ID.nl logo
Help! Waterschade in huis door de regen, wat nu?
© Copyright (C) Andrey Popov
Huis

Help! Waterschade in huis door de regen, wat nu?

Het overkomt bijna iedereen weleens: waterschade door neerslag. Heb je daar mee te maken, dan dien je de lekkage zo snel mogelijk te verhelpen. Hoe langer je wacht, hoe groter de schade, dus ga direct aan de slag! Zodra de lekkage is verholpen, dien je voor de gevolgschade in huis een schadeclaim in bij de verzekeraar.

In dit artikel lees je:

  • Hoe je met spoed een geschikte dakdekker kunt vinden
  • Welke (gevolg)schade er mogelijk in huis door neerslag ontstaat
  • Welke schade je bij de verzekeraar kunt claimen

Ook lezen: Schade claimen op je woonverzekering, zo doe je het goed

Een scheve dakpan, achterstallig (dak)onderhoud of een verstopte goot. Ontstaat er ergens in het plafond een vochtplek of druppelt het naar binnen, dan dien je meteen de oorzaak te achterhalen. Uiteraard neem je eerst zelf een kijkje. Misschien kun je het probleem direct oplossen. In dat geval heb je mazzel, want een (professionele) reparatie kost logischerwijs meer tijd. Kun je het niet zelf oplossen? Probeer dan de schade zoveel mogelijk te beperken door zo nodig een emmer, zeil of doek te plaatsen. Houd er rekening mee dat het water na verloop van tijd wellicht op meerdere plekken naar beneden druppelt. Controleer daarom bij een nieuwe regenbui telkens de lekkage.

©Maikel Dijkhuizen

Bij een daklekkage loopt het water naar het laagste punt, waarna het mogelijk zelfs op de vloer druppelt.

Ook interessant: Hoe kun je schade aan je huis door klimaatrampen voorkomen?

De juiste hulp inschakelen

De oorzaak van waterschade door neerslag is vaak een gebrek aan het dak. Met name als er nog meer slecht weer wordt voorspeld, is het van belang dat er snel een specialist komt kijken. Hiervoor zijn er meerdere mogelijkheden. Ben je huurder? Neem dan contact op met de verhuurder, zoals een woningcorporatie of huisbaas. De verhuurder is immers verantwoordelijk voor het onderhoud van het huis en dient dus voor een passende oplossing te zorgen.

Als huiseigenaar zoek je zelf een geschikte dakdekker. Check hierbij goed of de beoogde vakman de benodigde werkzaamheden kan uitvoeren. Dat hangt veelal af van het type dakbedekking. Zo vereist het repareren (of vervangen) van een hellend pannendak andere kennis dan het aanbrengen van een nieuwe bitumen-toplaag op een dakkapel of uitbouw. Wie weet is er iemand in jouw directe omgeving die deze klus kan klaren. Dat is veelal de snelste oplossing, waardoor je oplopende kosten als gevolg van de lekkage kunt beperken.

©Maikel Dijkhuizen

Vaak is achterstallig onderhoud aan een plat dak de oorzaak van regenschade.

Is de schade erger dan verwacht en is je kelder volgelopen?

Snel professionele dakdekker vinden

Besluit je om zo snel mogelijk een professionele dakdekker in te schakelen? Helaas regel je dat tegenwoordig niet meer zo snel, want deze vakmensen hebben het doorgaans erg druk. Zoeken via Google ligt natuurlijk voor de hand, maar hierbij komen vooral de grotere installatiebedrijven bovendrijven. Je kunt dan via de websites van dergelijke firma’s een spoedformulier invullen of spoednummer bellen. In dat laatste geval krijg je mogelijk eerst een callcenter aan de lijn via een 085-nummer. Het nadeel van grote installatiebedrijven is dat ze meestal in een groot geografisch gebied actief zijn. Hierdoor is het maar de vraag in hoeverre ze op echt korte termijn een specialist langs kunnen sturen.

Voor een spoedreparatie zoek je het beste een dakdekker in of vlak bij je woonplaats. Dit betreffen vaak zzp’ers of kleine bedrijven. Google Maps is hiervoor een doeltreffend hulpmiddel. Zoom in op jouw gemeente en typ ‘dakdekker’ of een soortgelijk trefwoord in het zoekveld. De contactgegevens van diverse ondernemers komen tevoorschijn. Kijk meteen ook even naar eventuele reviews van andere klanten.

Een andere manier om snel een lokale dakdekker te vinden, is het gebruik van Werkspot (Android/iOS). Plaats in deze gratis app een oproep met een nauwkeurige omschrijving van de klus en zie welke bedrijven er op korte termijn tijd hebben. Je leest vervolgens reviews, waarna je met een bekwame vakman contact opneemt.

Werkspot is een ideale methode om via een klusoproep snel een lokale dakdekker te vinden.

Spoedklusservice Vereniging eigen huis Leden van Vereniging Eigen Huis kunnen eventueel ook de spoedklusservice bellen. Dit nummer is 24/7 bereikbaar. De belangenorganisatie belooft dat het probleem tegen een eerlijk tarief door betrouwbare vaklieden wordt verholpen. Houd er rekening mee dat de spoedklusservice nauwlettend de veiligheidsvoorschriften van de Arbowet volgt. Om die reden komen er bij een daklekkage minimaal twee vakmensen langs. Daarnaast is bij een hoogte van minimaal zes meter het gebruik van een steiger of hoogwerker verplicht.

Dakinspectie en reparatie

Heb je een vakman of onderneming gevonden die op korte termijn tijd heeft? Meestal komt er eerst iemand langs voor een (vrijblijvende) inspectie. Met een beetje pech is de oorzaak van de lekkage lastig te achterhalen. In dat geval is lekdetectie met behulp van een speciale rookmachine een nuttig hulpmiddel. Dat voorkomt op voorhand namelijk hak- en breekwerk. Bedenk wel dat een bedrijf voor lekdetectie meestal kosten in rekening brengt.

Na de inspectie bespreekt de vakman met jou de kosten. Vraag zo nodig altijd om een offerte, zodat de afspraken zwart-op-wit staan. Soms voert een vakspecialist meteen een noodreparatie uit om te voorkomen dat de gevolgschade in huis verergert. De definitieve herstelwerkzaamheden vinden in de regel op een andere dag plaats. Helaas worden de kosten voor reparatie aan het dak niet gedekt door je woonverzekering.

Schadeclaim indienen bij verzekeraar

Zodra er (professionele) hulp voor het dakherstel op komst is, ben je nog niet klaar. Bij lekkage door neerslag is er vrijwel altijd schade aan de binnenkant van de woning. Denk onder meer aan lelijke kringen in het plafond, scheuren in het pleisterwerk en verrot hout. Dat is de zichtbare schade aan de afwerking van de woning, maar het isolatiemateriaal van het dak kan natuurlijk net zo goed beschadigd zijn. Dat geldt ook voor losse spullen, zoals natte apparaten en meubels.

Gelukkig dekt de woon-, opstal- en/of inboedelverzekering wél alle schade onder het dak. Ga je de boel zelf herstellen? Maak dan een overzicht van de verwachte materiaalkosten en arbeidsuren. Voor veel verzekeraars is dat in combinatie met ingediende foto’s voldoende om een schadeclaim toe te kennen. Mogelijk vraagt de instantie daarnaast om aankoopbewijzen van het materiaal en een lekdetectierapport. Laat je de gevolgschade door een herstelbedrijf opknappen? Zorg dan voor een offerte van de kosten. Bij nagenoeg alle verzekeraars kun je via de website of per e-mail een schadeclaim indienen. Mogelijk stuurt de instantie een inspecteur langs om de situatie te boordelen.

In de online omgeving van je verzekeraar dien je eenvoudig een schadeclaim in.

Vraag een offerte aan voor schilder:

▼ Volgende artikel
Zo werkt het energielabel voor smartphones en tablets
Huis

Zo werkt het energielabel voor smartphones en tablets

Sinds juni 2025 is het voor fabrikanten van smartphones verplicht om een energiebabel voor hun apparaten te voeren. De consument kan aan de hand van het energielabel zien hoe energiezuinig een telefoon is, maar ook hoe makkelijk het is om de telefoon te (laten) repareren en wat het updatebeleid voor de software is. Door middel van het nieuwe energielabel kun je dus veel bewuster kiezen voor een bepaalde telefoon.

Het energielabel werd ooit bedacht om apparaten op een uniforme manier te vergelijken, los van marketingclaims. Door elk product in te delen op een schaal van A tot en met G ontstaat ruimte om echte koplopers te herkennen en achterblijvers aan te sporen. Smartphones waren nog niet eerder voorzien van een energielabel, maar hebben dat vanaf juni 2025 wel gekregen. Dat is logisch, want bij smartphones draait energie-efficiëntie niet alleen om het stopcontact, maar vooral om hoe slim hardware en software met de energie van een accu omgaan en hoeveel jaren je uit dezelfde telefoon haalt. Door die informatie eenduidig te tonen, verschuiven de argumenten over de oplaadtijd en de schermgrootte naar hoelang een telefoon meegaat en hoe makkelijk hij te repareren is.

Ter illustratie: het nieuwe energielabel voor smartphones en tablets toont de batterijduur bij gemiddeld gebruik, maar ook of hij valbestendig is en hoe makkelijk hij gerepareerd kan worden.

Energie en duurzaamheid

Een smartphone gaat gemiddeld gezien wel een dagje mee op een enkele acculading, afhankelijk natuurlijk van het gebruik door de eigenaar. Erg veel energie wordt er dus niet verspild, maar de grootste winst wat betreft het klimaat is vooral te behalen uit de levensduur van de smartphone en of deze makkelijk te repareren is. De EU koppelt het nieuwe energielabel aan het eco-design van de telefoon. Het label dat de telefoon krijgt, is afhankelijk van een aantal factoren en is een gemiddelde van de prestaties van al deze factoren. Welk factoren dat zijn, lichten we je hieronder verder toe.

Waar vind je het nieuwe energielabel?

Wanneer je online een nieuwe telefoon koopt, vind je het algemene energielabel doorgaans bij het product zelf. Je ziet echter niet direct de andere onderdelen waarop de telefoon is beoordeeld. In een fysieke winkel is het de bedoeling dat er bij de telefoon een kaartje of bordje is geplaatst, met daarop een QR-code waarmee je direct op de juiste informatiepagina van EPREL komt.

In een webwinkel zul je meestal geen QR-code tegenkomen, maar alleen het energielabel zelf. Vaak kun je – zoals bij Mediamarkt – een productspecificatie-pdf downloaden met de extra informatie, waarin ook weer een QR-code is opgenomen, waarmee je naar de EPREL-site wordt doorgestuurd.

Levensduur accu

Het nieuwe energielabel laat zien wat de gemiddelde levensduur van de accu van de telefoon is. Dat wordt bekeken aan de hand van het aantal laadcycli: hoe vaak kan een telefoon opnieuw worden opgeladen voordat de kwaliteit van de accu achteruit gaat? Daarbij wordt een capaciteitsvermindering van 80 procent aangehouden: na hoeveel keer laden is de capaciteit tot 80 procent gedaald? Hoe hoger dit getal, des te betrouwbaarder is de accu.

Op het uitgebreide energielabel zie je hoe vaak een accu opnieuw kan worden opgeladen totdat de totale capaciteit tot 80 procent daalt.

Uithoudingsvermogen

Uiteraard wordt er ook gekeken naar de gebruiksduur van een telefoon of tablet als deze volledig is opgeladen. Door het uitvoeren van een zogeheten reallife-situatie wordt het gemiddelde gebruik van een smartphone geëmuleerd. Hoeveel uur en minuten je met de smartphone kunt werken op die enkele lading, wordt op het label getoond.

Hoelang houdt de batterij van de telefoon of accu het vol bij gemiddeld gebruik? Ook dat zie je op het energielabel terug.

Vrije val

Een van de andere eigenschappen waarop wordt getest, is de vrije val-test. Hoe snel gaat een telefoon kapot als je deze vanaf een bepaalde hoogte op een harde ondergrond laat vallen? Misschien vraag je je af wat dit met duurzaamheid te maken heeft? Nou, heel veel: als je telefoon snel kapot gaat als je hem laat vallen, moet je al snel een nieuwe. Niet heel duurzaam dus. Op het energielabel vind je de valbestendigheid tussen de A en E. Hoe lager de letter (A), des te beter kan zo'n telefoon een val overleven. De test is gebaseerd op een val van 1 meter boven een verharde ondergrond en wordt met vijf modellen van hetzelfde toestel tot wel 270 keer uitgevoerd.

Valtest vanaf 1 meter, hoe minder snel een telefoon stuk gaat, des te hoger is het label dat hij toegekend krijgt.

Elke keer dat een telefoon is gevallen, wordt gecontroleerd of het scherm nog functioneert en reageert op aanrakingen, of de camera het nog doet, of de mobiele functies als wifi en mobiel nog werken, of de telefoon kan worden opgeladen en of de audio nog goed functioneert. Barsten in het frame of het glas worden wel geaccepteerd, mits de telefoon nog veilig kan worden gebruikt. Bijvoorbeeld als het glas wel gebarsten is, maar geen splinters heeft.

Hoe goed een telefoon beschermd is tegen valschade is ook onderdeel van het energielabel. Het scherm mag daarbij overigens wel gebarsten zijn, het is geen glastest.

Bescherming tegen stof of water

Ook de zogeheten IP-tests (IP = Ingression Protection, of indringbescherming) worden uitgevoerd bij de telefoons en zijn een belangrijk onderdeel van de algehele score die een telefoon krijgt. De apparaten worden getest op het binnendringen van stof en water. De waterbestendigheidstest controleert bijvoorbeeld of een smartphone bestand is tegen spatwater vanuit verschillende richtingen, zonder dat de werking of veiligheid van het toestel wordt aangetast. Hiermee wordt gegarandeerd dat een telefoon in elk geval bestand is tegen vocht, bijvoorbeeld bij het gebruik tijdens een regenbui, het morsen van vloeistof of het gebruik van natte handen.

Of een telefoon waterdicht is, wordt ook getest.

Repareerbaarheid

Een ander duurzaamheidsonderdeel waar de EU goed naar kijkt, is de repareerbaarheid van een smartphone. Dat omvat een groot aantal parameters, zoals welke onderdelen makkelijk te vervangen zijn, in hoeverre een consument bepaalde onderdelen zelf kan vervangen, en hoelang en hoe goed bepaalde onderdelen van de telefoon op voorraad zijn.

Zelf zoeken op de EPREL-site is lastig

Het zelf zoeken van gegevens van smartphones en tablets op de EPREL-site is niet heel eenvoudig. Dat komt omdat de algemene productwebsite gemaakt is om te zoeken op merk of op typenummer. Dat is prima voor wasmachines of koelkasten, die je vaak aantreft als merk+typenummer, maar bij smartphones werkt dat anders. Een model als de Samsung Galaxy S25 bijvoorbeeld zul je niet vinden met een zoekopdracht op 'S25 'of 'Galaxy S25', maar alleen op het typenummer SM-S931B. Dat typenummer wordt echter bijna nergens gecommuniceerd en is ook niet wat Samsung communiceert in bijvoorbeeld marketing-uitingen.

Ook kun je niet zoeken op EAN-code, terwijl die code juist kan worden gebruikt om een exact model van een bepaald product te kunnen vinden. Kortom: wat het zoeken van de gegevens van een smartphone betreft kan de EU nog wel wat verbeteren.

De EU wil dat smartphones langer meegaan en eenvoudiger te herstellen zijn – zowel door professionele reparateurs als (in bepaalde gevallen) door consumenten zelf. De eisen met betrekking tot repareerbaarheid blijven minimaal zeven jaar gelden na het einde van de verkoop van een model.

©WICHAN SHOP

Als het aan de EU ligt, moeten consumenten ook zelf telefoons kunnen repareren.

Een fabrikant van een smartphone moet garanties kunnen geven met betrekking tot de ondersteuning van een telefoon. Als een toestel op de Europese markt wordt uitgebracht, mag de consument verwachten dat een telefoon zeven jaar na het verschijnen van de telefoon op de markt nog steeds gerepareerd kan worden.

Onderdelen

De reparatie- of 'vervangarantie' geldt voor alle essentiële onderdelen van een smartphone of tablet, zoals de accu, camera's, externe poorten voor audio en opladen, de microfoons en luidsprekers, de knoppen en de scharnieren als het een opklapbare telefoon betreft. De fabrikant moet zelfs de schroefjes op voorraad hebben als de originele niet meer kunnen worden gebruikt.

De bovenste onderdelen kunnen door een fabrikant of een telefoonreparateur worden gerepareerd, maar de EU vindt dat ook consumenten zelf onderdelen moeten kunnen bestellen en vervangen, zoals de accu, de achterzijde, de hele beeldschermunit en de oplader. Voor die zelfrepareerbaarheid krijgt een telefoon ook een waardering van A t/m E. De fabrikant is daarnaast verplicht om aan te geven waar reserveonderdelen te verkrijgen zijn, welk gereedschap er nodig is om de reparatie te kunnen uitvoeren en waar je de benodigde handleidingen kunt vinden.

Hoelang de telefoon wordt ondersteund qua software-updates en interne onderdelen wordt ook vermeld en de telefoon krijgt hiervoor een eigen classificatie.

Reparatie-index

Telefoonfabrikanten moeten dus uitgebreide informatie geven over hoe je je smartphone kunt repareren, maar ook over de complexiteit van de reparatie. Zijn de onderdelen die je wilt vervangen bijvoorbeeld makkelijk te bereiken, of moet je eerst andere onderdelen verwijderen om erbij te kunnen? Ook dat wordt allemaal opgenomen in de uiteindelijke classificering van de telefoon: hoe minder stappen er nodig zijn, des te hoger is de score die wordt toegekend.

Hoe makkelijk is een telefoon te repareren en hoelang zijn reserve-onderdelen beschikbaar? Dat geeft dit onderdeel van het energielabel aan.

Tot slot

De Europese Unie heeft met het nieuwe energielabel voor smartphones een goede stap gezet in de richting van duurzaamheid. Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat fabrikanten meer hun best gaan doen om een zo makkelijk mogelijk te repareren telefoon uit te brengen. Deze strengere regels in de EU betekenen ook dat deze toestellen in andere landen buiten de EU makkelijker te repareren zullen zijn, omdat een telefoonfabrikant waarschijnlijk niet compleet verschillende uitvoeringen van een model smartphone gaat maken. Maar of consumenten in landen buiten de EU ook zo makkelijk zelf aan onderdelen kunnen komen, is dan nog maar de vraag; deze mate van tegemoetkoming aan of bescherming van de consument gelden vaak niet in andere landen. Fabrikanten hoeven deze informatie dus niet beschikbaar te stellen in landen buiten de EU.

▼ Volgende artikel
Stormcodes: Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?
Huis

Stormcodes: Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?

Er is vandaag storm op komst en voor grote delen van het land is zelfs code oranje afgegeven. Het KNMI geeft altijd kleurcodes bij zwaar en gevaarlijk weer, maar hoe werkt dat ook al weer?

De kleurcodes voor weerswaarschuwingen van het KNMI geven aan wat de verwachte impact is van gevaarlijk weer. Er zijn vier kleurcodes: groen, geel, oranje en rood. Iedere kleurcode heeft een specifieke betekenis.

🟢 Code groen: Staat voor normaal weer, waarbij er geen noodzaak is voor speciale waarschuwingen.

🟡 Code geel: Hiermee word je opgeroepen om extra op te letten, zeker als je van plan bent de deur uit te gaan, omdat het weer mogelijk gevaarlijk wordt. Deze code kan tot 48 uur voor het verwachte weerfenomeen worden uitgegeven.

🟠Code oranje: Duidt op extreem weer, waarbij de kans op schade, verwondingen of veel hinder zeer aanwezig is. Deze code kan 24 uur van tevoren worden afgegeven. Op dit moment wordt code oranje voor storm Benjamin uitgegeven voor Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Holland.

🔴 Code rood: Is het ernstigste weeralarm, voor extreem weer dat zo'n hevige impact kan hebben dat het de samenleving kan verstoren.

Voor elke kleurcode gelden specifieke criteria, afhankelijk van het weertype, zoals regen, sneeuw, onweer, wind, temperatuur en zicht. Bij wind wordt code geel uitgegeven als er een kans is op windstoten van meer dan 75 km per uur. Bij verwachte windstoten boven de 100 km per uur zullen zijn, wordt het code oranje. Voor vandaag worden er in de kustprovincies zelfs zeer zware windstoten tot 120 kilometer per uur verwacht!

Storm Benjamin: waarom hebben stormen eigenlijk soms een naam?

Vandaag trekt storm Benjamin over Nederland. Door het geven van namen aan stormen probeert het KNMI (net als andere meteorologische instituten in andere landen dat ook doen) mensen alert te maken op de risico’s. Dat stormen een naam krijgen, vindt 52 procent van de Nederlanders een goed idee; 30 procent vindt dat niet noodzakelijk.

©www.knmi.nl

Krijgen alle stormen een naam?

In Nederland wordt er eigenlijk alleen een naam gegeven aan stormen waarvoor code oranje of code rood wordt uitgegeven. In een enkel geval krijgt een storm ook al bij code geel een eigen naam. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer de kans groot is dat er opgeschaald moet worden naar code oranje, of omdat de storm in het Verenigd Koninkrijk is ontstaan en daar al een naam heeft gekregen. De namen voor dit jaar vindt je op de lijst Stormnamen 2025-2026.

Lees ook: Koopgids weerstations: zo vind je het beste weerstation voor thuis