ID.nl logo
Middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor – wat is de beste keuze?
© Sebastian Rothe
Mobiliteit

Middenmotor, voorwielmotor of achterwielmotor – wat is de beste keuze?

Ben jij op zoek naar een e-bike? Tijdens jouw zoektocht naar een elektrische fiets is er een aantal dingen waar je goed op moet letten. Eén van de belangrijkste onderdelen is de motor van je e-bike. Kies je voor een voorwielmotor, een middenmotor of een achterwielmotor? In dit artikel vertellen we je waar je op moet letten in het maken van je keuze.

Een elektrische fiets kopen is een flinke uitgave, dus is het fijn als je bij het oriënteren weet waar je op moet letten. Het type motor is misschien niet het eerste waar je op let. Maar na het lezen van dit artikel weet je: de verschillen tussen de soorten motoren | welke voordelen en nadelen ze hebben | waar je op moet letten bij het maken van een keuze.

Ook goed om te weten: Veilig rijden op een e-bike: zo fiets je zonder ongelukken

Welke motor moet ik kiezen voor mijn e-bike?

De motor van een elektrische fiets bepaalt hoeveel vermogen jouw e-bike biedt en bepaalt voor een groot deel jouw rijcomfort. Er is in de loop der jaren een hoop veranderd op het gebied van motoren voor e-bikes. Zo wordt de voorwielmotor steeds minder gebruikt in normale e-bikes en is de achterwielmotor tegenwoordig niet meer de krachtigste motor van allemaal, omdat de middenmotor aan kracht heeft gewonnen in de afgelopen jaren. Wij nemen de voor- en nadelen van iedere motor met je door. 

Voorwielmotor bij een elektrische fiets

De voorwielmotor is de minst krachtige motor voor elektrische fietsen. Tijdens het rijden krijg je het gevoel voortuit getrokken te worden. De motor is minder krachtig dan de achterwiel- en middenmotor. Dit komt doordat mensen die dit type fietsen gebruiken, vaak niet zo snel fietsen, wat goed aansluit bij de voordelen van de voorwielmotor. 

Voordelen:

  • Relatief simpele motor, waardoor e-bikes met voorwielmotor relatief goedkoop zijn.

  • Kan gecombineerd worden met alle soorten versnellingen (naafversnelling, derailleurversnelling en cardanasaandrijving).

  • Je rijdt makkelijk weg in elke versnelling.

  • Gekoppeld aan een bewegingssensor, dus je krijgt altijd ondersteuning (onafhankelijk van hoe hard je zelf trapt).

  • Ideaal voor mensen die zelf weinig kracht kunnen zetten.

  • Geschikt voor vlakke wegen

Nadelen:

  • Hoger risico op slippen in de bocht bij hogere snelheden.

  • Fiets stuurt zwaarder vanwege het gewicht van de motor in het voorwiel.

  • Het wisselen van de voorband is lastiger en kostbaarder.

  • Niet geschikt voor hellingen.

  • Minder krachtig dan de middenmotor en de achterwielmotor.

  • Steeds minder voorkomend bij 'normale' e-bikes

Tegenwoordig vind je deze motor vooral terug in speciale fietsen, zoals fietsen voor mensen met een beperking. 

De achterwielmotor bij een elektrische fiets

We gaan van voor naar achter … Want hoe zit dat eigenlijk met een achterwielmotor op een e-bike? Een achterwielmotor is een krachtige motor die je steeds meer ziet bij moderne e-bikes. Bekende merken als VanMoof en Cowboy maken veel gebruik van dit type, waardoor de achterwielmotor aan populariteit wint. Het fietsen op een e-bike met een achterwielmotor geeft je het gevoel dat je een duwtje in de rug krijgt, wat voor een fijne fietservaring zorgt.

Voordelen:

  • Krachtig.

  • Slijt minder snel dan een middenmotor.

  • Gebruikers vinden het 'duwtje in de rug' fijn.

  • Fietsen met achterwielmotor bieden veel grip en balans.

  • De motor is stil en heeft weinig onderhoud nodig.

  • De ondersteuning van de motor start direct zodra je begint met fietsen.

Nadelen:

  • Levert minder koppel bij lagere snelheden, waardoor je zelf meer kracht moet zetten.

  • Minder wendbaar.

  • Vraagt om meer onderhoud dan de middenmotor.

  • Lagere actieradius.

  • Het wisselen van de achterband is lastiger en kostbaarder.

De achterwielmotor vind je tegenwoordig steeds meer bij elektrische vouwfietsen, de in populariteit toenemende fatbikes en e-mountainbikes.

©Halfpoint - stock.adobe.com

De middenmotor op een e-bike

De middenmotor is de motor die je tegenwoordig het meest ziet, zowel in de midden- als in de hoge prijscategorie. Deze motor bevindt zich in de trapas, in het midden van de fiets, waardoor je veel balans ervaart tijdens het fietsen op een e-bike met een middenmotor. Middenmotoren hebben de meeste sensoren, waardoor de ondersteuning het nauwkeurigst is. Dankzij de goede gewichtsverdeling bij een middenmotor, zijn elektrische fietsen met deze motor bovendien zeer wendbaar en bieden ze een hoog rijcomfort.

Voordelen:

  • Zeer krachtig.

  • Geschikt voor heuvelachtig terrein.

  • Levert veel koppel bij lagere snelheden.

  • Krachtsensor reageert direct op de kracht van de fietser – je krijgt aanvulling op wat jij zelf aan trapkracht levert.

  • Fietsen op een e-bike met middenmotor voelt natuurlijker dan fietsen op een e-bike met achterwiel- of voorwielmotor.

  • Te combineren met vrijwel alle versnellingssystemen.

Nadelen:

  • Een e-bike met middenmotor is vaak relatief duur.

  • Onderhoudskosten bij een fiets met middenmotor zijn vaak hoog.

  • Minder stille motor (al worden e-bikes met middenmotor vrij snel stiller).

  • Motor start niet direct zodra je begint met fietsen, maar reageert op jouw kracht.

E-bikes met een middenmotor vind je met name bij fietsen voor recreatief gebruik en woon-werkverkeer.

©ellisia - stock.adobe.com

Hoeveel kracht biedt de motor van een e-bike?

Alle e-bikes zijn begrensd op een vermogen van 250 watt, maar niet alle e-bikes bieden even veel trekkracht. De hoeveelheid trekkracht die een motor biedt, ook wel koppel genoemd, wordt uitgedrukt in Nm (Newton-meter). Voorwielmotoren hebben een trekkracht van maximaal 33 Nm, omdat het risico op doorslippen in de bochten anders te groot is. Het koppel dat een achterwielmotor biedt ligt rond de 40/50 Nm, terwijl de trekkracht van een middenmotor tegenwoordig wel kan oplopen tot 90 Nm. Des te hoger het aantal Nm, des te meer ondersteuning de motor jou biedt. Ben je dus op zoek naar een fiets met veel ondersteuning? Dan is de voorwielmotor in de meeste gevallen geen goede optie. 

Nooit meer verdwalen? Of de snelste weg naar huis?

Met fietsnavigatie weet je altijd waar je naartoe moet

Kies ik voor een voorwielmotor, een middenmotor of een achterwielmotor?

Ben je op zoek naar een e-bike? Zet dan voor jezelf op een rijtje wat jij zoekt in een elektrische fiets. Zoek je relatief weinig ondersteuning en ga je vooral in de stad fietsen? Of zoek je een elektrische fiets, maar heb je weinig budget? Dan zou een relatief goedkope e-bike met voorwielmotor een goede optie kunnen zijn. Heb je juist behoefte aan meer kracht en stabiliteit? Kies dan voor een fiets met achterwielmotor of middenmotor, waarbij de middenmotor de krachtigste is, maar wel om meer onderhoud vraagt.

Watch on YouTube

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.