ID.nl logo
RAW-foto's op iPhone maken en bewerken met app
Huis

RAW-foto's op iPhone maken en bewerken met app

RAW-foto's op iPhone of iPad maken? Dat kan met de app Camera+ heel eenvoudig. Deze kun je later optimaal aanpassen in de al dan niet mobiele versie van Lightroom of een andere RAW-bewerker. Recent is ook een bijzondere functie toegevoegd, waarmee foto’s met wel heel weinig kwaliteitsverlies opgeblazen kunnen worden tot meer dan 40 megapixel resolutie. Laten we kijken naar de mogelijkheden.

Camera+ is dé app die je moet hebben als je serieus aan ’t fotograferen wilt slaan met je iPhone of desnoods iPad. Hij draait al jaren mee en stond (en staat) bekend om de mogelijk om foto’s in RAW-formaat te schieten. Het is daarvoor zaak even de instellingen van de app te doorlopen. 

Tik onderin het scherm (na starten van de app…) op de knop met de de drie punt-lijntjes (.-) te tikken. Tik in het geopende menu eerst op Save & Quality. Zorg dat onder Format de optie HEIF is gekozen, met als Quality Normal of High. Vervolgens dien je – een stukje lager - de schakelaar achter Save combined HEIF and RAW DNG uit te zetten. Daarmee wordt straks bij het fotograferen zowel een HEIF als een RAW (DNG) bestand bewaard. Zet je de schakelaar aan, dan worden de RAW en HEIF in één bestand gecombineerd. 

Dat kan met het HEIF-formaat, maar wellicht kan niet iedere RAW-editor daar lekker mee overweg. Extra voordeel van apart bewaren is dat je direct een deelbare foto (mail, social media) in HEIF-formaat hebt, terwijl je later nog eens kunt gaan stoeien met de RAW-bewerking.

©PXimport

Fotograferen in RAW

Om daadwerkelijk in RAW-formaat te fotograferen, tik je ergens buiten het instellingspaneel (of in geval van de iPhone op de cameraknop). Je bent nu weer terug in de ‘zoeker’. Tik hier op de gele knop waarin standaard AUTO staat. Op de iPad vind je die rechtsonder in beeld, op de iPhone middenboven. Maak je nu een foto met de ontspanknop, dan worden zowel de HEIF-versie als een RAW-versie in het universele DNG-bestandsformaat bewaard. 

Die foto’s worden eerst op de interne filmrol van de app bewaard. Om de filmrol te openen, tik je op de knop met de bloem onderin beeld. Tik vervolgens op de foto en daarna op RAW adjust. Zie je die optie niet, dan heb je op het HEIF-exemplaar getikt en moet je de ándere bewaarde foto hebben. In het paneel dat daarop opent kun je je foto helemaal tweaken met een scala aan opties. 

Voordeel van RAW – feitelijk een soort van ‘digitaal negatief’ is, dat er geen gegevens verloren zijn gegaan door compressie. Wat betekent dat je onder- of overbelichte delen vaak nog heel veel informatie bevatten. In jpg is het al gauw puur zwart en puur wit. Door licht en donker in RAW-bestanden te balanceren, ontstaan veelal veel mooiere foto’s. 

Het is weinig zinvol hier een complete cursus RAW-fotobewerking te geven. Het mooist doe je dat trouwens – wat ons betreft – met Lightroom op een wat groter scherm. Lees meer in het artikel over RAW-foto’s bewerken in Lightroom voor iOS en iPadOS.

Exporteren in RAW

Om je RAW-foto simpelweg te exporteren naar de Filmrol van je iPad of iPhone, tik je op de interne filmrol van Camera+ (verstopt achter de bloemknop) op de te exporteren foto en dan Deel. Je kunt de foto vervolgens op de iOS/iPadOS-fimrol bewaren of in een map.

 Van daaruit kun je de zaak overhevelen naar bijvoorbeeld een NAS of een gedeelde map op een pc of Mac. Of gebruik iTunes om te syncen. Daarna kan de overgehevelde foto geopend worden in bijvoorbeeld dat genoemde Lightroom op de pc.

©PXimport

Slim vergroten met neural engine

Je kunt nog veel meer met Camera+. Veel van de opties ken je ongetwijfeld van een spiegelreflex of systeemcamera. Ook de ‘onvermijdelijke’ filters zijn beschikbaar. Wil je ’t onderste uit de kan halen wat iPhone (en iPad)-fotografie betreft, dan is dit de app die je moet hebben. Maar we beloofden het al: Camera+ kan nog iets bijzonders. En dat is ‘extreem’ uitvergroten naar een resolutie van meer dan 40 megapixels. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van de neural engine die verwerkt is in de meer recente versies van iPhones en iPads. 

Die neural engine is eigenlijk een soort AI-accelerator die allerlei zaken mogelijk maakt rondom kunstmatige intelligentie, machine learning enzovoort. Maar dan heel snel en dus zonder tientallen minuten wachttijd. In veel gevallen zijn de resultaten van deze ‘AI’-vergrotingen verbazingwekkend goed zijn. Details en scherpte blijven behouden, bijvoorbeeld. 

Wel een gouden tip vooraf: gebruik geen digitaal gezoomde foto’s. Daarop is namelijk al een meer rudimentaire vorm van digitale vergroting toegepast, wat beduidend minder goede resultaten oplevert als je ze nog verder opblaast met Camera+-vergroter. Fotografeer gewoon, en blaas later op waarna je een uitsnede van het gewenste deel van je foto maakt.

Eerder gemaakte foto's importeren

©PXimport

Het is verder goed om te weten dat je ook eerder met de gewone camera-app van je iPhone of iPad gemaakte foto’s kunt importeren. En wat je óók moet weten is dat deze truc alléén werkt bij foto’s opgeslagen in HEIF-formaat! In ons voorbeeld gaan we een eerder gemaakte foto importeren van de fimrol. Tik daarvoor in Camera+ eerst weer op de bloemknop. 

Daarna nógmaals op die knop, waarna al je foto’s op de standaard filmrol van je apparaat getoond worden. Tik op een foto en vervolgens op Edit. Tik in de preview op de uitsnede-knop en dan op de knop ULTRARES. Zie je die knop niet? Dan is de betreffende foto niet in HEIF-formaat opgeslagen! 

Misschien geïmporteerd vanaf een compact-, spiegelreflex of systeemcamera? Of je hebt niet ingesteld dat je iPhone foto’s bewaard in HEIF-formaat, zie tip verderop. Zie je de knop wel, tik er dan op. Wacht een paar seconden en je foto is een keer of vier digitaal vergroot.

Zoom in zie het resultaat. Vaak is dat veel beter dan met welke andere vergrotingsmethode ook. Met name details blijven behouden. Ideaal als je bijvoorbeeld eens een foto van een insect of een bloemetje maakt. Wel zie je – bij heel ver inzoomen – het typische effect van ‘computational photography’. Ofwel: het lijkt van dichtbij wat meer op een geschilderd beeld. Maar dat is het geval bij nagenoeg elke moderne smartphone-foto. Tenzij je in RAW fotografeert. Maar dan kun je deze AI-vergrotingsmethode weer niet gebruiken.

©PXimport

Tot slot

Camera+ biedt de mogelijkheid om ‘rechtstreeks’ in ULTRARES te fotograferen. Raden we je af, want dan is er niet echt een weg terug meer als het resultaat niet bevalt. Verder geldt dat je een ULTRARES-foto kunt exporteren naar de filmrol van je apparaat. Tik daarvoor op Done. Om te voorkomen dat je originele foto door de vergrote versie wordt overschreven tik je ’t best op Weiger, waarna je de foto alsnog apart kunt exporteren als een nieuw exemplaar.

Om tenslotte je iPhone of iPad standaard gemaakte foto’s in HEIF-formaat te laten opslaan, start je de app Instellingen. Tik daarin op Camera en dan op Bestandsstructuren. Kies voor High Efficiency en klaar. Inmiddels ondersteunt vrijwel iedere fotobewerker dit formaat. 

Het levert een stuk kleinere bestanden op dan ’t aloude JPG, in betere kwaliteit. Bovendien is er meer achteraf meer mogelijk aan bewerking en correctie. Gewoon aanzetten en aan laten staan voor zover je dat niet al gedaan had.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.