ID.nl logo
Autojargon: wat is bijtelling precies?
© Andrey Popov
Mobiliteit

Autojargon: wat is bijtelling precies?

Wie een auto van de zaak heeft, krijgt te maken met het fenomeen bijtelling. Maar wat is bijtelling precies, en hoe heeft die invloed op jouw jaarlijkse kosten voor je auto?

In dit artikel leggen we uit wat bijtelling precies is. We vertellen:

  • Wat bijtelling is
  • Waarom bijtelling wordt gerekend
  • Hoeveel procent bijtelling over welke auto wordt geregeld
  • Wat het in de praktijk voor jou betekent

Wellicht is het artikel over de verschillen tussen zakelijke en private lease ook interessant.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Een veelgehoorde term bij diverse leaseconstructies is 'bijtelling'. Het is een term die waarschijnlijk doet vermoeden dat er iets bij je maandelijkse kosten wordt opgeteld. En in zekere zin is dat ook zo, al wordt de afrekening op een andere manier doorgevoerd. Om een duidelijk beeld te krijgen van wat bijtelling precies is, waarom het bestaat en hoe het van invloed is op jouw leasecontract, zetten we alle feiten op een rijtje.

Wat is bijtelling?

Allereerst de prangende vraag: wat is bijtelling precies? Met bijtelling wordt een percentage van de nieuwwaarde van je auto bedoeld. Over dit percentage moet je inkomstenbelasting betalen en het wordt dan ook bij je inkomen opgeteld. Het normale percentage bijtelling is 22 procent van de nieuwwaarde van je auto, maar er zijn verschillen die we later uit zullen leggen.

Belangrijk om te weten is dat bijtelling enkel en alleen geldt voor een auto van de zaak. Bijtelling is niet van toepassing bij een private-leaseconstructie. Voor die constructies gelden weer andere regels. Bijtelling wordt berekend wanneer je jaarlijks 500 kilometer of meer privé rijdt.

©Igor Stuifzand

Waarom is er zoiets als bijtelling?

Iedereen die in loondienst is, betaalt zonder het direct te voelen belasting over het verdiende loon. Dat is het verschil tussen bruto en netto. Een auto van de zaak wordt door de belastingdienst als een verkapte vorm van loon gezien, ook al is het geen uitbetaling in geld. Voor de belastingdienst geldt een auto als 'loon in natura' en zodoende is bepaald dat hier belasting over moet worden betaald. Wie een auto van de zaak heeft, zal de bijtelling dan ook op zijn of haar loonstrookje terugvinden. Het percentage bijtelling wordt dus bij je inkomen opgeteld en daar betaal je belasting over. 

Hoeveel procent bijtelling over mijn auto?

Vanaf 2024 zijn er twee tarieven voor de bijtelling, en welk tarief je betaalt, hangt af van de auto die je hebt. De bepaling vindt plaats op basis van de CO₂-uitstoot per kilometer van je auto en is eigenlijk vrij eenvoudig:

  • Heeft je auto geen CO₂-uitstoot, dan betaal je 16 procent bijtelling over de nieuwwaarde van je auto. 

  • Heeft je auto wel CO₂-uitstoot, dan betaal je 22 procent bijtelling over de nieuwwaarde van je auto.

Een belangrijke kanttekening moet worden geplaatst bij elektrische auto's. Volgens bovenstaand rijtje zou je verwachten dat elke EV in de categorie van 16 procent valt, maar we hebben het hier over de Belastingdienst en zodoende zijn er altijd uitzonderingen en extra regels. Die 16 procent geldt alleen voor auto's met een cataloguswaarde tot 30.000 euro. Kost je EV méér, dan betaal je 22 procent voor elke euro boven die 30.000 euro. Alleen auto's op waterstof en volledig geïntegreerde zonnecellen vallen altijd binnen de 16 procent.

16 procent is niet oneindig Een andere kanttekening moet worden geplaatst bij de duur van die 16 procent-regel. Die geldt namelijk voor een beperkte periode, al zullen veel leasecontracten binnen die periode eindigen. Je betaalt die 16 procent bijtelling gedurende de eerste 60 maanden na de eerste toelating van je auto. Vijf jaar dus. Voor velen zal dat genoeg zijn, want menig leasecontract loopt na vijf jaar (of eerder) af.

©Hyundai

Je betaalt 16% bijtelling tot 30.000 euro van de aanschafprijs van een elektrische auto.

Hoe werkt bijtelling in de praktijk?

Wil je je bijtelling berekenen, dan moet je weten wat je jaarlijkse eigen bijdrage zal zijn. Die trek je op jaarlijkse basis namelijk van je bijtelling af. Stel, je hebt een auto op benzine met een cataloguswaarde van 30.000 euro en je hebt een eigen bijdrage van 1500 euro op jaarbasis. De complete bijtelling is 22 procent van 30.000, dus 6600 euro. Haal je eigen bijdrage er vanaf en je komt uit op een bijtelling van 4900 euro per jaar. Dat is het bedrag waar je dus nog extra belasting over moet betalen. Het exacte bedrag dat je jaarlijks aan de belasting afdraagt, hangt vervolgens nog af van het tarief inkomstenbelasting. In welke categorie je valt, hangt af van je volledige inkomen. 

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.