Consumenten testen: de Trek Verve+2

Consumenten testen: de Trek Verve+2

Geplaatst: 29 mei 2023 - 07:27

Aangepast: 16 augustus 2023 - 14:44

Partnerredactie

De Trek Verve +2 oogt wat minder sportief dan veel andere fietsen van het merk. Toch heeft deze toegankelijke stadsfiets wel degelijk een aantal sportieve eigenschappen. Je leest er meer over in deze review.

In samenwerking met Trek.

Als onderdeel van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest is deze Trek Verve+2 uitgebreid getest door drie verschillende testrijders, die de fiets allemaal een paar weken in gebruik hebben gehad. Wil je meer weten over de testprocedure en hoe de testers met de e-bikes zijn gematcht? Of wil je weten welke elektrische fietsen uiteindelijk met een predicaat uit de procedure zijn gekomen? Klik dan op onderstaande knop.

De Kieskeurig.nl E-bike Duurtest 2023

Meer dan 40 elektrische fietsen getest!

Consumenten testen: de Trek Verve+2-46200782

Trek is een fietsmerk dat je snel associeert met stoere, sportieve fietsen. Het ontwerp van deze Trek Verve+2 straalt dat niet meteen uit. Wellicht komt dat door de accu, die in de bagagedrager zit verwerkt. Hierdoor is ook de gewichtsverdeling anders dan sportfietsen. Het frame met de lage instap draagt ook niet bij aan een sportieve uitstraling. Gelukkig is er ook een uitvoering met een hoge stang.

Tevens lijkt de motorkracht van maximaal 65 Nm op papier wat bescheiden; andere fietsen in deze duurtest komen tot wel 85 Nm vermogen.

Vermomd sportief

Maar als je goed kijkt, sijpelt het sportieve karakter van Trek in diverse onderdelen door. Kijk maar eens naar de ketting. Deze ligt open en is voorzien van een derailleur (Shimano Altus M2000,) zoals je dat ook ziet bij racefietsen, mountainbikes of gravelbikes. Angelique Glorie en Annelies Dekker moesten zelfs even wennen aan de schakelhendels op het stuur en het feit dat je moet doortrappen bij het schakelen. Het schakelen verloopt dan ook wat minder subtiel.

Als je op de fiets gaat zitten, valt op dat de zithouding iets voorovergebogen is. Ook redelijk sportief dus. Angelique vertelt hierover:

Omdat ik een beetje voorover gebogen zit, voel ik me erg sportief op deze fiets. Het is dan ook heerlijk doorrijden!“

- Angelique Glorie

De vering in zowel de zadelpen als de voorvork zorgt ondanks de wat sportieve houding voor een uiterst comfortabele rit. De Trek Verve+2 heeft daarnaast een laag gewicht, wat ervoor zorgt dat de fiets lekker wendbaar is. Wel zo prettig in de stad. Ook kun je de fiets makkelijk even optillen om uit de schuur te halen of in de stalling te zetten.

Consumenten testen: de Trek Verve+2-46200788

Een open ketting en derailleur.

Consumenten testen: de Trek Verve+2-46200787

De accu zit in de bagagedrager verwerkt.

Sportieve prestaties

Hoewel de motor op papier misschien niet de krachtigste uit de duurtest is, gaat het wel om een Bosch Perfomance Line-middenmotor in een fiets met een relatief laag gewicht. Deze motorlijn van Bosch blinkt uit qua prestaties, en dat kunnen de testers beamen. Annelies Dekker zegt:

“De trekkracht is geweldig. Wauw, als je een helling op moet en even aanzet, gaat-ie als een zonnetje.”

- Annelies Dekker

Ook valt hierbij op te merken dat de motor zijn werk geruisloos uitvoert en snel genoeg reageert. Alleen het uithoudingsvermogen is wel een punt van aandacht. Het valt onze testers op dat de accu een bereik biedt van ongeveer 60 kilometer, wat behoorlijk ondergemiddeld is. De capaciteit van 300 Wh is ook minder dan de accu’s van de meeste andere e-bikes. Gelukkig biedt Trek tegen een meerprijs ook uitvoeringen met een accucapaciteit van 400 of 500 Wh.

De fiets heeft een gebruiksvriendelijk display. Opvallend is dat het licht aanspringt zodra je de fiets aanzet. Je kunt het licht niet uitschakelen zolang de fiets aanstaat. Trek heeft dat bepaald omwille van de veiligheid. Meerdere testers geven echter aan hier zelf keuzevrijheid in te waarderen.

Afwerkingsdetails

De Trek Verve +2 heeft net afgewerkte lasnaden en de accu zit keurig in de bagagedrager verwerkt, waar hij ook makkelijk uit los te koppelen valt om ergens anders op te laden.

Er blijft wel een beetje een dubbel gevoel achter bij de kabelafwerking. Hoewel de kabels netjes in het frame lopen, zijn ze bij het stuur wat slordig afgewerkt. Het viel Annelies op dat er zelfs een stukje zwart tape wordt gebruikt om de kabels aan het stuur te binden.

Consumenten testen: de Trek Verve+2-46200789

De kabels lopen het frame van de Trek Verve+2 in.

Conclusie: Trek Verve+2 kopen?

De Trek Verve+2 vindt zijn weg het best door stadse omgevingen, waar de fiets dankzij z'n lage gewicht als een vis in het water is. De sportieve prestaties en toegankelijke, comfortabele zit zorgen er bovendien voor dat je snel en moeiteloos op je eindbestemming komt.

Houd er wel rekening mee dat de fiets is voorzien van een derailleurversnelling, die weliswaar sportiever schakelt, maar wel wat onderhoudsgevoeliger en lawaaieriger is. Ook is de actieradius een puntje waar je rekening mee moet houden. Mogelijk is een uitvoering met grotere accu geschikter. Gelukkig is de accu wel eenvoudig uit de bagagedrager te halen, mocht je deze binnenshuis willen opladen.

Pluspunten

  • Comfortabele vering (voorvork en zadel)

  • Krachtige en stabiele trapondersteuning

  • Eenvoudig oplaadbare accu

Minpunten

  • Schakelen niet zo stil en soepel

  • Beperkte actieradius

0

Powered by

logo
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten