ID.nl logo
Organiseer je contactpersonen in Outlook en op je smartphone
© Terry Putman
Huis

Organiseer je contactpersonen in Outlook en op je smartphone

Je telefoonboek op je smartphone puilt uit van de telefoonnummers en contacten, en ook op je pc heb je een flinke lijst contactpersonen. Hoe zorg je voor orde in de chaos en een gestroomlijnd overzicht van je contactpersonen? En hoe stel je je contactpersonen veilig?

In dit artikel laten we je zien hoe je je contactpersonen op je telefoon en in Outlook kunt organiseren. Dat doen we als volgt:

  • Contacten ontdubbelen
  • Contactpersonengroep maken
  • Contactpersonen exporteren

Lees ook: Outlook-contacten in Word zetten doe je zo

Dubbele contacten (Outlook)

Waarschijnlijk herkenbaar en in veel gevallen onhandig: dubbele contactpersonen in je lijst. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk heb je contactpersonen in de loop van de tijd meerdere keren geïmporteerd of maken contactpersonen gebruik van verschillende e-mailadressen. Gelukkig hoef je niet handmatig door de lijsten te gaan en de dubbele contactpersonen met elkaar te combineren, maar kun je gebruikmaken van ingebouwde hulpjes. Zo kun je gebruikmaken van de importeerwizard in Outlook om dubbele contactpersonen automatisch samen te voegen.

Open het onderdeel Contactpersonen. Klik met de rechtermuisknop op de map met contactpersonen en kies Nieuwe map. Geef deze map een naam, bijvoorbeeld Opschonen. Ga naar de bestaande hoofdmap met contactpersonen en druk op Ctrl+A om ze allemaal te selecteren. Verplaats de contactpersonen naar de zojuist gemaakte map. Kies voor Bestand / Openen / Importeren/Exporteren. Kies Naar een bestand exporteren en kies Door komma’s gescheiden waarden. Klik op Volgende. Geef een locatie op en bewaar het bestand.

Vervolgens open je het bestand in Excel. Met de gratis Excel-plug-in Merge duplicate rows kun je snel op zoek naar dubbele contactpersonen en deze verwijderen. Tevreden? Sla het csv-bestand dan op en open Outlook. Kies Bestand / Openen / Importeren/Exporteren. Kies Gegevens uit een ander programma of bestand importeren en Door komma’s gescheiden waarden. Wijs het bestand aan via de knop Bladeren. Bij Opties kies je voor Geen duplicaten importeren. Klik op Volgende en rond de wizard af.

Tot slot verplaats je de zojuist geïmporteerde contactpersonen uit de lijst Opschonen naar je hoofdmap met contactpersonen. Het resultaat is een opgeschoonde contactenlijst.

Gebruik de wizard Importeren/Exporteren om dubbele items te verwijderen.

Extra hulp Outlook kan je een handje helpen bij het voorkomen van dubbele items, door automatisch op dubbele contactpersonen te controleren bij het opslaan van een contactpersoon. Kies hiervoor Bestand / Opties. Open de sectie Personen en zorg dat er een vinkje staat bij Controleren op dubbele items bij het opslaan van nieuwe contactpersonen.

Handig: controleren op dubbele items bij het opslaan.

Automatisch overzicht Handige ontwikkelaars spelen slim in op de afwezigheid van een makkelijke manier om Outlook-contactpersonen op te schonen. Een goed voorbeeld hiervan is Duplicate Outlook Items Report, waarvan ook een kosteloze versie beschikbaar is. Het programma wordt als plug-in voor Outlook geïnstalleerd. Kies voor de tab OutlookFreeware.com en klik op Run. Het programma geeft een overzicht van duplicaten.

Dubbele contacten (Android)

Maak je gebruik van de app Contacten op je Android-toestel? Dan kun je deze app inzetten bij het ordenen van je lijst met contactpersonen, zodat onder meer dubbele contactgegevens netjes worden opgeschoond. Zorg ervoor dat je over de meest recente versie van Contacten beschikt: gebruik Google Play om Contacten te downloaden of bij te werken.

Open de app en tik op Oplossen en beheren. Via de knop rechtsboven kun je het account selecteren, bijvoorbeeld je Google-account. De opties die bij het account horen, worden getoond. Tik op Samenvoegen en oplossen. Een wizard helpt je met het samenvoegen. Zo kun je een van de suggesties accepteren (kies Samenvoegen) of juist alle losse contactgegevens naar één persoon verplaatsen (kies Alles samenvoegen).

Als bepaalde contactpersonen niet herkend worden als duplicaat, dan kun je alsnog zelf contactpersonen samenvoegen. Keer terug naar het hoofdscherm van Contacten. Tik op de knop Meer (rechtsboven in het scherm). Kies nu voor Selecteren en selecteer de contactpersonen die je wilt samenvoegen. Kies weer voor Meer en tik op Samenvoegen.

Samenvoegen en oplossen van dubbele contacten op Android.

Dubbele contacten (iOS)

Bij dubbele contactpersonen op je iPhone of iPad kun je de accounts aan elkaar koppelen. Je voorkomt hiermee dat ze meerdere keren in het overzicht verschijnen. Binnen iOS (en iPadOS) worden de contactpersonen dan getoond als gebundelde contactpersonen.

Open de app Contacten. Als er meerdere exemplaren van dezelfde persoon zijn gevonden, toont de app dat boven in het scherm. Tik op Bekijk dubbele. Een overzicht met dubbele contactpersonen verschijnt. Tik op een contactpersoon om te controleren welke achterliggende gegevens erbij horen. Gaat het inderdaad om een dubbel contact, dan tik je op Voeg samen (kies anders voor Negeer).

Heb je vertrouwen in het beoordelingsvermogen van Apple, dan kun je ook alle contactpersonen in één keer samenvoegen. Kies in het scherm met overzicht voor Voeg alles samen. Opgeruimd staat netjes.

Mogelijk worden niet alle dubbele contacten gedetecteerd. Voeg ze dan handmatig samen. Kies een contactpersoon en tik op Wijzig. Kies voor Koppel contacten en wijs de contactpersoon aan die je aan de geselecteerde naam wilt koppelen. Kies Koppel.

Distributielijsten (Outlook)

Stuur je vaak e-mail naar een groep gebruikers, zoals een trainingsschema naar sportvrienden of uitnodigingen naar familie? Met een groep contactpersonen (voorheen bekend als distributielijst) bereik je in één keer een groep.

Trainingsschema versturen?

Dan moet je er eerst een gemaakt hebben

In Outlook kies je Contactpersonen (links in het venster). Kies Contactpersonen (onder Mijn contactpersonen). In het lint bovenin kies je voor Start. Klik op de pijl rechts op de knop Nieuwe contactpersoon en klik op Groep contactpersonen. Een nieuw venster opent. Kies voor Leden toevoegen / Uit Outlook-contactpersonen. Selecteer de leden die je aan de lijst wilt toevoegen. Geef de groep een naam (via het vak Naam bovenin). Tevreden? Bevestig met een klik op Opslaan en sluiten. De groep wordt toegevoegd aan de lijst contactpersonen, maar is duidelijk herkenbaar aan een afwijkend pictogram.

Je kunt de groep direct gebruiken: typ de naam in het veld Aan van een nieuw e-mailbericht. Om te controleren welke leden deel uitmaken van een groep, klik je op het plusteken (+). De namen worden nu zichtbaar.

Zorg voor meer overzicht en werk met groepen in Outlook.

Weg ermee! Heb je in het verleden per ongeluk een verkeerd e-mailadres in Outlook getypt? Grote kans dat Outlook het adres heeft ‘onthouden’ en het nu telkens als AutoComplete-optie toont, zodra je de eerste letters van het adres typt in de adresbalk.

Gelukkig kun je dit eenvoudig verhelpen: klik op het kruisje uiterst rechts van de e-mailnaam. Ook kun je de naam selecteren en drukken op de Delete-toets. Je verwijdert hiermee het foutieve adres uit de lijst: het wordt niet meer getoond om automatisch af te maken.

Wil je helemaal niet meer worden lastiggevallen? Schakel dan de optie uit. Kies Bestand / Opties. Kies E-mail. Verwijder het vinkje bij Lijst voor automatisch aanvullen gebruiken voor suggesties van namen wanneer u in de vakken Aan, CC en BCC typt. Via de knop Lijst voor automatisch leegmaken kun je de lijst opschonen en beginnen met een schone lei.

Je kunt automatisch aanvullen van Outlook op elk moment uitschakelen.

Distributielijsten (Gmail)

Ook in Gmail kun je werken met een distributielijst, maar als je op zoek gaat naar een functie met een dergelijke naam kom je bedrogen uit. Je maakt in plaats daarvan gebruik van de labelfunctie in Gmail.

In Gmail klik je op de knop Google-apps (rechtsboven in het venster) en vervolgens op Contactpersonen. Klik op het plusteken (+) naast Labels. Een nieuw venster opent. Geef het label een naam, bijvoorbeeld Sportgroep, en klik op Opslaan.

Keer terug naar het overzicht van de contactpersonen. Selecteer de contactpersonen die je aan de groep wilt toevoegen. Bovenin verschijnt een menubalk. Klik op Labels beheren. Selecteer het label dat je zojuist hebt gemaakt. Klik op Toepassen. De contactpersonen worden aan het label toegevoegd. De groep is hierna klaar voor gebruik. Maak een nieuwe e-mail: klik in Gmail op Opstellen. Bij Aan typ je de naam van het label (bijvoorbeeld Sportgroep) en de contactpersonen worden toegevoegd.

Je kunt later op elk gewenst moment een contactpersoon uit een groep verwijderen. Klik op Google-apps en kies Contactpersonen. Kies de groep bij de sectie Labels. De bijbehorende contactpersonen worden rechts getoond. Selecteer de persoon of personen die je wilt verwijderen. Klik op de knop Labels beheren (rechtsboven in het venster). Verwijder het vinkje bij het label en klik op Toepassen.

Met labels maak je het werken met contactpersonen in Gmail een stuk prettiger.

Noodgeval Stel een contact in voor noodgevallen. Hiermee kunnen personen de contacten opvragen en bellen via je telefoon, zonder dat het toestel hoeft te worden ontgrendeld.

In Android vind je een dergelijke functie in de elders besproken app Contacten van Google. In het scherm Oplossen en beheren kies je voor Contacten voor noodgevallen (in de sectie Andere tools). Klik op Contact toevoegen en selecteer een bestaand contact uit de lijst.

In iOS vind je vergelijkbare functionaliteit via de app Gezondheid. Kies Medische ID en tik op Wijzig. In de sectie SOS-contactpersonen kies je voor Voeg toe. Selecteer de gewenste contactpersoon.

Contactpersonen exporteren (Outlook)

Binnen Outlook kun je je contactpersonen exporteren, bijvoorbeeld als je overstapt naar een andere dienst. Je maakt hiervoor gebruik van de wizard Importeren/exporteren, waarover je eerder in dit artikel al hebt gelezen. Kies er ook hier voor om de contactpersonen als csv-bestand te exporteren. Dit bestand gebruik je vervolgens om op een later moment weer in Outlook te importeren (bijvoorbeeld bij gegevensherstel) of om te importeren in een andere dienst (bijvoorbeeld bij een overstap naar Gmail).

Contactpersonen exporteren (Gmail)

Stap je over op een andere aanbieder of heb je een lijst met contactpersonen die je in één keer toegankelijk wilt maken in je eigen overzicht? Je kunt contacten relatief eenvoudig importeren en exporteren. In Google Contacten kun je bijvoorbeeld 3000 contacten in één keer importeren. Heb je er meer, splits ze dan eerst op voordat je ze importeert. In totaal kun je 25.000 contactpersonen opslaan, dus je kunt even vooruit. Gmail ondersteunt bestanden in een vCard- en in een csv-indeling.

Via Googles helppagina vind je een csv-sjabloon dat je kunt gebruiken om je bestaande contacten in een indeling te plaatsen die je vervolgens kunt importeren. Klap de sectie Kan mijn contacten niet importeren uit en klik op de link Download hier een template. Het csv-bestand kun je vervolgens invullen met Excel.

Wil je een of meerdere contactpersonen exporteren? Klik in Gmail op Meer acties (rechtsboven in het venster) en kies Exporteren. Selecteer Geselecteerde contactpersonen en kies het bestandsformaat waarin je de bestanden wilt exporteren: Google CSV, Outlook CSV of vCard. Bevestig met een klik op Exporteren.

Gmail ondersteunt meerdere formaten bij het exporteren.

Contactpersonen exporteren (Android)

Via de app Contacten op je Android-telefoon kun je contactpersonen exporteren. Tik op Oplossen en beheren en kies voor Exporteren naar bestand. Als je meerdere accounts hebt, vraagt Contacten welk account je wilt gebruiken. Selecteer de accounts (je kunt meerdere accounts selecteren) en kies voor Exporteren naar VCF. Je kunt dit bestand op een later moment gebruiken om de contactpersonen weer te importeren. Kies in het hetzelfde scherm voor Importeren vanuit bestand. Als je meerdere accounts gebruikt, geef je ook hier aan in welke account de contactpersonen terecht moeten komen.

Naast het werken met importeren en exporteren, kun je in Android ook contactpersonen terugzetten uit een back-up. Zorg er daarom altijd voor dat je de back-upfunctie hebt ingeschakeld. Open Instellingen en kies voor Google. Tik op Back-up maken.

Om een eerder gemaakte back-up terug te plaatsen, open je het onderdeel Instellingen van Android. Kies nu voor Google en tik op Instellen en herstellen. Kies voor Contacten herstellen.

Via de app Contacten van Android kun je contactpersonen exporteren.

Contactpersonen exporteren (iOS)

Contactpersonen die je hebt opgeslagen via iCloud, kun je relatief eenvoudig exporteren en daarmee veiligstellen. Open het onderdeel Instellingen en tik op je naam. Kies voor iCloud en tik op Toon alles bij Apps die iCloud gebruiken. Zorg dat het onderdeel Contacten is ingeschakeld, zodat de contactpersonen online worden opgeslagen.

Open nu de pagina www.icloud.com op de computer en meld je aan. Kies in het dashboard voor Contacten. Linksonder vind je een pictogram met tandwiel. Klik hierop en kies Selecteer alles. Klik nogmaals op het tandwiel en kies voor Importeer vCard. De contactpersonen worden als VCF-bestand geëxporteerd.

Andersom kan ook, bijvoorbeeld in het geval van gegevensherstel: kies Importeer vCard en wijs het bestand aan dat je wilt importeren.

Deze aanpak komt in de praktijk ook goed van pas als je contactpersonen wilt uitwisselen tussen verschillende diensten of platformen, bijvoorbeeld van Android naar iOS: het vCard-formaat wordt door alle diensten ondersteund.

Via de website van iCloud kun je je contactpersonen relatief snel veiligstellen.

Standaardaccount (Android en iOS) Mogelijk maak je gebruik van meerdere (e-mail)accounts op je telefoon, bijvoorbeeld Outlook en Gmail. Op je Android-toestel kun je een account aanwijzen dat standaard wordt gebruikt bij het werken met contactpersonen. Je zorgt er hiermee voor dat de contactpersonen op één centrale locatie worden opgeslagen.

In de app Contacten kies je voor Oplossen en beheren. Kies Instellingen. In de sectie Contacten bewerken tik je op Standaardaccount voor nieuwe contacten. Selecteer het account waarmee je wilt werken.

Ook in iOS kun je een standaardaccount selecteren. Kies hier voor Instellingen / Contacten. Tik op Standaardaccount en selecteer het gewenste account.

 

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!