn de nieuwste must-have gadget voor fervente fietsers, vooral voor eigenaren van elektrische fietsen. Ze helpen niet alleen bij het bijhouden van belangrijke statistieken, zoals snelheid en afgelegde afstand, maar bieden ook navigatie, trainingshulp en nog veel meer. Onlangs hebben we een uitgebreide test uitgevoerd van de beste fietscomputers voor e-bikes op de markt. Van alle fietscomputers die we hebben getest, komt de Garmin 1040 Solar als beste uit de bus voor e-bikes. Deze fietscomputer biedt niet alleen nauwkeurige metingen van snelheid, afstand en tijd, maar ook een scala aan geavanceerde functies zoals GPS-navigatie, routeplanning en trainingsondersteuning. Deze gadget beschikt bovendien over zonne-energie om zichzelf op te laden, waardoor je nooit meer zonder stroom komt te zitten tijdens lange fietstochten.

Sneller en comfortabeler fietsen 

Als je op zoek bent naar een fiets die sneller en comfortabeler is dan een traditionele fiets, dan is een e-bike de ideale keuze. Met een e-bike kun je gemakkelijk lange afstanden afleggen zonder uitgeput te raken, omdat de trapondersteuning het fietsen een stuk lichter maakt. Ook tegenwind of heuvelachtig terrein zijn geen probleem meer. Door de ondersteuning van de elektromotor kun je met gemak hellingen op fietsen en geniet je van een soepelere rijervaring. 

 

Hieronder vind je een overzicht van de geschatte reistijden voor verschillende afstanden voor gewoon fietsen en fietsen op een e-bike, op basis van gemiddelde snelheden. 

AfstandGewoon fietsen (16 km/uur) E-bike (20 km/uur)
5 kilometer18-19 minuten15-16 minuten
10 kilometer37-38 minuten30-31 minuten
15 kilometer56-57 minuten45-46 minuten
20 kilometer1 uur 15 minuten1 uur

Houd er rekening mee dat de reistijd afhankelijk kan zijn van verschillende factoren, zoals de grootte van de persoon, de helling van de weg, de wind en de intensiteit van de inspanning. 

Milieuvriendelijkheid van een e-bike 

Een e-bike is een milieuvriendelijke optie voor transport. Dat komt omdat e-bikes geen schadelijke gassen uitstoten zoals auto's, bussen en treinen dat wel doen. Het is ook een energiezuinige optie, omdat de elektromotor minder energie verbruikt dan een benzinemotor. Fietsen op een e-bike is dan ook een duurzame optie voor woon-werkverkeer en transport over korte afstanden. Bovendien is het leuk en gezond om te fietsen, omdat je in de buitenlucht bent en tegelijkertijd een kleinere impact hebt op het milieu. 

 

Hieronder vind je een overzicht van de geschatte CO2-uitstoot per persoon per kilometer voor verschillende transportmethoden. 

TransportmethodeCO2-uitstoot per persoon per kilometer
E-bike0 g
Openbaar vervoer40-120 g
Auto (gemiddeld)140-170 g
Vliegtuig (korte vlucht)285 g
Vliegtuig (lange vlucht)190-265 g

Houd er rekening mee dat de CO2-uitstoot kan variëren op basis van verschillende factoren, zoals het type voertuig, de brandstof, de verkeersdrukte en de efficiëntie van het voertuig. 

Verschillende soorten e-bikes 

Er zijn verschillende soorten e-bikes, elk met hun eigen specifieke kenmerken en voordelen. Zo zijn er bijvoorbeeld e-bikes met een lage instap, waardoor het gemakkelijker is om op en af te stappen, en zijn er e-bikes met extra brede banden voor meer stabiliteit en comfort.

Daarnaast zijn er elektrische fietsen met verschillende soorten motoren, zoals middenmotoren, voorwielmotoren en achterwielmotoren, die elk hun eigen voordelen bieden. Middenmotoren zijn tegenwoordig de standaard. Ze zorgen bijvoorbeeld voor een betere gewichtsverdeling en meer stabiliteit, terwijl achterwielmotoren vooral zorgen voor een krachtigere ondersteuning. Inmiddels zijn de middenmotoren echter net zo krachtig. Voorwielmotoren zijn ideaal voor mensen die op zoek zijn naar een wat lichtere fiets. Deze vind je ook nog op wat goedkopere fietsen. 

Achterwielmotor 

Een motor in de naaf van het achterwiel biedt een betere balans en grip dan een motor in de naaf van het voorwiel, wat vooral handig is bij nat weer. De motor in de naaf van het achterwiel is echter zwaarder dan andere soorten motoren, wat de wendbaarheid van de fiets iets kan beïnvloeden. Bovendien is dit type motor minder geschikt voor heuvelachtig terrein, omdat de motor minder koppel levert bij lagere snelheden. 

 

Middenmotor 

Een motor in de trapas, ook wel bekend als een middenmotor, is de meest geavanceerde en krachtige motor van allemaal. Doordat de motor zich in het midden van de fiets bevindt, biedt het een betere balans en stabiliteit tijdens het fietsen. Bovendien zorgt een middenmotor voor een betere gewichtsverdeling van de fiets, wat de wendbaarheid en het rijcomfort ten goede komt. Dit type motor is het meest geschikt voor heuvelachtig terrein, omdat het de meeste koppel levert bij lagere snelheden. Een nadeel van de middenmotor is dat het de duurste optie is en dat de reparatiekosten ook hoger kunnen uitvallen. 

🟢 Bescherm je e-bike: De 3 beste fietssloten voor maximale beveiliging

Een goed fietsslot is van cruciaal belang voor de veiligheid van een e-bike. E-bikes zijn vaak duurder dan gewone fietsen en hebben geavanceerde technologie, wat ze aantrekkelijk maakt voor dieven. Het gebruik van een goed slot te gebruiken kan diefstal ontmoedigen. Dit zijn onze favoriete e-bikesloten van het moment:

  1. ABUS Ivy 9210 kettingslot
  2. ABUS vouwslot Bordo Combo 6100/90 black SH - SL72990
  3. Kryptonite Evolution Mini 7 Lock

©mtrlin

Voorwielmotor 

Een motor in de naaf van het voorwiel is een goedkopere optie dan de andere motoren en is gemakkelijk te onderhouden. Dit type motor biedt echter minder grip op de weg dan andere motoren, wat kan leiden tot verminderde stabiliteit bij nat weer of op onverharde wegen. Het kan ook moeilijker zijn om met deze motor op heuvelachtig terrein te rijden, omdat de motor minder koppel levert bij lagere snelheden. 

 

Over het algemeen is de keuze van de motor afhankelijk van de rijstijl, het terrein waarop je wilt rijden en je persoonlijke voorkeur. Een testrit maken met verschillende typen motoren is daarom de beste manier om te bepalen welk type motor het best bij je past.  

Kosten en onderhoud van een e-bike 

Een e-bike is over het algemeen duurder dan een traditionele fiets, maar er zijn verschillende factoren die de prijs kunnen beïnvloeden, zoals het merk, het type motor en het materiaal van het frame. Hoewel de initiële kosten hoger kunnen zijn, kan de investering zich op de lange termijn terugbetalen, omdat het gebruik van een e-bike vaak goedkoper is dan het gebruik van een auto of het openbaar vervoer. Het onderhoud van een e-bike is vergelijkbaar met dat van een gewone fiets, maar er zijn enkele extra onderdelen die regelmatig moeten worden gecontroleerd, zoals de accu, de motor en de bedrading. 

©Karol Gajewski - stock.adobe.com

De accu 

Een belangrijk onderdeel van de e-bike is de accu. Dit is de energiebron van de elektrische motor en bepaalt voor een groot deel hoe ver je kunt fietsen op een volle accu. De meeste e-bikes hebben tegenwoordig een lithium-ion-accu, die relatief licht is en snel kan worden opgeladen. De capaciteit van de accu wordt uitgedrukt in watturen (Wh) en kan variëren van enkele honderden tot meer dan 1000 Wh. Hoe hoger de capaciteit van de accu, hoe verder je kunt fietsen op een volle accu. 

 

Ook lezen: De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!

Het opladen van de accu kan op verschillende manieren. De meeste e-bikes hebben een oplader die je op een stopcontact kunt aansluiten. Afhankelijk van de capaciteit van de accu kan het opladen enkele uren tot een hele nacht in beslag nemen. Sommige e-bikes hebben de mogelijkheid om de accu uit de fiets te halen en deze op te laden met een apart oplaadstation. 

 

Het is belangrijk om de accu op de juiste manier te gebruiken en op te laden volgens de instructies van de fabrikant. Het is bijvoorbeeld af te raden om de accu helemaal leeg te rijden voordat je deze weer oplaadt, omdat dit de levensduur van de accu kan verkorten.

Video: zo gaat de accu van je e-bike het langst mee 

Door de accu op de juiste manier te gebruiken en op te laden, kun je ervoor zorgen dat de accu zo lang mogelijk meegaat en kun je optimaal gebruikmaken van de trapondersteuning van de e-bike. 

 

Jaarlijkse kosten van een e-bike (aanschafprijs 2500 euro) 
KostenpostBedrag
Afschrijving (10 procent per jaar)250 euro
Onderhoud (gemiddeld 100 euro per jaar)100 euro
Verzekering (gemiddeld 50 euro per jaar)50 euro
Totale jaarlijkse kosten400 euro

Opmerking: deze bedragen zijn slechts schattingen en kunnen variëren op basis van de aanschafprijs, het gebruik en het onderhoud van de e-bike. 

Garantie op je elektrische fiets 

Als je een e-bike gaat kopen, is het belangrijk om ook te letten op de garantievoorwaarden. Hieronder zijn enkele belangrijke punten die je in overweging moet nemen bij het aankopen van een e-bike: 

 

  1. Garantieperiode: Kijk naar de garantieperiode die wordt aangeboden door de fabrikant of verkoper. De garantieperiode kan variëren van enkele maanden tot enkele jaren. Hoe langer de garantieperiode, hoe beter het is. 

  2. Garantievoorwaarden: Lees zorgvuldig de garantievoorwaarden door om te begrijpen wat er precies wordt gedekt door de garantie. Sommige garanties dekken alleen de motor en de accu, terwijl andere garanties ook andere onderdelen van de e-bike dekken. 

  3. Reparatie: Controleer of de garantievoorwaarden ook de reparatie van de e-bike dekken en of er een reparatieservice beschikbaar is in jouw regio. 

  4. Bewaar de aankoopbon: Deze kan nodig zijn om aanspraak te maken op de garantie. 

  5. Onderhoud: Zorg ervoor dat je de e-bike goed onderhoudt volgens de instructies van de fabrikant, want sommige garanties kunnen ongeldig worden verklaard als de e-bike niet goed is onderhouden. 

  6. Garantieperiode verlengen: Overweeg om de garantieperiode te verlengen als dit mogelijk is, omdat dit extra gemoedsrust biedt en de kosten van eventuele reparaties kan verminderen. 

 

Het is belangrijk om te onthouden dat de garantievoorwaarden van e-bikes kunnen variëren per fabrikant en verkoper, dus zorg ervoor dat je alle informatie zorgvuldig bekijkt voordat je een aankoop doet. 

Maak altijd een testrit 

Heb je een bepaalde e-bike op het oog? Het is belangrijk om eerst een testrit te maken voordat je daadwerkelijk tot aankoop overgaat. Dat is de beste manier om te bepalen of de e-bike comfortabel is en bij jouw fietsstijl past. Maak bij voorkeur een testrit op een vergelijkbaar terrein als waarop je normaal gesproken fietst, bijvoorbeeld op heuvelachtig terrein als je dat gewend bent. Op deze manier kun je de trapondersteuning goed ervaren en beoordelen of deze voldoet aan jouw verwachtingen. 

Een goede testrit kan je ook helpen om te bepalen welk type e-bike het best bij je past. Maak tijdens de testrit aantekeningen van de zaken die je opvallen, zodat je deze later kunt gebruiken om een weloverwogen beslissing te maken. Bovendien kan het maken van een testrit je helpen om mogelijke problemen te ontdekken, zoals geluiden die uit de motor of de remmen komen, voordat je de e-bike daadwerkelijk koopt. 

 

Veel fietswinkels bieden testritten aan, dus neem de tijd om een aantal verschillende e-bikes uit te proberen voordat je tot aankoop overgaat. Onthoud dat de aankoop van een e-bike een behoorlijke investering is, en het is belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen om ervoor te zorgen dat je de juiste e-bike kiest die bij jouw fietsbehoeften past. 

 

Conclusie 

Fietsen op een e-bike biedt vele voordelen ten opzichte van traditionele fietsen. Het is sneller, comfortabeler en kan gezondheidsvoordelen bieden. Bovendien is het een milieuvriendelijke optie voor transport. Er zijn verschillende soorten e-bikes beschikbaar, elk met hun eigen kenmerken en voordelen. De kosten en het onderhoud van een e-bike zijn over het algemeen hoger dan die van een traditionele fiets, maar het kan op de lange termijn goedkoper zijn dan het gebruik van een auto of openbaar vervoer. Of je nu op zoek bent naar een handige manier om naar het werk te gaan, of gewoon wilt genieten van een ontspannen fietstocht, een e-bike is zeker het overwegen waard!

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.