ID.nl logo
Gazelle Eclipse C380 HMB: alles over de E-bike van het Jaar 2024
© Hans de Looij
Mobiliteit

Gazelle Eclipse C380 HMB: alles over de E-bike van het Jaar 2024

De Eclipse C380 HMB van fietsfabrikant Gazelle mag zich sinds begin van dit jaar tooien met de prestigieuze titel E-bike van het Jaar 2024. Uit een veld van ruim twintig deelnemers wees een vakjury de Eclipse aan als winnaar. ID.nl ging op zoek naar de feiten achter deze fiets en onderwierp de Eclipse aan een rij-impressie.

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

De Eclipse is een totaal nieuw ontworpen e-bike waarbij Gazelle vooral heeft gekeken naar het succesverhaal van het model Ultimate, dat vijf jaar geleden werd geïntroduceerd. “Bij de Ultimate kregen wij vanuit de reviews door dat de berijders erg enthousiast waren over de zitpositie. Dit hebben we meegenomen bij het ontwerp van de Eclipse”, zegt Gazelle Product Manager Jeroen Zeinstra. “Hierbij is de zit op de fiets ietwat voorover en neem je dus een actieve houding aan. Dit moet je echter niet overdrijven, daarom is het frame iets korter dan bij veel Duitse concurrenten. Bij het ontwerp van de Eclipse stond Gazelle ook voor de uitdaging om de zeer lange 750 Wh accu in het frame onder te brengen. De designafdeling kwam toen met de optie om de framebuis te splitsen met een dikkere buis boven en een smallere daaronder. De bovenbuis is in het ontwerp iets hoger doorgetrokken waardoor er ruimte voor de accu ontstaat”, zegt Zeinstra. Qua doelgroep wil Gazelle met de Eclipse de leeftijdscategorie 40-55 jaar aanboren: daarin zitten veel mensen die geïnteresseerd zijn in een breed inzetbare e-bike met een hoogwaardige uitstraling.

Designoplossingen

Bij Gazelle speelt design altijd een belangrijke rol. Ook bij het ontwerp van de Eclipse is veel aandacht besteed aan de afwerking en vormgeving. Vooral de gedeelde framebuis (die we hierboven al kort aanstipten) van het damesmodel springt in het oog. Normaliter is een buis met geïntegreerde accu erg fors en lomp om framestabiliteit te garanderen, maar een dergelijke buis doet vrijwel altijd afbreuk aan het ontwerp van de fiets. Door voor een designoplossing met gesplitste framebuizen te kiezen is het ontwerp van de Eclipse mooi in balans. Ook heeft Gazelle extra veel aandacht besteed aan het ontwerp van de stuurpen. De Bosch Kiox-display en de kabels zijn hierin fraai geïntegreerd.

©Hans de Looij

Gazelle Eclipse C380 HMB

Bekijk en configureer de E-bike van het Jaar 2024

Motor, versnelling en display

Voor de ondersteuning heeft Gazelle gekozen voor de Bosch Performance Line CX middenmotor, een krachtpatser met een koppel van 85 Nm. Eén ding is zeker, met deze motor kun je de steilste hellingen overwinnen. Keerzijde van dit machtsvertoon is wel dat je het motorgeluid, dat duidelijk aanwezig is, voor lief moet nemen. Zeker als je een mooie tocht in de natuur maakt, zal menigeen zich snel ergeren aan het gezoem van de motor. De motor is gekoppeld aan een traploze versnellingsnaaf van Enviolo. Door het handvat te draaien, schakel je zonder haperingen naar een klein of groter verzet. Verder heeft Gazelle gekozen voor riemaandrijving. Dat geeft de fiets niet alleen een clean uiterlijk, ook blijf je verschoond van een rammelende ketting en vieze smeerhanden.

©Hans de Looij

Lees ook: Aandrijfdilemma: ketting of riem op je e-bike?

Op het goed afleesbare Bosch Kiox 300-display kun je eenvoudig de rijgegevens aanpassen. Ook kun je het kleurendisplay via bluetooth verbinden met je mobiele telefoon. Via het Bosch Smart-systeem zijn alle componenten van de Eclipse in één app met elkaar verbonden.

©Hans de Looij

Hoe rijdt de Gazelle Eclipse C380 HMB?

Wat betreft de rijeigenschappen maakt de Gazelle Eclipse wellicht niet ieders verwachtingen waar. Hoewel er over de rechtuit-stabiliteit weinig te klagen valt, stuurt de fiets in bochten minder direct en voelt hij een beetje lomp aan. Je verwacht toch wat meer lichtvoetigheid bij dit sportieve model. Het totaalgewicht en de relatief zware accu (gewicht 4,4 kilo) in de voorbuis spelen hierbij een duidelijke rol. Met 32,7 kilogram schoon aan de haak is de Eclipse ook bepaalt geen lichtgewicht. Wil je de fiets meenemen op een fietsendrager? Je kunt de accu er makkelijk uit halen. Dat scheelt weer gewicht!

©Hans de Looij

Remmen, accu en achterdrager

De afmontage van de Eclipse is verder van een zeer hoog niveau. Zo zijn de schijfremmen natuurlijk hydraulisch uitgevoerd en bieden de brede Schwalbe Marathon Efficiency banden (60 mm) in combinatie met de Suntour Mobie25 geveerde voorvork extra veel comfort. Dankzij de krachtige Bosch Powertube accu (750 Wh) zul je onderweg niet snel naar een laadpunt hoeven uitkijken. Ritten boven de 100 kilometer zijn eenvoudig haalbaar en dat maakt de Eclipse ook zeer geschikt voor langere trektochten. Je kunt de oplader handig aansluiten op een stekkeraansluiting achter de zadelpen. Bagage kan mee op de robuuste MIK-achterdrager met fraai geïntegreerd achterlicht.

©Hans de Looij

Ingebouwde tracker

Standaard is de Eclipse voorzien van een ingebouwde gps-tracker. Zo is de e-bike altijd te traceren en zal er bij diefstal automatisch een melding binnenkomen via de Gazelle App. Vervolgens meld je de diefstal via de app en gaat er een opsporingsteam direct op pad om je fiets te achterhalen. Bij aanschaf is een verzekering met een looptijd van één jaar inbegrepen.

©Hans de Looij

Prijzen en uitvoeringen

Ja, deze Gazelle Eclipse is voorzien van veel technische en moderne hoogstandjes. Maar dat neemt niet weg dat het toch voor menigeen even slikken zal zijn bij het horen van de prijs: 5999 euro. Jammer dat de ‘E-bike van het Jaar’ wat dat betreft slechts haalbaar is voor een relatief kleine doelgroep.

©Hans de Looij


De Gazelle Eclipse C380 HMB is verkrijgbaar in een dames- of herenversie in de framematen 45, 50, 55, 60. Daarnaast is de Eclipse T11 HMB (5499 euro) er als derailleurversie en de Eclipse Speed (6699 euro) als hogesnelheidsvariant.


▼ Volgende artikel
Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard
© Wesley Akkerman
Huis

Review Amazon Kindle Paperwhite (2024) – Geen echt grote stap vooruit, maar toch de moeite waard

Op papier (!) voegt de Amazon Kindle Paperwhite niet ontzettend veel toe. Maar de aanpassingen kunnen wel waardevol zijn voor iedereen die al jaren een (verouderde) Kindle-versie heeft. Wat brengt de 2024-variant?

Uitstekend
Conclusie

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen aanraden om over te stappen vanaf het 2021-model – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

Plus- en minpunten
  • Sneller
  • Hoger contrast
  • Groter scherm
  • Geen echte grote stap vooruit
  • Bekende minpunten

We vallen meteen met de deur in huis. Mocht je de 2021-versie van de Amazon Kindle Paperwhite gekocht hebben, dan zal de stap naar de 2024-variant te klein zijn om opnieuw 180 euro uit te geven aan een (eerlijk is eerlijk: voortreffelijke) e-reader. Maar als jouw Kindle uit 2018 of eerder komt, dan is het wél tijd om de overstap te maken. De Amazon Kindle van de twaalfde generatie heeft namelijk twee belangrijke en waardevolle aanpassingen.

Ten eerste is het systeem nu tot 25 procent sneller. Amazon geeft weinig informatie vrij over de processor en andere specificaties; maar als je een oude en nieuwe Kindle naast elkaar houdt, merk je dat verschil. Het menu reageert vlotter op je aanrakingen, waardoor je minder lang hoeft te wachten. Dit is met name merkbaar wanneer je iets moet intypen, als je een boek zoekt bijvoorbeeld.

Daarnaast is het scherm ten opzichte van de 2021-editie is het scherm met een inch gegroeid. Er past nu net wat meer op het scherm: wat ons betreft betekent dat vooral meer leesplezier. Dat hij daardoor een paar gram zwaarder en wat groter is dan de voorgaande Paperwhite mag eigenlijk geen naam hebben. Met een gewicht van 211 gram en een scherm van 7 inch blijft de 2024-variant namelijk nog steeds een e-reader die niet zwaar of ontzettend groot is. Het is nog steeds een compact apparaat dat je vrijwel overal mee naartoe kunt nemen.

©Wesley Akkerman

Kleine frustratie

Het apparaat ligt lekker in de hand, maar is tevens ontzettend glad waardoor we een hoesje eigenlijk verplicht vinden. Zo voorkom je dat je de e-reader stevig vast wilt houden, waardoor je mogelijk met je duim op het e-inkt-scherm tikt.

Tikken op het scherm betekent dat je van pagina wisselt in een boek of comic. Dat wil je natuurlijk niet per ongeluk doen, want dat kan je een beetje uit het lezen halen. Het is geen groot probleem, maar wel een kleine smet op de ervaring. Verder hebben we weinig aan te merken op het ontwerp. Onderop zit de knop waarmee je hem uit de slaapstand haalt. Ook zit hier de usb-c-poort waarmee je hem oplaadt. De accu kan het tot drie maanden uithouden.

©Wesley Akkerman

(Bijna) hetzelfde, verbeterd

Net als bij andere Kindle-modellen kun je de kwaliteit van het scherm aanpassen op je eigen zicht. Zo heb je verschillende niveaus van helderheid, die er zowel in de avond als overdag prima uitzien. Daarnaast ben je in staat de warmte van het scherm te veranderen. Dan maak je de digitale pagina's in feite meer geel dan wit, maar dat vinden we geen groot probleem. Na een seconde is je zicht daaraan gewend en lees je de woorden prettig van het schermpje. Ook de contrastverhouding is nu hoger. Dat zie je voornamelijk wanneer je comics of graphic novels leest. Een verbetering waarvan we zeggen: meer dan welkom. Maar...

©Wesley Akkerman

Oude(re) Kindle vervangen of niet?

...Ondanks de verbeteringen wat betreft snelheid, schermgrootte en de hierboven beschreven contrastverhouding is de sprong tussen de variant uit 2021 en deze uit 2024 ook weer niet zó groot dat we meteen roepen dat je er nu een moet bestellen. Ja, de ervaring is beter – maar ook weer niet zó veel beter.

Daarnaast is het jammer dat Amazon de Amazon Kindle Paperwhite voorziet van slechts 16 GB aan opslagruimte. Nu zal dat voor je verzameling oude en nieuwe boeken en novels meer dan voldoende zijn, maar fans van audioboeken kunnen beter naar een model kijken met iets meer ruimte. De Paperwhite Signature Edition heeft bijvoorbeeld 32 GB aan opslagruimte, maar kost met 199 euro ook meteen twee tientjes meer.

©Wesley Akkerman

Een Kindle zoals verwacht

Het zal niemand verrassen dat de Amazon Kindle Paperwhite presteert zoals verwacht. Zoals altijd kun je heel fijn je boeken lezen op dit apparaat, zonder vermoeide ogen. De interface is toegankelijk en boeken aanschaffen is zo gepiept. Dat kan direct op de e-reader, met een Amazon-account, of via de website. Dan worden ze naar de e-reader gestuurd. Gekochte boeken worden verder netjes gepresenteerd op het thuisscherm van het apparaat. Zoals altijd is het ook mogelijk gratis epubs met een omweg naar het product te sturen.

Het apparaat biedt een aantal opties voor het aanpassen van de tekstgrootte en het lettertype, maar voelt tegelijkertijd ook een beetje beperkt. We zien graag meer opties in het menu staan. Daarnaast is het jammer dat de nieuwe Paperwhite geen koptelefoonaansluiting heeft en dat je voor luisterboeken bent aangewezen op bluetooth – zeggen we in het kader van veelzijdigheid.

©Wesley Akkerman

Amazon Kindle Paperwhite kopen?

Hoewel we enthousiast zijn over de Amazon Kindle Paperwhite (2024) en de aanpassingen zeker de moeite waard vinden, betekent dat niet dat we iedereen met een 2021-model aanraden om over te stappen – want daarvoor zijn de stappen te klein. Maar heb je een veel ouder model, dan kun je dat met een gerust hart wél doen. De basis is vertrouwd gebleven, en ondanks een paar kleine minpunten is dit zeker geen miskoop.

▼ Volgende artikel
Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?
© Hedgehog94
Huis

Vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie: welk model vriezer moet ik kiezen?

Of het nu gaat om pizza's, ijs of zelf ingevroren maaltijden: een goede vriezer is onmisbaar. Maar kies je voor een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie? In dit artikel zetten we de verschillen op een rij, zodat jij de beste keuze kunt maken.

⏱ Dit artikel in het kort:

Een nieuwe vriezer kopen? Bedenk dan goed waar je het meeste aan hebt: een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie. Een vrieskast is een staande vriezer met overzichtelijke lades, die er van buiten uitziet als een koelkast. Een vrieskist is een liggende vriezer met veel opbergruimte (tot wel 600 liter). Een koelvriescombinatie combineert een koelkast en vriezer in één apparaat en heeft vaak een relatief klein vriesgedeelte.

Lees ook: Hier moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe vriezer

Voordat je je zoektocht naar het juiste model vriezer start, is het belangrijk om te bepalen hoeveel vriesruimte je nodig hebt. Het zou zonde zijn als je een duur apparaat in de keuken of schuur hebt staan dat uiteindelijk te weinig opbergruimte blijkt te hebben, of juist een apparaat dat altijd maar tot de helft gevuld is en daardoor onnodig veel energie verbruikt. Of je nu een vrieskast, vrieskist of koelvriescombinatie kiest: voor alle modellen geldt dat je zo'n 50 liter vriesruimte per persoon rekent. Bestaat jouw huishouden uit vier mensen, dan heb je dus een vriezer met een inhoud van minstens 200 liter nodig. Met z'n tweeën heb je vaak genoeg aan 100 tot 150 liter.

Vrieskast

Een vrieskast lijkt door zijn verticale model veel op een koelkast, met als verschil dat de gehele kast bedoeld is om te vriezen. De binnenkant van een vrieskast bestaat dan ook uitsluitend uit lades. Het fijne daaraan is dat een vrieskast erg overzichtelijk is: als je ervoor staat, zie je in één oogopslag welke producten waar liggen. Dat is anders bij een vrieskist, waarin diepvriesproducten op elkaar gestapeld liggen in één groot vriesvak. Ook kun je in een vrieskast over het algemeen erg veel producten kwijt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het compacte vriesgedeelte van een koelvriescombinatie. Vrieskasten zijn er ook in tafelmodellen, die ideaal zijn voor kleinere keukens of huishoudens. Een tafelmodel plaats je bijvoorbeeld onder het keukenblad, waardoor hij geen extra ruimte in je keuken inneemt.

©carballo

Vrieskist

Iets minder populair dan de vrieskast en koelvriescombinatie is de vrieskist: een liggende vriezer met een deksel bovenop. Het voordeel van dit type vriezer is ook meteen een nadeel: een vrieskist is erg groot, waardoor hij niet in de gemiddelde keuken past. Vrieskisten scoren ook op esthetisch gebied wat minder hoog, waardoor de meeste mensen dit apparaat sowieso niet snel in de keuken zouden plaatsen. Toch kunnen vrieskisten juist vanwege hun grote formaat ontzettend handig zijn. Bijvoorbeeld als je vaak in bulk koopt, hobbykok bent, een moestuin hebt of in de zomer veel ijsjes of ijsblokjes wilt bewaren. Sommige vrieskisten hebben zelfs een netto inhoud van 600 liter! Als je ruimte overhebt in je schuur of garage en vaak voedsel invriest, is een vrieskist dus zeker het overwegen waard. Vrieskisten zijn daarnaast relatief goedkoop én energiezuinig, omdat de kou na het openen van het deksel direct weer terug in de kist 'valt'. Het apparaat hoeft na openen dus niet extra hard te werken om de vriesruimte weer op de juiste temperatuur te krijgen.

Lees ook: Een vrieskast in de schuur of garage? Een koud kunstje!

©Vinícius Bacarin

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Koelvriescombinatie

Veruit de meeste huishoudens hebben een koelvriescombinatie: een koelkast en vriezer ineen. De vriezer bevindt zich meestal boven of onder het koelgedeelte. Zo'n koelvriescombinatie is natuurlijk hartstikke handig, want het bespaart een hoop ruimte in de keuken. Ook is een koelvriescombinatie over het algemeen goedkoper dan een losse koelkast en vriezer. En omdat er maar één compressor hoeft te draaien, is een koelvriescombinatie vaak ook energiezuiniger dan twee losse apparaten bij elkaar. Maar zo'n twee-in-één-apparaat heeft ook een nadeel: je kunt er veel minder diepvriesproducten in kwijt dan in een losse vrieskast of -kist. Vaak beslaat de koelruimte het grootste gedeelte van het apparaat, en blijven er drie tot vijf lades over voor het vriezen. Voor een gemiddeld gezin dat af en toe wat invriest is dat meestal wel voldoende. Heb je meer vriesruimte nodig, bijvoorbeeld omdat je vaak aanbiedingen koopt of aan mealpreppen doet? Dan heb je aan een koelvriescombinatie mogelijk niet genoeg en is een vrieskast of -kist voor jou een beter idee.

©Indofootage

Extra functies

Als je eenmaal besloten hebt voor welk type vriezer je gaat, zou je ook nog kunnen kijken welke functies je wilt dat het apparaat heeft. Veel moderne vrieskasten, -kisten en koelvriescombinaties beschikken over allerlei slimme functies die helpen om voedsel langer vers te houden en het apparaat efficiënt te laten werken. Zo hoef je met No Frost nooit meer te ontdooien, is de snelvriesfunctie handig voor het snel invriezen van nieuwe boodschappen en voorkomt een deuralarm dat warme lucht de vriezer binnendringt. Bij vrieskisten is binnenverlichting extra belangrijk, zodat je niet eindeloos hoeft te graaien als je een product zoekt. Let ook op het energielabel van je nieuwe vriezer, want vriezers vreten behoorlijk wat stroom. Wil je een zo zuinig mogelijk apparaat, ga dan voor een vriezer met energielabel C of hoger (tot A). Je kunt ook het energieverbruik in kWh/jaar gebruiken om apparaten te vergelijken; dit geeft het absolute verbruik van een vriezer aan.