Fiets ombouwen naar een e-bike: zo bouw je je eigen elektrische fiets
E-bikes zijn ongekend populair in Nederland, maar dat betekent niet dat ze goedkoop zijn. Je kunt veel geld besparen door je gewone fiets om te bouwen naar een elektrische. Alle onderdelen kun je daarvoor eenvoudig aanschaffen. Wij vertellen je hoe je jouw fiets ombouwt naar een e-bike.
In dit artikel lees je:
- Waarom een fiets naar e-bike ombouwen goedkoper is
- Hoeveel een e-bike ombouwpakket gemiddeld kost
- Het verschil tussen een voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor
- Welk gereedschap je nodig hebt
- Hoe je jouw fiets stap voor stap naar een e-bike ombouwt
- Waarom je altijd een legale ombouwset moet gebruiken
Ook interessant: Fietsendrager monteren op je auto? Dit is de beste manier
Een gemiddelde e-bike kost vaak meer dan 1000 euro. Als je voor een premium elektrische fiets kiest of een snelle speedpedelec, kan de prijs snel van 2000 naar 4000 euro of meer oplopen! Dat heeft niet iedereen op zijn bankrekening staan en dus wordt de zelfgebouwde elektrische fiets ook populairder. Niet alleen heb je dan een goedkope e-bike, het blijft je vertrouwde fiets die je misschien stiekem het lekkerst vindt rijden.
Je kunt zelfs kant-en-klare bouwpakketten kopen om van jouw geliefde fiets een e-bike te maken. Er zijn pakketten van verschillende merken en ze variëren in prijs tussen de 500 en 900 euro. Je kunt ze via verschillende webshops kopen of via een fietsspeciaalzaak. Een gemiddelde technische kennis is voldoende voor het ombouwen. Bovendien krijg je meestal het benodigde gereedschap meegeleverd, samen met een goede handleiding.
Verschillende e-bike ombouwpakketten
Er zijn in de basis drie verschillende varianten pakketten waarmee je jouw fiets kan ombouwen tot een e-bike.
Voorwielmotor
De voorwielmotor is ook bij de goedkopere kant-en-klare elektrische fietsen de populairste aandrijving. De motor zit dan op het voorwiel en dat is de makkelijkste plaats om hem te bouwen. De aandrijving is zwak vergeleken met de twee andere typen motoren, maar in het vlakke Nederland ruim voldoende. Bovendien verbruikt een voorwielmotor minder stroom waardoor je meer kilometers kunt maken zonder op te laden.
Middenmotor
De middenmotor zit gebouwd bij de pedalen. Deze aandrijving is iets krachtiger dan een voorwielmotor, maar wel wat lastiger om te bouwen. Het voordeel is dat de motor in het midden de meeste balans geeft tijdens het fietsen. De extra aandrijvingskracht helpt ook mee als je veel hellingen op fietst.
Achterwielmotor
De achterwielmotor komt minder voor, maar kun je eveneens als een ombouwpakket bestellen. Dit zijn meestal de krachtigste elektrische fietsmotoren en met name populair onder fietsers die veel in de bergen rijden. De achterwielaandrijving geeft je fiets daarbij een meer sportieve rijervaring.
Welk type e-bikemotor bij jou past, is aan jou. In Nederland is een voorwielmotor voldoende om prettig rond te fietsen. De sportievere rijder of bergfietser kan juist meer plezier halen uit de andere motoren.
Fiets naar een e-bike ombouwen: de montage uitgelegd
We leggen stapsgewijs uit hoe jij jouw fiets naar een e-bike met voorwielmotor ombouwt. Hierbij gaan we ervan uit dat je alle onderdelen bij de hand hebt of een kant-en-klaar bouwpakket gebruikt. In grote lijnen is het inbouwen van een elektrische motor bij iedere fiets ongeveer hetzelfde. Je hebt een gemiddelde technische ervaring nodig voor het ombouwen van de fiets.
Benodigd gereedschap
- Ringsteeksleutel (meestal 15 mm)
- Cranktrekker
- Inbussleutel
- Kabelbinders
- Schroevendraaier
Werkwijze
Demonteer het voorwiel. Met een snelspanner heb je hier geen gereedschap voor nodig. Anders moet je een sleutel gebruiken; in de meeste gevallen is dat een ringsteeksleutel van 15 mm voor de dopmoer.
Monteer eerst de band op het nieuwe wiel. Dat kun je uiteraard niet meer zodra het wiel vastzit.
Plaats het nieuwe wiel op je fiets en draai de dop stevig vast. Gebruik hiervoor ook zeker de ringsteeksleutel.
Nu plaats je de magneetschijf bij de trapas. Lees goed de handleiding, soms hoef je hiervoor niets te verwijderen.
Als je niet gelijk de magneetschijf kunt plaatsen, verwijder de crank bij de trapas. Hier heb je een cranktrekker voor nodig, soms ook in combinatie met een inbussleutel.
Nu kun je de magneetschijf plaatsen. Hij bestaat meestal uit twee of meer delen en klikt in elkaar. Soms heb je ook een verbindingsstuk erbij.
Plaats de sensor met kabelbinders op het frame. Zorg dat hij niet in contact komt met de magneetschijf.
De crank kan weer op de trapas gemonteerd worden.
Meestal wordt de controller buiten de controllerbox geleverd. Schroef deze eerst in elkaar. De grootte van de schroeven kan per merk verschillen.
De controllerbox kan nu op het frame geplaatst worden. Er zijn beugels en schroeven bijgeleverd. De beste plaatsen zijn onder je zadel of op de tussenstang. Houd wel ruimte over voor de accuhouder.
Monteer de accuhouder met dezelfde soort beugels en schroeven. De tussenstang is vaak de beste plaats.
Nu moeten de kabels worden aangesloten. Sluit de motorkabel aan met de trapsensoren. Doe hetzelfde met de voedingskabel van de accu naar de motor. De kabels geven met kleurtjes of symbolen aan waar ze naartoe moeten, dus wijk daar niet van af. Trek alles goed strak met kabelbinders.
Plaats het lcd-scherm op je stuur, eventueel met meegeleverde knoppen. Vaak kun je ze vastklikken omdat de diktes van sturen verschilt, maar je kunt voor de zekerheid extra kabelbinders gebruiken.
Verbind de stekkers met de motor. Dubbelcheck opnieuw of de juiste kleurtjes met elkaar verbonden zijn.
Je bent klaar!
Belangrijk: koop een legale e-bike ombouwset
Als je een fiets naar een e-bike ombouwt, moet je rekening houden met een paar regels over elektrische fietsen. Je mag met een zelfgebouwde e-bike het fietspad op zolang hij niet harder dan 25 km/u kan. Gaat hij harder (tot 45 km/u), dan wordt het een speedpedelec en moet je de rijweg op. Daarbij moet je ook een officiële fietshelm dragen, anders riskeer je nog steeds een boete. Er zijn ook e-bike ombouwsets in omloop die je fiets nog harder laten rijden dan 45 km/u. In deze gevallen riskeer je een nog hogere boete en kan je fiets van de weg worden gehaald.
Wij raden daarom altijd aan om een legale e-bike ombouwset te kopen. Populaire merken zijn de Bafang, Tongsheng, CYC en Pendix. Controleer alsnog de garantie op je fiets voordat je hem ombouwt. Het is mogelijk dat je garantie verloopt na de montage.
Ook interessant: Hoe kies je de juiste fietshelm?
Technische problemen? Raadpleeg een fietsspeciaalzaak
Heb je toch moeite met het ombouwen van je fiets naar een e-bike? Dat kan, we hebben het hier tenslotte niet over een band plakken. Bij problemen kun je een fietsspeciaalzaak raadplegen. De meeste fietsenwinkels beschikken over een ervaren monteur die jouw e-bike-ombouwpakket zo geïnstalleerd heeft. Dit betekent wel dat je iets moet bijbetalen voor montagekosten, maar je bent per saldo alsnog goedkoper uit dan een volledig nieuwe e-bike kopen.
Neem je de e-bike mee op vakantie? Hier zijn 8 tips voor een geslaagde trip!