Tweedehands elektrische auto kopen met subsidie? Grijp nu je kans!
Sta je op het punt een elektrische occasion te kopen? Dan kom je op dit moment in aanmerking voor SEPP, de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s voor Particulieren. Op een gebruikte EV levert dat een voordeel op van 2.000 euro. Maar wacht niet te lang, want zodra de SEPP-pot leeg is, kun je fluiten naar je aankoopsubsidie!
In dit artikel vertellen we je alles over de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s voor Particulieren, ook wel SEPP geheten.
- Dit moet je allemaal weten over de SEPP
- Aan deze voorwaarden moet je voldoen om de SEPP aan te vragen
- Zo gaat de SEPP-aanvraag in zijn werk
Ontdek jouw perfecte elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl
De vraag naar elektrische auto's zit sterk in de lift
Elektrische auto’s zijn duur. In 2022 werd gemiddeld maar liefst 51.000 euro betaald voor een nieuwe EV, zo berekende de Bovag. Zelfs de goedkoopste EV op de markt, de Dacia Spring, kost al 21.750 euro. Toch is de vraag naar elektrische auto’s het afgelopen jaar sterk toegenomen. Van alle nieuw verkochte auto’s was 23,5 procent volledig elektrisch.
Ook lezen: 5 tips voor het opladen van je elektrische auto in de winter
Ook de vraag naar elektrische occasions groeit: Marktplaats becijferde dat het aantal zoekopdrachten naar gebruikte EV’s in 2022 met 38 procent is toegenomen. Gelukkig zit ook het aanbod van tweedehands elektrische auto’s sterk in de lift, met een groei van 42 procent ten opzichte van 2021.
©J&K
Elektrische auto kopen met subsidie
Voor een deel is deze stijging te verklaren door de SEPP, de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s voor Particulieren. Deze subsidie werd in 2020 door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in het leven geroepen om de verkoop van elektrische auto’s onder particulieren te stimuleren, met als uiteindelijk doel het CO2-aandeel van het wegverkeer terug te dringen. Op dit moment maken particuliere kopers van een nieuwe elektrische auto aanspraak op een subsidie van 2.950 euro. Wie kiest voor een tweedehands EV, kan een tegemoetkoming op de koopsom van 2.000 euro aanvragen.
Subsidie op koop én op private lease
Om aanspraak te maken op de SEPP, dien je rekening te houden met een aantal strenge voorwaarden. Bij de subsidieaanvraag moet je allereerst een aankoopfactuur kunnen overleggen, die door een RDW-geregistreerd autobedrijf is verstrekt. Wanneer je je tweedehands elektrische auto van een particulier hebt overgenomen, voldoe je dus niet aan deze voorwaarde en wordt je SEPP-aanvraag afgekeurd. Het maakt trouwens niet uit of je de elektrische occasion (al dan niet op afbetaling) hebt gekocht of dat je de auto gebruikt via private lease.
Nog een belangrijk punt om rekening mee te houden, is de oorspronkelijke cataloguswaarde van de auto. Wanneer je een tweedehands EV hebt gekocht die op de datum van de eerste tenaamstelling tussen de 12.000 en 45.000 euro kostte, zit je veilig. Was de auto goedkoper of juist duurder, dan kom je niet voor subsidie in aanmerking.
Elektrische auto: technische vereisten
De auto zelf moet eveneens aan een aantal technische eisen voldoen. Op de eerste plaats dient de aandrijving volledig elektrisch te zijn. Een plug-in hybride, die weliswaar over korte afstanden elektrisch kan rijden, voldoet met zijn benzine- of dieselmotor niet aan deze voorwaarde. Nog een afvaller: de elektrisch aangedreven auto met range-extender – waarbij een secundaire verbrandingsmotor stroom voor de aandrijving opwekt. Let daar bijvoorbeeld goed op als je binnen de gestelde prijslimieten op zoek gaat naar een gebruikte BMW i3. Alleen de versie zónder range-extender voldoet aan de SEPP-voorwaarden.
Ook lezen: Een elektrische auto opladen, wat kost dat?
De elektrische auto moet volgens de WLTP-meetmethode een actieradius van ten minste 120 kilometer hebben. Als de auto volgens deze meetmethode niet in staat is om deze afstand met een volle accu (zonder onderweg bij te laden) af te leggen, dan kom je niet in aanmerking voor subsidie. Een auto die achteraf is omgebouwd naar elektrische aandrijving wordt eveneens geweigerd.
Is SEPP ook voor zzp’ers?
Wanneer je werkt als zzp’er en je wilt de aanschaf van een elektrische auto op de balans van je bedrijf zetten, dan kun je jezelf de moeite van de subsidieaanvraag besparen. De regeling is uitsluitend bedoeld voor particuliere kopers. Zzp’ers die hun tweedehands gekochte elektrische auto zowel zakelijk als privé willen gebruiken, profiteren van een bijtelling van 16 procent op de eerste 30.000 euro van de aanschafwaarde. Heb je voor de auto méér betaald, dan dient voor het bedrag boven 30.000 euro een bijtelling van 22 procent te worden berekend.
Zo vraag je de SEPP-subsidie aan
De aanvraag van de SEPP-subsidie is verder relatief eenvoudig: log met je DigiD-gegevens in op de daarvoor bestemde pagina van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Vul je persoonlijke gegevens en alle gevraagde data van de auto in, alsmede de gegevens van het RDW-geregistreerde autobedrijf waar de auto vandaan komt. Let wel: de koop mag niet vóór 1 januari 2023 gesloten zijn!
Als de aanvraag in gang is gezet, ontvang je per e-mail een bevestiging. Vervolgens beoordeelt de RVO of jouw aanvraag aan alle voorwaarden voldoet. Zo ja, dan krijg je binnen 13 weken bericht of de aanvraag is goedgekeurd. Daarna duurt het maximaal twee weken voordat de SEPP-subsidie wordt overgemaakt.
Subsidie binnen … EV de deur uit?
Je ontvangt het gehele subsidiebedrag in één keer. Als de 2.000 euro op je rekening is bijgeschreven, wil dat echter niet zeggen dat je de auto zonder consequenties meteen weer kunt verkopen. Als je de auto binnen een termijn van drie jaar weer verkoopt, dien je de subsidie deels terug te betalen. De RVO controleert met regelmaat of de auto nog steeds op jouw naam geregistreerd staat. Om ten volle te kunnen profiteren van het volledige subsidiebedrag, dien je de auto dus ten minste drie jaar in je bezit te houden.
©sopotnicki
Subsidiepot leeg? Helaas, op is op!
In januari is de SEPP-pot voor 2023 opnieuw gevuld. Voor nieuwe elektrische auto’s is een totaalbedrag van 67 miljoen euro beschikbaar gesteld, genoeg voor 22.711 kopers. Voor gebruikte EV’s is 32.400.000 euro aan subsidie gereserveerd, goed voor 16.200 SEPP-aanvragers. In feite blijft de subsidieregeling van kracht tot 31 december, maar als de pot al eerder leeg is, wordt deze niet meer bijgevuld.
Wil je in aanmerking komen voor de SEPP, dan moet je niet te lang wachten met de aankoop. Naarmate de tijd vordert, loop je meer risico om buiten de subsidieboot te vallen. En zul je dus moeten wachten tot 1 januari 2024 voordat je opnieuw in aanmerking komt voor de SEPP-regeling. Dat is dan trouwens meteen de laatste kans, want na 2024 wordt de subsidieregeling afgeschaft.
Tip: weten hoeveel er nog in de pot zit? Dat wordt online bijgehouden, en wel hier.