ID.nl logo
Autojargon: wat is bijtelling precies?
Mobiliteit

Autojargon: wat is bijtelling precies?

Wie een auto van de zaak heeft, krijgt te maken met het fenomeen bijtelling. Maar wat is bijtelling precies, en hoe heeft die invloed op jouw jaarlijkse kosten voor je auto?

In dit artikel leggen we uit wat bijtelling precies is. We vertellen:

  • Wat bijtelling is
  • Waarom bijtelling wordt gerekend
  • Hoeveel procent bijtelling over welke auto wordt geregeld
  • Wat het in de praktijk voor jou betekent

Wellicht is het artikel over de verschillen tussen zakelijke en private lease ook interessant.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Een veelgehoorde term bij diverse leaseconstructies is 'bijtelling'. Het is een term die waarschijnlijk doet vermoeden dat er iets bij je maandelijkse kosten wordt opgeteld. En in zekere zin is dat ook zo, al wordt de afrekening op een andere manier doorgevoerd. Om een duidelijk beeld te krijgen van wat bijtelling precies is, waarom het bestaat en hoe het van invloed is op jouw leasecontract, zetten we alle feiten op een rijtje.

Wat is bijtelling?

Allereerst de prangende vraag: wat is bijtelling precies? Met bijtelling wordt een percentage van de nieuwwaarde van je auto bedoeld. Over dit percentage moet je inkomstenbelasting betalen en het wordt dan ook bij je inkomen opgeteld. Het normale percentage bijtelling is 22 procent van de nieuwwaarde van je auto, maar er zijn verschillen die we later uit zullen leggen.

Belangrijk om te weten is dat bijtelling enkel en alleen geldt voor een auto van de zaak. Bijtelling is niet van toepassing bij een private-leaseconstructie. Voor die constructies gelden weer andere regels. Bijtelling wordt berekend wanneer je jaarlijks 500 kilometer of meer privé rijdt.

©Igor Stuifzand

Waarom is er zoiets als bijtelling?

Iedereen die in loondienst is, betaalt zonder het direct te voelen belasting over het verdiende loon. Dat is het verschil tussen bruto en netto. Een auto van de zaak wordt door de belastingdienst als een verkapte vorm van loon gezien, ook al is het geen uitbetaling in geld. Voor de belastingdienst geldt een auto als 'loon in natura' en zodoende is bepaald dat hier belasting over moet worden betaald. Wie een auto van de zaak heeft, zal de bijtelling dan ook op zijn of haar loonstrookje terugvinden. Het percentage bijtelling wordt dus bij je inkomen opgeteld en daar betaal je belasting over. 

Hoeveel procent bijtelling over mijn auto?

Vanaf 2024 zijn er twee tarieven voor de bijtelling, en welk tarief je betaalt, hangt af van de auto die je hebt. De bepaling vindt plaats op basis van de CO₂-uitstoot per kilometer van je auto en is eigenlijk vrij eenvoudig:

  • Heeft je auto geen CO₂-uitstoot, dan betaal je 16 procent bijtelling over de nieuwwaarde van je auto. 

  • Heeft je auto wel CO₂-uitstoot, dan betaal je 22 procent bijtelling over de nieuwwaarde van je auto.

Een belangrijke kanttekening moet worden geplaatst bij elektrische auto's. Volgens bovenstaand rijtje zou je verwachten dat elke EV in de categorie van 16 procent valt, maar we hebben het hier over de Belastingdienst en zodoende zijn er altijd uitzonderingen en extra regels. Die 16 procent geldt alleen voor auto's met een cataloguswaarde tot 30.000 euro. Kost je EV méér, dan betaal je 22 procent voor elke euro boven die 30.000 euro. Alleen auto's op waterstof en volledig geïntegreerde zonnecellen vallen altijd binnen de 16 procent.

16 procent is niet oneindig Een andere kanttekening moet worden geplaatst bij de duur van die 16 procent-regel. Die geldt namelijk voor een beperkte periode, al zullen veel leasecontracten binnen die periode eindigen. Je betaalt die 16 procent bijtelling gedurende de eerste 60 maanden na de eerste toelating van je auto. Vijf jaar dus. Voor velen zal dat genoeg zijn, want menig leasecontract loopt na vijf jaar (of eerder) af.

©Hyundai

Hoe werkt bijtelling in de praktijk?

Wil je je bijtelling berekenen, dan moet je weten wat je jaarlijkse eigen bijdrage zal zijn. Die trek je op jaarlijkse basis namelijk van je bijtelling af. Stel, je hebt een auto op benzine met een cataloguswaarde van 30.000 euro en je hebt een eigen bijdrage van 1500 euro op jaarbasis. De complete bijtelling is 22 procent van 30.000, dus 6600 euro. Haal je eigen bijdrage er vanaf en je komt uit op een bijtelling van 4900 euro per jaar. Dat is het bedrag waar je dus nog extra belasting over moet betalen. Het exacte bedrag dat je jaarlijks aan de belasting afdraagt, hangt vervolgens nog af van het tarief inkomstenbelasting. In welke categorie je valt, hangt af van je volledige inkomen. 

▼ Volgende artikel
5 redenen om nú een nieuwe e-bike te kopen
Mobiliteit

5 redenen om nú een nieuwe e-bike te kopen

Je wilt een e-bike, maar twijfelt nog: kies je voor een nieuwe of toch een tweedehands? De keuze lijkt lastig, maar er zijn veel redenen om juist nú voor een nieuwe e-bike te gaan. De technologie ontwikkelt zich razendsnel, en dat vertaalt zich in meer comfort en een lange levensduur van je fiets. Bovendien is het najaar het moment om interessante kortingen te scoren in de uitverkoop. Waarom zou je nog wachten?

Download nu de E-bike Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bike Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl E-bike nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • 5 redenen om nu een e-bike te kopen
  • Waar vind je de koopjes?
  • Dit moet je weten over de garantie van je nieuwe e-bike

Lees ook: Tijd voor een nieuwe e-bike? Hier kun je op letten

1: Langere levensduur en meer comfort

Met een nieuwe e-bike haal je de nieuwste technologie in huis. De ontwikkelingen gaan snel: accu's zijn strak weggewerkt in het frame, de actieradius wordt steeds groter, en bij veel modellen kun je het display koppelen aan je telefoon voor navigatie. Via een app kun je zelfs vanaf de bank zien hoe vol de batterij nog is. Sommige modellen hebben zelfs een diefstalverklikker, die je een melding stuurt zodra je fiets wordt verplaatst. Dankzij deze geavanceerde technologieën gaat je e-bike niet alleen langer mee, maar profiteer je ook van meer comfort en gemak in het dagelijks gebruik.

2: Geld besparen

De aanschaf van een nieuwe e-bike kan in eerste instantie aanvoelen als een grote uitgave, vergelijkbaar met het kopen van een tweedehandsauto. Maar de gebruikskosten van een e-bike liggen veel lager. Geen benzinekosten, geen wegenbelasting en het opladen van de batterij is goedkoop – de kosten daarvan zijn verwaarloosbaar in vergelijking met wat je per kilometer kwijt bent aan brandstof voor een auto.

Volgens de ANWB moet je voor elke kilometer die je op een e-bike rijdt 7,5 Wh laden. Stel dat je 200 dagen per jaar de fiets pakt en dan telkens 10 kilometer fiets. In totaal ben je dan op jaarbasis 200 x 10 x 7,5 Wh kwijt, oftewel 15 kWh. Bij een gemiddelde stroomprijs van 0,32 euro per kWh (september 2024) kost je dat dus 4,80 euro per jaar.

Ter vergelijking: volgens de ANWB kan een elektrische auto met die 15 kWh ongeveer 80 kilometer rijden. En zou je benzine rijden, dan kun je voor die 4,80 euro net iets meer dan 2 liter tanken. Daarmee kom je, in het beste geval, niet verder dan een kilometer of veertig.

Natuurlijk ben je ook met een tweedehands e-bikes een stuk voordeliger uit dan met de auto, maar daar kunnen kosten bij komen die je bij een nieuwe e-bike niet hebt. De kans dat je onderdelen moet vervangen is groter, en dat kan – vooral wanneer het om de accu gaat – al snel om vele honderden euro’s gaan. Ook zit er vaak geen garantie meer op tweedehands e-bikes, waardoor je eigenlijk zelf voor alle kosten opdraait.

3: Meer tijd, minder frustratie

Met de aangekondigde prijsstijgingen in het openbaar vervoer wordt het kopen van een e-bike steeds aantrekkelijker. Maar het gaat niet alleen om geld – ook het feit dat je bij het OV vaak te maken kunt krijgen met vertragingen (zo waren er afgelopen jaar alleen al bij de NS dagelijks gemiddeld 15 storingen maakt dat de e-bike een keus is waarmee je echt tijdswinst kunt boeken. Denk je: 15 storingen per dag, dat valt toch wel mee? Nou nee: opgeteld duurde dit in 2023 2 jaar, 6 maanden, 29 dagen, 6 uur, 11 minuten aan oponthoud. En het zijn vooral werkdagen waarop de meeste storingen voorkomen. Het zal maar net elke keer jouw trein zijn die te laat komt...

Reis je vooral met de auto? Ondanks het positieve nieuws dat in het tweede deel van 2024 de files met 2 procent zijn afgenomen, blijft fileleed voor veel automobilisten een dagelijks terugkerend probleem.

Hoef je geen tientallen kilometers per dag te forenzen, dan is een e-bike dus echt een slimme keuze. Waarbij een nieuwe e-bike meer tijdwinst oplevert dan een tweedehands: nieuwe e-bikes hebben een grotere actieradius, waardoor je minder vaak hoeft op te laden. En moet je toch laden, dan kun je dat steeds vaker met een snellader doen, zoals bijvoorbeeld de Fast Charger van Bosch.

©jovo | aerogondo

4: (Nóg) beter voor je gezondheid

Hoewel het fietsen op een e-bike minder inspanning kost dan op een traditionele fiets, blijf je toch in beweging. Dit draagt niet alleen bij aan je fysieke gezondheid, maar ook aan je mentale welzijn. Doordat je je dagelijkse beweging krijgt, kun je met een gerust hart je avondrondje hardlopen overslaan. Zeker als je wat verder van je werk woont, bespaar je bovendien tijd, omdat je met minder inspanning grotere afstanden aflegt en meer energie overhoudt voor andere activiteiten. En ja, of je een tweedehands e-bike hebt of een nieuwe maakt daarbij niet zo heel veel uit. Maar we kunnen ons goed voorstellen dat je, als je een nieuwe hebt, er net toch wat vaker naar grijpt. Omdat hij comfortabeler fiets. Omdat de accu langer meegaat. Of omdat je hem, bijvoorbeeld door een slimme app als de eBike Flow-app van Bosch, koppelt aan je Strava-account. Hoe nieuwe je fiets, hoe meer (sportieve) mogelijkheden je vaak hebt.

5: Uitverkoop!

In het najaar kan het kopen van een nieuwe e-bike extra aantrekkelijk zijn, omdat veel merken dan uitverkoop houden om ruimte te maken voor de nieuwste modellen. Showmodellen en overjarige fietsen gaan vaak tegen een scherpe prijs de deur uit. Een bijkomend voordeel is dat je meestal niet hoeft te wachten op je nieuwe fiets; je kunt hem vaak direct mee naar huis nemen en hebt dus geen last van lange levertijden.

©Hans de Looij

🛒 ZO VIND JE DE BESTE E-BIKE DEALS

Even wat rondkijken op het internet kan verrassend veel opleveren. Er zijn namelijk het hele jaar door outlets die oudere modellen aanbieden. Kortingsacties vind je zowel online als in fysieke winkels, en speciale dagen zoals Black Friday mogen ook niet worden vergeten. Om zeker te weten dat je de juiste keuze maakt, is het slim om de officiële website van de fabrikant te raadplegen. Daar vind je informatie over het modeljaar en de exacte specificaties.

Online kopen is natuurlijk snel en makkelijk, maar het contact met een fysieke winkel kan vaak net dat beetje extra bieden. Misschien vind je daar niet dezelfde scherpe kortingen als op het internet, maar je krijgt vaak wel persoonlijk advies en een gratis onderhoudsbeurt voor je e-bike. En vergeet niet: je kunt altijd vragen om een extra korting of een gratis accessoire, zoals een fietstas of een comfortabel zadel. De kans is groot dat de verkoper bereid is om mee te denken, of dat er een demomodel is dat precies aansluit op jouw wensen.

Garantie op e-bikes: zo zit het

In Nederland is de garantie op e-bikes goed geregeld, zowel via wettelijke regels als door aanvullende fabrieksgaranties. Er is geen vaste termijn voor de wettelijke garantie, maar een product moet wel voldoen aan redelijke verwachtingen. Dit betekent dat als een e-bike binnen een redelijke periode defect raakt, je recht hebt op reparatie, vervanging of terugbetaling. Wat als redelijk wordt beschouwd, hangt af van de prijs en het type product, en kan dus soms langer dan twee jaar zijn.

Hoewel er geen vastgestelde termijn is voor wettelijke garantie, wordt er bij e-bikes vaak een periode van twee jaar aangehouden als standaardtermijn. Dit kan echter verschillen per merk en verkoper. Naast de wettelijke garantie bieden de meeste fabrikanten ook een fabrieksgarantie van één tot twee jaar op onderdelen, en merken zoals BOSCH en SHIMANO geven soms zelfs vier jaar garantie op motoren.

De garantie voor accu's ligt vaak tussen de één en twee jaar, terwijl frames doorgaans een langere garantieperiode hebben, vaak tussen de vijf en tien jaar, afhankelijk van het merk en model van de e-bike. Veel fabrikanten bieden daarnaast de mogelijkheid om de garantie tegen een extra vergoeding te verlengen. Dit kan vooral nuttig zijn voor dure of complexe onderdelen zoals de accu of motor.

Deze combinatie van wettelijke en fabrieksgarantie zorgt ervoor dat je als consument goed beschermd bent bij de aanschaf van een e-bike, met voldoende mogelijkheden om problemen op te lossen mocht er iets misgaan.

Dus? Een nieuwe e-bike is écht een goed idee

Het kopen van een nieuwe e-bike biedt niet alleen de nieuwste technologie en meer comfort, maar kan ook financieel aantrekkelijk zijn door de lagere gebruikskosten en interessante kortingen in het najaar. Daarnaast heb je het voordeel van een langere levensduur, betere garantievoorwaarden en meer geavanceerde functies, zoals snelladers en slimme apps. Kortom, met een nieuwe e-bike ben je verzekerd van zorgeloos fietsen, meer gemak en extra mogelijkheden om gezond en duurzaam te blijven bewegen.

▼ Volgende artikel
Welke krultang gebruik je voor welke krul?
Gezond leven

Welke krultang gebruik je voor welke krul?

Het klinkt zo vanzelfsprekend: met een krultang maak je krullen. Maar wist je dat de ene krultang de andere niet is? Van compacte krullen tot een nonchalante slag: we leggen uit welk type krultang je nodig hebt voor welke krul.

In dit artikel over krultangen lees je:

  • Welke soorten krultangen er zijn
  • Wat voor type krullen je met al die verschillende krultangen kunt maken

Ook interessant: Hierom zijn föhnborstels en multistylers zo handig

Met zoveel krultangen op de markt is een weelderige coupe à la Shakira of Beyoncé altijd binnen handbereik. Wil je een specifiek soort krul in je haar, wees dan wel alert op welk type krultang je koopt. Met de ene krultang maak je de mooiste losse krullen, terwijl de andere krultang juist bedoeld is voor compacte, golvende krulletjes. We zetten per type krultang uiteen welke haarstijl(en) je ermee kunt creëren.

Traditionele krultang met kleine diameter

De traditionele krultang ken je waarschijnlijk wel: deze tang bestaat uit een lange cilindrische staaf waar je je haar omheen draait. De diameter van de staaf is allesbepalend in hoe de krul er uiteindelijk uit komt te zien. Compacte, kleine krulletjes bereik je met een krultang met kleine diameter, ofwel 10 tot 16 mm. Heb je kort haar? Dan ga je beter ook voor een kleine diameter, anders wordt het lastig om het haar volledig om de krultang heen te draaien.

Traditionele krultang met gemiddelde tot grote diameter

Wil je een grovere krul of een nonchalante slag? Dan heb je een krultang met een grotere diameter nodig. Met een diameter rond de 19 mm bereik je medium krullen. Een lossere krul krijg je met een diameter van rond de 32 mm. Heb je een krultang met een kleinere diameter in je kast liggen, dan kun je je haar voor een nonchalante look ook wat losser om de krultang heendraaien. Kam de krullen vervolgens even door en voilà: een luchtige krullenbos.

©Alexei_Zatevakhin

Conische krultang

De conische krultang herken je aan zijn kegelvormige ontwerp: breed bij het handvat en geleidelijk smaller naar het uiteinde toe. In tegenstelling tot veel traditionele krultangen heeft hij geen klem: je wikkelt je haar zelf om de tang heen. Het effect van een conische krultang is iets natuurlijker dan bij een gewone krultang, met een grovere krul bij de aanzet en een wat compactere krul bij de punten. Vergeet je haren na het krullen niet door te kammen voor een extra speels effect.

Telkens klitten in je haar?

Eerst uitkammen, dan föhnen - zo krijg je je mooiste kapsel!

Wafeltang

Met een wafeltang creëer je perfecte golven in je haar, alsof je net van het strand komt óf de hele nacht met vlechtjes in hebt geslapen. Een wafeltang is te herkennen aan de golfvormige platen, vaak drie naast elkaar. Omdat je met brede plukken werkt, ben je met een wafeltang relatief snel klaar. Wel is het even oefenen wanneer je een wafeltang voor het eerst gebruikt. Om de golven perfect in elkaar over te laten lopen, moet je de wafeltang namelijk steeds precies op de juiste plek positioneren.

©Olga Yastremska, New Africa, Afr

Automatische krultang

Geen zin om elke keer een halfuur (of langer) met je haar bezig te zijn? Met een automatische krultang heb je in een mum van tijd prachtige klassieke krullen. Het enige wat je hoeft te doen, is je haar in de tang vast te zetten. De tang zuigt de lok vervolgens in een verwarmde ruimte, waar hij vanzelf geroteerd wordt om een staaf of cilinder. Na een paar seconden spuugt-ie er een perfect gevormde krul uit. Als we toch een nadeel moeten noemen? Je hebt vaak maar de keuze uit één type krul.

Multistyler

Wat voor soort krul je ook wenst; met een multistyler kun je alle kanten op. Deze veelzijdige stylingtool wordt geleverd met verschillende opzetstukken. Zo gebruik je de volumeborstel om een professionele blowout te creëren en het lange opzetstuk voor een mooie bos krullen. Sommige multistylers worden geleverd met meerdere opzetstukken voor krullen, zodat je zowel grove als compacte krullen kunt maken. Handig: een multistyler zoals de Dyson Airwrap trekt het haar via een gecontroleerde luchtstroom aan, waarna het vanzelf in een krul wordt gedraaid. Je bent dus supersnel klaar, en omdat er niet met hete platen wordt gewerkt, is de kans op hittebeschadiging nihil.

🪮Lees ook: Föhn, krultang of multistyler: wanneer gebruik je wat?

Stijltang

Ook een stijltang kun je gebruiken om krullen te maken. Daar is een speciaal techniekje voor, waarbij je de lok eerst tussen de hete platen plaatst en de stijltang vervolgens een slag draait. Daarna laat je de stijltang langzaam naar beneden glijden. Met een stijltang bereik je een iets natuurlijker resultaat dan met een gewone krultang, al kan het even duren voor je de techniek onder de knie hebt. Pas met een stijltang wel op dat er geen gekke knik in je krullen komt; een tang met afgeronde randen is dan ook het meest geschikt om krullen mee te maken.