ID.nl logo
Waarom zijn Tesla's ruitenwissers zo slecht?
Mobiliteit

Waarom zijn Tesla's ruitenwissers zo slecht?

Het is een van de meest gehoorde klachten van Tesla-rijders: de ruitenwissers. Of ze vegen razendsnel terwijl het helder weer is, of ze vegen traag terwijl het uit de hemel stort. Waarom krijgt Tesla de regensensor maar niet goed in de innovatieve elektrische auto’s?

Sinds juni 2024 hebben onder andere de Tesla Model 3 en Model Y een systeemupdate gekregen waardoor de ruitenwissersensoren iets beter werken. Het gaat om de 2024.14 Software Update, die verbeteringen toebrengt aan het onderliggende neural net voor de ruitenwissers. Deze belangrijke functie moet je via het touchscreen instellen op auto, net als de meeste modellen met automatische ruitenwissers.

De update regelt ook dat de sensoren de eerste seconden extra gevoelig zijn, zodat zelfs een typisch Nederlands motregentje opgemerkt wordt. Het systeem is alleen nog lang niet perfect en het blijft een zorgenkindje voor Tesla. Dat is best ironisch voor een bedrijf dat meer dan eens de grenzen van de auto-industrie heeft verlegd met zijn uitvindingen en ontwerpen.

Tesla is niet het enige bedrijf dat innoveert met elektrische auto’s. Lees meer over de revolutionaire solid state battery.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Zo werken regensensoren bij andere auto’s

De gemiddelde auto heeft tegenwoordig regensensoren, zelfs als de vierwieler wat betaalbaarder is dan een Tesla. Deze modellen gebruiken negen van de tien keer speciale sensoren om de voor- en achterruit schoon te houden, wanneer je de wissers op standje auto zet. Het gaat dan om een lichtsensor (vaak boven in het midden van de ruit verwerkt) die registreert hoeveel licht door de ruit wordt weerkaatst. Met meer regen op de sensor ziet het steeds minder licht, waardoor het de ruitenwissers harder laat vegen.

©Tricky Shark - stock.adobe.com

Hoe jouw Tesla regen detecteert

Tesla gebruikt dit systeem niet in zijn auto’s. In plaats daarvan detecteert een Tesla regen op de ruit via de camera’s van de AutoPilot. De informatie wordt doorgegeven aan het neural net en dat bepaalt wanneer de ruitenwissers aangaan en hoe snel ze vegen. Oftewel, het is AI en die maakt nog weleens een inschattingsfout bij een regenbui (of gebrek daaraan).

Eigenaar Elon Musk belooft al jaren beterschap. Zo schreef hij op X in 2019 dat er een ‘Deep Rain’ neural net wordt ontwikkeld, dat specifiek de AI beter gaat trainen om de ruitenwissers goed in te zetten. Die belofte kwam Musk niet na, waardoor het een grap onder Tesla-haters én fans is geworden, maar het klopt wel dat de fabrikant de afgelopen jaren updates heeft uitgevoerd om de ruitenwissers te verbeteren.

Tesla voerde ook een update uit bij hun Superchargers, waardoor andere EV’s ze nu ook kunnen gebruiken. Lees hoe je dat precies doet.

Tesla’s verbeteringen voor de ruitenwissers en sensoren

Aanvankelijk kon je in de Tesla-modellen alleen de ruitenwissers activeren via het touchscreen. Dat vonden veel rijders ongemakkelijk, omdat je dan best lang je ogen van de weg moet halen. In 2020 raakte een Duitse Teslarijder van de weg toen hij zijn ruitenwissersnelheid wilde instellen via het scherm. Hij schepte alleen wat bomen maar kreeg ook een bon van 200 euro en een rijontzegging van een maand. De ruitenwisserfunctie zit dan ook een beetje begraven in het touchscreenmenu, met de kanttekening dat je heel simpel een shortcut op het startmenu kunt maken voor de ruitenwissers.

©Sergey Kohl - stock.adobe.com

Tegenwoordig zijn er meer opties, want de ruitenwissers werken nu ook met een stemcommando. Verder zit er een multifunctionele knop op het stuurwiel en de ruitenwissers zijn een van de acties die je daarop kunt instellen.

Lasers als oplossing?

Tesla is niet van plan om zijn auto’s met standaard regensensoren uit te rusten in de nabije toekomst, wat betekent dat het probleem met de ruitenwissers voorlopig blijft bestaan. Ambitieus is het concern zeker om de ruiten schoon te krijgen. In 2021 werd een patent goedgekeurd om lasers in de motorkap van een Tesla te plaatsen. Het blijft voor nu een idee, maar Musks bedrijf zou daarmee ruitenwissers willen vervangen. Via een nieuw detectiesysteem zou vuil op het glas dan gespot worden, zodat de lasers het kunnen wegbranden. In theorie zijn de laserpulsen zo verfijnd dat ze niet het glas beschadigen, laat staan de inzittenden.

Tesla heeft nog geen plannen om deze lasers in een productiemodel te stoppen, maar er wordt door auto-experts wel gespeculeerd dat de techniek voor bijvoorbeeld de cameralenzen van de Autopilot-sensor gebruikt kan worden. Dan kan Tesla alsnog een stap richting perfect werkende ruitenwissers zetten.

©Burak Fatsa

Conclusie

Samengevat werken de ruitenwissers van Tesla’s slechter dan de gemiddelde auto, omdat het bedrijf altijd wil innoveren. Daardoor activeer je de wissers op een aparte manier en werkt de automatische detectie soms slecht. Dat laatste komt omdat de camera’s niet altijd genoeg druppels zien, waardoor het neural net verkeerde beslissingen neemt. Tesla wil die techniek blijven verbeteren, kijkend naar de systeemupdate afgelopen zomer, wat betekent dat het ruitenwisserprobleem voorlopig nog blijft bestaan.

🛣️Lees ook: Zo houd je je elektrische auto in topconditie