ID.nl logo
XPENG G9 - Chinese super-SUV combineert luxe en betaalbaarheid
Mobiliteit

XPENG G9 - Chinese super-SUV combineert luxe en betaalbaarheid

De Chinese autofabrikant XPENG gooit hoge ogen met zijn nieuwe elektrische SUV, de G9. Deze auto biedt een indrukwekkende hoeveelheid luxe en innovatieve tech, maar dan voor een fractie van de prijs van Europese concurrenten als Mercedes, BMW en Audi. Met zijn enorme actieradius, supersnelle laadsnelheid en uitgebreide connected features zet de G9 de gevestigde orde flink onder druk.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Je kunt er niet omheen: Chinese automerken maken een enorme opmars. Logisch ook, want de vraag naar EV’s was niet eerder zo hoog en de gevestigde orde heeft moeite om voldoende te innoveren tegen een ook nog eens schappelijke eindprijs. Toch hanteren ook de nieuwkomers allemaal een eigen strategie. Waar BYD kiest voor toegankelijke luxe, mikt NIO duidelijk op de premiumklasse. Het hier nog redelijk onbekende merk XPENG probeert van beide markten een graantje mee te pikken. Onze partner Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed onlangs met één van de voorlopig twee modellen: de G9.

Vleugeldeuren? Ja echt!

XPENG heeft vier vestigingen in Nederland: een Flagship Store in The Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam en drie zogenoemde 'Centers' in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Vanuit die laatste worden voorlopig twee modellen geleverd: de P7 en G9.

De P7 is een chique sedan die concurreert met de Tesla Model 3 en de Polestar 2. Het onderscheidende vermogen? Snufjes als een XPENG-assistent in de auto, hoogwaardige technologie die onder meer wordt ingekocht bij merken als Brembo en de mogelijkheid om voor een 'Wing edition' te kiezen. In dat geval rust het merk jouw P7 uit met vleugeldeuren.

Het andere model, de G9, is een behoorlijk forse SUV in de klasse van de Mercedes EQE en de NIO EL7. Wapenfeiten? Heel veel voor relatief weinig. Zo bedraagt de instapprijs net geen 58.000 euro. En dan krijg je niet alleen een forse accu, maar vooral een auto van net geen 4,90 meter lang, 1,94 meter breed en 1,68 meter hoog. Daarmee is-ie op de lengte na net iets forser dan een EQE, maar ook compacter dan de EL7 van NIO.

Wat je nog meer krijgt, standaard? Ledkoplampen en dito dagrijverlichting met een kenmerkende signatuur aan de voor- en achterkant, privacy glass vanaf de B-stijl, 19-inch lichtmetalen wielen en zogenaamde frameloze portieren met een automatische soft close-functie.

Twee 15-inch displays

Er is nergens op bespaard, en dat geldt ook voor het interieur. In de G9 stijg je aan boord van een echte SUV. Je zit op chique fauteuils en kijkt uit over een fraai gestileerd binnenste. Wat direct opvalt? De brede middentunnel, maar voornamelijk een gigantische aflegruimte met twee draadloze telefoonladers. En o ja, de twee aan elkaar geplakte 15-inch lcd-schermen natuurlijk: een voor de bestuurder en de andere voor de passagier. Dankzij een speciale coating kun je als bestuurder niet op het rechter display kijken, en dat is niet zonder reden. Apps als YouTube, TikTok en een browser zorgen namelijk voor het nodige vertier voor de bijrijder.

Sterker nog: dankzij een speciale make-upfunctie kun je via het scherm zelfs de kleurtemperatuur van de extra grote make-upspiegel instellen. Eén druk op de knop en de stoel gaat zelfs naar een speciale make-upstand. Om de neus op deze manier te poederen dien je overigens wel een kleine 4000 euro af te tikken voor het Premium Seat&Audio Pack.

Dan krijg je extra comfortabele stoelen met een verlengbaar zitvlak, een serieus goede massagefunctie, maar ook zaken als nappaleren bekleding. Niet alleen op de stoelen, maar ook op het dashboard. Muziekliefhebber? XPENG monteert in dat geval ook een 2000 watt audiosysteem van Dynaudio, en dat klinkt absoluut fenomenaal. Zuiver, vol, maar vooral in balans.

Ruime caravantrekker

Het Premium Seat&Audio Pack zorgt er ook voor dat de zeer riante tweede zitrij niet wordt overgeslagen. Je krijgt dan twee individueel verstelbare buitenste zitplaatsen met een verlengbaar zitvlak en een massagefunctie.

De bagageruimte meet een inhoud van 660 liter en is eenvoudig te vergroten naar een maximum van net geen 1,6 kuub. Een kofferruimte onder de motorkap heeft-ie ook, en daar kan ook nog eens 71 liter worden opgeborgen. Iets te trekken? Elke G9 mag maximaal 1500 kg trekken en er kan zelfs af-fabriek worden geopteerd voor een keurig elektrisch wegklapbare trekhaak. Kies je voor de Performance-versie, dan kent de luchtvering zelfs een speciale ‘trekmodus’.

Huzarenstukje

Qua afwerking? Geweldig, zij het niet zo verfijnd als de NIO EL7 of de Duitse concurrentie. De XPENG presteert op dat vlak net even iets minder, maar nog steeds bovengemiddeld. De werking van de twee touchscreens? Beter dan al zijn concurrenten! Dankzij de krachtige processor vlieg je in een razend tempo door alle instellingen en mogelijkheden. De navigatie werkt duidelijk en snel, en is zelfs in staat tot het uitstippelen van een route via snelladers. Oké, eerlijk is eerlijk: in de praktijk liet-ie op dat vlak wel wat steken vallen, maar continue updates middels een internetverbinding moeten hier soelaas bieden.

De twee lcd-displays mogen dan deels het onderscheid maken, het werkelijke huzarenstukje van de G9 is de aandrijftechniek. De instapper, de Standard Range, beschikt over een net geen 80kWh-accu waarmee je maximaal 460 km kunt rijden, terwijl de Long Range-variant met zijn 100kWh-batterij er zelfs 570 km uit kan persen.

Beide auto’s hebben dan een 313 pk en 430 Nm sterke elektromotor op de achteras. Er is ook een Performance-versie met een extra elektromotor op de vooras en een totaal vermogen van 550 pk en 717 Nm. De Standard en Long Range doen 6,4 seconden over het sprintje naar de 100 km/u, terwijl de Performance daar slechts 3,9 seconden voor nodig heeft. Voor deze test reden we met de middelste uitvoering, de Long Range voorzien van het Premium Seat&Audio Pack, een auto die onderaan de streep net geen 66.000 euro kost.

Oplaadkanon: 318 kW!

Net als de Porsche Taycan en diverse Kia's en Hyundais, beschikt de G9 standaard over 800volt-technologie. Dat zorgt ervoor dat de auto's in een razendsnel tempo zijn bij te laden met minimaal 260 kW vermogen voor de instap-accu en maar liefst 300 kW voor de grote accupakketten. In de praktijk? 318 kW! De G9 bleek gedurende de test – die gedurende de winterkou plaatsvond – een absolute recordhouder.

Niet eerder zagen we dergelijke snelheden passeren. Het zorgt dan ook voor een 10-80%-lading in slechts 20 minuten. Dat is razendsnel voor een auto met een 100kWh-accu. Ter vergelijking: de BMW iX heeft het dubbele nodig, en ook de Mercedes EQE heeft bijna een kwartier langer nodig. Premium hoogwaardige technologie die XPENG je dus geeft, en dat voor letterlijk een fractie van de prijs. Het opladen gaat daarnaast stabiel dankzij de actieve batterijverwarming én -koeling, zodat je ook in de winterkou niet voor verrassingen komt te staan.

Matige rechtuit-stabiliteit

Eenmaal op pad met de G9 valt al snel op dat de vrij lage zitpositie in de auto in combinatie met de hogere carrosserie een erg prettige is. Je hebt aan de ene kant een fijn overzicht over het verkeer en zelfs de carrosserie dankzij de grote spiegels, maar je zit ook uitgerust en naar wens zelfs enigszins sportief achter het stuur.

Het sturen gaat vrij licht, maar precies en met voldoende feedback. De hele set-up doet op dat vlak denken aan die van Mercedes. En daar blijft het niet bij, want ook de rijeigenschappen sluiten hierbij aan. Er is sprake van een prettig en uitgebalanceerd geheel waar genoeg ruimte voor rij- en veercomfort wordt gecombineerd met voldoende wendbaarheid en dynamiek.

Het enige waar XPENG echt even aan moet werken, is de matige – en soms zelfs dramatische – rechtuit-stabiliteit. Er lijkt gewicht in de neus te ontbreken en vooral met een stevig windje wil de hoge koets al snel een loopje nemen met de toch dik 2 ton zware G9. 

Zuinig of liever beestachtig?

De 313 pk sterke elektromotor op de achteras is meer dan adequaat en past prima bij het karakter van de auto. Zeker in combinatie met de verrassend lage energieconsumptie van gemakkelijk 21 à 22 kWh/100 km in de praktijk. Dat betekent een reële range van 450 km op een volle acculading voor de Long Range RWD.

De Performance-versie rijdt nagenoeg hetzelfde, zij het op de limieten iets harder gedempt. De intelligente twee-kamer luchtvering is echter kundig genoeg om comfort en dynamiek te combineren, en dat is zeker met de grotere 21-inch wielen een welkome feature. Met 550 pk is de Performance daarnaast een absoluut beest, en zeker in de sportmodus is de G9 in staat tot het verzetten van bergen.

De stuurinstallatie geeft net even iets meer feedback, en ook de rechtuit-stabiliteit van de Performance is beter. Uiteraard lust de Performance wel wat meer stroom, maar met een gemiddeld testverbruik van 24 kWh/100 km haal je nog steeds een kleine 400 km met een volle accu.

Goed, maar niet perfect

De XPENG G9 mag dan een zeer interessante auto zijn, zeker als je kijkt naar formaat, uitrusting, techniek én de prijs, maar perfect is-ie zeker niet. Met name de autonome technologie, zoals de overgevoelige adaptieve cruisecontrol bijvoorbeeld, of de hyperactieve bestuurdersmonitor die bij een klein gaapje al begint te miepen, is ronduit ondermaats. Tel daar de matige rechtuitstabiliteit bij op en we hebben een aantal verbeterpunten te pakken. Niettemin is de G9 een ronduit concurrerende auto die op het vlak van efficiency en oplaadtechniek de concurrentie in het stof laat bijten. En dat is een verdraaid knappe prestatie.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs
© Tim Allen
Huis

Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Een all-in-one-printer is een handig apparaat voor het scannen, kopiëren en printen van documenten en foto's. De allerbeste afdrukkwaliteit krijg je met een laserprinter. Wij vonden vijf betaalbare modellen voor je.

Een laserprinter maakt gebruik van toner in plaats van inkt om afdrukken te produceren. Toner is een fijn poeder dat met hoge temperaturen op het papier wordt gesmolten. Dit proces zorgt ervoor dat je met grote toners kunt printen, wat betekent dat je langere tijd kunt blijven afdrukken zonder de toner te hoeven vervangen. Laserprinters zijn vaak snel en efficiënt, waardoor ze uitstekend zijn voor gebruik op kantoor. Maar ook als je thuis veel print, bijvoorbeeld als zzp'er, kan een laserprinter uitkomst bieden.

HP Color Laser 179fnw

De HP Color Laser MFP 179fnw is een van de kleinste kleurenlaserprinters in zijn klasse en is daardoor ideaal voor thuisgebruik en plekken waar niet veel plek voor een printer is. Met functies zoals printen, scannen, kopiëren en zelfs nog faxen biedt deze 4-in-1 printer een hoop veelzijdigheid. De afdruksnelheid bedraagt tot 18 pagina's per minuut in zwart-wit en 4 ppm in kleur, met een resolutie van 600 x 600 dpi.

Dankzij de automatische documentinvoer (ADF) voor 40 pagina's en wifi-verbinding is deze printer gebruiksvriendelijk en multi-inzetbaar. Hoewel de afdruksnelheid lager ligt dan bij sommige concurrenten, is zijn compacte formaat juist een pluspunt.

Brother DCP 1610W

De Brother DCP-1610W is een compacte zwart-wit laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van 20 pagina's per minuut en een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij haarscherpe resultaten. Dankzij wifi-connectiviteit kunnen meerdere gebruikers eenvoudig draadloos printen.

De papierlade biedt plaats aan 150 vellen en het apparaat is voorzien van anti-jam-technologie om papierstoringen tot een minimum te beperken. In vergelijking met de HP Color Laser MFP 179fnw biedt deze printer geen kleurafdrukken, maar hij is wel een stuk sneller met zijn afdrukken.

HP Laserjet Pro 2Z622

De HP LaserJet Pro 2Z622 is geschikt voor onder meer kantooromgevingen. Met afdruksnelheden tot 42 pagina's per minuut en functies zoals dubbelzijdig printen, scannen, kopiëren en faxen is dit een lekker veelzijdige 4-in-1-laserprinter. Het apparaat ondersteunt zowel bekabelde als draadloze netwerken en biedt geavanceerde beveiligingsfuncties.

Canon i-SENSYS MF272wd

De Canon i-SENSYS MF272dw is een monochrome laserprinter en drukt af met en snelheid van 29 pagina's per minuut. Met een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij snelle en scherpe resultaten. Dankzij automatische dubbelzijdige afdrukken, wifi- en ethernetverbinding is hij veelzijdig inzetbaar.

In vergelijking met de Brother DCP-1610W levert deze Canon i-SENSYS MF272dw snellere prestaties en meer connectiviteitsopties, hoewel hij geen kleurendruk ondersteunt; dan moet je toch echt bij de HP Color Laser MFP 179fnw zijn.

Xerox B225 A4

De Xerox B225 is een zwart-wit all-in-one-laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van maar liefst 34 pagina's per minuut en een eerste afdruktijd van slechts 6,4 seconden is hij goed in te zetten als je veel en vaak print. De printer beschikt over automatische dubbelzijdige afdrukken, een papierlade voor 250 vellen en kan via wifi of een vaste netwerkverbinding met je thuisnetwerk worden verbonden.

▼ Volgende artikel
Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan
Gezond leven

Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan

Garmin heeft de Instinct 3 - Tactical Edition aangekondigd, een nieuwe serie tactische smartwatches die verkrijgbaar zijn met een AMOLED-scherm of een display op zonne-energie.

De smartwatches zijn volgens Garmin ontworpen voor gebruik in uitdagende omgevingen en voorzien van een met metaal versterkte rand voor extra duurzaamheid, een rucking-activiteit voor training en ingebouwde LED-verlichting op zowel de 45mm als 50mm modellen. De batterijduur van het AMOLED-model kan oplopen tot 24 dagen in smartwatchmodus, terwijl de modellen op zonne-energie onder ideale omstandigheden onbeperkt kunnen functioneren.

Robuust ontwerp

De Instinct 3 - Tactical Edition is voorzien van een stevige constructie met een metalen versterkte rand, een behuizing van met vezels versterkt polymeer en een krasbestendig scherm. De smartwatches zijn gebouwd volgens de MIL-STD 810 norm voor thermische en schokbestendigheid en zijn waterdicht tot 100 meter. De ingebouwde zaklamp biedt variabele lichtsterktes, een groene modus om het natuurlijke nachtzicht te behouden en een stroboscoopmodus voor locatiebepaling in moeilijk terrein. Voor nachtelijk gebruik is er een NVG-modus (Night Vision Goggle) die het scherm dimt tot een niveau dat functioneel blijft voor de gebruiker maar vrijwel onzichtbaar is voor anderen.

Uitgebreide functionaliteit

De Instinct 3 - Tactical Edition beschikt over diverse speciale functies, waaronder rucking-activiteit waarmee gebruikers het gewicht van hun bepakking kunnen invoeren voor beter inzicht in hun fysieke inspanning. Deze functie kan ook worden gebruikt bij activiteiten zoals trailrunning, wandelen en hiken. Alle modellen bevatten de Applied Ballistics solver en zijn compatibel met de Applied Ballistics Quantum app.

De smartwatches zijn verkrijgbaar in twee formaten: 45mm of 50mm met display op zonne-energie, en een 50mm-variant met AMOLED-scherm. De zonne-efficiëntie is verbeterd met een grotere, efficiëntere zonnelens. Vergeleken met het vorige model heeft het nieuwe 50mm model op zonne-energie een vijf keer langere batterijduur in GPS-modus bij opladen via zonlicht.

De smartwatch biedt multi-band GPS met SatIQ technologie voor nauwkeurige positiebepaling met geoptimaliseerde batterijduur. Voor gezondheidsmonitoring houdt de Instinct 3 stappen, hartslag, slaap, zuurstofsaturatie via de pols, hartslagvariabiliteit en meer bij.

Gebruikers ontvangen e-mails, sms'jes en meldingen direct op het horloge wanneer dit is gekoppeld met een compatibele Apple of Android smartphone.

Navigatie en veiligheid

Gebruikers kunnen navigeren met een 3-assig kompas, barometrische hoogtemeter en multi-band GPS. De Instinct 3 kan worden gekoppeld met de Garmin Explore App voor gedetailleerde kaarten, waypoints en routes.

Voor gebruik op gevoelige locaties biedt de Stealth Mode de mogelijkheid om draadloze communicatie uit te schakelen terwijl het horloge nog steeds activiteitsgegevens verzamelt zonder locatiegegevens op te slaan. De Kill Switch kan alle gebruikersgeheugen wissen als de veiligheid in het geding komt. Andere functies zijn weergave van twee posities tegelijkertijd op één scherm, Jumpmaster en geprojecteerde waypoints.

Trainingsfuncties

De Instinct 3 - Tactical Edition bevat sportapps voor rucken, wandelen, hardlopen, klimmen, jagen, skiën en meer. De TracBack-functie helpt bij het uitstippelen van een route terug naar het beginpunt. Naast buitensportapps bevat de smartwatch ook apps voor HIIT, cardio, hardlopen op binnen- en buitenbanen, basketbal en andere activiteiten.

Gebruikers kunnen trainingsplannen volgen met Garmin Coach voor hardlopen en fietsen, of workouts maken uit meer dan 1.600 oefeningen in de Garmin Connect app. De smartwatch volgt ook intensiteitsminuten, VO2 max en hersteltijd.

Veiligheidsfuncties zoals incidentdetectie en Assistance kunnen een bericht met de GPS-locatie van de gebruiker naar contactpersonen sturen in noodsituaties, wanneer het horloge gekoppeld is met een smartphone.

Beschikbaarheid en prijzen

Het Instinct 3 - Tactical Edition AMOLED-model is vanaf 30 april te bestellen op Garmin.com voor een adviesprijs van 599,99 euro. De modellen op zonne-energie beginnen bij een adviesprijs van 499,99 euro.

Bekijk andere Garmin-producten op Kieskeurig.nl: