ID.nl logo
Auto opladen in het buitenland? Dit zijn de valkuilen
© David Schunack
Mobiliteit

Auto opladen in het buitenland? Dit zijn de valkuilen

Je elektrische auto opladen in Nederland levert over het algemeen geen problemen op. Je weet meestal wel welke aanbieders er zijn en wat je bij de verschillende laadpalen moet betalen. Maar in het buitenland is dat niet altijd duidelijk en kun je soms achteraf voor hoge kosten komen te staan. Waar moet je op letten als je in het buitenland je auto oplaadt?

In Nederland word je bij de openbare laadpalen langs de (snel)weg doorgaans afgerekend per Kilowattuur en weet je min of meer wat je daarvoor betaalt. Maar rij je elektrisch en ga je naar het buitenland op vakantie? Dan moet je nog even extra goed opletten waar je je auto oplaadt, en voor hoe lang.

Extreem duur laden

Ook de ANWB waarschuwt vakantiegangers alert te zijn op het opladen van de auto in het buitenland. Want anders dan gewoon benzine of diesel tanken aan de pomp waar de prijs direct zichtbaar is, geldt dit zeker niet voor het elektrisch opladen van je EV. Elektrisch laden is doorgaans sowieso al duurder dan in Nederland, maar door extra trucjes toe te passen betalen vakantiegangers al snel een veelvoud van het bedrag dat lokale mensen betalen.

Uit cijfers van de ANWB Laadpas blijft dat er de afgelopen maanden al tientallen klanten een rekening hebben gekregen van 100 euro en hoger. Maar wat gaat er dan precies mis en hoe kan het dat nietsvermoedende vakantiegangers een hogere prijs betalen voor het opladen van een elektrische auto?

Blokkeertarief

In Nederland komt dit ook steeds vaker voor, maar in het buitenland nog meer: het blokkeertarief. Dit is een bedrag dat per minuut wordt berekend voor de tijd dat jouw auto aan de laadpaal staat. Dit bedrag verschilt per aanbieder, maar kan zomaar oplopen tot 30 cent per minuut. Dat bedrag komt dus boven op de prijs voor iedere kilowattuur dat je afneemt.

Laat je je auto de hele nacht geparkeerd staan terwijl je zelf een overnachting hebt in een hotel of op de camping, dan loopt dat blokkeertarief gewoon door, ook al is de auto volledig geladen. Je blokkeert immers de laadplek en daarvoor moet je dus betalen.

De laadpas-app - zoals deze van de ANWB - toont de tarieven van de gekozen laadpaal.

In sommige apps van tankpassen kun je terugvinden wat de blokkeertarieven zijn, maar dat is niet altijd het geval. In Duitsland wordt bijvoorbeeld vaak een maximum tarief aangehouden, aldus Autoweek. Daar gaat deze zogeheten Standzeitzuschlag in na 240 minuten aan een laadpaal te hebben gestaan en kost dat vaak 0,10 eurocent per minuut, maar zit er wel een maximum aan van 12 euro, afhankelijk bij welke afnemer je de auto oplaadt.

De Shell Recharge-app

Locaties

Als toerist kun je vaak niet direct zien wat de kosten zijn, of ze zijn uitgelegd in de lokale taal en als je die niet machtig bent, weet je dus niet wat de bijkomende kosten kunnen zijn. Volgens de ANWB staan laadpalen waar extra geld mee wordt binnengehaald vaak in de buurt van hotels en (op) campings en zien ze die vooral terug in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.

Lees ook:Op vakantie met je elektrische auto: dit kost opladen in Europa

Pas dus extra goed op als je in de buurt van je verblijfslocatie een laadpaal ziet van een minder bekende partij. Laadpalen kunnen ook staan op de camping zelf, maar voordat je daar je auto oplaadt, kun je het beste even bij de receptie vragen wat de tarieven zijn, want ook die kunnen bijzonder hoog uitvallen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Vermelden tarieven verplicht Volgens EU-regels moe de informatie over de prijzen van de laadpalen duidelijk worden vermeld in de app van de laadpas. Consumenten doen er dus goed aan om de tarieven eerst te controleren in de desbetreffende app alvorens te beginnen met laden. Zo voorkom je verrassingen achteraf als je de maandelijke factuur thuisgestuurd krijgt.

Download een laadpaal-app

Je doet er dus verstandig aan altijd gebruik te maken van je eigen laadpas-app voor het opzoeken van de tarieven. Daarnaast kun je via de betreffende app stores ook nog algemene laadpaal-apps vinden die informatie over de tarieven kunnen weergeven, soms met meer en completere informatie:

Google PlayApple App Store

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.