ID.nl logo
Geen uitstoot, wel veel rook: Hyundais IONIQ 5 N is een burnout-machine
Mobiliteit

Geen uitstoot, wel veel rook: Hyundais IONIQ 5 N is een burnout-machine

De nieuwe Hyundai IONIQ 5 N zet de volgende stap in elektrische sportprestaties. Met 650 pk, 0-100 km/u in slechts 3,4 seconden en geavanceerde functies zoals een Drift Optimizer belooft deze opgefokte EV een sensationele rijervaring te bieden. Onze Irwin voelde 'm vast aan de tand.

(Psst... Kun je niet wachten op wat videomateriaal van dit monster? Scrol dan vast helemaal naar beneden!)

Geloof mij als ik zeg dat Hyundais IONIQ-serie vanaf 2016 de lat hoog heeft gelegd. De verrassend innovatieve IONIQ Electric liet destijds namelijk al zien dat het snelladen van een accu prima in 20 minuten kan worden voltooid. Later volgde de IONIQ 5 en 6, en die auto's mogen we nog steeds als de te kloppen benchmark zien als het gaat om technische innovaties als 800 volt en supersnel opladen.

Als brave burger in de EV-wereld mogen we het merk dan ook als voorbeeldig beschouwen, zij het met een 'maar'. Achter een ogenschijnlijk brave façade schuilt namelijk een duister orgaan. Een parlement dat in het diepste geheim al jarenlang werkt aan het herschrijven van de regels. Het opstellen van een heus EV-wetboek, en als donderslag bij heldere hemel smeten ze dat boek onlangs op het Parcmotor-circuit Castelloli in de vorm van de heftige Hyundai IONIQ 5 N. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog voelde 'm aan de tand.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Van Namyang tot Nurburgring

Laten we even beginnen met een stukje N-historie. N staat synoniem voor Namyang – de thuisbasis van Hyundai in Zuid Korea – én voor het befaamde Duitse circuit: de Nürburgring. Met name die laatste is zeer relevant, aangezien het merk daar al sinds 2013 het Europese test- en ontwikkelingscenter gebruikt. Het allereerste model dat onder dit label werd gelanceerd, was de derde generatie i30, waarmee het merk direct doel trof.

De zeer potente i30 vermorzelde de Golf GTI en verkocht zelfs beter in diens habitat, Duitsland. Tegenwoordig kennen we N vooral als N-Line, een sportief ogende uitvoering van diverse modellen, zij het louter optisch. Daar komt nu verandering in, want ondanks de nog steeds prille levensfase van het label heeft Hyundai zich onlangs op de prachtige wereld van EV’s gestort. Het doel? High Performance elektrische voertuigen!

En nu is het dus zover: na diverse teasers, een indrukwekkende show op het – met brandstof-doordrenkte hart van autoliefhebbers – Goodwood Festival of Speed en het bekendmaken van de specificaties en prijzen, kon ik er eindelijk mee op pad. De Hyundai IONIQ 5 N, de anabolen-versie van de auto die we kennen als een comfortabele en capabele cruiser. Zeker ook gezien het feit dat ik de introductie van de N in Barcelona bijwoonde na een reis van 1400 km in diens ‘normale’ broeder.

Complexe techniek

Als we kijken naar het uiterlijk van de IONIQ 5 N, dan zijn er diverse zaken waarmee de gepeperde 5 zich onderscheidt van zijn 'gewone' broertje. Zo is-ie om te beginnen 8 cm langer, 5 cm breder en 2 cm lager – proporties die het sportieve karakter van de auto ten goede komen en onder meer op het conto van een langere voor- en achterbumper komen, alsmede een complete verlaging van de auto.

Die voorbumper is anders van opzet vanwege de complexere techniek van de N, die om nóg betere koeling vraagt. Zo zien we een grille met daarachter drie actieve koelopeningen en onderaan de koplampen extra ventilatieopeningen die de lichtstrip van de normale 5 vervangt.

Solid, metallic of matte lak

Standaard wordt de 5 N geleverd op 21-inch gesmede 5-spaaks lichtmetalen wielen met sportieve Pirelli P Zero-banden in maatje 275/35/21. Net als aan de voorkant zien we ook aan de zijkant functionele aerodynamica in de sideskirts, en zo ook aan de achterkant middels een langere achterspoiler en een diffuser onder in de achterbumper.

De 5 N is leverbaar in 10 verschillende lakuitvoeringen. Met uitzondering van de standaardkleur Soultronic Orange Metallic (oranje-rood) zijn de andere kleuren – waarvan het Performance Blue op de foto's in dit artikel wat mij betreft het gaafst is – leverbaar in solid, metallic of een matte afwerking.

Kuipstoeltjes met verlicht N-logo

Binnen in de IONIQ 5 N zien we een aantal wijzigingen, zoals een nieuwe middentunnel, een andere middenarmsteun (beide zodanig geconstrueerd dat je er bij circuitgebruik geen last van hebt) en een geüpdatet infotainmentsysteem met een snellere processor en nieuwe software.

Het meest in het oog springend zijn echter de uitnodigende kuipstoelen met een in het donker verlicht N-logo. Deze zijn standaard bekleed met alcantara en voor extra comfort verwarmd (net als het stuur), maar ook geventileerd. Blauwe N-stiksels en details doen de rest, evenals het fantastisch in de hand liggende N-stuurwiel met daarop diverse schakelaars.

E-power: 650 pk en 770 Nm

De IONIQ 5 N beschikt over een nieuwe accupakket van 84 kWh. Dat is 7 kWh meer dan de normale IONIQ 5, en daarmee is een range mogelijk van 450 km volgens de WLTP-methode. Het opladen gaat als vanouds via een 11kW-boordlader, of in slechts 18 minuten van 10 naar 80 procent aan een snellader.

Het huzarenstukje, dat zijn echter de twee elektromotoren. Eén van 226 pk op de vooras en een 383 pk sterke unit die de achterwielen aandrijft. Gecombineerd? 609 pk en 740 Nm, goed voor een 0-100-sprint in 3,5 seconden en een top van begrensd 260 km/u!

Maar nu komt het: met één druk op de knop activeer je de zogenaamde N Grin Boost, waarmee je 10 seconden lang 41 pk en 30 Nm extra krijgt, en dat is net genoeg om 0,1 seconden van de 0-100-tijd af te snoepen.

2 meter extra laswerk, 42 extra laspunten

Verdere aanpassingen? Adaptieve dempers rondom, 40 cm grote remschijven vóór, 38 cm grote exemplaren achter en stevige remklauwen met 4 zuigers per klauw. Ook zien we een limited sper-differentieel (LSD) op de achteras en maar liefst 42 extra laspunten en 2 meter extra laswerk aan de bodemplaat. Aanpassingen die bovendien worden gecomplementeerd door de van nature al mooie balans van een 5.

Omdat elke IONIQ op een EV-platform is gebouwd, bevindt het zwaarste onderdeel van de auto – de accu – zich laag in de bodemplaat. Daardoor ontstaat een gewichtsverdeling waar vroeger een in het midden van de auto geplaatste brandstofmotor voor nodig was!

En alsof al deze hardwarematige aanpassingen nog niet genoeg zijn, vertellen de Hyundai-N-gineers (jawel, dat is hun officiële titel) trots over de software die alles beteugelt. Ervaring met games als Forza of F1? Ook in de IONIQ 5 N is het mogelijk om alle zaken omtrent de aandrijving, vering en demping rondom, alsmede het sperdifferentieel of kracht van de elektromotoren te finetunen en aan te passen. Handmatig bijvoorbeeld, want zo is het mogelijk om te spelen met het vermogen tussen de voor- en achteras, al zul je wel moeten onthouden dat je dan wel wordt gelimiteerd door het vermogen van één enkele motor. Een aandrijfas ontbreekt, dus de volle 650 pk kan niet naar de achterwielen worden gestuurd.

Drift Optimizer: dwars gaan voor dummies

Of dat erg is? Niet bepaald, want een van de voorgeprogrammeerde speelmodi laat al snel zien waar de N toe in staat is: de Drift Optimizer. Na het inschakelen van deze modus en het volledig uitschakelen van het tractie- en stabiliteitssysteem (ja, dat is mogelijk) bepaalt de elektronica dat alleen de achterste elektromotor voor de volle 100 procent wordt aangesproken. Het exemplaar op de vooras assisteert voor 10 procent, zodat er altijd een bepaalde controlerende functie van de voorwielen overblijft. Het resultaat? Keer op keer een prachtig controleerbare drift, zelfs op het meest grippy en droge asfalt.

En nu kan ik natuurlijk proberen om in woorden de emotie, kunde en krachten van de IONIQ 5 N over te brengen... Maar het is slimmer en veel leuker om dat zelf te bekijken onder het genot van bewegend beeld en geluid. Meteen het circuit op? Start dan vanaf 10 minuten!

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Review Xiaomi 14T Pro – Midrange toestel met oog voor details
Huis

Review Xiaomi 14T Pro – Midrange toestel met oog voor details

De Xiaomi 14T Pro is een midrange Android-smartphone met een prijskaartje van 899,99 euro. Daarmee zit de Chinese fabrikant aan de hoge kant van dit segment, dus dan moet het toestel van goeden huize komen.

Uitstekend
Conclusie

Onderaan de streep zijn er weinig onderdelen die dusdanig tegenvallen dat een aanbeveling niet op z'n plek is. Ja, er bestaat wat onduidelijkheid over het camerasysteem, veel AI-opties laten nog op zich wachten en Xiaomi installeert nog steeds veel apps vooraf. Maar bij een midrange-smartphone kun je dat soort dingen verwachten. Wat ons meer stoort, is die prijs. Je krijgt er veel werkgeheugen en opslagruimte voor terug en ook de processor doet niet onder voor Qualcomms topprocessor van het afgelopen jaar; maar 900 euro is wat ons betreft te veel.

Plus- en minpunten
  • Premium ontwerp
  • Krachtige processor
  • Prachtig display
  • Handige, kleine functies
  • Mooie foto's
  • Hoge prijs
  • Achterkant trekt vingerafdrukken aan
  • Foto's ogen wel onnatuurlijk
  • Vooraf geïnstalleerde apps
  • Gedoe met camera-app

We noemen de Xiaomi 14T Pro dan wel midrange, maar dat zie je er niet aan af. Het toestel heeft een strak en futuristisch design en is verkrijgbaar in net zo toffe kleuren. Het mooiste aan het nieuwe ontwerp is dat het vierkante camera-eiland niet alleen even lang is aan alle kant, maar ook over dezelfde kleur beschikt als de rest van de smartphone. Daardoor voelt alles veel meer aan als een geheel. Verder is het fijn dat de achterkant een subtiele bolling heeft, vergelijkbaar met de Pixel 8 Pro, maar vinden we het jammer dat die zoveel vingerafdrukken aantrekt.

Qua ontwerp zijn het vooral de kleine dingen die het hem doen. Zo geeft het aluminium frame de telefoon een premium karakter mee, terwijl de textuur op de powerknop alle twijfel wegneemt. Je weet altijd met zekerheid dat die je knop indrukt, en niet per ongeluk de volumeknop gebruikt. Verder waarderen we het ontzettend dat dat camera-eiland voor weinig gewiebel zorgt (een probleem dat helemaal wegvalt wanneer je een geschikt hoesje gebruikt). Je kunt hem bovendien in alle rust op de bank leggen, zonder het idee te hebben dat het toestel daarvan af glijdt.

Ook interessant: Review Xiaomi 14 Ultra – De moderne camerasmartphone

©Wesley Akkerman

🔌OPLADER NIET INBEGREPEN Goed om te weten: Xiaomi levert geen oplader mee in de doos, maar je krijgt er wel een vooraf aangebrachte screenprotector en siliconen hoes bij. Draadlozer opladers in allerlei uitvoeringen koop je overigens snel en veilig bij Bol.

©Wesley Akkerman

Weinig op aan te merken

We kunnen verder weinig aanmerken op het display. Dit is een amoledscherm van 6,67 inch, met een iets afwijkende resolutie van 1220 × 2712 pixels. Die resolutie tref je alleen aan op smartphones van Xiaomi, Redmi en Poco (die laatste twee zijn zustermerken). Er is bovendien een dynamische verversingssnelheid tot en met 144 Hertz, ondersteuning voor Dolby Atmos en HDR10+ en een helderheid van maximaal 4000 nits. Daardoor kun je vrijwel altijd goed zien wat er op het scherm gebeurt, ook wanneer het buiten erg zonnig is.

Door die afwijkende resolutie kan het zijn dat sommige apps echter zwarte balken laten zien. Dan hebben de ontwikkelaars daar simpelweg geen rekening mee kunnen houden. Maar de praktijkervaringen kunnen hierin sterk verschillen. Daarnaast is het zo dat je rekening moet houden met het feit dat niet elke app support biedt voor 144 of zelfs 120 Hertz, waardoor ze terugschakelen naar 60 Hertz. Dat verschil is zichtbaar, maar na een paar seconden ben je eraan gewend. Je kunt die verversingssnelheid zelf ook terugbrengen om de accu te ontzien.

Meer weten over Xiaomi-tablets? Lees dan: Review Xiaomi Redmi Pad Pro 5G – De aanbevolen budgettablet

©Wesley Akkerman



©Wesley Akkerman

De nieuwste cpu van Mediatek

Het systeem wordt aangedreven door de Dimensity 9300+, de nieuwste cpu van Mediatek. Qua prestaties is die chipset vergelijkbaar met de Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 van vorig jaar. Beide sets ontlopen elkaar amper, dus dat is mooi om te zien. Daardoor kunnen we met een gerust hart zeggen dat dit een perfecte processor is voor dagelijkse taken én dat je hier meer dan prima op kunt gamen. De processor presteert goed onder druk en zorgt amper voor gestotter of framedrops in games. De cpu wordt tot slot niet bijzonder heet tijdens het gamen.

Je kunt de Xiaomi 14T Pro voorzien van 512 GB of 1 TB aan opslagruimte. In allebei de gevallen leunt het apparaat op 12 GB aan werkgeheugen. Dat is een beetje overkill voor Android, maar daardoor is er meer dan genoeg ruimte voor games, emulators, werkomgeving en multitasking. Mocht je toch nog werkruimte tekortkomen, dan kun je het geheugen virtueel uitbreiden tot het dubbele. Of je het echt nodig gaat hebben, is een tweede – maar ook hiermee laat Xiaomi goed zien dat het op de kleinere details let. Als je het nodig hebt, dan is het beschikbaar.







Gemengde gevoelens over de software

De Xiaomi 14T Pro is net als de Xiaomi 14 Ultra voorzien van HyperOS (de softwareschil van het bedrijf). Dit is een van de snelste en schoonste Android-interfaces die we kennen. De instellingen staan overzichtelijk ingedeeld en ook de software-ondersteuning oogt redelijk (het toestel ontvangt vijf jaar aan updates). Maar toch stuit het ons tegen de borst dat er veel apps vooraf geïnstalleerd zijn en dat we constant aangespoord worden om apps via de Mi Store te downloaden. Dat is een alternatieve Android-downloadwinkel, onderdeel van Xiaomi.

Als het gaat om functies op basis van kunstmatige intelligentie, dan valt op dat Google hier een prominente rol in speelt. Zo kun je gebruikmaken van Google Gemini, de typische contentbewerkopties en Circle to Search (die tijdens het testen van het toestel beschikbaar gemaakt werd).

Verder heeft Xiaomi zelf nog wat functies in bèta en in de pijplijn zitten. Wat we vooral aan Xiaomi waarderen, is dat je veel zeggenschap hebt over het uiterlijk van de interface. Je kunt de stock Android-ervaring evenaren of bijvoorbeeld volledig richting iOS gaan.





Opvallend aangenaam

De camera-app biedt bovendien ook een enorm aantal opties aan. Over het algemeen maakt het camerasysteem opvallend aangename beelden, waar kleuren echt van het scherm spatten. Net als bij Samsung zijn de kleuren te verzadigd om natuurlijk over te komen, maar voor vakantiekiekjes kan dat geen kwaad. Het maakt daarbij niet uit of je de stand Leica Authentic of Vibrant gebruikt (waar Xiaomi exclusief toegang tot heeft). Avondfotografie is ook prima te noemen, met kleuren en details die redelijk goed tot hun recht komen.

Waar Xiaomi nog wel wat winst te behalen heeft, is de uitleg over de camera-app. Niet alleen worden er een hoop mogelijkheden niet uitgelegd, ook hebben we gemerkt dat we wat meer met de beschikbare opties aan het stoeien zijn. Zo biedt de portretmodus vier niveaus aan brandpuntafstanden aan. Maar we hebben wat moeite gehad met lichtinval en scherpstellen, waardoor we vaker voor de standaard portretoptie of gewone fotomodus kiezen. Aangezien het camerasysteem in de toekomst verder uitgebreid wordt met AI, kan meer uitleg geen kwaad.





Xiaomi 14T Pro kopen?

Onderaan de streep zijn er weinig onderdelen die dusdanig tegenvallen dat een aanbeveling niet op z'n plek is. Ja, er bestaat wat onduidelijkheid over het camerasysteem, veel AI-opties laten nog op zich wachten en Xiaomi installeert nog steeds veel apps vooraf. Maar bij een midrange smartphone kun je dat soort dingen verwachten. Wat ons meer stoort, is die prijs. Je krijgt er veel werkgeheugen en opslagruimte voor terug en ook de processor doet niet onder voor Qualcomms topprocessor van het afgelopen jaar; maar 900 euro is wat ons betreft te veel.

Xiaomi 14T Pro

Klik hier voor de actuele prijs

▼ Volgende artikel
Dé oplossing voor als een Windows-update problemen geeft
Huis

Dé oplossing voor als een Windows-update problemen geeft

Windows-updates zijn vooral belangrijk om de veiligheid van je systeem te garanderen, maar soms ondervind je problemen bij het installeren van zo’n update. Mogelijk is dan een vorige update de spelbreker. Meestal los je zulke updateproblemen op door de updatecache helemaal leeg te maken.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je de updatecache leegt als je problemen hebt met het updaten van Windows:

  • Stop de service Windows Update
  • Leeg de cachemap
  • Start de service opnieuw op

Loop je tegen meer onhebbelijkheden aan in Windows? Lees dan het volgende artikel: Windows-ergernissen? Zo los je ze op!

Stap 1: Service stoppen

Cache zijn gegevens die worden opgeslagen om sneller beschikbaar te maken wanneer ze later opnieuw worden opgevraagd. Kortom, cache is een technologie die de toegang tot gegevens versnelt. Maar soms moet je de cache legen, omdat dat updatebestanden in de cache een nieuwe update kunnen tegenwerken (bovendien komt er opslagruimte vrij als je die cache-bestanden wist). Heel wat problemen kun je oplossen door dergelijke bestanden te verwijderen en opnieuw te downloaden. Zowel Windows 11 als Windows 10 maken het supergemakkelijk om de Windows Update-cache te wissen.

Als je de updatecache leegmaakt, moet je er eerst voor zorgen dat deze update niet in gebruik is. Druk daarom op de Windows-toets en typ in het zoekvak services.msc. Hierdoor opent een venster waarin je alle services ziet die op je pc lopen. Zoek in de lijst naar Windows Update. Klik met de rechtermuisknop op deze service en gebruik de opdracht Stoppen.

Stap 2: Cache leegmaken

Daarna moet je de locatie zoeken waar deze tijdelijke data worden opgeslagen. Ga snel naar de cachemap door Windows-toets+R in te drukken om Uitvoeren (Run) te openen en op OK te klikken. In dit venster typ je C:\Windows\SoftwareDistribution.

Wij gaan ervan uit dat Windows op het C-station is geïnstalleerd, maar mocht dat niet het geval zijn, wijzig dan gewoon de stationsletter in dit pad. Daar vind je alle cache-bestanden, verdeeld in verschillende mappen. Selecteer ze met Ctrl+A en verwijder ze met de rechtermuisknop. Maak daarna de prullenmand leeg om zeker te zijn dat de cache leeg is.

Stap 3: Service starten

Daarna moet je de service Windows Update opnieuw activeren. Dan doe je op bijna dezelfde manier als in stap 1. Je gaat naar services.msc. In de lijst zoek je Windows Update. Je klikt met de rechtermuisknop op de service Windows Update en je gebruikt de opdracht Starten.

Watch on YouTube