De OnePlus 6T markeert het einde van een tijdperk
De OnePlus 6T werd vandaag gepresenteerd. Opvallend is de vingerafdrukscanner die in het scherm verwerkt zit: een nieuwe techniek die we nog niet eerder in Nederland hebben gezien. Daarmee is OnePlus (samen met Huawei) is hiermee een pionier. Niet alleen de smartphones veranderen, maar ook het hele bedrijf.
Met de komst van de eerste OnePlus smartphone liet het Chinese merk zien dat ze dezelfde specificaties en kwaliteit kunnen bieden, maar dan voor de helft van de prijs. Om die prijs laag te houden werd het toestel alleen online verkocht via de OnePlus site. Sterker nog, de productie kon gecontroleerd verlopen omdat het toestel alleen via een invite te koop was... Wat ook nog eens een flinke hype creëerde die het jonge merk een goede kickstart gaf, en een wildenthousiaste community.
Met de termen ‘Never Settle’ en ‘Flagship Killer’ werd het merk OnePlus (volkomen terecht) geladen. De OnePlus smartphones die erna verschenen, lieten deze idealen heel langzaam maar zeker los. De OnePlus 6 van eerder dit jaar is intussen al bijna twee keer zo duur als de OnePlus One en in oktober kostte de uitgebreidste uitvoering van het toestel ongeveer even veel als een Galaxy S9. Toestellen werden niet alleen duurder, maar ook generieker. Deze nieuwe OnePlus 6T, lijkt net als zijn voorganger dankzij de scherminkeping en glazen behuizing afgekeken.
©PXimport
©PXimport
©PXimport
Pionier
Met de OnePlus 6T meet OnePlus zichzelf een nieuwe rol aan: pionier. Met de vingerafdrukscanner in het scherm introduceert OnePlus een nieuwe techniek (in Nederland tenminste). Hiermee is OnePlus niet meer het bedrijf dat flagship killers maakt: dezelfde kwaliteit voor de helft van de prijs.
Deze pioniersrol start echter wat stroef: ik ben niet wildenthousiast over de vingerafdrukscanner in het scherm. De paar keer dat ik het heb uit kunnen proberen werkte het accuraat genoeg. Het is echter de optelsom van het feit dat hij wat langzamer ontgrendelt en dat je het scherm eerst aan moet zetten voordat je de vingerafdrukscanner kunt gebruiken, waardoor het niet echt een vooruitgang lijkt ten opzichte van de vingerafdrukscanner die eerst achterop OnePlus-smartphones zat.
Dat is wat suf, want deze vingerafdrukscanner (en grotere accucapaciteit) zijn de veren waarmee OnePlus pronkt tijdens de presentatie van de OnePlus 6T. Want verder is de smartphone identiek gebleven aan de OnePlus 6. Ondanks de nieuwe druppelvormige scherminkeping en iets kleinere rand onder het scherm is het ontwerp nog altijd generiek en teveel geïnspireerd op de iPhone X. De achterzijde is weer van glas, wat natuurlijk breekbaarder is, maar wel draadloos opladen mogelijk maakt: een functie die nog altijd niet aanwezig is op de OnePlus 6T. Intern is er al helemaal geen verschil. De specificaties en zelfs de camera zijn identiek. Ook ligt de prijs wederom weer een stukje hoger.
©PXimport
Prijzen
OnePlus kon wellicht niet anders dan de prijzen geleidelijk te laten stijgen, met 559 euro is de OnePlus 6T twee keer zo duur als de OnePlus One. Om te kunnen groeien heeft OnePlus deals moeten sluiten met doorverkopers en webwinkels, zoals Belsimpel in Nederland voor meer zichtbaarheid en betere verkrijgbaarheid. Dat zijn extra tussenpersonen. Overigens heeft de tactiek wel gewerkt, in Nederland is OnePlus de op drie na grootste smartphonemaker. Dat is indrukwekkend. Volgens OnePlus zijn de prijzen van de 6T extra gestegen, omdat componenten (zoals de nieuwe vingerafdrukscanner) gewoonweg duurder zijn. Ook dat klinkt logisch.
©PXimport
Marketingblunder
Dan komen we nu bij het punt aan waar mijn gezicht scheef begint te trekken. Volgens de CEO van OnePlus, Pete Lau, zouden deze extra’s (de vingerafdrukscanner en grotere accu) dusdanig de moeite waard zijn, dat je het ontbreken van de koptelefoonpoort voor lief neemt. Persoonlijk ben ik na een korte uitprobeerperiode niet overtuigd en ik kan me voorstellen dat een meerderheid van de community zich ook vervreemd voelt met het merk door deze onnozele keuze. In navraag heb ik, net als bij andere fabrikanten zoals HTC, Apple en Huawei geen overtuigend argument gehoord voor het weghalen of verouderd verklaren van de universele poort: “geen ruimte". Wat hetzelfde betekent als: “we hebben het toestel te klein gemaakt”. Bovendien is het niet ondenkbaar dat commerciële belangen zwaarder hebben gewogen dan het communitybelang, in de verkoop van de nieuwe usb-c-oortjes, draadloze koptelefoon en dongels. Dat OnePlus het niet kan onderbouwen blijkt wel uit de timing van de marketeers: het koptelefoonpoort-nieuws werd enkele uren na de aankondiging van de iPhone XS bekendgemaakt, vervolgens poogde het bedrijf dit een werkdag later te begraven onder het luchtballonnetje dat OnePlus misschien met een smart-tv komt.
Wanneer je op Twitter of Reddit over de OnePlus 6T-geruchten leest, raak je overspoeld door teleurgestelde reacties. Deze community is bovendien lekker gemaakt door de marketingafdeling, die sinds de iPhone 7 heeft benadrukt dat Oneplus-smartphones gewoon een koptelefoonpoort hebben. Zou het de extra winst die OnePlus maakt met het verkopen van een usb-c headset en dongels dit marketing-gezichtsverlies en verontwaardigde community waard zijn? Het lijkt mij lastig te verkopen, vooral omdat de prijs ook nog eens gestegen is tot 559 euro. De kernwaardes ‘Never Settle’ en ‘Flagship Killer’ lijken moeilijk te rijmen met de beslissingen die zijn gemaakt voor de OnePlus 6T. Vooralsnog ziet het er naar uit dat eigenaren van de OnePlus 6 de enige echte winnaar van de aankondiging van de OnePlus 6T zijn.