ID.nl logo
XPENG G9 - Chinese super-SUV combineert luxe en betaalbaarheid
Mobiliteit

XPENG G9 - Chinese super-SUV combineert luxe en betaalbaarheid

De Chinese autofabrikant XPENG gooit hoge ogen met zijn nieuwe elektrische SUV, de G9. Deze auto biedt een indrukwekkende hoeveelheid luxe en innovatieve tech, maar dan voor een fractie van de prijs van Europese concurrenten als Mercedes, BMW en Audi. Met zijn enorme actieradius, supersnelle laadsnelheid en uitgebreide connected features zet de G9 de gevestigde orde flink onder druk.

Watch on YouTube

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Je kunt er niet omheen: Chinese automerken maken een enorme opmars. Logisch ook, want de vraag naar EV’s was niet eerder zo hoog en de gevestigde orde heeft moeite om voldoende te innoveren tegen een ook nog eens schappelijke eindprijs. Toch hanteren ook de nieuwkomers allemaal een eigen strategie. Waar BYD kiest voor toegankelijke luxe, mikt NIO duidelijk op de premiumklasse. Het hier nog redelijk onbekende merk XPENG probeert van beide markten een graantje mee te pikken. Onze partner Irwin Versteegh van InstaAutoVlog reed onlangs met één van de voorlopig twee modellen: de G9.

Vleugeldeuren? Ja echt!

XPENG heeft vier vestigingen in Nederland: een Flagship Store in The Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam en drie zogenoemde 'Centers' in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Vanuit die laatste worden voorlopig twee modellen geleverd: de P7 en G9.

De P7 is een chique sedan die concurreert met de Tesla Model 3 en de Polestar 2. Het onderscheidende vermogen? Snufjes als een XPENG-assistent in de auto, hoogwaardige technologie die onder meer wordt ingekocht bij merken als Brembo en de mogelijkheid om voor een 'Wing edition' te kiezen. In dat geval rust het merk jouw P7 uit met vleugeldeuren.

Het andere model, de G9, is een behoorlijk forse SUV in de klasse van de Mercedes EQE en de NIO EL7. Wapenfeiten? Heel veel voor relatief weinig. Zo bedraagt de instapprijs net geen 58.000 euro. En dan krijg je niet alleen een forse accu, maar vooral een auto van net geen 4,90 meter lang, 1,94 meter breed en 1,68 meter hoog. Daarmee is-ie op de lengte na net iets forser dan een EQE, maar ook compacter dan de EL7 van NIO.

Wat je nog meer krijgt, standaard? Ledkoplampen en dito dagrijverlichting met een kenmerkende signatuur aan de voor- en achterkant, privacy glass vanaf de B-stijl, 19-inch lichtmetalen wielen en zogenaamde frameloze portieren met een automatische soft close-functie.

Twee 15-inch displays

Er is nergens op bespaard, en dat geldt ook voor het interieur. In de G9 stijg je aan boord van een echte SUV. Je zit op chique fauteuils en kijkt uit over een fraai gestileerd binnenste. Wat direct opvalt? De brede middentunnel, maar voornamelijk een gigantische aflegruimte met twee draadloze telefoonladers. En o ja, de twee aan elkaar geplakte 15-inch lcd-schermen natuurlijk: een voor de bestuurder en de andere voor de passagier. Dankzij een speciale coating kun je als bestuurder niet op het rechter display kijken, en dat is niet zonder reden. Apps als YouTube, TikTok en een browser zorgen namelijk voor het nodige vertier voor de bijrijder.

Sterker nog: dankzij een speciale make-upfunctie kun je via het scherm zelfs de kleurtemperatuur van de extra grote make-upspiegel instellen. Eén druk op de knop en de stoel gaat zelfs naar een speciale make-upstand. Om de neus op deze manier te poederen dien je overigens wel een kleine 4000 euro af te tikken voor het Premium Seat&Audio Pack.

Dan krijg je extra comfortabele stoelen met een verlengbaar zitvlak, een serieus goede massagefunctie, maar ook zaken als nappaleren bekleding. Niet alleen op de stoelen, maar ook op het dashboard. Muziekliefhebber? XPENG monteert in dat geval ook een 2000 watt audiosysteem van Dynaudio, en dat klinkt absoluut fenomenaal. Zuiver, vol, maar vooral in balans.

Ruime caravantrekker

Het Premium Seat&Audio Pack zorgt er ook voor dat de zeer riante tweede zitrij niet wordt overgeslagen. Je krijgt dan twee individueel verstelbare buitenste zitplaatsen met een verlengbaar zitvlak en een massagefunctie.

De bagageruimte meet een inhoud van 660 liter en is eenvoudig te vergroten naar een maximum van net geen 1,6 kuub. Een kofferruimte onder de motorkap heeft-ie ook, en daar kan ook nog eens 71 liter worden opgeborgen. Iets te trekken? Elke G9 mag maximaal 1500 kg trekken en er kan zelfs af-fabriek worden geopteerd voor een keurig elektrisch wegklapbare trekhaak. Kies je voor de Performance-versie, dan kent de luchtvering zelfs een speciale ‘trekmodus’.

Huzarenstukje

Qua afwerking? Geweldig, zij het niet zo verfijnd als de NIO EL7 of de Duitse concurrentie. De XPENG presteert op dat vlak net even iets minder, maar nog steeds bovengemiddeld. De werking van de twee touchscreens? Beter dan al zijn concurrenten! Dankzij de krachtige processor vlieg je in een razend tempo door alle instellingen en mogelijkheden. De navigatie werkt duidelijk en snel, en is zelfs in staat tot het uitstippelen van een route via snelladers. Oké, eerlijk is eerlijk: in de praktijk liet-ie op dat vlak wel wat steken vallen, maar continue updates middels een internetverbinding moeten hier soelaas bieden.

De twee lcd-displays mogen dan deels het onderscheid maken, het werkelijke huzarenstukje van de G9 is de aandrijftechniek. De instapper, de Standard Range, beschikt over een net geen 80kWh-accu waarmee je maximaal 460 km kunt rijden, terwijl de Long Range-variant met zijn 100kWh-batterij er zelfs 570 km uit kan persen.

Beide auto’s hebben dan een 313 pk en 430 Nm sterke elektromotor op de achteras. Er is ook een Performance-versie met een extra elektromotor op de vooras en een totaal vermogen van 550 pk en 717 Nm. De Standard en Long Range doen 6,4 seconden over het sprintje naar de 100 km/u, terwijl de Performance daar slechts 3,9 seconden voor nodig heeft. Voor deze test reden we met de middelste uitvoering, de Long Range voorzien van het Premium Seat&Audio Pack, een auto die onderaan de streep net geen 66.000 euro kost.

Oplaadkanon: 318 kW!

Net als de Porsche Taycan en diverse Kia's en Hyundais, beschikt de G9 standaard over 800volt-technologie. Dat zorgt ervoor dat de auto's in een razendsnel tempo zijn bij te laden met minimaal 260 kW vermogen voor de instap-accu en maar liefst 300 kW voor de grote accupakketten. In de praktijk? 318 kW! De G9 bleek gedurende de test – die gedurende de winterkou plaatsvond – een absolute recordhouder.

Niet eerder zagen we dergelijke snelheden passeren. Het zorgt dan ook voor een 10-80%-lading in slechts 20 minuten. Dat is razendsnel voor een auto met een 100kWh-accu. Ter vergelijking: de BMW iX heeft het dubbele nodig, en ook de Mercedes EQE heeft bijna een kwartier langer nodig. Premium hoogwaardige technologie die XPENG je dus geeft, en dat voor letterlijk een fractie van de prijs. Het opladen gaat daarnaast stabiel dankzij de actieve batterijverwarming én -koeling, zodat je ook in de winterkou niet voor verrassingen komt te staan.

Matige rechtuit-stabiliteit

Eenmaal op pad met de G9 valt al snel op dat de vrij lage zitpositie in de auto in combinatie met de hogere carrosserie een erg prettige is. Je hebt aan de ene kant een fijn overzicht over het verkeer en zelfs de carrosserie dankzij de grote spiegels, maar je zit ook uitgerust en naar wens zelfs enigszins sportief achter het stuur.

Het sturen gaat vrij licht, maar precies en met voldoende feedback. De hele set-up doet op dat vlak denken aan die van Mercedes. En daar blijft het niet bij, want ook de rijeigenschappen sluiten hierbij aan. Er is sprake van een prettig en uitgebalanceerd geheel waar genoeg ruimte voor rij- en veercomfort wordt gecombineerd met voldoende wendbaarheid en dynamiek.

Het enige waar XPENG echt even aan moet werken, is de matige – en soms zelfs dramatische – rechtuit-stabiliteit. Er lijkt gewicht in de neus te ontbreken en vooral met een stevig windje wil de hoge koets al snel een loopje nemen met de toch dik 2 ton zware G9. 

Zuinig of liever beestachtig?

De 313 pk sterke elektromotor op de achteras is meer dan adequaat en past prima bij het karakter van de auto. Zeker in combinatie met de verrassend lage energieconsumptie van gemakkelijk 21 à 22 kWh/100 km in de praktijk. Dat betekent een reële range van 450 km op een volle acculading voor de Long Range RWD.

De Performance-versie rijdt nagenoeg hetzelfde, zij het op de limieten iets harder gedempt. De intelligente twee-kamer luchtvering is echter kundig genoeg om comfort en dynamiek te combineren, en dat is zeker met de grotere 21-inch wielen een welkome feature. Met 550 pk is de Performance daarnaast een absoluut beest, en zeker in de sportmodus is de G9 in staat tot het verzetten van bergen.

De stuurinstallatie geeft net even iets meer feedback, en ook de rechtuit-stabiliteit van de Performance is beter. Uiteraard lust de Performance wel wat meer stroom, maar met een gemiddeld testverbruik van 24 kWh/100 km haal je nog steeds een kleine 400 km met een volle accu.

Goed, maar niet perfect

De XPENG G9 mag dan een zeer interessante auto zijn, zeker als je kijkt naar formaat, uitrusting, techniek én de prijs, maar perfect is-ie zeker niet. Met name de autonome technologie, zoals de overgevoelige adaptieve cruisecontrol bijvoorbeeld, of de hyperactieve bestuurdersmonitor die bij een klein gaapje al begint te miepen, is ronduit ondermaats. Tel daar de matige rechtuitstabiliteit bij op en we hebben een aantal verbeterpunten te pakken. Niettemin is de G9 een ronduit concurrerende auto die op het vlak van efficiency en oplaadtechniek de concurrentie in het stof laat bijten. En dat is een verdraaid knappe prestatie.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Nieuw van Sony:  WH-1000XM6 met verbeterde noise cancelling en duidelijker geluid
© Sony | Christopher Collie
Huis

Nieuw van Sony: WH-1000XM6 met verbeterde noise cancelling en duidelijker geluid

Sony introduceert de WH-1000XM6, de nieuwste draadloze koptelefoon in de bekende 1000X-serie. Het model bouwt voort op zijn voorganger met nog betere ruisonderdrukking, helderdere gesprekskwaliteit en meer comfort. De koptelefoon is vanaf mei verkrijgbaar voor 450 euro.

Noise cancelling met twaalf microfoons

De WH-1000XM6 gebruikt een nieuwe processor die de ruisonderdrukking in realtime aanpast. De koptelefoon beschikt over twaalf microfoons – vier keer zoveel als bij de WH-1000XM5 – en detecteert storende geluiden nauwkeuriger. De adaptieve algoritmes passen zich automatisch aan op basis van je omgeving en de luchtdruk.

Verbeterd draagcomfort en opvouwbaar ontwerp

Sony heeft het ontwerp aangepast met een bredere hoofdband en zachtere oorkussens van veganistisch leer. De pasvorm is ontworpen voor langdurig gebruik, zonder druk op het hoofd. Het opvouwbare frame is verstevigd met metaal en de case heeft nu een magnetische sluiting.

©Sony

Audio in studiokwaliteit

De nieuwe driverunit zorgt voor meer detail en helderheid. Dankzij ondersteuning voor LDAC en High-Resolution Audio Wireless levert de koptelefoon ook draadloos hoge geluidskwaliteit. Met DSEE Extreme worden gecomprimeerde audiobestanden in realtime opgewaardeerd. Voor ruimtelijk geluid is er ondersteuning voor 360 Reality Audio, inclusief een upmix-functie voor films.

Helder bellen met AI-gestuurde microfoons

Voor telefoongesprekken gebruikt de WH-1000XM6 zes beamforming-microfoons die achtergrondgeluid actief onderdrukken en je stem isoleren. Daardoor blijf je goed verstaanbaar, ook in rumoerige omgevingen.

©Sony

Slimme functies en snelladen

De koptelefoon ondersteunt multipoint-connectiviteit, LE Audio en schakelt automatisch tussen apparaten. Via de Sound Connect-app pas je het geluid aan, stel je equalizers in of gebruik je functies zoals Quick Access en Scene-based Listening. Opladen gaat snel: drie minuten laden is goed voor drie uur luisteren.

Prijs en beschikbaarheid

De Sony WH-1000XM6 is beschikbaar in drie kleuren: Black, Platinum Silver en Midnight Blue. De adviesprijs bedraagt 450 euro.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 waterdichte smartwatches met GPS-functie
Gezond leven

Waar voor je geld: 5 waterdichte smartwatches met GPS-functie

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Wanneer je met een smartwatch je gezondheid in de gaten wilt houden en bijvoorbeeld tijdens activiteiten je hartslag wilt meten, is het handig als zo'n slim horloge ook waterdicht is. En met een GPS-functie kun je ook goed bijhouden welke afstand je hebt afgelegd.

Een smartwatch is meer dan alleen een horloge: het is een slimme assistent om je pols. Met een smartwatch kun je eenvoudig meldingen van je smartphone ontvangen, zoals berichten, oproepen en agenda-afspraken. Veel modellen bieden daarnaast functies zoals stappentellen, hartslagmeting, slaapregistratie en GPS-tracking. Dat maakt ze ideaal voor wie zijn gezondheid en activiteiten wil bijhouden. Sommige horloges ondersteunen zelfs contactloos betalen of muziekbediening, zodat je minder vaak je telefoon uit je zak hoeft te halen.

Een ander belangrijk voordeel is de waterbestendigheid, wat bij smartwatches wordt aangeduid met een zogeheten ATM-classificatie. ATM staat voor 'atmosfeer' en geeft aan hoe hoog de druk op het horloge mag zijn. Een smartwatch met 5 ATM is bijvoorbeeld bestand tegen waterdruk die overeenkomt met 50 meter diepte. Dat betekent dat je ermee kunt douchen, zwemmen of in de regen lopen, maar dat de watch niet per se geschikt is voor diepzeeduiken.

Amazfit Cheetah Square

De Amazfit Cheetah Square is een smartwatch met een rechthoekig AMOLED-scherm van 1,75 inch. Het model biedt uitgebreide sportondersteuning met meer dan 150 modi en beschikt over dual-band GPS voor nauwkeurige plaatsbepaling. Daarnaast zijn er sensoren voor hartslag, SpO₂ (het percentage zuurstof in je bloed dat via een saturatiemeter wordt gemeten, en aangeeft hoeveel van je rode bloedcellen verzadigd zijn met zuurstof), slaap en stress. De behuizing is lichtgewicht en de horlogeband is van siliconen. De waterdichtheid van 5 ATM maakt hem geschikt voor gebruik in het water. De batterijduur varieert afhankelijk van het gebruik, met tot 8 dagen bij gemiddeld gebruik en tot 28 uur met GPS ingeschakeld.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 8 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,75 inch

Huawei Watch Fit 2

De Huawei Watch Fit 2 is een relatief compacte smartwatch met een AMOLED-display van 1,74 inch. Het model ondersteunt verschillende trainingsmodi en beschikt over sensoren voor onder andere hartslag, SpO₂ en slaapmonitoring. Hoewel deze watch geen ingebouwde GPS heeft, maakt hij gebruik van verbonden GPS via een smartphone. De batterijduur is met maximaal 10 dagen redelijk lang. De smartwatch is waterbestendig tot 5 ATM en is beschikbaar in verschillende edities en kleuren.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 10 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,74 inch

Fitbit Sense 2

De Fitbit Sense 2 biedt een combinatie van gezondheidsmetingen, zoals een ECG-app, cEDA-sensor voor stressdetectie en SpO₂-metingen. Het horloge is uitgerust met een 1,58 inch AMOLED-scherm en een ingebouwde GPS. De batterij gaat bij normaal gebruik ongeveer 6 dagen mee. Daarnaast is de Sense 2 waterbestendig tot 50 meter (5 ATM). Het model ondersteunt contactloze betalingen via Fitbit Pay, maar mist functies zoals muziekopslag of volledige ondersteuning voor apps van derden.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 6 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,58 inch

Garmin Venu 2

De Garmin Venu 2 heeft een 1,3 inch AMOLED-display en legt de nadruk op gezondheid en sport. De smartwatch beschikt over onder meer hartslagmeting, ademhalingsregistratie, Body Battery, stressmeting en Pulse Ox. GPS is ingebouwd, en de batterij gaat tot 11 dagen mee in smartwatch-modus. Bij gebruik van GPS en muziek is dit korter. Het horloge is waterdicht tot 5 ATM, wat standaard is voor dit soort toepassingen.

🚿 Waterdichtheid: 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 11 dagen
📱 Schermdiagonaal
: 1,3 inch

OnePlus Watch 2

De OnePlus Watch 2 draait op Wear OS 4 en gebruikt een dubbele chipsetstructuur om prestaties en batterijduur te balanceren. Met een 1,43 inch AMOLED-scherm, ondersteuning voor dual-band GPS, en sensoren voor hartslag en slaap is hij geschikt voor dagelijks gebruik. De batterijduur is echter niet heel lang, maar het horloge is wel IP68-gecertificeerd en bestand tegen waterdruk tot 5 ATM.

🚿 Waterdichtheid: IP68 / 5 ATM
🔋 Typische gebruiksduur
: Tot 100 uur
📱 Schermdiagonaal
: 1,43 inch