Geen uitstoot, wel veel rook: Hyundais IONIQ 5 N is een burnout-machine
De nieuwe Hyundai IONIQ 5 N zet de volgende stap in elektrische sportprestaties. Met 650 pk, 0-100 km/u in slechts 3,4 seconden en geavanceerde functies zoals een Drift Optimizer belooft deze opgefokte EV een sensationele rijervaring te bieden. Onze Irwin voelde 'm vast aan de tand.
(Psst... Kun je niet wachten op wat videomateriaal van dit monster? Scrol dan vast helemaal naar beneden!)
Geloof mij als ik zeg dat Hyundais IONIQ-serie vanaf 2016 de lat hoog heeft gelegd. De verrassend innovatieve IONIQ Electric liet destijds namelijk al zien dat het snelladen van een accu prima in 20 minuten kan worden voltooid. Later volgde de IONIQ 5 en 6, en die auto's mogen we nog steeds als de te kloppen benchmark zien als het gaat om technische innovaties als 800 volt en supersnel opladen.
Als brave burger in de EV-wereld mogen we het merk dan ook als voorbeeldig beschouwen, zij het met een 'maar'. Achter een ogenschijnlijk brave façade schuilt namelijk een duister orgaan. Een parlement dat in het diepste geheim al jarenlang werkt aan het herschrijven van de regels. Het opstellen van een heus EV-wetboek, en als donderslag bij heldere hemel smeten ze dat boek onlangs op het Parcmotor-circuit Castelloli in de vorm van de heftige Hyundai IONIQ 5 N. Irwin Versteegh van InstaAutoVlog voelde 'm aan de tand.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Van Namyang tot Nurburgring
Laten we even beginnen met een stukje N-historie. N staat synoniem voor Namyang – de thuisbasis van Hyundai in Zuid Korea – én voor het befaamde Duitse circuit: de Nürburgring. Met name die laatste is zeer relevant, aangezien het merk daar al sinds 2013 het Europese test- en ontwikkelingscenter gebruikt. Het allereerste model dat onder dit label werd gelanceerd, was de derde generatie i30, waarmee het merk direct doel trof.
De zeer potente i30 vermorzelde de Golf GTI en verkocht zelfs beter in diens habitat, Duitsland. Tegenwoordig kennen we N vooral als N-Line, een sportief ogende uitvoering van diverse modellen, zij het louter optisch. Daar komt nu verandering in, want ondanks de nog steeds prille levensfase van het label heeft Hyundai zich onlangs op de prachtige wereld van EV’s gestort. Het doel? High Performance elektrische voertuigen!
En nu is het dus zover: na diverse teasers, een indrukwekkende show op het – met brandstof-doordrenkte hart van autoliefhebbers – Goodwood Festival of Speed en het bekendmaken van de specificaties en prijzen, kon ik er eindelijk mee op pad. De Hyundai IONIQ 5 N, de anabolen-versie van de auto die we kennen als een comfortabele en capabele cruiser. Zeker ook gezien het feit dat ik de introductie van de N in Barcelona bijwoonde na een reis van 1400 km in diens ‘normale’ broeder.
Complexe techniek
Als we kijken naar het uiterlijk van de IONIQ 5 N, dan zijn er diverse zaken waarmee de gepeperde 5 zich onderscheidt van zijn 'gewone' broertje. Zo is-ie om te beginnen 8 cm langer, 5 cm breder en 2 cm lager – proporties die het sportieve karakter van de auto ten goede komen en onder meer op het conto van een langere voor- en achterbumper komen, alsmede een complete verlaging van de auto.
Die voorbumper is anders van opzet vanwege de complexere techniek van de N, die om nóg betere koeling vraagt. Zo zien we een grille met daarachter drie actieve koelopeningen en onderaan de koplampen extra ventilatieopeningen die de lichtstrip van de normale 5 vervangt.
Solid, metallic of matte lak
Standaard wordt de 5 N geleverd op 21-inch gesmede 5-spaaks lichtmetalen wielen met sportieve Pirelli P Zero-banden in maatje 275/35/21. Net als aan de voorkant zien we ook aan de zijkant functionele aerodynamica in de sideskirts, en zo ook aan de achterkant middels een langere achterspoiler en een diffuser onder in de achterbumper.
De 5 N is leverbaar in 10 verschillende lakuitvoeringen. Met uitzondering van de standaardkleur Soultronic Orange Metallic (oranje-rood) zijn de andere kleuren – waarvan het Performance Blue op de foto's in dit artikel wat mij betreft het gaafst is – leverbaar in solid, metallic of een matte afwerking.
Kuipstoeltjes met verlicht N-logo
Binnen in de IONIQ 5 N zien we een aantal wijzigingen, zoals een nieuwe middentunnel, een andere middenarmsteun (beide zodanig geconstrueerd dat je er bij circuitgebruik geen last van hebt) en een geüpdatet infotainmentsysteem met een snellere processor en nieuwe software.
Het meest in het oog springend zijn echter de uitnodigende kuipstoelen met een in het donker verlicht N-logo. Deze zijn standaard bekleed met alcantara en voor extra comfort verwarmd (net als het stuur), maar ook geventileerd. Blauwe N-stiksels en details doen de rest, evenals het fantastisch in de hand liggende N-stuurwiel met daarop diverse schakelaars.
E-power: 650 pk en 770 Nm
De IONIQ 5 N beschikt over een nieuwe accupakket van 84 kWh. Dat is 7 kWh meer dan de normale IONIQ 5, en daarmee is een range mogelijk van 450 km volgens de WLTP-methode. Het opladen gaat als vanouds via een 11kW-boordlader, of in slechts 18 minuten van 10 naar 80 procent aan een snellader.
Het huzarenstukje, dat zijn echter de twee elektromotoren. Eén van 226 pk op de vooras en een 383 pk sterke unit die de achterwielen aandrijft. Gecombineerd? 609 pk en 740 Nm, goed voor een 0-100-sprint in 3,5 seconden en een top van begrensd 260 km/u!
Maar nu komt het: met één druk op de knop activeer je de zogenaamde N Grin Boost, waarmee je 10 seconden lang 41 pk en 30 Nm extra krijgt, en dat is net genoeg om 0,1 seconden van de 0-100-tijd af te snoepen.
2 meter extra laswerk, 42 extra laspunten
Verdere aanpassingen? Adaptieve dempers rondom, 40 cm grote remschijven vóór, 38 cm grote exemplaren achter en stevige remklauwen met 4 zuigers per klauw. Ook zien we een limited sper-differentieel (LSD) op de achteras en maar liefst 42 extra laspunten en 2 meter extra laswerk aan de bodemplaat. Aanpassingen die bovendien worden gecomplementeerd door de van nature al mooie balans van een 5.
Omdat elke IONIQ op een EV-platform is gebouwd, bevindt het zwaarste onderdeel van de auto – de accu – zich laag in de bodemplaat. Daardoor ontstaat een gewichtsverdeling waar vroeger een in het midden van de auto geplaatste brandstofmotor voor nodig was!
En alsof al deze hardwarematige aanpassingen nog niet genoeg zijn, vertellen de Hyundai-N-gineers (jawel, dat is hun officiële titel) trots over de software die alles beteugelt. Ervaring met games als Forza of F1? Ook in de IONIQ 5 N is het mogelijk om alle zaken omtrent de aandrijving, vering en demping rondom, alsmede het sperdifferentieel of kracht van de elektromotoren te finetunen en aan te passen. Handmatig bijvoorbeeld, want zo is het mogelijk om te spelen met het vermogen tussen de voor- en achteras, al zul je wel moeten onthouden dat je dan wel wordt gelimiteerd door het vermogen van één enkele motor. Een aandrijfas ontbreekt, dus de volle 650 pk kan niet naar de achterwielen worden gestuurd.
Drift Optimizer: dwars gaan voor dummies
Of dat erg is? Niet bepaald, want een van de voorgeprogrammeerde speelmodi laat al snel zien waar de N toe in staat is: de Drift Optimizer. Na het inschakelen van deze modus en het volledig uitschakelen van het tractie- en stabiliteitssysteem (ja, dat is mogelijk) bepaalt de elektronica dat alleen de achterste elektromotor voor de volle 100 procent wordt aangesproken. Het exemplaar op de vooras assisteert voor 10 procent, zodat er altijd een bepaalde controlerende functie van de voorwielen overblijft. Het resultaat? Keer op keer een prachtig controleerbare drift, zelfs op het meest grippy en droge asfalt.
En nu kan ik natuurlijk proberen om in woorden de emotie, kunde en krachten van de IONIQ 5 N over te brengen... Maar het is slimmer en veel leuker om dat zelf te bekijken onder het genot van bewegend beeld en geluid. Meteen het circuit op? Start dan vanaf 10 minuten!