ID.nl logo
De e-cargo bakfiets: het alternatief voor de auto?
© Rolf G. Wackenberg
Mobiliteit

De e-cargo bakfiets: het alternatief voor de auto?

Je ziet ze ongetwijfeld regelmatig rijden: bakfietsen. Vaak worden ze gebruikt om kinderen in te vervoeren, maar bakfietsen kunnen ook heel goed voor andere doeleinden gebruikt worden. De e-cargo bakfiets is een elektrische bakfiets die gemaakt is om spullen te transporteren. Daarom wordt dit type bakfiets ook wel ‘vrachtfiets’ genoemd. Maar waar gebruik je zo’n e-cargo bakfiets nu precies voor? En waar mag je bij een vrachtfiets op rekenen qua laadvermogen en kracht? In dit artikel lees je het allemaal.

In dit artikel lees je: Wat je allemaal kunt met een e-cargo bakfiets | Wat de voordelen zijn | Hoeveel vracht je in een e-cargo bakfiets kunt vervoeren | Waar je op moet letten als je kijkt naar de motor en actieradius | Of je het beste kunt kiezen voor twee wielen of drie wielen | Of de e-cargo bakfiets een goed alternatief is voor de auto

Lees ook: De beste tips voor het onderhoud van je bakfiets

Waar is de e-cargo bakfiets geschikt voor?

De e-cargo bakfiets is geschikt voor verschillende doeleinden en wordt zowel door particulieren als door bedrijven gebruikt. Omdat vrachtfietsen vooral geschikt zijn voor het afleggen van relatief korte afstanden, worden ze veel gebruikt in de stad. Waar je hem allemaal voor kunt gebruiken? Een kleine greep:  

★ Om je wekelijkse boodschappen te doen
★ Om je hond mee te nemen naar een losloopgebied
★ Voor dagjes weg
★ Voor het wegbrengen van grofvuil
★ Het brengen van spullen, bijvoorbeeld naar de kringloop
★ Het wegbrengen van pakketjes (interessant voor bedrijven en ondernemers, maar ook voor mensen die veel tweedehands spullen verkopen)
★ Medische zorg: voor verpleegkundigen die patiënten aan huis bezoeken en veel medicijnen moeten meenemen.

De voordelen van een e-cargo bakfiets

De e-cargo bakfiets heeft als grootste voordeel dat je, wanneer je spullen wilt vervoeren, niet meer afhankelijk bent van de auto. Met een fiets ben je wendbaarder in kleine stadsstraatjes en hoef je niet op zoek naar een peperdure parkeerplek. Daarnaast is de keuze voor een fiets een stuk beter voor het milieu, is een bakfiets stiller dan de auto en is de fiets pakken een stuk gezonder dan autorijden. Je hebt je sport meteen gehad! Ook ligt de aanschafprijs van een nieuwe elektrische vrachtfiets een stuk lager dan bijvoorbeeld die van een nieuwe auto.

Slechte weersomstandigheden hoeven ook geen bezwaar te zijn. Wanneer je op zoek gaat naar een geschikte e-cargo bakfiets, heb je verschillende opties om de spullen die je vervoert te beschermen tegen neerslag of wind. Zo kun je kiezen voor een bakfiets met een flightcase (een gesloten bak) om je spullen in te vervoeren. Deze flightcases zijn waterdicht en houden je spullen dus netjes en droog. In de meeste gevallen is het mogelijk om deze flightcases op slot te doen, waardoor je spullen veilig zijn wanneer jij je fiets even ergens parkeert. Kies je voor een bakfiets zonder afsluitbare bak? Dan kun je ook kiezen voor een regenhoes om je spullen tegen regen of sneeuw te beschermen. Je spullen zijn dan natuurlijk niet beschermd tegen diefstal.

Het voordeel van een e-cargo bakfiets ten opzichte van een normale elektrische bakfiets is dat een vrachtfiets geschikter is om spullen te vervoeren. Dit komt door de mogelijkheid om je spullen droog en veilig te vervoeren dankzij een gesloten bak, maar ook door het laadvermogen en de kracht van een vrachtfiets.

- De e-bike-experts van ID.nl

©marcantabrico - stock.adobe.com

De meeste e-cargo bakfietsen hebben een afsluitbare bak zodat je spullen goed droog blijven.

Hoeveel kan ik vervoeren in een vrachtfiets?

De technische specificaties van een e-cargo bakfiets zijn natuurlijk verschillend per specifieke bakfiets, maar e-cargo bakfietsen zijn verkrijgbaar met een capaciteit variërend van 300 tot wel 900 liter. Vrachtfietsen kunnen tot maximaal 350 kilogram aan gewicht dragen, waardoor het makkelijk is om zware spullen met de fiets te vervoeren.

 🔐 Doen: kies een goed fietsslot met minimaal een ART 2-certificering. Hoger is altijd beter. Lees ook: Zo kies je het beste slot voor jouw (elektrische) fiets

De actieradius en motor van een e-cargo bakfiets

De actieradius van een vrachtfiets varieert van zo’n 40 tot 75 kilometer. Een vrachtfiets is dus niet per se geschikt voor het fietsen van lange afstanden. Zie het meer als een vervanger van de auto bij relatief korte ritten waarbij je wel veel spullen moet vervoeren. Omdat een e-cargo bakfiets een elektrische fiets is, moet je de accu met regelmaat opladen. Gemiddeld duurt het opladen van de accu zo’n 4 tot 6 uur. Als je kiest voor een bakfiets met afgesloten bak, zit de accu meestal in de bak zelf. Wanneer je de bak dan op slot doet, kan de accu dus niet gestolen worden. Het opladen gebeurt echter buiten de bak. Om de accu op te laden, moet je hem dus uit de bak van je vrachtfiets halen.

Elektrische vrachtfietsen hebben naast een goede accu ook een krachtige motor. In bijna alle gevallen wordt er voor e-cargo bakfietsen gebruikgemaakt van een middenmotor. Het merk en de kracht van de motor hangen af van het type motor dat in de vrachtfiets zit. In veel gevallen wordt er gekozen voor de krachtige middenmotoren van Bosch en Bafang. De motor van je fiets ondersteunt je tot maximaal 25 km per uur. Vrachtfietsen hebben ook krachtige en meestal hydraulische remmen, zodat je, ondanks het gewicht en de snelheid waarmee je fietst, ook snel weer stilstaat. 

Twee wielen of drie wielen?

Wanneer je op zoek gaat naar een e-cargo bakfiets, heb je behoorlijk wat keuze. Je kunt allereerst kiezen voor een tweewieler of een driewieler. Wanneer je veel laadcapaciteit nodig hebt, is een driewieler meestal de meest logische keuze. Bakfietsen met drie wielen zijn namelijk het meest stabiel wanneer je veel gewicht vervoert. Tweewielers zijn daarentegen vaak iets wendbaarder en daarmee ideaal wanneer je niet al te zware spullen vervoert op plekken waar wendbaarheid belangrijk is (denk aan smalle straatjes in de stad).

©Alla - stock.adobe.com

Bakfietsen met twee wielen zijn wat wendbaarder, maar vooral wanneer je veel spullen wilt meenemen, is een stabielere driewieler misschien een betere keuze.

Is de e-cargo bakfiets een goed alternatief voor de auto?

Als het gaat om het rijden van korte ritjes, dan is de e-cargo bakfiets een mooi alternatief voor de auto. Het is groener, je kunt er veel spullen in kwijt en het is ook een gezonde manier van transport. Je bent immers lekker in beweging! Je kunt jouw elektrische bakfiets uitbreiden met alle accessoires die je nodig hebt (daar hebben we zelfs een apart artikel over geschreven). Zo geniet je optimaal van de voordelen die een e-cargo bakfiets te bieden heeft!

▼ Volgende artikel
Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!
© AK | ID.nl
Huis

Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!

Nog niet zo heel lang geleden was een elektrische deken vooral iets voor omaatjes. Maar sinds de gasprijzen eind 2021 enorm opliepen, hebben we allemaal de warmtekussen en -dekens omarmd. Welk deel van je lichaam je ook wilt verwarmen: het aanbod is enorm. Tijd voor een uitgebreide test dus. Zaten we er warmpjes bij?

Het van oorsprong Duitse bedrijf Beurer richt zich vooral op producten die te maken hebben met beauty, medical en wellbeing. Dat loopt van haardrogers tot weegschalen en bloeddrukmeters. Maar van oorsprong – en we hebben het dan over 1919(!) – hield Beurer zich bezig met de productie van warmtekussens. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf een aanzienlijk aantal warmteproducten in het assortiment heeft. Voor deze test probeerden we vier producten uit: een verzwaarde warmtemat (HK 145), een oplaadbaar warmtekussen (Heaty HK 77), een voetenwarmer met massagefunctie (FWM 45) en tot slot een elektrische bovendeken (HD 82 Stockholm). 

Voor gerichte warmte: HK 145 Cosy Weight Green Planet

We beginnen met de HK 145. Hoewel de HK 145 Cosy Weight door Beurer zelf als verwarmingskussen wordt aangeduid, zouden wij het toch eerder een warmtemat noemen. Dat komt door de langwerpige vorm (60x30 centimeter) en de geringe dikte (iets minder dan 9 centimeter). Heel geschikt dus om op specifieke delen van je lichaam te leggen – denk aan een stijve schouder of pijnlijke knieën. Ook als je bijvoorbeeld menstruatiekrampen hebt, kan de HK 145 helpen.

Bij het uit de doos halen viel meteen het gewicht van de mat op: ongeveer anderhalve kilo. Door de vulling van glaskralen is hij een stuk zwaarder dan traditionele warmtekussens. Wie wel eens onder een verzwaringsdeken heeft geslapen, weet hoe rustgevend dat werkt. Bovendien zorgen de kralen ervoor dat de warmte langer wordt afgegeven. Fijn is dat de mat gemaakt is van superzachte materiaal (100% gerecycled – de HK 145 maakt deel uit van de duurzame Green Planet-lijn).

©AK | ID.nl

De werking is heel simpel: stekker in het stopcontact en de gewenste stand kiezen. In totaal zijn er zes warmtestanden. Omdat wij enorme koukleumen zijn, vonden we de hoogste stand het lekkerst, maar dat is een persoonlijk iets. We hebben het kussen eerst uitgeprobeerd op onze de buik. Dat voelde door het verzwarende effect vooral heel ontspannend. Daarna was onze schouder aan de beurt (de combinatie een zekere leeftijd + 40 uur per week achter de laptop zitten is daar niet al te best voor). De warmte werkte snel en gericht: na een minuut of vijftien voelde de schouder duidelijk soepeler. Langer doorgaan was minder prettig, vooral door het gewicht en de harde rand van de mat, die in onze nek begon te drukken.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

Dat de HK 145 warmtemat niet in elke stand even comfortabel blijft aanvoelen, is eigenlijk het enige wat we aan te merken hebben. Ben je op zoek naar warmte voor heel je lichaam, dan is deze warmtemat niet het juiste product voor je. Heb je met enige regelmaat echt gerichte warmte nodig, dan is dit een aanrader.

Om mee te knuffelen: HK 77 Heaty warmtekussen

Zeg je cosy warmte, dan zeg je al snel: warmtekussen. Maar dan wel eentje die in je interieur past. Dat hebben ze bij Beurer goed begrepen: het HK 77 Heaty kussen is verkrijgbaar met een corduroy hoes (in crème, oudroze, blauwgroen) of een velvet hoes (in taupe, roze. blauw). De hoes is wasbaar.

Net als bij de andere producten in deze test wordt ook de Heaty (wij probeerden de velvetblauwe versie) geleverd met een handleiding met een duidelijke schematische tekening waarop alle onderdelen en functies staan uitgelegd. Het enige wat we in de handleiding niet helemaal duidelijk vonden, was of je de accu kunt opladen terwijl hij nog in het zakje van het binnenkussen zat, of dat je hem eerst moet verwijderen. Voor de veiligheid hebben wij hem eruit gehaald. Het opladen zelf wijst zich vanzelf. Drie witte ledjes op het bedieningspaneel (het bruine label aan de buitenzijde) geven de voortgang van het opladen aan. Is de accu helemaal opgeladen, dan regel je via de drukknop op het paneel de hoogte van de warmte. Als het kussen aan staat, zie je zowel de ingestelde temperatuur-indicator als de ledjes van het batterijniveau.

©AK | ID.nl

Om met die warmte te beginnen: we kunnen niet anders concluderen dan dat het ultiem comfort is, snuggelen met een warm kussen. Wij als koukleumen opteerden natuurlijk voor de hoogste stand, maar ook na terugschakelen naar een lagere stand gaf het kussen nog steeds behaaglijke warmte af.

Wel vonden we dat de accu redelijk snel leegliep.Na ongeveer een uur op de hoogste warmtestand waren al twee van de drie witte ledlampjes uit. Volgens Beurer heeft de accu een maximale gebruiksduur van vier uur, maar dat geldt alleen voor de laagste stand. Op de hoogste stand haal je dus waarschijnlijk nét het einde van een romantische kerstfilm niet.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

De accuduur is eigenlijk het enige minpunt dat we aan het HK 77 Heaty warmtekussen hebben kunnen ontdekken. En minpunt is misschien te sterk. Minderpunt is een betere benaming. Het is en blijft namelijk een heerlijk knuffelkussen!

Warmte en ontspanning voor je voeten: FWM 45 voetenwarmer

Wie vaak koude voeten heeft, heeft niets aan een warmtekussen. Speciaal voor die mensen is er de FWM 45: een voetenwarmer met een teddyvoering, die twee verschillende warmtestanden heeft én twee verschillende massagestanden. Je kunt zowel de warmte als de massage afzonderlijk of tegelijkertijd gebruiken. Variatie genoeg dus.

Op een thuiswerkdag waarop het buiten behoorlijk koud was hebben wij de voetenzak onder het bureau gezet. Stekker in het stopcontact, even laten opwarmen en voeten erin. Aanvankelijk hielden we daarbij onze sokken aan. Dat voelde oké, maar echt warm: nee. Met blote voeten ging dat wat beter, hoewel het van ons nog wel wat warmer had gemogen. Jammer is dat de warmte alleen van een verwarmingselement aan de onderkant komt en dat de bovenkant niet elastisch sluit, waardoor er een opening blijft waardoor koude lucht naar binnen glipt. Kleine tip: vouw de teddyvoering uit in plaats van die over de zak te laten hangen, zodat je onderbenen beter bedekt zijn. Doen, wat ons betreft.

©AK | ID.nl

Bijzonder aan deze voetenwarmer (geschikt voor voeten tot en met maat 47) is dat er een massagefunctie op zit. Je kunt daarbij kiezen uit twee standen: rustgevend en verkwikkend. De rustgevende modus (stand 1) doet precies wat hij belooft. Je voelt de trilling in je voeten en kuiten. Het is niet hinderlijk en vooral ontspannend. We kunnen ons voorstellen dat dit een prettige stand is bij het tv-kijken na een dag hard werken. Tv-kijken terwijl de verkwikkende modus (stand 2) aan staat, zouden we zelf niet zo snel doen. Het masseren gaat in deze stand namelijk een stuk harder (en maakt ook wat meer geluid). Voelt het vervelend? Nee, dat niet. Maar het voelt ook niet heel lekker – je bent je vooral heel de tijd bewust van het getril onder je voeten. Wij vonden het lastig om ons tijdens deze stand te focussen op ons werk.

Eindoordeel:🔥🔥🔥

Wat ons betreft had de FWM 45 voetenwarmer meer warmte mogen afgeven, en dan het liefst ook vanaf de bovenkant. Massagestand 1 (rustgevend) is een fijne bonus, maar stand 2 vonden we minder plezierig.

Om nooit meer onderuit te kruipen: HD 82 Stockholm warmtedeken

Reviewen is soms hard werken, maar soms is het een feestje. Het uitproberen van de HD 82 warmtedeken was zo'n feestje. Dankzij zijn afmetingen (130x180 centimeter) kun je er helemaal in wegkruipen. Op de handig verlichte bedieningseenheid kun je kiezen uit zes warmtestanden, waarbij koukleumen zoals wij ook bij een lagere stand dan de hoogste nog heerlijk warm blijven.

©AK | ID.nl

De deken is heel zacht (fleece) en ziet er luxueus uit. Geen deken die je na gebruik opbergt omdat hij lelijk staat in je interieur, maar echt een deken om standaard op de bank te hebben liggen. Een fijn idee daarbij is dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd: bij een storing schakelt de deken automatisch uit. Ook wanneer hij drie uur heeft aangestaan, schakelt hij automatisch uit. Dat voorkomt dat je hem zelf vergeet uit te zetten. Scheelt weer op je energierekening! Niet veel, want een gemiddelde warmtedeken verbruikt ongeveer 100 watt per uur. Na drie uur is dat dus ongeveer 0,3 kWh. Bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,28 euro per kWh (niveau november 2025; bron: ANWB) kom je uit op net iets meer dan 9 cent. Dat is veel goedkoper dan drie uur de kachel aan… 

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥🔥

Wil je je gasrekening deze winter laag houden? Dan is de HD 82 Stockholm een must-have. We hebben aan deze warmtedeken geen enkel minpunt kunnen ontdekken. Heerlijk warm en supercomfortabel: het liefst zouden we er heel de winter onder willen bivakkeren.

ProductSoortAantal warmtestandenOplaadbaarAutomatische uitschakelingWasbaar
HK 145 Cosy Weight Green PlanetWarmtemat6NeeJa, na 90 minutenJa
HK 77 HeatyWarmtekussen3JaJa, na 90 minutenJa (kussenhoes)
FWM 45Voetenwarmer2 (+ 2 massagestanden)NeeNeeJa (teddy voetenzak)
Beurer HD 82 StockholmElektrische bovendeken6NeeJa, na 3 uurJa
▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.