ID.nl logo
De nieuwe Hyundai Inster: betaalbare EV met premium ambities
© Frederick Unflath
Mobiliteit

De nieuwe Hyundai Inster: betaalbare EV met premium ambities

Hyundai zet met de Inster een nieuwe standaard in het compacte elektrische segment. Deze A+-klasse EV combineert ruimte en geavanceerde technologie met een indrukwekkende actieradius tot 355 km. Met zijn unieke design, flexibele interieur en een prijskaartje rond de 20.000 euro daagt de Inster de concurrentie uit. Deze nieuwste toevoeging aan Hyundais elektrische line-up brengt betaalbaar elektrisch rijden een stap dichterbij voor een breder publiek.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Tellen we even mee? Terwijl andere automerken soms nog maar één EV in de showroom hebben staan, rijden we al een paar jaar rond in de Hyundai Kona Electric, Ioniq5 en 6 en is het merk zelfs al bezig met the next step in de vorm van een Ioniq 5 N. Als we daar Hyundais jarenlange ervaring met EV’s in de vorm van de Ioniq Electric (sinds 2016!) bij optellen, mogen we de Zuid-Koreanen als absolute EV-experts bestempelen.

Nu is het echter tijd om de vaandeldragers van technologie, de zogenoemde vlaggenschepen, te gaan ondersteunen. Het is tijd om een stevige voet aan wal te zetten met behulp van een wat handzamer bootje. Een betaalbare elektrische auto in het compacte segment: die van de stadsauto. Dit is de Hyundai Inster.

©Frederick Unflath

A+-segment

Hyundai zelf noemt de Inster 'intiem en innovatief'. De jongste telg opereert in het A+-segment, maar biedt B-segmentruimte. Voor je idee: de Inster is 3,82 meter lang, 1,61 meter breed en 1,57 meter hoog. Daarmee is hij een goede 15 cm langer en 9 cm hoger dan een i10, maar aan de andere kant ook 7 cm smaller. Hoe dan ook is de Inster een stuk compacter dan bijvoorbeeld de Renault 5 e-Tech Electric en die opereert wel degelijk in het B-segment. 

Qua design staat er een uiterst vriendelijke, maar ook zeker zelfverzekerde auto. Vriendelijk dankzij de kenmerkende ronde ledkoplampen met dito dagrijverlichting, en zelfverzekerd vanwege de Pixel-dot details, zowel voor als achter. Een designkenmerk dat ook de grotere EV's van Hyundai karakteriseert. Verder zien we ook hier actieve luchtinlaten die op afroep kunnen worden geopend of gesloten voor de koeling van het accupakket. De kunststof wielkastranden en de avontuurlijk ogende dakrails zorgen tot slot voor een extra stoer karakter. Niet stoer genoeg? In een later stadium volgt een Inster Cross.

©Frederick Unflath

Breed kleurenpalet

De Inster wordt leverbaar in tal van kleuren. Denk hierbij aan wit, zwart en zilver, maar ook aan tinten met namen als Buttercream Yellow, Tomboy Khaki en Sienna Orange. Ook komen er twee matte lakkleuren beschikbaar: Amazonas Green en Dusk Blue. De wielmaat is standaard 15-inch en met dat formaat zul je ook het verst komen qua range.

Goed om te weten: het mag dan een compacte en hopelijk ook betaalbare auto zijn, Hyundai heeft niet beknibbeld op de uitrusting. Zo wordt hij leverbaar met verregaande smartphone-connectiviteit en -integratie. Niet alleen in het interieur, maar ook via NFC. Zo is het mogelijk om de auto via je telefoon te ontgrendelen en te starten, waardoor je hem zelfs met iemand in jouw huishouden, vrienden of familiekring kunt delen, zonder tussenkomst van een fysieke sleutel.

©Frederick Unflath

Binnenin gezelligheid troef

Het interieur maakt een volwassen en eigentijdse indruk. We zien duidelijk overeenkomsten met het binnenste van de huidige Kona, maar ook zeker een eigen identiteit. Wat denk je bijvoorbeeld van een vlakke vloer en een bankachtige constructie voor de twee voorstoelen? Een zwevende middenconsole met daarop diverse bedieningselementen en het schakelmechanisme op exact dezelfde plek als in de nieuwe Kona Electric en Ioniq 5 en 6 doet de rest. 

En zie je dat stuurwiel? Die vier puntjes vind je ook in de grotere EV’s van Hyundai en zijn ook in dit geval verlicht. Sterker nog, via die vier ledjes – die in morsecode de letter H representeren – communiceert de Inster. Denk hierbij aan visuele feedback bij het gebruik van spraakbesturing of de status van het accupakket gedurende het opladen. Voor het infotainmentgedeelte wordt de Inster naar alle waarschijnlijkheid voorzien van de laatste generatie software, waarmee je beschikt over navigatie, Apple CarPlay, Android Auto en wellicht zelfs EV-routeplanning.

©Frederick Unflath

De praktische Twingo is terug!

Achterin wordt meteen duidelijk hoe compact de Inster daadwerkelijk is. Zo zien we in plaats van een achterbank twee losse stoelen die echter wel in de lengterichting kunnen worden versteld. Op die manier kun je kiezen voor extra been- of juist extra bagageruimte. De Inster lijkt op dat vlak wel een beetje de nieuwe Renault Twingo. Zeker als het aankomt op flexibiliteit, want de stoelen achterin zijn niet alleen verschuifbaar, maar net als de twee voorstoelen ook volledig neerklapbaar. Op die manier ontstaat een volledig vlakke laadvloer waarop je in theorie bijvoorbeeld een fiets kunt meenemen. In de bagageruimte zelf kun je minimaal 280 en maximaal 350 liter aan bagage kwijt, afhankelijk van de stand van de achterstoelen.

©Frederick Unflath

Voor het interieur van de Inster is er veelvuldig gebruikgemaakt van gerecyclede petflessen en zien we zelfs de toepassing van suikerriet, dat Hyundai in 2016 al eens toepaste in de Ioniq Electric. Aan de buitenkant zien we daarnaast zwarte details die zijn geverfd met pigment dat afkomstig is uit het rubber van oude autobanden.

Aangezien ook Hyundais kleinste aan alle moderne veiligheidseisen moet voldoen, is hij van alle veiligheidssystemen voorzien. Denk aan een geavanceerd noodremsysteem, maar ook extra comfort als highway driver assist waardoor de Inster deels autonoom kan rijden. Parkeersensoren, een achteruitrijcamera en dode/blindehoekdetectie doen de rest. 

©Frederick Unflath

Tot dik 355 km range

De Inster komt later dit jaar op de markt met de keuze uit twee varianten: een Standard en een Long Range. De instapversie beschikt over een LFP-accupakket van 42 kWh dat samenwerkt met een 97 pk sterke elektromotor. Daarmee is een range van 300 km mogelijk. Het opladen gaat standaard via een 11 kW sterke boordlader. Het snelladen verloopt behoorlijk vlot dankzij een 120 kW DC-snellader, waardoor een 10-80%-lading in een halfuur mogelijk is.

De Long Range krijgt een NCM-batterij van 49 kWh, waarmee de Inster ruim 355 km moet kunnen afleggen. Deze heeft een sterkere elektromotor van 115 pk en een koppel van 150 Nm. Dat is voldoende om de 0-100-sprint in 10,6 seconden af te ronden, en dat is best vlot voor een auto in deze klasse. Overigens kan ook deze variant in 30 minuten snel worden bijgeladen. 

Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau beschikt de Inster over een V2L-aansluiting. Twéé zelfs: een traditionele 220V-aansluiting/stekker in het interieur, maar ook een V2L-connector via de laadpoort. Op die manier is het mogelijk om externe apparatuur als een koffiezetapparaat, televisie of – we noemen maar wat – een airfryer op stroom uit de accu van de Inster te laten draaien. Vermoedelijk bedraagt het maximale vermogen daarbij 3,3 kW. Met een batterijcapaciteit van 49 kWh is dat genoeg om zo'n 49 wasjes te draaien. 

©Frederick Unflath

De prijs?

De nieuwe Hyundai Inster heeft alles in zich om een enorm succes te worden. En dan niet alleen vanwege de lage prijs, maar ook dankzij het fraaie ex- en interieurdesign. Het ontwerp is gewoon dik in orde, en hoewel er voor sommige gezinnen wellicht een zitplaats ontbreekt, stelt hij ook op praktisch vlak verre van teleur. De Inster heeft het charisma van een mini-SUV en daarmee zal Hyundai ook zeker een andere tak van autokopers weten aan te spreken. En het feit dat-ie volledig elektrisch is, is dan mooi meegenomen. De prijs? De verwachting is dat de Inster een instapprijs krijg van rond of net iets boven de 20.000 euro.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!