ID.nl logo
Huis

5 apps om te racen op je iPhone of iPad

Het racegenre is een gamegenre dat nog steeds tot de verbeelding blijft spreken. Al sinds de eerste racegames, waarin vierkante blokjes over een schokkerige weg maneouvreerden, heeft het genre grote populariteit gekend. Maar er is wel heel wat veranderd sinds de tijden van Pole Position en Enduro.

Racegames worden realistischer, spannender en mooier, en ook op de iPhone en iPad hebben we al aardig wat spellen in dit genre gezien. Hoog tijd om eens een keer een aantal recente racegames naast elkaar te zetten en te kijken of het genre nog steeds in de hoogste versnelling zit, of dat er toch wat zand in de motor terecht is gekomen. Lees meer: De 7 beste strategie-games voor je iPad.

Flauwe woordgrappen daargelaten is het racegenre wel een spellensoort dat op de iOS-apparaten een heel eigen leven is gaan leiden. Gamers op een van de mobiele apparaten van Apple hebben inmiddels zelfs al hun eigen series, zoals Real Racing, Reckless Racing en Asphalt. Dit zijn populaire series waar regelmatig nieuwe delen van uitkomen en die ook steevast hoog in de iTunes-ranglijsten terug te vinden zijn. De racespellen worden ook steeds beter. We kunnen ons Fast Lane nog wel herinneren, een van de eerste racegames voor iOS, die vooral opviel omdat het er zo mooi uitzag en met de accelerometer te besturen was. De evolutie van het genre sinds die game is groot. Real Racing 3 was bijvoorbeeld al een spel dat op een flinke console niet zou misstaan, waarbij de Asphalt-games mooie herinneringen aan de klassieke Burnout-games naar boven brengen.

Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn met die iOS-racegames. Het freemium-model heeft behoorlijk wat van de lol van het racegamen weggehaald. Je kunt spellen als Real Racing en Asphalt gratis spelen, maar als je een beetje een competitieve wagen wilt hebben zonder dat je bang hoeft te zijn in elke race achteraan te eindigen, dan moet je toch wel in de buidel tasten. Een slechte zaak, vooral ook omdat pakketten met de beste wagens tientallen euro's kunnen kosten. Gelukkig heb je dan ook nog racegames als Horizon Chase, waar je gewoon een vaste prijs betaalt en dan naar hartenlust rond kunt scheuren.

Horizon Chase: World Tour

Prijs: Gratis proberen, 3 euro voor de volledige game

©PXimport

Horizon Chase is geinspireerd door klassieke racegames als OutRun en Continental Circus.

We zeggen het maar meteen: Horizon Chase is waarschijnlijk de leukste racegame die er in de App Store te krijgen is. Dit is nu echt met uitstek een spel waar je je verstand op nul kunt zetten en op het gas kunt trappen. Alles aan dit spel klopt: de kleurrijke retro-graphics zien er fantastisch uit, het spel speelt heerlijk soepel en er is een groot aantal levels open te spelen. Het mooie is daarbij het feit dat de game gratis uit te proberen is, waarna je met een enkele betaling van niet eens een handvol euro's de rest van de game vrijmaakt.

Horizon Chase is geïnspireerd door klassieke racegames als OutRun en Continental Circus, maar waarschijnlijk nog meer door de Lotus-games die ten tijde van de Commodore Amiga zo succesvol waren. Maar waar andere remakes blijven steken in nostalgische gevoelens, is dit een update die het spel gelijk helemaal modern maakt. Andere makers van racegames zouden eens naar dit spel moeten kijken. Gelukkig is het spel, ondanks het feit dat het geen freemium-titel is, een behoorlijk financieel succes voor de makers, zodat we mogen hopen op niet alleen een vervolg, maar ook op navolging van andere bedrijven.

Reckless Racing 3

Prijs: € 2,99

©PXimport

Je hebt een goed beeld op een deel van de deelnemende wagens en het circuit.

Reckless Racing is zo'n serie racegames die al een tijdje meegaat in de App Store. Het is een serie spellen die de actie van bovenaf presenteert. In plaats van dat je achter je auto hangt of in je auto zit, heb je een goed beeld op een deel van de deelnemende wagens en het circuit. Ontwikkelaar Pixelbite heeft grote naam opgebouwd met deze games, alhoewel deel drie niet de beste game is in de serie. Technisch is het allemaal weer wat gelikter dan in eerdere spellen in deze serie, het probleem is alleen dat de makers er allemaal nieuwe elementen aan hebben toegevoegd die niet even succesvol zijn.

De toevoeging van de Drift- en Gymkhana-onderdelen valt bijvoorbeeld niet zo goed bij mensen die gewoon lekker willen racen. Kun je hier voorbij kijken, dan zie je gewoon weer een strak ontworpen racespel waar je veel plezier aan kunt beleven. Het spel is al eerder in 2015 uitgebracht, maar is nog steeds relevant door de regelmatige updates die er worden uitgebracht.

Need for Speed No Limits

Prijs: Freemium

©PXimport

Need for Speed No Limits is een lekkere racegame in het straatrace-genre, waarbij je races wint, geld verdient en nieuwe onderdelen koopt om je auto's nog sneller te maken.

Dit spel is een beetje wat ze in het Engels een 'mixed bag' noemen. Aan de andere kant heeft EA met Need for Speed No Limits een zeer gelikte game gemaakt die praktisch voor een console spel door zou kunnen gaan. Aan de andere kant word je helemaal gek van het gezeur om toch vooral aankopen te doen, zodat je meer onderdelen van het spel te zien kunt krijgen. Dat is later in de game ook wel nodig, als de eisen hoger worden en je niet zomaar na een paar keer proberen een race uit kunt spelen. Dat is zonde, want er valt an sich genoeg plezier te beleven aan No Limits. Het is een lekkere racegame in het straatrace-genre, waarbij je races wint, geld verdient en nieuwe onderdelen koopt om je auto's nog sneller te maken.

EA heeft veel ervaring met het verzinnen van verdienmodellen om toch zoveel mogelijk geld uit hun games te halen. Het is alleen zo jammer dat dit wel betekent dat je op een gegeven moment tegen de gevreesde 'pay-wall' aanloopt. Ook heeft het spel wat andere minpunten. Zo zijn de races erg kort, soms niet langer dan een halve minuut! Je bent dan ook langer bezig met menu's en geldklopperij weg te klikken, dan met daadwerkelijk racen en dat kan nooit de bedoeling zijn. En is het nu echt zo moeilijk om in een racegame een optie in te bouwen waarmee je ook bij de touchbesturing gewoon gas kunt geven?

Drift Girls

Prijs: Freemium

©PXimport

Drift Girls een kruising tussen racen, driften en dating sims.

Het mooie aan een populair, open systeem als de App Store is het feit dat er leuke niches ontstaan. Ook in het racegenre heb je een soort games dat de afgelopen tijd steeds meer navolging krijgt: het gaat hier om de zogeheten drift-spellen. Dit zijn racegames waarbij het daadwerkelijk racen niet meer van belang is, het gaat hier alleen maar om zo goed en lang mogelijk door de bochten driften. Sterker nog, een stuur en gaspedaal hebben deze games niet, louter een knop waarmee je op het juiste moment kunt driften. Dat klinkt op het eerste oog niet zo heel spannend, maar het leuke is dat dit soort spellen juist lekker over the top is. En dat wordt het beste weergegeven door de game Drift Girls. Dit is een typisch Japanse game waarin je zo goed mogelijk moet driften, zodat je de aandacht trekt van de mooiste meisjes in de stad. Deze meisjes kun je dan meenemen in je auto. En het geld dat je wint met je races? Dat besteed je niet alleen aan auto's en upgrades, maar ook aan cadeautjes voor je nieuwe vriendinnetjes, die je ook mee uit eten kunt nemen. Zo is Drift Girls een kruising tussen racen, driften en dating sims, die gek genoeg best vermakelijk is.

Does not Commute

Prijs: Gratis proberen, € 2,99 voor de volledige game

©PXimport

Does not Commute geeft een heel leuke draai geeft aan rondrijden met auto's.

Does not Commute is strikt genomen geen echte racegame, maar wel het vermelden waard. Dit is een spel dat een heel leuke draai geeft aan rondrijden met auto's. Als er namelijk een nieuw level begint, krijg je jouw eerste opdracht. Er moet bijvoorbeeld een vrouw naar de tandarts. Stuur deze vrouw door het stadje, dat je van bovenaf ziet, naar het huis van de tandarts. Dan komt de volgende opdracht, waarbij er iemand naar de bakker moet. Ook deze stuur je door het level heen, alleen rijd nu ook jouw auto uit de eerste opdracht nog steeds rond. Je kunt hier niet tegenaan botsen, aangezien je dan tijd kwijtraakt. Je snapt het al: naarmate je meer opdrachten krijgt wordt het drukker op de weg en is het lastiger zonder kleerscheuren op je plaats van bestemming aan te komen. Je moet dan ook goed tactisch nadenken over wat je doet. Heb je alle opdrachten binnen een level gedaan, dan ga je naar een nieuwe locatie. Does not Commute is een origineel spel, maar vooral ook een erg leuk spel. Frustrerend is het ook, maar de mooie stijl en sfeer van de game maken dan wel veel goed!

▼ Volgende artikel
De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt
Mobiliteit

De strategische comeback van Renault in de elektrische automarkt

Terwijl Volkswagen fabrieken sluit en banen schrapt, onthult Renault op de eerste verjaardag van dochterbedrijf Ampère een strategisch plan, waarbij goed is gekeken naar de Chinese aanpak. In dit artikel lees je meer over de stand van zaken in de Europese automarkt en de plannen van Renault.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wat is er aan de hand?

Volkswagen sluit fabrieken en snoeit in het personeelsbestand, terwijl ook het Stellantis-concern het moeilijk heeft. Niet alleen de Europese automarkt heeft moeite met het bijbenen van dé energie transitie, dit speelt wereldwijd.

Toch is er één groot concern dat zich in de afgelopen periode op de achtergrond heeft gehouden: de Renault Group. Tot nu toe dan. Op de eerste verjaardag van Ampère, de door de Renault Group opgerichte firma die alles omtrent EV's en software ontwikkelt, onthult de Group een plan om de strijd aan te gaan met de concurrentie.

Strategische plannen

Renault heeft voor Ampère een meerjarenplan aangekondigd om de concurrentie aan te gaan. Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Versnellen van de ontwikkeling en productie van betaalbare, slimme elektrische auto's, waaronder een nieuwe Twingo en Renault 5.
  • Samenwerken met Nissan, Alpine en Mitsubishi om nieuwe EV-modellen te ontwikkelen.
  • Introductie van LFP-batterijen in 2026 en kobalt-vrije batterijen in 2028.
  • Ontwikkelen van een Europese Software-Defined Vehicle in 2026.
  • Verminderen van ontwikkelingskosten voor EV's tegen 2028 en inzetten op koolstofvrije mobiliteit.

Alle plannen vind je op de site van Renault.

©Renault

De Chinese aanpak

De wereldwijde automarkt wordt momenteel gedomineerd door hetzij de VS (Tesla) en China. Twee absolute grootmachten voor wat betreft elektrische auto's. Dit ondanks het feit dat vrijwel alle Europese fabrikanten ook hun best doen. Denk aan de Volkswagen iD-lijn en het redelijke succes van Stellantis-producten als de Peugeot e208 en de Opel Corsa Electric.

China speelt dit spel slim en bouwt EV's van de grond af aan als 'software defined vehicles': auto's waarbij hard- en software optimaal samenwerken, met een flexibel platform als basis.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Voordeel: ook oudere auto altijd up-to-date

Dit breng niet alleen efficiency en comfort met zich mee, zoals een lager energieverbruik en een naadloze communicatie met apps op bijvoorbeeld je telefoon, maar zorgt er ook voor dat alle componenten up-to-date worden gehouden.

Een voorbeeld? De eerste generatie Tesla Model 3 wordt zelfs nu nog verbeterd middels software-updates. En dan hebben we het niet alleen over de navigatiekaarten, maar ook de thermische systemen rondom de batterij of de elektromotoren. Zelfs een paar jaar nadat de auto op de markt is verschenen, kan een software defined vehicle zonder tussenkomst van een garage technisch worden verbeterd. 

©Renault

11.000 mensen

Ampère en de Renault Group volgen Chinees voorbeeld. In 2026 moeten de eerste resultaten uitkomen. Momenteel werken er 11.000 mensen aan. Ampère innoveert zelf, maar kijkt daarvoor ook zeker naar 'het voorbeeld' in de vorm van China. "Dat is waar de EV-magie nu gebeurt", vertelt Groupe Renault-CEO Luca de Meo. "Wij zijn van plan om te leren van die expertise en de opgedane kennis te gebruiken voor onze eigen markt hier in Europa."

LFP-batterijen

Een stevige uitspraak waarmee hij eigenlijk zegt dat als er niets gebeurt, ook de Renault Groupe, inclusief Nissan, Alpine en Mitsubishi, de boot zal missen.

Een ander aspect waar door Ampère druk aan wordt gewerkt, is het reduceren van de algehele CO2-voetafdruk. Dit wil men doen door het omarmen van nieuwe techniek voor het vervaardigen van staal, gebruik te maken van elektrische ovens en ook in te zetten op LFP-technologie. Hierbij wordt zonder gebruik van nikkel en kobalt toch eenzelfde range bereikt als met een NMC-accu. 

Nieuwe Twingo

Ambitieuze plannen dus, maar Ampère en Groupe Renault lijken zeker van hun zaak. Met name dankzij de bijvoorbeeld het openen van een batterijfabriek direct naast de Ampère-fabriek in Douai (Noord-Frankrijk) en de inmiddels volledig elektrisch modellen van Renault: de 5, Megane, Scenic en natuurlijk de ZOE.

Ook een auto uit Alpine's elektrische Dream-garage is een feit, terwijl er binnen twee jaar een software defined elektrische Twingo moet zijn. Samen met alle andere merken, die eveneens een eigen – op Ampère-techniek gebaseerde – auto op de markt zullen brengen, zou dit weleens de redding van de Europese automarkt kunnen zijn. 

©Renault

Meer weten? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog

Watch on YouTube


▼ Volgende artikel
6 tips om je koffiebonen lekker vers te houden
Huis

6 tips om je koffiebonen lekker vers te houden

Of je nu een echte koffieliefhebber bent of gewoon graag geniet van een dagelijks kopje: smaak en verse koffiebonen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar hoe zorg je ervoor dat die bonen hun versheid en aroma behouden? ID.nl geeft je handige tips om je koffiebonen zo goed mogelijk te bewaren, zodat elke kop blijft smaken zoals hij hoort.

☕ In dit artikel leggen we uit wat er gebeurt wanneer koffiebonen in contact komen met licht en zuurstof. Spoiler alert: daar kunnen ze niet zo goed tegen. We geven je tips over hoe je koffiebonen het best kunt bewaren én gebruiken, zodat de smaak het beste blijft.

Lees ook: Koffiemolen kiezen: de beste tips om het ideale apparaat te vinden

Koffiebonen goed bewaren: daarom is het belangrijk

Koffiebonen ontwikkelen na het branden een scala aan aroma's en smaken. Maar ze 'ademen' ook. Direct na het roosteren zijn koffiebonen nog niet direct geschikt om in je koffiemachine te gebruiken. Net na het roosteren geven ze koolstofdioxide (CO₂) af. Dit proces helpt de bonen om hun versheid en karakteristieke smaken te behouden. Na verloop van tijd vervliegt die CO₂, en daarmee ook de smaak. Het is dus belangrijk om te weten hoe je de versheid kunt behouden.

©Jane Kelly

Tips voor het bewaren van koffiebonen

Je hebt de perfecte zak met vers gebrande koffiebonen gevonden. Die smaken moeten natuurlijk wel goed blijven. Hier zijn zes praktische tips om je koffiebonen zo vers mogelijk te houden.

Tip 1: Bewaar de bonen heel

Het lijkt misschien een goed idee om je bonen meteen allemaal te malen. Ben je maar klaar. Maar voor de smaak van je koffie is het geen goed idee.

Hele koffiebonen behouden hun oorspronkelijke smaak en aroma veel langer dan gemalen koffie. Zodra je de bonen maalt, begint het oxidatieproces, waarbij smaak verloren gaat. Tot wel de helft van de aroma's verdwijnt binnen een minuut na het malen. Daarom smaakt versgemalen koffie altijd beter dan voorgesneden koffie.

Tip 2: Bewaar de bonen luchtdicht

Zuurstof is funest voor de versheid van koffiebonen. Bewaar ze daarom in een luchtdichte container opbergdoos. Dit is de beste manier om de smaak en geur van je koffie te beschermen.

Wanneer zuurstof in contact komt met je koffiebonen, begint het oxidatieproces. Hoe dat werkt, lees je verderop. Maar door je bonen luchtdicht te bewaren voorkom je nog iets anders: geuroverdracht. Als je koffiebonen bijvoorbeeld gewoon naast de uien legt, dus niet in een luchtdichte pot, dan gaat je koffie naar ui smaken.

©Reema

Waarom je koffiebonen luchtdicht moet bewaren

Oxidatie is een chemisch proces waarbij stoffen reageren met zuurstof, zoals je bijvoorbeeld ziet bij roestvorming op metaal. Bij koffiebonen leidt oxidatie tot verlies van smaak en aroma. Wanneer koffiebonen in contact komen met zuurstof, begint dit proces: de chemische samenstelling verandert, en daarmee ook de smaak. Vooral de oliën in de bonen, waar het merendeel van de smaak in zit, zijn gevoelig voor oxidatie.

Ongeveer 7 tot 17 procent van het gewicht van een koffieboon bestaat uit lipiden, oftewel oliën. Hoewel tijdens het branden al een deel van die oliën verloren gaat, blijft er nog genoeg over om de smaak te dragen. Dark roasts bevatten doorgaans de meeste oliën, maar zijn daardoor ook vatbaarder voor snellere smaakverlies door oxidatie.

Tip 3: Bewaar koffiebonen op een donkere plek

Licht, vooral ultraviolet licht, kan de moleculen in koffiebonen afbreken en de smaak aantasten. Bewaar bonen daarom op een donkere, koele plek, zoals een kast of lade. Zo voorkom je dat belangrijke aroma's verloren gaan.

Als je bonen in een glazen pot of in de originele verpakking zitten, bewaar ze dan in een kast of lade. Koel en donker is hét perfect bewaaradvies voor koffiebonen.

Tip 4: Bewaar koffiebonen niet in de koelkast

Koffiebonen zijn hygroscopisch, wat betekent dat ze vocht en geuren opnemen. Een vochtige koelkast vol etenswaren is dus geen geschikte plek voor je koffiebonen. Binnen enkele dagen nemen ze de geur en smaak van andere producten over. Je proeft kaas in je koffie. Of spruitjes. Niet doen dus!

Tip 5: Vries bonen alleen in als het nodig is

De een zegt dat het echt niet kan, de ander vindt het dé oplossing om je koffiebonen langer te bewaren: invriezen. In principe doet invriezen niets met de smaak – tenminste, zolang het goed gebeurt.

Als je je bonen ongeopend in de vriezer bewaart, blijven ze drie tot vier maanden vers voordat ze smaak verliezen. Maar dan moeten ze wel echt luchtdicht verpakt zitten. Anders komt er lucht en vocht bij je bonen en worden ze alsnog minder lekker. Lang niet alle diepvriesbakjes zijn helemaal luchtdicht. Wil je bonen invriezen, controleer dit dan goed!

Heb je bonen ingevroren? Ontdooi dan steeds maar een kleine hoeveelheid bonen, precies zoveel als je nodig hebt. Zo voorkom je oxidatie. Ook goed om te weten: voordat je bonen gaat malen, moeten ze ontdooid zijn.

©White bear studio

Tip 6: Maal alleen wat je nodig hebt

Om de versheid te bewaren, maal je alleen de hoeveelheid die je nodig hebt voor dat moment. Koop ook niet te veel bonen tegelijk, en open niet meerdere zakken tegelijkertijd. Zo blijft je koffie altijd zo vers mogelijk.

Zakken met een ventiel zijn ideaal: ze laten de CO₂ die de koffie uitstoot ontsnappen, maar houden lucht van buitenaf tegen. Heb je een zak koffiebonen geopend, dan komt er wel zuurstof bij. Gebruik de bonen dan zo snel mogelijk voor de beste smaak.