ID.nl logo
Hoeveel kost rijden in een elektrische auto?
© Audi
Mobiliteit

Hoeveel kost rijden in een elektrische auto?

Als je overweegt een elektrische auto te kopen, is het handig om te weten waar je aan toe bent. Ook – en misschien wel vooral – op financieel gebied. Gemiddeld heeft een elektrische auto een hogere aanschafprijs dan een benzineauto, maar in gebruik kun je profiteren van lagere gebruikskosten. Hier vind je een overzicht van de kosten voor elektrisch rijden.

Elektrisch rijden, wat kost dat nou? Er zijn een paar factoren die meewegen in het bepalen van de maandelijkse/jaarlijkse kosten, te weten:

  • Afschrijving: hoeveel waarde verliest je auto?

  • Energiekosten: hoeveel stroom verbruik je en hoe laad je op?

  • Wegenbelasting: welk tarief geldt op welk moment?

  • Onderhoud: is een EV nu écht goedkoper dan een benzineauto?

  • Verzekering: afhankelijk van je persoonlijke situatie

  • Ook interessant: Auto opladen in het buitenland? Dit zijn de valkuilen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Afschrijving

De afschrijving is een van de grootste kostenposten van een elektrische auto. De afschrijving van een elektrische auto is namelijk relatief hoog in vergelijking met andere soorten auto's, inclusief mild- of plug-in hybride auto's, zo meldt BOVAG. Dat heeft onder meer te maken met de snelle technologische ontwikkelingen en onzekerheid over het financiële plaatje.

De afschrijving van een auto is het proces waarbij de waarde van een auto geleidelijk vermindert over de tijd. Dat gebeurt omdat een auto ouder wordt, slijtage ondervindt en omdat er nieuwe modellen op de markt komen. De afschrijving begint op het moment dat je de auto koopt en gaat door zolang je de auto in bezit hebt. In financiële termen betekent afschrijving dat je de kosten van de auto over meerdere jaren verspreidt, waardoor je elk jaar een deel van de waarde als kosten kunt boeken. De mate van afschrijving kan afhankelijk zijn van factoren zoals het merk, model, het gebruik en de staat van de auto. Over het algemeen is de afschrijving het grootst in de eerste paar jaar na aankoop.

Een analyse van het Center Automotive Research (CAR) uit Duitsland wijst echter uit dat EV's de laatste jaren aanzienlijk waardevaster zijn geworden. De restwaarde is verbeterd van 69 procent tot 79 procent of in sommige gevallen zelfs 83 procent. Dat is mede te danken aan de lange levensduur van accupakketten en de goede fabrieksgarantie van 8 jaar of soms nog langer. 

Stel dat je een elektrische auto koopt voor 30.000 euro en deze na twee jaar weer verkoopt voor 24.000 euro. De afschrijving bedraagt dan 6000 euro, oftewel 250 euro per maand. Koop je een elektrische auto voor 45.000 euro en is deze na drie jaar nog 35.000 euro waard, dan bedraagt de afschrijving 10.000 euro, ofwel 277,77 euro per maand.

©Ford NL

Energiekosten

De energiekosten (of brandstofkosten) voor je elektrische auto zijn afhankelijk van jouw laadgedrag. Er zijn namelijk meerdere manieren om je EV op te laden: thuis, aan een openbare laadpaal of met een snellader. De prijs van laag naar hoog is in diezelfde volgorde. Wat het thuis kost om je elektrische auto op te laden, ligt aan het energiecontract dat je hebt afgesloten. In juli 2024 is de prijs van een kilowattuur (kWh) volgens het CBS gemiddeld 0,28 euro. Openbare laadpalen en snelladers zijn een stuk duurder. De stroomprijs bedraagt hier respectievelijk gemiddeld 0,50 en 0,70 euro. Let wel: er zijn uitschieters van meer dan een euro per kWh.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Wat ook meespeelt in de energiekosten, is het verbruik van de elektrische auto. Net als bij een benzine- of dieselauto kan dat ook bij een EV variëren, afhankelijk van je rijgedrag, maar ook het merk/model speelt mee. Gewicht is een belangrijke factor in dit verhaal: compacte EV's als de Dacia Spring en Mini Electric verbruiken bijvoorbeeld minder dan 15 kWh per 100 kilometer, terwijl een grote zware EV als de Audi e-tron over diezelfde afstand meer dan 20 kWh verbruikt.

Stel dat je 65 kWh 'tankt' tegen een prijs van 0,30 euro, dan betaal je daarvoor 19,50 euro. Diezelfde laadbeurt kost bij een openbare laadpaal 35,75 euro als de stroomprijs 0,55 euro bedraagt. Bij een snellader met een stroomprijs van 0,80 euro moet je zelfs 52 euro aftikken.

©Opel Automobile GmbH

Motorrijtuigenbelasting

Voor een elektrische auto hoef je momenteel geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) te betalen. De Rijksoverheid heeft dat zo bedacht om elektrisch rijden te stimuleren. Toch is 2024 het laatste jaar dat je van het nultarief profiteert. Vanaf 2025 betaal je namelijk een kwarttarief, ofwel 25 procent wegenbelasting. De korting neemt de komende jaren geleidelijk af. Na 2030 moet je voor een elektrische auto de volledige wegenbelasting betalen. In de Voorjaarsnota van 2024 deed het kabinet het volgende voorstel betreffende de korting voor elektrische auto's:

  • 2025: 75 procent korting (25 procent betalen)

  • 2026-2028: 40 procent korting (60 procent betalen)

  • 2029: 35 procent korting (65 procent betalen)

  • 2030: 30 procent korting (70 procent betalen)

  • Vanaf 2031: geen korting meer

Stel dat de wegenbelasting van een elektrische auto per kwartaal 200 euro bedraagt. Dan betaal je in 2025 50 euro per kwartaal, of 200 euro per jaar. Voor een personenauto met verbrandingsmotor betaal je jaarlijks al snel 320-720 euro per jaar. Vanwege het stijgende belastingtarief zullen de kosten tussen 2026 en 2031 in deze situatie toenemen tot 120-140 euro per kwartaal.

Naast korting op wegenbelasting zijn er ook andere belastingvoordelen. Je betaalt vooralsnog 16 procent bijtelling in plaats van het reguliere tarief van 21 procent. Vanaf 2025 wordt dat in twee jaar afgebouwd tot het reguliere tarief.

©Irwin Versteegh

Onderhoud

Een kostenpost die bij elektrische auto's een stuk lager ligt dan bij auto's met een verbrandingsmotor, is het onderhoud. Dat heeft vooral te maken met het feit dat een benzine- of dieselauto veel meer bewegende en daardoor slijtagegevoelige onderdelen heeft dan een elektrische auto. Een ander voordeel is dat de elektromotoren en het accupakket niet heel onderhoudsgevoelig zijn. Onderhoud bestaat dus vooral uit relatief voordelige ingrepen zoals het vervangen van de banden en de remmen. Overigens worden die remmen ook nog eens veel minder belast, omdat je bij een elektrische auto op de elektromotor kunt afremmen, waarmee je weer extra energie genereert.

Afhankelijk van wat er precies gedaan moet worden, zal een onderhoudsbeurt bij een elektrische auto veelal tussen de 100 en 600 euro kosten.

©Daisy Daisy

Verzekering

De verzekering van een elektrische auto is gemiddeld iets duurder dan bij een auto op benzine of diesel – denk aan een procent of 10. Het tarief wordt namelijk berekend aan de hand van verschillende factoren, waaronder gewicht en aanschafprijs. Een elektrische auto is gemiddeld zwaarder en duurder dan een auto met een verbrandingsmotor. Natuurlijk zijn de exacte verzekeringskosten afhankelijk van jouw situatie. Zaken als je leeftijd en het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd, kunnen zorgen voor een lagere premie.

©Tibo//The Good Click

Voorbeelden maandelijkse kosten

Hieronder vind je twee voorbeelden van de maandelijkse kosten van een elektrische auto.

Kosten elektrische auto (2024)Bedrag
Afschrijving275 euro
Energiekosten110 euro
Motorrijtuigenbelasting (0%)0 euro
Onderhoud45 euro
Verzekering95 euro
Gemiddelde kosten per maand525 euro
Kosten van een elektrische auto (2026)Bedrag
Afschrijving215 euro
Energiekosten135 euro
Motorrijtuigenbelasting (60%)90 euro
Onderhoud35 euro
Verzekering75 euro
Gemiddelde kosten per maand550 euro
▼ Volgende artikel
Trick or treat? Zo ontmasker je cybercriminelen
© ID.nl
Zekerheid & gemak

Trick or treat? Zo ontmasker je cybercriminelen

Halloween: één avond in het jaar waarop iedereen zich vermomt en niets meer is wat het lijkt. Maar online is het elke dag Halloween. Cybercriminelen dragen digitale maskers en doen zich voor als je bank, pakketbezorger of zelfs als een familielid. Hun doel: jou laten klikken, inloggen of betalen. In dit artikel lees je hoe je hun trucs doorziet en hoe je jezelf beschermt tegen online oplichters.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Phishing bestaat al bijna zo lang als e-mail zelf, maar de aanpak is totaal veranderd. Waar je vroeger nog gewaarschuwd werd door kromme zinnen of vreemde links, zijn valse berichten vandaag bijna niet meer van echt te onderscheiden. En het blijft allang niet meer beperkt tot e-mail: ook via sms, WhatsApp en sociale media proberen criminelen je te misleiden. Ze gebruiken het logo van je bank, de tone of voice van PostNL of de opmaak van een bekende webwinkel. Alles klopt – behalve de bedoeling erachter.

De aanvallen zijn bovendien persoonlijker geworden. Met gegevens die online circuleren weten criminelen precies hoe ze iemand moeten aanspreken, van voornaam tot aankoopgeschiedenis. Zo voelt een nepmail of bericht als iets vertrouwds. Eén klik op een link is dan genoeg om je gegevens prijs te geven of malware te installeren.

Deepfakes, stemklonen en AI: vermommingen steeds beter

De komst van kunstmatige intelligentie heeft online oplichting een nieuw gezicht gegeven. Met taalmodellen kunnen criminelen foutloze berichten schrijven in elke taal. Deepfake-video's en stemklonen zorgen dat zelfs beeldbellen of voicemail niet langer betrouwbaar is.

Steeds vaker duiken voorbeelden op van mensen die zogenaamd gebeld worden door een bekende stem – een collega, familielid of zelfs een leidinggevende – met een dringende vraag om geld over te maken. In werkelijkheid praten ze met een digitale imitatie. Die technologie was ooit ingewikkeld, maar is nu voor iedereen toegankelijk. Daarmee is AI niet alleen een handig hulpmiddel voor creatieve toepassingen, maar ook een nieuw masker voor criminelen.

©terovesalainen

Zo herken je digitale vermommingstrucs

Cybercriminelen spelen in op haast, emotie en angst. Berichten waarin je 'nu moet betalen', 'direct moet bevestigen' of waarin met blokkades (van bijvoorbeeld je rekening of simkaart) wordt gedreigd, zijn bijna altijd verdacht. Controleer het e-mailadres van de afzender: kleine afwijkingen zoals een extra punt, cijfer of letter zijn vaak al voldoende om nep van echt te onderscheiden.

Staat er een link in de mail? Beweeg er met je muis over zonder te klikken. Verschijnt er een vreemd webadres, dan klopt er iets niet. Kijk ook naar details: ontbreekt er een persoonlijke aanhef, is de toon onlogisch of komt het bericht op een vreemd moment? Dat zijn signalen dat er iets niet pluis is.

Bel bij twijfel altijd zelf het officiële nummer van de organisatie, in plaats van te reageren op het bericht.

Scam Copilot helpt je oplichters te ontmaskeren

Om gebruikers beter te beschermen tegen steeds geraffineerdere aanvallen ontwikkelde Bitdefender Scam Copilot. Deze slimme functie gebruikt kunstmatige intelligentie om verdachte berichten, e-mails en websites in realtime te analyseren. Waar traditionele beveiliging vooral kijkt naar bekende dreigingen, herkent Scam Copilot ook nieuwe patronen en trucs die nog niet eerder zijn gezien.

De technologie kijkt naar typische kenmerken van oplichting: dwingende toon, vage links, afwijkende namen of zinsconstructies die niet passen bij een echte organisatie. Zodra iets verdacht is, verschijnt direct een waarschuwing. Zo helpt Scam Copilot je om verdachte berichten te ontmaskeren nog vóórdat je erop klikt.

Het systeem leert bovendien voortdurend bij. Nieuwe vormen van phishing, deepfake-aanvallen of misleidende berichten op sociale media worden razendsnel herkend. Zo ben je beschermd tegen zowel oude als nieuwe digitale maskers.

Scam Copilot is onderdeel van Bitdefender Premium Security en Bitdefender Ultimate Security. Die pakketten bieden een complete beveiliging voor alle apparaten in huis – van laptop tot smartphone – en combineren Scam Copilot met krachtige antivirusbescherming, een onbeperkte VPN, een wachtwoordmanager en identiteitsbewaking.

Bitdefender Premium Security: vangnet voor heel je digitale leven

Bitdefender Premium Security biedt meermaals bekroonde bescherming tegen virussen, malware, ransomware en frauduleuze websites. De software werkt op Windows, macOS, Android en iOS en beveiligt al je apparaten met één abonnement.

Naast Scam Copilot en de geavanceerde virusscanner bevat Premium Security diverse functies die gericht zijn op privacy en gebruiksgemak. Zo krijg je toegang tot onbeperkt VPN-verkeer, met meer dan vierduizend servers verspreid over vijftig landen. Daarmee surf je veilig en anoniem, ook op openbare wifi-netwerken.

De password manager helpt bij het genereren en veilig opslaan van sterke wachtwoorden, zodat je nooit meer hoeft te vertrouwen op zwakke of hergebruikte wachtwoorden. Verder blokkeert de systeembrede advertentie- en trackerbescherming ongewenste volgers en zorgt Cryptomining Protection ervoor dat kwaadwillenden je systeem niet stiekem inzetten om digitale valuta te delven.

Ook aan identiteit is gedacht. Zodra er een datalek wordt ontdekt waarin jouw gegevens opduiken, ontvang je realtime meldingen. Zo kun je snel actie ondernemen om schade te voorkomen. Bitdefender Premium Security combineert daarmee virusbescherming, privacyfuncties en identiteitswaarschuwingen in één helder pakket.

🎃 Trick or treat: laat je niet misleiden

Cybercriminelen dragen het hele jaar door digitale maskers. Ze sturen overtuigende berichten, gebruiken deepfake-stemmen en maken misbruik van AI om je te misleiden. Bitdefender Scam Copilot herkent phishing en andere oplichtingstrucs in realtime en waarschuwt direct bij gevaar. Met Premium Security en Ultimate Security beschik je over bescherming op al je apparaten, een onbeperkte VPN, anti-tracker, password manager en – bij Ultimate – volledige identiteitsmonitoring via Digital Identity Protection. Phishing, deepfakes en online oplichting verdwijnen niet, maar met Scam Copilot aan je zijde hoef je ze niet te vrezen. Zo houd je grip op wat echt is – en wat slechts een digitale vermomming blijkt te zijn.

▼ Volgende artikel
Dit kun je allemaal nog doen in de tuin in november
© melnikviva - stock.adobe.com
Huis

Dit kun je allemaal nog doen in de tuin in november

In november lijkt de tuin tot stilstand te komen, maar schijn bedriegt. Juist nu leg je de basis voor een prachtige tuin in het voorjaar. Van het beschermen van planten tegen de kou tot het planten van bollen en fruitbomen: wie in november de handen uit de mouwen steekt, wordt in de lente beloond met een gezonde, bloeiende tuin.

November in de tuin: in het kort

November is de maand waarin je opruimt, beschermt en voorbereidt. Zet vorstgevoelige planten in pot alvast binnen of maak er ruimte voor in de schuur. Hark het gevallen blad van het gazon, en gebruik het blad op andere plekken in je tuin als natuurlijke bodembedekking. Nu is ook het moment om fruitbomen en bloembollen te planten en wintergroene planten zoals heide of Skimmia in potten te zetten. Snoei fruitstruiken en knot de treurwilg, zodat ze straks sterker terugkomen in het voorjaar.

Lees ook: Zo maak je je tuinmeubilair winterklaar

Maak je tuin winterklaar

Een goed voorbereide tuin kan tegen een stootje. Zodra de temperatuur daalt, bescherm je gevoelige planten met vliesdoek of noppenfolie. Leg dat materiaal nu alvast klaar, zodat je snel kunt handelen bij vorst. Maak in de schuur of het tuinhuisje plek voor planten in pot die niet tegen kou kunnen. Binnen blijven ze het best bij een temperatuur tussen de 2 en 10 graden. Vergeet niet af en toe te luchten en de aarde vochtig te houden, zodat de wortels niet uitdrogen. Controleer tot slot de fruitbomen en verwijder ingedroogde of verschrompelde vruchten. Die kunnen schimmels bevatten en zo de boom verzwakken.

Nog even wat extra liefde voor je gazon

In november geef je het gazon nog een laatste onderhoudsbeurt voordat het in winterrust gaat. Steek de randen strak af en verwijder het blad dat op het gras ligt. Blijven bladeren liggen, dan krijgt het gazon te weinig licht en kunnen er schimmels ontstaan. Gebruik het blad liever op andere plekken in de tuin, bijvoorbeeld onder struiken of tussen vaste planten, omdat het blad verteert en voedingsstoffen aan de grond afgeeft.

©Konstantin Zibert - stock.adobe.com

Planten: fruitbomen...

November is een goede maand om fruitbomen te planten. De grond is nog relatief warm, waardoor de wortels kunnen aanslaan voordat de winter begint. Graaf een ruim plantgat en maak in het midden een kleine heuvel waar de stam op rust. Spreid de wortels voorzichtig uit, vul het gat met een mengsel van aarde en compost en druk de grond stevig aan. Geef ruim water en plaats een boompaal als de boom op een open of winderige plek staat.

Waarom een boompaal belangrijk is

Een pas geplante boom heeft nog geen sterke wortels en kan bij harde wind gaan wiebelen. Daardoor scheuren jonge wortels af en groeit de boom minder goed aan. Een boompaal geeft steun totdat de wortels zich stevig hebben vastgezet. Plaats de paal aan de windzijde van de boom en bevestig hem met een boomband. Na een jaar of twee mag de paal weer weg.

...en bollen

Ook bloembollen kunnen nu de grond in: tulpen, narcissen, hyacinten en irissen bloeien in het voorjaar als je ze nu plant. Wie meteen wat kleur in de tuin wil, kan wintervaste planten als heide, winterviolen, Skimmia of kleine coniferen in potten zetten.

©iMarzi - stock.adobe.com

Snoeien en onkruid wieden (ja, ook nu nog!)

Zolang het niet vriest, kun je nog prima snoeien. Vooral kale fruitstruiken zijn nu aan de beurt: door oude takken weg te halen, verjong je de struik en bevorder je de groei van nieuwe scheuten. Ook jonge boompjes met een doorgaande stam kun je licht terugsnoeien, zodat ze een mooie, evenwichtige vorm ontwikkelen. De treurwilg mag in deze periode worden geknot, zodat hij in het voorjaar weer mooi uitloopt.

Blijf daarnaast onkruid verwijderen, ook al groeit het minder hard. Door het bij te houden, voorkom je dat het in het voorjaar de overhand krijgt. Zo blijft de tuin netjes en houd je het werk beperkt wanneer alles straks weer begint te groeien.

Vooruitkijken naar het voorjaar

Wie in november nog even de handen uit de mouwen steekt, maakt het zichzelf straks een stuk makkelijker. De tuin krijgt rust, maar de basis voor een nieuw seizoen ligt er al. Zodra de eerste zon zich in het voorjaar laat zien, zie je de beloning van het werk dat je nu hebt gedaan: gezonde planten, een sterk gazon en fruitbomen die vol leven zitten.