ID.nl logo
Bestanden verzenden op de Mac doe je zo
© Reshift Digital
Huis

Bestanden verzenden op de Mac doe je zo

Je hebt verschillende opties om bestanden te verzenden vanaf je Mac. In dit artikel laten we je zien hoe bestanden verzenden werkt met AirDrop naar een Mac, iPad of iPhone in de buurt, hoe de dienst Mail Drop werkt en hoe je bestanden vanuit apps in macOS gemakkelijk deelt met anderen.

De termen verzenden en delen worden vaak door elkaar gebruikt. In principe hebben we het over verzenden als je een bestand naar iemand stuurt, denk aan een gewone e-mail. Een bestand delen betekent in de meeste gevallen dat je met meerdere personen aan hetzelfde bestand kunt werken of dat een map gedeeld wordt, denk aan een map in Dropbox die je met een collega deelt. In de praktijk gebruiken softwarefabrikanten deze termen echter door elkaar en kan delen verzenden betekenen en omgekeerd.

Versturen als e-mail

De Finder is de centrale plaats waar je al je bestanden vindt. Dit zal dan ook de plek zijn van waaruit je het vaakst bestanden wilt verzenden naar anderen. Om een bestand te verzenden klik je er met je rechtermuisknop op en kies je voor Deel (kijk, daar gaan we al…). De meest gebruikte optie is om voor Mail te kiezen. Het mailprogramma van macOS wordt geopend en het bestand wordt meteen als bijlage aan een e-mail gehangen. Je hoeft alleen nog maar de e-mail te schrijven en hem te versturen. Deze optie geldt niet alleen voor een afzonderlijk bestand, je kunt ook complete mappen op deze manier versturen. Uiteraard is het met e-mail niet handig om al te grote bestanden te versturen, al heeft macOS een slimme functie genaamd Mail Drop; hierover later meer.

©PXimport

Andere verzend- en deelopties

Je vindt in het deelmenu ook nog een paar andere mogelijkheden. Als je een bestand of foto in een bericht naar iemands iPhone wilt sturen, dan kies je hier voor de optie Berichten. Je vindt in het deelmenu ook de opties om bestanden naar de apps Notities of Herinneringen te sturen. Dit is handig als je bijvoorbeeld een schermafbeelding hebt gemaakt en deze inclusief een kleine tekst als notitie in de app Notities wilt opslaan. Standaard wordt de notitie inclusief tekst opgeslagen als nieuwe notitie in iCloud. Je hebt dus op al je aangesloten iCloud-apparaten meteen toegang tot dit bestand. Je vindt in het deelmenu ook nog de optie Voeg toe aan Foto’s, als je tenminste een afbeelding hebt geselecteerd. De afbeelding wordt naar je Foto’s-bibliotheek gekopieerd zonder dat de app wordt geopend.

©PXimport

AirDrop

De laatste optie in het deelmenu heet AirDrop. Dit is een functie die heel handig is om bestanden en foto’s tussen Mac-computers en mobiele Apple-apparaten zoals de iPhone en iPad te sturen. AirDrop werkt met bluetooth en wifi en je moet deze functies op beide apparaten aan hebben staan. Op een Mac vind je beide onderdelen in de menubalk, in iOS veeg je naar boven en kijk je of zowel het wifi- als het bluetooth-icoontje blauw is. Zodra het verbinding heeft gemaakt, wordt er een zogenaamd peer-to-peernetwerk tussen deze apparaten aangemaakt. Via een snelle wifi-verbinding wordt het bestand vervolgens van het ene naar het andere apparaat verzonden. Tijdens het aanmaken van dit netwerk maken beide apparaten ook een firewall aan voor de verbinding en wordt het bestand versleuteld verstuurd. Dit gebeurt allemaal binnen een fractie van een seconde. Het voordeel van verzenden met AirDrop is dat je geen router of wifi-verbinding nodig hebt.

Selecteer Deel, AirDrop en een pop-upscherm verschijnt. Alle apparaten die zich in de buurt bevinden en AirDrop ondersteunen, zijn hier te selecteren. Kies het juiste apparaat en het bestand wordt meteen naar het andere apparaat verstuurd. Het ontvangende apparaat geeft een geluidssignaal en het bestand wordt geopend.

©PXimport

Delen via iCloud Drive

Naast het verzenden van bestanden kun je ook bestanden delen om op een ander apparaat verder eraan te werken. Dit werkt via iCloud Drive, een functie binnen de clouddienst van Apple. Zorg dat je met al je apparaten op hetzelfde iCloud-account bent aangemeld. Op de Mac meldt je je aan bij Systeemvoorkeuren, Apple ID. Zorg dat je een vinkje hebt staan voor de optie iCloud Drive. Klik op Opties om bepaalde apps uit te sluiten. Dit kan helpen om je iCloud Drive niet onnodig te vullen met bestanden van apps die je niet wilt delen met andere apparaten. Je hebt namelijk standaard maar 5 GB ruimte in iCloud, ruimte die je moet delen met allerlei iCloud-diensten zoals online reservekopieën van je iPhone, foto-back-ups van je mobiele apparaten en e-mails die je op al je apparaten beschikbaar wilt hebben. In iOS vind je de optie bij Instellingen, [je naam], iCloud, iCloud Drive.

In een app van Apple op je Mac, zoals Pages of Numbers, kun je nu gemakkelijk een bestand opslaan op je iCloud Drive door voor Archief, Bewaar te kiezen en te zorgen dat achter Locatie de optie iCloud Drive is geselecteerd. In de iOS-versie van een app kun je dit bestand nu meteen openen en er verder aan werken.

Niet alleen Apple-apps bieden ondersteuning voor iCloud Drive, ook programma’s als Word en Excel kunnen bestanden opslaan in iCloud Drive. Je slaat een bestand op via de gewone weg, maar moet alleen ervoor zorgen dat je als locatie je iCloud Drive-map selecteert. In Word kies je bijvoorbeeld Archief, Opslaan en selecteer je in de linkerkolom iCloud Drive onder iCloud.

©PXimport

Samenwerken aan documenten

Een andere optie is om samen met andere personen aan een document te werken. In een Apple-app vind je deze optie vrijwel altijd door op Deel, Werk samen met anderen te klikken. Een pop-upscherm geeft aan hoe je een uitnodiging voor samenwerken wilt versturen. Je vindt hier weer de gangbare opties Mail, Berichten en AirDrop. Ook kun je op Kopieer link klikken en de koppeling plakken in een programma naar keuze. Klik ook nog even op Delingsopties. Hier bepaal je wat de rechten zijn van iemand die een uitnodiging krijgt en of diegene ook weer anderen mag uitnodigen om aan het bestand te werken. Bij Toegankelijk voor is standaard de optie Alleen personen die jij uitnodigt geselecteerd. Je kunt hier ook kiezen voor Iedereen die de link heeft. Dit is handig als het om een uitnodiging voor een feest, receptie of vergadering gaat die ook mensen moet bereiken met wie je zelf geen contact hebt. In dit geval wil je waarschijnlijk achter Bevoegdheid de optie Alleen lezen selecteren. Is de optie Kan wijzigingen aanbrengen geselecteerd, dan kunnen mensen met toegang wijzigingen aanbrengen in het bestand.

©PXimport

Mail Drop

Wil je grote bestanden verzenden, dan hoef je niet per se uit te wijken naar een dienst als WeTransfer. Apple heeft namelijk zelf de functie Mail Drop. Die vind je echter niet als app in macOS. Wanneer je een groot bestand wilt toevoegen als bijlage aan een e-mail in de app Mail en je op de verzendknop drukt, dan zal de app melden dat het bestand te groot is om als normale e-mail te versturen. Je kunt in het pop-upscherm kiezen voor de optie Gebruik Mail Drop. De bijlage wordt nu naar de servers van Apple geüpload en zal daar dertig dagen blijven staan voordat het automatisch weer wordt verwijderd. De ontvanger hoeft geen Apple-computer te hebben om het bestand te kunnen ontvangen; in de e-mail staat een koppeling naar de plek waar hij het bestand kan downloaden.

©PXimport

Van Mac naar Android

Om een bestand van een Mac naar je Android-smartphone te sturen, kun je natuurlijk de e-mailoptie gebruiken in het Finder-deelmenu. Handig als je dit af en toe wilt doen, maar geen hele chique oplossing. Een soort AirDrop-functionaliteit biedt de app HandShaker. Je moet de app op zowel je Android-toestel als je Mac installeren. Sluit beide apparaten met een usb-kabel op elkaar aan of zorg dat beide apparaten op hetzelfde wifi-netwerk zijn aangemeld. In HandShaker op de Mac selecteert je nu je smartphone. Vervolgens kun je bestanden van een naar de Mac slepen. Handig!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11
© lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com
Huis

Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11

Veel problemen in Windows 11 hebben te maken met de wifi-verbinding. En dat is behoorlijk irritant. Geen connectie, wegvallend internet of een tergend trage verbinding? Met dit stappenplan breng je alles weer op volle snelheid.

Wat gaan we doen

In dit stappenplan werk je van simpel naar diepgaand. Je begint met snelle controles, zoals vliegtuigstand en een herstart van pc en router. Daarna ga je verder met probleemoplossers, een vers wifi-profiel en een volledige netwerkreset. Tot slot bekijk je driverproblemen, services die zijn gestopt en updates die roet in het eten gooien. Door de stappen in deze volgorde te volgen, spoor je de oorzaak gericht op en krijgt je verbinding weer de snelheid die je gewend bent.

Foutmeldingen als 'Geen internettoegang', 'Onbekend netwerk' of 'Beperkte toegang' kunnen je tot wanhoop drijven. Volg daarom dit stappenplan in de juiste volgorde.

Je gaat niet zomaar meteen je netwerk resetten als je niet eerst gecontroleerd hebt of je pc in vliegtuigmodus staat of dat het probleem eenvoudig verholpen zou zijn door de pc en de router te herstarten. Zie het als een plan van aanpak waarbij je het hoofd koel houdt. 

Lees ook: 5 redenen waarom je toe bent aan een nieuwe router

Stap 1: Check de vliegtuigstand

Controleer eerst of de wifi werkt op een andere laptop, tablet of smartphone. Heeft ook dat toestel geen verbinding, dan ligt het probleem niet aan je computer. Werkt de wifi op andere apparaten wél, kijk dan of op je pc de vliegtuigmodus per ongeluk is ingeschakeld en of de wifi-adapter aan staat. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze communicatie uit, zoals bluetooth en wifi. Handig in een vliegtuig of om de batterij te sparen, maar uiteraard funest voor je internetverbinding. Klik op het netwerkpictogram in het systeemvak om te zien of de vliegtuigmodus actief is. In datzelfde menu kun je ook controleren of wifi is ingeschakeld.

Controleer of je niet per ongeluk de vliegtuigstand hebt geactiveerd.

Stap 2: Start pc en router opnieuw op

Vaak is de oplossing eenvoudiger dan je denkt: herstart zowel je pc als je router. Schakel eerst de computer uit. Haal daarna de stekker van de router uit het stopcontact en wacht dertig seconden. Sluit de router weer aan en zet hem aan. Zodra alle lampjes normaal branden, start je de computer opnieuw op.

©Antonioguillem - stock.adobe.com

Je kunt ook de resetknop van de wifi-router gebruiken.

Stap 3: Probleemoplossers

Windows heeft ingebouwde probleemoplossers die je helpen bij netwerkstoringen. Open de Instellingen met Windows-toets+I. Daar klik je op Systeem en daarna op Problemen oplossen. Klik op Andere probleemoplossers. In de groep Meest voorkomende zie je de probleemoplosser voor Netwerk en Internet. Klik op Uitvoeren. Er verschijnt een pagina met de melding 'Wij helpen u bij het maken van de verbinding.' De probleemoplosser zoekt naar de oorzaak en stelt een oplossing voor, zoals wifi inschakelen, vliegtuigmodus uitschakelen, de computer opnieuw opstarten of het opnieuw instellen van de netwerkadapter. Volg de aanbevolen stappen en laat de tool je begeleiden. Na het toepassen van de suggesties is de kans groot dat je pc weer verbinding maakt met het draadloze netwerk.

Windows heeft een ingebouwde set probleemoplossers.

Tips voor een sterker wifi-signaal

Plaats de wifi-router zo centraal mogelijk in huis en niet in de buurt van grote metalen voorwerpen die het signaal verstoren. Wanneer je het verbindingsprobleem volgens dit stappenplan aanpakt, ga je dichter bij de wifi-router zitten. Met een laptop is dat eenvoudig. Hiermee sluit je alvast problemen met de afstand uit. Hoe verder je van de router bent verwijderd, hoe zwakker de sterkte van het draadloze signaal, wat zich vertaalt in verbindingsproblemen. Hou de router ook uit de buurt van apparaten die interferentie veroorzaken. Het is bekend dat magnetrons, babyfoons, draadloze telefoons en draadloze speakers het wifi-signaal verstoren omdat ze dezelfde 2,4GHz-band gebruiken, waardoor het signaal trager of instabiel kan worden. Start de router regelmatig op om het geheugen te wissen en de prestaties te verbeteren.

©lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com

Wanneer je verbindingsproblemen aanpakt, plaats je de laptop zo dicht mogelijk bij de wifi-router.

Stap 4: Wifi herstellen met nieuwe netwerkverbinding

Een andere manier om een onbetrouwbare wifi-verbinding te herstellen is het netwerk verwijderen en daarna opnieuw toevoegen. Open met Windows-toets+Ide Instellingen en klik op Netwerk en internet. Selecteer Wifi en klik op Bekende netwerken beheren. Selecteer het draadloze netwerk dat het probleem veroorzaakt en klik op de knop Niet onthouden. Vervolgens gebruik je de knop Netwerk toevoegen. Je geeft het nieuwe netwerk een naam en je selecteert een beveiligingstype, bijvoorbeeld WPA2-Personal AES en je voert een wachtwoord in. Vink de optie Automatisch verbinden aan en doe hetzelfde met Verbinding maken, zelfs wanneer dit netwerk niet uitzendt. Klik tot slot op Opslaan. Door van een nieuw netwerk te vertrekken, wis je automatisch verouderde of beschadigde netwerkconfiguraties en maakt Windows een frisse verbinding met het wifi-netwerk.

Verwijder het oude netwerk en begin met een nieuw netwerk.

Stap 5: Netwerk resetten

De probleemoplosser heeft het al gesuggereerd: je kunt de netwerkresetfunctie gebruiken om de netwerkadapters te verwijderen en opnieuw te installeren. Dit is een veelgebruikte oplossing voor de meeste draadloze problemen. Open de Instellingen en ga weer naar Netwerk en internet. Klik onderaan op de pagina op Geavanceerde instellingen om een overzicht van de netwerkadapters te zien. In het gedeelte Meer instellingen klik je op Netwerk opnieuw instellen. Op deze pagina gebruik je de knop Nu opnieuw instellen. Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Ook de instellingen van andere netwerkonderdelen worden teruggezet naar de standaardwaarden. Na afloop herstart je de pc. Let op: gebruik je VPN-software, dan moet je die opnieuw installeren. Ook moet je daarna handmatig opnieuw verbinding maken met het wifi-netwerk.

Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Nieuwe laptop nodig?

Bekijk nu de prijsdalers

Stap 6: Wifi-stuurprogramma verwijderen en opnieuw installeren

Een beschadigd, verouderd of incompatibel wifi-stuurprogramma kan de oorzaak zijn van de draadloze netwerkproblemen. Dit los je op door het stuurprogramma te verwijderen en opnieuw te installeren. Maak voordat je begint een herstelpunt aan (zie kader: Herstelpunt). Mocht er iets misgaan, dan kun je het systeem terugzetten naar een eerdere staat. Typ in het zoekveld van de taakbalk Apparaatbeheer en open het programma. Dubbelklik op Netwerkadapters. Klik met de rechtermuisknop op het wifi-stuurprogramma en selecteer in het contextmenu de opdracht Apparaat verwijderen. Bevestig deze opdracht in het pop-upvenster. Start de computer opnieuw. Windows zoekt automatisch naar de opgeslagen drivers op het systeem en zal die ook meteen installeren. Maak opnieuw verbinding met wifi en kijk of er verbinding is. Als het probleem verder aanhoudt, ga je voor de volgende stap.

Als je de wifi-netwerkadapter kent, kun je die verwijderen.

Wat is mijn wifi-netwerkadapter?

Meestal is het gemakkelijk om in Apparaatbeheer de wifi-netwerkadapter te vinden. Vouw Netwerkadapters uit en zoek naar een adapter met wireless of wifi in de naam, bijvoorbeeld: Intel(R) wifi 6 AX201 160MHz. Soms zie je geen naam die naar wifi of wireless verwijst. In dat geval gebruik je de opdrachtprompt om de juiste wifi-netwerkadapter te achterhalen. Druk op Windows-toets+R, typ cmd en druk op Enter. Daarna typ je het volgende commando in: netsh wlan show drivers. Vervolgens lees je de naam van de wifi-adapter en de fabrikant.

Hier is de wifi-chip Realtek RTL8822CE 802.11ac PCIe-adapter.

Herstelpunt

Met een herstelpunt kun je de computer terugzetten naar een vorige goed functionerende staat. Typ Herstelpunt als zoekterm naast de startknop. Je komt dan direct bij het tabblad Systeembeveiliging van Systeemeigenschappen. Selecteer de lokale systeemschijf in het overzicht en vervolgens klik je op de knop Configureren. Schakel in het volgende venster Systeemherstel in. Met de schuifregelaar onderaan bepaal je de hoeveelheid schijfruimte die voor de herstelpunten mag worden gebruikt. Bevestig met Toepassen en klik op OK. Terug in het vorige venster klik je op Maken. Windows vraagt welke naam je dit herstelpunt wilt geven zodat je dit later gemakkelijk kunt herkennen. Klik nog eens op de knop Maken. Je ontvangt een melding als het herstelpunt succesvol is aangemaakt. Wil je later terugkeren naar dit herstelpunt, dan open je weer Systeemeigenschappen / Systeembeveiliging. Daar gebruik je de knop Systeemherstel en dan krijg je een overzicht van de herstelpunten waarnaar je kunt terugkeren.

Je krijgt ook de datum en tijd te zien van het herstelpunt dat je kunt aanspreken.

Stap 7: Handmatig het nieuwste wifi-stuurprogramma

Heb je het wifi-stuurprogramma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar blijft het probleem bestaan? Dan kan het zijn dat Windows Apparaatbeheer niet de juiste driver heeft geïnstalleerd. Windows heeft een ingebouwde tool, Windows Update, die de drivers automatisch up-to-date moet houden, maar soms worden die driver-updates overgeslagen. Fabrikanten doen er vaak lang over om hun drivers aan Windows Update toe te voegen. En Windows Update zelf negeert soms driverupdates omdat het die als optioneel beschouwt, terwijl ze eigenlijk heel belangrijk zijn. In dat geval ga je bij de fabrikant op zoek en geef je het model van je pc in. Daarna bepaal je welke Windows-versie je hebt en of je computer 32- of 64-bits is. Ga door naar de downloadpagina van de fabrikant van het apparaat. Zoek het juiste stuurprogramma en download de driver. Soms zit de driver in een zip-bestand. Dat is een gecomprimeerd bestand, een archief dat je eerst moet uitpakken of ontzippen. In Windows doe je dat door met de rechtermuisknop op het zip-bestand te klikken en dan Alles uitpakken te selecteren. Daarna kun je het exe-bestand dubbelklikken en de instructies op het scherm volgen om het stuurprogramma te installeren. Als je computer geen internettoegang heeft, dan zoek je deze driver via een andere computer en je transporteert de exe-installer met een usb-stick om het daarna op de pc met het wifi-probleem te installeren.

Iedere fabrikant heeft zijn eigen supportpagina waar je de stuurprogramma's kunt downloaden.

⭐Consumenten testen: de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set

Op Review.nl testen gewone consumenten de meest uiteenlopende producten. zo hebben ze ook de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set thuis uitgebreid uitgeprobeerd. Benieuwd naar hun bevindingen? Dit is het oordeel van het Review.nl-testpanel over de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set.

Stap 8: Schakel de WLAN AutoConfig-service in

Het systeem bevat een hulpprogramma dat het beheer van draadloze verbindingen op de achtergrond voor zijn rekening neemt: WLAN AutoConfig-service. Als deze service actief is, selecteert deze dynamisch met welk draadloos netwerk de pc automatisch verbinding maakt. Bovendien configureert deze service de nodige instellingen op de draadloze netwerkadapter. Soms kan deze door een fout niet meer goed werken. Het is zelfs mogelijk dat het foutbericht 'Windows kan de WLAN AutoConfig-service niet starten' verschijnt wanneer je een draadloze verbinding met het internet probeert te maken. Om de service in te schakelen druk je op Windows-toets+R in om het venster Uitvoeren te openen. Typ hier services.msc en klik op OK. Nu krijg je een lange lijst van services te zien. Scrol naar beneden en selecteer WLAN AutoConfig. In het contextmenu selecteer je Eigenschappen. In het tabblad Algemeen selecteer je bij Opstarttype de optie Automatisch. Daarna klik je achtereenvolgens op Toepassen, Start en OK om de wijzigingen op te slaan. Nu moet je de pc opnieuw opstarten en opnieuw verbinding trachten te maken met het draadloze netwerk om te zien of het werkt.

Reset de WLAN AutoConfig-service.

Stap 9: Geef het ip-adres vrij en leeg de DNS-cache

Kun je wel een wifi-verbinding maken, maar heb je toch geen toegang tot het internet, dan kan dit probleem veroorzaakt worden door je ip-adres of het DNS (Domain Name System). Je kunt deze instellingen resetten, zodat Windows een nieuw ip-adres opvraagt en de DNS-cache leegt. Klik op de Windows-zoekbalk en typ cmd in het zoekvak. Als resultaat verschijnt de app Opdrachtprompt en daar selecteer je de optie Als administrator uitvoeren. Nu typ of plak je de volgende 5 opdrachten één na één in opdrachtprompt en na elke opdracht druk je op Enter:

netsh winsock reset
netsh int ip reset
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

Als je daarmee klaar bent, herstart je en verbind je de computer opnieuw met wifi.

In de opdrachtprompt kun je het ip-adres vrijgeven en de DNS leegmaken.

Stap 10: Update verwijderen

Is het wifi-probleem ontstaan nadat je een Windows-update hebt uitgevoerd, dan kun je de recente updates verwijderen om te kijken of daarmee het probleem opgelost is. Open de Instellingen en selecteer Windows Update in het linkertabblad. Dan kun je aan de rechterkant Geschiedenis van updates bekijken en in de lijst zie je telkens wanneer de installatie van de update is uitgevoerd. Onderaan bij Verwante instellingen vind je Installatie van updates ongedaan maken. Als je daarop klikt, zie je welke updates je ongedaan kunt maken. Selecteer de update die je wilt verwijderen en klik op Installatie ongedaan maken. Klik op Ja wanneer er een dialoogvenster verschijnt. Probeer opnieuw verbinding te maken met het draadloze netwerk en te internetten.

Selecteer de update die je wilt verwijderen.

Je hebt er wél wat geduld nodig

(Koffie uit deze mok helpt)
▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.