ID.nl logo
Grip, comfort en nooit meer lek: alles wat je wilt weten over e-bikebanden
© Comofoto - stock.adobe.com
Mobiliteit

Grip, comfort en nooit meer lek: alles wat je wilt weten over e-bikebanden

Voor elektrische fietsen worden speciale banden ontwikkeld. Deze banden zijn geschikt voor hogere snelheden en hebben een speciale rubbersamenstelling. Maar waar moet een goede e-bike band aan voldoen en hoe kun je er veel kilometers mee maken? ID.nl heeft het allemaal voor je op een rijtje gezet.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op deze vragen: 🔺 Waarom zijn wegligging en grip belangrijk? 🔺 Kan een fietsband bijdragen aan het comfort van een e-bike? 🔺 Hoe voorkom ik lekrijden? 🔺 Is de bandendruk van een e-bike belangrijk? 🔺 Is de keus voor een speciale e-bikeband verstandig? 🔺 Welke rol speelt een binnenband?

Ook interessant voor jou: Meer grip op de weg met winterbanden voor e-bikes.

Wegligging en grip bepalen veiligheid

Met een e-bike wordt, door de extra ondersteuning tot 25 kilometer per uur, gemiddeld harder gereden dan met een gewone fiets. Speed pedelecs doen er zelfs nog een schepje bovenop met snelheden tot 45 kilometer per uur. In de praktijk blijkt ook dat een berijder van een e-bike de bochten sneller neemt, waardoor een optimale grip van de fietsband wordt verlangd. Daarom is het verstandig om speciale e-bikebanden te monteren. Dankzij een ander rubbercompound is de e-bikeband stabieler dan een normale fietsband, dat merk je niet alleen aan de rechtdoor-stabiliteit, maar ook tijdens het bochtenwerk. De grip op de ondergrond wordt in hoge mate bepaald door het profiel op de band. Wie regelmatig zand- en gravelpaden meepakt, kan beter kiezen voor een band met een duidelijk profiel. Op een hard wegdek zal dit profiel echter wel voor meer weerstand zorgen. Banden met weinig profiel bieden meer comfort tijdens het rijden op een harde ondergrond, maar slippen snel door op onverharde bodem.

©Ints - stock.adobe.com

Comfort bepaalt het fietsplezier

Fietsfabrikanten proberen met voorvork- en zadelpenvering het comfort van een e-bike op een hoger peil te brengen. De fietsband kan hierin echter ook een duidelijke rol spelen. Tegenwoordig worden steeds meer e-bikes uitgerust met brede banden van 50 en 55 mm of zelfs breder. De e-bike krijgt hierdoor een stoere uitstraling, maar bovendien geven de brede banden een natuurlijke demping aan de e-bike. Ook wordt de veiligheid verhoogd: sleuven in de weg, tramrails en onverharde paden worden met brede banden veilig genomen. Rijd je veel op goede wegen met een harde ondergrond, dan is het verstandig om een brede band tot 4 bar op te pompen. Op onverharde paden en wegen met klinkers of kasseien verlaag je de druk tot 3 bar: de banden zullen dan alle oneffenheden soepel verteren. Op de buitenzijde van een fietsband staat in de regel duidelijk aangegeven hoeveel luchtdruk de band mag hebben.   

©Шамиль Алиев - stock.adobe.com

Zo voorkom je lekrijden

Lekrijden met een fiets wordt gezien als een van de grootste ergernissen en komt nooit gelegen. Met een e-bike lekrijden is helemaal hinderlijk. Niet alleen het gewicht van de fiets maakt het plakken van een band lastig, ook de aanwezigheid van extra kabels en aansluitingen zorgt ervoor dat dit een klusje voor de vakman is. Voorkom daarom lekrijden met goede anti-lekbanden. Banden met een hoge lekbestendigheid zijn voorzien van een taaie anti-leklaag van 3 tot 5 mm. Genoemde laag is opgebouwd uit kevlar, elastische kunststof of rubber. Scherpe voorwerpen hebben vrijwel geen kans om door die anti-leklaag heen te prikken: zodoende wordt lekrijden een zeldzaamheid. In de regel is een band met een goede anti-leklaag wel een stuk duurder dan de doorsnee fietsband.

 

Ondanks alle voorzorgsmaatregelen blijft lekrijden helaas altijd mogelijk. Neem voor onderweg altijd een binnenband met twee uiteinden mee. Deze Gaadi binnenband vormt dé oplossing om je fietstocht bij lekrijden verder te kunnen vervolgen. Eenmaal thuis vervang je de noodbinnenband voor een normaal exemplaar.  

©Continental

Juiste bandendruk: meer kilometers, meer veiligheid

Aangezien de band van een e-bike stug en stevig is, merk je vaak niet dat de luchtdruk in de band sterk is teruggelopen. Daarom is het verstandig om iedere twee tot drie weken de bandenspanning te meten en extra lucht bij te pompen. Dit bevordert niet alleen de levensduur van de band, maar ook zorgen banden op de juiste spanning voor een betere actieradius, met als voordeel dat je meer kilometers kunt maken met één acculading. Een goed opgepompte band zorgt ook voor meer veiligheid onderweg: de e-bike stuurt nauwkeuriger en in bochten voelt de fiets stabieler aan.

Kies altijd voor speciale e-bike banden

Door het relatief hoge gewicht van de e-bike is de druk op de banden van een e-bike vrij hoog. Ook de aandrijving zorgt voor grotere krachten op de band. Daardoor is een hoge mate van slijtvastheid van een e-bike band van groot belang. Bij normale e-bikes met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur schrijft de wet geen speciale banden voor; toch is het verstandig om e-bike banden te laten monteren. Speed pedelecs moeten volgens de wet altijd voorzien zijn van banden met het ECE-75R keurmerk. Deze banden hebben een goedkeuring tot 50 kilometer per uur.

©Schwalbe

Minder gewicht en minder vaak pompen: binnenbanden zijn belangrijk!

Ook op het gebied van de binnenband staat de tijd ook niet stil. In combinatie met een goede anti-lek band geeft een doorsnee binnenband voldoende bescherming tegen lekrijden. Maar onder bepaalde omstandigheden kun je ook voor andere oplossingen kiezen. Wie aan gewichtsreductie wil doen, kiest voor een extreem lichte binnenband (light versie). Ook zijn er tegenwoordig binnenbanden van het kunststof polyurethaam. Deze banden hebben als voordeel dat ze 40 procent lichter zijn dan conventionele binnenbanden én dat ze volledig recyclebaar zijn. Aangezien iedere binnenband lucht verliest en je om de paar weken de band moet bijpompen, is er ook een binnenband (Schwalbe Air Plus) die de lucht beduidend langer vasthoudt dan een normale binnenband. Zeker voor e-bikers is dit een ideale oplossing.

Watch on YouTube

Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!

▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.