ID.nl logo
Gazelle Eclipse C380 HMB: alles over de E-bike van het Jaar 2024
© Hans de Looij
Mobiliteit

Gazelle Eclipse C380 HMB: alles over de E-bike van het Jaar 2024

De Eclipse C380 HMB van fietsfabrikant Gazelle mag zich sinds begin van dit jaar tooien met de prestigieuze titel E-bike van het Jaar 2024. Uit een veld van ruim twintig deelnemers wees een vakjury de Eclipse aan als winnaar. ID.nl ging op zoek naar de feiten achter deze fiets en onderwierp de Eclipse aan een rij-impressie.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

De Eclipse is een totaal nieuw ontworpen e-bike waarbij Gazelle vooral heeft gekeken naar het succesverhaal van het model Ultimate, dat vijf jaar geleden werd geïntroduceerd. “Bij de Ultimate kregen wij vanuit de reviews door dat de berijders erg enthousiast waren over de zitpositie. Dit hebben we meegenomen bij het ontwerp van de Eclipse”, zegt Gazelle Product Manager Jeroen Zeinstra. “Hierbij is de zit op de fiets ietwat voorover en neem je dus een actieve houding aan. Dit moet je echter niet overdrijven, daarom is het frame iets korter dan bij veel Duitse concurrenten. Bij het ontwerp van de Eclipse stond Gazelle ook voor de uitdaging om de zeer lange 750 Wh accu in het frame onder te brengen. De designafdeling kwam toen met de optie om de framebuis te splitsen met een dikkere buis boven en een smallere daaronder. De bovenbuis is in het ontwerp iets hoger doorgetrokken waardoor er ruimte voor de accu ontstaat”, zegt Zeinstra. Qua doelgroep wil Gazelle met de Eclipse de leeftijdscategorie 40-55 jaar aanboren: daarin zitten veel mensen die geïnteresseerd zijn in een breed inzetbare e-bike met een hoogwaardige uitstraling.

Designoplossingen

Bij Gazelle speelt design altijd een belangrijke rol. Ook bij het ontwerp van de Eclipse is veel aandacht besteed aan de afwerking en vormgeving. Vooral de gedeelde framebuis (die we hierboven al kort aanstipten) van het damesmodel springt in het oog. Normaliter is een buis met geïntegreerde accu erg fors en lomp om framestabiliteit te garanderen, maar een dergelijke buis doet vrijwel altijd afbreuk aan het ontwerp van de fiets. Door voor een designoplossing met gesplitste framebuizen te kiezen is het ontwerp van de Eclipse mooi in balans. Ook heeft Gazelle extra veel aandacht besteed aan het ontwerp van de stuurpen. De Bosch Kiox-display en de kabels zijn hierin fraai geïntegreerd.

©Hans de Looij

Gazelle Eclipse C380 HMB

Bekijk en configureer de E-bike van het Jaar 2024

Motor, versnelling en display

Voor de ondersteuning heeft Gazelle gekozen voor de Bosch Performance Line CX middenmotor, een krachtpatser met een koppel van 85 Nm. Eén ding is zeker, met deze motor kun je de steilste hellingen overwinnen. Keerzijde van dit machtsvertoon is wel dat je het motorgeluid, dat duidelijk aanwezig is, voor lief moet nemen. Zeker als je een mooie tocht in de natuur maakt, zal menigeen zich snel ergeren aan het gezoem van de motor. De motor is gekoppeld aan een traploze versnellingsnaaf van Enviolo. Door het handvat te draaien, schakel je zonder haperingen naar een klein of groter verzet. Verder heeft Gazelle gekozen voor riemaandrijving. Dat geeft de fiets niet alleen een clean uiterlijk, ook blijf je verschoond van een rammelende ketting en vieze smeerhanden.

©Hans de Looij

Lees ook: Aandrijfdilemma: ketting of riem op je e-bike?

Op het goed afleesbare Bosch Kiox 300-display kun je eenvoudig de rijgegevens aanpassen. Ook kun je het kleurendisplay via bluetooth verbinden met je mobiele telefoon. Via het Bosch Smart-systeem zijn alle componenten van de Eclipse in één app met elkaar verbonden.

©Hans de Looij

Hoe rijdt de Gazelle Eclipse C380 HMB?

Wat betreft de rijeigenschappen maakt de Gazelle Eclipse wellicht niet ieders verwachtingen waar. Hoewel er over de rechtuit-stabiliteit weinig te klagen valt, stuurt de fiets in bochten minder direct en voelt hij een beetje lomp aan. Je verwacht toch wat meer lichtvoetigheid bij dit sportieve model. Het totaalgewicht en de relatief zware accu (gewicht 4,4 kilo) in de voorbuis spelen hierbij een duidelijke rol. Met 32,7 kilogram schoon aan de haak is de Eclipse ook bepaalt geen lichtgewicht. Wil je de fiets meenemen op een fietsendrager? Je kunt de accu er makkelijk uit halen. Dat scheelt weer gewicht!

©Hans de Looij

Remmen, accu en achterdrager

De afmontage van de Eclipse is verder van een zeer hoog niveau. Zo zijn de schijfremmen natuurlijk hydraulisch uitgevoerd en bieden de brede Schwalbe Marathon Efficiency banden (60 mm) in combinatie met de Suntour Mobie25 geveerde voorvork extra veel comfort. Dankzij de krachtige Bosch Powertube accu (750 Wh) zul je onderweg niet snel naar een laadpunt hoeven uitkijken. Ritten boven de 100 kilometer zijn eenvoudig haalbaar en dat maakt de Eclipse ook zeer geschikt voor langere trektochten. Je kunt de oplader handig aansluiten op een stekkeraansluiting achter de zadelpen. Bagage kan mee op de robuuste MIK-achterdrager met fraai geïntegreerd achterlicht.

©Hans de Looij

Ingebouwde tracker

Standaard is de Eclipse voorzien van een ingebouwde gps-tracker. Zo is de e-bike altijd te traceren en zal er bij diefstal automatisch een melding binnenkomen via de Gazelle App. Vervolgens meld je de diefstal via de app en gaat er een opsporingsteam direct op pad om je fiets te achterhalen. Bij aanschaf is een verzekering met een looptijd van één jaar inbegrepen.

©Hans de Looij

Prijzen en uitvoeringen

Ja, deze Gazelle Eclipse is voorzien van veel technische en moderne hoogstandjes. Maar dat neemt niet weg dat het toch voor menigeen even slikken zal zijn bij het horen van de prijs: 5999 euro. Jammer dat de ‘E-bike van het Jaar’ wat dat betreft slechts haalbaar is voor een relatief kleine doelgroep.

©Hans de Looij


De Gazelle Eclipse C380 HMB is verkrijgbaar in een dames- of herenversie in de framematen 45, 50, 55, 60. Daarnaast is de Eclipse T11 HMB (5499 euro) er als derailleurversie en de Eclipse Speed (6699 euro) als hogesnelheidsvariant.


▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

Bekijk hier andere Samsung-stofzuigers op Kieskeurig.nl:

▼ Volgende artikel
Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app
© Алексей Закиров - stock.adobe.com
Huis

Goed alternatief voor EasyPark? Zo werkt de Q-Park-app

Nu de parkeer-app EasyPark onder vuur ligt vanwege de fors hogere servicekosten die vanaf 1 mei 2025 in rekening worden gebracht, is het tijd om eens te kijken naar alternatieven. De app van Q-Park bijvoorbeeld: stukken goedkoper en ook nog eens makkelijk in gebruik.

Om te beginnen download je de Q-Park-app via Apple App Store of Google Play Store . Open na de installatie de app en druk op Inloggen wanneer je al een account hebt, of kies voor Account aanmaken om je registratie te voltooien. Je ontvangt ook nog een bevestigingscode per mail die je moet invullen tijdens de registratie. Een werkend e-mailadres is dus belangrijk.

Voer vervolgens je e-mailadres en wachtwoord in en tik op Bevestigen. Eenmaal ingelogd krijg je toegang tot het hoofdscherm, waar je beschikbare parkeergarages in jouw buurt vindt.

View post on TikTok

Dit scherm toont in real time hoeveel plaatsen er nog vrij zijn en wat de verwachte kosten zijn. Wil je direct instructies naar een locatie? Raak dan Navigeren aan en gebruik de ingebouwde routebeschrijving van je toestel. Houd er rekening mee dat je soms toestemming moet geven voor locatiediensten, wat je bij de eerste keer gebruik in de systeeminstellingen kunt regelen. Zo ben je binnen enkele minuten klaar om overal vlot te parkeren, zonder eindeloos rondjes te hoeven rijden in drukke stadscentra. 

Betalen en tariefoverzicht

Per parkeergarage of -terrein kun je direct zien hoeveel elektrische oplaadpunten er zijn. Als je echter benieuwd bent naar de parkeerkosten, dan wordt het je in de app niet heel gemakkelijk gemaakt. Die kosten zijn namelijk niet opgenomen in de app: je wordt doorverwezen naar de website van Q-Park, waar je vervolgens alsnog handmatig de parkeerlocatie moet invoeren. Niet heel gebruikersvriendelijk.

Parkeren op straat gaat gelukkig wel iets eenvoudiger: daar hoef je alleen de parkeersessie te starten. Als je creditcard of bankrekening is gekoppeld, hoef je vervolgens verder nergens meer naar om te kijken.

De app houdt de duur van je parkeeractie bij en rekent automatisch het juiste bedrag af. Zo voorkom je onnodige boetes. Zodra je terug bij je auto bent, beëindig je de sessie via Parkeersessie stoppen. Houd er rekening mee dat sommige locaties een maximaal dagtarief hanteren. Door dit vooraf te checken, kom je nooit voor verrassingen te staan. Ook prettig is dat je geen transactiekosten betaalt als je op straat parkeert, zoals dat bijvoorbeeld wel het geval is bij EasyPark.

Makkelijk garages inrijden

Een andere handige optie is de functie mobiel parkeren. Als je dit in de app instelt, kun je voortaan automatisch parkeergarages van Q-Park inrijden waar nummerbordherkenning is ingeschakeld. Welke dat zijn, zie je in de app. In de app geef je daartoe het nummerbord van je auto op, maak je een koppeling met iDeal of je creditcard en na het verifiëren van je rekeningnummer door middel van een machtiging van één cent wordt de betaling voortaan automatisch afgeschreven wanneer je de parkeergarage of het parkeerterrein afrijdt. Je betaalt in deze gevallen ook geen 40 cent transactiekosten. En: zowel bij het in- als uitrijden wordt de slagboom automatisch voor je geopend.

Handige tips

Het leuke aan de de Q-Park-app is dat deze meer biedt meer dan alleen het parkeren zelf. Zo kun je meldingen inschakelen door op Instellingen en vervolgens Pushmeldingen te tikken. Hierdoor ontvang je een notificatie wanneer je parkeersessie bijna afloopt of wanneer er een actietarief geldt.

Stel je voor dat je met vrienden dineert in een onbekende stad: de functie Vind mijn auto wijst je exact de weg terug naar je parkeerplek. Alles werkt intuïtief, omdat de app een overzichtelijke interface heeft en jou begeleidt bij elke stap. Mocht je tegen problemen aanlopen, dan kun je met Help direct contact opnemen met de supportafdeling. Let op dat je je gegevens up-to-date houdt, zodat je altijd toegang hebt tot de juiste betaalopties.

Meerdere auto's

Heb je meerdere auto's of wil je je account delen met anderen? Dat kan ook: in je profiel kun je namelijk meerdere nummerborden toevoegen. Logt iemand anders op een andere telefoon in met hetzelfde account, dan kan deze persoon de app dus ook gebruiken voor zijn of haar auto.

Tot slot

De Q-Park-app bespaart je kostbare tijd door parkeren makkelijk te maken en automatisch je betalingen te regelen. Dankzij de duidelijke interface en realtime informatie vind je moeiteloos beschikbare parkeerlocaties. Bovendien kun je snel je parkeeractie verlengen en betaalopties beheren, zodat je nooit meer onnodig betaalt. Prettig daarbij is dat je geen transactiekosten betaalt.