ID.nl logo
Fiets ombouwen naar een e-bike: zo bouw je je eigen elektrische fiets
© Sebastian Rothe Photography
Mobiliteit

Fiets ombouwen naar een e-bike: zo bouw je je eigen elektrische fiets

E-bikes zijn ongekend populair in Nederland, maar dat betekent niet dat ze goedkoop zijn. Je kunt veel geld besparen door je gewone fiets om te bouwen naar een elektrische. Alle onderdelen kun je daarvoor eenvoudig aanschaffen. Wij vertellen je hoe je jouw fiets ombouwt naar een e-bike.

In dit artikel lees je:

  • Waarom een fiets naar e-bike ombouwen goedkoper is
  • Hoeveel een e-bike ombouwpakket gemiddeld kost
  • Het verschil tussen een voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor
  • Welk gereedschap je nodig hebt
  • Hoe je jouw fiets stap voor stap naar een e-bike ombouwt
  • Waarom je altijd een legale ombouwset moet gebruiken

Ook interessant: Fietsendrager monteren op je auto? Dit is de beste manier

Een gemiddelde e-bike kost vaak meer dan 1000 euro. Als je voor een premium elektrische fiets kiest of een snelle speedpedelec, kan de prijs snel van 2000 naar 4000 euro of meer oplopen! Dat heeft niet iedereen op zijn bankrekening staan en dus wordt de zelfgebouwde elektrische fiets ook populairder. Niet alleen heb je dan een goedkope e-bike, het blijft je vertrouwde fiets die je misschien stiekem het lekkerst vindt rijden.

Je kunt zelfs kant-en-klare bouwpakketten kopen om van jouw geliefde fiets een e-bike te maken. Er zijn pakketten van verschillende merken en ze variëren in prijs tussen de 500 en 900 euro. Je kunt ze via verschillende webshops kopen of via een fietsspeciaalzaak. Een gemiddelde technische kennis is voldoende voor het ombouwen. Bovendien krijg je meestal het benodigde gereedschap meegeleverd, samen met een goede handleiding.

Verschillende e-bike ombouwpakketten

Er zijn in de basis drie verschillende varianten pakketten waarmee je jouw fiets kan ombouwen tot een e-bike.

Voorwielmotor

De voorwielmotor is ook bij de goedkopere kant-en-klare elektrische fietsen de populairste aandrijving. De motor zit dan op het voorwiel en dat is de makkelijkste plaats om hem te bouwen. De aandrijving is zwak vergeleken met de twee andere typen motoren, maar in het vlakke Nederland ruim voldoende. Bovendien verbruikt een voorwielmotor minder stroom waardoor je meer kilometers kunt maken zonder op te laden.

Middenmotor

De middenmotor zit gebouwd bij de pedalen. Deze aandrijving is iets krachtiger dan een voorwielmotor, maar wel wat lastiger om te bouwen. Het voordeel is dat de motor in het midden de meeste balans geeft tijdens het fietsen. De extra aandrijvingskracht helpt ook mee als je veel hellingen op fietst.

Achterwielmotor

De achterwielmotor komt minder voor, maar kun je eveneens als een ombouwpakket bestellen. Dit zijn meestal de krachtigste elektrische fietsmotoren en met name populair onder fietsers die veel in de bergen rijden. De achterwielaandrijving geeft je fiets daarbij een meer sportieve rijervaring.

Welk type e-bikemotor bij jou past, is aan jou. In Nederland is een voorwielmotor voldoende om prettig rond te fietsen. De sportievere rijder of bergfietser kan juist meer plezier halen uit de andere motoren.

©Aerogondo

Fiets naar een e-bike ombouwen: de montage uitgelegd

We leggen stapsgewijs uit hoe jij jouw fiets naar een e-bike met voorwielmotor ombouwt. Hierbij gaan we ervan uit dat je alle onderdelen bij de hand hebt of een kant-en-klaar bouwpakket gebruikt. In grote lijnen is het inbouwen van een elektrische motor bij iedere fiets ongeveer hetzelfde. Je hebt een gemiddelde technische ervaring nodig voor het ombouwen van de fiets.

 Benodigd gereedschap

- Ringsteeksleutel (meestal 15 mm)
- Cranktrekker
- Inbussleutel
- Kabelbinders
- Schroevendraaier

Werkwijze
  1. Demonteer het voorwiel. Met een snelspanner heb je hier geen gereedschap voor nodig. Anders moet je een sleutel gebruiken; in de meeste gevallen is dat een ringsteeksleutel van 15 mm voor de dopmoer.

  2. Monteer eerst de band op het nieuwe wiel. Dat kun je uiteraard niet meer zodra het wiel vastzit.

  3. Plaats het nieuwe wiel op je fiets en draai de dop stevig vast. Gebruik hiervoor ook zeker de ringsteeksleutel.

  4. Nu plaats je de magneetschijf bij de trapas. Lees goed de handleiding, soms hoef je hiervoor niets te verwijderen.

  5. Als je niet gelijk de magneetschijf kunt plaatsen, verwijder de crank bij de trapas. Hier heb je een cranktrekker voor nodig, soms ook in combinatie met een inbussleutel.

  6. Nu kun je de magneetschijf plaatsen. Hij bestaat meestal uit twee of meer delen en klikt in elkaar. Soms heb je ook een verbindingsstuk erbij.

  7. Plaats de sensor met kabelbinders op het frame. Zorg dat hij niet in contact komt met de magneetschijf.

  8. De crank kan weer op de trapas gemonteerd worden.

  9. Meestal wordt de controller buiten de controllerbox geleverd. Schroef deze eerst in elkaar. De grootte van de schroeven kan per merk verschillen.

  10. De controllerbox kan nu op het frame geplaatst worden. Er zijn beugels en schroeven bijgeleverd. De beste plaatsen zijn onder je zadel of op de tussenstang. Houd wel ruimte over voor de accuhouder.

  11. Monteer de accuhouder met dezelfde soort beugels en schroeven. De tussenstang is vaak de beste plaats.

  12. Nu moeten de kabels worden aangesloten. Sluit de motorkabel aan met de trapsensoren. Doe hetzelfde met de voedingskabel van de accu naar de motor. De kabels geven met kleurtjes of symbolen aan waar ze naartoe moeten, dus wijk daar niet van af. Trek alles goed strak met kabelbinders.

  13. Plaats het lcd-scherm op je stuur, eventueel met meegeleverde knoppen. Vaak kun je ze vastklikken omdat de diktes van sturen verschilt, maar je kunt voor de zekerheid extra kabelbinders gebruiken.

  14. Verbind de stekkers met de motor. Dubbelcheck opnieuw of de juiste kleurtjes met elkaar verbonden zijn.

  15. Je bent klaar!

©Aerogondo

Belangrijk: koop een legale e-bike ombouwset

Als je een fiets naar een e-bike ombouwt, moet je rekening houden met een paar regels over elektrische fietsen. Je mag met een zelfgebouwde e-bike het fietspad op zolang hij niet harder dan 25 km/u kan. Gaat hij harder (tot 45 km/u), dan wordt het een speedpedelec en moet je de rijweg op. Daarbij moet je ook een officiële fietshelm dragen, anders riskeer je nog steeds een boete. Er zijn ook e-bike ombouwsets in omloop die je fiets nog harder laten rijden dan 45 km/u. In deze gevallen riskeer je een nog hogere boete en kan je fiets van de weg worden gehaald.

Wij raden daarom altijd aan om een legale e-bike ombouwset te kopen. Populaire merken zijn de Bafang, Tongsheng, CYC en Pendix. Controleer alsnog de garantie op je fiets voordat je hem ombouwt. Het is mogelijk dat je garantie verloopt na de montage.

Ook interessant: Hoe kies je de juiste fietshelm? 

Technische problemen? Raadpleeg een fietsspeciaalzaak

Heb je toch moeite met het ombouwen van je fiets naar een e-bike? Dat kan, we hebben het hier tenslotte niet over een band plakken. Bij problemen kun je een fietsspeciaalzaak raadplegen. De meeste fietsenwinkels beschikken over een ervaren monteur die jouw e-bike-ombouwpakket zo geïnstalleerd heeft. Dit betekent wel dat je iets moet bijbetalen voor montagekosten, maar je bent per saldo alsnog goedkoper uit dan een volledig nieuwe e-bike kopen.

Neem je de e-bike mee op vakantie? Hier zijn 8 tips voor een geslaagde trip!

Toch liever een kant-en-klare e-bike?

â–¼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 draadloze in-ear koptelefoons voor minder dan 75 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 draadloze in-ear koptelefoons voor minder dan 75 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Je favoriete muziek of podcast luister je het liefst overal en wanneer het jou uitkomt. Dat doe je natuurlijk het best met je eigen oortjes in. We hebben vijf draadloze setjes voor minder dan 75 euro voor je gevonden.

Draadloze oordopjes zijn ontzettend praktisch, want zonder kabels heb je alle bewegingsvrijheid die je wilt, ideaal voor onderweg of tijdens het sporten. Ze zijn klein, licht en passen makkelijk in je zak of tas. De geluidskwaliteit is tegenwoordig prima en veel oordopjes hebben ook noise cancelling, waardoor je minder last hebt van omgevingsgeluid zoals pratende collega's of treingeluiden.

DISCLAIMER Op het moment van schrijven waren de besproken producten te vinden onder de 75 euro bij de goedkoopste winkel op Kieskeurig.nl. Deze prijzen kunnen echter schommelen.

JLab GO Air Sport True Wireless

De JLab GO Air Sport is vooral gericht op sporters die oordopjes zoeken die goed blijven zitten. Dankzij de oorhaakconstructie blijven ze ook tijdens beweging op hun plek. De behuizing is eenvoudig, maar handig is wel de ingebouwde usb-kabel waarmee je de oplaadcase direct in een usb-poort kunt steken. Water- en zweetbestendigheid zijn op orde, wat ze geschikt maakt voor in de sportschool of tijdens een regenachtige wandeling. Bluetooth 5.1 zorgt voor een stabiele verbinding, en hoewel je geen geavanceerde geluidsinstellingen hebt, is de bediening met tikbewegingen eenvoudig genoeg.

🔋 Opgegeven batterijduur
: 8 uur / 32 uur totaal met case
âš¡ Oplaadtijd
: 2 uur

JBL Wave Beam

De JBL Wave Beam is een degelijke keuze voor wie gewoon draadloze oordopjes zoekt zonder poespas. Het ontwerp is compact en qua geluid is er een duidelijke nadruk op bas, zoals je van JBL mag verwachten. Ze zijn niet waterdicht, maar wel enigszins beschermd tegen spatwater. Opladen gaat snel, en de case is klein genoeg om makkelijk in je zak mee te nemen. Bluetooth 5.2 zorgt voor een stabiele verbinding, maar verwacht geen ondersteuning voor high-res audio of geavanceerde ruisonderdrukking. Deze oordopjes zijn vooral bedoeld voor mensen die onderweg muziek luisteren of bellen en daarbij niet te veel willen instellen.

🔋 Batterijduur: 8 uur per oordopje / 32 uur totaal met case
âš¡ Oplaadtijd
: 2 uur

Sony WF-C700N

De Sony WF-C700N is een betaalbaar model met actieve ruisonderdrukking, iets wat je niet vaak ziet in deze prijsklasse. De oordopjes zitten licht en stevig in je oor en ze voelen comfortabel, ook bij langer gebruik. Handig is dat ze automatisch aanpassen aan je omgeving, bijvoorbeeld wanneer je onderweg bent of op kantoor. De app van Sony biedt wat extra instellingen, zoals geluidsprofielen of een persoonlijke equalizer. De IPX4-rating betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over zweet of lichte regen.

🔋 Batterijduur
: 7,5 uur met ANC / 15 uur totaal met case
âš¡ Oplaadtijd
: 1,5 uur

Huawei FreeBuds 5i

De Huawei FreeBuds 5i bieden opvallend veel functies voor de prijs. Ze ondersteunen hi-res audio via LDAC, waardoor muziek beter tot zijn recht komt – mits je telefoon dit ook ondersteunt. De actieve ruisonderdrukking werkt redelijk goed, vooral bij kantoorgeluiden of tijdens reizen. Ook prettig is dat ze aan meerdere apparaten tegelijk gekoppeld kunnen worden, bijvoorbeeld je laptop én je telefoon. De afwerking is netjes en de bediening werkt vlot via tikbewegingen. Ze zijn bestand tegen stof en spatwater, dus ook bruikbaar in wisselende omstandigheden. Voor wie flexibiliteit zoekt en goede functies zonder de hoofdprijs te betalen, zijn dit interessante oordopjes.

🔋 Batterijduur
: 6 uur met ANC / 28 uur totaal met case
âš¡ Oplaadtijd
: 1,5 uur

Sony WF-C500

De Sony WF-C500 zijn eenvoudige maar fijne oordopjes voor dagelijks gebruik. Ze missen luxe functies zoals ruisonderdrukking, maar maken dat goed met hun stevige batterijduur en betrouwbare prestaties. Het geluid is verrassend gebalanceerd en kan via de Sony-app nog wat worden bijgesteld. De oordopjes zijn klein en licht, waardoor je ze bijna niet voelt zitten. Dankzij IPX4 zijn ze beschermd tegen spatwater, dus geen problemen tijdens een korte regenbui of sportsessie. Je krijgt geen fancy draadloze functies, maar wel een degelijke bouw en gebruiksgemak dat precies doet wat je nodig hebt.

🔋 Batterijduur
: 10 uur per oordopje / 20 uur totaal met case
âš¡ Oplaadtijd
: 2,5 uur

â–¼ Volgende artikel
Dreame brengt de H15 Pro Heat nat- en droogstofzuiger uit
Huis

Dreame brengt de H15 Pro Heat nat- en droogstofzuiger uit

Dreame Technology heeft de H15 Pro Heat uitgebracht, een nieuwe nat- en droogstofzuiger die AI-technologie combineert met het gebruik van heet water. Deze stofzuiger is ontworpen om hardnekkig vuil zoals vetvlekken in de keuken gemakkelijker aan te kunnen pakken.

De H15 Pro Heat is de eerste steelstofzuiger van Dreame die reinigt met heet water. In combinatie met een zuigkracht van 22.000Pa en het TangleCut-systeem dat voorkomt dat haren zich ophopen op de borstel, zorgt dit voor een grondige reiniging van hoek tot hoek.

Dit nieuwe model beschikt over een RGB-sensor voor vuildetectie, een AI-gestuurde DescendReach-robotarm en kan handsfree worden bediend via een app. Het automatische reinigingssysteem zorgt ervoor dat de borstel na gebruik grondig wordt schoongemaakt door middel van een wascyclus van 100 graden en droging met hete lucht van 90 graden.

Handsfree bediening

Om op moeilijk bereikbare plekken te kunnen komen, is het mogelijk om de H15 Pro Heat via een app te bedienen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als er onder stoelen of lage tafels schoongemaakt moet worden, en je daar met het met de hand bedienen van de nat-droogstofzuiger niet bij kunt komen. Het slanke ontwerp zorgt ervoor dat de stofzuiger onder meubels met een hoogte vanaf 8,9 centimeter past.

De H15 Pro Heat is uitgerust met een slimme GapFree AI-robotarm die automatisch naar beneden beweegt om ook de ruimte aan de voorkant te reinigen. Deze arm zakt in slechts 0,2 seconden om stof en vuil op te nemen, zonder muren te beschadigen. Bij het terugtrekken zorgt een stevige trekker ervoor dat er nauwelijks waterresten achterblijven.

LEES OOK: Review Dreame H15 Pro – Innovatie op detailniveau

De stofzuiger maakt gebruik van water van 85 graden om de borstelrol te reinigen en biedt een vloerreiniging met water van 55 graden. Door de combinatie van heet water en een speciale oliereinigingsoplossing wordt zelfs het meest hardnekkige vuil in één beweging verwijderd.

RGB-vuilherkenning

De ingebouwde RGB-vuilherkenning is volgens het bedrijf vijf keer gevoeliger dan die van eerdere modellen. De camera herkent verschillende soorten vuil en vlekken en past de zuigkracht automatisch aan. Of het nu gaat om kruimels of vloeistoffen, de stofzuiger detecteert het type vuil direct.

De H15 Pro Heat heeft een gebruiksduur tot 72 minuten in de stille modus en 20 minuten bij gebruik van heet water. Na gebruik wordt de borstel automatisch gereinigd in het oplaadstation, waarbij deze volledig wordt ondergedompeld in heet water.

Beschikbaarheid en prijzen

De Dreame H15 Pro Heat is verkrijgbaar vanaf 19 mei voor een adviesprijs van 699 euro via de officiële website van Dreame, Bol.com, Coolblue, MediaMarkt en Amazon. Tot 26 mei geldt bovendien een introductiekorting van 100 euro.

Bekijk het vorige model - de Dreame H15 Pro - op Kieskeurig.nl: