Vreemd telefoontje van de bank? Bij ING check je nu zelf of het oplichters zijn of niet

© Olga Yastremska, New Africa, Afr

Vreemd telefoontje van de bank? Bij ING check je nu zelf of het oplichters zijn of niet

Geplaatst: 9 april 2024 - 07:37

Redactie ID.nl

Stel, je wordt gebeld door iemand die zegt van ING te zijn. En die vertelt dat er iets mis is met je geld, je rekening of je betaalpas. Is er echt iets mis of hangt er een oplichter aan de lijn die je rekening wil leegtrekken? In de ING-app check je dat voortaan zelf.

Daarvoor wordt vanaf 16 april gefaseerd een nieuwe functie uitgerold, ‘Check het gesprek’. Daarmee kun je als ING-klant direct checken of je inderdaad door een ING-medewerker wordt gebeld.

Vreemd telefoontje van de bank? Bij ING check je nu zelf of het oplichters zijn of niet-fzy9-eOITXCDH_-5WFf0eA

Zo werkt Check je gesprek

Onderaan het inlogscherm van de ING-app komt de knop ‘Check het Gesprek’ te staan. Wanneer je een vreemd telefoontje krijgt van iemand die zegt van ING te zijn, kun je tijdens het telefoongesprek op deze knop drukken. Je tikt je telefoonnummer in en vervolgens wordt in het belsysteem van ING direct gecontroleerd of er écht een ING-medewerker naar dat telefoonnummer belt. Je ziet meteen op je scherm of het klopt of niet, en wat je dan moet doen.

ING benadrukt dat ING nooit zal opbellen om te vragen om geld over te maken of zal langskomen om een betaalpas en pincode op te halen.

Vreemd telefoontje van de bank? Bij ING check je nu zelf of het oplichters zijn of niet-WQuC27zQTHOdeC9JkODKag

Wat is bankhelpdeskfraude?

Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij criminelen zich voordoen als medewerkers van een bank en mensen bellen met de mededeling dat er een probleem is met hun rekening of bankproducten. Het doel is om de persoon zodanig te misleiden dat ze gevoelige informatie zoals inloggegevens, pincodes of andere vertrouwelijke gegevens vrijgeven.

De oplichters maken gebruik van overtuigingstactieken en een gevoel van urgentie om het slachtoffer te laten geloven dat er daadwerkelijk iets mis is. Ze kunnen bijvoorbeeld beweren dat er ongeoorloofde transacties hebben plaatsgevonden of dat de rekening is gehackt. Vervolgens vragen ze om inloggegevens zodat ze "het probleem kunnen oplossen". Eenmaal in het bezit van deze informatie, kunnen de criminelen de rekening plunderen of identiteitsfraude plegen. Deel dus nooit zomaar gevoelige gegevens, ongeacht wie er aan de andere kant van de lijn zit. Banken zullen dergelijke informatie nooit ongevraagd opvragen.

In 2023 werden bijna 10.000 mensen slachtoffer van bankhelpdeskoplichting. Totale schade: ruim 28 miljoen euro.

Smartphones waar je iets aan hebt

Goed beoordeeld én minder dan 600 euro

Powered by

Kieskeurig

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten