Fietsfabrikant VanMoof failliet: onduidelijkheid voor klanten
De Nederlandse fabrikant van e-bikes VanMoof is op 18 juli door de rechtbank van Amsterdam failliet verklaard. De fabrikant verkeerde al enige tijd in zwaar weer en kon diverse beloftes zoals reparaties en het uitleveren van nieuwe fietsen niet meer waarmaken.
Het Amsterdamse fietsenbedrijf had de afgelopen jaren geen goede omzet maar kwam dit telkens weer te boven door investeringen van financiers. In 2023 is het niet meer gelukt om extra investeringen binnen te halen, waardoor het bedrijf vorige week haar winkels moest sluiten en uitstel van betaling aanvroeg. Het bedrijf probeert via een doorstart alsnog verder te kunnen, maar voor nu kan VanMoof niets betekenen voor haar klanten. Bij VanMoof werken 700 mensen, het is nog onduidelijk wat er met hen gaat gebeuren.
Gedupeerde klanten
VanMoof heeft in Nederland zo'n 200.000 klanten die hun fietsen hoogstwaarschijnlijk niet ergens anders meer kunnen laten repareren. VanMoof e-bikes hebben specifieke onderdelen die niet door andere fabrikanten worden gemaakt. Omdat bij een faillissement alle bezittingen van een bedrijf worden vastgehouden in de failliete boedel, kunnen deze onderdelen dus ook niet worden uitgeleverd naar fietsenmakers of de KwikFit, waar de VanMoof-fietsen ook naar toe konden worden gebracht.
VanMoof-fietsen werden al een tijd lang niet meer gerepareerd en nu zijn ook de onderdelen die bij KwikFit waren opgeslagen, op. Dat betekent dat ook de huidige fietsen van VanMoof niet meer kunnen worden gerepareerd. Omdat de onderdelen niet generiek zijn, zullen ook veel fietsenmakers niet meer aan onderdelen kunnen komen, waardoor veel VanMoof-fietsen - los van bandenplakwerk of vastzetten van losse onderdelen - niet meer zullen worden gerepareerd. VanMoof heeft inmiddels ook een speciale pagina ingericht met meer informatie voor eigenaren van e-bikes van dit merk.
Fietsen op slot?
Een ander probleem kan er nog aankomen: de gegevens van het digitale slot op de VanMoof-fietsen worden centraal opgeslagen in een database op de servers van VanMoof. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat fietsen die op slot zijn gezet, niet meer door de eigenaar ontgrendeld kan worden. Gelukkig heeft het e-bikemerk Cowboy - de Belgische concurrent van VanMoof - een app ontwikkeld, waarmee het slot alsnog zonder tussenkomst van de VanMoof-server ontgrendeld kan worden. De digitale gegevens van het slot worden dan offline in de app opgeslagen. De app is echter alleen beschikbaar voor de iPhone.
Fietsen terugkrijgen
Vorige week meldde Sanne Depmann van juridisch dienstverlener DAS aan nu.nl dat bestaande VanMoof-klanten hun fiets wel weer kunnen terugkrijgen als deze ter reparatie is aangeboden bij een fietsenmaker. Die fiets maakt in dat geval geen onderdeel uit van de failliete boedel, dus eigenaren zijn hun fiets niet kwijt, maar krijgen dan wel een niet-gerepareerde fiets terug.
Anders is het wanneer de fiets bij de fabrikant zelf staat om gerepareerd te worden; dan kan het zijn dat je je fiets niet zomaar terug krijgt, omdat de fiets in dat geval wel onderdeel uitmaakt van de boedel. Of dit bij VanMoof ook zo is, is lastig te zeggen; dat is afhankelijk van de curator. Mocht je fiets bij VanMoof staan en wil je deze terug? Dan kun je via Consuwijzer een voorbeeldbrief downloaden die je kunt opsturen naar (de curator van) VanMoof.
VanMoof-fietsen massaal aan de kant gezet
Vanwege het faillissement van VanMoof zijn er ook tal van eigenaren die van een VanMoof-e-bike af willen. Op Marktplaats vind je bijvoorbeeld complete VanMoof-fietsen te koop aangeboden en ook Belgen zetten de fietsen aan de kant. Op sommige sites zijn ook losse VanMoof-onderdelen te koop, maar dan gaat het vaak om een enkel exemplaar.