Een goedkope elektrische fiets kopen: waar moet je op letten?

© PXimport

Een goedkope elektrische fiets kopen: waar moet je op letten?

Geplaatst: 9 februari 2023 - 09:02

Aangepast: 15 maart 2023 - 18:12

Redactie ID.nl

Wie een e-bike in een lagere prijsklasse zoekt, komt genoeg aanbiedingen en acties tegen. Tegenwoordig stunten online-merken, inkooporganisaties, elektronicawinkels en supermarkten regelmatig met scherp geprijsde e-bikes en met forse kortingen – we hebben het dan over prijzen tussen de 1000 en 1500 euro. Waar moet je op letten als je voor een e-bike in deze prijscategorie kiest?

Laten we beginnen met nog wat cijfertjes: in Nederland bedraagt de gemiddelde prijs voor een e-bike tussen de 2500 en 3000 euro. Als je niet al te veel geld kunt (of wilt) uitgeven aan een elektrische fiets, klinkt ‘minder dan 1500 euro’ natuurlijk erg aanlokkelijk. Maar koop je dan een kwaliteitsfiets of meer een kat in de zak?

Kwaliteitsverschil

Het behoeft geen uitleg dat er een kwaliteitsverschil is tussen goedkope en duurdere e-bikes. Een eerste indicatie is het merk: een model van Sparta, Batavus, Gazelle of Koga (om maar een paar A-merken te noemen) vind je eigenlijk nooit voor een stuntprijs. Laag geprijsde elektrische fietsen zijn vaak van B-merken, onbekende labels of van buitenlandse aanbieders.

 

Tip: Google het merk dat je op het oog hebt voordat je er een e-bike van koopt. Hebben ze een fatsoenlijke website, zijn ze telefonisch bereikbaar, bieden ze een deugdelijke after-sales en zijn er reviews van het merk op internet te vinden? Want een fiets voor 1000 of 1200 euro lijkt misschien goedkoop, het is natuurlijk nog steeds veel geld.

e-bike achterwiel motor

© Ruslan Sitarchuk

Bij goedkopere e-bikes zit de hulpmotor meestal in het voor- of achterwiel geïntegreerd.

Afwerking & onderdelen

Kwaliteitsverschil tussen e-bikes zit ‘m vooral in de kwaliteit en afwerking van de fiets, maar ook in de afmontage van de onderdelen. Is die niet goed voor elkaar, dan  voelt de e-bike vaak minder solide aan en dat vertaalt zich direct naar de rijeigenschappen en het comfort van de fiets. Ook onderdelen functioneren net een slagje minder, waardoor het fietsplezier al snel plaatsmaakt voor ergernissen. Voor de aankoop is het dus belangrijk om essentiële onderdelen goed te controleren. Hier zetten we de belangrijkste onderdelen op een rijtje.

Op zoek naar een goedkope e-bike?

Hier staan ze netjes op een rij – en je krijgt ze nog thuisgestuurd ook!

Accu

Koop je een duurdere e-bike, dan zit daar vaak een accu op van een bekend merk als Bosch, Shimano, Bafang, Samsung of Panasonic. Bij de topmerken zijn de batterijcellen doorgaans van een goede kwaliteit: naast een lange levensduur bieden ze voldoende veiligheid. Op een budgetfiets zit doorgaans een accu van instapkwaliteit, de interne afwerking van het batterijpakket is minder verzorgd en tevens zijn de batterijcellen van een lagere klasse dan bij de bekende merken. Dat blijkt ook uit onze accutest. De elektronica die de accu aanstuurt, het BMS (Battery Management System), is op de goedkopere fietsen vaak eenvoudig van opzet. Zo kunnen cruciale zaken als temperatuurbeveiliging en batterijstatus ontbreken en is de afwerking vaak onder de maat.

Motor

Op e-bikes in de midden- en hoge prijscategorie tref je tegenwoordig bijna altijd een middenmotor aan. Dat fietst heel natuurlijk en zorgt voor een goede gewichtsverdeling. Bij goedkope e-bikes wordt vaak een voorwielmotor gemonteerd. Hoewel niet iedereen enthousiast is over de rijervaring met een voorwielmotor, voldoet de voorwielaandrijving in ons vlakke landje prima. Vaak is het een kwestie van gewenning. Ook de achterwielmotor is terug van weggeweest en wordt vandaag de dag veel toegepast in de goedkopere e-bikemodellen. Het duwtje in de rug bij achterwielaandrijving wordt door velen als zeer prettig ervaren.

Overige onderdelen

Er zijn nog andere zaken waar fietsfabrikanten op bezuinigen, zoals versnellingen (vaak zijn dat er maar drie, terwijl duurdere fietsen er vijf, zeven of acht hebben), het display (dat laat op goedkope fietsen vaak alleen maar de meest basale informatie zien) en het remsysteem. Je zult op een goedkope e-bike eerder mechanische (kabel) velgremmen of rollerbrakes aantreffen dan hydraulische schijfremmen. Andere onderdelen als stuur, remhendels, trappers, zadel, spatborden en bagagedrager zijn bij budget e-bikes vaak merkloos en eveneens van een mindere kwaliteit dan bij e-bikes van topmerken.

E-bike rijden bos

Proefrit en aflevering

Bij een e-bike die via een elektronicawinkel of supermarkt wordt verkocht, is het vaak niet mogelijk om een proefrit te maken, terwijl je dat eigenlijk wel zou moeten doen. Ga hierbij niet over één nacht ijs en probeer de e-bike altijd in de praktijk te testen. Het zou toch jammer zijn als je er, wanneer de e-bike wordt afgeleverd, helemaal niet lekker op blijkt te kunnen fietsen.

 

Indien de e-bike aan huis wordt afgeleverd, moet je er rekening mee houden dat je zelf nog een aantal handelingen moet verrichten om de e-bike fietsklaar te maken. Zo moet je vaak zelf het stuur in de juiste positie draaien en vastzetten, het zadel op de goede hoogte instellen en de trappers monteren. Maar het kan nog erger: sommige fietsfabrikanten versturen een e-bike als bouwpakket. Dan moet je echt aan de slag en is enige technische vaardigheid een must. Wel iets om rekening mee te houden: wil je dat en kun je dat?

Fiets kapot, wat nu?

Als je een e-bike bij de fietsenwinkel koopt, weet je bij wie je moet zijn als de fiets kuren vertoont en is de service vaak goed geregeld. Koop je een elektrische fiets via een ander kanaal, dan is de aftersales vaak niet vanzelfsprekend. Dikwijls wordt de service aan een andere partij uitbesteed en ben je afhankelijk van de beschikbaarheid van deze dienstverlener. Een week of zelfs langer wachten op een serviceafspraak vormt geen zeldzaamheid. Controleer daarom vóór aankoop goed hoe de serviceverlening is geregeld en hoeveel garantie je krijgt op framebreuk en de andere fietsonderdelen.

Watch on YouTube

Goed voorbereid

Wij hebben een checklist opgesteld die je kunt lezen voordat je daadwerkelijk je fiets koopt. Als laatste tip geven we je nog mee dat je, vooral bij aanbiedingsfietsen, heel goed de specificaties moet checken. Vaak staat er op de website van de supermarkt of kluskoning alleen een summiere omschrijving. Vraag in de winkel ook of het mogelijk is een proefrit te maken – ook al is het alleen maar een rondje op de parkeerplaats. Je moet een elektrische fiets echt vóelen voordat je beslist. Want je wilt natuurlijk niet dat goedkoop duurkoop is …

Lees hier nog veel meer artikelen over e-bikes!

De E-bike Winkelzoeker

Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000