ID.nl logo
Review Dyson 360 Vis Nav – Duurzame robotstofzuiger moet z’n draai vinden
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dyson 360 Vis Nav – Duurzame robotstofzuiger moet z’n draai vinden

De Dyson 360 Vis Nav-robotstofzuiger heeft een aantal interessante eigenschappen die je heel graag zou willen zien op zijn grootste concurrenten. Maar ondanks alle slimme trucs wegen de nadelen niet op tegen de voordelen. En ja, de prijs speelt daarin ook een grote rol.

Goed
Conclusie

Helaas is het zo dat een robotstofzuiger niet alleen draait om de zuigkracht. Want als dat het geval zou zijn, dan zou dit de beste stofzuigende robot van dit moment zijn. Punt. We hebben tot dusver nog geen robot met deze zuigkracht voorbij zien komen. Maar voor dit soort producten geldt ook dat ze accuraat moeten zijn en een lange accuduur nodig hebben. En hoewel de Dyson uiteindelijk wel komt waar hij zou moeten komen (met wat overgeslagen hoeken hier en daar), valt vooral de manier van navigeren en de korte accuduur tegen. Daardoor nemen de stofzuigsessies veel tijd in beslag. De 360 Vis Nav overtuigt tot slot wel met allerlei andere zaken. Zo is het fijn dat Dyson rekening houdt met je privacy, en je de robot in principe kunt bedienen zonder app. Ook de camera bovenop legt geen beelden vast (maar daardoor is-ie dus ook wat minder scherp dan andere robots). Tot slot is het tof dat je allerlei onderdelen gemakkelijk kunt losklikken en zelf kunt schoonmaken, en dat je niet vastzit aan opvangzakjes of te vervangen filters. De Dyson 360 Vis Nav is toegankelijk, duurzaam en zuigt enorm goed – maar op het gebied van navigatie heeft Dyson nog een lange weg te gaan.

Plus- en minpunten
  • Grote stofzuigerborstel
  • Zuigkracht
  • Bediening
  • Onderhoud
  • Schoonmaakmodi
  • Manier van navigeren
  • Korte accuduur
  • Schoonmaken duurt echt lang
  • Geen objectherkenning
  • Ontzettend duur

Zodra je 1.299 euro moet betalen voor een robotstofzuiger dan mogen je verwachtingen hoog zijn. De producten van Dyson zijn gemiddeld genomen hoger geprijsd dan vergelijkbare apparaten. Maar daar krijg je – in veel gevallen – ook een goed doordacht product voor terug. Dat zien we bijvoorbeeld bij de luchtreinigers van Dyson (waar de Big & Quiet het meest recente model van is) en de steelstofzuigers. Echter, met de Dyson Zone heeft het bedrijf laten zien dat het ook wel eens de plank mis kan slaan. Bovendien heeft voorganger 360 Heurist ons met gemengde gevoelens achtergelaten. Niet omdat de Dyson 360 Heurist zo’n slechte stofzuiger is, want qua zuigkracht kom je zelden beter op een robotstofzuiger. Maar als robot die stofzuigt laat het apparaat nog wat te wensen over. En diezelfde conclusie trekken we ook alvast over de Dyson 360 Vis Nav. In de basis is dit echt geen verkeerde stofzuiger: qua zuigkracht laat hij concurrerende modellen (op hetzelfde prijsniveau, en daaronder) in het stof bijten. En minder dan dat mag je ook niet verwachten, kijkende naar de prijs en de nalatenschap die Dyson als merk en stofzuigerfabrikant opgebouwd heeft.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Dyson 360 Vis Nav bevalt als stofzuiger

De Dyson 360 Vis Nav heeft in de basis een hoop aspecten waarvan je wilt dat andere fabrikanten van robotstofzuigers die direct overnemen. Zo is er een gigantische borstel voorop, die niet onderdoet voor wat Dyson aanbiedt bij zijn steelstofzuigers. De borstel maakt 110.000 rotaties per minuut en vangt door de verschillende lagen veel soorten stof en haren op. Dit is niet gewoon een simpele rubberen borstel waar haren heel strak omheen komen te zitten. Niet alleen komen haren heel gemakkelijk los, ook worden ze gewoonweg de opvangbak ingezogen. No problemo.

Daarnaast treffen we aan de zijkant een opening aan die daadwerkelijk vuil opzuigt. Rechts (wanneer je voor de stofzuiger staat) komt er dan een onderdeel gemaakt van rubber naar buiten, dat het vuil langs de muren en van de plinten wegzuigt. De meeste robotstofzuigers gebruiken hier soms één borstel (of twee borstels) voor. En hoewel dat in de meeste gevallen prima werkt, merken we ook dat de apparaten het vuil daardoor juist door het huis verspreiden. Zo’n zijborstel kan vuil een kant op duwen waar een stofzuiger al geweest is, waardoor dat dus gewoon de grond blijft liggen.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Onderhoud en schoonmaken

Verder is er een plastic opvangbak waar je geen aparte zakjes voor nodig hebt. Al het vuil gaat eerst langs het luchtfilter en de piëzosensor, die vijftienduizend keer per seconde het stof controleert. Die sensor kan op microscopisch niveau te werk gaan, waardoor de robot zijn zuigkracht ter plekke kan aanpassen indien nodig (wanneer je hem gebruikt in de automatische stand). Zowel de plastic bak als het filter kun je met de hand schoonmaken en legen wanneer dat nodig is. Je hoeft dus geen rekening te houden met losse vuilzakken of filters die je om de haverklap opnieuw moet aanschaffen.

De robotstofzuiger uit elkaar halen en na het schoonmaken assembleren is eveneens een peulenschil. Dyson heeft voor alle onderdelen die je los kunt maken een handig knopje toegevoegd. Zo kun je de opvangbak met een druk op de rode knop losmaken. En door de schuifknop in de hendel te verschuiven, komt de onderkant los en valt het vuil in de vuilnisbak. Vervolgens klap je de boel weer dicht en bevestig je de bak in de stofzuiger. Het filter en de borstel klik je er ook zo uit en kun je onder de kraan schoonmaken. Dat maakt het systeem toegankelijk en duurzaam.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

De Dyson loslaten in huis

Een ander belangrijk aspect waarin de Dyson 360 Vis Nav excelleert, is de zuigkracht. Helaas geeft Dyson ons geen vergelijkbare zuig-eenheid waarop we hem kunnen vergelijken met bijvoorbeeld de favoriet van recensent dezes. Maar dat neemt niet weg dat we in de praktijk zien dat de robot beter stofzuigt dan welk model dan ook. We hebben nog geen andere robotstofzuiger gezien die zo veel vuil van de grond opzuigt als de 360 Vis Nav. Er ligt bijna niets meer op de vloer. En als het apparaat een tapijt of vloerkleed tegenkomt, dan kan het de zuigkracht daarop aanpassen – voor eveneens een schoon resultaat.

Maar dan komen we aan bij de problemen die we met dit apparaat ervaren hebben. Want de Dyson 360 Vis Nav is niet heel erg slim als het om navigeren gaat. Op de robot zit een camera met een fisheye, die om privacyredenen geen beelden maakt van je huis. Dat is dan weer positief, maar daar staat tegenover dat het apparaat zich wat willekeurig door het huis beweegt. Op de een of andere manier komt het wel overal waar het moet zijn (al worden hoeken nog wel eens overgeslagen), maar dat is niet het punt. Want deze manier van navigeren heeft een duidelijk nadeel.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Vaste punten in huis aanmaken

In plaats van het vastleggen van de werkelijkheid, legt de Dyson 360 Vis Nav slechts ‘vaste punten’ in huis vast. Dat betekent dat meubels digitale punten vormen voor de robot en die zijn minder accuraat dan je zou willen. Dat houdt in dat de robotstofzuiger tegen het ene meubelstuk aanbotst, en het andere al centimeters van tevoren uit de weg gaat. Soms kan hij zichzelf niet bij zijn oplaadstation parkeren. Ook kan het zijn dat de robot over dingen op de grond heenrijdt. Dat is handig voor drempels, maar minder handig voor speelgoed en draden. De Vis Nav heeft geen herkenningssoftware aan boord om dingen te ontwijken. Zoals gezegd is het fijn voor de privacy dat de camera geen beelden van je huis vastlegt. Maar voor het dagelijkse gebruik, zonder back-up in de vorm van een LiDAR-scanner bijvoorbeeld, is het minder handig.

Wat is en doet LiDAR? Een LiDAR-scanner is een technologie die robotstofzuigers gebruiken om hun omgeving in kaart te brengen. LiDAR staat voor Light Detection and Ranging. Deze techniek maakt gebruik van laserlicht om de afstand tot objecten in de kamer te meten. Door een laserstraal rond te sturen en de tijd te meten die het licht nodig heeft om terug te kaatsen, kan de scanner een nauwkeurige 3D-kaart van de ruimte maken. Hierdoor kan de robotstofzuiger effectief door de kamer navigeren, obstakels vermijden en een optimale schoonmaakroute plannen. Met LiDAR weet de robot precies weet waar hij al geweest is en welke gebieden nog schoongemaakt moeten worden.

Accu en opladen

Daar komt bovenop dat de accu niet lang mee gaat en dat het gemakkelijk zo’n twee uur kan duren voordat het toestel een huis van pakweg 57 vierkante meter gestofzuigd heeft. Tijdens die periode moet de robot soms een keer herladen (en als je pech hebt zelfs twee keer), wat best wat tijd in beslag neemt. Het gros van de stofzuigtijd gaat in feite op aan het opladen. Het stofzuigen zelf duurt daarnaast langer als er meer stof ligt.

Eerst hadden we nog het idee dat de Dyson 360 Vis Nav het huis moest leren kennen om er effectiever in te kunnen schoonmaken. Maar nadat we het schrijven van de recensie met enkele weken uitgesteld hadden om die hypothese aan een test te onderwerpen, komen we uit op dezelfde conclusie als voorheen. De robot heeft gewoonweg moeite met navigeren. Het kan moeilijk dingen ontwijken, staat soms stil om z’n draai terug te vinden, doet er lang over om overal schoon te maken en vergt derhalve veel schoonmaaktijd. Dat is alles behalve ideaal, zeker voor 1.300 euro.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Met of zonder app te gebruiken

De app verandert weinig aan de gemengde ervaring die we hebben met de Dyson 360 Vis Nav. Je kunt de robot activeren en de stand bepalen. Je hebt de keuze uit vier modi: Auto, Snel, Stil en Boost. Elke stand heeft overigens zo zijn eigen beperkingen met de accuduur. Boost verbruikt de meeste energie, maar heeft ook de hoogste zuigstand. Maar dan gaat het apparaat zo’n twintig tot dertig minuten mee op een volle accu. Verder kun je een plattegrond aanmaken en per locatie bekijken waar er veel stof lag. Daaruit kun je dan opmaken waarom het schoonmaken zo lang duurt.

Via die plattegrond kun je tevens wat beperkingen instellen. Zo kun je instellen dat een bepaald gebied niet gestofzuigd hoeft te worden, omdat daar bijvoorbeeld veel kabels liggen. Ook kun je de borstel uitschakelen of aangeven dat er ergens een helling is. Dat zijn in principe genoeg aanpassingsmogelijkheden waarmee je de robot rekening laat houden met de persoonlijke situatie in huis. Maar het zal de problemen die we hebben ervaren niet voor je oplossen. De robot blijft langzaam (in vergelijking met andere topmodellen) en zal zich erg geregeld blijven opladen.

Dyson 360 Vis Nav kopen?

Helaas is het zo dat een robotstofzuiger niet alleen draait om de zuigkracht. Want als dat het geval zou zijn, dan zou dit de beste stofzuigende robot van dit moment zijn. Punt. We hebben tot dusver nog geen robot met deze zuigkracht voorbij zien komen. Maar voor dit soort producten geldt ook dat ze accuraat moeten zijn en een lange accuduur nodig hebben. En hoewel de Dyson uiteindelijk wel komt waar hij zou moeten komen (met wat overgeslagen hoeken hier en daar), valt vooral de manier van navigeren en de korte accuduur tegen. Daardoor nemen de stofzuigsessies veel tijd in beslag.

De 360 Vis Nav overtuigt tot slot wel met allerlei andere zaken. Zo is het fijn dat Dyson rekening houdt met je privacy, en je de robot in principe kunt bedienen zonder app. Ook de camera bovenop legt geen beelden vast (maar daardoor is-ie dus ook wat minder scherp dan andere robots). Tot slot is het tof dat je allerlei onderdelen gemakkelijk kunt losklikken en zelf kunt schoonmaken, en dat je niet vastzit aan opvangzakjes of te vervangen filters. De Dyson 360 Vis Nav is toegankelijk, duurzaam en zuigt enorm goed – maar op het gebied van navigatie heeft Dyson nog een lange weg te gaan.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 mobiele airco's voor op de slaapkamer
© kucherav
Energie

Waar voor je geld: 5 mobiele airco's voor op de slaapkamer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Dit keer hebben we vijf mobiele airco's voor op de slaapkamer gevonden die beschikken over een slaap- of comfortstand of die extra stil zijn. Ideaal voor wie 's nachts een koele kamer wil, zonder wakker te hoeven liggen van het geluid.

🌙 Wat doet de slaapstand?

De slaap‑ of comfortstand is speciaal ontworpen voor de nacht. Jij stelt de gewenste temperatuur in, en de airco verlaagt automatisch de ventilatorsnelheid tot een fluisterstil niveau. Tegelijkertijd dimt het display en schakelt soms zelfs het binnenlicht uit. Sommige modellen passen de temperatuur zelfs geleidelijk aan gedurende de nacht (bijvoorbeeld 1-2 graden warmer worden na een paar uur, omdat je lichaamstemperatuur 's nachts natuurlijk daalt). Je hebt er tijdens het slapen dus vooral plezier van, en geen last.

De'Longhi PAC EM90 Silent

Als je op warme zomernachten echt stil wilt slapen, is de De'Longhi PAC EM90 Silent een uitstekende keuze. Deze mobiele airco is uitgerust met een zogenoemde Stille functie. Het koelvermogen van 2600 W (9800 BTU) maakt hem geschikt voor ruimtes tot circa 90 m³, ruim voldoende voor de meeste slaapkamers. Verder beschikt hij over drie snelheidsstanden, een aparte ontvochtigingsfunctie tot 46 liter per dag en een handige 12-uurs timer. Door de zwenkwieltjes en geïntegreerde handgrepen is de airco makkelijk te verplaatsen, terwijl het compacte ontwerp ervoor zorgt dat hij in vrijwel elke kamer past. Je bedient hem via het display of via de afstandsbediening.

Toepassingen: grote slaapkamers, ontvochtigen, langdurig gebruik
Bijzonderheden: stille functie, afstandsbediening, energieklasse A

Everglades EV9051

De Everglades EV9051 is een compacte en energiezuinige mobiele airco met een koelvermogen van 2350 W (8000 BTU), goed voor ruimtes tot ongeveer 60 m³. Dat maakt hem bij uitstek geschikt voor slaapkamers of kleinere woonkamers. Dankzij de comfortstand is dit model zeer geschikt voor gebruik tijdens de nacht. De airco is voorzien van twee ventilatiestanden, een ontvochtigingsfunctie en een handige 24-uurs timer. Met de meegeleverde afstandsbediening stel je eenvoudig je gewenste instellingen in. De energieklasse A garandeert bovendien dat hij efficiënt met stroom omgaat. Zijn lichte gewicht en wieltjes zorgen ervoor dat je hem zonder moeite verplaatst van de ene naar de andere kamer.

Toepassingen: middelgrote slaapkamers, flexibel gebruik overdag en 's nachts
Bijzonderheden: comfortstand, timer, afstandsbediening, energieklasse A

Whirlpool PACB29HP

De Whirlpool PACB29HP is meer dan een mobiele airco – het is een alleskunner. Naast verkoelen (2650 W, 9000 BTU) kan dit model ook verwarmen, waardoor je hem het hele jaar door kunt gebruiken. De geavanceerde 6th Sense-technologie meet constant de kamertemperatuur en past automatisch het vermogen aan om de ingestelde temperatuur te behouden. Naast een Slaapmodus heeft hij ook nog een Silent Modus, waarmee het display wordt uitgescakeld en het geluidsniveau met 30% wordt verminderd. Ideaal dus voor voor in de slaapkamer. De PACB29HP is energiezuinig met zijn A+-label en biedt verder een automatische modus, ventilatiefunctie en een Jet-modus voor snelle verkoeling. Ook hier gaat de bediening via het display of via de afstandsbediening.

Toepassingen: slaapkamers tot ±60 m³, verwarmen en koelen, automatische klimaatregeling
Bijzonderheden: 6th Sense-technologie, slaap- en jetmodus, energieklasse A+

Inventum AC125W

Zoek je een mobiele airco met extra power, dan zit je goed met de Inventum AC125W. Dit model beschikt over een indrukwekkend koelvermogen van 3200 W (12000 BTU), goed voor ruimtes tot zo'n 105 m³. Dankzij de slaapfunctie, waarbij langzaam aan steeds minder functioneert, het display automatisch wordt gedimd en en de windsnelheid op de laagste stand staat,  is hij desondanks zeer geschikt voor gebruik in de slaapkamer. De AC125W is uitgerust met een 3-in-1-functie: naast koelen kan hij ook ventileren en ontvochtigen. Dat maakt hem ook nuttig op vochtige dagen. De airco wordt standaard geleverd met een luxe raamafdichtingskit en een afstandsbediening. Het geluidsniveau ligt tussen de 52 en 65 dB, afhankelijk van de gekozen stand.

Toepassingen: grote slaapkamers, multifunctioneel gebruik
Bijzonderheden: stille slaapstand, luxe raamafdichtingskit

AEG AXP26U338CW (ChillFlex Pro)

De AEG ChillFlex Pro is een stijlvolle en stille mobiele airco met een koelcapaciteit van 2600 W (9000 BTU), bedoeld voor ruimtes tot circa 40 m³. In slaapstand verlaagt hij automatisch de ventilatorsnelheid en verhoogt hij de ingestelde temperatuur in twee stapjes van 1°C, zodat je lichaam zich aanpast aan een natuurlijk koelverloop. Deze functies maken hem bijzonder comfortabel voor nachtelijk gebruik. Verder beschikt de deze mobiele airco over een ontvochtigingsfunctie, ventilatiemodus met vier standen, afstandsbediening en een programmeerbare timer. Hij maakt gebruik van milieuvriendelijk R290-koelmiddel en is voorzien van energielabel A.

Toepassingen: ruime slaapkamers, stil en milieuvriendelijk koelen
Bijzonderheden: intelligente slaapstand, R290-koelmiddel, strak design

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.