ID.nl logo
Isoleren je ramen nog goed? Zo kom je erachter!
Huis

Isoleren je ramen nog goed? Zo kom je erachter!

Nederland is aan het verduurzamen. Dat is niet nieuw, maar door de hoge gasprijzen hebben steeds meer huishoudens haast ermee. Via ramen gaat veel warmte verloren. Moderne varianten hebben een hogere isolatiewaarde en zijn dus duurzamer. Maar hoe goed isoleren de ramen die je nu hebt eigenlijk?

Ramen vervangen om de isolatie van je woning te verbeteren,is een uitstekend plan. Maar het is ook een behoorlijke investering. Je leest hier of jouw ramen toe zijn aan vervanging.

  • Waarom er vocht neerslaat aan de binnenkant van een raam
  • Heb je enkelglas, dubbelglas of HR-glas?
  • Herkennen of er een lek in het glas zit

Slechte isolatie of gewoon veel vocht? Lees hier wat je doet tegen te veel vocht in je woning.

Vocht tegen de ramen

Heb je vocht aan de binnenkant tegen de ramen? Dan is er sprake van een hoge luchtvochtigheid en slecht isolerende ramen. Want waterdamp slaat tegen de binnenkant van de ramen vanwege het temperatuurverschil: de ruiten zijn veel kouder dan de rest van je woning. Dit is het opvallendste teken dat je vensters niet meer goed isoleren.

©Youril - stock.adobe.com

Wanneer het bij jou thuis erg vochtig is, slaat vocht ook sneller neer tegen de binnenkant van de ramen.

Komt er veel kou van de ramen?

Isolerende gordijnen zijn de goedkoopste oplossing

Enkelglas of dubbelglas?

Vanaf de jaren 90 werd dubbelglas de standaard. Maar bij veel huizen die rond die tijd zijn gebouwd, is er alleen dubbelglas op de begane grond geïnstalleerd. Het kan gebeuren dat je niet zeker weet welk type ramen jouw woning heeft. Maar dat kun je makkelijk zelf controleren. Enkelglas herken je eigenlijk onmiddellijk, want er zit maar één glasplaat in het kozijn.

Dubbelglas of HR+-glas?

Bij dubbelglas en HR-glas is er sprake van twee glasplaten. Daartussen zit een aluminiumstrip in het kozijn. Dubbelglas isoleert stukken beter dan enkelglas. Maar tegenwoordig zijn veel huizenbezitters op zoek naar een hogere isolatiewaarde. Op de aluminiumstrip kun je vaak aflezen of het HR-glas betreft. Dat staat er namelijk “HR” (hoog rendement) in gegraveerd. Soms zijn ramen niet op deze manier gemarkeerd. Ga dan op zoek naar een productcode op de aluminiumstrip en voer die in een zoekmachine in. Dikke kans dat je jouw ramen vindt!

Wat is wat? HR-glas is dubbelglas met coating, maar heeft geen speciaal gas (meestal argon) tussen de glasplaten. HR+ en HR++ zijn beide dubbelglas met speciale coating en gevuld met edelgas, maar HR++ isoleert beter. HR+++-glas is driedubbelglas met coating en gasvulling.

©New Africa - stock.adobe.com

Zelf aan de slag? Schroef je kozijnen los met beleid:

Controleren met de vlamtest

We hebben nog een handige tip voor je. Daarvoor heb je een aansteker, kaars of lucifer nodig. Deze test werkt door het onderscheid tussen HR++-glas en standaard dubbelglas. Eerstgenoemde heeft namelijk een doorzichtige, isolerende coating op de ramen. Als je een vlammetje voor een dubbelglas raam houdt en er zelf vanuit een hoek naar kijkt, zie je 4 reflecties. Bij standaard dubbelglas hebben die allemaal dezelfde kleur. Bij HR-glas heeft het 2e of het 3e vlammetje een iets andere kleur vanwege de coating.

Denk je nieuwe ramen nodig te hebben? Schakel dan een professionele glaszetter in. Want zelfs voor ervaren hobbyklussers is dat een lastig karwei waarmee je bovendien schade aan kunt richten.

©yuriygolub - stock.adobe.com

Zo ontdek je lekkage in het raam

Een lek raam komt best vaak voor. Bij dubbelglas ontstaat er dan een waas tussen de twee glasplaten in. Lucht, vocht en vuil kan er door het lek tussen komen. Hierdoor kun je niet meer goed door het venster kijken en isoleert het raam veel minder goed. Kenmerkend is dat je het waaseffect niet weg kunt vegen, want het zit tussen de glasplaten in. Dat is meteen een goede test om het onderscheid te maken tussen een lek raam en condensvorming aan de binnenkant. Zie je dus een vlek die niet op, maar tussen het glas lijkt te zitten? Dan is je raam waarschijnlijk lek.

Waar zit het lek?

Het troebele effect ontstaat door kalk dat achterblijft als het water opdroogt. Daarom wordt het na verloop van tijd steeds erger. Het gat zit trouwens niet in een van de ruiten, want het water dringt via de randen naar binnen. De oorzaak is meestal verweerd kitwerk. Het water kruipt tussen de glasplaten. Daarin zit het gas dat zorgt voor een betere isolatiewaarde. De druk is lager dan die van de buitenlucht waardoor water aangezogen wordt, zelfs door een minuscuul gaatje. Lekkage in ramen is lang niet altijd te voorkomen. Maar goed onderhoud van het schilderwerk en het regelmatig schoonmaken van de kozijnen verlengt de levensduur.

©Daisy Daisy

Nieuw ramen nu al lek?

Een lek ontstaat normaal gesproken pas na meer dan 25 jaar. Helaas is de enige oplossing om het complete raam te vervangen. Zijn jouw ruiten nog relatief nieuw en toch al lek? Dan is het raam waarschijnlijk niet helemaal goed gezet of is er iets mis met het materiaal. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met de glaszetter.

De kosten van het vervangen van ramen

Bij een lekkage is de enige optie het complete raam vervangen. Tegenwoordig is HR++ de standaard en is HR+++ ook een populaire optie. Dat komt omdat je de extra kosten die je maakt, snel terugverdient door een lagere energierekening. Voor HR++-glas betaal je ongeveer 140 euro per vierkante meter. HR+++-glas kost per vierkante meter 180 euro.

Oude kozijnen met nieuwe ramen

Niet alle ramen passen zomaar in oude kozijnen. Zolang je het bij dubbelglas houdt, is het meestal geen probleem. Maar triple glas (HR+++) past eigenlijk nooit in oudere kozijnen. Die zul je ook moeten vervangen, waardoor de kosten oplopen. Controleer altijd de kwaliteit van de kozijnen wanneer je de ramen gaat vervangen.


Advies inwinnen om je huis beter te isoleren? Schakel een professional in!👇🏻
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.