ID.nl logo
Fiets ombouwen naar een e-bike: zo bouw je je eigen elektrische fiets
© Sebastian Rothe Photography
Mobiliteit

Fiets ombouwen naar een e-bike: zo bouw je je eigen elektrische fiets

E-bikes zijn ongekend populair in Nederland, maar dat betekent niet dat ze goedkoop zijn. Je kunt veel geld besparen door je gewone fiets om te bouwen naar een elektrische. Alle onderdelen kun je daarvoor eenvoudig aanschaffen. Wij vertellen je hoe je jouw fiets ombouwt naar een e-bike.

In dit artikel lees je:

  • Waarom een fiets naar e-bike ombouwen goedkoper is
  • Hoeveel een e-bike ombouwpakket gemiddeld kost
  • Het verschil tussen een voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor
  • Welk gereedschap je nodig hebt
  • Hoe je jouw fiets stap voor stap naar een e-bike ombouwt
  • Waarom je altijd een legale ombouwset moet gebruiken

Ook interessant: Fietsendrager monteren op je auto? Dit is de beste manier

Een gemiddelde e-bike kost vaak meer dan 1000 euro. Als je voor een premium elektrische fiets kiest of een snelle speedpedelec, kan de prijs snel van 2000 naar 4000 euro of meer oplopen! Dat heeft niet iedereen op zijn bankrekening staan en dus wordt de zelfgebouwde elektrische fiets ook populairder. Niet alleen heb je dan een goedkope e-bike, het blijft je vertrouwde fiets die je misschien stiekem het lekkerst vindt rijden.

Je kunt zelfs kant-en-klare bouwpakketten kopen om van jouw geliefde fiets een e-bike te maken. Er zijn pakketten van verschillende merken en ze variëren in prijs tussen de 500 en 900 euro. Je kunt ze via verschillende webshops kopen of via een fietsspeciaalzaak. Een gemiddelde technische kennis is voldoende voor het ombouwen. Bovendien krijg je meestal het benodigde gereedschap meegeleverd, samen met een goede handleiding.

Verschillende e-bike ombouwpakketten

Er zijn in de basis drie verschillende varianten pakketten waarmee je jouw fiets kan ombouwen tot een e-bike.

Voorwielmotor

De voorwielmotor is ook bij de goedkopere kant-en-klare elektrische fietsen de populairste aandrijving. De motor zit dan op het voorwiel en dat is de makkelijkste plaats om hem te bouwen. De aandrijving is zwak vergeleken met de twee andere typen motoren, maar in het vlakke Nederland ruim voldoende. Bovendien verbruikt een voorwielmotor minder stroom waardoor je meer kilometers kunt maken zonder op te laden.

Middenmotor

De middenmotor zit gebouwd bij de pedalen. Deze aandrijving is iets krachtiger dan een voorwielmotor, maar wel wat lastiger om te bouwen. Het voordeel is dat de motor in het midden de meeste balans geeft tijdens het fietsen. De extra aandrijvingskracht helpt ook mee als je veel hellingen op fietst.

Achterwielmotor

De achterwielmotor komt minder voor, maar kun je eveneens als een ombouwpakket bestellen. Dit zijn meestal de krachtigste elektrische fietsmotoren en met name populair onder fietsers die veel in de bergen rijden. De achterwielaandrijving geeft je fiets daarbij een meer sportieve rijervaring.

Welk type e-bikemotor bij jou past, is aan jou. In Nederland is een voorwielmotor voldoende om prettig rond te fietsen. De sportievere rijder of bergfietser kan juist meer plezier halen uit de andere motoren.

©Aerogondo

Fiets naar een e-bike ombouwen: de montage uitgelegd

We leggen stapsgewijs uit hoe jij jouw fiets naar een e-bike met voorwielmotor ombouwt. Hierbij gaan we ervan uit dat je alle onderdelen bij de hand hebt of een kant-en-klaar bouwpakket gebruikt. In grote lijnen is het inbouwen van een elektrische motor bij iedere fiets ongeveer hetzelfde. Je hebt een gemiddelde technische ervaring nodig voor het ombouwen van de fiets.

 Benodigd gereedschap

- Ringsteeksleutel (meestal 15 mm)
- Cranktrekker
- Inbussleutel
- Kabelbinders
- Schroevendraaier

Werkwijze
  1. Demonteer het voorwiel. Met een snelspanner heb je hier geen gereedschap voor nodig. Anders moet je een sleutel gebruiken; in de meeste gevallen is dat een ringsteeksleutel van 15 mm voor de dopmoer.

  2. Monteer eerst de band op het nieuwe wiel. Dat kun je uiteraard niet meer zodra het wiel vastzit.

  3. Plaats het nieuwe wiel op je fiets en draai de dop stevig vast. Gebruik hiervoor ook zeker de ringsteeksleutel.

  4. Nu plaats je de magneetschijf bij de trapas. Lees goed de handleiding, soms hoef je hiervoor niets te verwijderen.

  5. Als je niet gelijk de magneetschijf kunt plaatsen, verwijder de crank bij de trapas. Hier heb je een cranktrekker voor nodig, soms ook in combinatie met een inbussleutel.

  6. Nu kun je de magneetschijf plaatsen. Hij bestaat meestal uit twee of meer delen en klikt in elkaar. Soms heb je ook een verbindingsstuk erbij.

  7. Plaats de sensor met kabelbinders op het frame. Zorg dat hij niet in contact komt met de magneetschijf.

  8. De crank kan weer op de trapas gemonteerd worden.

  9. Meestal wordt de controller buiten de controllerbox geleverd. Schroef deze eerst in elkaar. De grootte van de schroeven kan per merk verschillen.

  10. De controllerbox kan nu op het frame geplaatst worden. Er zijn beugels en schroeven bijgeleverd. De beste plaatsen zijn onder je zadel of op de tussenstang. Houd wel ruimte over voor de accuhouder.

  11. Monteer de accuhouder met dezelfde soort beugels en schroeven. De tussenstang is vaak de beste plaats.

  12. Nu moeten de kabels worden aangesloten. Sluit de motorkabel aan met de trapsensoren. Doe hetzelfde met de voedingskabel van de accu naar de motor. De kabels geven met kleurtjes of symbolen aan waar ze naartoe moeten, dus wijk daar niet van af. Trek alles goed strak met kabelbinders.

  13. Plaats het lcd-scherm op je stuur, eventueel met meegeleverde knoppen. Vaak kun je ze vastklikken omdat de diktes van sturen verschilt, maar je kunt voor de zekerheid extra kabelbinders gebruiken.

  14. Verbind de stekkers met de motor. Dubbelcheck opnieuw of de juiste kleurtjes met elkaar verbonden zijn.

  15. Je bent klaar!

©Aerogondo

Belangrijk: koop een legale e-bike ombouwset

Als je een fiets naar een e-bike ombouwt, moet je rekening houden met een paar regels over elektrische fietsen. Je mag met een zelfgebouwde e-bike het fietspad op zolang hij niet harder dan 25 km/u kan. Gaat hij harder (tot 45 km/u), dan wordt het een speedpedelec en moet je de rijweg op. Daarbij moet je ook een officiële fietshelm dragen, anders riskeer je nog steeds een boete. Er zijn ook e-bike ombouwsets in omloop die je fiets nog harder laten rijden dan 45 km/u. In deze gevallen riskeer je een nog hogere boete en kan je fiets van de weg worden gehaald.

Wij raden daarom altijd aan om een legale e-bike ombouwset te kopen. Populaire merken zijn de Bafang, Tongsheng, CYC en Pendix. Controleer alsnog de garantie op je fiets voordat je hem ombouwt. Het is mogelijk dat je garantie verloopt na de montage.

Ook interessant: Hoe kies je de juiste fietshelm? 

Technische problemen? Raadpleeg een fietsspeciaalzaak

Heb je toch moeite met het ombouwen van je fiets naar een e-bike? Dat kan, we hebben het hier tenslotte niet over een band plakken. Bij problemen kun je een fietsspeciaalzaak raadplegen. De meeste fietsenwinkels beschikken over een ervaren monteur die jouw e-bike-ombouwpakket zo geïnstalleerd heeft. Dit betekent wel dat je iets moet bijbetalen voor montagekosten, maar je bent per saldo alsnog goedkoper uit dan een volledig nieuwe e-bike kopen.

Neem je de e-bike mee op vakantie? Hier zijn 8 tips voor een geslaagde trip!

Toch liever een kant-en-klare e-bike?

▼ Volgende artikel
Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?
© Michael J Berlin - stock.adobe.com
Huis

Help, de Mail-app op mijn iPhone haalt geen mails meer binnen! En nu?

Je opent de Mail-app op je iPhone, maar er komen geen nieuwe berichten binnen. Heel vervelend, zeker als je belangrijke mails verwacht. In dit artikel laten we zien wat je kunt doen om dat op te lossen.

Dit kun je doen: Handmatig verversen | iPhone herstarten | Vliegtuigmodus checken | Mail-app opnieuw installeren | Verversen op de achtergrond inschakelen | Meldingen controleren | Netwerkinstellingen resetten | Mobiele data voor Mail inschakelen | Databesparingsmodus uitschakelen
Hóe je dit allemaal precies doet, lees je in het artikel.

Handmatig verversen

Voordat we wat meer gevorderde instellingen en mogelijkheden gaan nalopen, bekijken we eerst een aantal simpele oplossingen die het euvel kunnen verhelpen. Zo kun je de Mail-app openen en kijken of een handmatige refresh helpt. Dat werkt heel simpel: na het openen houd je je duim of vinger op het scherm en trek je het naar beneden totdat je een cirkeltje ziet staan. Zodra het cirkeltje begint te draaien, kun je loslaten. De app maakt dan verbinding met de servers om nieuwe berichten op te halen. Onder in beeld staat ook altijd wanneer de update voor het laatst plaatsvond; daarmee kun je zien of het verversen gelukt is.

iPhone herstarten

Daarnaast kun je de iPhone opnieuw opstarten. Dat verhelpt in de meeste gevallen de problemen. Ontgrendel hiervoor je iPhone en trek het snelmenu vanaf rechtsboven naar beneden (of, als je nog een iPhone met TouchID hebt, van beneden naar boven). Tik nu op het aan/uit-symbool, eveneens rechts bovenin. Zet de schakelaar om naar Uit en zet het toestel daarna aan.

Vliegtuigmodus checken

Helpt dat niet, dan staat de vliegtuigmodus misschien aan. Als dat het geval is, dan worden alle verbindingen met internet- en mobiele netwerken geblokkeerd. Haal opnieuw het snelmenu tevoorschijn en check of het vliegtuigicoontje een kleurtje heeft. Is dat het geval, dan moet je erop tikken om hem uit te schakelen.

Mail-app opnieuw installeren

Verder kun je proberen om de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Houd daarvoor je duim of vinger op het appicoon van Mail, zodat het contextuele menu tevoorschijn komt. Selecteer nu Verwijder app (in het rood). Open daarna de App Store om de applicatie te downloaden. Log in met je account en check of de problemen zich nog voordoen.

Verversen op de achtergrond instellen

Helpt dit ook niet, dan wordt het tijd om iets verder de diepte in te gaan. Ga bijvoorbeeld eens naar Instellingen > Algemeen > Ververs op de achtergrond. Selecteer die optie en kies in de (korte) lijst voor Wifi en mobiele data.

Meldingen controleren

Nog steeds geen mail? Dan is de volgende stap het controleren van enkele instellingen. Misschien komen mails wel binnen, maar mis je een notificatie. Check bij Instellingen > Meldingen of Mail wel notificaties mag versturen. Zet naast Sta meldingen toe de regelaar naar rechts.

Netwerkinstellingen resetten

Het kan ook helpen om je netwerkinstellingen te resetten. Ga hiervoor naar Instellingen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen. Houd er rekening mee dat je daarna handmatig verbinding moet maken met je wifi-netwerk.

Mobiele data voor Mail inschakelen

Als we nog even bij de netwerkinstellingen blijven, kunnen we ook meteen de instellingen voor mobiele data controleren. Het is mogelijk dat je eerder hebt ingesteld dat de Mail-app geen data mag verbruiken via je mobiele netwerk. Ben je onderweg en krijg je geen mails binnen, dan zou dat de oorzaak kunnen zijn. Om dit te controleren ga je naar Instellingen > Mobiel netwerk. Zoek vervolgens de Mail-app op in de lijst met apps die toegang hebben tot je mobiele dataverbinding. Zorg ervoor dat de schuifregelaar naar rechts staat. Alleen dan kan de Mail-app gebruikmaken van je mobiele data wanneer je niet met wifi bent verbonden. Als de schuif naar links staat, werkt de app alleen als er wifi beschikbaar is.

Databesparingsmodus uitschakelen

Tot slot kan de databesparingsmodus roet in het eten gooien. Deze modus kun je geactiveerd hebben voor zowel wifi als het mobiele netwerk. Ga naar Instellingen > Wifi en tik op het informatie-icoon om de Databesparingsmodus te zien staan. Zorg ervoor dat dit uitgeschakeld is (met de regelaar naar links). Dit kun je ook doen voor je mobiele netwerk, via Instellingen > Mobiel netwerk > Opties mobiele data -> Datamodus. Staat daar de Databesparingsmodus aan, dan worden onder automatische updates en achtergrondtaken gepauzeerd – en worden er dus op de achtergrond geen nieuwe mails binnengehaald.

Nog steeds geen e-mail?

Dan zit er maar één ding op ...

▼ Volgende artikel
Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro
Huis

Samsung tv-nieuws: antireflectie op meer modellen en intrede The Frame Pro

De periode vóór de lente is traditiegetrouw het moment dat veel tv-fabrikanten hun nieuwste modellen lanceren. Welke vernieuwingen kunnen we in 2025 van Samsung verwachten? Een draadloze One Connect Box, meer modellen met anti-reflectie eigenschappen en een verbeterde The Frame staan op stapel.

Samsung introduceerde vorig jaar de Glare Free antireflectielaag op de S95D. En in 2025 zal niet alleen de S95F ermee uitgerust zijn, maar krijgen ook de 8K QN990F en QN900F en de 4K QN90F die antireflectielaag. Glare Free is een mat scherm dat reflecties erg goed tegenhoudt. Vooral scherp afgetekende reflecties zou dan geen hindernis meer moeten zijn. Daar tegenover staat wel dat je wat contrast verliest, maar dat is onvermijdelijk.

Glare Free zorgt voor verdeelde meningen en niet iedereen houdt van deze aanpak. Wij zijn wel overtuigd dat je in een doorsnee woonkamer waar toch vaak lichtinval is, veel voordeel kunt halen uit Glare Free; zeker wanneer de opstelling niet optimaal is.

De One Connect Box, nu draadloos

Met de One Connect Box heeft Samsung al enkele jaren een handige oplossing in huis om kabels uit het zicht te houden. Alle kabels worden aangesloten op een aparte box en en via één kabel breng je niet alleen stroom, maar ook beeld, geluid en data naar de tv. In 2025 brengt Samsung ook een draadloze versie op de markt. Je kunt die tot 10 meter van de televisie plaatsen. Stroom voor de televisie is dan vanzelfsprekend niet draadloos, maar moet je de televisie zelf op het stopcontact aansluiten. Als je alleen via wifi wil streamen dan is de Wireless One Connect Box niet eens nodig.

De Box is alleen beschikbaar op de 8K QN990F en op de Frame Pro, en is dus niet als losse kast voor andere Samsung-tv’s te koop. De bedrade One Connect Box blijft beschikbaar op The Frame en de S95F.

The Frame Pro

The Frame, een tv die eruitziet als een kunst- of schilderijkader, met ingebouwde Art Store, mat scherm en verwisselbare kaders is volgens Samsung erg succesvol. Dit jaar komt er een nieuwe versie die gebruik maakt van een Neo QLED-achtergrondverlichting; dat is een miniled-achtergrondverlichting die gedimd kan worden in verschillende zones.

Daarmee krijgt de beeldkwaliteit een flinke boost, op vlak van contrast, helderheid en kleurbereik. Ook dit model zal voorzien zijn van een mat scherm.  De Art Store is verder uitgebreid en vind je er inmiddels meer dan 3000 kunstwerken. The Frame Pro is beschikbaar in 65, 75 en 85 inch. De ‘oude’ The Frame blijft beschikbaar in 32-, 43-, 50- en 55 inch-formaten.

Andere line-up

In de (Neo) qled-line-up van Samsung zien we twee wijzigingen. De 2025-QN7XF krijgt voor het eerst een Neo qled-achtergrondverlichting en dat is een aanzienlijke upgrade tegenover de 2024 Q70D. De Q60D van dat jaar is niet echt verdwenen, maar kreeg de wat verwarrende naam Q7FX.

In de oled-line-up valt vooral het verdwijnen van een opvolger voor de S85D op. De S95F blijft het topmodel en is beschikbaar in 55, 65, 77 en 83 inch. Het nieuwe qd-oled-paneel moet ongeveer 30% helderder zijn. We moeten daar wel bij opmerken dat de 83inch-versie geen qd-oled-paneel gebruikt maar een w-oled- paneel. De S9XF is 25% helderder dan in 2024 en beschikbaar in 48, 55, 65, 77 en 83 inch, waarbij alleen nog maar het 65inch-model een qd-oled -paneel gebruikt en de andere modellen een w-oled -paneel.

Grote modellen blijven nadrukkelijk aanwezig in de line-up, in verschillende prijscategorieën. Als instapmodel blijft de 98 inch DU9070 beschikbaar. De QN80F, een midrange-model met minileds en local dimming, zal beschikbaar zijn in 100 inch, en het 4K-topmodel QN90F is verkrijgbaar in 98 inch en 115 inch. De 8K QN990F in 98 inch is voor wie echt maximale beeldkwaliteit wenst.

AI, Smart tv updates en gratis content

Ook Samsung biedt nu voor lange tijd smart tv OS-updates. Met zeven jaar is de update-periode bovendien erg lang. We vinden dat een uitstekende ontwikkeling. Het is natuurlijk afwachten of alle features zullen doorstromen naar oudere modellen. In de gevallen waar nieuwe hardware nodig is, is dat niet mogelijk.

Smart tv betekent weinig als er geen content is. Net als vorig jaar heeft Samsung daarom een pakket content voorzien dat bij een aantal tv’s gratis meegeleverd wordt. Het gaat om diensten zoals DAZN, Xbox Game Pass, Rakuten TV en meer. Meer informatie vind je op Made for NL en Made for BE. (Op het moment van schrijven verwezen deze pagina’s nog naar het 2024 aanbod).

Samsung pakt – net als veel fabrikanten - ook graag uit met AI. De oled- en (Neo) qled-modellen zijn dit jaar voorzien van Vision AI. Onder die noemer vallen veel van de features die Samsung al langer aanbiedt. Zoals AI upscalen, AI Game Mode, Q-Symphony enzovoort. De term groepeert alle beeld- en geluidsfuncties die op basis van content en de kijk- en luisteromgeving ingrijpen op de content. Je kunt ook AI-kunst genereren voor je tv, elke dag krijg je tien credits om een beeld te maken op basis van twee sleutelwoorden. Daarnaast kun je nu ook je tv met gebaren besturen als je en Galaxy Watch hebt.

Kantelbare soundbar

Het belangrijkste nieuws bij de soundbars is de introductie van de HW-QS700F en HW-QS750F ‘Convertible Soundbars’. Je kan ze op een tv-meubel zetten, of 90° kantelen en ze aan de muur hangen. Zo hebben ze ook aan de muur een slank profiel. Een sensor detecteert of de soundbar verticaal hangt of horizontaal staat en wisselt de rol van de omhoog en naar voor gerichte luidsprekers zodat je in beide gevallen optimale audiokwaliteit geniet. De HW-QS700F is een 3.1.2-kanaals model en de HW-QS750F is een 5.1.2-kanaals model. Ze ondersteunen allebei Dolby Atmos en DTS:X.