Autojargon: wat is bijtelling precies?
Wie een auto van de zaak heeft, krijgt te maken met het fenomeen bijtelling. Maar wat is bijtelling precies, en hoe heeft die invloed op jouw jaarlijkse kosten voor je auto?
In dit artikel leggen we uit wat bijtelling precies is. We vertellen:
- Wat bijtelling is
- Waarom bijtelling wordt gerekend
- Hoeveel procent bijtelling over welke auto wordt geregeld
- Wat het in de praktijk voor jou betekent
Wellicht is het artikel over de verschillen tussen zakelijke en private lease ook interessant.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Een veelgehoorde term bij diverse leaseconstructies is 'bijtelling'. Het is een term die waarschijnlijk doet vermoeden dat er iets bij je maandelijkse kosten wordt opgeteld. En in zekere zin is dat ook zo, al wordt de afrekening op een andere manier doorgevoerd. Om een duidelijk beeld te krijgen van wat bijtelling precies is, waarom het bestaat en hoe het van invloed is op jouw leasecontract, zetten we alle feiten op een rijtje.
Wat is bijtelling?
Allereerst de prangende vraag: wat is bijtelling precies? Met bijtelling wordt een percentage van de nieuwwaarde van je auto bedoeld. Over dit percentage moet je inkomstenbelasting betalen en het wordt dan ook bij je inkomen opgeteld. Het normale percentage bijtelling is 22 procent van de nieuwwaarde van je auto, maar er zijn verschillen die we later uit zullen leggen.
Belangrijk om te weten is dat bijtelling enkel en alleen geldt voor een auto van de zaak. Bijtelling is niet van toepassing bij een private-leaseconstructie. Voor die constructies gelden weer andere regels. Bijtelling wordt berekend wanneer je jaarlijks 500 kilometer of meer privé rijdt.
©Igor Stuifzand
Waarom is er zoiets als bijtelling?
Iedereen die in loondienst is, betaalt zonder het direct te voelen belasting over het verdiende loon. Dat is het verschil tussen bruto en netto. Een auto van de zaak wordt door de belastingdienst als een verkapte vorm van loon gezien, ook al is het geen uitbetaling in geld. Voor de belastingdienst geldt een auto als 'loon in natura' en zodoende is bepaald dat hier belasting over moet worden betaald. Wie een auto van de zaak heeft, zal de bijtelling dan ook op zijn of haar loonstrookje terugvinden. Het percentage bijtelling wordt dus bij je inkomen opgeteld en daar betaal je belasting over.
Hoeveel procent bijtelling over mijn auto?
Vanaf 2024 zijn er twee tarieven voor de bijtelling, en welk tarief je betaalt, hangt af van de auto die je hebt. De bepaling vindt plaats op basis van de CO₂-uitstoot per kilometer van je auto en is eigenlijk vrij eenvoudig:
Heeft je auto geen CO₂-uitstoot, dan betaal je 16 procent bijtelling over de nieuwwaarde van je auto.
Heeft je auto wel CO₂-uitstoot, dan betaal je 22 procent bijtelling over de nieuwwaarde van je auto.
Een belangrijke kanttekening moet worden geplaatst bij elektrische auto's. Volgens bovenstaand rijtje zou je verwachten dat elke EV in de categorie van 16 procent valt, maar we hebben het hier over de Belastingdienst en zodoende zijn er altijd uitzonderingen en extra regels. Die 16 procent geldt alleen voor auto's met een cataloguswaarde tot 30.000 euro. Kost je EV méér, dan betaal je 22 procent voor elke euro boven die 30.000 euro. Alleen auto's op waterstof en volledig geïntegreerde zonnecellen vallen altijd binnen de 16 procent.
16 procent is niet oneindig Een andere kanttekening moet worden geplaatst bij de duur van die 16 procent-regel. Die geldt namelijk voor een beperkte periode, al zullen veel leasecontracten binnen die periode eindigen. Je betaalt die 16 procent bijtelling gedurende de eerste 60 maanden na de eerste toelating van je auto. Vijf jaar dus. Voor velen zal dat genoeg zijn, want menig leasecontract loopt na vijf jaar (of eerder) af.
©Hyundai
Hoe werkt bijtelling in de praktijk?
Wil je je bijtelling berekenen, dan moet je weten wat je jaarlijkse eigen bijdrage zal zijn. Die trek je op jaarlijkse basis namelijk van je bijtelling af. Stel, je hebt een auto op benzine met een cataloguswaarde van 30.000 euro en je hebt een eigen bijdrage van 1500 euro op jaarbasis. De complete bijtelling is 22 procent van 30.000, dus 6600 euro. Haal je eigen bijdrage er vanaf en je komt uit op een bijtelling van 4900 euro per jaar. Dat is het bedrag waar je dus nog extra belasting over moet betalen. Het exacte bedrag dat je jaarlijks aan de belasting afdraagt, hangt vervolgens nog af van het tarief inkomstenbelasting. In welke categorie je valt, hangt af van je volledige inkomen.