ID.nl logo
Zo houd je je elektrische auto in topconditie
© Peugeot
Mobiliteit

Zo houd je je elektrische auto in topconditie

Kostenbesparing en minder frequent onderhoud worden vaak aangehaald als aantrekkelijke voordelen van elektrische auto's. Hoewel dat natuurlijk enigszins klopt, is het geen vrijbrief om je elektrische auto vervolgens totaal te verwaarlozen. Om de levensduur te maximaliseren, blijft goede verzorging belangrijk. In dit artikel wijzen we je waar je precies op moet letten om je elektrische auto in topconditie te houden.

In dit artikel lees je onder meer:

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

1 - Zelf checks en klein onderhoud uitvoeren 

Er zijn verschillende dingen die je zelf kunt doen om je elektrische auto in topconditie te houden. Hiervoor heb je niet per se vakkennis nodig. Neem het wassen van je auto. Dat gaat precies hetzelfde als bij een auto met een verbrandingsmotor. De elektronica wordt immers goed beschermd tegen vocht; daarover hoef je je geen zorgen te maken. Laat je vuil zitten, dan kan dat inwerken op de lak en voor verkleuringen zorgen.  

Lees ook: EV schoonmaken met een hogedrukreiniger, kan dat?

Een elektrische auto gebruikt minder vloeistoffen om de aandrijflijn draaiende te houden. Van motorolie is bijvoorbeeld al geen sprake. Wel kun je de ruitensproeiervloeistof bijvullen. Neem indien nodig direct ook de ruitenwissers mee, zodat je ruiten mooi schoon blijven en er geen vieze strepen op het glas achterblijven. Heel soms kun je lampen en bepaalde filters ook zelf vervangen – dat scheelt weer een extra werkplaatsbezoekje.  

Ook belangrijk om in de gaten te houden, zijn de verschillende onderdelen die te maken hebben met het batterijpakket. Denk hierbij bijvoorbeeld aan laadkabels en beschermkapjes voor aansluitingen. Tot slot is het noodzakelijk om regelmatig de bandenspanning te controleren, maar daarover later meer. 

©SashaMagic

2 - Verzorg de techniek met liefde 

Een elektrische auto heeft aanzienlijk minder draaiende en dus slijtagegevoelige onderdelen dan een auto met een verbrandingsmotor. Zaken als een koppeling, versnellingsbak en uitlaat ontbreken bijvoorbeeld. Des te meer aandacht kun je besteden aan de slijtagegevoelige onderdelen die je auto wél heeft. De elektrische motor, aandrijvingsdelen en wielophanging kun je laten controleren en onderhouden bij de garage; dat is te complex om zelf te doen. Afhankelijk van het soort beurt dat je laat uitvoeren, zullen de werkzaamheden aan je auto variëren. Bij de meeste elektrische auto’s is een simpele inspectiebeurt vaak voldoende.   

Naast de aandrijflijn moet ook het koelsysteem van je elektrische auto met enige regelmaat worden gecontroleerd. Dit systeem is verantwoordelijk voor het reguleren van de temperatuur van de elektromotor(en) en het accupakket. Door het koelsysteem te inspecteren op defecten of toekomstige problemen, kun je een hoop narigheid voorkomen. Moet de koelvloeistof worden vervangen? Dat gaat vaak om heel veel meer liters dan in een verbrandingsmotor, dus dat is een specialistische klus voor de garage.  

Afgezien van het controleren van de techniek speelt de manier waarop je met de auto rijdt ook een rol in de potentiële levensduur ervan. Een keertje hard optrekken kan geen kwaad, maar als je een zware rechtervoet hebt en geregeld snel uit de startblokken schiet, vraagt dat ook meer van de aandrijving en accu. Niet alleen vanwege de energie die je in rap tempo verbruikt en de warmte die hierbij vrijkomt, maar ook omdat de batterij hierdoor sneller leeg raakt en je de remmen intensiever gebruikt om de (zware) elektrische auto tot stilstand te krijgen. Bovendien slijten je banden harder als je sneller accelereert en heviger remt. 

©Volvo Cars

3 - Aandacht voor de banden en remmen 

Nu we het toch over banden en remmen hebben: deze onderdelen verdienen bij elektrische auto’s wat meer aandacht dan bij reguliere vierwielers. Ongeacht wat voor auto je rijdt, wordt aangeraden om regelmatig je bandenspanning te controleren. Bij een elektrische auto is dat extra van belang, omdat je hiermee de maximale actieradius kunt bereiken. Is de bandenspanning niet op peil, dan kan dit de actieradius met wel 10 procent beperken én je hebt eerder kans op een klapband. Daarnaast wordt de wegligging bij de verkeerde bandenspanning minder goed, dus het kan ook nog eens een veiligheidsrisico zijn.  

Ook het type banden kan de prestaties van je elektrische auto beïnvloeden. Verschillende bandenfabrikanten hebben speciaal rubber ontwikkeld dat overweg kan met de speciale eigenschappen van EV’s. Deze banden hebben bijvoorbeeld een extra lage rolweerstand, produceren minder geluid en kunnen beter omgaan met het gewicht wat bij een elektrische auto veel hoger is.  

Elektrische auto’s hebben grote remmen om de boel tot stilstand te brengen. Als je een beetje verstandig rijdt, hoef je daar echter niet zo vaak gebruik van te maken. De meeste EV’s beschikken namelijk over een regeneratief remsysteem. Net als een dynamo wint de elektromotor energie terug en tegelijkertijd remt deze de auto af. Een win-winsituatie dus! Bij bepaalde auto’s kun je ook kiezen met welke kracht er energie wordt teruggewonnen. De zwaarste gradaties kunnen een elektrische auto behoorlijk laten afremmen, zeker in de stad, zonder dat je ook maar in de buurt van het rempedaal hoeft te komen. Hoe vaker je regeneratief remt, hoe minder je remmen slijten. 

©Torian - stock.adobe.com

4 - Slim omgaan met het batterijpakket 

Het batterijpakket is het hart van de elektrische auto. Zaak dus om daar zuinig mee om te springen. Je krijgt er garantie op (soms tot wel 8 jaar), maar met een beetje inzet kun je heel lang met een accu doen. Buiten je rijgedrag om is vooral je laadgedrag een grote factor in dit verhaal. Bij veel auto’s wordt het afgeraden om het batterijpakket steeds volledig op te laden en de auto dan een tijdje (langer dan een dag) op 100 procent te laten staan. Het best is dan om het percentage (uitzonderingen daargelaten) tussen de 20 en 80 procent te houden. Veelvuldig snelladen kan bij auto’s zonder warmtepomp (accuconditionering) de levensduur van je accu aantasten. Meer tips om je batterij in topconditie te houden, vind je hier

▼ Volgende artikel
7 handige MagSafe-accessoires voor je iPhone
© hadrian | ifeelstock - stock.adobe.com
Huis

7 handige MagSafe-accessoires voor je iPhone

MagSafe is een handige technologie om je iPhone op te laden en om allerlei accessoires aan je toestel te bevestigen. In dit artikel bespreken we welke MagSafe-accessoires voor je iPhone het nuttigst zijn.

In een notendop:

  • Wat is MagSafe?
  • Bij welke aanbieders vind ik MagSafe-accessoires?
  • Welke iPhone-accessoires met MagSafe zijn handig?

Lees ook: Batterij leeg? Met deze tips houdt jouw smartphone het de hele dag vol!

Wat is MagSafe?

MagSafe is een technologie van Apple waarmee je compatibele accessoires magnetisch bevestigt aan je iPhone. De magneetring houdt de accessoires goed op zijn plek en maakt het mogelijk om accessoires snel te wisselen of simpelweg te verwijderen. 

MagSafe is aanwezig in alle iPhones sinds de iPhone 12, met uitzondering van de iPhone 16e en de iPhone SE-modellen. Op telefoons zonder MagSafe kan een magnetische sticker of een hoesje met magneet alsnog voor MagSafe-functionaliteit zorgen. Het voordeel van sneller draadloos opladen ontbreekt dan.

Beste MagSafe-accessoires voor iPhones

Sinds het bestaan van de technologie zijn er allerlei MagSafe-compatibele accessoires uitgebracht door Apple en andere fabrikanten. Bekendere andere aanbieders van producten die MagSafe ondersteunen zijn Belkin, OtterBox, Nomad, Mophie, Zens en Moment. Hieronder zie je welke MagSafe-accessoires voor iPhones wat ons betreft de moeite waard zijn.

MagSafe-oplader

Een MagSafe-oplader is een ronde schijf met een usb-c-kabel om je iPhone op te laden. Dankzij de magnetische ring in je iPhone blijft de oplader stevig op zijn plek, waardoor het opladen soepel en betrouwbaar verloopt. MagSafe is meestal sneller dan andere draadloze opladers, maar met een kabel gaat het nog altijd vlotter. MagSafe-opladers zijn ook compatibel met andere Apple-apparaten, zoals de AirPods Pro 2 en AirPods (3e generatie) met MagSafe-oplaadcase. 

MagSafe-oplaadstation

Als je je iPhone en andere Apple-producten tegelijk wilt opladen zonder rommelige kabels op je bureau of nachtkastje, is een oplaadstation een uitkomst. Er zijn 2-in-1-opladers en 3-in-1-opladers die ruimte bieden voor je iPhone, AirPods en/of Apple Watch, en zelfs 4-in-1-opladers met bijvoorbeeld een extra kabel om je iPad op te laden. MagSafe-oplaadstations zijn er ook te vinden met een standaard, zodat je je iPhone ook in de StandBy-modus kunt gebruiken, waarbij bepaalde informatie zoals de tijd of het accupercentage op het scherm wordt getoond. 

iPhone-hoesje met MagSafe-ring

Met een MagSafe-hoesje bescherm je je iPhone terwijl je gebruik kunt blijven maken van MagSafe. Door de magneetring in het hoesje lijn je het toestel goed uit met andere MagSafe-accessoires en blijven de accessoires steviger vastzitten dan bij hoesjes zonder magneetring. Heb je geen MagSafe-hoesje, dan zijn er ook losse magneetringen of -stickers verkrijgbaar die je op een hoesje kunt plakken.

©Irina Meshcheryakova | Masarik - stock.adobe.com

Lees ook: Zo vind je het ideale hoesje voor je smartphone

MagSafe-kaarthouder

Wie het liefst niet met allerlei losse spullen de deur uit wil, kan met een MagSafe-kaarthouder de belangrijkste passen meenemen door de kaarthouder magnetisch te bevestigen aan de achterkant van een iPhone. Zo heb je bijvoorbeeld je pinpas, creditcard en OV-chipkaart altijd bij de hand. De kaarthouder is ook weer eenvoudig van het toestel te halen, zodat je je iPhone draadloos kunt opladen of er een ander accessoire op kunt vastmaken.

Lees ook: Deze 20 nuttige accessoires maken meer van je smartphone

Autohouder met MagSafe

MagSafe-autohouders kun je bevestigen aan het dashboard, een luchtrooster of de voorruit van je auto. Door de ingebouwde magneet hang je je iPhone eenvoudig op aan de houder, zodat je kunt navigeren of handsfree kunt bellen. Sommige MagSafe-houders voor in je auto kunnen je iPhone ook draadloos opladen, maar bij andere autohouders is een losse kabel nodig. 

MagSafe-powerbank

Met een MagSafe-powerbank heb je altijd wat extra oplaadcapaciteit op zak. Je maakt de powerbank magnetisch vast aan de achterkant van je iPhone en kunt het toestel tijdens het opladen blijven gebruiken. MagSafe-powerbanks bieden vaak 5.000 of 10.000 mAh aan oplaadcapaciteit, waardoor je je iPhone één tot twee keer volledig kunt opladen. Sommige van deze powerbanks kunnen ook andere smartphones opladen via een kabel.  

©yalcinsonat - stock.adobe.com

Externe opslag met MagSafe

Relatief nieuw in het aanbod van MagSafe-accessoires is de externe solid state drive (ssd). De draagbare opslag is eenvoudig aan de achterkant van je iPhone te bevestigen, waardoor je altijd en overal genoeg opslag bij de hand hebt om video's op te nemen met je iPhone. De bestandsoverdracht is overigens niet draadloos: die verloopt via een usb-kabel. Er zijn MagSafe-ssd's te vinden met 1 TB, 2 TB of 4 TB aan opslagcapaciteit. Onder meer fabrikanten SanDisk en Lexar bieden portable ssd's aan met MagSafe. 

Bonustip: MagSafe-ringstandaard

Er zijn ook diverse telefoonhouders beschikbaar in de vorm van een MagSafe-ring. De ringstandaard bevestig je magnetisch aan de achterkant van je iPhone en kun je vervolgens uitklappen, zodat je je iPhone bijvoorbeeld in een prettige kijkhoek kunt plaatsen tijdens het kijken van je favoriete films of series. 

MagSafe-compatibel hoesje nodig?

Kies uit ruim 20.000 exemplaren

▼ Volgende artikel
AI of echt? Zo zie je het!
© AK | ID.nl
Huis

AI of echt? Zo zie je het!

Hoewel het steeds lastiger wordt om AI-gegeneerde content te herkennen, zijn er nog altijd signalen waaraan je door kunstmatige intelligentie gemaakte teksten, afbeeldingen en video's kunt herkennen. In dit artikel lees je hoe je echt van AI kunt onderscheiden.

In dit artikel bespreken we veelvoorkomende kenmerken van AI-gegeneerde teksten, afbeeldingen en video's. Maar: de signalen die we benoemen zijn geen zekerheid. Een ervaren AI-ontwerper kan content creëren zonder de ‘bekende’ kenmerken, waardoor herkenning lastiger wordt.

Lees ook: Dit zijn de populairste AI-tools voor het creëren van video's

Teksten

De makkelijkste manier om erachter te komen dat een tekst door een mens is geschreven (of op zijn minst is aangepast), is door te kijken naar de spelling. Hoewel AI-chatbots op inhoudelijk vlak vaak de mist in gaan, zul je ze zelden spel- of grammaticafouten zien maken. Online posts barsten vaak van de taalfouten*, dus een volledig correct geschreven post is al verdacht.

*tenzij er natuurlijk nog een goede eindredacteur van vlees en bloed naar heeft gekeken.

Hoewel er weinig taalfouten worden gemaakt, wil dat niet zeggen dat AI-teksten altijd mooi geschreven zijn. Zonder specifieke instructies hebben bots er namelijk een handje van om nogal wollig te zijn. Ze gebruiken vaak veel tekst om iets uit te leggen en herhalen dezelfde punten in andere bewoordingen.

Ook volgen ze uit zichzelf vaak een vast stramien. Eerst herhalen ze de vraag, dan geven ze een opsomming (bijna altijd met deelonderwerpen of bulletpoints) en tot slot komt er een conclusie (ingeleid door kortom of iets in dezelfde trant). De meeste AI-modellen zijn ook getraind om zo onpartijdig en neutraal mogelijk te zijn. Zelfs als ze gevraagd worden om een bepaald standpunt te verdedigen, is de beantwoording doorgaans voorzichtig en afstandelijk (sommige mensen vinden dat...).

Kortom (😉), als je ziet dat een online gebruiker een lange, opsommende reactie geeft zonder taalfouten, moeten de alarmbellen afgaan. Je kunt een chatbot echter instructies geven als 'hou het antwoord kort', of 'gebruik geen opsomming', waarmee je zulke signalen eenvoudig kunt verdoezelen. Bovendien is het ook zo moeilijk niet om expres een taalfoutje toe te voegen aan een AI-tekst, dus deze vorm van generatieve AI is momenteel waarschijnlijkst het moeilijks om betrouwbaar te herkennen.

Chatbots hebben de neiging om opsommingen te gebruiken.

Afbeeldingen

AI-afbeeldingen zagen er een paar jaar geleden nog heel nep uit, maar inmiddels moet je goed je best doen om ze te onderscheiden van echte afbeeldingen. Vooral AI-afbeeldingen van mensen blijven echter vooralsnog relatief eenvoudig te herkennen. De meeste AI-modellen hebben namelijk moeite met het weergeven van gezichtsuitdrukkingen, waardoor mensen vaak of emotieloos uit hun ogen kijken, of juist overdreven expressief zijn. Let ook altijd op de handen, want het gebeurt geregeld dat iemand er een zesde vinger bij krijgt. 👇

Verder zien teksten op afbeeldingen er vaak vervormd uit of ontbreken er zelfs complete letters, wat leidt tot onleesbare wartaal. Ook andere details ogen, als je inzoomt, vaak wat vervormd. Daarnaast voegt AI aan realistische beelden meestal een overdreven gloed en onnatuurlijke belichting toe, waardoor ze er wat té perfect uitzien.

Bedenk je bij het zien van een afbeelding tot slot of het logisch is wat je ziet. In het onderstaand plaatje zie je een leeuw en een lammetje gebroederlijk naast elkaar liggen. In het echte leven zou het lammetje allang lamsbout zijn. Wat doet de koning van de jungle trouwens in een herfstbos in plaats van op de savanne? En sinds wanneer lijkt een leeuw (gemiddelde gewicht rond de 150 kilo) maar een heel klein beetje groter dan een babyschaapje (dat een paar maanden na zijn geboorte misschien 25 kilo weegt)? Wie wat beter kijkt, ziet dus dat deze foto niet echt is, maar door AI gemaakt is.

©Activision

Video's

Naast dat de herkenningspunten die we bij de afbeeldingen genoemd hebben ook gelden voor video's, zorgt bewegend beeld ervoor dat AI nog vaker (en duidelijker) de mist in gaat. AI-gegenereerde animaties zijn namelijk vaak nog niet heel realistisch. Zo bewegen objecten en mensen meestal onnatuurlijk en 'zweverig', vaak in slow-motion.

AI-video's hebben er ook moeite mee om consequent te blijven. Hoe langer een video duurt, hoe meer deze uit elkaar valt. Zo zie je nog vaak dat een gezicht gaandeweg vervormt, of dat mensen en objecten op de achtergrond ineens verdwijnen. Daarom zul je in AI-video's ook zelden een shot zien die langer dan 10 seconden duurt. In deze video worden veel eigenaardigheden van AI-video's op grappige wijze uitgebeeld.

Dat AI logica niet begrijpt, uit zich tot slot ook duidelijk in video's. AI-gegenereerde eetvideo's zijn daar notoire voorbeelden van, aangezien mensen (of, zoals in dit voorbeeld, pandaberen) hun bestek vaak niet wegleggen voordat ze een slok drinken nemen. En dat er na het drinken nog net zoveel sap in het glas zit als voor het drinken verraadt ook dat een video AI is, zoals je hieronder kunt zien.

Watch on YouTube

Hoe zit het met AI-herkenningssoftware? Er zijn al behoorlijk veel tools gemaakt die automatisch kunstmatige content moeten kunnen herkennen. Vooral voor teksten zijn dit soort detectieprogramma's echter bij lange na nog niet betrouwbaar genoeg. Bij afbeeldingen en video's is de kans van slagen hoger, omdat ze mogelijk zijn voorzien van onzichtbare watermerken. Mocht je moeite hebben met het herkennen van AI-beelden, dan is er dus een kans dat een detectieprogramma uitkomst kan bieden.

Je onderdompelen in de wereld van AI?

VR-brillen voor smartphones