ID.nl logo
Android: WhatsApp heeft geen onbeperkte back-ups meer, en nu?
© bongkarn - stock.adobe.com
Huis

Android: WhatsApp heeft geen onbeperkte back-ups meer, en nu?

Voorheen was het zo dat je met je Android-smartphone chats en media van WhatsApp onbeperkt kon opslaan via Google Drive. Een superhandige optie, want dat ging immers niet ten koste van de opslagruimte van je Google-account. Maar aan al het goede komt een einde. En dat werpt de vraag op: welke opties heb je nu tot je beschikking?

Als je op dit artikel bent uitgekomen omdat je problemen ervaart met WhatsApp-back-ups, dan is het goed om alvast het volgende te weten.

  • Je WhatsApp-back-ups tellen voortaan mee voor de opslag van je Google-account.
  • Gelukkig zijn er drie mogelijkheden die het probleem kunnen verhelpen of verlichten.

Lees ook: Werkt WhatsApp niet? 5 tips om het op te lossen


In dit artikel kijken we naar eventuele problemen met het back-uppen van je WhatsApp op Android. Heb je een iPhone, dan wordt de deze back-up opgeslagen in je iCloud (en hangt het dus af van de hoeveelheid ruimte daar of je problemen ervaart of niet).


Tot eind 2023 was het altijd zo dat je onbeperkt WhatsApp-chats kon opslaan op je Google-account. Alles wat gekoppeld was aan dat account, kon je uploaden naar Google Drive en dan downloaden wanneer je een nieuwe smartphone ging instellen. Zodoende had je een fijne (en bovendien gratis) back-up van je WhatsApp-data, terwijl dat niet ten koste ging van de beschikbare opslag van je Google-account. Maar inmiddels tellen die gegevens bij bijna alle gebruikers wél mee voor de ruimte. En dat kan voor moeilijkheden zorgen.

Persoonlijke Google-cloud

Elk Google-account wordt geleverd met 15 GB aan online opslag. Die gebruik je bijvoorbeeld voor het synchroniseren van contacten, mails en foto’s, maar dus ook voor externe diensten of de Google Workspace-apps (zoals Presentaties). De foto’s die je uploadt via Google Foto’s tellen niet mee voor je back-ups, tenzij je ze in de originele kwaliteit wilt opslaan. Kortom: je gebruikt je Google-opslag waarschijnlijk al voor veel dingen, misschien zelfs zonder dat je het weet.

Je WhatsApp-back-ups tellen sinds december 2023 ook mee voor je persoonlijke cloud. Tenminste, sinds die maand rolt Google de update hiervoor uit. Aanvankelijk waren het alleen bètatesters die te maken kregen met de veranderingen. Maar vanaf begin 2024 komt ook de rest aan de beurt. En dat kan voor problemen gaan zorgen, want wanneer ook de back-up van WhatsApp gaat meetellen, is die 15 GB snel vol.

Dit merk je wanneer je je opslagquotum overschrijdt:

  • Je kunt geen nieuwe bestanden of afbeeldingen uploaden naar Google Drive.
  • Je kunt geen back-up van foto's en video's maken in Google Foto's.
  • Je kunt misschien geen e-mail sturen of krijgen via Gmail.

Vooral Gmail-gebruikers kunnen hinder ondervinden. Want als je niet genoeg ruimte hebt, dan kun je geen mails ontvangen met grote bijlagen. Opruimen is dan het toverwoord (want wie heeft nou echt dat ene mailtje met 36 pdf-bestanden nodig uit 2014?). Maar dat is een tijdrovende klus waar je waarschijnlijk geen zin in hebt.

Is de update bij jou nog niet uitgerold? Dat betekent dat je nu nog actie kunt ondernemen om problemen in de toekomst te voorkomen. En als je al de Sjaak bent, dan helpen de onderstaande tips eveneens om de schade te beperken.

Opslagruimte controleren Om te zien hoeveel online opslagruimte je nog hebt van Google, hoef je alleen maar Gmail op het web te openen; daar zie je links onderin een percentage staan. Ook kun je dit checken via de Google Drive-app, die beschikbaar is voor web en als app.

Om ervoor te zorgen dat je straks de back-up van WhatsApp niet verliest, is het alvast handig om te kijken of je überhaupt een back-up aangemaakt hebt. Dat doe je door WhatsApp te openen en naar de instellingen te gaan. Tik daar op Chats en in het nieuwe venster op Back-up. Mocht je nog niets geregeld hebben, dan zie je op deze pagina de optie staan om je Google-account te koppelen. Tik daarop en volg daarna de stappen op die in beeld verschijnen. Na het koppelproces kun je de eerste back-up aanmaken en moet je even wachten totdat dat proces in z’n geheel voltooid is.

1 . Items verwijderen uit WhatsApp-back-up

Zodra je een back-up hebt (aangemaakt) kun je via Instellingen > Opslag en datagebruik > Opslag beheren specifieke items verwijderen om ruimte vrij te maken. Op die pagina zie je snel staan welke items groter zijn dan 5 MB. Door op dat overzicht te tikken, kom je uit in een venster waar je de media kunt selecteren en verwijderen. Je kunt sorteren op Nieuwste, Oudste en Grootste, zodat je snel kunt vinden wat weg kan.

2. Video's niet meenemen in de back-up

Om wat ruimte te besparen, doe je er goed aan video’s niet mee te nemen in de back-upbestanden. Die video’s nemen namelijk meer ruimte in dan alle foto’s en chats bij elkaar. Helemaal onderaan de pagina voor het aanmaken van een back-up vind je daarom een schuifregelaar, waarmee je kunt aangeven of je wilt dat je ook je video’s opslaat. Wij hadden hem altijd aanstaan, maar zetten hem voortaan uit om ruimte te besparen. Mocht je toch bepaalde video’s willen bewaren, kopieer die dan naar je pc. Dat kan handmatig met een usb-kabel, maar natuurlijk ook via een andere clouddienst.

Altijd slim: (extra) kopie van grote bestanden

Op een externe harde schijf

3. Google-accountopslag opruimen

Een laatste tip die we meegeven is je Google-accountopslag toch een keertje gaan opruimen. De ervaring leert dat het weggooien van oude mails de grootste impact heeft. Door jaren aan mails te verwijderen, ontstaat er zo 5 GB aan ruimte, als het niet meer is. Verder kun je Google Drive eens nalopen om te checken wat daar allemaal staat en niet meer hoort. Via Google Foto’s kun je ook allerlei screenshots en zowel wazige als dubbele foto’s verwijderen. Dat doe je door de app te openen, op je profielfoto te tikken en op Opslagruimte beheren te tikken.

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!