ID.nl logo
Tweedehands elektrische auto kopen met subsidie? Grijp nu je kans!
Mobiliteit

Tweedehands elektrische auto kopen met subsidie? Grijp nu je kans!

Sta je op het punt een elektrische occasion te kopen? Dan kom je op dit moment in aanmerking voor SEPP, de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s voor Particulieren. Op een gebruikte EV levert dat een voordeel op van 2.000 euro. Maar wacht niet te lang, want zodra de SEPP-pot leeg is, kun je fluiten naar je aankoopsubsidie!

In dit artikel vertellen we je alles over de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s voor Particulieren, ook wel SEPP geheten.

  • Dit moet je allemaal weten over de SEPP
  • Aan deze voorwaarden moet je voldoen om de SEPP aan te vragen
  • Zo gaat de SEPP-aanvraag in zijn werk

Ontdek jouw perfecte elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl

De vraag naar elektrische auto's zit sterk in de lift

Elektrische auto’s zijn duur. In 2022 werd gemiddeld maar liefst 51.000 euro betaald voor een nieuwe EV, zo berekende de Bovag. Zelfs de goedkoopste EV op de markt, de Dacia Spring, kost al 21.750 euro. Toch is de vraag naar elektrische auto’s het afgelopen jaar sterk toegenomen. Van alle nieuw verkochte auto’s was 23,5 procent volledig elektrisch.

Ook lezen: 5 tips voor het opladen van je elektrische auto in de winter

Ook de vraag naar elektrische occasions groeit: Marktplaats becijferde dat het aantal zoekopdrachten naar gebruikte EV’s in 2022 met 38 procent is toegenomen. Gelukkig zit ook het aanbod van tweedehands elektrische auto’s sterk in de lift, met een groei van 42 procent ten opzichte van 2021.

©J&K

Elektrische auto kopen met subsidie

Voor een deel is deze stijging te verklaren door de SEPP, de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s voor Particulieren. Deze subsidie werd in 2020 door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het leven geroepen om de verkoop van elektrische auto’s onder particulieren te stimuleren, met als uiteindelijk doel het CO2-aandeel van het wegverkeer terug te dringen. Op dit moment maken particuliere kopers van een nieuwe elektrische auto aanspraak op een subsidie van 2.950 euro. Wie kiest voor een tweedehands EV, kan een tegemoetkoming op de koopsom van 2.000 euro aanvragen.

Subsidie op koop én op private lease

Om aanspraak te maken op de SEPP, dien je rekening te houden met een aantal strenge voorwaarden. Bij de subsidieaanvraag moet je allereerst een aankoopfactuur kunnen overleggen, die door een RDW-geregistreerd autobedrijf is verstrekt. Wanneer je je tweedehands elektrische auto van een particulier hebt overgenomen, voldoe je dus niet aan deze voorwaarde en wordt je SEPP-aanvraag afgekeurd. Het maakt trouwens niet uit of je de elektrische occasion (al dan niet op afbetaling) hebt gekocht of dat je de auto gebruikt via private lease.

Nog een belangrijk punt om rekening mee te houden, is de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto. Wanneer je een tweedehands EV hebt gekocht die op de datum van de eerste tenaamstelling tussen de 12.000 en 45.000 euro kostte, zit je veilig. Was de auto goedkoper of juist duurder, dan kom je niet voor subsidie in aanmerking.

Elektrische auto: technische vereisten

De auto zelf moet eveneens aan een aantal technische eisen voldoen. Op de eerste plaats dient de aandrijving volledig elektrisch te zijn. Een plug-in hybride, die weliswaar over korte afstanden elektrisch kan rijden, voldoet met zijn benzine- of dieselmotor niet aan deze voorwaarde. Nog een afvaller: de elektrisch aangedreven auto met range-extender – waarbij een secundaire verbrandingsmotor stroom voor de aandrijving opwekt. Let daar bijvoorbeeld goed op als je binnen de gestelde prijslimieten op zoek gaat naar een gebruikte BMW i3. Alleen de versie zónder range-extender voldoet aan de SEPP-voorwaarden.

Ook lezen: Een elektrische auto opladen, wat kost dat?

De elektrische auto moet volgens de WLTP-meetmethode een actieradius van ten minste 120 kilometer hebben. Als de auto volgens deze meetmethode niet in staat is om deze afstand met een volle accu (zonder onderweg bij te laden) af te leggen, dan kom je niet in aanmerking voor subsidie. Een auto die achteraf is omgebouwd naar elektrische aandrijving wordt eveneens geweigerd.

Is SEPP ook voor zzp’ers?

Wanneer je werkt als zzp’er en je wilt de aanschaf van een elektrische auto op de balans van je bedrijf zetten, dan kun je jezelf de moeite van de subsidieaanvraag besparen. De regeling is uitsluitend bedoeld voor particuliere kopers. Zzp’ers die hun tweedehands gekochte elektrische auto zowel zakelijk als privé willen gebruiken, profiteren van een bijtelling van 16 procent op de eerste 30.000 euro van de aanschafwaarde. Heb je voor de auto méér betaald, dan dient voor het bedrag boven 30.000 euro een bijtelling van 22 procent te worden berekend.

Zo vraag je de SEPP-subsidie aan

De aanvraag van de SEPP-subsidie is verder relatief eenvoudig: log met je DigiD-gegevens in op de daarvoor bestemde pagina van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Vul je persoonlijke gegevens en alle gevraagde data van de auto in, alsmede de gegevens van het RDW-geregistreerde autobedrijf waar de auto vandaan komt. Let wel: de koop mag niet vóór 1 januari 2023 gesloten zijn!

Als de aanvraag in gang is gezet, ontvang je per e-mail een bevestiging. Vervolgens beoordeelt de RVO of jouw aanvraag aan alle voorwaarden voldoet. Zo ja, dan krijg je binnen 13 weken bericht of de aanvraag is goedgekeurd. Daarna duurt het maximaal twee weken voordat de SEPP-subsidie wordt overgemaakt.

Subsidie binnen … EV de deur uit?

Je ontvangt het gehele subsidiebedrag in één keer. Als de 2.000 euro op je rekening is bijgeschreven, wil dat echter niet zeggen dat je de auto zonder consequenties meteen weer kunt verkopen. Als je de auto binnen een termijn van drie jaar weer verkoopt, dien je de subsidie deels terug te betalen. De RVO controleert met regelmaat of de auto nog steeds op jouw naam geregistreerd staat. Om ten volle te kunnen profiteren van het volledige subsidiebedrag, dien je de auto dus ten minste drie jaar in je bezit te houden.

©sopotnicki

Subsidiepot leeg? Helaas, op is op!

In januari is de SEPP-pot voor 2023 opnieuw gevuld. Voor nieuwe elektrische auto’s is een totaalbedrag van 67 miljoen euro beschikbaar gesteld, genoeg voor 22.711 kopers. Voor gebruikte EV’s is 32.400.000 euro aan subsidie gereserveerd, goed voor 16.200 SEPP-aanvragers. In feite blijft de subsidieregeling van kracht tot 31 december, maar als de pot al eerder leeg is, wordt deze niet meer bijgevuld.

Wil je in aanmerking komen voor de SEPP, dan moet je niet te lang wachten met de aankoop. Naarmate de tijd vordert, loop je meer risico om buiten de subsidieboot te vallen. En zul je dus moeten wachten tot 1 januari 2024 voordat je opnieuw in aanmerking komt voor de SEPP-regeling. Dat is dan trouwens meteen de laatste kans, want na 2024 wordt de subsidieregeling afgeschaft.



Tip: weten hoeveel er nog in de pot zit? Dat wordt online bijgehouden, en wel hier.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.