Grip, comfort en nooit meer lek: alles wat je wilt weten over e-bikebanden
Voor elektrische fietsen worden speciale banden ontwikkeld. Deze banden zijn geschikt voor hogere snelheden en hebben een speciale rubbersamenstelling. Maar waar moet een goede e-bike band aan voldoen en hoe kun je er veel kilometers mee maken? ID.nl heeft het allemaal voor je op een rijtje gezet.
Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op deze vragen: 🔺 Waarom zijn wegligging en grip belangrijk? 🔺 Kan een fietsband bijdragen aan het comfort van een e-bike? 🔺 Hoe voorkom ik lekrijden? 🔺 Is de bandendruk van een e-bike belangrijk? 🔺 Is de keus voor een speciale e-bikeband verstandig? 🔺 Welke rol speelt een binnenband?
Ook interessant voor jou: Meer grip op de weg met winterbanden voor e-bikes.
Wegligging en grip bepalen veiligheid
Met een e-bike wordt, door de extra ondersteuning tot 25 kilometer per uur, gemiddeld harder gereden dan met een gewone fiets. Speed pedelecs doen er zelfs nog een schepje bovenop met snelheden tot 45 kilometer per uur. In de praktijk blijkt ook dat een berijder van een e-bike de bochten sneller neemt, waardoor een optimale grip van de fietsband wordt verlangd. Daarom is het verstandig om speciale e-bikebanden te monteren. Dankzij een ander rubbercompound is de e-bikeband stabieler dan een normale fietsband, dat merk je niet alleen aan de rechtdoor-stabiliteit, maar ook tijdens het bochtenwerk. De grip op de ondergrond wordt in hoge mate bepaald door het profiel op de band. Wie regelmatig zand- en gravelpaden meepakt, kan beter kiezen voor een band met een duidelijk profiel. Op een hard wegdek zal dit profiel echter wel voor meer weerstand zorgen. Banden met weinig profiel bieden meer comfort tijdens het rijden op een harde ondergrond, maar slippen snel door op onverharde bodem.
©Ints - stock.adobe.com
Comfort bepaalt het fietsplezier
Fietsfabrikanten proberen met voorvork- en zadelpenvering het comfort van een e-bike op een hoger peil te brengen. De fietsband kan hierin echter ook een duidelijke rol spelen. Tegenwoordig worden steeds meer e-bikes uitgerust met brede banden van 50 en 55 mm of zelfs breder. De e-bike krijgt hierdoor een stoere uitstraling, maar bovendien geven de brede banden een natuurlijke demping aan de e-bike. Ook wordt de veiligheid verhoogd: sleuven in de weg, tramrails en onverharde paden worden met brede banden veilig genomen. Rijd je veel op goede wegen met een harde ondergrond, dan is het verstandig om een brede band tot 4 bar op te pompen. Op onverharde paden en wegen met klinkers of kasseien verlaag je de druk tot 3 bar: de banden zullen dan alle oneffenheden soepel verteren. Op de buitenzijde van een fietsband staat in de regel duidelijk aangegeven hoeveel luchtdruk de band mag hebben.
©Шамиль Алиев - stock.adobe.com
Zo voorkom je lekrijden
Lekrijden met een fiets wordt gezien als een van de grootste ergernissen en komt nooit gelegen. Met een e-bike lekrijden is helemaal hinderlijk. Niet alleen het gewicht van de fiets maakt het plakken van een band lastig, ook de aanwezigheid van extra kabels en aansluitingen zorgt ervoor dat dit een klusje voor de vakman is. Voorkom daarom lekrijden met goede anti-lekbanden. Banden met een hoge lekbestendigheid zijn voorzien van een taaie anti-leklaag van 3 tot 5 mm. Genoemde laag is opgebouwd uit kevlar, elastische kunststof of rubber. Scherpe voorwerpen hebben vrijwel geen kans om door die anti-leklaag heen te prikken: zodoende wordt lekrijden een zeldzaamheid. In de regel is een band met een goede anti-leklaag wel een stuk duurder dan de doorsnee fietsband.
Ondanks alle voorzorgsmaatregelen blijft lekrijden helaas altijd mogelijk. Neem voor onderweg altijd een binnenband met twee uiteinden mee. Deze Gaadi binnenband vormt dé oplossing om je fietstocht bij lekrijden verder te kunnen vervolgen. Eenmaal thuis vervang je de noodbinnenband voor een normaal exemplaar.
©Continental
Juiste bandendruk: meer kilometers, meer veiligheid
Aangezien de band van een e-bike stug en stevig is, merk je vaak niet dat de luchtdruk in de band sterk is teruggelopen. Daarom is het verstandig om iedere twee tot drie weken de bandenspanning te meten en extra lucht bij te pompen. Dit bevordert niet alleen de levensduur van de band, maar ook zorgen banden op de juiste spanning voor een betere actieradius, met als voordeel dat je meer kilometers kunt maken met één acculading. Een goed opgepompte band zorgt ook voor meer veiligheid onderweg: de e-bike stuurt nauwkeuriger en in bochten voelt de fiets stabieler aan.
Kies altijd voor speciale e-bike banden
Door het relatief hoge gewicht van de e-bike is de druk op de banden van een e-bike vrij hoog. Ook de aandrijving zorgt voor grotere krachten op de band. Daardoor is een hoge mate van slijtvastheid van een e-bike band van groot belang. Bij normale e-bikes met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur schrijft de wet geen speciale banden voor; toch is het verstandig om e-bike banden te laten monteren. Speed pedelecs moeten volgens de wet altijd voorzien zijn van banden met het ECE-75R keurmerk. Deze banden hebben een goedkeuring tot 50 kilometer per uur.
©Schwalbe
Minder gewicht en minder vaak pompen: binnenbanden zijn belangrijk!
Ook op het gebied van de binnenband staat de tijd ook niet stil. In combinatie met een goede anti-lek band geeft een doorsnee binnenband voldoende bescherming tegen lekrijden. Maar onder bepaalde omstandigheden kun je ook voor andere oplossingen kiezen. Wie aan gewichtsreductie wil doen, kiest voor een extreem lichte binnenband (light versie). Ook zijn er tegenwoordig binnenbanden van het kunststof polyurethaam. Deze banden hebben als voordeel dat ze 40 procent lichter zijn dan conventionele binnenbanden én dat ze volledig recyclebaar zijn. Aangezien iedere binnenband lucht verliest en je om de paar weken de band moet bijpompen, is er ook een binnenband (Schwalbe Air Plus) die de lucht beduidend langer vasthoudt dan een normale binnenband. Zeker voor e-bikers is dit een ideale oplossing.
Meer video's van ID.nl zien? Abonneer je dan op ons YouTube-kanaal!