ID.nl logo
Huis

iOS 10: De grootste update van iOS ooit?

Apple heeft tijdens de WWDC de tiende versie van iOS aangekondigd. Een flinke mijlpaal volgens het bedrijf, omdat het de grootste update van iOS zou zijn sinds de lancering van het platform. We zetten alle nieuwigheden voor je op een rij.

Om duidelijk te maken wat er allemaal veranderd is in iOS, heeft Apple alle veranderingen onderverdeeld in tien hoofdthema's. We zullen ze stuk voor stuk even behandelen. Is het écht zo'n grote release? Daar komen we snel genoeg achter. Lees ook: OS X wordt macOS Sierra, en Siri is erbij.

1. Gebruikservaring

Voor iOS 10 heeft Apple het standbyscherm volledig opnieuw ontworpen. Zo is de vingerafdruk zo snel geworden, dat notificaties alweer uit beeld verdwenen zijn zodra we onze duim op de sensor leggen. Om die reden heeft Apple nu Raise to Wake geïmplementeerd. Wanneer je nu je iPhone oppakt, zie je automatisch de berichtgevingen op het scherm verschijnen. De berichtgevingen die je ziet, kun je vervolgens gedetailleerd bekijken met behulp van 3D Touch.

In die weergave kun je ook direct reageren, of bijvoorbeeld een item in je agenda accepteren of, in het geval van Uber, een rit rechtstreeks boeken. Nieuw in het Berichtenscherm is de mogelijkheid om alle notificaties in één keer te verwijderen. Niet wereldschokkend, wél heel handig. In het Bedieningspaneel kun je nu opzij scrollen voor een uitgebreide interface voor het besturen van je muziek (dat is dus niet meer weggepropt in één scherm). Daarnaast kun je nu vanuit het Standby-scherm met één veeg de camera tevoorschijn toveren of navigeren naar je widgets.

2. Siri

Niet iedereen is even enthousiast over de mogelijkheden van Siri. Zeker niet de inwoners van ons kleine landje, omdat Siri hier nu eenmaal minder kan. Maar daar gaat dus iets in veranderen, want Apple maakt Siri beschikbaar voor ontwikkelaars. Dat betekent dat je dus straks ook Siri kunt gebruiken om een bericht te sturen via WhatsApp of om een ritje te bestellen via Uber. Daar hebben wij in Nederland dus ook iets aan.

3. Quicktype

Een functie die we heel graag zouden hebben, maar in de Nederlandse taal helaas nog moeten ontberen is Quicktype, oftewel de snelle antwoorden die in de Berichten-app worden getoond, zodat je niet alles hoeft te typen. In iOS 10 is deze functie sterk verbeterd, omdat de antwoorden ook de context begrijpen.

Oftewel, als iemand in een bericht vraagt waar je bent, begrijpt Quicktype dat er om je locatie wordt gevraagd, en kun je die direct versturen. Als er een dag, een tijd en een plaats wordt genoemd in een bericht, begrijpt Berichten dat er waarschijnlijk een afspraak aan zit te komen, en kun je die direct toevoegen aan je kalender. We vinden het fantastisch, maar in Nederland hebben we er voorlopig geen drol aan.

4. Foto's

Ook de app Foto's is flink onder handen genomen en wel op indrukwekkende wijze. Zo is er een nieuwe fotoweergave toegevoegd, waarmee je je foto's op een landkaart kunt zien. Daarnaast is er nu gezichtsherkenning ingebouwd, waarmee automatisch albums kunnen worden aangemaakt op basis van de gezichten van een bepaald persoon. Echter, niet alleen gezichten worden herkend, ook voorwerpen en locaties kunnen worden herkend. Zo kan de app zien of een foto bijvoorbeeld op het water is genomen, op een berg, of je op een paard zit enzovoort.

Die foto's kunnen vervolgens eenvoudig bij elkaar worden gezocht. Met Memories, een nieuwe functie binnen Foto's, kunnen er nu 'herinneringen' bij elkaar worden gezocht. Oftewel, foto's van momenten die volgens de App betekenis bij elkaar hebben omdat dezelfde mensen er in verschijnen, dezelfde voorwerpen, locaties enzovoort. Of dit een functie is die we vaak gaan gebruiken, dát moeten we natuurlijk nog even zelf ondervinden, maar het klinkt erg leuk.

5. Kaarten

De app Kaarten is prachtig, maar ook hier krijgen wij in Nederland slechts een beperkte versie van (de openbaar-vervoer functie werkt vooral heel goed in het buitenland). De app wordt vanaf iOS 10 een stuk interactiever (ook voor ons). Zo weet de app bijvoorbeeld op welk moment je bijvoorbeeld naar je werk gaat (op basis van je navigatiegedrag) en kan je op basis daarvan handige informatie geven. Ook kun je heel eenvoudig filteren waar je naartoe wilt, dus niet alleen een restaurant, maar ook wat voor restaurant (al vermoeden we dat we dit in Nederland niet zullen krijgen).

Hetzelfde geldt voor verkeersinformatie op de kaart, heel tof, maar het is niet duidelijk of we daar ook van kunnen profiteren. Waar we wél de vruchten van gaan plukken is het feit dat Apple ook deze app vrijgeeft voor ontwikkelaars. Oftewel, alle ontwikkelaars kunnen nu extensies bouwen voor Kaarten - denk daarbij aan reserveren vanuit de app Kaarten - en daar gaan we dus zeker iets van merken.

6. Muziek

De zesde hoeksteen in iOS 10 is Apple Music. Apple heeft de app een volledige make-over gegeven, zodat je makkelijker toegang hebt tot je favoriete muziek, je recente muziek, je gedownloade muziek, en daarbij een modus krijgt om nieuwe muziek te ontdekken. Leuk, maar eigenlijk niet een eigen categorie waard.

©PXimport

Apple Music is fraai, maar kreeg wat ons betreft iets teveel aandacht.

7. News

En weer een app waar we in Nederland niets aan hebben, simpelweg omdat de hele app hier niet beschikbaar is. Apple weet trots te melden dat de Nieuws-app 2000 publicaties telt en 60 miljoen maandelijkse gebruikers. News in iOS 10 is volledig opnieuw ontworpen om je het nieuws te bieden waar je op zit te wachten, met persoonlijke Breaking News-notificaties en abonnementen. Ook hier zullen we niet teveel over schrijven, we hebben er simpelweg nog niet zoveel aan.

©PXimport

Het wordt tijd dat de we News-app in NL ook krijgen.

8. Homekit

Met alle functies die je iPhone en iPad hebben, worden het steeds meer afstandsbedieningen in je huis (en daarbuiten). Daar wil Apple op inspelen met Homekit, het platform dat ze twee jaar geleden aankondigden. Nu gaat het bedrijf daar een stapje verder in met de lancering van de app Home. Met Home heb je één app van waaruit je alle compatible apparaten in huis kunt bedienen.

Overigens hoef je Home daar niet voor te openen, het kan ook gewoon vanuit je Bedieningspaneel. En afhankelijk van de soort hardware die je hebt, kan de boel ook geactiveerd worden op basis van nabijheid (dus wanneer je telefoon je huis nadert). Gaaf aan Home vinden we de Scenes optie, een set voorinstellingen waarmee je in één klap je huis klaar voor de nacht kunt maken (gordijnen dicht, licht uit enzovoort). Superlui, maar wel heel tof.

9. Telefoon

Het is alweer een tijdje geleden dat de telefoon-app een upgrade heeft gekregen, maar die is ditmaal niet overgeslagen. De meest opvallende verbetering: Voicemail Transcription, oftewel, een tekstuele weergave van de inhoud van je voicemail. Echter, je voelt hem al aankopen, we vrezen dat wij daar in Nederland nog eventjes op moeten wachten. Ook leuk, maar niet meer dan dat: notificaties van een VoiceIP-gesprek kunnen nu veel visueler worden weergegeven.

©PXimport

Gaan we in Nederland ook Voicemail Transcripts krijgen?

10. Berichten

Tot slot is de app Berichten op de schop gegaan, volgens Apple de meestgebruikte app in iOS (op Tinder na). Nieuw in Berichten zijn Rich links, oftewel, wanneer je een link plakt naar een website, krijg je alvast een indicatie van wat de inhoud van die link is. Ook wordt het makkelijker om foto's in te voegen. Emoji's spelen een gigantische rol in iOS 10. Letterlijk, want ze zijn nu drie keer zo groot geworden.

Daarnaast is het nu mogelijk om in Berichten emoji's te laten voorspellen. Oftewel: wanneer je heel veel woorden gebruikt, die je ook door emoji's zou kunnen vervangen, dan kun je dat met één druk op de knop doen.

Daarnaast kent Berichten nu ook Bubble Effects. Blijkbaar vond Apple het heel vervelend dat alle berichten die je stuurt in dezelfde saaie ballon getoond worden. Daar heeft het bedrijf nu iets aan gedaan, door je in staat te stellen animaties mee te geven aan die ballonnetjes. Denk hierbij aan tekst die langzaam groeit of slinkt, tekst die hard in komt vliegen, maar ook tekst die onzichtbaar is tot je er met je vinger overheen veegt. En om je berichten extra kracht bij te zetten, kun je een full screen video-effect op de achtergrond tonen.

Ook nieuw is Tapback, de mogelijkheid om heel snel een emoticon terug te sturen, en Digital Touch, de optie om een foto te voorzien van een tekening. Het is natuurlijk allemaal gefröbel, maar eerlijk gezegd werden we er stiekem wel enthousiast van. Ook Berichten wordt vrijgegeven voor ontwikkelaars, en dát is heel interessant want dan zijn de mogelijkheid qua het versturen van berichten eindeloos.

©PXimport

Berichten sturen wordt écht een stuk leuker vanaf iOS 10

Conclusie:

Tien flinke veranderingen in iOS. Maar is het echt zo'n big deal als Apple beweert? Tja, stiekem niet echt. Er zitten echt wel hele leuke functies in, en de verbeteringen zijn meer dan welkom, maar als je dit de grootste release van iOS noemt sinds de lancering, dan doe je de vorige versies wel heel erg teniet. Ook blijft het jammer dat er steeds meer onderdelen zijn die we in ons land niet kunnen gebruiken, maar dat is wellicht een kwestie van tijd. Ons oordeel? iOS 10 is heel degelijk en een zeer welkome verbetering. Fenomenaal is het niet, maar dat hoeft ook niet en het is stiekem jammer dat Apple zich laat verleiden tot het opblazen van iets dat geen extra glitter behoeft.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.