ID.nl logo
Hoeveel kost rijden in een elektrische auto?
© Audi
Mobiliteit

Hoeveel kost rijden in een elektrische auto?

Als je overweegt een elektrische auto te kopen, is het handig om te weten waar je aan toe bent. Ook – en misschien wel vooral – op financieel gebied. Gemiddeld heeft een elektrische auto een hogere aanschafprijs dan een benzineauto, maar in gebruik kun je profiteren van lagere gebruikskosten. Hier vind je een overzicht van de kosten voor elektrisch rijden.

Elektrisch rijden, wat kost dat nou? Er zijn een paar factoren die meewegen in het bepalen van de maandelijkse/jaarlijkse kosten, te weten:

  • Afschrijving: hoeveel waarde verliest je auto?

  • Energiekosten: hoeveel stroom verbruik je en hoe laad je op?

  • Wegenbelasting: welk tarief geldt op welk moment?

  • Onderhoud: is een EV nu écht goedkoper dan een benzineauto?

  • Verzekering: afhankelijk van je persoonlijke situatie

  • Ook interessant: Auto opladen in het buitenland? Dit zijn de valkuilen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Afschrijving

De afschrijving is een van de grootste kostenposten van een elektrische auto. De afschrijving van een elektrische auto is namelijk relatief hoog in vergelijking met andere soorten auto's, inclusief mild- of plug-in hybride auto's, zo meldt BOVAG. Dat heeft onder meer te maken met de snelle technologische ontwikkelingen en onzekerheid over het financiële plaatje.

De afschrijving van een auto is het proces waarbij de waarde van een auto geleidelijk vermindert over de tijd. Dat gebeurt omdat een auto ouder wordt, slijtage ondervindt en omdat er nieuwe modellen op de markt komen. De afschrijving begint op het moment dat je de auto koopt en gaat door zolang je de auto in bezit hebt. In financiële termen betekent afschrijving dat je de kosten van de auto over meerdere jaren verspreidt, waardoor je elk jaar een deel van de waarde als kosten kunt boeken. De mate van afschrijving kan afhankelijk zijn van factoren zoals het merk, model, het gebruik en de staat van de auto. Over het algemeen is de afschrijving het grootst in de eerste paar jaar na aankoop.

Een analyse van het Center Automotive Research (CAR) uit Duitsland wijst echter uit dat EV's de laatste jaren aanzienlijk waardevaster zijn geworden. De restwaarde is verbeterd van 69 procent tot 79 procent of in sommige gevallen zelfs 83 procent. Dat is mede te danken aan de lange levensduur van accupakketten en de goede fabrieksgarantie van 8 jaar of soms nog langer. 

Stel dat je een elektrische auto koopt voor 30.000 euro en deze na twee jaar weer verkoopt voor 24.000 euro. De afschrijving bedraagt dan 6000 euro, oftewel 250 euro per maand. Koop je een elektrische auto voor 45.000 euro en is deze na drie jaar nog 35.000 euro waard, dan bedraagt de afschrijving 10.000 euro, ofwel 277,77 euro per maand.

©Ford NL

Energiekosten

De energiekosten (of brandstofkosten) voor je elektrische auto zijn afhankelijk van jouw laadgedrag. Er zijn namelijk meerdere manieren om je EV op te laden: thuis, aan een openbare laadpaal of met een snellader. De prijs van laag naar hoog is in diezelfde volgorde. Wat het thuis kost om je elektrische auto op te laden, ligt aan het energiecontract dat je hebt afgesloten. In juli 2024 is de prijs van een kilowattuur (kWh) volgens het CBS gemiddeld 0,28 euro. Openbare laadpalen en snelladers zijn een stuk duurder. De stroomprijs bedraagt hier respectievelijk gemiddeld 0,50 en 0,70 euro. Let wel: er zijn uitschieters van meer dan een euro per kWh.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Wat ook meespeelt in de energiekosten, is het verbruik van de elektrische auto. Net als bij een benzine- of dieselauto kan dat ook bij een EV variëren, afhankelijk van je rijgedrag, maar ook het merk/model speelt mee. Gewicht is een belangrijke factor in dit verhaal: compacte EV's als de Dacia Spring en Mini Electric verbruiken bijvoorbeeld minder dan 15 kWh per 100 kilometer, terwijl een grote zware EV als de Audi e-tron over diezelfde afstand meer dan 20 kWh verbruikt.

Stel dat je 65 kWh 'tankt' tegen een prijs van 0,30 euro, dan betaal je daarvoor 19,50 euro. Diezelfde laadbeurt kost bij een openbare laadpaal 35,75 euro als de stroomprijs 0,55 euro bedraagt. Bij een snellader met een stroomprijs van 0,80 euro moet je zelfs 52 euro aftikken.

©Opel Automobile GmbH

Motorrijtuigenbelasting

Voor een elektrische auto hoef je momenteel geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) te betalen. De Rijksoverheid heeft dat zo bedacht om elektrisch rijden te stimuleren. Toch is 2024 het laatste jaar dat je van het nultarief profiteert. Vanaf 2025 betaal je namelijk een kwarttarief, ofwel 25 procent wegenbelasting. De korting neemt de komende jaren geleidelijk af. Na 2030 moet je voor een elektrische auto de volledige wegenbelasting betalen. In de Voorjaarsnota van 2024 deed het kabinet het volgende voorstel betreffende de korting voor elektrische auto's:

  • 2025: 75 procent korting (25 procent betalen)

  • 2026-2028: 40 procent korting (60 procent betalen)

  • 2029: 35 procent korting (65 procent betalen)

  • 2030: 30 procent korting (70 procent betalen)

  • Vanaf 2031: geen korting meer

Stel dat de wegenbelasting van een elektrische auto per kwartaal 200 euro bedraagt. Dan betaal je in 2025 50 euro per kwartaal, of 200 euro per jaar. Voor een personenauto met verbrandingsmotor betaal je jaarlijks al snel 320-720 euro per jaar. Vanwege het stijgende belastingtarief zullen de kosten tussen 2026 en 2031 in deze situatie toenemen tot 120-140 euro per kwartaal.

Naast korting op wegenbelasting zijn er ook andere belastingvoordelen. Je betaalt vooralsnog 16 procent bijtelling in plaats van het reguliere tarief van 21 procent. Vanaf 2025 wordt dat in twee jaar afgebouwd tot het reguliere tarief.

©Irwin Versteegh

Onderhoud

Een kostenpost die bij elektrische auto's een stuk lager ligt dan bij auto's met een verbrandingsmotor, is het onderhoud. Dat heeft vooral te maken met het feit dat een benzine- of dieselauto veel meer bewegende en daardoor slijtagegevoelige onderdelen heeft dan een elektrische auto. Een ander voordeel is dat de elektromotoren en het accupakket niet heel onderhoudsgevoelig zijn. Onderhoud bestaat dus vooral uit relatief voordelige ingrepen zoals het vervangen van de banden en de remmen. Overigens worden die remmen ook nog eens veel minder belast, omdat je bij een elektrische auto op de elektromotor kunt afremmen, waarmee je weer extra energie genereert.

Afhankelijk van wat er precies gedaan moet worden, zal een onderhoudsbeurt bij een elektrische auto veelal tussen de 100 en 600 euro kosten.

©Daisy Daisy

Verzekering

De verzekering van een elektrische auto is gemiddeld iets duurder dan bij een auto op benzine of diesel – denk aan een procent of 10. Het tarief wordt namelijk berekend aan de hand van verschillende factoren, waaronder gewicht en aanschafprijs. Een elektrische auto is gemiddeld zwaarder en duurder dan een auto met een verbrandingsmotor. Natuurlijk zijn de exacte verzekeringskosten afhankelijk van jouw situatie. Zaken als je leeftijd en het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd, kunnen zorgen voor een lagere premie.

©Tibo//The Good Click

Voorbeelden maandelijkse kosten

Hieronder vind je twee voorbeelden van de maandelijkse kosten van een elektrische auto.

Kosten elektrische auto (2024)Bedrag
Afschrijving275 euro
Energiekosten110 euro
Motorrijtuigenbelasting (0%)0 euro
Onderhoud45 euro
Verzekering95 euro
Gemiddelde kosten per maand525 euro
Kosten van een elektrische auto (2026)Bedrag
Afschrijving215 euro
Energiekosten135 euro
Motorrijtuigenbelasting (60%)90 euro
Onderhoud35 euro
Verzekering75 euro
Gemiddelde kosten per maand550 euro
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 ijsmachines voor een koude versnapering
© Grandbrothers
Huis

Waar voor je geld: 5 ijsmachines voor een koude versnapering

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Dit keer: ijsmachines voor thuis om het lekkerste verfrissende ijs mee te maken.

Een ijsmachine voor thuis maakt het mogelijk om snel en eenvoudig softijs, sorbet of yoghurtijs te produceren. Je plaatst het reservoir met het ijsmengel eerst een tijdje in de vriezer en na een tijd kun je het ijs gaan maken met de machine. De aangegeven bereidingstijd bij de afzonderlijke ijsmachines hebben betrekking op het bereiden van het ijs in de machine, de invriesperiode komt daar nog bij. Wij vonden vijf aantrekkelijk geprijsde ijsmachines voor je.

Magimix Glacier 1.5

Met de van Italiaanse makelij Magimix Glacier maak je thuis makkelijk je roomijs, sorbet of vruchtenijs. De ijsemmer (1,5 liter) moet je vooraf 10 tot 12 uur in de vriezer zetten. Daarna doet de machine in 20 tot 30 minuten de rest. Door het doorzichtige deksel kun je zien hoe het ijs wordt, en via de opening voeg je extra’s toe zoals fruit of chocolade. De roestvrijstalen kom en onderdelen zijn eenvoudig schoon te maken. Hij wordt geleverd met een receptenboek en staat ook nog eens leuk op het aanrecht.

Inhoud: 1.5 Liter
Bereidingstijd: ca. 30 minuten
Ijssoorten: Hard ijs | Softijs | Sorbetijs | Yoghurtijs

MEDION MD 10169

Met de MEDION MD 10169 maak je eenvoudig tot 1 liter ijs per keer, ideaal voor een zomerse middag, kinderfeestje of tuinfeest. Je bepaalt zelf de ingrediënten en kunt volop variëren met smaken en toppings. Door het compacte formaat past hij ook in kleinere keukens. De bediening gaat via een simpele draaischakelaar, waarmee je de bereidingstijd aanpast voor de gewenste structuur. De aluminium container is uitneembaar en snel schoon te maken.

Inhoud: 1 Liter
Bereidingstijd: ca. 60 minuten
Ijssoorten: Frozen yoghurt | Sorbet | Fruitijs

Domo D02309I

De Domo D02309L ijsmachine is een compact apparaat waarmee je ongeveer 1 liter zacht roomijs kunt maken. Plaats de uitneembare vrieskom enkele uren in de vriezer, zet hem daarna in het apparaat en voeg via de vulopening je ingrediënten toe. Met slechts één knop is de bediening heel eenvoudig: drukken en draaien maar. De machine heeft een oververhittingsbeveiliging voor veilig gebruik en is na afloop makkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken. Dankzij het compacte formaat berg je hem ook gemakkelijk op.

Inhoud: 1 Liter
Bereidingstijd: ca. 40 minuten
Ijssoorten: Sorbetijs | Hard ijs | Yoghurtijs

Princess 282605

Met de Princess 282605 IJsmachine maak je eenvoudig tot 1,5 liter ijs, genoeg voor het hele gezin. Zet de uitneembare kom minstens 8 uur in de vriezer en binnen 20 minuten verander je een mengsel in romig roomijs, frisse sorbet of frozen yogurt. Via de vulopening kun je tijdens het draaien extra ingrediënten toevoegen, zoals fruit of chocolade. Dankzij het compacte formaat neem je hem makkelijk mee, zelfs op vakantie. De losse onderdelen, waaronder de kom, zijn vaatwasserbestendig, waardoor schoonmaken weinig moeite kost.

Inhoud: 1.5 Liter
Bereidingstijd: ca. 20 minuten
Ijssoorten: Softijs | Sorbetijs | Yoghurtijs | Hard ijs

Nedis KAIM110CWT12 ijsmachine

Met de Nedis ijsmaker zet je in zo'n 30 minuten je eigen ijs op tafel. Vul de voorgekoelde kom met je favoriete ingrediënten en laat het apparaat rustig mengen tot je vers, zelfgemaakt ijs hebt. Je kunt alle kanten op: van romige ijsdesserts en fris yoghurtijs tot fruitige sorbets. Gebruikers van deze ijsmachine geven aan dat de aangegeven vriestijd van 12 uur te kort lijkt om het ijs goed te kunnen bereiden, het goedje een extra dagje in de vriezer bewaren wordt dan ook aangeraden.

Inhoud: 1.2 Liter
Bereidingstijd: ca. 30 minuten
Ijssoorten: Yoghurtijs | Sorbetijs

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy Z Flip 7 – Klaptelefoon maakt inhaalslag
© Rens Blom
Huis

Review Samsung Galaxy Z Flip 7 – Klaptelefoon maakt inhaalslag

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is een smartphone die je verticaal dichtklapt, waardoor hij compacter in je broekzak of handtas zit. Leuk, maar de meerwaarde zit 'm vooral in het extra scherm op de achterkant van de smartphone. In deze review lees je alles over deze bijzondere smartphone.

Uitstekend
Conclusie

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is – niet geheel verrassend – Samsungs beste klapsmartphone tot dusver. Het is ook een goede koop, mits je rekening houdt met de kortere accuduur. Samsung kennende zal de dure Z Flip 7 snel in prijs dalen, dus loont het zeker om aanbiedingen in de gaten te houden.

Plus- en minpunten
  • Verfijnd klapontwerp
  • Handige cameramodus
  • Complete specificaties
  • Zeven jaar updates
  • Kortere accuduur
  • Traag opladen
  • Hoge adviesprijs

Zoals de naam doet vermoeden, is Samsung al heel wat generaties bezig met klapsmartphones. Andere merken, zoals Motorola en Oppo, zijn dat ook. Die nieuwste toestellen voelden completer en moderner aan dan de Z Flip 6 van Samsung, onder andere door een groter scherm op de achterkant. Goed nieuws: Samsung maakt met de Z Flip 7 een inhaalslag.

Betere foto's dankzij klapmodus

Ten opzichte van de Z Flip 6 heeft de Z Flip 7 een groter scherm achterop, wat het gebruiksgemak vergroot. Het scherm is gegroeid van 3,4 inch naar 4,1 inch. Meldingen, het weerbericht en andere mini-apps komen prettiger over en ook de cameramodus profiteert van het gegroeide scherm. Zet je de smartphone half uitgeklapt neer op bijvoorbeeld een tafel, dan zie je op het buitenste scherm hoe je in beeld bent.

©Rens Blom

Door je hand voor de camera op te steken, start de timer met aftellen en word je handsfree vastgelegd. Dat is al handig en cool, maar helemaal prettig is dat je gefotografeerd wordt door de primaire camera's van de Z Flip 7. Die zijn een stuk beter dan de selfiecamera. Je staat dus echt goed op de foto (of video). Samsung prijst de Z Flip 7 mede om deze reden onder meer aan bij jongeren en vrouwen.

©Rens Blom

Verfijnde klapper

De Z Flip 7 voelt sowieso aan als een verfijnde, premium klapsmartphone. Het toestel is dunner dan zijn voorganger en heeft een vouwscharnier dat minder opvalt, waardoor je de horizontale vouw op het grote beeldscherm minder ziet en voelt. Wie sceptisch is, kan de Z Flip 7 het best zelf uitproberen in een winkel om te ervaren of die terughoudendheid terecht is. In het begin voelden we de vouw duidelijk, maar na een week gebruik waren we zo gewend dat we de vouw vaak vergaten. Volgens Samsung is het scharnier ook sterker dan dat van de Z Flip 6, wat wij zelf niet zomaar kunnen testen.

©Rens Blom

Het 6,9inch-scherm aan de binnenkant is kwalitatief erg goed, maar wel groot en daarom moeilijk met één hand te bedienen. Het blijft niettemin knap dat zo'n normaal ogend scherm gewoon dichtklapt, en dat jarenlang moet volhouden.

©Rens Blom

Een ontwerpkeuze waar wij minder blij mee zijn, is de aan- en uitknop. Die is nogal verzonken in de rechterkant van de behuizing, waardoor je hem moeilijker op de tast vindt. Dat is extra jammer omdat de vingerafdrukscanner in deze knop zit, en je die snel op de tast wilt kunnen aanraken.

Specificaties

Samsung vraagt een adviesprijs van 1199 euro voor de Z Flip 7. Dat is een hoop geld, dus mag je goede specificaties in de telefoon verwachten. Niet alles draait immers om het bijzondere ontwerp. Samsung weet dat ook en voorziet de smartphone van een zelfontwikkelde snelle Exynos-processor. Het werkgeheugen is met 12 GB ook lekker groot. De opslagcapaciteit bedraagt standaard 256 GB, of meer als je een duurder model koopt. Wij denken dat veel mensen prima af zijn met de 256GB-variant.

©Rens Blom

Geen accumonster

Een aandachtspunt van deze vouwbare smartphone is zijn accuduur. Hoewel de accu van de Z Flip 7 wat groter is dan die van de Z Flip 6, blijft de accucapaciteit (4300 mAh) klein ten opzichte van een reguliere smartphone (die tegenwoordig om en nabij de 5000 mAh zitten). Het is dus niet gek dat de accuduur korter is. Wij moeten de Z Flip 7 echt elke avond bij het slapengaan aan de oplader leggen en bij intensief gebruik zoals navigeren al na het avondeten. Opladen kan alleen via de usb-c-poort en met maximaal 25 watt. Dat is niet zo rap.

Zeven jaar updates

Laten we positief afsluiten, namelijk met de software. Samsungs softwareschil over Android 15 geeft je een duidelijke uitleg over hoe je het vouwbare scherm zo lang mogelijk mooi houdt. De software zelf werkt prima en krijgt zeven jaar updates, zowel Android-updates (met nieuwe functies) als beveiligingsupdates.

©Rens Blom

Conclusie: Samsung Galaxy Z Flip 7 kopen?

De Samsung Galaxy Z Flip 7 is – niet geheel verrassend – Samsungs beste klapsmartphone tot dusver. Het is ook een goede koop, mits je rekening houdt met de kortere accuduur. Samsung kennende zal de dure Z Flip 7 snel in prijs dalen, dus loont het zeker om aanbiedingen in de gaten te houden. De Motorola razr 60 ultra is een interessant alternatief.