ID.nl logo
Zo geniet je in elke auto van Android Auto en Apple Carplay
© PXimport
Mobiliteit

Zo geniet je in elke auto van Android Auto en Apple Carplay

Met Android Auto en Apple Carplay integreer je je smartphone met het infotainmentsysteem in de auto. Dat is voor nieuwe auto's standaard of als optie beschikbaar. Ideaal, want zo bel je veilig en navigeer je altijd met de meest actuele kaartinformatie. Wie in een oudere auto rijdt kan óók eenvoudig over Android Auto of Apple Carplay beschikken. Nooit meer boetes voor het gebruik van je telefoon in de auto!

Android Auto of Apple Carplay in de auto? In dit artikel lees je over:

  • Apple Carplay en Android Auto als interface voor smartphonegebruik in de auto

  • Aansluiten met een snoer of draadloos

  • Hoe je Apple Carplay of Android Auto in je eigen auto inbouwt

  • Ook interessant: Siri-spraakopdrachten combineren doe je zo

Android Auto van Google en Apple Carplay zijn helemaal ingeburgerd. Sterker nog, het Amerikaanse onderzoeksbureau AutoPacific meldde al in 2020 dat de helft van de autokopers de uiteindelijke keuze laat afhangen van de beschikbaarheid van Android Auto of Apple Carplay. Hoewel de grote autofabrikanten General Motors en Ford al hebben gemeld dat ze liever overstappen op een volledig Google-based systeem, zijn Android Auto en Apple Carplay bij andere merken én in de aftermarket nog veruit favoriet.

Toe aan een nieuwe autoradio?

Kies er dan eentje met Apple Carplay of Android Auto!

Logisch, in wezen projecteer je je telefoon mét heel veel eigen apps op een groot scherm op het dashboard van je auto. Via stembediening of met een paar tikjes op het scherm bel en navigeer je op een bekende manier. Ook WhatsApp-berichten beluisteren en eventueel zelfs als spraakbericht beantwoorden kan eenvoudig en veilig. Zelfs een Teams-meeting woon je vanachter het stuur bij. Een groot voordeel ten opzichte van een vast ingebouwd navigatiesysteem is dat je met Apple Kaarten en Google Maps altijd de meest accurate verkeerbegeleiding krijgt. En ben je een vlotte rijder, dan kan het gebruik van de Flitsmeister-app als navigatie je ook nog eens flink geld besparen. 

©NajmiArif

Met Android Auto heb je een aantal bekende apps direct onder de knop. Wel zo handig als je even snel een belletje moet plegen of de weg zoekt.

Bekabeld of via wifi draadloos aansluiten

De meeste moderne auto’s bieden Apple Carplay of Android Auto al standaard, al is er soms wel keuze tussen gebruik met een snoertje of draadloos. Dat eerste lijkt wat omslachtig, maar als je toch al je smartphone in de auto wilt opladen en geen draadloze Qi-lader hebt, zit je sowieso letterlijk en figuurlijk vast aan een snoertje. Een draadloos systeem heeft als voordeel dat je je smartphone gewoon in je tas of jas kunt laten zitten. Het infotainmentsysteem moet dan wel wifi ondersteunen, omdat bluetooth niet geschikt is om zo veel informatie vanaf de smartphone te verwerken.

Bij het gros van de nieuwe auto’s is de aloude autoradio vervangen door een enorm scherm, dat qua formaat al aardig richting een computermonitor gaat.

Android Auto of Apple Carplay in je eigen auto

Maar zelfs als je een wat oudere auto met alleen een traditioneel dashboard met een zogenoemde enkel-DIN- of dubbel-DIN-montageruimte hebt, kun je genieten van de voordelen van Apple Carplay of Android Auto. Er zijn verschillende mogelijkheden om je in-car entertainment van een upgrade te voorzien.

Gerenommeerde merken zoals Pioneer en Sony bieden complete toestellen in dubbel-DIN aan, met ingebouwd scherm en een Apple Carplay- of Android Auto-interface. Deze vervangen de complete audio-installatie van de auto, en vaak is de universele radio met een speciaal inbouwframe aan te passen aan het specifieke design van het autodashboard. De prijzen voor deze systemen liggen rond de 400 euro, exclusief montage.

Wil je liever de bestaande look behouden, dan zijn er ook interfaces te koop. Deze koppel je aan het bestaande display in de auto, waardoor de functies op de vertrouwde plek worden afgebeeld. Vaak zijn de originele bedieningsknoppen – óók die aan het stuur – en de instelmogelijkheden van de auto nog gewoon te gebruiken. Het kan zijn dat er een speciale adapter voor moet worden aangeschaft. Deze interfaces koop je al voor een paar tientjes, exclusief inbouw.

Het aanbod is enorm

Een waar mekka voor radio’s met Android Auto en Apple Carplay vind je op de websites van de bekende Amerikaanse en Chinese online warenhuizen. Complete units met merkspecifiek inbouwframe vind je er te kust en te keur, en vaak sluit het design nog aardig aan bij de vormgeving van de originele radio.

Heeft het dashboard van je auto inbouwruimte voor een enkel-DIN-radio, dan kun je óók profiteren van het digitale vernuft. We zagen meerdere toestellen waar een flink scherm uit tevoorschijn komt. De prijzen variëren van pak ‘m beet 100 euro voor een basismodel tot het veelvoudige voor een model met alle toeters en bellen. Houd er wel rekening mee dat er nog invoerrechten betaald moeten worden en dat garantieclaims mogelijk minder soepel worden afgewikkeld dan bij een Europese leverancier.

Liever niet knutselen?

Wil je de originaliteit van je auto niet aantasten of wil je Apple Carplay of Android Auto in verschillende auto’s kunnen gebruiken, dan is een smartnavigatiesysteem met zuignapmontage een optie. Dat ziet er uit als een portable navigatiesysteem, maar is in wezen een uitgeklede versie van je smartphone. De belangrijkste apps worden met grote iconen op het scherm getoond en bediend, waardoor je je telefoon niet in de hand hoeft te houden voor bellen of navigeren. Daarmee voorkom je flinke boetes voor handheld telefoongebruik. Let op: ook het aanbrengen van zichtbelemmerende apparaten op de voorruit kan tot een bekeuring leiden, dus denk goed na waar je het apparaat bevestigt.

Tot slot een belangrijke disclaimer: het zelf inbouwen van een interface of compleet apparaat vereist de nodige kennis van auto-elektronica. Zeker bij auto’s met een CAN-BUS-systeem kan het aanpassen van een kabelboom tot grote storingen en dure reparaties leiden.

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.