ID.nl logo
Waarom zijn Tesla's ruitenwissers zo slecht?
© Thorsten Nilson
Mobiliteit

Waarom zijn Tesla's ruitenwissers zo slecht?

Het is een van de meest gehoorde klachten van Tesla-rijders: de ruitenwissers. Of ze vegen razendsnel terwijl het helder weer is, of ze vegen traag terwijl het uit de hemel stort. Waarom krijgt Tesla de regensensor maar niet goed in de innovatieve elektrische auto’s?

Sinds juni 2024 hebben onder andere de Tesla Model 3 en Model Y een systeemupdate gekregen waardoor de ruitenwissersensoren iets beter werken. Het gaat om de 2024.14 Software Update, die verbeteringen toebrengt aan het onderliggende neural net voor de ruitenwissers. Deze belangrijke functie moet je via het touchscreen instellen op auto, net als de meeste modellen met automatische ruitenwissers.

De update regelt ook dat de sensoren de eerste seconden extra gevoelig zijn, zodat zelfs een typisch Nederlands motregentje opgemerkt wordt. Het systeem is alleen nog lang niet perfect en het blijft een zorgenkindje voor Tesla. Dat is best ironisch voor een bedrijf dat meer dan eens de grenzen van de auto-industrie heeft verlegd met zijn uitvindingen en ontwerpen.

Tesla is niet het enige bedrijf dat innoveert met elektrische auto’s. Lees meer over de revolutionaire solid state battery.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Zo werken regensensoren bij andere auto’s

De gemiddelde auto heeft tegenwoordig regensensoren, zelfs als de vierwieler wat betaalbaarder is dan een Tesla. Deze modellen gebruiken negen van de tien keer speciale sensoren om de voor- en achterruit schoon te houden, wanneer je de wissers op standje auto zet. Het gaat dan om een lichtsensor (vaak boven in het midden van de ruit verwerkt) die registreert hoeveel licht door de ruit wordt weerkaatst. Met meer regen op de sensor ziet het steeds minder licht, waardoor het de ruitenwissers harder laat vegen.

©Tricky Shark - stock.adobe.com

Hoe jouw Tesla regen detecteert

Tesla gebruikt dit systeem niet in zijn auto’s. In plaats daarvan detecteert een Tesla regen op de ruit via de camera’s van de AutoPilot. De informatie wordt doorgegeven aan het neural net en dat bepaalt wanneer de ruitenwissers aangaan en hoe snel ze vegen. Oftewel, het is AI en die maakt nog weleens een inschattingsfout bij een regenbui (of gebrek daaraan).

Eigenaar Elon Musk belooft al jaren beterschap. Zo schreef hij op X in 2019 dat er een ‘Deep Rain’ neural net wordt ontwikkeld, dat specifiek de AI beter gaat trainen om de ruitenwissers goed in te zetten. Die belofte kwam Musk niet na, waardoor het een grap onder Tesla-haters én fans is geworden, maar het klopt wel dat de fabrikant de afgelopen jaren updates heeft uitgevoerd om de ruitenwissers te verbeteren.

Tesla voerde ook een update uit bij hun Superchargers, waardoor andere EV’s ze nu ook kunnen gebruiken. Lees hoe je dat precies doet.

Tesla’s verbeteringen voor de ruitenwissers en sensoren

Aanvankelijk kon je in de Tesla-modellen alleen de ruitenwissers activeren via het touchscreen. Dat vonden veel rijders ongemakkelijk, omdat je dan best lang je ogen van de weg moet halen. In 2020 raakte een Duitse Teslarijder van de weg toen hij zijn ruitenwissersnelheid wilde instellen via het scherm. Hij schepte alleen wat bomen maar kreeg ook een bon van 200 euro en een rijontzegging van een maand. De ruitenwisserfunctie zit dan ook een beetje begraven in het touchscreenmenu, met de kanttekening dat je heel simpel een shortcut op het startmenu kunt maken voor de ruitenwissers.

©Sergey Kohl - stock.adobe.com

Tegenwoordig zijn er meer opties, want de ruitenwissers werken nu ook met een stemcommando. Verder zit er een multifunctionele knop op het stuurwiel en de ruitenwissers zijn een van de acties die je daarop kunt instellen.

Lasers als oplossing?

Tesla is niet van plan om zijn auto’s met standaard regensensoren uit te rusten in de nabije toekomst, wat betekent dat het probleem met de ruitenwissers voorlopig blijft bestaan. Ambitieus is het concern zeker om de ruiten schoon te krijgen. In 2021 werd een patent goedgekeurd om lasers in de motorkap van een Tesla te plaatsen. Het blijft voor nu een idee, maar Musks bedrijf zou daarmee ruitenwissers willen vervangen. Via een nieuw detectiesysteem zou vuil op het glas dan gespot worden, zodat de lasers het kunnen wegbranden. In theorie zijn de laserpulsen zo verfijnd dat ze niet het glas beschadigen, laat staan de inzittenden.

Tesla heeft nog geen plannen om deze lasers in een productiemodel te stoppen, maar er wordt door auto-experts wel gespeculeerd dat de techniek voor bijvoorbeeld de cameralenzen van de Autopilot-sensor gebruikt kan worden. Dan kan Tesla alsnog een stap richting perfect werkende ruitenwissers zetten.

©Burak Fatsa

Conclusie

Samengevat werken de ruitenwissers van Tesla’s slechter dan de gemiddelde auto, omdat het bedrijf altijd wil innoveren. Daardoor activeer je de wissers op een aparte manier en werkt de automatische detectie soms slecht. Dat laatste komt omdat de camera’s niet altijd genoeg druppels zien, waardoor het neural net verkeerde beslissingen neemt. Tesla wil die techniek blijven verbeteren, kijkend naar de systeemupdate afgelopen zomer, wat betekent dat het ruitenwisserprobleem voorlopig nog blijft bestaan.

🛣️Lees ook: Zo houd je je elektrische auto in topconditie


▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.