ID.nl logo
Zo gebruik je Tesla Superchargers met (bijna) elke elektrische auto
© Irwin Versteegh - Duijnstee
Mobiliteit

Zo gebruik je Tesla Superchargers met (bijna) elke elektrische auto

Sinds 2012 werkt Tesla aan een wereldwijd netwerk van snelladers: de welbekende Superchargers. Tot voor kort kon je ze alleen gebruiken als je een auto van het merk reed, maar inmiddels kun je op de meeste locaties ook andere auto's opladen. Dat vergroot niet alleen het aantal laadmogelijkheden aanzienlijk, vaak is Superchargen ook nog eens relatief goedkoop ten opzichte van andere aanbieders. Je moet er alleen wel een paar extra stappen voor doorlopen. In dit artikel leggen we uit hoe dat werkt.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Opladen bij een Tesla Supercharger gaat iets anders dan je gewend bent. Je kunt hier niet direct gebruikmaken van je laadpas, maar hebt de Tesla-app en een Tesla-account nodig. Via deze app start en stop je de laadsessie, en daarnaast kun je hier je laadhistorie en -kosten inzien. Volgens Tesla kun je op een beperkt aantal locaties ook direct betalen met een creditcard of mobiele betaaldienst, maar daar zouden wij niet op vertrouwen. Met de app weet je zeker dat je overal terechtkunt.

De dekking van het Supercharger-netwerk is groot.

Hoe betaal je voor Tesla Supercharging?

Standaard maak je gebruik van wat Tesla 'Pay per use' noemt. Je betaalt dus per laadsessie en hebt geen abonnement of lidmaatschap nodig. En hoewel je niet direct met jouw laadpas kunt betalen, kun je deze wel in de Tesla-app als betaalmethode toevoegen. Ook het invoeren van je creditcardgegevens of afgeven van een SEPA-machtiging is mogelijk.

Je kunt bij Tesla op drie verschillende manieren voor het opladen betalen.

Kosten laden bij Tesla

Voor EV-rijders is niet altijd van tevoren duidelijk wat een laadsessie gaat kosten. Bij Tesla is dat anders, want de app toont het tarief dat je per kilowattuur afrekent voordat je jouw laadsessie start en laat zelfs tijdens het laden zien hoeveel de sessie kost. Opvallend: die prijs is niet altijd hetzelfde. Tesla werkt met dynamische tarieven die zowel per locatie als gedurende de dag verschillen. Doorgaans betaal je op drukke momenten een paar cent extra. De door Tesla gehanteerde tarieven zijn momenteel erg concurrerend. In Nederland is Supercharging regelmatig goedkoper dan regulier laden bij een publiek laadpunt. Ook ten opzichte van andere snellaadaanbieders is Tesla relatief voordelig.

De kosten van het opladen verschillen per locatie en moment.

Goedkoper met lidmaatschap

Maak je vaker gebruik van Tesla's Superchargers, dan kan het misschien uit om een abonnement te nemen. Dat kost momenteel 9,99 euro per maand of 100 euro per jaar. Het voordeel dat je hiermee hebt, is (net als de laadkosten zelf) dynamisch en in de Tesla-app kun je zien wat je per laadsessie zou besparen met een abonnement.

In ons voorbeeld scheelt het zo’n 25 procent, maar over de Duitse grens zien we dat het voordeel kan oplopen tot zo’n 35 procent. Het kan dus best slim zijn om alleen voor je vakantietrip een maandabonnement af te sluiten. Er zit wel een limiet aan dit lidmaatschap: je mag het maximaal vijf keer per dag gebruiken. Tesla-eigenaren hoeven overigens geen abonnement af te sluiten: zij profiteren altijd van deze korting.

Je kunt op elk moment het verschil in kosten met en zonder abonnement zien

Te lang laden = boete

De door Tesla gehanteerde tarieven zijn dus inzichtelijk en vaak behoorlijk gunstig, maar je moet wel blijven opletten. Tesla rekent namelijk een boetebedrag – de zogenaamde 'idle fee' – als je de laadpaal bezet houdt terwijl je auto volledig opgeladen is. Deze fee geldt alleen als het laadplein voor meer dan de helft bezet is. Is het hele laadplein vol, dan wordt het tarief zelfs verdubbeld. Je krijgt trouwens niet direct een boete. Haal je je auto binnen vijf minuten nadat-ie is opgeladen weg, dan scheldt Tesla je de tot dan toe opgebouwde 'idle fee' kwijt.

Tijdens het opladen word je constant op de hoogte gehouden over de SoC en de kosten.

Wat kost dat dan, je auto te lang laten staan? Nou, de reguliere prijs op het moment van schrijven is 0,50 euro per minuut. Dat lijkt mee te vallen, totdat je beseft dat dit staat voor 30 euro per uur. In veel gevallen is dat duurder dan het laden zelf! Je kunt dus best een kopje koffie nuttigen bij een nabijgelegen restaurant, en een flinke punt appeltaart daarbij moet ook wel gaan. Uitgebreid tafelen tijdens het laadproces is af te raden; zo'n diner kan uiteindelijk best zwaar op de maag liggen.

Na het voltooien van de laadsessie waarschuwt de app voor 'idle fees'.

Uitzonderingen en praktische bezwaren

Je auto opladen bij een Tesla Supercharger lijkt dus een goed idee en vaak is het dat ook. Toch zitten er een paar haken en ogen aan. Zo ondersteunt Tesla alleen het laden van auto's met een Combined Charging System (CCS)-aansluiting. Nu beschikken de meeste moderne elektrische auto's daarover, maar enkele oudere modellen als de Nissan Leaf vallen met hun ChaDeMo-aansluiting buiten de boot. Ook de Renault ZOE van voor 2019 kun je niet bij Tesla opladen.

Het starten van een laadsessie is simpel. Sluit de auto aan, selecteer het nummer van de Supercharger en het laden start vrijwel onmiddellijk.

Een ander mogelijk bezwaar is de manier waarop Tesla Superchargers en laadpleinen ontworpen zijn. Ze zijn toegespitst op de laadpoorten van Tesla zelf, die op de achterste hoek van het voertuig geplaatst zijn. Het gevolg: in vergelijking met reguliere snelladers zijn de laadkabels vrij kort. Daardoor is het met sommige EV's even puzzelen om de laadpoort en -stekker dicht genoeg bij elkaar te kunnen krijgen.

Ook opladen met een caravan of aanhanger is praktisch niet mogelijk zonder dat je deze afkoppelt, tenzij het heel rustig is en je meerdere laadplekken blokkeert. Het eerste probleem wordt langzaam opgelost doordat Tesla momenteel de vierde generatie Supercharger uitrolt, die een langere kabel heeft. Het opladen van auto’s met een aanhanger blijft onverminderd uitdagend.

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips HomeRun 9000-serie stofzuiger-dweilrobot
© Philips
Huis

Consumenten testen: de Philips HomeRun 9000-serie stofzuiger-dweilrobot

Wil je een schoon huis zonder zelf aan de slag te moeten? De Philips HomeRun 9000-serie stofzuiger-dweilrobot combineert stofzuigen en dweilen in één apparaat. Volgens het Review.nl Testpanel is deze robot een tijdbesparende oplossing voor drukke huishoudens. Toch zijn er ook verbeterpunten. Je leest hieronder hoe de robot presteert, wat gebruikers ervan vinden en of hij past bij jouw schoonmaakbehoeften.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

De Philips XU9100/00 Homerun 9000-serie Robotstofzuiger met dweilfunctie (zoals dit apparaat voluit heet) belooft met zijn geavanceerde technologie en slimme functies een moeiteloze schoonmaakervaring. Met stofzuigen en dweilen in één beweging en een zelfreinigend basisstation moet dit de ideale oplossing zijn voor een schoon huis. Maar hoe presteert hij in de praktijk? We hebben de ervaringen van meerdere testers verzameld om een compleet beeld te krijgen.

Stijlvol, maar fors ontwerp

De vormgeving van de HomeRun 9000 wordt over het algemeen als positief ervaren. Testers noemen het een mooi vormgegeven apparaat, al is hij wel wat aan de grote kant. Niettemin is deze Philips-stofzuiger kleiner dan vergelijkbare modellen in deze prijsklasse.

Vitruvius is vooral te spreken over het strakke design, en Raijmakers vindt de stofzuiger ook mooi om te zien. Het basisstation oogt modern, maar neemt flink wat ruimte in beslag. Laurens Stiekema merkt daarbij echter op: "Het apparaat is degelijk en gemaakt van mooie materialen."

Toch zien sommige testers het formaat ook als een nadeel. Jannette vindt het een groot apparaat en Tomvda93 wijst op het forse basisstation: "Het is groot, maar dat betekent gelukkig ook minder onderhoud."

©Philips

Krachtige prestaties met slimme technologie

De HomeRun 9000-serie moet het hebben van zijn krachtige zuigprestaties. Dave2024 is enthousiast: "De zuigkracht is indrukwekkend: vuil, stof en zelfs de fijnste deeltjes worden efficiënt opgezogen."

Ook Chris prijst de prestaties: "De stofzuigfunctie presteert uitstekend en de vloeren zijn merkbaar schoner, zowel qua zicht als gevoel." Daarnaast vindt Stefan93 de zelfstandigheid van het apparaat een groot pluspunt: "Na de eerste keer vullen van het reservoir kan de stofzuiger ongeveer een maand zijn eigen ding doen zonder enige aandacht."

Hoewel de prestaties over het algemeen goed worden beoordeeld, merkt JG op dat sommige moeilijk bereikbare plekken, zoals hoeken, minder grondig worden gereinigd vergeleken met andere robotstofzuigers. Tester FvBuren voegt toe: "De stofzuiger kan behoorlijk luid zijn op de hoogste zuigstand, wat storend kan zijn als je in de buurt bent."

Een opvallend voordeel is de manier waarop de stofzuiger omgaat met obstakels. Vitruvius merkt op: "Waar ik met de eerdere 7000-serie af en toe vastlopers had bij kleden of meubelpoten, gaat de 9000-serie er moeiteloos omheen."

©Philips

Dweilfunctie doet zijn werk goed

De dweilfunctie van de Philips HomeRun 9000 krijgt eveneens veel lof. Chris merkt op: "Wat dit model echt onderscheidt, is de dweilfunctie. Het systeem houdt het water schoon en de vloeren zijn na gebruik merkbaar schoner." Dat is te danken aan de PowerCyclone Aqua-technologie, die ervoor zorgt dat de dweil tijdens het schoonmaken continu wordt gespoeld met schoon water, terwijl vuil water direct wordt afgevoerd.

Ook Doolie is enthousiast: "Ik was verbaasd hoe keurig de vloer eruit zag na het schoonmaken, zelfs met een langharige hond in huis."

Er was bij sommige testers verwarring over de werking van de dweil op houten vloeren. JG meldde eerder dat de dweil lang nat bleef en strepen achterliet, maar dat lijkt mogelijk te wijten aan specifieke instellingen of omstandigheden, aangezien de dweil na elke schoonmaakbeurt in het basisstation met warme lucht wordt gedroogd. Dit droogproces voorkomt dat de dweil vochtig blijft en zorgt ervoor dat hij snel weer klaar is voor de volgende schoonmaakbeurt.

"De dweilfunctie werkt beter dan bij eerdere modellen, echt een verbetering!"

- Tester Chris

Eerdere softwareproblemen opgelost

De bediening via de Philips HomeRun-app wordt door de meeste testers als gebruiksvriendelijk ervaren. Stefan93 zegt: "De app maakt het eenvoudig om het schoonmaakschema aan te passen en de robot te besturen."

Hoewel sommige testers in het verleden problemen ondervonden met de app, zoals vastlopers of verbindingsproblemen, zijn deze issues inmiddels verholpen dankzij updates. Gebruiker WidgetTWW merkte destijds op: "De app voelde nog niet af; vertalingen en stabiliteit lieten te wensen over." Echter, recente updates hebben de stabiliteit en gebruikservaring verbeterd, waardoor deze problemen nu verleden tijd zijn.

©Philips

Zelfstandig en onderhoudsarm

Een van de grote pluspunten van de HomeRun 9000 is het all-in-one basisstation, dat de stofbak leegt, de dweil reinigt en het water ververst. Dat betekent dat je weinig onderhoud aan de stofzuiger hebt. Een van onze testers zegt: "Ik heb al weken niet met de hand hoeven stofzuigen of dweilen – wat een gemak!"

Toch heeft het basisstation een paar nadelen. Behalve het grote formaat kan het flink wat geluid maken, vooral bij het legen en drogen van de dweil. 

✅ Pluspunten

  • Krachtige zuigkracht en effectieve dweilfunctie
  • Zelfreinigend basisstation bespaart veel onderhoud
  • Gebruiksvriendelijke app voor schema's en zones
  • Werkt stil en botst nauwelijks tegen meubels

❌ Minpunten

  • Vrij fors
  • Wat luidruchtig in de hoogste stand
  • Hoge prijs

Conclusie: een slimme hulp, nu nóg beter

De Philips HomeRun 9000 series robotstofzuiger met dweilfunctie is een indrukwekkend apparaat dat stofzuigen en dweilen moeiteloos combineert. Dankzij de krachtige zuigkracht en de innovatieve PowerCyclone Aqua-technologie zorgt deze robot voor een grondige en hygiënische schoonmaak.

Eerdere problemen met de app en software zijn inmiddels opgelost, wat het gebruiksgemak verder heeft verbeterd. Het apparaat blijft groot en prijzig, maar de tijdsbesparing en het gemak maken het voor veel gebruikers de investering waard.

Voor wie een zelfstandige schoonmaakhulp zoekt en weinig tijd wil besteden aan onderhoud, is dit een uitstekende keuze.

Meer weten over deze Philips-robotstofzuiger?

Check het op Kieskeurig.nl!
▼ Volgende artikel
De voor- en nadelen van een aparte vriezer in de garage of schuur
© AK~AI | ID.nl
Huis

De voor- en nadelen van een aparte vriezer in de garage of schuur

Denk je eraan om een aparte vriezer aan te schaffen? Meer vriesruimte is natuurlijk hartstikke handig, maar houd er ook rekening mee dat een extra vriezer veel stroom kan vreten. In dit artikel vertellen we je meer over de voor- en nadelen van een extra vriezer én geven we tips om de nadelen enigszins te beperken.

⏱ Dit artikel in het kort Als je een tweede vriezer overweegt, is het goed om voor jezelf na te gaan of je het apparaat daadwerkelijk nodig hebt. Een extra vriezer die je amper gebruikt zorgt vooral voor een hoger energieverbruik. Ook in aankoop is een vriezer vaak duur. Maar als je hem wél goed gebruikt, kun je er veel plezier van hebben. Zo heb je altijd ruimte voor je diepvriesproducten én houd je meer overzicht in de vriesruimte van je koelvriescombinatie.

Ook interessant: ❄️ Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

Of je nu vaak etentjes organiseert, een groot gezin hebt, wekelijks aan mealpreppen doet, vaak bulkinkopen doet, een moestuin hebt en veel groenten en fruit invriest of gewoon regelmatig kliekjes invriest – extra vriesruimte is altijd mooi meegenomen. Een standaard koelvriescombinatie beschikt vaak maar over een beperkte hoeveelheid vriesruimte van zo'n drie tot vijf lades, wat voor sommige mensen simpelweg niet genoeg is. In dat geval is het geen gekke gedachte om een tweede vriezer aan te schaffen, die je bijvoorbeeld in de schuur, garage of bijkeuken zet. Nu is een nieuwe vriezer natuurlijk nogal een uitgave en ook in het gebruik kunnen de kosten van zo'n extra diepvriezer aardig oplopen. Het is daarom goed om eerst te kijken naar de voor- en nadelen van een aparte vriezer, zodat je geen spijt krijgt van je aankoop.

Voordelen

Er is uiteraard één goede reden waarom je een aparte vriezer zou willen aanschaffen: meer opslagruimte voor alles wat je wilt invriezen. Zo kun je met een extra vriezer volop gebruikmaken van aanbiedingen in het diepvriesschap van de supermarkt, maar je kunt er bijvoorbeeld ook maaltijden, vis en vlees, brood en zelfgekweekte groenten en fruit in kwijt. En vergeet ijsjes en ijsblokjes in de zomer niet; die liggen in een standaard koelvriescombinatie toch vaak maar in de weg. Het fijne aan aparte vriezers is dat ze over het algemeen lekker ruim van formaat zijn. Zo beschikken standaard modellen over een inhoud tussen de 150 en 300 liter en kun je in een vrieskist (liggend model) nóg meer kwijt: tussen de 200 en 500 liter. Met een aparte vriezer kom je dus nooit vriesruimte tekort en heb je altijd eten in huis. Scheelt weer een paar keer per week last-minute boodschappen doen.

©Hedgehog94

Nog een voordeel: met een aparte vriezer houd je de vriesruimte van je koelvriescombinatie een stuk overzichtelijker. Je legt hier bijvoorbeeld je kliekjes en andere kortetermijnproducten in, terwijl je de extra vriesruimte in de schuur of garage reserveert voor grootverpakkingen of andere producten die je niet direct nodig hebt. Een extra vriezer is ook ideaal om desserts en andere speciale gerechten in te bewaren, bijvoorbeeld tijdens de feestdagen.

Coole tip: invriezen in diepvriesbakjes

Dan kun je lekker stapelen!

Nadelen

Helaas: zo'n extra vriezer heeft ook nadelen. Naast dat een nieuwe vriezer vaak een dure aankoop is (aan een standaard model ben je zo'n 300 euro kwijt, een vrieskist is vaak nog duurder), vreet zo'n extra apparaat ook behoorlijk wat stroom. Zo verbruikt een gemiddelde vrieskast ongeveer 250 kWh per jaar, wat met een energieprijs van € 0,30 per kWh neerkomt op 75 euro. Vrieskisten zijn over het algemeen wat zuiniger dan vrieskasten, maar in de totale jaarkosten scheelt het weinig. Daarnaast kiezen mensen voor hun schuur of garage doorgaans niet de meest moderne en energiezuinige vriezer, en het zijn juist de oude modellen die veel stroom vreten – vaak wel twee tot drie keer zoveel als nieuwe, energiezuinige modellen.

©qwartm

De kosten van een extra vriezer kunnen nog verder oplopen als de vriesruimte van het apparaat niet volledig wordt benut. Voor het koelen van lucht moet een vriezer namelijk extra hard werken. Sommige vriezers hebben daarnaast moeite met onverwarmde ruimtes zoals garages of schuren. Koelen gaat dan moeilijker en minder efficiënt, wat naast een hoger energieverbruik ook tot voedselbederf kan leiden.

Tips voor een extra vriezer

Gelukkig kun je een aantal dingen doen om het energieverbruik van je nieuwe vriezer tot een minimum te beperken. De eerste stap is kiezen voor een energiezuinig model. Vriezers met energielabel A en B zijn helaas nauwelijks, dus energielabel C is in dit geval een prima keuze. Controleer daarnaast goed of je nieuwe vriezer – als je hem in de schuur of garage zet – geschikt is voor onverwarmde ruimtes, zodat hij straks niet onnodig hard staat te koelen. En koop vooral niet een te grote vriezer; zonde van het aankoopbedrag, maar ook van de energiekosten die je er uiteindelijk aan kwijt bent. Is je vriezer toch tijdelijk wat leger? Vul hem dan met waterflessen. Let op: vul de flessen niet helemaal vol, want dan kunnen ze knappen!