ID.nl logo
Zo houd je je elektrische auto in topconditie
© Peugeot
Mobiliteit

Zo houd je je elektrische auto in topconditie

Kostenbesparing en minder frequent onderhoud worden vaak aangehaald als aantrekkelijke voordelen van elektrische auto's. Hoewel dat natuurlijk enigszins klopt, is het geen vrijbrief om je elektrische auto vervolgens totaal te verwaarlozen. Om de levensduur te maximaliseren, blijft goede verzorging belangrijk. In dit artikel wijzen we je waar je precies op moet letten om je elektrische auto in topconditie te houden.

In dit artikel lees je onder meer:

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

1 - Zelf checks en klein onderhoud uitvoeren 

Er zijn verschillende dingen die je zelf kunt doen om je elektrische auto in topconditie te houden. Hiervoor heb je niet per se vakkennis nodig. Neem het wassen van je auto. Dat gaat precies hetzelfde als bij een auto met een verbrandingsmotor. De elektronica wordt immers goed beschermd tegen vocht; daarover hoef je je geen zorgen te maken. Laat je vuil zitten, dan kan dat inwerken op de lak en voor verkleuringen zorgen.  

Lees ook: EV schoonmaken met een hogedrukreiniger, kan dat?

Een elektrische auto gebruikt minder vloeistoffen om de aandrijflijn draaiende te houden. Van motorolie is bijvoorbeeld al geen sprake. Wel kun je de ruitensproeiervloeistof bijvullen. Neem indien nodig direct ook de ruitenwissers mee, zodat je ruiten mooi schoon blijven en er geen vieze strepen op het glas achterblijven. Heel soms kun je lampen en bepaalde filters ook zelf vervangen – dat scheelt weer een extra werkplaatsbezoekje.  

Ook belangrijk om in de gaten te houden, zijn de verschillende onderdelen die te maken hebben met het batterijpakket. Denk hierbij bijvoorbeeld aan laadkabels en beschermkapjes voor aansluitingen. Tot slot is het noodzakelijk om regelmatig de bandenspanning te controleren, maar daarover later meer. 

©SashaMagic

2 - Verzorg de techniek met liefde 

Een elektrische auto heeft aanzienlijk minder draaiende en dus slijtagegevoelige onderdelen dan een auto met een verbrandingsmotor. Zaken als een koppeling, versnellingsbak en uitlaat ontbreken bijvoorbeeld. Des te meer aandacht kun je besteden aan de slijtagegevoelige onderdelen die je auto wél heeft. De elektrische motor, aandrijvingsdelen en wielophanging kun je laten controleren en onderhouden bij de garage; dat is te complex om zelf te doen. Afhankelijk van het soort beurt dat je laat uitvoeren, zullen de werkzaamheden aan je auto variëren. Bij de meeste elektrische auto’s is een simpele inspectiebeurt vaak voldoende.   

Naast de aandrijflijn moet ook het koelsysteem van je elektrische auto met enige regelmaat worden gecontroleerd. Dit systeem is verantwoordelijk voor het reguleren van de temperatuur van de elektromotor(en) en het accupakket. Door het koelsysteem te inspecteren op defecten of toekomstige problemen, kun je een hoop narigheid voorkomen. Moet de koelvloeistof worden vervangen? Dat gaat vaak om heel veel meer liters dan in een verbrandingsmotor, dus dat is een specialistische klus voor de garage.  

Afgezien van het controleren van de techniek speelt de manier waarop je met de auto rijdt ook een rol in de potentiële levensduur ervan. Een keertje hard optrekken kan geen kwaad, maar als je een zware rechtervoet hebt en geregeld snel uit de startblokken schiet, vraagt dat ook meer van de aandrijving en accu. Niet alleen vanwege de energie die je in rap tempo verbruikt en de warmte die hierbij vrijkomt, maar ook omdat de batterij hierdoor sneller leeg raakt en je de remmen intensiever gebruikt om de (zware) elektrische auto tot stilstand te krijgen. Bovendien slijten je banden harder als je sneller accelereert en heviger remt. 

©Volvo Cars

3 - Aandacht voor de banden en remmen 

Nu we het toch over banden en remmen hebben: deze onderdelen verdienen bij elektrische auto’s wat meer aandacht dan bij reguliere vierwielers. Ongeacht wat voor auto je rijdt, wordt aangeraden om regelmatig je bandenspanning te controleren. Bij een elektrische auto is dat extra van belang, omdat je hiermee de maximale actieradius kunt bereiken. Is de bandenspanning niet op peil, dan kan dit de actieradius met wel 10 procent beperken én je hebt eerder kans op een klapband. Daarnaast wordt de wegligging bij de verkeerde bandenspanning minder goed, dus het kan ook nog eens een veiligheidsrisico zijn.  

Ook het type banden kan de prestaties van je elektrische auto beïnvloeden. Verschillende bandenfabrikanten hebben speciaal rubber ontwikkeld dat overweg kan met de speciale eigenschappen van EV’s. Deze banden hebben bijvoorbeeld een extra lage rolweerstand, produceren minder geluid en kunnen beter omgaan met het gewicht wat bij een elektrische auto veel hoger is.  

Elektrische auto’s hebben grote remmen om de boel tot stilstand te brengen. Als je een beetje verstandig rijdt, hoef je daar echter niet zo vaak gebruik van te maken. De meeste EV’s beschikken namelijk over een regeneratief remsysteem. Net als een dynamo wint de elektromotor energie terug en tegelijkertijd remt deze de auto af. Een win-winsituatie dus! Bij bepaalde auto’s kun je ook kiezen met welke kracht er energie wordt teruggewonnen. De zwaarste gradaties kunnen een elektrische auto behoorlijk laten afremmen, zeker in de stad, zonder dat je ook maar in de buurt van het rempedaal hoeft te komen. Hoe vaker je regeneratief remt, hoe minder je remmen slijten. 

©Torian - stock.adobe.com

4 - Slim omgaan met het batterijpakket 

Het batterijpakket is het hart van de elektrische auto. Zaak dus om daar zuinig mee om te springen. Je krijgt er garantie op (soms tot wel 8 jaar), maar met een beetje inzet kun je heel lang met een accu doen. Buiten je rijgedrag om is vooral je laadgedrag een grote factor in dit verhaal. Bij veel auto’s wordt het afgeraden om het batterijpakket steeds volledig op te laden en de auto dan een tijdje (langer dan een dag) op 100 procent te laten staan. Het best is dan om het percentage (uitzonderingen daargelaten) tussen de 20 en 80 procent te houden. Veelvuldig snelladen kan bij auto’s zonder warmtepomp (accuconditionering) de levensduur van je accu aantasten. Meer tips om je batterij in topconditie te houden, vind je hier

▼ Volgende artikel
Klik, sleep, klaar: zo ontwerp je in een handomdraai jouw droomkeuken!
© Bemmel & Kroon
Huis

Klik, sleep, klaar: zo ontwerp je in een handomdraai jouw droomkeuken!

Zelf een keuken ontwerpen moeilijk? Niet met de gratis 3D-keukenplanner van Bemmel & Kroon. Vanuit je eigen huis ontwerp je in een paar klikken een keuken die perfect past bij jouw stijl, ruimte en wensen. En dat is verrassend leuk én praktisch.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bemmel & Kroon

Of je nu houdt van modern minimalisme of juist valt voor een landelijke sfeer, met de 3D-keukenplanner van Bemmel & Kroon kies je uit talloze stijlen, kleuren en materialen. Denk aan matzwarte fronten met een betonlook werkblad, of juist wit hout gecombineerd met warme grepen en een natuurstenen blad. Dankzij de intuïtieve filters navigeer je moeiteloos door alle mogelijkheden. Je ziet direct hoe je keuzes samenkomen in een realistisch 3D-beeld. Dat helpt niet alleen om knopen door te hakken, maar zorgt ook voor enthousiasme: je keuken begint echt vorm te krijgen.

©Bemmel & Kroon

Jouw ruimte, jouw regels

Geen twee keukens zijn hetzelfde, en daarom begin je met het intekenen van jouw eigen ruimte. Hoe groot is de keuken, waar zitten de ramen, hoe lopen de muren? Alles kun je zorgvuldig instellen, zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.

Op basis van die plattegrond kies je vervolgens een opstelling die bij jouw woning én levensstijl past: een rechte keuken, een praktische hoekopstelling, een U-vorm of zelfs een open keuken met een apart eiland. Je krijgt direct een beeld van de beschikbare loopruimte en werkzones. En als iets niet past? Dan pas je het gemakkelijk weer aan.

Slim combineren met kasten en apparatuur

Zodra de opstelling staat, begint het inrichten. Je kiest uit een ruim aanbod aan keukenkasten, waaronder onderkasten, hoge kasten, hoekkasten en slimme opbergoplossingen zoals een apothekerskast of carrousel. Zo benut je elke centimeter optimaal.

©Bemmel & Kroon

Vervolgens voeg je inbouwapparaten toe – van kookplaat tot koelkast – die je op de juiste plek sleept. Ook het uiterlijk van de keuken stem je tot in detail af: denk aan de kleur van de fronten, het materiaal van het werkblad en de stijl van de grepen. Terwijl je bezig bent, zie je alles continu in 3D veranderen. Zo krijg je snel gevoel bij je ontwerp.

Klaar? Of toch nog even aanpassen?

De kracht van de planner zit 'm in de flexibiliteit. Je kunt eindeloos combineren, vergelijken en finetunen. Wil je het werkblad in een lichtere kleur? Toch liever een extra kast naast de oven? Met een paar klikken heb je het geregeld. Omdat je elke wijziging meteen visueel terugziet, voelt het proces intuïtief en speels aan. Je kunt ontwerpen opslaan, opnieuw openen en eventueel delen met anderen. Dat maakt het niet alleen handig, maar ook leuk om samen met je partner of gezin te ontwerpen.

©Bemmel & Kroon

Van klik tot keuken

Is je ontwerp helemaal naar wens? Dan is het tijd om de overstap te maken van virtueel naar echt. Bij Bemmel & Kroon kun je je ontwerp eenvoudig bespreken met een van de keukenspecialisten. Zij bekijken samen met jou je keuken, adviseren over materialen en indeling en helpen je met het maken van de juiste keuzes. Alles wordt afgestemd op jouw budget, wensen en woonruimte. Zo wordt jouw digitale droomkeuken uiteindelijk werkelijkheid – zonder stress of verrassingen.

Begin vandaag nog!

De 3D-keukenplanner van Bemmel & Kroon is gratis, werkt zonder registratie en is verrassend gebruiksvriendelijk. Dus waarom niet vandaag al beginnen? Zet een kop koffie, pak de afmetingen erbij en geef je creativiteit de ruimte.

👉 Start hier je ontwerp

...en begin aan je droomkeuken!

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy A26 – Betrouwbaar maar basaal
© Wesley Akkerman
Huis

Review Samsung Galaxy A26 – Betrouwbaar maar basaal

De Samsung Galaxy A26 is bedoeld voor wie op zoek is naar een degelijke smartphone zonder toeters en bellen. Het toestel combineert een moderne uitstraling met een stevig updatebeleid, maar kent ook duidelijke beperkingen.

Goed
Conclusie

De Samsung Galaxy A26 laat voor zijn adviesprijs van 299 euro een wisselend beeld zien. Positief valt het heldere amoled-scherm van 120 Hz op, net als de lange softwareondersteuning van zes jaar en de capabele hoofdcamera bij goed licht. Ook qua batterijduur stelt het toestel niet teleur. Tegelijk zijn er duidelijke compromissen. Zo ontbreekt de 3,5mm-aansluiting, is er slechts één luidspreker aanwezig en laten de ultragroothoek- en macrocamera weinig indruk achter. Verder zijn sommige verbindingsopties, zoals wifi 5 en usb 2.0, inmiddels verouderd. Toch zal niet iedereen daar last van hebben. Wie vooral op zoek is naar een toegankelijke smartphone met een goed scherm, degelijke camera en vlotte prestaties, zit met de Galaxy A26 nog steeds goed.

Plus- en minpunten
  • Prachtig scherm
  • Redelijke processor
  • Prima batterijduur
  • Fijne hoofdcamera
  • Beperkt gebruik van AI-functies
  • Sterk updatebeleid
  • Andere twee lenzen
  • Processor is al oud
  • Monospeaker
  • Geen koptelefoonaansluiting
  • Achterhaalde standaarden
  • Vingerafdrukken en stof

De Samsung Galaxy A26 is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 299 euro en wordt geleverd met 128 GB aan opslagruimte en 6 GB aan werkgeheugen. We hoeven niemand voor de gek te houden: dit komt allerminst in de buurt van de S-lijn. Maar voor de prijs valt dit allemaal binnen de verwachtingen. We zullen het toestel niet aan onnodig hoge standaarden houden en willen gewoon eens kijken wat het biedt voor de prijs en wat je kunt met de specs.

©Wesley Akkerman

Solide bouw, maar met concessies

Qua bouwkwaliteit zien we dat Samsung stappen vooruit gezet heeft. Zo heeft het toestel bijvoorbeeld een IP67-classificatie voor stof- en waterbestendigheid. De glazen panelen aan voor- en achterkant – beschermd met Corning Gorilla Glass Victus+ – geven het toestel iets meer allure mee. Het is dan wel jammer dat dat glas gevoelig is voor stof en vingerafdrukken, dus de kans is groot dat je het sobere ontwerp alsnog onder een hoesje verstopt.

Het frame is nog steeds van kunststof, maar de A26 is met 7,7 mm wat slanker dan zijn voorganger en is met zo'n 200 gram lekker licht. Een opvallend minpunt, zeker ten opzichte van eerdere modellen in de lijn, is dat de 3,5mm koptelefoonaansluiting is verdwenen. Er zijn ook geen stereoluidsprekers meer; de A26 heeft nu een monoluidspreker. Audio uit die speaker klinkt al snel plat, kil en soms nodeloos scherp.

©Wesley Akkerman

Scherm en processor

Voorop zit een lekker groot amoled-scherm van 6,7 inch, met dezelfde hoge resolutie als we vorig jaar ook zagen op de Samsung Galaxy A25. De verversingssnelheid van 120 Hz en een maximale helderheid van 1000 nits zorgen voor een prettige kijkervaring. Kleuren ogen levendig en details zijn scherp. Waarom een budgettoestel dit scherm nodig heeft, kun je je afvragen – maar prettig is het wel.

Als we onder de motorkap kijken, zien we de Exynos 1380-chipset. Die levert prestaties die voldoende zijn voor alledaags gebruik en ook geschikt zijn voor gaming, maar verwacht er niet te veel van. Dit is overigens dezelfde processor als in de Galaxy A35 uit 2024 (dus niet de eerder geteste A36 dit jaar), waardoor je dus wel degelijk een prestatieboost merkt. De software draait er verder prima op. We hebben minimaal gestotter ervaren in de afgelopen twee weken.

©Wesley Akkerman

Riant updatebeleid, maar…

Samsung levert de A26 met Android 15 en One UI 7 en belooft zes jaar aan upgrades en beveiligingsupdates. Voorlopig ben je dus verzekerd van goede software. Tegelijk is de gebruikte chipset in 2025 al twee jaar oud. Dat betekent dat hij in 2031 acht jaar oud is en de vraag is of hij het allemaal kan blijven bijbenen. Dit vormt dus een klein risico, maar gezien de prijs kunnen we er niet te zwaar aan tillen. Het is wel iets om even rekening mee te houden.

Net zoals bij de duurdere Galaxy's wordt ook de Samsung Galaxy A26 geleverd met AI. Samsung noemt dat voor dit toestel Awesome Intelligence, omdat het niet precies hetzelfde AI-pakket is als op bijvoorbeeld de S25-lijn. De AI-ervaring is op dit toestel kernachtig, en dat kun je zowel positief als negatief ervaren. Heb je niets met al die AI-dingen, dan past de A26 prima in leven. Wil je juist meer met AI gaan doen, dan kun je wellicht beter verder kijken.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Macrolens.

Welke AI wel en welke AI niet?

Maar wat kun je dan precies verwachten? De meest geavanceerde Galaxy AI-functies, zoals Now Bar en Now Brief, ontbreken op de A26. Wat je wél krijgt is Google's Circle to Search, waarmee je objecten op afbeeldingen kunt opzoeken of tekst kunt kopiëren.

Daarnaast kan de Galaxy A26 suggesties doen voor foto's en met je meedenken welke aanpassingen nodig zijn om de foto beter te maken. Ook is er de magische gum, waarmee je objecten en personen uit foto's kunt knippen. Het systeem vult de digitale gaten dan op met soms twijfelachtige invullingen, maar ook dat ligt (helaas) binnen de verwachtingen. Tot slot zijn er allerlei fotofilters waarmee je kunt spelen.

©Wesley Akkerman

2x.

©Wesley Akkerman

1x.

Camera's op de Samsung Galaxy A26: wisselend beeld

De hoofdcamera van 50 megapixel is voorzien van optische beeldstabilisatie. Bij goed licht levert die degelijke foto’s met genoeg detail en verzadiging voor social media. Dat is precies wat je van een toestel als dit mag verwachten. De ultragroothoeklens van 8 en de macrocamera van 2 megapixel vallen duidelijk tegen. De eerstgenoemde levert vaak in op kleur en detail, terwijl de macrovariant niet eens zijn basale taak kan uitvoeren. Scherpstellen lukt niet altijd even goed, en je kunt bovendien niet heel dicht op je onderwerp zitten. Vaak moet je drie tot vijf centimeter afstand houden, waardoor het lastig wordt om het gewenste detail goed in beeld te krijgen.

©Wesley Akkerman

0,5x.

©Wesley Akkerman

0,5x.

Batterij en connectiviteit: voldoende, niet vooruitstrevend

De accu van 5000 mAh houdt het met gemak een dag vol. Aangezien je op dit toestel waarschijnlijk niet heel veel gaat gamen, is dat ruim voldoende. Het opladen gaat met een maximaal vermogen van 25W (bedraad). Draadloos laden is helaas niet mogelijk. Ook moet je er rekening mee houden dat er geen oplader in de doos zit.

Op het vlak van connectiviteit zie je hier en daar veroudering. Zo heeft de A26 alleen wifi 5, geen e-simondersteuning en werkt de usb-c-poort op usb 2.0-snelheden. Bluetooth 5.3 is wel aan boord, en dat volstaat voor de meeste draadloze toepassingen.

©Wesley Akkerman

1x.

©Wesley Akkerman

2x.

Samsung Galaxy A26 kopen?

De Samsung Galaxy A26 laat voor zijn adviesprijs van 299 euro een wisselend beeld zien. Positief valt het heldere amoled-scherm van 120 Hz op, net als de lange softwareondersteuning van zes jaar en de capabele hoofdcamera bij goed licht. Ook qua batterijduur stelt het toestel niet teleur. Tegelijk zijn er duidelijke compromissen. Zo ontbreekt de 3,5mm-aansluiting, is er slechts één luidspreker aanwezig en laten de ultragroothoek- en macrocamera weinig indruk achter. Verder zijn sommige verbindingsopties, zoals wifi 5 en usb 2.0, inmiddels verouderd. Toch zal niet iedereen daar last van hebben. Wie vooral op zoek is naar een toegankelijke smartphone met een goed scherm, degelijke camera en vlotte prestaties, zit met de Galaxy A26 nog steeds goed.