ID.nl logo
Organiseer je contactpersonen in Outlook en op je smartphone
© © Terry Putman 2016
Huis

Organiseer je contactpersonen in Outlook en op je smartphone

Je telefoonboek op je smartphone puilt uit van de telefoonnummers en contacten, en ook op je pc heb je een flinke lijst contactpersonen. Hoe zorg je voor orde in de chaos en een gestroomlijnd overzicht van je contactpersonen? En hoe stel je je contactpersonen veilig?

In dit artikel laten we je zien hoe je je contactpersonen op je telefoon en in Outlook kunt organiseren. Dat doen we als volgt:

  • Contacten ontdubbelen
  • Contactpersonengroep maken
  • Contactpersonen exporteren

Lees ook: Outlook-contacten in Word zetten doe je zo

Dubbele contacten (Outlook)

Waarschijnlijk herkenbaar en in veel gevallen onhandig: dubbele contactpersonen in je lijst. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk heb je contactpersonen in de loop van de tijd meerdere keren geïmporteerd of maken contactpersonen gebruik van verschillende e-mailadressen. Gelukkig hoef je niet handmatig door de lijsten te gaan en de dubbele contactpersonen met elkaar te combineren, maar kun je gebruikmaken van ingebouwde hulpjes. Zo kun je gebruikmaken van de importeerwizard in Outlook om dubbele contactpersonen automatisch samen te voegen.

Open het onderdeel Contactpersonen. Klik met de rechtermuisknop op de map met contactpersonen en kies Nieuwe map. Geef deze map een naam, bijvoorbeeld Opschonen. Ga naar de bestaande hoofdmap met contactpersonen en druk op Ctrl+A om ze allemaal te selecteren. Verplaats de contactpersonen naar de zojuist gemaakte map. Kies voor Bestand / Openen / Importeren/Exporteren. Kies Naar een bestand exporteren en kies Door komma’s gescheiden waarden. Klik op Volgende. Geef een locatie op en bewaar het bestand.

Vervolgens open je het bestand in Excel. Met de gratis Excel-plug-in Merge duplicate rows kun je snel op zoek naar dubbele contactpersonen en deze verwijderen. Tevreden? Sla het csv-bestand dan op en open Outlook. Kies Bestand / Openen / Importeren/Exporteren. Kies Gegevens uit een ander programma of bestand importeren en Door komma’s gescheiden waarden. Wijs het bestand aan via de knop Bladeren. Bij Opties kies je voor Geen duplicaten importeren. Klik op Volgende en rond de wizard af.

Tot slot verplaats je de zojuist geïmporteerde contactpersonen uit de lijst Opschonen naar je hoofdmap met contactpersonen. Het resultaat is een opgeschoonde contactenlijst.

Gebruik de wizard Importeren/Exporteren om dubbele items te verwijderen.

Extra hulp Outlook kan je een handje helpen bij het voorkomen van dubbele items, door automatisch op dubbele contactpersonen te controleren bij het opslaan van een contactpersoon. Kies hiervoor Bestand / Opties. Open de sectie Personen en zorg dat er een vinkje staat bij Controleren op dubbele items bij het opslaan van nieuwe contactpersonen.

Handig: controleren op dubbele items bij het opslaan.

Automatisch overzicht Handige ontwikkelaars spelen slim in op de afwezigheid van een makkelijke manier om Outlook-contactpersonen op te schonen. Een goed voorbeeld hiervan is Duplicate Outlook Items Report, waarvan ook een kosteloze versie beschikbaar is. Het programma wordt als plug-in voor Outlook geïnstalleerd. Kies voor de tab OutlookFreeware.com en klik op Run. Het programma geeft een overzicht van duplicaten.

Dubbele contacten (Android)

Maak je gebruik van de app Contacten op je Android-toestel? Dan kun je deze app inzetten bij het ordenen van je lijst met contactpersonen, zodat onder meer dubbele contactgegevens netjes worden opgeschoond. Zorg ervoor dat je over de meest recente versie van Contacten beschikt: gebruik Google Play om Contacten te downloaden of bij te werken.

Open de app en tik op Oplossen en beheren. Via de knop rechtsboven kun je het account selecteren, bijvoorbeeld je Google-account. De opties die bij het account horen, worden getoond. Tik op Samenvoegen en oplossen. Een wizard helpt je met het samenvoegen. Zo kun je een van de suggesties accepteren (kies Samenvoegen) of juist alle losse contactgegevens naar één persoon verplaatsen (kies Alles samenvoegen).

Als bepaalde contactpersonen niet herkend worden als duplicaat, dan kun je alsnog zelf contactpersonen samenvoegen. Keer terug naar het hoofdscherm van Contacten. Tik op de knop Meer (rechtsboven in het scherm). Kies nu voor Selecteren en selecteer de contactpersonen die je wilt samenvoegen. Kies weer voor Meer en tik op Samenvoegen.

Samenvoegen en oplossen van dubbele contacten op Android.

Dubbele contacten (iOS)

Bij dubbele contactpersonen op je iPhone of iPad kun je de accounts aan elkaar koppelen. Je voorkomt hiermee dat ze meerdere keren in het overzicht verschijnen. Binnen iOS (en iPadOS) worden de contactpersonen dan getoond als gebundelde contactpersonen.

Open de app Contacten. Als er meerdere exemplaren van dezelfde persoon zijn gevonden, toont de app dat boven in het scherm. Tik op Bekijk dubbele. Een overzicht met dubbele contactpersonen verschijnt. Tik op een contactpersoon om te controleren welke achterliggende gegevens erbij horen. Gaat het inderdaad om een dubbel contact, dan tik je op Voeg samen (kies anders voor Negeer).

Heb je vertrouwen in het beoordelingsvermogen van Apple, dan kun je ook alle contactpersonen in één keer samenvoegen. Kies in het scherm met overzicht voor Voeg alles samen. Opgeruimd staat netjes.

Mogelijk worden niet alle dubbele contacten gedetecteerd. Voeg ze dan handmatig samen. Kies een contactpersoon en tik op Wijzig. Kies voor Koppel contacten en wijs de contactpersoon aan die je aan de geselecteerde naam wilt koppelen. Kies Koppel.

Distributielijsten (Outlook)

Stuur je vaak e-mail naar een groep gebruikers, zoals een trainingsschema naar sportvrienden of uitnodigingen naar familie? Met een groep contactpersonen (voorheen bekend als distributielijst) bereik je in één keer een groep.

Trainingsschema versturen?

Dan moet je er eerst een gemaakt hebben

In Outlook kies je Contactpersonen (links in het venster). Kies Contactpersonen (onder Mijn contactpersonen). In het lint bovenin kies je voor Start. Klik op de pijl rechts op de knop Nieuwe contactpersoon en klik op Groep contactpersonen. Een nieuw venster opent. Kies voor Leden toevoegen / Uit Outlook-contactpersonen. Selecteer de leden die je aan de lijst wilt toevoegen. Geef de groep een naam (via het vak Naam bovenin). Tevreden? Bevestig met een klik op Opslaan en sluiten. De groep wordt toegevoegd aan de lijst contactpersonen, maar is duidelijk herkenbaar aan een afwijkend pictogram.

Je kunt de groep direct gebruiken: typ de naam in het veld Aan van een nieuw e-mailbericht. Om te controleren welke leden deel uitmaken van een groep, klik je op het plusteken (+). De namen worden nu zichtbaar.

Zorg voor meer overzicht en werk met groepen in Outlook.

Weg ermee! Heb je in het verleden per ongeluk een verkeerd e-mailadres in Outlook getypt? Grote kans dat Outlook het adres heeft ‘onthouden’ en het nu telkens als AutoComplete-optie toont, zodra je de eerste letters van het adres typt in de adresbalk.

Gelukkig kun je dit eenvoudig verhelpen: klik op het kruisje uiterst rechts van de e-mailnaam. Ook kun je de naam selecteren en drukken op de Delete-toets. Je verwijdert hiermee het foutieve adres uit de lijst: het wordt niet meer getoond om automatisch af te maken.

Wil je helemaal niet meer worden lastiggevallen? Schakel dan de optie uit. Kies Bestand / Opties. Kies E-mail. Verwijder het vinkje bij Lijst voor automatisch aanvullen gebruiken voor suggesties van namen wanneer u in de vakken Aan, CC en BCC typt. Via de knop Lijst voor automatisch leegmaken kun je de lijst opschonen en beginnen met een schone lei.

Je kunt automatisch aanvullen van Outlook op elk moment uitschakelen.

Distributielijsten (Gmail)

Ook in Gmail kun je werken met een distributielijst, maar als je op zoek gaat naar een functie met een dergelijke naam kom je bedrogen uit. Je maakt in plaats daarvan gebruik van de labelfunctie in Gmail.

In Gmail klik je op de knop Google-apps (rechtsboven in het venster) en vervolgens op Contactpersonen. Klik op het plusteken (+) naast Labels. Een nieuw venster opent. Geef het label een naam, bijvoorbeeld Sportgroep, en klik op Opslaan.

Keer terug naar het overzicht van de contactpersonen. Selecteer de contactpersonen die je aan de groep wilt toevoegen. Bovenin verschijnt een menubalk. Klik op Labels beheren. Selecteer het label dat je zojuist hebt gemaakt. Klik op Toepassen. De contactpersonen worden aan het label toegevoegd. De groep is hierna klaar voor gebruik. Maak een nieuwe e-mail: klik in Gmail op Opstellen. Bij Aan typ je de naam van het label (bijvoorbeeld Sportgroep) en de contactpersonen worden toegevoegd.

Je kunt later op elk gewenst moment een contactpersoon uit een groep verwijderen. Klik op Google-apps en kies Contactpersonen. Kies de groep bij de sectie Labels. De bijbehorende contactpersonen worden rechts getoond. Selecteer de persoon of personen die je wilt verwijderen. Klik op de knop Labels beheren (rechtsboven in het venster). Verwijder het vinkje bij het label en klik op Toepassen.

Met labels maak je het werken met contactpersonen in Gmail een stuk prettiger.

Noodgeval Stel een contact in voor noodgevallen. Hiermee kunnen personen de contacten opvragen en bellen via je telefoon, zonder dat het toestel hoeft te worden ontgrendeld.

In Android vind je een dergelijke functie in de elders besproken app Contacten van Google. In het scherm Oplossen en beheren kies je voor Contacten voor noodgevallen (in de sectie Andere tools). Klik op Contact toevoegen en selecteer een bestaand contact uit de lijst.

In iOS vind je vergelijkbare functionaliteit via de app Gezondheid. Kies Medische ID en tik op Wijzig. In de sectie SOS-contactpersonen kies je voor Voeg toe. Selecteer de gewenste contactpersoon.

Contactpersonen exporteren (Outlook)

Binnen Outlook kun je je contactpersonen exporteren, bijvoorbeeld als je overstapt naar een andere dienst. Je maakt hiervoor gebruik van de wizard Importeren/exporteren, waarover je eerder in dit artikel al hebt gelezen. Kies er ook hier voor om de contactpersonen als csv-bestand te exporteren. Dit bestand gebruik je vervolgens om op een later moment weer in Outlook te importeren (bijvoorbeeld bij gegevensherstel) of om te importeren in een andere dienst (bijvoorbeeld bij een overstap naar Gmail).

Contactpersonen exporteren (Gmail)

Stap je over op een andere aanbieder of heb je een lijst met contactpersonen die je in één keer toegankelijk wilt maken in je eigen overzicht? Je kunt contacten relatief eenvoudig importeren en exporteren. In Google Contacten kun je bijvoorbeeld 3000 contacten in één keer importeren. Heb je er meer, splits ze dan eerst op voordat je ze importeert. In totaal kun je 25.000 contactpersonen opslaan, dus je kunt even vooruit. Gmail ondersteunt bestanden in een vCard- en in een csv-indeling.

Via Googles helppagina vind je een csv-sjabloon dat je kunt gebruiken om je bestaande contacten in een indeling te plaatsen die je vervolgens kunt importeren. Klap de sectie Kan mijn contacten niet importeren uit en klik op de link Download hier een template. Het csv-bestand kun je vervolgens invullen met Excel.

Wil je een of meerdere contactpersonen exporteren? Klik in Gmail op Meer acties (rechtsboven in het venster) en kies Exporteren. Selecteer Geselecteerde contactpersonen en kies het bestandsformaat waarin je de bestanden wilt exporteren: Google CSV, Outlook CSV of vCard. Bevestig met een klik op Exporteren.

Gmail ondersteunt meerdere formaten bij het exporteren.

Contactpersonen exporteren (Android)

Via de app Contacten op je Android-telefoon kun je contactpersonen exporteren. Tik op Oplossen en beheren en kies voor Exporteren naar bestand. Als je meerdere accounts hebt, vraagt Contacten welk account je wilt gebruiken. Selecteer de accounts (je kunt meerdere accounts selecteren) en kies voor Exporteren naar VCF. Je kunt dit bestand op een later moment gebruiken om de contactpersonen weer te importeren. Kies in het hetzelfde scherm voor Importeren vanuit bestand. Als je meerdere accounts gebruikt, geef je ook hier aan in welke account de contactpersonen terecht moeten komen.

Naast het werken met importeren en exporteren, kun je in Android ook contactpersonen terugzetten uit een back-up. Zorg er daarom altijd voor dat je de back-upfunctie hebt ingeschakeld. Open Instellingen en kies voor Google. Tik op Back-up maken.

Om een eerder gemaakte back-up terug te plaatsen, open je het onderdeel Instellingen van Android. Kies nu voor Google en tik op Instellen en herstellen. Kies voor Contacten herstellen.

Via de app Contacten van Android kun je contactpersonen exporteren.

Contactpersonen exporteren (iOS)

Contactpersonen die je hebt opgeslagen via iCloud, kun je relatief eenvoudig exporteren en daarmee veiligstellen. Open het onderdeel Instellingen en tik op je naam. Kies voor iCloud en tik op Toon alles bij Apps die iCloud gebruiken. Zorg dat het onderdeel Contacten is ingeschakeld, zodat de contactpersonen online worden opgeslagen.

Open nu de pagina www.icloud.com op de computer en meld je aan. Kies in het dashboard voor Contacten. Linksonder vind je een pictogram met tandwiel. Klik hierop en kies Selecteer alles. Klik nogmaals op het tandwiel en kies voor Importeer vCard. De contactpersonen worden als VCF-bestand geëxporteerd.

Andersom kan ook, bijvoorbeeld in het geval van gegevensherstel: kies Importeer vCard en wijs het bestand aan dat je wilt importeren.

Deze aanpak komt in de praktijk ook goed van pas als je contactpersonen wilt uitwisselen tussen verschillende diensten of platformen, bijvoorbeeld van Android naar iOS: het vCard-formaat wordt door alle diensten ondersteund.

Via de website van iCloud kun je je contactpersonen relatief snel veiligstellen.

Standaardaccount (Android en iOS) Mogelijk maak je gebruik van meerdere (e-mail)accounts op je telefoon, bijvoorbeeld Outlook en Gmail. Op je Android-toestel kun je een account aanwijzen dat standaard wordt gebruikt bij het werken met contactpersonen. Je zorgt er hiermee voor dat de contactpersonen op één centrale locatie worden opgeslagen.

In de app Contacten kies je voor Oplossen en beheren. Kies Instellingen. In de sectie Contacten bewerken tik je op Standaardaccount voor nieuwe contacten. Selecteer het account waarmee je wilt werken.

Ook in iOS kun je een standaardaccount selecteren. Kies hier voor Instellingen / Contacten. Tik op Standaardaccount en selecteer het gewenste account.

▼ Volgende artikel
Slimme tweestapsverificatie: zo werk je met fysieke beveiligingssleutels
Zekerheid & gemak

Slimme tweestapsverificatie: zo werk je met fysieke beveiligingssleutels

Inloggen met enkel een wachtwoord blijft riskant. Steeds vaker stappen diensten daarom over op tweestapsverificatie of op volledig wachtwoordloos inloggen. In combinatie met een fysieke beveiligingssleutel leveren beide een nog robuustere bescherming op. Hoe werkt dit precies en wat zijn enkele concrete mogelijkheden?

We hoeven je niet meer uit te leggen dat inloggen met alleen een wachtwoord niet veilig is, zeker niet als je hetzelfde eenvoudige wachtwoord bij meerdere diensten gebruikt. Een wachtwoordbeheerder als Bitwarden helpt je wel complexere en verschillende wachtwoorden te gebruiken, maar de zwakheden blijven: wachtwoorden kunnen via phishing worden onderschept, bij een datalek buitgemaakt of met brute-force achterhaald. Daarom winnen alternatieve loginmethodes aan populariteit. Denk aan tweestapsverificatie, waarbij je naast je wachtwoord nog een extra factor gebruikt, zoals een code of biometrie, en aan wachtwoordloos inloggen, een methode op basis van een cryptografisch sleutelpaar. Beide methoden verhogen de beveiliging, maar met een fysieke beveiligingssleutel kun je het nog veiliger maken.

Fysieke sleutel

Zo’n fysieke sleutel is een stukje hardware van doorgaans zo’n 4 cm lang en 2 cm breed, enkele mm dik en met een gewicht van circa 4 gram. Er bestaan ook wel kleinere sleutels in de vorm van een usb-c-dongel, die nauwelijks uitsteken uit de poort van een computer. Verderop bekijken we enkele concrete, uiteenlopende toepassingen, maar hoe werkt zo’n sleutel eigenlijk?

Wanneer je een sleutel voor het eerst koppelt aan een dienst of account, wordt er een cryptografisch sleutelpaar aangemaakt. De private sleutel blijft altijd veilig in een aparte chip van de beveiligingssleutel, terwijl de publieke sleutel naar de server van de betreffende dienst wordt doorgestuurd. Wanneer je vervolgens inlogt op de site, vraagt de server via je browser de sleutel om een cryptografische handtekening te zetten.

De meeste beveiligingssleutels wegen slechts een paar gram en kun je altijd meenemen.

Veiligheid

De sleutel checkt daarbij welke domeinnaam in de browser actief is, bijvoorbeeld account.google.com, en zet de handtekening alleen als dit overeenkomt met het domein waarvoor je de sleutel eerder hebt geregistreerd. Daardoor is het systeem nagenoeg phishing-bestendig, in tegenstelling tot bijvoorbeeld sms- of OTP-codes. Zo’n code kun je immers ook op een valse site intypen, waarna een aanvaller deze meteen kan doorsturen naar de echte site. Bij wachtwoorden, sms en OTP bestaan bovendien gedeelde geheimen, zoals codes of hashes, die bij een datalek gestolen kunnen worden, terwijl er bij een fysieke sleutel zelfs bij een serverdatalek niets bruikbaars te halen valt. Een smartphone kan bovendien malware bevatten of gestolen worden, waardoor een aanvaller toegang kan forceren; een fysieke sleutel daarentegen bewaart de geheime sleutel veilig in een niet-uitleesbare chip.

Een beveiligingssleutel vormt (vaak samen met een wachtwoord) een solide log-in.

Nadelen

Zo’n fysieke sleutel geldt dus als een van de veiligste methoden, al zijn er ook enkele praktische nadelen. Zo moet je de sleutel bij je hebben tijdens het inloggen en bij verlies of diefstal riskeer je buitengesloten te raken als je geen back-up hebt, bijvoorbeeld in de vorm van back-upcodes of een tweede, veilig bewaarde sleutel. Bovendien ondersteunen nog niet alle sites of diensten zo’n sleutel. Op onder meer www.kwikr.nl/f2sup en www.kwikr.nl/yubisup vind je wel lijsten met diensten die via een of ander protocol inloggen met een fysieke sleutel ondersteunen. Tot slot kost een sleutel ook wel iets: tussen de 30 en 80 euro, afhankelijk van de ondersteunde functies en standaarden.

Yubico laat je kiezen tussen onder meer protocol, apptype en sleuteltype.
Meerdere protocollen

Er zijn verschillende producenten van beveiligingssleutels, zoals Feitian, Nitrokey, SoloKeys en Yubico, elk met een divers aanbod. In dit artikel focussen we op de populaire multi-protocol YubiKey 5-serie, die de protocollen FIDO U2F, FIDO2/WebAuthn, OTP, OpenPGP en PIV smartcard ondersteunt (zie ook www.kwikr.nl/yubi5). Zonder ons in technische details te verliezen, gaan we kort in op deze protocollen.

FIDO U2F (Fast IDentity Online Universal 2nd Factor) gebruikt de sleutel als tweede factor naast je wachtwoord. Bij het inloggen raak je de sleutel aan en die bewijst cryptografisch dat jij aanwezig bent. FIDO2/WebAuthn is de algemeen geaccepteerde opvolger van U2F, waarbij je niet alleen een tweede factor kunt gebruiken, maar ook volledig wachtwoordloos inlogt via een uniek sleutelpaar (passkeys). Met OTP (One-Time Password) kan de sleutel een eenmalige code genereren, zoals bij een authenticator-app. Je tikt de sleutel aan en er verschijnt een unieke code die je als extra log-infactor inzet. Met OpenPGP (Pretty Good Privacy) kan de sleutel je private PGP-sleutels opslaan, zodat je bijvoorbeeld e-mails kunt versleutelen en ondertekenen. Met PIV smartcard (Personal Identity Verification) functioneert de sleutel als slimme chipkaart, zoals een bedrijfsbadge. Je gebruikt dit bijvoorbeeld voor digitale handtekeningen, inloggen op Windows-domeinen of VPN-verbindingen. 

Inloggen via 2FA

We weten nu hoe een sleutel eruitziet, hoe die werkt en waarom die zo veilig is. Dat volstaat om er zelf mee aan de slag te gaan, in verschillende scenario’s en met diverse protocollen. In dit artikel gebruiken we een YubiKey 5(C) NFC die ongeveer 65 euro kost, maar je kunt ook andere sleutels inzetten zolang ze de vereiste protocollen ondersteunen. Sleutels die enkel FIDO U2F en FIDO2 ondersteunen, zijn al verkrijgbaar vanaf 15 euro.

Laten we als voorbeeld starten met de sleutel als tweede factor bij een Facebook-account. Hiervoor volstaat een sleutel met FIDO U2F, al accepteren niet alle diensten U2F. Zo vereisen Apple en Microsoft in dit geval een FIDO2-sleutel.

Meld je aan bij je Facebook-account via https://accountscenter.facebook.com. Ga in Accountinstellingen naar Wachtwoord en beveiliging. Open Tweestapsverificatie en selecteer je Facebook-account. Na het invullen van een verificatiecode via mail kies je de gewenste methode. Klik op Beveiligingssleutels en bevestig met Doorgaan. Na de controle van de beveiligingscode klik je op Beveiligingssleutel registreren. Selecteer Beveiligingssleutel, druk op Volgende en OK. Plaats de sleutel, raak deze even aan en klik opnieuw op OK. Bevestig ten slotte met je wachtwoord zodat de sleutel als tweede factor wordt toegevoegd.

De beveiligingssleutel is zojuist als tweede factor bij Facebook (Meta) toegevoegd.

2FA in Bitwarden

Zolang je nog met wachtwoorden werkt, is een wachtwoordbeheerder sterk aan te raden. Een degelijke en gratis te gebruiken tool is Bitwarden. We gaan ervan uit dat je deze hebt gedownload en geïnstalleerd (via www.kwikr.nl/bwpers; beschikbaar voor Windows, macOS en Linux) en dat je een Bitwarden-account hebt aangemaakt. Handig is ook de Bitwarden-browserextensie, die automatisch invullen en opslaan van wachtwoorden in je browser veel eenvoudiger maakt, maar daar gaan we hier niet verder op in. We bekijken hier namelijk vooral het koppelen van je fysieke sleutel aan je Bitwarden-account.

Meld je aan op https://vault.bitwarden.com. Open Instellingen en kies Beveiliging. Ga naar het tabblad Tweestapsaanmelding en klik op Beheren bij FIDO2 WebAuthn. Vul je Bitwarden-hoofdwachtwoord in en voer bij Naam een korte beschrijving van de sleutel in. Plaats je sleutel (via usb of NFC) en klik op Sleutel lezen. Als de sleutel om een pincode vraagt, vul je die in en raak je de sleutel kort aan. Bevestig met OK en klik op Opslaan zodat de sleutel wordt toegevoegd. Op dezelfde manier kun je ook een andere sleutel als reserve koppelen (zie ook verderop ‘10 Voorzorgsmaatregelen’). Bij het inloggen, ook via de Bitwarden-app, moet je nu naast je wachtwoord ook je sleutel gebruiken.

Bitwarden vraagt naast je wachtwoord ook om je beveiligingssleutel.

Inloggen met passkey

Steeds meer diensten ondersteunen wachtwoordloze aanmeldingen via toegangssleutels, oftewel passkeys. Wil je hiervoor je fysieke sleutel gebruiken, dan moet deze FIDO2/WebAuthn ondersteunen, waarbij de private sleutel van het cryptografische sleutelpaar op de sleutel zelf wordt bewaard. Om in te loggen hoef je de sleutel enkel te plaatsen of via NFC op je smartphone te gebruiken, als dit wordt ondersteund, en daarna te bevestigen met pincode en aanraaksensor. Kortom, je sleutel wordt je loginmiddel. We tonen dit met een Google-account.

Log in via https://myaccount.google.com. Ga naar Beveiliging en klik bij Inloggen bij Google op Tweestapsverificatie. Klik indien nodig op Tweestapsverificatie aanzetten. Voeg desgewenst een telefoonnummer toe en klik bij Toegangssleutels en beveiligingssleutels op Beveiligingssleutel toevoegen. Klik vervolgens op + Toegangssleutel maken en kies Ander apparaat gebruiken. Selecteer in het pop-upvenster Beveiligingssleutel. Druk op Volgende en daarna tweemaal op OK. Plaats nu de sleutel en voer de pincode in, of maak een nieuwe aan als de sleutel nieuw of gereset is. Bevestig met OK en raak de sleutel kort aan. De sleutel staat nu in de lijst met toegangssleutels in je Google-account.

Wanneer je je daarna bij Google afmeldt en opnieuw aanmeldt, zul je merken dat je je wachtwoord – op ondersteunde browsers en platformen – niet meer hoeft in te geven en met de sleutel kunt aanmelden. Google acht deze methode namelijk veilig genoeg. Wil je dit toch niet, open dan opnieuw Beveiliging, klik bij Inloggen bij Google op Wachtwoord overslaan als dat mogelijk is en schakel deze optie uit. Je sleutel fungeert dan enkel nog als tweede factor, waarvoor in principe FIDO U2F volstaat.

De beveiligingssleutel is zojuist aan ons Google-account toegevoegd.

Passkey bij Microsoft

Bij veel diensten werkt het koppelen vergelijkbaar als bij Google. We tonen je wel kort hoe je een beveiligingssleutel inzet in een wachtwoordloze oplossing bij Microsoft, die hiervoor een wat eigenzinnige werkwijze en terminologie hanteert.

Meld je aan via https://account.microsoft.comen open Beveiliging. Klik op Beheren hoe ik me aanmeld en kies Een methode voor aanmelden of verifiëren kiezen. Selecteer Gezicht, vingerafdruk, pincode of beveiligingssleutel en kies Beveiligingssleutel. Druk op Volgende en daarna tweemaal op OK, plaats de sleutel, voer desgevraagd de pincode in en raak de sleutel aan. Klik opnieuw op OK, geef de sleutel een naam en bevestig met Volgende en OK. De sleutel verschijnt nu in de lijst bij Een wachtwoordcode gebruiken (waar je hem ook kunt hernoemen of verwijderen). Je kunt de sleutel vanaf nu als tweede inlogfactor inzetten, ook op andere apparaten.

Wil je de sleutel volledig wachtwoordloos gebruiken, dan verplicht Microsoft je eerst de Microsoft Authenticator-app te installeren en hier via de plusknop je Microsoft-account toe te voegen. Klik daarna op je accountpagina in de rubriek Beveiliging op Inschakelen bij Account zonder wachtwoord en druk op Volgende. In de Authenticator-app verschijnt nu een melding die je bevestigt met Goedkeuren, waarna op de website wordt gemeld dat je wachtwoord is verwijderd. Voortaan kun je ook zonder wachtwoord inloggen, met je beveiligingssleutel.

Het opzetten van een wachtwoordloze login via je beveiligingssleutel bij Microsoft is wat complexer.
Lokaal Windows-account

Het leek veelbelovend: open je in Windows de Instellingen en ga je naar Accounts / Aanmeldingsopties, dan zie je wellicht Beveiligingssleutel staan. Voor lokale of persoonlijke Microsoft-accounts werkt dit helaas niet. Dit blijkt enkel mogelijk bij zakelijke Active Directory- of Entra ID-accounts.

Heb je een compatibele Yubico-sleutel, zoals de YubiKey 5(C) NFC, dan kun je deze wel als tweede inlogfactor gebruiken voor een lokaal Windows-account. Hiervoor heb je de gratis tool Yubico Login for Windows nodig (www.kwikr.nl/yubilogin). Zorg wel dat je de gebruikersnaam en het wachtwoord van het lokale account kent. Installeer de tool en herstart Windows. Meld je daarna aan met je lokale account via de optie Yubico Login en start de app Login Configuration als administrator. Gemakshalve kun je Express configuration kiezen. Plaats de sleutel en volg de instructies (zie ook www.kwikr.nl/yubiwin). Bewaar de herstelcode zorgvuldig. Voor de gekozen gebruiker is voortaan naast gebruikersnaam en wachtwoord ook de beveiligingssleutel vereist.

Je kunt een YubiKey ook als tweede factor inzetten voor je Windows-login.

Inloggen met TOTP

Als je beveiligingssleutel ook OATH-TOTP ondersteunt (Initiative for Open AuTHentication - Time-based One-Time Password), kun je die gebruiken om een eenmalige code te genereren, net als met authenticator-apps van Google, Microsoft, Proton of Authy. Veel apps en diensten ondersteunen deze 2FA-methode.

We nemen Dropbox als voorbeeld. Meld je aan op www.dropbox.com, klik op je profielicoon rechtsboven, kies Instellingen en open het tabblad Beveiliging. Schakel Tweestapsverificatie in, selecteer Authenticatie-app en druk op Verzenden. Je ziet nu een QR-code en de bijbehorende geheime sleutel.

Download en installeer vervolgens de gratis app Yubico Authenticator (www.kwikr.nl/yubiauth). Start de app, plaats je beveiligingssleutel en open Accounts. Klik op Add account en kies Scan QR code als je een camera hebt, of voer de geheime code handmatig in bij Secret Key. Vul bij Issuer bijvoorbeeld Dropbox in en bij Account name het e-mailadres van je Dropbox-account. Bevestig met Save. In de app verschijnt een cijfercode die je op de Dropbox-site invult bij Bevestigingscode. Noteer de herstelcodes, bewaar ze goed en rond af met Voltooien.

Bij het aanmelden op Dropbox tik je eerst je wachtwoord in en daarna de actuele eenmalige code die je in Yubico Authenticator bij je Dropbox-account ziet.

Net als veel andere diensten ondersteunt ook Dropbox TOTP (op een beveiligingssleutel) als 2FA-methode.

Challenge/Response

Tot slot tonen we je nog de challenge-response-methode. Hierbij genereert een dienst of app een willekeurige wiskundige vraag (challenge) in de vorm van een bitreeks. Deze gaat naar je beveiligingssleutel, die de overeenkomstige cryptografische response berekent en terugstuurt. Als de codes overeenkomen, krijg je toegang. We lichten dit kort toe voor de gratis wachtwoordbeheerder KeePassXC (www.keepassxc.org; Windows, macOS, Linux) om een lokaal bewaarde wachtwoordkluis te openen.

Verschillende sleutels ondersteunen deze methode, waaronder de meeste YubiKeys. Download en installeer voor zo’n sleutel eerst de gratis YubiKey Manager (zie kader ‘Sleutelbeheer’). Start de app, ga naar Applications/OTP en klik op Configure bij een vrij slot. Kies Challenge-response, klik op Generate voor de geheime sleutel, zet eventueel een vinkje bij Require touch voor extra veiligheid en sluit af met Finish.

Open vervolgens KeePassXC en laad je database. Ga naar Database / Database beveiliging, kies Aanvullende bescherming toevoegen / Challenge-Response toevoegen, selecteer het juiste slot van je geplaatste sleutel en bevestig met OK. Voortaan is je wachtwoordkluis enkel toegankelijk met je wachtwoord en je beveiligingssleutel.

Je (lokale) wachtwoordkluis is voortaan alleen toegankelijk met je beveiligingssleutel.
Sleutelbeheer

Beschik je over een beveiligingssleutel, dan zul je vroeg of laat de beheertool van de producent nodig hebben. Als voorbeeld nemen we de YubiKey Manager (www.kwikr.nl/yuman), die je het best als administrator opstart. Hiermee kun je functies of interfaces uitschakelen (OTP, FIDO U2F, FIDO2, OpenPGP, PIV en OATH), een pincode instellen of resetten voor FIDO2 of PIV, statische wachtwoorden of OTP-slots programmeren en certificaten beheren in PIV-modus (smartcardfunctie).

In de beheertool kun je ook specifieke protocollen uitschakelen, mocht je dat willen (hier: YubiKey Manager).

Voorzorgsmaatregelen

In het artikel hebben we al, ook tussen de regels door, enkele tips gegeven om (veiligheids)problemen te vermijden. We sommen ze kort nog even op.

Zo registreer je best altijd twee fysieke sleutels bij elke dienst, zodat je bij verlies of diefstal via de back-upsleutel toegang behoudt. Bewaar deze op een veilige plaats en test af en toe of de sleutel nog werkt. Activeer daarnaast bij elke dienst een alternatieve 2FA- of noodmethode, zoals TOTP-toegang via een authenticator-app, en druk back-upcodes af die je veilig bewaart. Zo kun je ook zonder sleutel nog aanmelden, al is dit wat minder robuust. Tot slot, ook al beschermt een beveiligingssleutel je technisch goed tegen phishing, blijf alert. Krijg je bijvoorbeeld een onverwachte vraag om de PIN-code van je sleutel in te voeren, wees dan op je hoede.

Heel wat diensten voorzien in (eenmalige) back-upcodes (hier: Google).
▼ Volgende artikel
Review Tefal Snack Collection - klein formaat, veel mogelijkheden
© Tefal
Huis

Review Tefal Snack Collection - klein formaat, veel mogelijkheden

Tefal lanceert een compact model tosti-ijzer dat met allerlei extra platensets te gebruiken is voor allerlei gerechten: van panini's en wafels in allerlei vormen en maten tot aan donuts en madeleines. Is de Snack Collection echt zo veelzijdig? ID.nl ging ermee aan de slag.

Uitstekend
Conclusie

De Tefal Snack Collection is een compact tosti-apparaat met verwisselbare platen, bedoeld voor wie met één toestel meerdere snacks wil bereiden. In de test leverde het apparaat goede resultaten met tosti’s en panini’s; de platen klikken stevig vast, zijn uitneembaar en vaatwasserbestendig. Met zijn kleine formaat, snoeropbergsysteem, 700 watt vermogen, maximale temperatuur van 230 graden en voorverwarm-indicator is het toestel praktisch, al is het grillvlak aan de krappe kant en is de temperatuur niet instelbaar. Per saldo is dit een ruimtebesparende keuze voor tostiliefhebbers die graag variëren.

Plus- en minpunten
  • Compact formaat en makkelijk opbergen
  • Goede grill-prestaties
  • Veel uitbreidingsmogelijkheden
  • Opwarmen duurt zo'n 4 minuten
  • Temperatuur niet instelbaar

Tafelgrills en tosti-apparaten zijn in bijna elk huishouden te vinden. Vaak gaat het om apparaten met een geribbelde grillplaat boven en onder, waar je je tosti tussen legt om die een paar minuten erna bruin en krokant uit te halen, met een lekker warme vulling. Het zijn eenvoudige apparaten die goed zijn in waarvoor ze ontwikkeld zijn. Meer dan je tosti erin maken kan vaak niet. Tefal komt nu met de compacte Snack Collection, een apparaat dat je koopt met twee bijgeleverde typen grillplaten en nog eens kunt uitbreiden door losse sets erbij te kopen.

©Saskia van Weert

Testexemplaar en meegeleverde platen

Ter review ontving de redactie een blauw testmodel, voorzien van twee grill/panini-platen (één boven, één onder in het apparaat) en twee platen om Brusselse wafels mee te maken. De Snack Collection is met zijn 28,5 centimeter breedte, 20,6 centimeter lengte en 34,5 centimeter hoogte een betrekkelijk klein apparaat dat makkelijk op te bergen is. Het snoer is aan de onderkant op te bergen, er zit een aan-uitknop aan de voorzijde, net als een vergrendeling om het ijzer op slot te zetten. Ook zit er een lampje aan de voorzijde dat groen oplicht als het apparaat is voorverwarmd. Hij heeft een vermogen van 700 watt en een maximale temperatuur van 230 graden. De temperatuur is niet handmatig in te stellen.

©Saskia van Weert

Inhoud van de doos en wisselen van platen

In de machine zit al een set grillplaten. Verder vind je in de doos twee verpakkingen die nog het meest doen denken aan videobandhoezen van vroeger. Ze zijn van harde kunststof en gaan wat lastig open. De ene doos is uiteraard leeg, want daar zaten de panini-platen in, maar we vinden er wel een receptenboekje in. In de andere doos zit de uitbreiding; in ons testexemplaar zijn dat de wafelplaten. De platen zijn los te halen uit de machine via een knopje boven en onder, en de platen kunnen er op maar één manier in vastklikken. Je kunt ze dus niet verkeerd bevestigen. Ze mogen in de vaatwasser; de machine zelf uiteraard niet.

©Saskia van Weert

Gebruik en bediening

Zoals wel vaker bij dit type apparaten is de werking enorm simpel. Je bevestigt de gewenste platen in de machine, doet de stekker in het stopcontact en zet hem aan. Dan wacht je tot het groene lampje aangaat, open je de machine, doe je je gerecht erin, sluit je alles weer netjes en wacht je tot je eten klaar is. Eet smakelijk!

©Saskia van Weert

Test: tosti's

De bijgeleverde grill/panini-plaat is net wat te klein voor een reguliere tosti van boterhammen uit de supermarkt; het korstje steekt net wat boven de plaat uit. Maar dat bleek voor het resultaat niet uit te maken: alle geteste tosti’s kwamen prima uit de Tefal. Opwarmen duurde wel wat lang, ongeveer 4 minuten.

Lees ook: Gezonde tosti’s om de hele middag op door te gaan

Brand je handen niet!

Gebruik een tang om je tosti's te serveren

Test: panini

De test met een panini had wat voeten in de aarde. De supermarkten in onze woonplaats verkochten geen panini-broodjes, maar een XL-shop in een andere plaats wel. Panini-broodjes zijn hoger dan normale afbakbroodjes en standaard voorzien van grillstrepen. Het deksel van de Snack Collection moest wel wat worden aangedrukt om de machine te kunnen sluiten met de vergrendeling, maar ook dat verliep verder prima.

Schoonmaken en opbergen 

De platen komen weer brandschoon uit de vaatwasser en klikken makkelijk vast in het apparaat. Door de betrekkelijk kleine afmetingen van dit keukenapparaat is het makkelijk op te bergen.

©Tefal

Uitbreidingssets (assortiment)

Dan de uitbreidingssets. Deze hebben we niet kunnen testen, maar zijn uiteraard te bekijken via de site van Tefal. Er is een aantal platen voor tosti’s in bijzondere vormen, zoals een schelpvorm of juist meteen als driehoek. Verder zijn er onder meer vormen voor bagels te verkrijgen. Tefal mikt duidelijk op een internationaal publiek, want er is ook een vorm voor madeleines (Franse zoete cakejes) verkrijgbaar.

Conclusie

De Tefal Snack Collection is een compact tosti-apparaat met verwisselbare platen, bedoeld voor wie met één toestel meerdere snacks wil maken. In de test leverde het apparaat nette resultaten op: tosti's kwamen goed uit de grill en panini's lukten eveneens prima na het sluiten met de vergrendeling. De platen klikken stevig vast, zijn uitneembaar en kunnen in de vaatwasser. Dankzij het kleine formaat en het opbergsysteem voor het snoer is het toestel eenvoudig weg te zetten. Het apparaat heeft een vermogen van 700 watt, een maximale temperatuur van 230 graden en een indicatielampje dat aangeeft wanneer voorverwarmen is voltooid.

Aandachtspunten: het grillvlak is aan de krappe kant voor standaardboterhammen, de opwarmtijd ligt rond de 4 minuten en de temperatuur is niet handmatig regelbaar. De uitbreidingsmogelijkheden zijn groot (onder meer wafels, donuts, madeleines en bagels), maar deze extra platen zijn in deze test niet inhoudelijk beoordeeld.

Per saldo is de Snack Collection een praktisch en ruimtebesparend apparaat voor de liefhebbers van tosti's die ook graag eens experimenteren met andere bereidingen.