ID.nl logo
Zo geniet je in elke auto van Android Auto en Apple Carplay
© Reshift Digital
Mobiliteit

Zo geniet je in elke auto van Android Auto en Apple Carplay

Met Android Auto en Apple Carplay integreer je je smartphone met het infotainmentsysteem in de auto. Dat is voor nieuwe auto's standaard of als optie beschikbaar. Ideaal, want zo bel je veilig en navigeer je altijd met de meest actuele kaartinformatie. Wie in een oudere auto rijdt kan óók eenvoudig over Android Auto of Apple Carplay beschikken. Nooit meer boetes voor het gebruik van je telefoon in de auto!

Android Auto of Apple Carplay in de auto? In dit artikel lees je over:

  • Apple Carplay en Android Auto als interface voor smartphonegebruik in de auto

  • Aansluiten met een snoer of draadloos

  • Hoe je Apple Carplay of Android Auto in je eigen auto inbouwt

  • Ook interessant: Siri-spraakopdrachten combineren doe je zo

Android Auto van Google en Apple Carplay zijn helemaal ingeburgerd. Sterker nog, het Amerikaanse onderzoeksbureau AutoPacific meldde al in 2020 dat de helft van de autokopers de uiteindelijke keuze laat afhangen van de beschikbaarheid van Android Auto of Apple Carplay. Hoewel de grote autofabrikanten General Motors en Ford al hebben gemeld dat ze liever overstappen op een volledig Google-based systeem, zijn Android Auto en Apple Carplay bij andere merken én in de aftermarket nog veruit favoriet.

Toe aan een nieuwe autoradio?

Kies er dan eentje met Apple Carplay of Android Auto!

Logisch, in wezen projecteer je je telefoon mét heel veel eigen apps op een groot scherm op het dashboard van je auto. Via stembediening of met een paar tikjes op het scherm bel en navigeer je op een bekende manier. Ook WhatsApp-berichten beluisteren en eventueel zelfs als spraakbericht beantwoorden kan eenvoudig en veilig. Zelfs een Teams-meeting woon je vanachter het stuur bij. Een groot voordeel ten opzichte van een vast ingebouwd navigatiesysteem is dat je met Apple Kaarten en Google Maps altijd de meest accurate verkeerbegeleiding krijgt. En ben je een vlotte rijder, dan kan het gebruik van de Flitsmeister-app als navigatie je ook nog eens flink geld besparen. 

©NajmiArif

Met Android Auto heb je een aantal bekende apps direct onder de knop. Wel zo handig als je even snel een belletje moet plegen of de weg zoekt.

Bekabeld of via wifi draadloos aansluiten

De meeste moderne auto’s bieden Apple Carplay of Android Auto al standaard, al is er soms wel keuze tussen gebruik met een snoertje of draadloos. Dat eerste lijkt wat omslachtig, maar als je toch al je smartphone in de auto wilt opladen en geen draadloze Qi-lader hebt, zit je sowieso letterlijk en figuurlijk vast aan een snoertje. Een draadloos systeem heeft als voordeel dat je je smartphone gewoon in je tas of jas kunt laten zitten. Het infotainmentsysteem moet dan wel wifi ondersteunen, omdat bluetooth niet geschikt is om zo veel informatie vanaf de smartphone te verwerken.

Bij het gros van de nieuwe auto’s is de aloude autoradio vervangen door een enorm scherm, dat qua formaat al aardig richting een computermonitor gaat.

Android Auto of Apple Carplay in je eigen auto

Maar zelfs als je een wat oudere auto met alleen een traditioneel dashboard met een zogenoemde enkel-DIN- of dubbel-DIN-montageruimte hebt, kun je genieten van de voordelen van Apple Carplay of Android Auto. Er zijn verschillende mogelijkheden om je in-car entertainment van een upgrade te voorzien.

Gerenommeerde merken zoals Pioneer en Sony bieden complete toestellen in dubbel-DIN aan, met ingebouwd scherm en een Apple Carplay- of Android Auto-interface. Deze vervangen de complete audio-installatie van de auto, en vaak is de universele radio met een speciaal inbouwframe aan te passen aan het specifieke design van het autodashboard. De prijzen voor deze systemen liggen rond de 400 euro, exclusief montage.

Wil je liever de bestaande look behouden, dan zijn er ook interfaces te koop. Deze koppel je aan het bestaande display in de auto, waardoor de functies op de vertrouwde plek worden afgebeeld. Vaak zijn de originele bedieningsknoppen – óók die aan het stuur – en de instelmogelijkheden van de auto nog gewoon te gebruiken. Het kan zijn dat er een speciale adapter voor moet worden aangeschaft. Deze interfaces koop je al voor een paar tientjes, exclusief inbouw.

Het aanbod is enorm

Een waar mekka voor radio’s met Android Auto en Apple Carplay vind je op de websites van de bekende Amerikaanse en Chinese online warenhuizen. Complete units met merkspecifiek inbouwframe vind je er te kust en te keur, en vaak sluit het design nog aardig aan bij de vormgeving van de originele radio.

Heeft het dashboard van je auto inbouwruimte voor een enkel-DIN-radio, dan kun je óók profiteren van het digitale vernuft. We zagen meerdere toestellen waar een flink scherm uit tevoorschijn komt. De prijzen variëren van pak ‘m beet 100 euro voor een basismodel tot het veelvoudige voor een model met alle toeters en bellen. Houd er wel rekening mee dat er nog invoerrechten betaald moeten worden en dat garantieclaims mogelijk minder soepel worden afgewikkeld dan bij een Europese leverancier.

Liever niet knutselen?

Wil je de originaliteit van je auto niet aantasten of wil je Apple Carplay of Android Auto in verschillende auto’s kunnen gebruiken, dan is een smartnavigatiesysteem met zuignapmontage een optie. Dat ziet er uit als een portable navigatiesysteem, maar is in wezen een uitgeklede versie van je smartphone. De belangrijkste apps worden met grote iconen op het scherm getoond en bediend, waardoor je je telefoon niet in de hand hoeft te houden voor bellen of navigeren. Daarmee voorkom je flinke boetes voor handheld telefoongebruik. Let op: ook het aanbrengen van zichtbelemmerende apparaten op de voorruit kan tot een bekeuring leiden, dus denk goed na waar je het apparaat bevestigt.

Tot slot een belangrijke disclaimer: het zelf inbouwen van een interface of compleet apparaat vereist de nodige kennis van auto-elektronica. Zeker bij auto’s met een CAN-BUS-systeem kan het aanpassen van een kabelboom tot grote storingen en dure reparaties leiden.

▼ Volgende artikel
Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!
© AK | ID.nl
Huis

Review Comfy warmte van Beurer – Laat de winter maar komen!

Nog niet zo heel lang geleden was een elektrische deken vooral iets voor omaatjes. Maar sinds de gasprijzen eind 2021 enorm opliepen, hebben we allemaal de warmtekussen en -dekens omarmd. Welk deel van je lichaam je ook wilt verwarmen: het aanbod is enorm. Tijd voor een uitgebreide test dus. Zaten we er warmpjes bij?

Het van oorsprong Duitse bedrijf Beurer richt zich vooral op producten die te maken hebben met beauty, medical en wellbeing. Dat loopt van haardrogers tot weegschalen en bloeddrukmeters. Maar van oorsprong – en we hebben het dan over 1919(!) – hield Beurer zich bezig met de productie van warmtekussens. Het is dan ook niet vreemd dat het bedrijf een aanzienlijk aantal warmteproducten in het assortiment heeft. Voor deze test probeerden we vier producten uit: een verzwaarde warmtemat (HK 145), een oplaadbaar warmtekussen (Heaty HK 77), een voetenwarmer met massagefunctie (FWM 45) en tot slot een elektrische bovendeken (HD 82 Stockholm). 

Voor gerichte warmte: HK 145 Cosy Weight Green Planet

We beginnen met de HK 145. Hoewel de HK 145 Cosy Weight door Beurer zelf als verwarmingskussen wordt aangeduid, zouden wij het toch eerder een warmtemat noemen. Dat komt door de langwerpige vorm (60x30 centimeter) en de geringe dikte (iets minder dan 9 centimeter). Heel geschikt dus om op specifieke delen van je lichaam te leggen – denk aan een stijve schouder of pijnlijke knieën. Ook als je bijvoorbeeld menstruatiekrampen hebt, kan de HK 145 helpen.

Bij het uit de doos halen viel meteen het gewicht van de mat op: ongeveer anderhalve kilo. Door de vulling van glaskralen is hij een stuk zwaarder dan traditionele warmtekussens. Wie wel eens onder een verzwaringsdeken heeft geslapen, weet hoe rustgevend dat werkt. Bovendien zorgen de kralen ervoor dat de warmte langer wordt afgegeven. Fijn is dat de mat gemaakt is van superzachte materiaal (100% gerecycled – de HK 145 maakt deel uit van de duurzame Green Planet-lijn).

©AK | ID.nl

De werking is heel simpel: stekker in het stopcontact en de gewenste stand kiezen. In totaal zijn er zes warmtestanden. Omdat wij enorme koukleumen zijn, vonden we de hoogste stand het lekkerst, maar dat is een persoonlijk iets. We hebben het kussen eerst uitgeprobeerd op onze de buik. Dat voelde door het verzwarende effect vooral heel ontspannend. Daarna was onze schouder aan de beurt (de combinatie een zekere leeftijd + 40 uur per week achter de laptop zitten is daar niet al te best voor). De warmte werkte snel en gericht: na een minuut of vijftien voelde de schouder duidelijk soepeler. Langer doorgaan was minder prettig, vooral door het gewicht en de harde rand van de mat, die in onze nek begon te drukken.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

Dat de HK 145 warmtemat niet in elke stand even comfortabel blijft aanvoelen, is eigenlijk het enige wat we aan te merken hebben. Ben je op zoek naar warmte voor heel je lichaam, dan is deze warmtemat niet het juiste product voor je. Heb je met enige regelmaat echt gerichte warmte nodig, dan is dit een aanrader.

Om mee te knuffelen: HK 77 Heaty warmtekussen

Zeg je cosy warmte, dan zeg je al snel: warmtekussen. Maar dan wel eentje die in je interieur past. Dat hebben ze bij Beurer goed begrepen: het HK 77 Heaty kussen is verkrijgbaar met een corduroy hoes (in crème, oudroze, blauwgroen) of een velvet hoes (in taupe, roze. blauw). De hoes is wasbaar.

Net als bij de andere producten in deze test wordt ook de Heaty (wij probeerden de velvetblauwe versie) geleverd met een handleiding met een duidelijke schematische tekening waarop alle onderdelen en functies staan uitgelegd. Het enige wat we in de handleiding niet helemaal duidelijk vonden, was of je de accu kunt opladen terwijl hij nog in het zakje van het binnenkussen zat, of dat je hem eerst moet verwijderen. Voor de veiligheid hebben wij hem eruit gehaald. Het opladen zelf wijst zich vanzelf. Drie witte ledjes op het bedieningspaneel (het bruine label aan de buitenzijde) geven de voortgang van het opladen aan. Is de accu helemaal opgeladen, dan regel je via de drukknop op het paneel de hoogte van de warmte. Als het kussen aan staat, zie je zowel de ingestelde temperatuur-indicator als de ledjes van het batterijniveau.

©AK | ID.nl

Om met die warmte te beginnen: we kunnen niet anders concluderen dan dat het ultiem comfort is, snuggelen met een warm kussen. Wij als koukleumen opteerden natuurlijk voor de hoogste stand, maar ook na terugschakelen naar een lagere stand gaf het kussen nog steeds behaaglijke warmte af.

Wel vonden we dat de accu redelijk snel leegliep.Na ongeveer een uur op de hoogste warmtestand waren al twee van de drie witte ledlampjes uit. Volgens Beurer heeft de accu een maximale gebruiksduur van vier uur, maar dat geldt alleen voor de laagste stand. Op de hoogste stand haal je dus waarschijnlijk nét het einde van een romantische kerstfilm niet.

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥

De accuduur is eigenlijk het enige minpunt dat we aan het HK 77 Heaty warmtekussen hebben kunnen ontdekken. En minpunt is misschien te sterk. Minderpunt is een betere benaming. Het is en blijft namelijk een heerlijk knuffelkussen!

Warmte en ontspanning voor je voeten: FWM 45 voetenwarmer

Wie vaak koude voeten heeft, heeft niets aan een warmtekussen. Speciaal voor die mensen is er de FWM 45: een voetenwarmer met een teddyvoering, die twee verschillende warmtestanden heeft én twee verschillende massagestanden. Je kunt zowel de warmte als de massage afzonderlijk of tegelijkertijd gebruiken. Variatie genoeg dus.

Op een thuiswerkdag waarop het buiten behoorlijk koud was hebben wij de voetenzak onder het bureau gezet. Stekker in het stopcontact, even laten opwarmen en voeten erin. Aanvankelijk hielden we daarbij onze sokken aan. Dat voelde oké, maar echt warm: nee. Met blote voeten ging dat wat beter, hoewel het van ons nog wel wat warmer had gemogen. Jammer is dat de warmte alleen van een verwarmingselement aan de onderkant komt en dat de bovenkant niet elastisch sluit, waardoor er een opening blijft waardoor koude lucht naar binnen glipt. Kleine tip: vouw de teddyvoering uit in plaats van die over de zak te laten hangen, zodat je onderbenen beter bedekt zijn. Doen, wat ons betreft.

©AK | ID.nl

Bijzonder aan deze voetenwarmer (geschikt voor voeten tot en met maat 47) is dat er een massagefunctie op zit. Je kunt daarbij kiezen uit twee standen: rustgevend en verkwikkend. De rustgevende modus (stand 1) doet precies wat hij belooft. Je voelt de trilling in je voeten en kuiten. Het is niet hinderlijk en vooral ontspannend. We kunnen ons voorstellen dat dit een prettige stand is bij het tv-kijken na een dag hard werken. Tv-kijken terwijl de verkwikkende modus (stand 2) aan staat, zouden we zelf niet zo snel doen. Het masseren gaat in deze stand namelijk een stuk harder (en maakt ook wat meer geluid). Voelt het vervelend? Nee, dat niet. Maar het voelt ook niet heel lekker – je bent je vooral heel de tijd bewust van het getril onder je voeten. Wij vonden het lastig om ons tijdens deze stand te focussen op ons werk.

Eindoordeel:🔥🔥🔥

Wat ons betreft had de FWM 45 voetenwarmer meer warmte mogen afgeven, en dan het liefst ook vanaf de bovenkant. Massagestand 1 (rustgevend) is een fijne bonus, maar stand 2 vonden we minder plezierig.

Om nooit meer onderuit te kruipen: HD 82 Stockholm warmtedeken

Reviewen is soms hard werken, maar soms is het een feestje. Het uitproberen van de HD 82 warmtedeken was zo'n feestje. Dankzij zijn afmetingen (130x180 centimeter) kun je er helemaal in wegkruipen. Op de handig verlichte bedieningseenheid kun je kiezen uit zes warmtestanden, waarbij koukleumen zoals wij ook bij een lagere stand dan de hoogste nog heerlijk warm blijven.

©AK | ID.nl

De deken is heel zacht (fleece) en ziet er luxueus uit. Geen deken die je na gebruik opbergt omdat hij lelijk staat in je interieur, maar echt een deken om standaard op de bank te hebben liggen. Een fijn idee daarbij is dat er een veiligheidssysteem is ingebouwd: bij een storing schakelt de deken automatisch uit. Ook wanneer hij drie uur heeft aangestaan, schakelt hij automatisch uit. Dat voorkomt dat je hem zelf vergeet uit te zetten. Scheelt weer op je energierekening! Niet veel, want een gemiddelde warmtedeken verbruikt ongeveer 100 watt per uur. Na drie uur is dat dus ongeveer 0,3 kWh. Bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van 0,28 euro per kWh (niveau november 2025; bron: ANWB) kom je uit op net iets meer dan 9 cent. Dat is veel goedkoper dan drie uur de kachel aan… 

Eindoordeel:🔥🔥🔥🔥🔥

Wil je je gasrekening deze winter laag houden? Dan is de HD 82 Stockholm een must-have. We hebben aan deze warmtedeken geen enkel minpunt kunnen ontdekken. Heerlijk warm en supercomfortabel: het liefst zouden we er heel de winter onder willen bivakkeren.

ProductSoortAantal warmtestandenOplaadbaarAutomatische uitschakelingWasbaar
HK 145 Cosy Weight Green PlanetWarmtemat6NeeJa, na 90 minutenJa
HK 77 HeatyWarmtekussen3JaJa, na 90 minutenJa (kussenhoes)
FWM 45Voetenwarmer2 (+ 2 massagestanden)NeeNeeJa (teddy voetenzak)
Beurer HD 82 StockholmElektrische bovendeken6NeeJa, na 3 uurJa
▼ Volgende artikel
FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis
© FRITZ!
Huis

FRITZ! introduceert compacte wifi 7-stopcontactset voor sneller internet in huis

FRITZ! heeft de Mesh Set 1700 uitgebracht, een nieuwe wifi 7-oplossing die je gewoon in het stopcontact prikt. De compacte set bestaat uit kleine repeaters die samen één groot draadloos netwerk vormen, bedoeld om in elke hoek van het huis snel en stabiel internet te bieden.

De set draait om de vernieuwde FRITZ!Repeater 1200 AX, nu uitgerust met wifi 7 en goed voor snelheden tot 3.600 Mbit/s op de 2,4- en 5GHz-banden – een toename van ongeveer 600 Mbit/s ten opzichte van het vorige model. Dankzij multigigabit-wifi kunnen meer apparaten tegelijk verbonden zijn zonder dat de snelheid merkbaar daalt. De nieuwe wifi 7-functie Multi-Link Operation maakt het mogelijk om data gelijktijdig via beide frequentiebanden te versturen, wat de stabiliteit verder verbetert. Voor vaste apparaten is er bovendien een gigabitpoort aanwezig.

Omdat de repeaters direct in het stopcontact worden gestoken, nemen ze nauwelijks ruimte in en zijn ze eenvoudig te installeren. Gebruikers kunnen kiezen voor een set met twee of drie repeaters, afhankelijk van de grootte van de woning. De FRITZ!Mesh Set 1700 werkt het best samen met een FRITZ!Box, maar kan ook worden gekoppeld aan routers van andere merken. In dat geval fungeert de eerste repeater als centrale wifi-regelaar.

Goed om te weten: alle FRITZ!Box-routers en repeaters worden in Europa geproduceerd, krijgen vijf jaar garantie krijgen en ontvangen gratis beveiligings- en functie-updates.

Beschikbaarheid

De FRITZ!Mesh Set 1700 is per direct verkrijgbaar als set van twee of drie repeaters. De afzonderlijke repeater is ook los te koop onder de naam FRITZ!Repeater 1700.

Wat doet Multi-Link Operation?

Multi-Link Operation is een technologie specifiek binnen wifi 7 waarmee apparaten gelijktijdig gebruikmaken van meerdere frequentiebanden. Hierdoor kan data sneller en stabieler worden verzonden, vooral bij druk gebruik van het netwerk.