ID.nl logo
10 tips voor je iPad
© PXimport
Huis

10 tips voor je iPad

Hoe je je iPad bedient, dat hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. De bediening van de tablet van Apple is kinderlijk eenvoudig en waarschijnlijk heb je die iPad al even in bezit. Toch duiken er nog steeds met regelmaat kleine handigheidjes en trucjes op die het werken met een iPad nét even prettiger maken. Wij lichten 10 tips voor je iPad uit.

Tip 01: Toetsenbord splitsen

Hoewel we begrijpen dat een fysiek toetsenbord op moderne apparaten niet handig is, zijn we nog altijd geen fan van het softwarematige toetsenbord. We zijn gewend om te typen met twee handen, en op een of andere manier werkt het gewoon niet lekker om de iPad op schoot te leggen en dan met twee handen te typen. Gelukkig is dat ook niet nodig. Deze functie is een paar versies van iOS geleden geïntroduceerd en maakt het mogelijk om te typen met twee handen, zonder de iPad neer te leggen. Hoe het werkt? Je opent een app waarvoor je het toetsenbord nodig hebt en trekt het toetsenbord uit elkaar (dus één hand naar links en één hand naar rechts). Je trekt het toetsenbord dus in tweeën, met een deel links en een deel rechts. Je kunt nu met je duimen typen, terwijl je de iPad gewoon vasthoudt. Ook dat is even wennen, maar het voelt al snel een stuk intuïtiever dan op schoot typen. Om het toetsenbord weer te verenigen, sleep je beide delen weer naar elkaar toe.

Tip 02: Toetsenbordcursor

Van deze functie zijn we echt fan. Wanneer je in een tekst aan het werk bent, kan het soms verdraaid moeilijk zijn om de cursor precies op de juiste plek te zetten. Daar heeft Apple een trucje op bedacht. Wanneer je op het toetsenbord twee vingers tegelijk ingedrukt houdt, zul je zien dat de letters op het toetsenbord verdwijnen. Op dat moment is het toetsenbord veranderd in een trackpad: door je vingers te bewegen, kun je de muisaanwijzer precies op de juiste plek krijgen. Dat scheelt echt een hoop frustratie (ook bijvoorbeeld wanneer je een bepaald stukje uit een url in de adresbalk van Safari probeert te verwijderen).

©PXimport

Je iPad kan ebooks gewoon aan je voorlezen

-

Tip 03: Zwevend toetsenbord

Sinds de komst van de iPad weten we niet beter dan dat het toetsenbord aan de onderkant van het scherm bevestigd is. Wat veel mensen echter niet weten, is dat dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Het is namelijk prima mogelijk om het virtuele toetsenbord van z’n positie los te koppelen. Om dit te doen, open je een app waarvoor je het toetsenbord nodig hebt, en vervolgens houd je het pictogram met het toetsenbord en het pijltje naar beneden (helemaal rechtsonder) een seconde ingedrukt. Vervolgens verschijnt er een menu waarin je kunt kiezen voor de optie Zwevend. Wanneer je dit doet, komt het toetsenbord los van z’n vaste positie en kun je het eenvoudig naar boven en beneden slepen. Interessant is dat dit ook werkt met het gesplitste toetsenbord (Tip 01), zodat je het toetsenbord perfect kunt positioneren voor typen met beide duimen.

Tip 04: Voorleesassistent

Dat het mogelijk is om audiobooks op je iPad te zetten, is geen nieuws. Maar wist je dat het ook mogelijk is om gewone boeken voor te laten lezen? Om dit te doen, gebruik je een optie die eigenlijk bedoeld is voor slechtzienden. Ga naar Instellingen / Algemeen / Toegankelijkheid / Spraak en schakel de optie Spreek scherm uit in. Wanneer je dit hebt gedaan, open je iBooks of een andere app waarin je een document hebt dat je wilt laten voorlezen. Wanneer je het boek voor je hebt, sleep je met twee vingers van bovenaan het beeldscherm omlaag, waarna het menu Spraak verschijnt. Kies de gewenste snelheid (schildpad voor trager, haas voor sneller) en leun nu rustig achterover. Je iPad zal de tekst op het scherm voorlezen. Natuurlijk is de stem even wennen en is de spraak niet supernatuurlijk, maar in alle eerlijkheid went dat snel, en het is superfijn dat de tekst voor je gelezen wordt, zodat jij eventueel iets anders kunt gaan doen.

Tip 05: Harder geluid

Het volume van het geluid dat je iPad voortbrengt is best te pruimen, maar soms zou je willen dat het nét even een tandje luider was. In theorie kan dat natuurlijk niet, maar de Equalizer in iOS heeft een instelling die het geluid op een of andere manier écht iets harder laat klinken (dat is geen illusie). Je vindt deze instelling in het menu Instellingen, door te navigeren naar Muziek en vervolgens naar Equalizer. Daar zie je een heleboel voorinstellingen die je kunt kiezen, die allemaal weinig invloed hebben op het volume. De enige uitzondering in dit lijstje is Laat op de avond. Stiekem voelt dit onnatuurlijk, want als iedereen slaapt zouden wij het geluid juist zachter zetten, maar je hoort ons niet mopperen. Kies deze instelling en het geluid zal net iets harder zijn dan voorheen.

©PXimport

Notities is veel uitgebreider dan het lijkt

-

Tip 06: Bedieningspaneel aanpassen

Dit is een tip die natuurlijk net zo hard voor de iPhone geldt als voor de iPad, maar het is iets waar we heel lang op hebben gewacht, terwijl Apple er eigenlijk weinig over heeft losgelaten. Wanneer je van beneden naar boven sleept op je iPad, dan kom je in het bedieningspaneel. Maar wist je dat je dit paneel sinds iOS 11 ook zelf kunt aanpassen? Je doet dit door in Instellingen te navigeren naar (je raadt het al) Bedieningspaneel. Wanneer je in dit menu drukt op Pas regelaars aan, kun je precies aangeven welke opties je wél en niet in het Bedieningspaneel wilt zien. Uiteraard bepaalt Apple volledig uit welke opties je kunt kiezen, maar we hebben goede hoop dat we hier in de toekomst ook functies van apps van derden kunnen toevoegen.

Tip 07: Scannen in Notities

©PXimport

Hoewel we natuurlijk graag documenten typen in apps als Word of Pages, vinden we stiekem de app Notities van Apple gewoon heel handig, omdat het zo lekker snel en eenvoudig is. De kracht van Notities is echter dat de app veel meer functies heeft dan je zou denken. Ze zitten alleen goed verborgen, zodat de interface nooit druk wordt. Zo is het namelijk prima mogelijk om documenten in te scannen binnen Notities. Hiervoor open je de app en druk je op het toetsenbord op het pictogram met het plusteken. In het menu dat verschijnt, druk je op de knop Scan documenten. Je kunt nu met behulp van de iPad-camera een document of afbeelding inscannen. Deze wordt als afbeelding aan de notitie toegevoegd en is vrij te verschuiven, zodat je de boel ook nog een beetje mooi kunt opmaken.

Tip 08: Slide-over-modus

Met de komst van iOS 9 introduceerde Apple de Split View-modus, waardoor je diverse apps naast elkaar kunt tonen. Een mooie optie voor multitasking, maar helaas is deze optie alleen beschikbaar voor wie een iPad Air 2, iPad mini 4 of iPad Pro of nieuwer heeft. Heb je dat niet, dan hoef je het multitaskfeestje toch niet helemaal te missen, want er is ook een modus genaamd Slide-over. Stel, je bent bezig in Safari en wilt graag even een document ernaast houden waarin je wat wilt typen. Wanneer je Safari open hebt, sleep je van beneden naar boven om de Dock tevoorschijn te toveren. Vervolgens houd je je vinger ingedrukt op het pictogram van bijvoorbeeld Notities en sleep je dat naar boven, totdat je het pictogram een uitgerekt balkje ziet worden. Laat nu los en Notities zal in een balk aan de zijkant van het scherm worden getoond, zodat je erin kunt typen terwijl je ook Safari nog kunt zien.

Tip 09: Schermopname maken

Stel, je vader of moeder heeft een iPad en komt er niet helemaal uit. Dan kun je uren proberen om bepaalde stappen uit te leggen via de telefoon of iMessage, maar het is natuurlijk veel makkelijker om gewoon te laten zien wat je moet doen. Sinds iOS 11 is dat eindelijk mogelijk zonder daarvoor allerlei trucs te hoeven uithalen. Het enige wat je hoeft te doen, is de optie Schermopname inschakelen in het Bedieningspaneel. Je doet dit door (zoals uitgelegd in tip 6) naar de instellingen van het Bedieningspaneel te navigeren en de optie Schermopname in te schakelen. Wanneer je dit hebt gedaan, verschijnt het pictogram voor Schermopname (een rondje in een cirkel) in het Bedieningspaneel. Druk hierop en er zal een teller van drie seconden gaan aflopen, waarna de opname begint. Voer de handelingen uit en als je klaar bent, druk je wederom op de knop Schermopname. Het filmpje wordt nu opgeslagen in de app Foto’s en is daarna eenvoudig te delen met de persoon aan wie je de uitleg wilde geven.

©PXimport

Tip 10: Veel meer apps

©PXimport

Deze laatste tip is interessant, omdat hij tegelijkertijd heel erg verborgen is én al die tijd recht voor je neus heeft gestaan. Je weet ongetwijfeld dat de ruimte voor apps op de dock beperkt is, toch? Dat is dus niet zo, dat wás zo. De dock mag misschien niet erg veranderd zijn qua uiterlijk, de manier waarop hij werkt is dat wel. Kon je voorheen maar een stuk of vijf apps kwijt op deze plek onderaan het scherm van je iPad, inmiddels zijn dat er veel meer. Wanneer je een app naar de Dock sleept, zullen de andere apps een stukje opschuiven om plaats te maken. De andere pictogrammen worden dan een stukje kleiner, zodat er meer ruimte ontstaat (je kunt er met gemak vijftien pictogrammen op kwijt). Combineer dat met het feit dat je natuurlijk ook gewoon mapjes met apps op de Dock kunt zetten en die Dock is ineens wel héél bijzonder handig geworden.

▼ Volgende artikel
JBL introduceert de Grip, een speaker zo klein als een blikje
© JBL
Huis

JBL introduceert de Grip, een speaker zo klein als een blikje

Een speaker die je zo in je handpalm kunt zetten, maar toch genoeg 'oomf' heeft om een feestje op poten te zetten. Dat is de nieuwe JBL Grip. Het apparaat is zo groot als een blikje bier (of frisdrank) en past dus makkelijk in een tas of aan je fiets. Toch moet hij genoeg vermogen, slimme functies en een stevig ontwerp bieden om mee te gaan op elk vrolijk avontuur.

De Grip levert 16 watt aan geluid en gebruikt een techniek die AI Sound Boost heet. Daarmee wordt de muziek live geanalyseerd en bijgesteld, zodat de bassen voller klinken zonder dat het geluid vervormt of kraakt. Wie zin heeft in meer volume kan twee speakers koppelen voor stereogeluid, of via Auracast meerdere modellen aan elkaar linken. Zo tover je het compacte speakertje al snel om tot een groter geluidssysteem.

©JBL

Gemaakt om mee te nemen

Met de geïntegreerde lus klik je de Grip eenvoudig vast aan een rugzak, een fiets of zelfs een kajak. Dankzij de IP68-classificatie kan hij bovendien tegen een spatje water, stofje stof of gewoon een stootje. Daarmee mikt JBL duidelijk op buitengebruik: festivals, stranddagen of een lange picknick in het park. De speaker is daarnaast licht en handzaam, waardoor je hem eigenlijk overal kwijt kunt.

Op de achterkant van het apparaatje zit subtiele verlichting die je via de JBL Portable-app kunt aanpassen. Kleuren en intensiteit kunnen worden afgestemd op je afspeellijst of de sfeer van het moment. Oké, het zal niet genoeg zijn om een heel feest van de benodigde verlichting te voorzien, maar het geeft nét een extra laagje beleving. Toch leuk.

©JBL

Accu en extra uurtjes

De Grip gaat ongeveer 12 uur mee op één lading. Wie langer door wil, kan Playtime Boost inschakelen, een functie die nog eens 2 uur extra uit de accu haalt. Daarbij past de speaker zich aan voor een harder en efficiënter geluid. Voor een dag buiten of een lange avond muziek draaien is dat een heel handige toevoeging.

De speaker verschijnt in zeven varianten, van neutraal zwart en wit tot paars, camo en felroze. Er is gekozen voor gerecycled plastic en een verpakking van FSC-gecertificeerd papier. Daarmee sluit de Grip aan bij de trend om dit soort gadgets duurzamer te maken. De adviesprijs bedraagt 99,99 euro en het model is direct verkrijgbaar via JBL.com en verschillende (web)winkels.

▼ Volgende artikel
Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote
© dennizn - stock.adobe.com
Huis

Nóg betere notities maken? Dit zijn de handigste add-ins voor OneNote

Met OneNote kun je op een gestroomlijnde manier snel notities maken en afbeeldingen, audio en ideeën vastleggen. De handige app is onderdeel van de Microsoft Office-suite. Wist je dat het mogelijk is om met uitbreidingen het functioneren van OneNote te verbeteren? Met de volgende add-ins word je notitie-ervaring daarmee nog beter.

Voordat je begint: dit moet je weten

Microsoft OneNote is een krachtpatser als het gaat om het organiseren van ideeën die je te binnen schieten. Alle functies zijn erop gericht om al je losse notities systematisch te ordenen in virtuele notitieboeken, secties en pagina's. Deze veelzijdige tool kun je via invoegtoepassingen aan je eigen specifieke behoeften aanpassen. Alle add-ins die we hier noemen, installeer je via een download op de webpagina die we telkens vermelden. Er is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Word of Excel, geen manier om zo'n invoegtoepassing rechtstreeks in de desktopversie van OneNote binnen te halen.

OneMore: meer functies

OneMore is een degelijke opensource-add-in die een verzameling kwaliteitsfuncties aan OneNote toevoegt. Nadat je de gratis add-in (https://onemoreaddin.com/) hebt geïnstalleerd, wordt er een nieuwe groep functies in het tabblad Start toegevoegd. Die groep heet op een Nederlands systeem: Meer.

Vanaf hier kun je afbeeldingen roteren en bijsnijden, bijschriften toevoegen, afbeeldingen stileren zonder dat je een externe editor nodig hebt. Werk je met tabellen in OneNote, dan bevat het menu Tafel mogelijkheden om formules in de cellen toe te passen die doen denken aan Excel. Je beschikt over een opdracht Zoeken en vervangen. Er is een Navigator die onder meer je recent bezochte pagina's bijhoudt, en een optie biedt om herinneringen toe te voegen en te bewerken. Er is nog veel meer mogelijk. OneMore is een gratis add-in die je nooit meer wilt missen.

Door OneMore te installeren, beschik je over veel meer functies.

Onetastic: welkom in Macroland

Liefhebbers van macro's zullen smullen van Onetastic (https://getonetastic.com). Je mag gratis twintig macro's downloaden die je vijfhonderd keer mag gebruiken. Wil je onbeperkt macro's binnenhalen en gebruiken, dan kost dit 15 dollar per jaar. Zo'n macro is een miniprogramma waarmee je veel tijd bespaart, omdat het herhalende taken met een paar muisklikken uitvoert. Op die manier laat je een macro naar tekst op meerdere pagina's zoeken en vervangen, een inhoudsopgave samenstellen voor je notitieboek, of maandelijks een kalender samenstellen met een takenlijst.

De bibliotheek met inmiddels 687 macro's heet Macroland. Je kunt de collectie raadplegen op populariteit, of op recente toevoegingen, maar het handigste lijkt ons de ordening per categorie.

De bibliotheek van Macroland bevat momenteel bijna zevenhonderd macro's.

OneCalendar: agenda met notities

OneCalendar (https://getonetastic.com/onecal) is een speelse tool die jouw OneNote-pagina's weergeeft op basis van het moment dat je ze hebt toegevoegd of gewijzigd. Op die manier kun je gemakkelijk aantekeningen terugvinden. Wanneer je met de muisaanwijzer over zo'n kalenderitem gaat, krijg je een preview van de pagina. Door op een titel in de kalender te klikken, open je de pagina rechtstreeks in OneNote. Je kunt de aantekeningen per dag, week of maand bekijken.

Merk je dat de items die je zojuist hebt ingevoerd nog niet in OneCalendar te zien zijn? Druk dan je op F5 om de weergave te vernieuwen. Of je nu een fanatieke planner bent of gewoon je afspraken in je notities wilt bijhouden, deze add-in verbindt je notities naadloos met je agenda.

Je notities worden in de kalender weergegeven.

Office Lens: content scannen

Profiteer van de uitstekende samenwerking tussen Office Lens met OneNote. Microsoft Office Lens is gratis beschikbaar voor de iPhone, Android en Windows Phone. Tijdens een vergadering kun je bijvoorbeeld foto's maken met de app en die doorsturen naar OneNote. Op die manier haal je de gegevens binnen van whiteboards, kattenbelletjes of handgeschreven documenten. Open de mobiele app en kies onderaan of je een document, een whiteboard, een visitekaartje of een foto wilt scannen. Dankzij de zoekfunctie van OneNote kun je zelfs tekstfragmenten in de foto's herkennen.

Office Lens bewaart je scans automatisch op OneDrive.

OneNote Web Clipper: internetclips

OneNote Web Clipper is een gratis musthave voor de internetbrowser om de inhoud van webpagina's rechtstreeks in OneNote-notitieblokken op te slaan. Dit is een prima manier om internetinformatie te organiseren. Het is mogelijk om notities en markeringen aan te brengen op de clips. Zo heb je toegang tot de clips, zelfs als je niet verbonden bent met het internet.

Om Web Clipper te installeren, ga je eerst naar www.onenote.com/clipper. Daar klik je op de knop OneNote Web Clipper installeren. Daarna volg je de instructies afhankelijk van de browser die je het liefst gebruikt, want dit hulpmiddel werkt met een browserextensie. De eerste keer dat je deze tool gaat gebruiken, moet je je aanmelden met je Microsoft-account zodat Web Clipper de verbinding kan maken met je OneNote-app. Vervolgens kies je of je een clip wilt maken van de volledige webpagina, een bepaalde regio, een artikel of de bladwijzer. Tot slot geef je aan in welk OneNote-notitieblok en op welke pagina de clip moet worden opgeslagen.

Selecteer de OneNote-pagina waar de clip wordt opgeslagen.

Audio Note

OneNote heeft een ingebouwde technologie om tekst die je typt te koppelen aan audio. Dat doe je via het tabblad Invoegen en dan ga je naar de groep Opnemen. Daar selecteer je Transcriberen en Opnemen. Audio Note zorgt voor de naadloze integratie van de audio en de notities die je ondertussen typt.

Veronderstel dat je iemands woorden opneemt, terwijl je ondertussen in bulletpoints de onderwerpen noteert die in diens betoog aan bod komen. Vanaf dan wordt de audio met de bulletpoints gesynchroniseerd. Wanneer je achteraf de tekst beluistert en je klikt op de knop Afspelen weergeven, markeert OneNote automatisch de bulletpoints die je hebt getypt.

Andersom werkt dat ook. Je kunt op de aantekeningen klikken om de bijbehorende audio van dat moment te beluisteren. Audio Note heeft ook afspeelfuncties om de snelheid aan te passen, om terug te spoelen of om te pauzeren, zodat je gemakkelijk naar een specifiek onderdeel van de vergadering kunt gaan. Je kunt ook nog datums en tags toevoegen aan je audionotities.

OneNote Tagging Kit: beter tagbeheer

De ingebouwde tags zijn handig voor het markeren van alinea's. Standaard plaats je de muisaanwijzer op de tekstregel die je wilt taggen en dan kies je een pictogram uit de collectie Tags. Met OneNote Tagging Kit (https://wethat.github.io/OnenoteTaggingKit/) heb je zelfs de mogelijkheid om hele pagina's te taggen. Daarna kun je efficiënter zoeken op basis van deze tags.

Deze invoegtoepassing doet zijn werk op de achtergrond en de tags zijn compatibel met de standaard OneNote-alineatags. Je moet het nieuwe venster niet in het tabblad Tag zoeken, maar wel in het tabblad Start. Daar vind je in de groep Page Tags de knoppen: Tag Pages, Update Page, Find Pages en Settings. Krijg je tijdens het zoeken te veel resultaten? Dan kun je de zoekopdracht verfijnen door extra paginatags toe te voegen.

Het is zelfs mogelijk om volledige pagina's te taggen.

Scan&Paste (in Office 365): mobiele scanner

Scan&Paste (www.scanandpaste.com) is de combinatie van een mobiele app en een add-on waarmee je moeiteloos afbeeldingen, QR-codes en OCR-tekst toevoegt aan Microsoft Word, PowerPoint en OneNote. Wanneer je de app hebt gedownload, scan je het document of de afbeelding met je telefoon. Zorg dat de invoegtoepassing is geïnstalleerd in de Office 365-toepassing. Voor Word en PowerPoint kan dat in de lokale desktop-versie.

Voor OneNote moet je uitwijken naar de online variant. Dan kun je via Invoegen / Office-toepassingen de add-in installeren. Daarna koppel je de invoegtoepassing in OneNote met de mobiele app en kun je de gescande foto's uit de cloudopslag halen. Op die manier gebruik je Scan&Paste als draagbare scanner. Je hoeft geen account aan te maken om de afbeeldingen te downloaden. Dat betekent dat je anoniem blijft bij Scan&Paste, terwijl de gescande afbeeldingen wel veilig en alleen beschikbaar zijn voor jou. De gescande afbeeldingen worden zeven dagen bewaard, daarna worden ze automatisch verwijderd.

Koppel met een QR-code je mobiel aan OneNote, zodat je de bestanden kunt overdragen.

Emoji Keyboard: stickers in alle maten

De liefhebbers van emoji en stickers hebben in OneNote niet te klagen. Er zijn drie manieren om die toe te voegen. In het tabblad Invoegen zit bijvoorbeeld rechts de knop Stickers waarmee je plaatjes aan je notities toevoegt, als je tenminste houdt van katten, aapjes of kleine monstertjes. Het aanbod is niet groot.

Het emojipalet tover je tevoorschijn door de Windows-toets en de punttoets samen in te drukken. Hier krijg je een veel ruimer aanbod dat verdeeld is in categorieën. Gelukkig is er een zoekvak om heel snel bijvoorbeeld de 'strandparasol' of de 'regenworm' te vinden.

De derde bron is Emoji Keyboard (www.kwikr.nl/emkey). Dit is een gratis add-on met meer dan dertienhonderd emoji's voor Word, PowerPoint en OneNote. Bij de eerste twee toepassingen kun je Emoji Keyboard in de desktopversie inladen; bij OneNote werkt deze add-on in de online versie. De emoji's kunnen ingevoegd worden als tekst, of als plaatje van verschillende afmetingen, gaande van ultraklein 16px tot XXL (1024 px). Van ieder poppetje kun je de huidskleur in zes tinten instellen.

Je kunt de emoji zelfs in het XXL-formaat binnenhalen.

Online beheren

In de online versie van OneNote is het gemakkelijk om de add-ons te beheren. In de online versie noemen ze dit invoegtoepassingen. Klik in het tabblad Invoegen op de knop Office-invoegtoepassingen. Dan kom je in een venster met twee tabbladen: Mijn invoegtoepassingen en Store. De eerste dient om de invoegtoepassingen te beheren die je al hebt geactiveerd. Wil je een geïnstalleerde add-on verwijderen, dan klik je er met de rechtermuisknop op en kies je de opdracht Verwijderen. In het tweede tabblad kun je invoegtoepassingen zoeken in de Microsoft Store. Als je er een interessante hebt gevonden, dan klik je op de knop Toevoegen.

CloudHQ: brede cloudintegratie

Met deze invoegtoepassing integreer je OneNote met verschillende cloudopslagdiensten zoals Google Drive, Dropbox en Evernote. CloudHQ (www.cloudhq.net/onenote) zorgt voor de realtime synchronisatie van notities en bestanden op meerdere platformen, zodat je overal toegang hebt tot je documenten. Deze dienst maakt ook automatisch een back-up en synchroniseert tussen OneNote en andere cloudopslagdiensten. Er is een gratis versie met beperkte cloudintegratie. Professionals die onbeperkte back-ups en synchronisatie willen gebruiken, betalen 149 dollar per gebruiker.

Wanneer de ene collega werkt met OneNote en de andere met Evernote of Salesforce, dan kunnen ze dankzij deze tussenstap toch samenwerken. En als iemand in de samenwerking opzettelijk of per ongeluk zijn notitieboek verwijdert, hoeven de anderen met wie dit gedeeld is via CloudHQ het werk niet opnieuw doen.

We koppelen OneNote aan Dropbox door middel van CloudHQ.

Beheer op je desktop

Het beheren van invoegtoepassingen in de desktopversie is iets complexer dan in de online variant, omdat OneNote niet in al zijn versies de weg van Invoegen / Invoegtoepassing volgt. Mogelijk moet je via het menu Bestand de Opties selecteren en dan naar Invoegtoepassingen gaan. Selecteer daar onderaan COM-invoegtoepassingen en klik dan op de knop Start. Selecteer de invoegtoepassing die niet aan je verwachtingen voldoet en gebruik de knop Verwijderen om de installatie ongedaan te maken. Of klik op Toevoegen om een invoegtoepassing te installeren die je hebt gedownload en opgeslagen op je pc. Houd er rekening mee dat je voor sommige downloads moet weten of je een 32bit- of 64bit-versie van OneNote hebt. Je vindt dit als je Bestand / Account / Info over OneNote selecteert. Kijk bovenaan op de pagina om te zien welke versie je hebt.

Ben je toch meer van het papier?

Notitieblokken en -boeken