ID.nl logo
Middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor – wat is de beste keuze?
© Sebastian Rothe
Mobiliteit

Middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor – wat is de beste keuze?

Ben jij op zoek naar een e-bike? Tijdens jouw zoektocht naar een elektrische fiets is er een aantal dingen waar je goed op moet letten. Eén van de belangrijkste onderdelen is de motor van je e-bike. Kies je voor een voorwielmotor, een middenmotor of een achterwielmotor? In dit artikel vertellen we je waar je op moet letten in het maken van je keuze.

Een elektrische fiets kopen is een flinke uitgave, dus is het fijn als je bij het oriënteren weet waar je op moet letten. Het type motor is misschien niet het eerste waar je op let. Maar na het lezen van dit artikel weet je: de verschillen tussen de soorten motoren | welke voordelen en nadelen ze hebben | waar je op moet letten bij het maken van een keuze.

Ook goed om te weten: Veilig rijden op een e-bike: zo fiets je zonder ongelukken

Welke motor moet ik kiezen voor mijn e-bike?

De motor van een elektrische fiets bepaalt hoeveel vermogen jouw e-bike biedt en bepaalt voor een groot deel jouw rijcomfort. Er is in de loop der jaren een hoop veranderd op het gebied van motoren voor e-bikes. Zo wordt de voorwielmotor steeds minder gebruikt in normale e-bikes en is de achterwielmotor tegenwoordig niet meer de krachtigste motor van allemaal, omdat de middenmotor aan kracht heeft gewonnen in de afgelopen jaren. Wij nemen de voor- en nadelen van iedere motor met je door. 

Voorwielmotor bij een elektrische fiets

De voorwielmotor is de minst krachtige motor voor elektrische fietsen. Tijdens het rijden krijg je het gevoel voortuit getrokken te worden. De motor is minder krachtig dan de achterwiel- en middenmotor. Dit komt doordat mensen die dit type fietsen gebruiken, vaak niet zo snel fietsen, wat goed aansluit bij de voordelen van de voorwielmotor. 

Voordelen:

  • Relatief simpele motor, waardoor e-bikes met voorwielmotor relatief goedkoop zijn.

  • Kan gecombineerd worden met alle soorten versnellingen (naafversnelling, derailleurversnelling en cardanasaandrijving).

  • Je rijdt makkelijk weg in elke versnelling.

  • Gekoppeld aan een bewegingssensor, dus je krijgt altijd ondersteuning (onafhankelijk van hoe hard je zelf trapt).

  • Ideaal voor mensen die zelf weinig kracht kunnen zetten.

  • Geschikt voor vlakke wegen

Nadelen:

  • Hoger risico op slippen in de bocht bij hogere snelheden.

  • Fiets stuurt zwaarder vanwege het gewicht van de motor in het voorwiel.

  • Het wisselen van de voorband is lastiger en kostbaarder.

  • Niet geschikt voor hellingen.

  • Minder krachtig dan de middenmotor en de achterwielmotor.

  • Steeds minder voorkomend bij 'normale' e-bikes

Tegenwoordig vind je deze motor vooral terug in speciale fietsen, zoals fietsen voor mensen met een beperking. 

De achterwielmotor bij een elektrische fiets

We gaan van voor naar achter … Want hoe zit dat eigenlijk met een achterwielmotor op een e-bike? Een achterwielmotor is een krachtige motor die je steeds meer ziet bij moderne e-bikes. Bekende merken als VanMoof en Cowboy maken veel gebruik van dit type, waardoor de achterwielmotor aan populariteit wint. Het fietsen op een e-bike met een achterwielmotor geeft je het gevoel dat je een duwtje in de rug krijgt, wat voor een fijne fietservaring zorgt.

Voordelen:

  • Krachtig.

  • Slijt minder snel dan een middenmotor.

  • Gebruikers vinden het 'duwtje in de rug' fijn.

  • Fietsen met achterwielmotor bieden veel grip en balans.

  • De motor is stil en heeft weinig onderhoud nodig.

  • De ondersteuning van de motor start direct zodra je begint met fietsen.

Nadelen:

  • Levert minder koppel bij lagere snelheden, waardoor je zelf meer kracht moet zetten.

  • Minder wendbaar.

  • Vraagt om meer onderhoud dan de middenmotor.

  • Lagere actieradius.

  • Het wisselen van de achterband is lastiger en kostbaarder.

De achterwielmotor vind je tegenwoordig steeds meer bij elektrische vouwfietsen, de in populariteit toenemende fatbikes en e-mountainbikes.

©Halfpoint - stock.adobe.com

De middenmotor op een e-bike

De middenmotor is de motor die je tegenwoordig het meest ziet, zowel in de midden- als in de hoge prijscategorie. Deze motor bevindt zich in de trapas, in het midden van de fiets, waardoor je veel balans ervaart tijdens het fietsen op een e-bike met een middenmotor. Middenmotoren hebben de meeste sensoren, waardoor de ondersteuning het nauwkeurigst is. Dankzij de goede gewichtsverdeling bij een middenmotor, zijn elektrische fietsen met deze motor bovendien zeer wendbaar en bieden ze een hoog rijcomfort.

Voordelen:

  • Zeer krachtig.

  • Geschikt voor heuvelachtig terrein.

  • Levert veel koppel bij lagere snelheden.

  • Krachtsensor reageert direct op de kracht van de fietser – je krijgt aanvulling op wat jij zelf aan trapkracht levert.

  • Fietsen op een e-bike met middenmotor voelt natuurlijker dan fietsen op een e-bike met achterwiel- of voorwielmotor.

  • Te combineren met vrijwel alle versnellingssystemen.

Nadelen:

  • Een e-bike met middenmotor is vaak relatief duur.

  • Onderhoudskosten bij een fiets met middenmotor zijn vaak hoog.

  • Minder stille motor (al worden e-bikes met middenmotor vrij snel stiller).

  • Motor start niet direct zodra je begint met fietsen, maar reageert op jouw kracht.

E-bikes met een middenmotor vind je met name bij fietsen voor recreatief gebruik en woon-werkverkeer.

©ellisia - stock.adobe.com

Hoeveel kracht biedt de motor van een e-bike?

Alle e-bikes zijn begrensd op een vermogen van 250 watt, maar niet alle e-bikes bieden even veel trekkracht. De hoeveelheid trekkracht die een motor biedt, ook wel koppel genoemd, wordt uitgedrukt in Nm (Newton-meter). Voorwielmotoren hebben een trekkracht van maximaal 33 Nm, omdat het risico op doorslippen in de bochten anders te groot is. Het koppel dat een achterwielmotor biedt ligt rond de 40/50 Nm, terwijl de trekkracht van een middenmotor tegenwoordig wel kan oplopen tot 90 Nm. Des te hoger het aantal Nm, des te meer ondersteuning de motor jou biedt. Ben je dus op zoek naar een fiets met veel ondersteuning? Dan is de voorwielmotor in de meeste gevallen geen goede optie. 

Nooit meer verdwalen? Of de snelste weg naar huis?

Met fietsnavigatie weet je altijd waar je naartoe moet

Kies ik voor een voorwielmotor, een middenmotor of een achterwielmotor?

Ben je op zoek naar een e-bike? Zet dan voor jezelf op een rijtje wat jij zoekt in een elektrische fiets. Zoek je relatief weinig ondersteuning en ga je vooral in de stad fietsen? Of zoek je een elektrische fiets, maar heb je weinig budget? Dan zou een relatief goedkope e-bike met voorwielmotor een goede optie kunnen zijn. Heb je juist behoefte aan meer kracht en stabiliteit? Kies dan voor een fiets met achterwielmotor of middenmotor, waarbij de middenmotor de krachtigste is, maar wel om meer onderhoud vraagt.

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis
© Rens Blom
Huis

Review Odido Klik&Klaar - De voor- en nadelen van 5G voor thuis

Odido schudt de markt van vast internet voor thuis op met Klik&Klaar, een dienst van 25 euro per maand die 5G-signaal omzet naar wifi voor al je apparaten. Klik&Klaar is zo een alternatief voor internet via de kabel of glasvezel, en waarschijnlijk ook goedkoper dan wat je nu betaalt voor bekabeld internet. Wij hebben Klik&Klaar een maand getest in een appartement en delen de plus- en minpunten van de dienst met je.

Goed
Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar internet thuis
  • Maakt beloofde snelheid ruimschoots waar
  • Gebruiksvriendelijke installatie
  • Instabiel internet bij slecht weer
  • Problemen met wifirepeaters

De eerste plus is de prijs. Met 25 euro per maand is Klik&Klaar lekker betaalbaar. Heb je al een geselecteerd mobiel abonnement van Odido, dan betaal je slechts 20 euro per maand voor Klik&Klaar. De dienst is maandelijks opzegbaar, waardoor je lekker flexibel bent.

Het bestellen via de Odido-website is eenvoudig en we ontvingen het pakket na twee werkdagen thuis, in ons appartement in Castricum. In de doos vind je een Zyxel 5G-modem en een 5G-simkaart, die je in de router stopt om internet te ontvangen. Het blijft fascinerend hoe je al je apparaten van wifi kunt voorzien dankzij een simkaartje ter grootte van je nagel.

©Rens Blom

Het simkaartje dat je bij de router krijgt.

Installatie

Om Klik&Klaar te installeren, download je de gratis Klik&Klaar-app op je iPhone of Android-smartphone. Die loodst je binnen het beloofde kwartiertje door de installatie heen. De app laat duidelijk zien waar je de router het beste kunt neerzetten. Neem die instructies serieus, want weggestopt in een hoek ontvangt de router geen goed internetsignaal en heb je dus ook weinig aan de dienst. Na de eenvoudige installatie geef je je wifinetwerk een naam en verbind je je apparaten. Vervolgens zijn je smartphone, computer, tablet, smart-tv en andere gadgets online. Je hebt onbeperkt internet op de hoogst mogelijke snelheid, zoals je gewend bent van internet voor thuis.

©Rens Blom

De installatie van Klik&Klaar is eenvoudig.

Ervaringen

Na ruim een maand gebruik zijn we over het algemeen erg tevreden over Odido Klik&Klaar, maar sturen we de router toch terug. Dat ligt niet aan de internetsnelheden. Odido belooft via deze dekkingskaart dat de router op ons adres een snelheid van 300 Mbit/s of meer biedt en dat klopt. In de woonkamer – waar de router voor het raam staat – halen we tussen de 300 en 600 Mbps download en 70 tot 200 Mbps upload. Dat zijn uitstekende snelheden. In andere kamers, verder weg van de router, halen we nog steeds meer dan 100/50 Mbps. Netjes.

Ons probleem met Odido Klik&Klaar is de betrouwbaarheid. Niet alleen viel de router in een maand twee keer uit (om na een herstart weer te functioneren), tijdens flinke regenbuien en een najaarsstorm had de router grote moeite om een stabiel thuisnetwerk te bieden. Dipjes in het wifisignaal verstoorden onze videobelvergaderingen, onderbraken de muziek uit de Sonos-speakers en lieten onze telefoons af en toe automatisch overschakelen naar het mobiele netwerk. Ongemakken die we tijdens slecht weer niet ervaren via een vaste internetverbinding, en ongemakken waar we niet op zitten te wachten in het gure Nederland.

©Rens Blom

De Klik&Klaar-router uit de doos.

Goed om te weten: de router heeft twee 2,5Gbit/s-ethernetpoorten om apparaten bekabeld aan te sluiten. Wij hebben de smart-tv rechtstreeks aangesloten en de andere poort verbonden met een switch. De smart-tv heeft tijdens het kijken van Videoland, YouTube en NPO Plus nooit problemen met zijn internetverbinding gehad, ook niet tijdens slecht weer.  

Wifirepeaters

Voor een volledige test hebben we ook twee wifirepeaters van Odido Klik&Klaar besteld. Die heten Wifipunten, zijn optioneel en kosten 2,50 euro per stuk per maand. Je huurt ze en moet ze als ze niet bevallen of bij het stoppen van Klik&Klaar dus terugsturen.

©Rens Blom

©Rens Blom

De installatie van de Wifipunten.

Onze ervaringen met de kleine repeaters, die je neerzet in de vensterbank of op je bureau, zijn gemengd. Enerzijds verbeteren ze het wifisignaal in ons appartement duidelijk. Op onze werkplek, een vide boven de keuken/woonkamer en net buiten de directe zichtlijn van de router in de woonkamer, haalden we via router een downloadsnelheid van 270 Mbps en een uploadsnelheid van 120 Mbps. Na het installeren van een wifirepeater op de wifi, met bijna een zichtlijn op de router, schoot de downloadsnelheid omhoog naar 425 tot 616 Mbps – op basis van vier tests verspreid over een uur. De uploadsnelheid bedroeg bij deze tests 107 tot 110 Mbps en verbeterde dus niet ten opzichte van de oude situatie.

©Rens Blom

Een snelheidstest na het koppelen van een wifirepeater.

Een Wifipunt-wifirepeater heeft twee 2,5Gbit/s-lanpoorten om apparatuur bekabeld aan te sluiten. Onze computer op de werkplek tikte bekabeld op de repeater vrijwel dezelfde snelheden aan als via de wifi.

©Rens Blom

De wifirepeater is handzaam en daarom op veel plekken neer te zetten.

Opmerkelijk is dat heel wat van onze apparaten in de war raakten van de Wifipunten. Smartphones, laptops en tablets leken soms niet meer te weten met welk wifipunt (router, wifipunt één of wifipunt twee) ze het beste konden verbinden, wat leidde tot verbindingsproblemen. Dat terwijl we de repeaters geïnstalleerd hebben volgens de instructies van deKlik&Klaar-app, die in de weken erna steevast aangaf dat ons wifinetwerk er keurig uitzag. Na het verwijderen van de Wifipunten waren de verbindingsproblemen ook opgelost.

©Rens Blom

Conclusie

Odido Klik&Klaar is kinderlijk eenvoudig te installeren, is – afhankelijk van je locatie – razendsnel en werkt over het algemeen goed. De verbindingsproblemen tijdens slecht weer zijn ons wel tegengevallen. Dit is voor ons reden om te blijven bij de stabielere vaste internetaansluiting in onze woning. Klik&Klaar lijkt ons wel ideaal voor een campingstandplaats, vakantiehuisje of andere plek zonder (betaalbare) vaste internetaansluiting.

▼ Volgende artikel
Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18
Huis

Meer overzicht in de Notities-app: koppen en tekst inklappen in iOS 18

Met iOS 18 krijg je toegang tot functies die eerder niet mogelijk waren, waardoor je je smartphone nog persoonlijker kunt maken. Ook de Notities-app heeft een update gekregen, zodat je teksten nu veel makkelijker kunt organiseren.

Wanneer je iOS 18 downloadt op je iPhone, dan krijg je ook meteen toegang tot de nieuwe Notities-app. Hiermee heb je nog meer mogelijkheden om je teksten overzichtelijk te organiseren en beheren.

Lees ook: Personaliseer je iPhone: zo pas je in iOS 18 het beginscherm aan

De Notities-app van iOS 18 is onder handen genomen. Daardoor moet het ook gemakkelijker worden om bepaalde informatie terug te vinden. Als je een lange tekst in de app hebt geschreven, dan kan het lastig zijn om een specifieke passage op te zoeken, zelfs wanneer je al koppen en tussenkopjes hebt gebruikt om je tekst te structureren. Maar met iOS 18 is dat makkelijker geworden. Je kunt nu namelijk de kopjes – en daarmee de tekst die daarbij hoort – inklappen en uitvouwen wanneer je wilt.

Zodoende moet je veel sneller door je eigen werk heen kunnen. Wanneer je zo'n kop inklapt, verdwijnt de alinea die daarmee geassocieerd wordt. In beeld verschijnt dan een kleine pijl naast de betreffende kop. Als je daar op tikt, dan komt de alinea tevoorschijn. In dit artikel leggen we uit hoe je de koppen inklapbaar maakt en hoe je ze daarna ook weer kunt uitklappen. Heel moeilijk is het niet, maar je moet wel even weten waar het staat.

Inklapbare koppen voor Notities

Open de Notities-app op je iPhone, zodra je die hebt geüpdatet naar iOS 18. Je kunt nu een notitie selecteren en openen (eventueel vanuit een map), of een nieuwe aanmaken. Dat laatste doe je door rechts onderin op het knopje te drukken dat lijkt op een potlood in een vierkant. Maak de tekst op zoals je dat altijd zou doen en voeg de koppen toe die je wilt gebruiken. Koppen maak je aan door een regel te selecteren en onderin, op de balk met opties, op Aa te klikken. Zie je deze balk niet? Klik dan op het plusicoon.

Aa is de opmaakknop. Daarmee bepaal je wat voor type tekst het is: een titel, koptekst, subkop of hoofdtekst. Selecteer nu Koptekst of Subkop. Links van de (sub)kop zie je nu een pijltje staan, dat naar beneden gericht is. Dat betekent dat deze sectie uitgeklapt is. Als je op het pijltje tikt, kun je de alinea inklappen, zodat deze uit beeld verdwijnt. Klik je er nogmaals op, dan komt de alinea weer tevoorschijn.

Tot slot is het mogelijk de tekst, in welke opmaakvorm dan ook, van kleurtjes te voorzien. Selecteer dan wederom een regel of alinea, tik als dat nodig is op plus, dan op Aa en tik rechts op de kleurknop (bij ons staat die standaard op paars).