ID.nl logo
Wat is een Apple Pencil en waarom zou je er een willen?
Huis

Wat is een Apple Pencil en waarom zou je er een willen?

De Apple Pencil is een stylus speciaal voor de iPad. Je kunt er nauwkeurig mee tekenen, schetsen, notities maken en wat al niet meer. We leggen je uit wat die Pencil nou precies is en met welke apps hij volledig tot z’n recht komt.

 

In dit artikel leer je:

  • Wat is een Apple Pencil?
  • Welke versie je moet kiezen?
  • Hoe en met welke apps werkt de Pencil?
  • Welke apps passen heel goed bij deze creatieve pen?

Wat is de Pencil van Apple?

De Apple Pencil (of Pencils, want eigenlijk zijn er twee modellen, waarover later meer) is een geavanceerde pen die compatibel is met een aantal iPads. Vrijwel alle moderne modellen kunnen ermee overweg, maar tot een jaar of drie terug was dat alleen de iPad Pro-serie. Verderop in dit artikel vind je een compleet overzicht van compatibele modellen.

De hardware in de iPad werkt feilloos samen met de hardware in de pen en dat zorgt voor een extreem nauwkeurige positiebepaling. In de Pencil – ook al heeft deze de dikte van een reguliere pen – is een oplaadbare batterij verwerkt, alsmede een kleine maar krachtige computer. Behalve voor positiebepaling wordt computertje ook gebruikt voor de druksensor. Net als bij een echte pen (of stift) geldt dat hoe harder je drukt, hoe dikker de lijn wordt. Een app moet die drukgevoeligheid trouwens wel ook ondersteunen. Maar ook de hoek waaronder je de pen gebruikt is bepalend voor wat je precies in een app tekent.

Kortom: de combinatie van Pencil, iPad en een app die alle features van de Pencil ondersteunt zorgt voor een indrukwekkend digitaal tekengereedschap. Daarbij kan die Pencil zich bijvoorbeeld als potlood, pen, kwast of welke tekentool dan ook gedragen.

🍎 Tip: Slimme pen De Pencil is een slimme pen met complexe hardware en is op geen enkele manier te vergelijken met de simpele en goedkope generieke stylussen die op elk aanraakscherm werken. De nauwkeurigheid is vele malen hoger, om het over zaken als drukgevoeligheid maar helemaal niet te hebben.

Versies: de eerste Pencil

Er zijn zoals gezegd twee Pencils in omloop: de oorspronkelijke versie en de Pencil 2. De eerste versie kan niet draadloos worden opgeladen, maar alleen via een achter een dopje verstopte Lightning-connector. Die kun je direct in de Lightning-poort van je iPad steken om op te laden (in tien minuten is-ie volgeladen) of je koopt een verloopstukje, dat je aansluit op elke standaard Lightning-kabel en daarmee op een laadadapter. Nadeel van deze Pencil 1 is dat je het dopje erg gemakkelijk kwijtraakt, en dat geldt ook wel voor het kleine verloopstukje.

Apple Pencil 1

Compatibel met wat oudere modellen van de iPad

Er zijn allerlei handige opbergetuitjes voor de Apple Pencil verkrijgbaar, waar je vaak ook nog andere spulletjes in kwijt kunt.

🍎 Tip: Etui Koop voor de oorspronkelijke uitvoering van de Pencil beslist een etuitje. Er zijn er genoeg te vinden die speciaal voor het pennetje zijn ontworpen. Daarin is plek voor de Pencil zelf en vaak ook nog een extra gewone huis-tuin-en-keukenpen, het verloopstukje én een Lightning-kabel.

Pencil 2: draadloos laden!

De Pencil 2 verschilt in functionaliteit niet heel veel van de Pencil 1, behalve dat deze net wat sneller reageert en dus soepeler tekent. Maar het échte verschil zit 'm in de laadmogelijkheid: dat doe je namelijk door 'm magnetisch aan de zijkant van je iPad te klikken. De iPad laadt de pen vervolgens inductief op, wat heel snel gaat. Verder zijn er geen dopjes, kabels of andere losse onderdeeltjes nodig.

Zoals gezegd geldt wel dat de verschillende uitvoeringen van de Pencil alleen bij bepaalde modellen iPads werken. Zie daarvoor de genoemde tabel. En als je helemaal op safe wilt spelen, vraag dan voor aankoop nog even goed na of de beoogde Pencil daadwerkelijk met jouw iPad werkt.

Apple Pencil 2

Compatibel met de nieuwste modellen van de iPad

Je klikt de Pencil 2 magnetisch vast aan de iPad om hem op te kunnen laden.

🍎 Tip: geen iPhone De Pencil werkt niet met welke momenteel beschikbare iPhone dan ook; hij is echt en alléén bedoeld voor de iPad.

 

Apple Pencil 1Apple Pencil 2
* iPad mini (5de generatie)* iPad mini (6de generatie)
* iPad (6de, 7de, 8ste en 9de generatie)* iPad Air (4de generatie en later)
* iPad (10de generatie) LET OP: je hebt ook de ‘USB-C to Apple Pencil Adapter’ nodig voor laden én koppelen van de pen!* iPad Pro 12.9-inch (3de generatie en later)
* iPad Air (3de generatie)* iPad Pro 11-inch (1ste generatie en later)
* iPad Pro 12.9-inch (1ste and 2de generatie)
* iPad Pro 10.5-inch
* iPad Pro 9.7-inch

Apps

De Pencil werkt in een scala aan apps. Bijvoorbeeld gewoon als pen in iets als Notities, of de tekenmodule van de Microsoft Office-app(s), maar ook in Apples eigen Office-app en in elke andere app die normaliter tekenen met de vinger accepteert. Dat kan bijvoorbeeld ook een PDF-reader met annotatiemogelijkheden zijn. Kijk maar eens naar PDF Expert, een ideale tool voor mensen die veel met het controleren van teksten (denk aan proeflezen) bezig zijn en daar graag snel aantekeningen bij maken of zaken markeren en omcirkelen. Daar leent de nauwkeurige pen zich natuurlijk perfect voor. Het voelt al snel alsof je op gewoon papier bezig bent, maar dan zonder daadwerkelijk papier te verspillen. Ook komt de Pencil in een app als deze goed van pas om documenten te ondertekenen: een handtekening zet je immers net als met een normale pen.

Een handgeschreven e-mail versturen? Geen probleem met de Apple Pencil!

 

🍎 Tip: Geschreven mail Ook de Apple Mail-app in iPadOS beschikt over een teken/schrijf-module die de Pencil ondersteunt. Kwestie van in een nieuw berichtvenster rechtsonder op de pen tikken en schrijven maar! Weer eens wat anders dan een (volledig) getikte mail.

Tekenen en schilderen maar!

Voor serieus schilder- en tekenwerk zijn diverse bijzonder uitgebreide apps beschikbaar. Een heel bekende en zéér uitgebreide is Procreate, een app die inmiddels door tekenaars, kunstenaars en illustratoren wereldwijd wordt omarmd. De app kost eenmalig 12,99 euro, maar is dat dubbel en dwars waard, al is het maar vanwege de geweldige tutorials die her en der op het web verkrijgbaar zijn en de bijzonder uitgebreide ondersteuning door het enthousiaste ontwikkelteam achter de app. Bij elke grote update wordt de app getrakteerd op indrukwekkende nieuwe features, zoals bijvoorbeeld de optie om eenvoudige animaties aan je kunstwerken toe te voegen.

Een andere interessante app is Affinity Designer, die inmiddels bij de tweede versie is aanbeland. Je krijgt hiermee een desktop-waardige versie van het reguliere Designer op de iPad. Voor een bedrag van 14,99 euro ontsluit je alle mogelijkheden. Nadeel is wel dat de leercurve van deze app door de wat complexe interface met enorm veel mogelijkheden nogal steil is. Wil je een wat eenvoudiger gebruikersinterface en toch een berg aan tekenmogelijkheden, dan kun je Sketchbook of Tayasui Sketches (beide apps al dan niet in de betaalde en daarmee uitgebreidere Pro-uitvoering) proberen. Deze apps draaien al heel lang mee en en hebben een wat lagere instapdrempel.

Affinity Designer in actie met een van de meegeleverde voorbeeld-tekeningen.

🍎 Tip: zoeken De App Store heeft nog veel meer tekenprogramma’s in de aanbieding, en van veel van die apps is ook een gelimiteerde versie aanwezig die niets kost. Zo kun je ze zonder zorgen uitproberen en iets zoeken wat perfect bij jouw behoeften past.

Fotobewerken en retoucheren 

Ook bij fotobewerkings-apps komt de Pencil voor nauwkeurig retoucheerwerk prima van pas. Art Studio Pro is een zeer uitgebreide maar mede dankzij een traditionele menubalk overzichtelijke combinatie van fotobewerker en tekenprogramma. Sinds een tijdje is er ook de voor de iPad qua gebruikersinterface aangepaste versie van Adobe Photoshop. Volgens Adobe is het de bedoeling dat de iPad-versie uiteindelijk exact dezelfde mogelijkheden krijgt als de desktopversie.

Dat stadium is nog niet bereikt, maar veel werkt al wel. Om gebruik te kunnen maken van de Photoshop-app, moet je wel een abonnement afsluiten. Het meest economisch is dan een variant waarbij je ook de beschikking krijgt over Photoshop en Lightroom voor desktop (Windows en macOS), want daarmee mag je ook Photoshop en de volledige versie van Lightroom op de iPad gebruiken. Let wel, gezien de maandelijkse abo-prijs is dit hele Photoshop-gebeuren meer iets voor professionele gebruikers of erg serieuze hobbyisten.

Photoshop in de iPadOS-versie met het penselenpaneel geopend.

🍎 Tip: Fotobewerken met de pen Voordeel van puur fotobewerken is dat je met de Pencil bijvoorbeeld heel precies delen kunt selecteren, of bijvoorbeeld de kleinste stofjes op een gescande foto weg kunt retoucheren.

Kleurboeken

Aardig om te noemen tot slot zijn de kleurboeken-apps waarvan er diversen in de App Store te vinden zijn. Daar zitten ook exemplaren bij voor volwassen met complexe kleurplaten als Mandala’s en dergelijke. Voor een ieder die houdt van de rustgevende kleuractiviteiten, maar minder gecharmeerd is om in de trein met een complete tekendoos en potloden te zitten.

🍎 Tip: kinderen De Pencil is natuurlijk ook bij uitstek geschikt voor kinderen, zeker onderweg op de achterbank of desnoods in het vliegtuig. Let wel op of ze de Pencil weer samen met de iPad in de tas doen; de Apple-pen is net wat te duur om met regelmaat te verliezen!

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!