ID.nl logo
Hoeveel kost rijden in een elektrische auto?
© Audi
Mobiliteit

Hoeveel kost rijden in een elektrische auto?

Als je overweegt een elektrische auto te kopen, is het handig om te weten waar je aan toe bent. Ook – en misschien wel vooral – op financieel gebied. Gemiddeld heeft een elektrische auto een hogere aanschafprijs dan een benzineauto, maar in gebruik kun je profiteren van lagere gebruikskosten. Hier vind je een overzicht van de kosten voor elektrisch rijden.

Elektrisch rijden, wat kost dat nou? Er zijn een paar factoren die meewegen in het bepalen van de maandelijkse/jaarlijkse kosten, te weten:

  • Afschrijving: hoeveel waarde verliest je auto?

  • Energiekosten: hoeveel stroom verbruik je en hoe laad je op?

  • Wegenbelasting: welk tarief geldt op welk moment?

  • Onderhoud: is een EV nu écht goedkoper dan een benzineauto?

  • Verzekering: afhankelijk van je persoonlijke situatie

  • Ook interessant: Auto opladen in het buitenland? Dit zijn de valkuilen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Afschrijving

De afschrijving is een van de grootste kostenposten van een elektrische auto. De afschrijving van een elektrische auto is namelijk relatief hoog in vergelijking met andere soorten auto's, inclusief mild- of plug-in hybride auto's, zo meldt BOVAG. Dat heeft onder meer te maken met de snelle technologische ontwikkelingen en onzekerheid over het financiële plaatje.

De afschrijving van een auto is het proces waarbij de waarde van een auto geleidelijk vermindert over de tijd. Dat gebeurt omdat een auto ouder wordt, slijtage ondervindt en omdat er nieuwe modellen op de markt komen. De afschrijving begint op het moment dat je de auto koopt en gaat door zolang je de auto in bezit hebt. In financiële termen betekent afschrijving dat je de kosten van de auto over meerdere jaren verspreidt, waardoor je elk jaar een deel van de waarde als kosten kunt boeken. De mate van afschrijving kan afhankelijk zijn van factoren zoals het merk, model, het gebruik en de staat van de auto. Over het algemeen is de afschrijving het grootst in de eerste paar jaar na aankoop.

Een analyse van het Center Automotive Research (CAR) uit Duitsland wijst echter uit dat EV's de laatste jaren aanzienlijk waardevaster zijn geworden. De restwaarde is verbeterd van 69 procent tot 79 procent of in sommige gevallen zelfs 83 procent. Dat is mede te danken aan de lange levensduur van accupakketten en de goede fabrieksgarantie van 8 jaar of soms nog langer. 

Stel dat je een elektrische auto koopt voor 30.000 euro en deze na twee jaar weer verkoopt voor 24.000 euro. De afschrijving bedraagt dan 6000 euro, oftewel 250 euro per maand. Koop je een elektrische auto voor 45.000 euro en is deze na drie jaar nog 35.000 euro waard, dan bedraagt de afschrijving 10.000 euro, ofwel 277,77 euro per maand.

©Ford NL

Energiekosten

De energiekosten (of brandstofkosten) voor je elektrische auto zijn afhankelijk van jouw laadgedrag. Er zijn namelijk meerdere manieren om je EV op te laden: thuis, aan een openbare laadpaal of met een snellader. De prijs van laag naar hoog is in diezelfde volgorde. Wat het thuis kost om je elektrische auto op te laden, ligt aan het energiecontract dat je hebt afgesloten. In juli 2024 is de prijs van een kilowattuur (kWh) volgens het CBS gemiddeld 0,28 euro. Openbare laadpalen en snelladers zijn een stuk duurder. De stroomprijs bedraagt hier respectievelijk gemiddeld 0,50 en 0,70 euro. Let wel: er zijn uitschieters van meer dan een euro per kWh.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Wat ook meespeelt in de energiekosten, is het verbruik van de elektrische auto. Net als bij een benzine- of dieselauto kan dat ook bij een EV variëren, afhankelijk van je rijgedrag, maar ook het merk/model speelt mee. Gewicht is een belangrijke factor in dit verhaal: compacte EV's als de Dacia Spring en Mini Electric verbruiken bijvoorbeeld minder dan 15 kWh per 100 kilometer, terwijl een grote zware EV als de Audi e-tron over diezelfde afstand meer dan 20 kWh verbruikt.

Stel dat je 65 kWh 'tankt' tegen een prijs van 0,30 euro, dan betaal je daarvoor 19,50 euro. Diezelfde laadbeurt kost bij een openbare laadpaal 35,75 euro als de stroomprijs 0,55 euro bedraagt. Bij een snellader met een stroomprijs van 0,80 euro moet je zelfs 52 euro aftikken.

©Opel Automobile GmbH

Motorrijtuigenbelasting

Voor een elektrische auto hoef je momenteel geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) te betalen. De Rijksoverheid heeft dat zo bedacht om elektrisch rijden te stimuleren. Toch is 2024 het laatste jaar dat je van het nultarief profiteert. Vanaf 2025 betaal je namelijk een kwarttarief, ofwel 25 procent wegenbelasting. De korting neemt de komende jaren geleidelijk af. Na 2030 moet je voor een elektrische auto de volledige wegenbelasting betalen. In de Voorjaarsnota van 2024 deed het kabinet het volgende voorstel betreffende de korting voor elektrische auto's:

  • 2025: 75 procent korting (25 procent betalen)

  • 2026-2028: 40 procent korting (60 procent betalen)

  • 2029: 35 procent korting (65 procent betalen)

  • 2030: 30 procent korting (70 procent betalen)

  • Vanaf 2031: geen korting meer

Stel dat de wegenbelasting van een elektrische auto per kwartaal 200 euro bedraagt. Dan betaal je in 2025 50 euro per kwartaal, of 200 euro per jaar. Voor een personenauto met verbrandingsmotor betaal je jaarlijks al snel 320-720 euro per jaar. Vanwege het stijgende belastingtarief zullen de kosten tussen 2026 en 2031 in deze situatie toenemen tot 120-140 euro per kwartaal.

Naast korting op wegenbelasting zijn er ook andere belastingvoordelen. Je betaalt vooralsnog 16 procent bijtelling in plaats van het reguliere tarief van 21 procent. Vanaf 2025 wordt dat in twee jaar afgebouwd tot het reguliere tarief.

©Irwin Versteegh

Onderhoud

Een kostenpost die bij elektrische auto's een stuk lager ligt dan bij auto's met een verbrandingsmotor, is het onderhoud. Dat heeft vooral te maken met het feit dat een benzine- of dieselauto veel meer bewegende en daardoor slijtagegevoelige onderdelen heeft dan een elektrische auto. Een ander voordeel is dat de elektromotoren en het accupakket niet heel onderhoudsgevoelig zijn. Onderhoud bestaat dus vooral uit relatief voordelige ingrepen zoals het vervangen van de banden en de remmen. Overigens worden die remmen ook nog eens veel minder belast, omdat je bij een elektrische auto op de elektromotor kunt afremmen, waarmee je weer extra energie genereert.

Afhankelijk van wat er precies gedaan moet worden, zal een onderhoudsbeurt bij een elektrische auto veelal tussen de 100 en 600 euro kosten.

©Daisy Daisy

Verzekering

De verzekering van een elektrische auto is gemiddeld iets duurder dan bij een auto op benzine of diesel – denk aan een procent of 10. Het tarief wordt namelijk berekend aan de hand van verschillende factoren, waaronder gewicht en aanschafprijs. Een elektrische auto is gemiddeld zwaarder en duurder dan een auto met een verbrandingsmotor. Natuurlijk zijn de exacte verzekeringskosten afhankelijk van jouw situatie. Zaken als je leeftijd en het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd, kunnen zorgen voor een lagere premie.

©Tibo//The Good Click

Voorbeelden maandelijkse kosten

Hieronder vind je twee voorbeelden van de maandelijkse kosten van een elektrische auto.

Kosten elektrische auto (2024)Bedrag
Afschrijving275 euro
Energiekosten110 euro
Motorrijtuigenbelasting (0%)0 euro
Onderhoud45 euro
Verzekering95 euro
Gemiddelde kosten per maand525 euro
Kosten van een elektrische auto (2026)Bedrag
Afschrijving215 euro
Energiekosten135 euro
Motorrijtuigenbelasting (60%)90 euro
Onderhoud35 euro
Verzekering75 euro
Gemiddelde kosten per maand550 euro
▼ Volgende artikel
Zo deel je je keuken handig en logisch in
© Andy Dean Photography
Huis

Zo deel je je keuken handig en logisch in

Of je nu graag uitgebreid kookt of elke avond snel klaar wilt zijn: een slimme keukenindeling maakt het verschil. Alles moet logisch op zijn plek staan, zodat je moeiteloos overal bij kunt en na afloop ook weinig tijd kwijt bent aan opruimen.

Je keuken slim indelen? Wij hebben tips voor:
  • Vaatwasser, gootsteen en vuilnisbak
  • Werkblad en kookplaat
  • Koelkast
  • Neem de keuken-driehoek als uitgangspunt
  • Kies de optimale werkhoogte
  • Opbergruimte

Lees ook: Fornuis op maat: kies het aantal pitten dat bij je past

Vaatwasser, gootsteen en vuilnisbak

Heb je plannen voor een nieuwe keuken? Denk dan nu al na over welke slimme keuzes je kunt maken met de indeling. Plaats bijvoorbeeld de vaatwasser, de spoelbak en de afvalemmer dicht bij elkaar. Je hoeft dan nooit ver te lopen met vieze borden en je kunt ze makkelijk leegschrapen, eventueel afspoelen en direct inruimen. Staat de afvalbak in een kastje direct naast de vaatwasser? Let er dan op dat je het deurtje nog goed kunt openen als de deur van de vaatwasser omlaag staat. Dat werkt makkelijker bij het inruimen. Plaats verder de vaatwasser niet direct tegen een zijmuur. Tijdens het inruimen loop je dan sneller kans op spetters tegen de muur.

Werkblad en kookplaat

Het werkblad is meer dan alleen een plek om iets op te zetten. Je gebruikt het om te snijden, te mixen, spullen neer te leggen en borden op te scheppen. Zorg daarom dat je voldoende vrije werkruimte overhoudt – dus niet alles volbouwen met apparatuur. Plaats de spoelbak of kookplaat liever niet op een hoek. Je hebt aan beide kanten plek nodig, zodat je je handen vrij kunt houden en spetters opvangt. Reken aan weerszijden minimaal veertig centimeter. Dat oogt niet alleen rustiger, het werkt ook prettiger. Handig om te weten: bij je keukenspecialist wordt hiervoor vaak de term aflegruimte gebruikt. En nog even over de kookplaat: plaats die bij voorkeur niet pal naast de koelkast of een hoge kast; dat geeft weinig bewegingsvrijheid en maakt het lastig om met meerdere mensen tegelijk in de keuken te staan.

©Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy

Koelkast

Een koelkast gebruik je vaker dan je denkt – gemiddeld zo'n 35 keer per dag. Zet 'm daarom op een plek waar je er makkelijk bij kunt, ook als je vanuit de woonkamer even snel iets wilt pakken. Zet de koelkast liever niet helemaal achterin of op een plek waar je niet vanzelf langsloopt; dat is al snel onhandig in het dagelijks gebruik. Let ook op de temperatuur rondom de koelkast. Zet hem niet naast een oven, radiator of op een plek waar veel zonlicht komt. Kan het echt niet anders, zorg dan voor een isolerende tussenplaat en houd minstens drie centimeter ruimte vrij tussen warmtebron en koelkast.

Gebruik de keuken-driehoek

In de basis draait een keuken om drie functies: koken, spoelen en koelen. Je fornuis, gootsteen en koelkast vormen samen een denkbeeldige driehoek. Als de afstanden tussen deze drie goed gekozen zijn, werk je prettiger. Staan ze te ver van elkaar, dan loop je onnodig veel. Staan ze te dicht bij elkaar, dan dan wordt het al snel krap en onhandig. Een keukenspecialist kan helpen bij het vinden van een goede verhouding, maar je merkt het zelf vaak ook al als iets net niet lekker werkt.

Optimale werkhoogte

Ook de hoogte van je werkplekken telt mee. Een oven op armhoogte is een stuk prettiger dan op kniehoogte, zeker als je vaak bakt. Het voorkomt bukken. Heb je een kleine keuken? Kies dan voor een compacte oven of voor een fornuis met geïntegreerde oven. Datzelfde geldt voor de vaatwasser: als je die wat hoger plaatst, spaar je je rug en knieën. Voor de kookplaat geldt een andere regel: meet de afstand van je onderarm tot het werkblad. Is die ongeveer twaalf centimeter, dan zit je goed qua houding en belast je je schouders niet onnodig.

Apparatuur wat hoger plaatsen (als dat kan) heeft nog een voordeel. Wanneer je kleine kinderen hebt rondlopen, kunnen die er minder makkelijk bij. Wel zo veilig!

©lev dolgachov

Opbergruimte

Tot slot: denk na over hoe je spullen opbergt. Onderkastjes bieden veel ruimte, maar vragen vaak veel van je rug. Bovenkastjes kunnen juist weer te hoog zijn. Een buffetkast biedt uitkomst: wat je dagelijks gebruikt zet je op ooghoogte, wat minder vaak nodig is kan best wat lager of juist hoger.

Slim indelen = een fijnere keuken!

Een goede keuken draait niet alleen om de juiste apparatuur, maar vooral ook om slimme keuzes die het koken makkelijker maken. Denk na over looproutes, werkhoogtes en voldoende bewegingsruimte. Positioneer alles op logische plekken, zorg voor een werkblad met voldoende vrije ruimte en let op kleine details zoals de draairichting van kastdeurtjes. Daarmee wordt de keuken (nog meer) het hart van je huis!

▼ Volgende artikel
Cool artikel: zelf ijskoffie en ijsthee maken
© xMarshall
Huis

Cool artikel: zelf ijskoffie en ijsthee maken

Warm! Dorst! Hoog tijd dus voor ijskoffie en ijsthee. Je hoeft er niet eens voor naar de winkel: je kunt het binnen een paar minuten zelf maken, vaak gewoon met wat je al in huis hebt. Lekker verfrissend, en meestal ook gezonder én goedkoper dan wat je in de supermarkt vindt. In dit artikel lees je precies hoe je dat doet. Proost!

🧊 ➕ ☕ 🟰 😋
  • Zelf ijskoffie maken
    • Koud zetten
    • Met warme koffie
  • Extra luxe: affogato
  • Zelf ijsthee maken
  • 5x varieertips voor ijskoffie
  • 5x varieertips voor ijsthee

Lees ook: Geen ijsmachine, toch zelf ijs maken? Natuurlijk kan dat! 

Wie van koffie houdt, kan met ijskoffie alle kanten op. Je kunt koffie koud zetten (cold brew), of juist warme koffie gebruiken en die laten afkoelen.

In beide gevallen begint het met sterke koffie. Hoe sterker, hoe beter, want ijsblokjes verdunnen de smaak. Zet bijvoorbeeld een dubbele espresso of gebruik een koffiemachine op de hoogste intensiteit. Laat de koffie afkoelen, giet 'm over een glas vol ijsblokjes en voeg melk of plantaardige drink (haver, amandel of soja) toe als je dat lekker vindt.

Liever iets milders? Dan is cold brew een goed alternatief. Meng grofgemalen koffie met koud water in een kan of fles. Je moet er wel de tijd voor nemen, want je moet het daarna zo'n twaalf uur in de koelkast laten trekken. Daarna filter je het koffiedik eruit met een zeef of koffiefilter. Het resultaat is een zachte, cafeïnerijke drank die minder bitter is dan je zou verwachten – ideaal voor wie gewone zwarte koffie te scherp vindt. Verdun het naar smaak met melk, water of siroop, bijvoorbeeld vanillesiroop of hazelnootsiroop. Tip: je kunt ook wat meer maken dan je nodig hebt en dat in de koelkast bewaren (maximaal drie dagen). Heb je op een later tijdstip dan trek in ijskoffie, dan hoef je niet eerst twaalf uur te wachten.

Gebruik je een espressomachine, dan heb je meer controle over de smaak. Voor een krachtige ijskoffie kies een Arabica/Robusta-blend. Door de Robusta-bonen in deze melanges krijg je een pittige smaak en een stevige crèmelaag – ook lekker in ijskoffie.

Liever iets zachters of fruitigers? Ga dan voor 100% Arabica-bonen. Die zijn milder en hebben vaak meer nuance. Zulke bonen geven je ijskoffie een verfijnde smaak, soms met citrus- of bloemtonen.

Ook decafé werkt prima, bijvoorbeeld als je 's avonds nog iets kouds wilt drinken zonder daarna klaarwakker te liggen.

©annapustynnikova

IJskoffie of dessert? Wat maakt het uit: affogato ☝🏼is altijd lekker!

Traditionele ijskoffie maak je met ijsblokjes. Heb je zin in een luxe update? Dan is affogato echt iets voor jou. Schenk hiervoor een warme espresso over een bolletje vanille-ijs. Het ijs smelt deels, de koffie wordt iets zachter van smaak en samen vormen ze een combinatie om je vingers bij af te likken. Je serveert affogato in een glas of klein schaaltje, eventueel met wat geraspte pure chocolade, amandelschaafsel of een scheutje likeur erbij.

IJsthee: verkoelende dorstlesser

Ook ijsthee maak je in een paar simpele stappen. Gebruik losse thee of gewone theezakjes, maar zet het sterker dan je normaal zou doen. De thee wordt namelijk verdund zodra je er ijs aan toevoegt. Zwarte thee is een klassieker, maar groene thee, kruidenmengsels of gearomatiseerde soorten werken net zo goed. Let wel op: groene thee en kruideninfusies zijn gevoeliger voor een bittere nasmaak als je ze te lang laat trekken. Hou de trektijd dus korter dan bij zwarte thee. Hieronder lees je welke watertemperatuur je moet gebruiken en hoe lang je het mengsel moet laten trekken.

Zwarte thee: 95–100 °C, 4–5 minuten
Groene thee: 70–80 °C, 2–3 minuten
Kruideninfusies/rooibos: 95–100 °C, 5–6 minuten

©shersor

Laat de thee eerst een beetje afkoelen, of gebruik niet te veel ijs in één keer. Zo blijft de smaak in balans en voorkom je dat je thee bitter of waterig wordt. Je kunt de thee ook helemaal laten afkoelen op het aanrecht en daarna in de koelkast zetten – dan krijg je een heldere, frisse ijsthee zonder smaakverlies.

Voeg daarna eventueel smaakmakers toe zoals schijfjes citroen, munt of een beetje honing. Suiker los je het best op in de thee als die nog warm is, anders blijft het onder in je glas liggen. Houd je liever van minder zoet, dan kun je het ook bij een paar druppels citroen of een scheutje appelsap houden. Gebruik je verse vruchten zoals perzik of sinaasappel, snijd die dan in dunne plakjes en laat ze even meetrekken.

Gooi je ijsthee niet direct vol ijs, zeker niet als je hem lang wilt bewaren. Door de ijsklontjes vlak voor het serveren toe te voegen, blijft de smaak beter behouden. En als je slim bent, vries je wat van de thee zelf in als ijsklontjes. Zo wordt je drankje koud, zonder dat het verwatert.

Tot slot: experimenteren en bewaren

Het fijne aan zelf ijskoffie of ijsthee maken, is dat je eindeloos kunt variëren. Wissel af met kruiden, citrus, melksoorten of zoetmakers. Probeer eens een koude espresso met gecondenseerde melk of een groene ijsthee met gember en limoen. Hieronder hebben we zowel voor ijskoffie als ijsthee vijf smaakvariaties voor je verzameld.

Maak in één keer een grotere hoeveelheid en bewaar die in een afsluitbare fles in de koelkast. Zo heb je altijd iets klaarstaan als je behoefte hebt aan iets verfrissends én lekkers te drinken. Let er wel op dat vers gemaakte ijsthee en cold brew koffie maar een paar dagen houdbaar zijn. Drink het binnen drie dagen op, dan is de smaak op z'n best.  

©vikakurylo81 - stock.adobe.com

5 bijzondere ijskoffievariaties

Kokos-kardemom: kokosmelk, gemalen kardemom, honing
Sinaasappel-kaneel: geraspte sinaasappelschil, kaneelpoeder, ahornsiroop
Hazelnoot-salted caramel: hazelnotenmelk, karamelsiroop, snufje zeezout
Chocolade-chili: cacaopoeder, cayennepeper, bruine suiker
Rozemarijn-citroen: verse rozemarijn, citroensap, agavesiroop

5 bijzondere ijstheevariaties

Watermeloen-munt: watermeloensap, verse munt, limoen
Perzik-basilicum: verse perzik, basilicumblaadjes, honing
Hibiscus-granaatappel: hibiscusbloemen, granaatappelsap, stevia
Komkommer-dille: komkommer, verse dille, snufje zeezout
Ananas-tijm: ananasblokjes, tijmblaadjes, kokoswater

Smaakvariaties: hoe & wat

Tijdens het trekken (in de hete koffie/thee):

• Kruiden zoals kardemom, kaneel, rozemarijn, basilicum, dille, tijm
• Citrusschil (sinaasappel)
• Hibiscusbloemen

Na het afkoelen toevoegen:

• Verse sappen (watermeloen, granaatappel, citroensap)
• Verse stukjes fruit (perzik, ananas, komkommer)
• Melksoorten (kokosmelk, hazelnotenmelk, amandelmelk)
• Zoetmakers (honing, stroop, stevia)
• Verse kruiden die snel bitter worden (munt)

Extra smaakmakers:

• Cacaopoeder: eerst mengen met beetje heet water, dan toevoegen
• Zeezout: altijd op het laatst, naar smaak

Maak je ijskoffie

nóg lekkerder met een scheutje koffiesiroop