ID.nl logo
XPENG G9 - Chinese super-SUV combineert luxe en betaalbaarheid
Mobiliteit

XPENG G9 - Chinese super-SUV combineert luxe en betaalbaarheid

De Chinese autofabrikant XPENG gooit hoge ogen met zijn nieuwe elektrische SUV, de G9. Deze auto biedt een indrukwekkende hoeveelheid luxe en innovatieve tech, maar dan voor een fractie van de prijs van Europese concurrenten als Mercedes, BMW en Audi. Met zijn enorme actieradius, supersnelle laadsnelheid en uitgebreide connected features zet de G9 de gevestigde orde flink onder druk.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Je kunt er niet omheen: Chinese automerken maken een enorme opmars. Logisch ook, want de vraag naar EV’s was niet eerder zo hoog en de gevestigde orde heeft moeite om voldoende te innoveren tegen een ook nog eens schappelijke eindprijs. Toch hanteren ook de nieuwkomers allemaal een eigen strategie. Waar BYD kiest voor toegankelijke luxe, mikt NIO duidelijk op de premiumklasse. Het hier nog redelijk onbekende merk XPENG probeert van beide markten een graantje mee te pikken. Onze partner Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed onlangs met één van de voorlopig twee modellen: de G9.

Vleugeldeuren? Ja echt!

XPENG heeft vier vestigingen in Nederland: een Flagship Store in The Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam en drie zogenoemde 'Centers' in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Vanuit die laatste worden voorlopig twee modellen geleverd: de P7 en G9.

De P7 is een chique sedan die concurreert met de Tesla Model 3 en de Polestar 2. Het onderscheidende vermogen? Snufjes als een XPENG-assistent in de auto, hoogwaardige technologie die onder meer wordt ingekocht bij merken als Brembo en de mogelijkheid om voor een 'Wing edition' te kiezen. In dat geval rust het merk jouw P7 uit met vleugeldeuren.

Het andere model, de G9, is een behoorlijk forse SUV in de klasse van de Mercedes EQE en de NIO EL7. Wapenfeiten? Heel veel voor relatief weinig. Zo bedraagt de instapprijs net geen 58.000 euro. En dan krijg je niet alleen een forse accu, maar vooral een auto van net geen 4,90 meter lang, 1,94 meter breed en 1,68 meter hoog. Daarmee is-ie op de lengte na net iets forser dan een EQE, maar ook compacter dan de EL7 van NIO.

Wat je nog meer krijgt, standaard? Ledkoplampen en dito dagrijverlichting met een kenmerkende signatuur aan de voor- en achterkant, privacy glass vanaf de B-stijl, 19-inch lichtmetalen wielen en zogenaamde frameloze portieren met een automatische soft close-functie.

Twee 15-inch displays

Er is nergens op bespaard, en dat geldt ook voor het interieur. In de G9 stijg je aan boord van een echte SUV. Je zit op chique fauteuils en kijkt uit over een fraai gestileerd binnenste. Wat direct opvalt? De brede middentunnel, maar voornamelijk een gigantische aflegruimte met twee draadloze telefoonladers. En o ja, de twee aan elkaar geplakte 15-inch lcd-schermen natuurlijk: een voor de bestuurder en de andere voor de passagier. Dankzij een speciale coating kun je als bestuurder niet op het rechter display kijken, en dat is niet zonder reden. Apps als YouTube, TikTok en een browser zorgen namelijk voor het nodige vertier voor de bijrijder.

Sterker nog: dankzij een speciale make-upfunctie kun je via het scherm zelfs de kleurtemperatuur van de extra grote make-upspiegel instellen. Eén druk op de knop en de stoel gaat zelfs naar een speciale make-upstand. Om de neus op deze manier te poederen dien je overigens wel een kleine 4000 euro af te tikken voor het Premium Seat&Audio Pack.

Dan krijg je extra comfortabele stoelen met een verlengbaar zitvlak, een serieus goede massagefunctie, maar ook zaken als nappaleren bekleding. Niet alleen op de stoelen, maar ook op het dashboard. Muziekliefhebber? XPENG monteert in dat geval ook een 2000 watt audiosysteem van Dynaudio, en dat klinkt absoluut fenomenaal. Zuiver, vol, maar vooral in balans.

Ruime caravantrekker

Het Premium Seat&Audio Pack zorgt er ook voor dat de zeer riante tweede zitrij niet wordt overgeslagen. Je krijgt dan twee individueel verstelbare buitenste zitplaatsen met een verlengbaar zitvlak en een massagefunctie.

De bagageruimte meet een inhoud van 660 liter en is eenvoudig te vergroten naar een maximum van net geen 1,6 kuub. Een kofferruimte onder de motorkap heeft-ie ook, en daar kan ook nog eens 71 liter worden opgeborgen. Iets te trekken? Elke G9 mag maximaal 1500 kg trekken en er kan zelfs af-fabriek worden geopteerd voor een keurig elektrisch wegklapbare trekhaak. Kies je voor de Performance-versie, dan kent de luchtvering zelfs een speciale ‘trekmodus’.

Huzarenstukje

Qua afwerking? Geweldig, zij het niet zo verfijnd als de NIO EL7 of de Duitse concurrentie. De XPENG presteert op dat vlak net even iets minder, maar nog steeds bovengemiddeld. De werking van de twee touchscreens? Beter dan al zijn concurrenten! Dankzij de krachtige processor vlieg je in een razend tempo door alle instellingen en mogelijkheden. De navigatie werkt duidelijk en snel, en is zelfs in staat tot het uitstippelen van een route via snelladers. Oké, eerlijk is eerlijk: in de praktijk liet-ie op dat vlak wel wat steken vallen, maar continue updates middels een internetverbinding moeten hier soelaas bieden.

De twee lcd-displays mogen dan deels het onderscheid maken, het werkelijke huzarenstukje van de G9 is de aandrijftechniek. De instapper, de Standard Range, beschikt over een net geen 80kWh-accu waarmee je maximaal 460 km kunt rijden, terwijl de Long Range-variant met zijn 100kWh-batterij er zelfs 570 km uit kan persen.

Beide auto’s hebben dan een 313 pk en 430 Nm sterke elektromotor op de achteras. Er is ook een Performance-versie met een extra elektromotor op de vooras en een totaal vermogen van 550 pk en 717 Nm. De Standard en Long Range doen 6,4 seconden over het sprintje naar de 100 km/u, terwijl de Performance daar slechts 3,9 seconden voor nodig heeft. Voor deze test reden we met de middelste uitvoering, de Long Range voorzien van het Premium Seat&Audio Pack, een auto die onderaan de streep net geen 66.000 euro kost.

Oplaadkanon: 318 kW!

Net als de Porsche Taycan en diverse Kia's en Hyundais, beschikt de G9 standaard over 800volt-technologie. Dat zorgt ervoor dat de auto's in een razendsnel tempo zijn bij te laden met minimaal 260 kW vermogen voor de instap-accu en maar liefst 300 kW voor de grote accupakketten. In de praktijk? 318 kW! De G9 bleek gedurende de test – die gedurende de winterkou plaatsvond – een absolute recordhouder.

Niet eerder zagen we dergelijke snelheden passeren. Het zorgt dan ook voor een 10-80%-lading in slechts 20 minuten. Dat is razendsnel voor een auto met een 100kWh-accu. Ter vergelijking: de BMW iX heeft het dubbele nodig, en ook de Mercedes EQE heeft bijna een kwartier langer nodig. Premium hoogwaardige technologie die XPENG je dus geeft, en dat voor letterlijk een fractie van de prijs. Het opladen gaat daarnaast stabiel dankzij de actieve batterijverwarming én -koeling, zodat je ook in de winterkou niet voor verrassingen komt te staan.

Matige rechtuit-stabiliteit

Eenmaal op pad met de G9 valt al snel op dat de vrij lage zitpositie in de auto in combinatie met de hogere carrosserie een erg prettige is. Je hebt aan de ene kant een fijn overzicht over het verkeer en zelfs de carrosserie dankzij de grote spiegels, maar je zit ook uitgerust en naar wens zelfs enigszins sportief achter het stuur.

Het sturen gaat vrij licht, maar precies en met voldoende feedback. De hele set-up doet op dat vlak denken aan die van Mercedes. En daar blijft het niet bij, want ook de rijeigenschappen sluiten hierbij aan. Er is sprake van een prettig en uitgebalanceerd geheel waar genoeg ruimte voor rij- en veercomfort wordt gecombineerd met voldoende wendbaarheid en dynamiek.

Het enige waar XPENG echt even aan moet werken, is de matige – en soms zelfs dramatische – rechtuit-stabiliteit. Er lijkt gewicht in de neus te ontbreken en vooral met een stevig windje wil de hoge koets al snel een loopje nemen met de toch dik 2 ton zware G9. 

Zuinig of liever beestachtig?

De 313 pk sterke elektromotor op de achteras is meer dan adequaat en past prima bij het karakter van de auto. Zeker in combinatie met de verrassend lage energieconsumptie van gemakkelijk 21 à 22 kWh/100 km in de praktijk. Dat betekent een reële range van 450 km op een volle acculading voor de Long Range RWD.

De Performance-versie rijdt nagenoeg hetzelfde, zij het op de limieten iets harder gedempt. De intelligente twee-kamer luchtvering is echter kundig genoeg om comfort en dynamiek te combineren, en dat is zeker met de grotere 21-inch wielen een welkome feature. Met 550 pk is de Performance daarnaast een absoluut beest, en zeker in de sportmodus is de G9 in staat tot het verzetten van bergen.

De stuurinstallatie geeft net even iets meer feedback, en ook de rechtuit-stabiliteit van de Performance is beter. Uiteraard lust de Performance wel wat meer stroom, maar met een gemiddeld testverbruik van 24 kWh/100 km haal je nog steeds een kleine 400 km met een volle accu.

Goed, maar niet perfect

De XPENG G9 mag dan een zeer interessante auto zijn, zeker als je kijkt naar formaat, uitrusting, techniek én de prijs, maar perfect is-ie zeker niet. Met name de autonome technologie, zoals de overgevoelige adaptieve cruisecontrol bijvoorbeeld, of de hyperactieve bestuurdersmonitor die bij een klein gaapje al begint te miepen, is ronduit ondermaats. Tel daar de matige rechtuitstabiliteit bij op en we hebben een aantal verbeterpunten te pakken. Niettemin is de G9 een ronduit concurrerende auto die op het vlak van efficiency en oplaadtechniek de concurrentie in het stof laat bijten. En dat is een verdraaid knappe prestatie.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 luxe tablets met veel rekenkracht
© Apple
Huis

Waar voor je geld: 5 luxe tablets met veel rekenkracht

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een fijne tablet waarmee je vlot kunt werken? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Apple iPad Air (2025)

In de zéér recent verschenen 2025-versie van de iPad Air zit Apples eigen M3-chip. Die telt acht rappe rekenkernen, zodat veeleisende apps vlot werken. Zo is het spelen van 3D-games geen enkel probleem. Volgens het Amerikaanse merk is de genoemde processor bijna twee keer zo snel als eerdere iPads met een M1-chip. Bovendien verbruikt deze chipset ook nog eens minder energie. Ondanks het ruime 11inch-scherm weegt de aluminium behuizing nog geen halve kilo. Ideaal voor wie een tablet graag meeneemt. De goedkoopste uitvoering heeft 128 GB interne opslagcapaciteit. Kies tussen de kleurstellingen grijs, beige, blauw en paars. Tegen een meerprijs kun je ook een exemplaar met 256 GB (grijs/paars), 512 GB (grijs/beige/blauw/paars) of 1 TB (grijs) opslag overwegen.

Met behulp van de geïntegreerde vingerafdrukscanner log je altijd en overal veilig in. Vanzelfsprekend is iPadOS 18 al op deze tablet aanwezig. Je hebt toegang tot allerlei AI-tools, waardoor je onder meer supersnel fotocorrecties toepast. Bovendien kun je vanuit de apps Siri en Schrijfhulp de bekende AI-dienst ChatGPT aanspreken. Het heldere 11inch-scherm leent zich met een respectabele resolutie van 2360 × 1640 pixels perfect voor het kijken van films, series en tv-programma's. Tot slot is er van de iPad Air ook een grotere versie met een 13inch-scherm te koop.

Apple iPad Pro (2024)

De 2024-versie van de iPad Pro is momenteel de snelste tablet van Apple. Dankzij de M4-chip voer je de meest complexe taken zonder enige vertraging uit, zoals AI-toepassingen en 3D-games. Deze processor bevat namelijk negen of tien (bij 1TB- en 2TB-uitvoering) vliegensvlugge rekenkernen. Verder zijn de beeldprestaties van het dubbellaagse 11inch-oledscherm indrukwekkend. Zowel foto's als video's ogen op een resolutie van 2420 × 1668 pixels haarscherp. Voor gamers en creatieve professionals komt de hoge vernieuwingsfrequentie van 120 hertz goed van pas. Bewegende beelden verschijnen vloeiend op het scherm. Daarnaast bedraagt de piekhelderheid maar liefst 1600 cd/m².

Naar eigen zeggen is deze iPad Pro tot dusver de dunste Apple-tablet (5,3 mm). De gerecyclede aluminium behuizing weegt bovendien maar 444 gram. Kortom, een handzame metgezel voor onderweg. Fijn is dat de selfiecamera Face ID ondersteunt. Hierdoor kun je via een gezichtsscan vlot inloggen. De betaalbaarste versie heeft 256 GB opslagruimte, waarbij je kunt kiezen tussen de kleurstellingen zwart en zilver. Als alternatief koop je deze tablet met 512 GB (zwart/zilver), 1 TB (zwart/zilver) of 2 TB (zwart/zilver) opslagcapaciteit. Verder is de iPad Pro ook met een groot 13inch-scherm te koop. Wil je meer weten? Lees dan deze uitgebreide review op ID.nl.

Samsung Galaxy Tab S10+

Zoek je een zéér rappe Android-tablet met een riant scherm? Kijk dan eens goed naar de eigenschappen van de Samsung Galaxy Tab S10+. Het 256 GB-model is in de kleurstellingen grijs en zilver beschikbaar. Vind je dat te krap, dan kies je voor 512 GB opslag (grijs/zilver). Overigens voeg je met een eigen microSD-kaart van maximaal 1,5 TB eenvoudig extra opslagruimte toe. Het ruime 12,4inch-amoledscherm telt 2800 × 1752 pixels, zodat je op een behoorlijke resolutie video's kunt streamen. Samsung heeft het scherm voorzien van een matte coating. Hierdoor kun je ook in sterk verlichte ruimtes comfortabel werken.

Voor de rekenprestaties is de MediaTek Dimensity 9300+-processor verantwoordelijk. Deze chipset heeft acht kernen, waarbij de rapste core goed is voor een kloksnelheid van 3,4 GHz. Voeg daar 12 GB werkgeheugen aan toe en je merkt nergens vertraging. Met behulp van een vingerafdrukscanner kun je veilig bij Android 14 inloggen. Nuttig om te weten is dat de fabrikant dit product tot 31 oktober 2031 ondersteunt. Je ontvangt dus voor de komende jaren volop (beveiligings)updates en upgrades van het besturingssysteem. Naast de besproken uitvoeringen is deze tablet ook met een 5G-simkaartslot verkrijgbaar. Samsung levert bij alle modellen een goede stylus mee.

Lees ook: Zo gaat je tablet (véél) langer mee!

Samsung Galaxy Tab S10 Ultra

Als je graag op een heel grote tablet werkt, is de Samsung Galaxy Tab S10 Ultra een logische keuze. Het amoledscherm heeft een indrukwekkend schermdiagonaal van 14,6 inch. Lees hierop bijvoorbeeld de digitale krant, speel 3D-videospelletjes of creëer eigen animaties. Dankzij een respectabele resolutie van 2960 × 1848 pixels verschijnen foto's, video's en webpagina's scherp in beeld. Ondanks de behoorlijke omvang valt het gewicht van 723 gram mee. De behuizing voldoet aan de IP68-norm en is dus waterdicht. Er is bij dit product een stylus inbegrepen.

De Galaxy Tab S10 Ultra heeft dezelfde processor als de eerder besproken Galaxy Tab S10+. Goed nieuws, want deze MediaTek Dimensity 9300+-chipset biedt prima prestaties. De versies met 256 GB (grijs/zilver) en 512 GB (grijs/zilver) opslag hebben 12 GB werkgeheugen. Doe je veel geavanceerde taken tegelijkertijd, dan haal je met het 1 TB-model (grijs) een tablet met 16 GB RAM in huis. De Galaxy Tab S10 Ultra is eventueel ook inclusief 5G-simkaartslot te koop. Lees hier een uitgebreide review op ID.nl.

Lenovo Idea Tab Pro (ZAE40020SE)

Voor alledaags gebruik is deze recent verschenen tablet prima geschikt. De scherp geprijsde Lenovo Idea Tab Pro heeft een groot 12,7inch-scherm met 2944 × 1840 pixels. Dat is een prettig formaat voor taken als webwinkelen, bankieren, video's streamen en natuurlijk internetten. Bovendien zijn de acht rekenkernen van de MediaTek Dimensity 8300-processor snel genoeg om spelletjes uit de Play Store soepel te verwerken. De snelste core is afgeregeld op een respectabele kloksnelheid van 3,35 GHz. Verder heeft de tablet 8 GB werkgeheugen.

Onder de motorkap bevindt zich een opslagdrager van 256 GB. Hierop is Android 14 voorgeïnstalleerd. Wil je meer lokale opslag, dan prik je een microSD-kaart van maximaal 1 TB in de behuizing. Ten opzichte van diverse andere tablets in deze prijsklasse onderscheidt de Idea Tab Pro zich met een behoorlijk geluid. Hiervoor zijn er vier speakers van de bekende audiofabrikant JBL ingebouwd. Lenovo levert bij dit product een stylus mee.

▼ Volgende artikel
Meer detail, beter geluid: waarom de gehoortest van je koptelefoon écht verschil maakt
© sawaratch
Huis

Meer detail, beter geluid: waarom de gehoortest van je koptelefoon écht verschil maakt

Steeds meer draadloze in-ears en koptelefoons bieden in hun app een test die de weergave aanpast aan je gehoor. "Maar ik ben helemaal niet slechthorend," denk je misschien. Toch is zo'n functie best handig. Waarom, dat lees je hier.

In dit artikel hebben we het over de gehoortests die veel fabrikanten tegenwoordig bieden in de apps van draadloze oordoppen en draadloze hoofdtelefoons. Dit ga je lezen: • Wat wordt er juist getest? • Waarom je gehoor toch niet zo goed is • Welke merken bieden zo'n functie aan? • Een andere aanpak: meten

Ook interessant: Welke draadloze oortjes passen bij mij?

Als je bij een gehoortest (formeel: een audiogram) denkt aan een bezoek aan de audioloog of gespecialiseerde arts, dan heb je natuurlijk niet ongelijk. Bij acute hoorschade of een sterke terugval van wat je kunt horen, kom je bij zo'n specialist terecht.

Het doel van zo'n onderzoek is bepalen welke frequenties iemand nog hoort. Het normale 'bereik' van een mens wordt vaak omschreven als lopende van 20 Hz (een zeer lage bastoon) tot een hele hoge 20.000 Hz of 20 kHz. Dit bereik is wel heel theoretisch. Er bestaan grote fysieke verschillen tussen mensen en hierdoor bestaat er een enorme variatie in wat iemand kan horen. 

©Denon

Grafische voorstelling van een gehoorcurve in de Denon-app.

Waarom je gehoor toch niet zo goed is

Bovendien is 20 tot 20.000 kHz het meestal optimale scenario. Volwassenen halen het bijna nooit, want al vanaf een jonge leeftijd neemt het gehoor af. Volgens sommige bronnen begin je zelfs vanaf 18-20 jaar frequenties te 'verliezen'. Het is een natuurlijk proces, dat vooral de hoogste en laagste frequenties aantast. Wel is die terugval aanvankelijk heel beperkt en subtiel.  

Het woord 'verliezen' is dus eigenlijk niet zo geschikt, want eerst word je minder gevoelig voor een bepaalde toon.  Je kunt die frequentie dus nog wel horen, als het maar luid genoeg weerklinkt. Maar omdat dit terugval meestal geleidelijk is, valt het minder op. Je beluistert ook zelden één geïsoleerde toon, maar complexer geluid, zoals muziek met veel instrumenten en gezang. Dan merk je niet op dat de hi-hat van de drum iets minder uit de mix springt.  

Als het gehoorverlies iets toeneemt, kan het wel zijn dat muziek minder ruimtelijk of driedimensionaal overkomt. Dat komt omdat heel hoge tonen geluidsinformatie bevatten die ons brein iets vertelt over de ruimte waarin gespeeld wordt. Wanneer je bassen minder goed hoort, kunnen stemmen of muziek dun klinken.

Wat doet een gehoorfunctie in een app?

Het geleidelijk minder gevoelig worden voor bepaalde frequenties is wat functies zoals Personi-Fi bij JBL of Geluidspersonalisatie van Teufel proberen aan te pakken. Via een test in een app wordt achterhaald welke frequenties je minder goed hoort. Veel fabrikanten vertrouwen hiervoor op een test afkomstig van een gespecialiseerd bedrijf, zoals AudioDo of Mimi. Dit Duits technologiebedrijf biedt ook een eigen app aan (enkel iOS) waarmee je jouw gehoor kunt testen. Bij Sennheiser vind je er eentje voor zowel iPhones als Android-apparaten.

©Jamie Biesemans

The Personi-Fi-test, in de JBL Headphones-app, neemt wat tijd in beslag.

Niet elke test is hetzelfde, maar meestal moet je in de app aangeven of je biepjes nog hoort die steeds stiller worden. Dat gebeurt bij sommige tests tegen een achtergrond van ruis. Dat maakt het net wat moeilijker, maar meet wel realistisch of je een bepaalde frequentie hoort als er ook ander geluid is.

Als het resultaat je niet bevalt maar je toch niet helemaal tevreden bent met de standaardklank, kun je de test opnieuw doen. Denk er daarbij aan dat je gehoor ook beïnvloed wordt door zaken als de pasvorm van je oortjes, vermoeidheid, omgevingsgeluid en zelfs je houding.

Op basis van de testresultaten wordt een geluidspreset gecreëerd die de frequenties die je minder goed hoort versterkt. Het doel is te zorgen dat je alle frequenties op hetzelfde niveau waarneemt. Na de test kun je meestal de preset in- en uitschakelen terwijl een track speelt. Dan pas hoor je goed wat je mist.

Welke merken bieden het aan?

Steeds meer merken bieden een soort gehoortest aan in hun app. JBL is er duidelijk een grote fan van, want JBL's eigen Personi-Fi en Personi-Fi 2 vind je op heel wat apparaten. Naast Teufel bieden onder meer Beyerdynamic, Creative, Focal, Nothing, Skullcandy een test van Mimi aan. Het 'personal sound' van AudioDo vind je onder meer bij de Clam Elite van Fresh 'n Rebel en bij PSB.

©Fresh 'n Rebel

De Audiodo-test helpt je een betere geluid te krijgen bij een Fresh 'n Rebel-hoofdtelefoon.

In de Sound Connect-app van Sony vind je een iets andere aanpak. Je speelt een lied naar keuze, waarbij je in de app vijf opties krijgt die een iets andere klank bieden. Kies je een van de vijf, dan krijg je opnieuw vijf opties om de weergave fijn af te regelen. Dit mag dan wel niet een echte gehoortest zijn, het brengt je wel bij een klankweergave die je misschien beter ligt. De Sound Connect-app gebruik je met bijna alle Sony-hoofdtelefoons en -oordoppen, waaronder de populaire WH-1000XM5 en WF-1000XM5.

Een andere aanpak: meten

Bij de tests waar het hierboven over ging, moet je zelf aangeven of je een bepaalde toon hoort. Er is echter ook een andere methode. Sommige fabrikanten hebben in hun oordoppen of koptelefoons een soort automatisch meetsysteem ingebouwd dat bepaalde zaken van het gehoor zelf kan meten. 

Bose bijvoorbeeld biedt de CustomTune-functie aan bij zijn draadloze oordoppen. Doe je de Bose-oortjes in, dan klinkt er heel even een geluid dat doet denken aan een krekel. Microfoons in de oordoppen meten de minireflecties in je oor, wat informatie geeft over hoe jouw fysieke gehooreigenschappen (zoals de grootte en lengte van de gehoorgang) bepalen wat je juist hoort. 

©Denon

De Denon Headphones-app creëert via een meting persoonlijk geluid.

Bij Denon's PerL-oordoppen wordt technologie van Nura ingezet om je oren aan een uitgebreide meting te onderwerpen. Dit is een test waarbij je gewoon moet luisteren. Net zoals bij Bose meten de oortjes zelf en wordt er een aangepaste geluidspreset gebouwd. Het interessante aan deze techniek is dat het niet enkel frequenties meet die je minder goed hoort, maar ook kan bepalen of je sommige tonen net te hard binnenkrijgt. 

Welke techniek er precies toegepast wordt is minder belangrijk. Wel loont het de moeite om een functie die je gehoor test uit te proberen, zelfs al denk je niet echt last te hebben van gehoorschade of -verlies. Onvermijdelijk mis je toch iets, al valt het misschien niet op. Een persoonlijk geluidsfunctie kan je echt helpen om een betere klankkwaliteit en ruimtelijkheid te ervaren.

Nieuwe oorkussens nodig

Voor je koptelefoon?