ID.nl logo
Middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor – wat is de beste keuze?
Mobiliteit

Middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor – wat is de beste keuze?

Ben jij op zoek naar een e-bike? Tijdens jouw zoektocht naar een elektrische fiets is er een aantal dingen waar je goed op moet letten. Eén van de belangrijkste onderdelen is de motor van je e-bike. Kies je voor een voorwielmotor, een middenmotor of een achterwielmotor? In dit artikel vertellen we je waar je op moet letten in het maken van je keuze.

Een elektrische fiets kopen is een flinke uitgave, dus is het fijn als je bij het oriënteren weet waar je op moet letten. Het type motor is misschien niet het eerste waar je op let. Maar na het lezen van dit artikel weet je: de verschillen tussen de soorten motoren | welke voordelen en nadelen ze hebben | waar je op moet letten bij het maken van een keuze.

Ook goed om te weten: Veilig rijden op een e-bike: zo fiets je zonder ongelukken

Welke motor moet ik kiezen voor mijn e-bike?

De motor van een elektrische fiets bepaalt hoeveel vermogen jouw e-bike biedt en bepaalt voor een groot deel jouw rijcomfort. Er is in de loop der jaren een hoop veranderd op het gebied van motoren voor e-bikes. Zo wordt de voorwielmotor steeds minder gebruikt in normale e-bikes en is de achterwielmotor tegenwoordig niet meer de krachtigste motor van allemaal, omdat de middenmotor aan kracht heeft gewonnen in de afgelopen jaren. Wij nemen de voor- en nadelen van iedere motor met je door. 

Voorwielmotor bij een elektrische fiets

De voorwielmotor is de minst krachtige motor voor elektrische fietsen. Tijdens het rijden krijg je het gevoel voortuit getrokken te worden. De motor is minder krachtig dan de achterwiel- en middenmotor. Dit komt doordat mensen die dit type fietsen gebruiken, vaak niet zo snel fietsen, wat goed aansluit bij de voordelen van de voorwielmotor. 

Voordelen:

  • Relatief simpele motor, waardoor e-bikes met voorwielmotor relatief goedkoop zijn.

  • Kan gecombineerd worden met alle soorten versnellingen (naafversnelling, derailleurversnelling en cardanasaandrijving).

  • Je rijdt makkelijk weg in elke versnelling.

  • Gekoppeld aan een bewegingssensor, dus je krijgt altijd ondersteuning (onafhankelijk van hoe hard je zelf trapt).

  • Ideaal voor mensen die zelf weinig kracht kunnen zetten.

  • Geschikt voor vlakke wegen

Nadelen:

  • Hoger risico op slippen in de bocht bij hogere snelheden.

  • Fiets stuurt zwaarder vanwege het gewicht van de motor in het voorwiel.

  • Het wisselen van de voorband is lastiger en kostbaarder.

  • Niet geschikt voor hellingen.

  • Minder krachtig dan de middenmotor en de achterwielmotor.

  • Steeds minder voorkomend bij 'normale' e-bikes

Tegenwoordig vind je deze motor vooral terug in speciale fietsen, zoals fietsen voor mensen met een beperking. 

De achterwielmotor bij een elektrische fiets

We gaan van voor naar achter … Want hoe zit dat eigenlijk met een achterwielmotor op een e-bike? Een achterwielmotor is een krachtige motor die je steeds meer ziet bij moderne e-bikes. Bekende merken als VanMoof en Cowboy maken veel gebruik van dit type, waardoor de achterwielmotor aan populariteit wint. Het fietsen op een e-bike met een achterwielmotor geeft je het gevoel dat je een duwtje in de rug krijgt, wat voor een fijne fietservaring zorgt.

Voordelen:

  • Krachtig.

  • Slijt minder snel dan een middenmotor.

  • Gebruikers vinden het 'duwtje in de rug' fijn.

  • Fietsen met achterwielmotor bieden veel grip en balans.

  • De motor is stil en heeft weinig onderhoud nodig.

  • De ondersteuning van de motor start direct zodra je begint met fietsen.

Nadelen:

  • Levert minder koppel bij lagere snelheden, waardoor je zelf meer kracht moet zetten.

  • Minder wendbaar.

  • Vraagt om meer onderhoud dan de middenmotor.

  • Lagere actieradius.

  • Het wisselen van de achterband is lastiger en kostbaarder.

De achterwielmotor vind je tegenwoordig steeds meer bij elektrische vouwfietsen, de in populariteit toenemende fatbikes en e-mountainbikes.

©Halfpoint - stock.adobe.com

De middenmotor op een e-bike

De middenmotor is de motor die je tegenwoordig het meest ziet, zowel in de midden- als in de hoge prijscategorie. Deze motor bevindt zich in de trapas, in het midden van de fiets, waardoor je veel balans ervaart tijdens het fietsen op een e-bike met een middenmotor. Middenmotoren hebben de meeste sensoren, waardoor de ondersteuning het nauwkeurigst is. Dankzij de goede gewichtsverdeling bij een middenmotor, zijn elektrische fietsen met deze motor bovendien zeer wendbaar en bieden ze een hoog rijcomfort.

Voordelen:

  • Zeer krachtig.

  • Geschikt voor heuvelachtig terrein.

  • Levert veel koppel bij lagere snelheden.

  • Krachtsensor reageert direct op de kracht van de fietser – je krijgt aanvulling op wat jij zelf aan trapkracht levert.

  • Fietsen op een e-bike met middenmotor voelt natuurlijker dan fietsen op een e-bike met achterwiel- of voorwielmotor.

  • Te combineren met vrijwel alle versnellingssystemen.

Nadelen:

  • Een e-bike met middenmotor is vaak relatief duur.

  • Onderhoudskosten bij een fiets met middenmotor zijn vaak hoog.

  • Minder stille motor (al worden e-bikes met middenmotor vrij snel stiller).

  • Motor start niet direct zodra je begint met fietsen, maar reageert op jouw kracht.

E-bikes met een middenmotor vind je met name bij fietsen voor recreatief gebruik en woon-werkverkeer.

©ellisia - stock.adobe.com

Hoeveel kracht biedt de motor van een e-bike?

Alle e-bikes zijn begrensd op een vermogen van 250 watt, maar niet alle e-bikes bieden even veel trekkracht. De hoeveelheid trekkracht die een motor biedt, ook wel koppel genoemd, wordt uitgedrukt in Nm (Newton-meter). Voorwielmotoren hebben een trekkracht van maximaal 33 Nm, omdat het risico op doorslippen in de bochten anders te groot is. Het koppel dat een achterwielmotor biedt ligt rond de 40/50 Nm, terwijl de trekkracht van een middenmotor tegenwoordig wel kan oplopen tot 90 Nm. Des te hoger het aantal Nm, des te meer ondersteuning de motor jou biedt. Ben je dus op zoek naar een fiets met veel ondersteuning? Dan is de voorwielmotor in de meeste gevallen geen goede optie. 

Nooit meer verdwalen? Of de snelste weg naar huis?

Met fietsnavigatie weet je altijd waar je naartoe moet

Kies ik voor een voorwielmotor, een middenmotor of een achterwielmotor?

Ben je op zoek naar een e-bike? Zet dan voor jezelf op een rijtje wat jij zoekt in een elektrische fiets. Zoek je relatief weinig ondersteuning en ga je vooral in de stad fietsen? Of zoek je een elektrische fiets, maar heb je weinig budget? Dan zou een relatief goedkope e-bike met voorwielmotor een goede optie kunnen zijn. Heb je juist behoefte aan meer kracht en stabiliteit? Kies dan voor een fiets met achterwielmotor of middenmotor, waarbij de middenmotor de krachtigste is, maar wel om meer onderhoud vraagt.

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: deze 5 koffiezetapparaten waren nooit eerder zo goedkoop
Huis

Waar voor je geld: deze 5 koffiezetapparaten waren nooit eerder zo goedkoop

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbaar koffiezetapparaat? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: op het moment van schrijven hebben de besproken koffiezetapparaten de laagste prijs ooit. Deze gegevens zijn gebaseerd op de prijshistorie van Kieskeurig.nl. De prijzen kunnen schommelen.

Braun PurEase KF 3120 BK

De Braun PurEase KF 3120 BK is flink afgeprijsd! Het betreft een klassiek model waarmee je lekkere filterkoffie kunt zetten. Dankzij een ruim vermogen van duizend watt hoef je niet lang op het eerste kopje te wachten. Zodra je de kan weghaalt, sluit het filter zichzelf direct af. Kortom, er druppelt geen vocht op de onderste plaat. Nadat je verse koffie hebt gezet, kun je ongeveer tien kopjes inschenken.

Braun stemt naar eigen zeggen de doorlooptijd en temperatuur zorgvuldig af, zodat de kenmerkende koffiesmaak behouden blijft. Gunstig is de warmhoudfunctie van veertig minuten. Na afloop doe je de losse onderdelen probleemloos in de vaatwasser. Naast de hier besproken zwarte uitvoering is dit koffiezetapparaat ook in het wit te koop.

Severin KA 4810

Met de Severin KA 4810 zet je filterkoffie van verse bonen. Bovenop bevindt zich een reservoir voor 200 gram, terwijl de geïntegreerde molen de boel fijn maalt. Het is niet verplicht om het maalwerk te gebruiken, want je kunt dat eventueel uitschakelen. Stop in dat geval voorgemalen koffie in dit apparaat. De bijgesloten kan heeft een inhoud van 1,4 liter, zodat je ongeveer tien à twaalf kopjes kunt inschenken. Je selecteert aan de hand van drie standen de gewenste koffiesterkte. Het ingebouwde waterreservoir heeft eveneens een inhoud van 1,4 liter.

Drink je na het opstaan het liefst eerst koffie? Dankzij de timerfunctie zet dit apparaat automatisch een lekker bakkie leut. Kies met de knopjes en het display de gewenste tijd. Besluit je om tóch nog even te snoozen, dan zorgt het warmhoudrooster dat de koffie niet afkoelt. Overigens heeft de KA 4810 een permanent filter. Hierdoor hoef je geen papieren filters aan te schaffen. Dit koffiezetapparaat ondersteunt een vermogen van duizend watt.

Nedis KACM300FBK

Als je een klein en zéér goedkoop koffiezetapparaat wilt kopen, is de Nedis KACM300FBK een uitstekende keuze. Hij kost bij diverse webwinkels iets meer dan twee tientjes. Wegens de bescheiden omvang van 28 × 12,5 × 17,5 centimeter neem je het apparaat makkelijk mee. Daarnaast weegt de behuizing nog geen kilo.

Dit product is geschikt voor één of twee personen, want in de kan past 0,4 liter koffie. Moet je snel de deur uit? In dat geval komt het bijgesloten deksel goed van pas. Bovendien past de kan precies in de bekerhouder van je auto. Het is dus eigenlijk een reisbeker. Door de dubbele wand blijft de koffie nog lang warm, zodat je ook onderweg van een lekker drankje geniet. Tegen een kleine meerprijs kun je ook een vergelijkbaar koffiezetapparaat met timerfunctie overwegen. De Nedis KACM310FBK heeft aan de onderzijde een display en klein bedieningspaneel.

Lees ook: De onverwachte comeback van filterkoffie

Melitta AromaFresh 1030-05

Met dit luxe koffiezetapparaat van Melitta kun je alle kanten op. De AromaFresh 1030-05 heeft twee reservoirs, namelijk voor voorgemalen koffie en verse bonen. Vanzelfsprekend verdient het gebruik van het ingebouwde keramische maalwerk de voorkeur, want daarmee bereik je de beste smaak. Je kiest hierbij tussen verschillende maalgraadinstellingen, namelijk van fijn tot grof. Daarnaast pas je met het bedieningspaneel eenvoudig de koffiesterkte aan. Dankzij een respectabel vermogen van maximaal 1080 watt heeft dit koffiezetapparaat een rappe opwarmtijd.

De AromaFresh 1030-05 bevat een watertank voor maximaal tien kopjes. Met behulp van de aanwezige markeringen zet je voor elk gezelschap precies genoeg koffie. Verder gebruik je de timerfunctie om vooruit te plannen. Nuttig voor wie iedere ochtend op een vast tijdstip zijn of haar eerste kopje drinkt. Het onderhoud is trouwens een fluitje van een cent. Start regelmatig een speciaal ontkalkingsprogramma en stop diverse losse onderdelen in de vaatwasser. Gaat er na verloop van tijd onverhoopt toch iets stuk? Vaak is dat geen onoverkomelijk probleem, want Melitta heeft veel reserveonderdelen beschikbaar.

Inventum KZ612

Koop met de Inventum KZ612 een traditioneel koffiezetapparaat tegen lage kosten. De fabrikant rekent zelf een adviesprijs van 44,99 euro, maar je betaalt bij een enkele webshop een lager bedrag. Ondanks het geringe prijskaartje zet je voor een ruim gezelschap koffie. De glazen kan heeft een capaciteit van 1,25 liter en is dus goed voor ongeveer tien kopjes. Handig is de aanwezige druppelstop. Haal de kan weg zonder dat er nog koffie nadruppelt.

Je laat de vers gezette koffie gerust even staan. Dankzij de warmhoudfunctie blijft het drankje veertig minuten op de juiste temperatuur. Vervolgens schakelt de KZ612 automatisch uit. Zo wordt voorkomen dat de boel droog kookt. Je neemt het filter zo nodig uit, zodat je het eenvoudig kunt schoonmaken. Overige pluspunten zijn het compacte ontwerp en de lange garantieduur van vijf jaar. Het apparaat ondersteunt een vermogen van duizend watt.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube