ID.nl logo
In gesprek over BOTS: Slimme beleggingsapp voor crypto
© PXimport
Huis

In gesprek over BOTS: Slimme beleggingsapp voor crypto

De Nederlandse start-up BOTS gebruikt kunstmatige intelligentie om namens jou te handelen in cryptovaluta. De beleggingsapp wint aan populariteit en heeft grootse plannen. We spreken erover met medeoprichter en CEO Michiel Stokman.

BOTS is een app (Android en iOS) die handelsalgoritmes automatisch laat handelen in cryptovaluta. Zo’n handelsalgoritme heet een bot, is ontwikkeld door een derde partij en vooraf goedgekeurd door het BOTS-team. Je stort minimaal vijftig euro in je BOTS-portemonnee en kunt dat geld investeren in een bot. Vervolgens hoef je er niet meer aan om te kijken: de bot handelt totdat jij je geld opneemt en in een andere bot stopt of naar je bankrekening overmaakt. De bot probeert winst voor jou te maken.

BOTS zelf verdient met name geld door in- en uitstapkosten (respectievelijk 0,2 en 1,5 procent van je bedrag) en 0,2 procent transactiekosten te rekenen. Het verdienmodel en groeipotentieel van de app valt in goede aarde bij investeerders. BOTS heeft inmiddels ruim 1400 certificaat-aandeelhouders en wordt naar eigen zeggen gewaardeerd op 95 miljoen euro. 

Volgens CEO Stokman is de app inmiddels meer dan 240.000 keer gedownload uit de winkels van Google en Apple en zijn er zo’n 40.000 actieve Nederlandse gebruikers. “Ons handelsvolume is nu meer dan 200 miljoen euro per maand en we groeien hard”, vertelt hij. De stormachtige groei gaat gepaard met technische uitdagingen. Toen de prijs van Bitcoin in december omhoogschoot, kreeg BOTS er veel gebruikers bij en draaide er continu vier tot vijf miljoen euro in het betalingssysteem.

“Het duurde soms 24 uur voordat mensen uitbetaald werden en dat blijken ze niet leuk te vinden”, constateert Stokman droogjes. “Mensen willen het geld direct op hun bankrekening hebben, dus hebben we het systeem verbeterd. We focussen ons op gebruikersgemak, maar moeten natuurlijk ook prestaties laten zien.”

©PXimport

Van idee naar succes

Stokman en zijn compagnons haalden via een crowdfundingscampagne onder bekenden 650.000 euro op om BOTS van de grond te krijgen. “We organiseerden een paar avonden met een borrel en presenteerden ons idee, dat bestond uit dertig velletjes papier. Alle software hebben we zelf gebouwd, van de backend tot de apps. Na anderhalf jaar konden we een bèta demonstreren en hebben we die bijna een jaar getest met duizend gebruikers.” 

Het BOTS-team moest in die beginfase ook veel moeite doen om zogeheten bot creators aan zich te binden. Deze onafhankelijke ontwikkelaars schrijven handelsalgoritmes om automatisch te handelen in cryptovaluta en krijgen commissie over de resultaten van gebruikers. Nu het concept zich bewezen heeft en BOTS aan populariteit wint, kan Stokmans team naar eigen zeggen kiezen uit bots van zo’n 700 bot creators. 

“We kiezen alleen bots die beter presteren dan gemiddeld en kijken heel scherp naar de verhouding tussen risico nemen en winst maken. Daarnaast letten we op het risico dat je heel veel geld verliest als de markt opeens daalt, want dat wil je zo laag mogelijk houden.”

©PXimport

©PXimport

De bots krijgen een risicoprofiel van minimaal 1 en maximaal 12 toebedeeld om aan te duiden hoeveel financieel risico ze nemen met het handelen. BOTS schermt op sociale media, zijn website en in nieuwsmedia graag met de hoge rendementen die de handelsalgoritmes behalen. Een deel van de bots behaalt inderdaad winsten van tientallen procenten, terwijl andere bots minder indrukwekkende resultaten boeken. 

De schrijver van dit stuk investeerde begin december vijftig euro in een bot met een gemiddeld risicoprofiel (6/12). In de weken erna klom de bot naar anderhalve euro winst. Anderhalve maand later staat de bot op een paar euro verlies. Stokman: “Een bot die de eerste drie maanden niet meteen winst maakt, hoeft niet per se slecht te zijn. Hij kan het namelijk goed doen in een slechtere periode. Dus schrijf ‘m niet te snel af. Maar ik snap het ook als je hem na drie maanden (met verlies, red.) verkoopt en een andere kiest.” Kortom: met de BOTS-app kun je geld verdienen, maar ook verliezen.

Wetten en banken lopen achter

Maar wat BOTS nou precies doet, is voor velen een raadsel. “Het is heel moeilijk om het aan iemand uit te leggen, want wij ontwikkelen dit voor overmorgen”, aldus Stokman. “We willen altijd alles netjes volgens de wet doen, maar dat is soms lastig, omdat de wet er nog niet is. Want het gaat over crypto. De wetgeving hobbelt nog altijd heel ver achter de innovatie aan.” 

Toestemming om BOTS samen met een partner officieel in Duitsland te lanceren, laat volgens Stokman lang op zich wachten. In Nederland is de app al een tijdje actief, maar dat ging ook niet zonder slag of stoot. “Wat het moeilijke aan Nederland is, is dat je goed kunt overleggen met de wetgever, maar dat wij geen innovatiecultuur hebben. We zeggen van wel, maar we zijn eigenlijk geen innovatief land. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld kunnen nieuwe bedrijven ondanks de strengere wetgeving toch veel makkelijker groeien.” 

Bijvoorbeeld met financiële hulp van banken. Gevraagd of Stokman ook weleens met banken om tafel heeft gezeten, antwoordt hij: “Zeker in het begin was er heel veel contact. Heel veel praten. Maar als je tachtig uur per week werkt, dan stop je op een gegeven moment met praten, want het leverde niets op.” Banken kunnen niet naar voren bewegen, zegt hij. “Schrijf maar op: aan alle banken van Nederland, ze gaan het zonder fintech niet redden. Ik denk dat ze al overleden zijn voordat ze begrijpen wat er aan de gang is.”

Hybrid exchange

De CEO loopt van de grote vergadertafel naar een whiteboard en legt met steekwoorden en allerlei pijlen geroutineerd uit hoe het kopen en verkopen van cryptovaluta in zijn werk gaat. Veel aandacht gaat uit naar het platform (de exchange) waarop je een valuta – bijvoorbeeld bitcoin (ver)koopt. De platforms hanteren verschillende valutaprijzen, rekenen uiteenlopende transactiekosten en zijn vanwege tragere programmeertalen niet allemaal even snel. 

Bovendien is het voor particuliere gebruikers niet altijd duidelijk wat het volume en dus de liquiditeit van de valuta is. “Mijn ouders snappen dit niet”, zegt Stokman met gevoel voor understatement. “Maar zij maken wel gebruik van de BOTS-app, wat betekent dat ze het niet hóeven te snappen.” BOTS gebruikt naar eigen zeggen een ‘hybrid exchange’: een gebruiksvriendelijke app die achter de schermen complexe bots laat handelen bij exchanges. 

©PXimport

Stokman: “Wij hebben de snelheid dankzij een goede programmeertaal en hebben een systeem dat de liquiditeit berekent en dus het financiële risico verlaagt. Daarnaast krijgen we vanwege onze hoge handelsvolumes korting op de transactiekosten van exchanges en die korting geven we deels aan onszelf en deels aan de gebruiker.”

Nu het investeren in cryptovaluta op rolletjes loopt, bereidt BOTS zich voor op het toevoegen van meer investeringsmogelijkheden. “Wat we nu willen doen, zijn beleggingsopties toevoegen die minder risico hebben en aantrekkelijker zijn voor nieuwkomers”, vertelt Stokman. “In april of mei willen we het handelen in aandelen van grote bedrijven toevoegen.”

“Reguliere aandelen dus, maar verhandeld door een bot die kunstmatige intelligentie gebruikt op basis van veertig jaar data. We voeden die bots nu met die data en willen het daarom een stuk beter gaan doen dan de Robeco’s (Een internationale vermogensbeheerder die ook in Nederland actief is, red.).”

Stokman denkt ook na over de mogelijkheid om te investeren in start-ups, bijvoorbeeld via een eigen digitale valuta (token). “Investeren in innovatieve tech-start-ups lijkt me een stuk leuker dan in Coca-Cola”, lacht hij. BOTS werkt ook aan een project om mensen via uiteenlopende tokens te laten investeren in internationale projecten die zich inzetten voor dier- en milieubescherming. Een project waar de start-up naar eigen zeggen niet aan gaat verdienen, maar omt principiële redenen aan werkt.

“Technisch is het klaar en we zijn het aan het testen, maar er moet achter de schermen nog veel gebeuren. Het moet straks goed zijn, dus ik durf niet te zeggen wanneer je het kunt gebruiken. Het kan best nog één tot anderhalf jaar duren”, vertelt Stokman.

Toekomstplannen

De start-up werkt natuurlijk aan meer dingen. Zo is er BOTS Gold, volgens Stokman ‘hetzelfde product met meer aandacht.’ “We kunnen de mensen die vanaf 10.000 euro, willen investeren, beter uitleggen wat crypto’s zijn en wat BOTS-algoritmes kunnen doen.” Stokman stelt dat BOTS Gold ‘honderden klanten’ heeft en dat de verantwoordelijke medewerker er fulltime mee bezig is. Hij krijgt binnenkort versterking. Andere medewerkers zetten BOTS TV op, een tweewekelijkse YouTube-uitzending met gasten die over beleggen praten. Stokman wilt op termijn naar zeker één uitzending per week.

©PXimport

 En ja, er komt ‘uiteindelijk’ ook een websiteomgeving voor BOTS-klanten. Volgens de CEO is daar niet zoveel vraag naar en is het ook een kwestie van geld. “We hebben nu al twintig man op IT zitten en als je er een website bij doet, krijg je er veel werk bij. Met name qua beveiligingsrisico’s.” 

BOTS bouwt al zijn software op Flutter, waarvan de webversie al een tijd in bèta zit. Stokman: “We wachten het rustig af. We willen beleggen toegankelijk maken voor al die mensen die dat nu niet kunnen, en al die mensen zijn mobile. In landen als Argentinië, Brazilië en Afrikaanse landen gebruikt bijna niemand een computer om te beleggen.”

Gevraagd naar de toekomstplannen van BOTS antwoordt Stokman: “Er komen hele goede nieuwe bots aan voor cryptovaluta, we gaan op korte termijn meer investeringsmogelijkheden aanbieden en we willen ons product nog stabieler maken.” De komende tijd wil hij dat zijn start-up via datagedreven marketing gaat groeien in een vijftal landen, waaronder België, Hongarije en het Verenigd Koninkrijk. “Over een jaar zitten we in zestig landen”, sluit de CEO zelfverzekerd af.

Waar het benodigde groeikapitaal vandaan moet komen? “We praten al een hele tijd met grote partijen. Die willen dat je je eerst bewijst. Dat punt hebben we bereikt. Eerst moesten we ons best doen om afspraken te maken, deze week ben ik zelf drie, vier keer benaderd.”

Beleggingstips

Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over beleggen? Stokman raadt uiteraard zijn BOTS-app aan maar heeft ook andere tips. Hij geeft zijn drie belangrijkste adviezen. Stap 1: Lees je in Wie geïnteresseerd is in beleggen, kan zich volgens Stokman het beste eerst goed inlezen. Op internet of boeken; er is veel waardevolle informatie te vinden. Onder andere over cryptovaluta. “Maar als je echt wilt weten hoe crypto werkt, moet je eigenlijk eerst leren hoe geld ontstaat. Veel mensen weten dat niet. Lees een boek over de geschiedenis van hoe geld ontstaat en dan snap je waarom crypto zo’n goed alternatief is en waarom de blockchain zo interessant is.” Stap 2: Differentieer je investeringen “Ongeacht hoeveel euro je investeert, zou ik het differentiëren. Verdeel je investering over een stuk of tien tot vijftien potjes”, adviseert Stokman. “Crypto is natuurlijk veelbelovend, maar ik zou zeker niet al je geld investeren via BOTS of een ander platform. Doe dat liever met een deel en investeer met andere potjes bijvoorbeeld in traditionele aandelen, valuta en sectoren. “Niet per se uit de AEX, liever iets wereldwijds.” Stap 3: Investeer met een doel Of je nu 100 of 100.000 euro investeert, Stokman raadt aan één of meerdere duidelijke doelen te stellen. “Ik heb bijvoorbeeld beleggingen voor mijn kinderen in BOTS. Mijn kinderen zijn nu elf en dertien, dus ik geef die beleggingen rond hun achttiende vrij. Dan kunnen ze het geld gebruiken voor hun studie, misschien wel in het buitenland.”  Een duidelijk doel motiveert je ook om niet aan je investering te komen. Hoelang dat is, verschilt per persoon. De een wil een paar jaar sparen om een motor te kunnen kopen, terwijl de ander belegt om later een wereldreis te kunnen maken. Of misschien investeer je juist, zodat je je kinderen kunt helpen als ze over twintig jaar een huis willen kopen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.