ID.nl logo
Zo maak je een mailbox met je eigen domeinnaam
© Reshift Digital
Huis

Zo maak je een mailbox met je eigen domeinnaam

Zoho is een Indiaas bedrijf dat onder andere Zoho webmail aanbiedt: gratis en zonder reclame, waarbij je ook nog eens je eigen domeinnaam kunt gebruiken, voor een professioneel uitziend e-mailadres.

Tip 1: Eigen domeinnaam?

Voordat we beginnen, zullen we het eerst hebben over een eigen domeinnaam. Voor een paar euro per jaar heb je al een .nl-domeinnaam. Zo kun je bijvoorbeeld je achternaam gebruiken als domein, iets wat vaak nog wel beschikbaar is. Als mailadres kun je dan kiezen voor voornaam@achternaam.nl. Een andere variatie is je volledige naam als domein en dan als e-mailadres bijvoorbeeld mail@domein.nl of nog een keer je voornaam@domein.nl. Is de .nl-naam al bezet, dan kun je misschien kijken of er nog een domein beschikbaar is met een nieuw generiek hoofddomein, zoals .email, .xyz of iets anders. Hier betaal je misschien iets meer voor, maar per jaar zal dat niet meer zijn dan een of twee tientjes. Er zijn verschillende partijen online waar je jouw domeinnaam kunt vastleggen. Soms zijn er zelfs acties waar je gratis een domein kunt afsluiten voor een jaar, maar let wel op addertjes onder het gras. Lees ook: 20 superhandige Gmail-tips.

Wil je Zoho Mail alleen even proberen? Dat kan ook: je kunt gewoon een Zoho-mailadres aanmaken met @zoho.com en later eventueel overstappen op een adres van je eigen domein. Voordelen van Zoho zijn dat het gratis is, er geen advertenties zijn en dat Zoho je privacy respecteert. Zo heeft zelfs de NSA ernstige moeite om de hevige versleuteling van Zoho te kraken, zo bleek uit Snowden-documenten uit 2015. Het is onduidelijk of dat al gelukt is, al lijkt dat onwaarschijnlijk.

Voordat je daadwerkelijk begint, is het aan te raden alvast je gewenste domeinnaam geregistreerd te hebben en ingelogd te zijn bij de partij waar je je domeinnaam hebt gekocht, zodat je straks snel de DNS-instellingen kunt aanpassen.

©PXimport

De keuze wat betreft hoofddomeinen is reuze.

Tip 2: Aanmelden bij Zoho

Laten we beginnen door ons aan te melden bij Zoho. Hiervoor ga je naar www.zoho.com/mail. Klik vervolgens op de grote rode knop in het midden Get Started Now. Op de nu verschenen pagina klik je helemaal rechts bij Free op de optie Sign Up. Vul je domeinnaam in het bovenste tekstvak in en klik op de knop Add Domain. Het is nu nodig wat gegevens in te vullen, de meeste spreken voor zich. Bij Email Address vul je het e-mailadres in dat je graag wilt hebben. Dit adres wordt ook direct het account waarmee je je aanmeldt bij Zoho. Vul bij Contact Email een huidig e-mailadres in waar Zoho je op kan bereiken. Klik ten slotte op Sign Up. Je account wordt in enkele seconden aangemaakt en je ontvangt een e-mail op het opgegeven contactadres. Klik op Setup [domeinnaam] in Zoho.

©PXimport

Vul de domeinnaam die je hebt aangeschaft in het bovenste tekstvak in en klik op Add Domain.

Tip 3: Domein verifiëren

Zoho moet natuurlijk wel zeker weten dat jij echt de eigenaar bent van het aangemelde domein. Hiervoor moeten de DNS-records van het domein aangepast worden. Dat klinkt misschien lastig, maar het is niet meer dan wat tekst kopiëren en plakken en op Opslaan klikken. Als je net op Setup [domeinnaam] in Zoho hebt geklikt, bevind je je nu op de pagina genaamd Verify Domain. Er zijn drie manieren om je domein te verifiëren: CNAME en TXT vereisen dat je de DNS aanpast, of je kunt een HTML-bestand uploaden als je ook een website host op je domein. Wij maken gebruik van de CNAME-methode, gezien die erg snel is en je straks sowieso nog een keer de DNS-instellingen aan moet passen, dus dan kun je het alvast.

Dit is wat je doet: je logt in bij de partij waar je je domein hebt geregistreerd en zoekt naar de DNS-instellingen. Vaak moet je even naar de instellingen van je domeinnaam en meestal staat in de handleiding van het bedrijf beschreven hoe je je de DNS-instellingen kunt aanpassen. In dit geval moeten we aan de DNS-records een CNAME-record toevoegen. Dat doe je als volgt: kies bij Type voor CNAME. Vul bij Naam (soms ook wel Host, Alias of CNAME genoemd) de waarde in die vermeld wordt op de website van Zoho en vul bij Adres het adres zmverify.zoho.com in. Als je hoster vraagt om een TTL, dan kun je deze op de standaardwaarde laten of de waarde 617 invullen. Ook een prioriteit is niet nodig. Sla het DNS-record op. Klik in Zoho op Verify by CNAME, de groene knop onderaan en klik op Verify Now. Als de verificatie succesvol is, verschijnt er "Congratulations! You have verified your domein [domeinnaam]". Vervolgens staat er een gebruikersnaam met daarachter je daadwerkelijke gebruikersnaam. Klik op Create Account en de eerste mailbox wordt aangemaakt. We zijn overigens nog niet klaar met de DNS-records. Om daadwerkelijk mail te ontvangen, moeten we deze straks dus nog een keer aanpassen.

©PXimport

We verifiëren de domeinnaam door middel van een CNAME-record.

Tip 4: Extra gebruikers

Voordat we dat doen, wil je misschien extra gebruikers toevoegen aan je domeinnaam. Met de gratis variant mag je maximaal 10 gebruikers toevoegen. Zo kan bijvoorbeeld de hele familie van dezelfde domeinnaam gebruikmaken. Of als je zelf een klein bedrijfje hebt, kun je collega's ook toegang geven. Klik hiervoor op Proceed to Add Users. Wil je dit niet, klik dan op Skip en ga door naar tip 5.

Je kunt op twee manieren een gebruiker toevoegen: de eerste is om zelf alle gevraagde gegevens in te vullen en een e-mailadres aan iemand toe te wijzen. Klik op OK als je dat gedaan hebt. Vervolgens moet je zelf de gebruikersnaam en het wachtwoord overdragen aan de gebruiker. Je kunt de gebruiker ook uitnodigen door onderaan bij E-mail-ID een bestaand e-mailadres in te vullen. De gebruiker kan dan zelf zijn gegevens invoeren en een Zoho-account aanmaken, waarbij hij ook zelf het e-mailadres kan kiezen. Klik op OK als je dat hebt gedaan. Links op Add User kun je vervolgens nog meer gebruikers toevoegen. Klik op Back to Setup als je klaar bent met het toevoegen van gebruikers en door wilt gaan met het opzetten van je domeinnaam.

©PXimport

Je kunt of zelf alle gebruikersgegevens invullen of een gebruiker uitnodigen deel te nemen.

Tip 5: MX-records

We slaan het aanmaken van groepen even over, dus klikken op Skip bij de sectie Create Groups, zodat we aankomen bij de sectie Configure Email Delivery. Als je e-mail wilt ontvangen, zullen deze instellingen goed moeten staan. Op deze pagina zie je de MX-records van Zoho weergegeven in een tabel. Het zijn er twee: de ene verwijst naar mx.zoho.com en de andere naar mx2.zoho.com.

Je moet de huidige MX-records van je domeinnaam verwijderen (vaak zijn die er namelijk standaard al) en deze twee toevoegen. Hiervoor ga je opnieuw naar de DNS-instellingen van je domeinnaam zoals in tip 3. Zoek bij Type dit keer naar MX en verwijder eventuele huidige records. Deze hebben op dit moment toch geen doel. Voeg vervolgens nieuwe MX-records toe, dat moet je twee keer doen. Vul de eerste keer bij Prioriteit de waarde 10 in, bij Host de waarde @ en bij Adres vul je mx.zoho.com in. Voeg de record toe en doe het vervolgens opnieuw, maar nu voor Prioriteit de waarde 20, bij Host opnieuw de waarde @ en bij Adres weer mx2.zoho.com. Voeg ook deze record toe. Vul bij TTL als het kan opnieuw 617 in of laat het anders op de standaardwaarde staan.

Heb je dit gedaan, controleer nog een keer of alle vereiste waardes overeenkomen en of er echt geen andere MX-records nog in het domein staan. Voordat we doorgaan, is het handig om nu even jezelf een mailtje te sturen naar je nieuwe e-mailadres. Door naar https://mail.zoho.com te gaan, kun je de mail zien verschijnen. Komt de mail niet aan, probeer het dan over een uur nogmaals of controleer nog eens je MX-records. Ondertussen kun je in de Zoho-wizard doorgaan door op Next te klikken.

©PXimport

De Zoho-MX-records staan in het midden in de tabel.

Tip 6: Mail overzetten

We willen graag ook onze huidige mailberichten in Zoho importeren. Dit kan door in je mailclient (bijvoorbeeld Mozilla Thunderbird of Microsoft Outlook), je e-mail van de ene account naar de andere te slepen, nadat je Zoho daaraan hebt toegevoegd met behulp van de instellingen in tip 7. Toch kan die operatie wel enige tijd in beslagnemen, en helemaal met veel e-mail en niet al te snel internet kan het soms vele uren duren. Wij vinden het handiger om het door Zoho te laten doen, omdat we dan zeker weten dat de migratie wordt voltooid en omdat het sneller is.

Om Zoho je mail over te laten zetten, klik je op de knop Proceed to Migrate. Je moet nu enkele gegevens invullen. Bij de Migratienaam vul je simpelweg de naam van je huidige mailprovider in, in ons geval Gmail. Voor de overige gegevens is het handig je mailclient te openen en naar de instellingen te gaan van het account dat je wilt migreren. Zo kom je bijvoorbeeld achter de Servernaam. Voor Gmail laat je het protocol op IMAP staan en kies je bij Servertype voor Gmail. Voor Outlook laat je Servertype op Anderen staan en vul je bij Servernaam de server imap-mail.outlook.com in. De overige instellingen zijn voor zowel Gmail als Outlook goed.

Klik vervolgens op Migratie toevoegen. In de tabel met migraties klik je op de migratienaam, in dit geval dus Gmail, en vervolgens klik je op Accounts toevoegen. Hier moet je nu de inloggegevens van je mailserver invullen. In het geval dat je Gmail of Outlook gebruikt, vul je bij Gebruikersnaam bron en Wachtwoord bron de inloggegevens daarvan in. Anders vul je je gebruikersnaam en wachtwoord van de mailserver in. Bij E-mailadres bestemming vul je het e-mailadres in dat je eerder hebt aangemaakt met je eigen domeinnaam. Klik ten slotte op Toevoegen. Het kan zijn dat je wat moeite hebt bij Gmail. Dit omdat Google de Zoho-migratie ziet als verdachte activiteit. In dat geval krijg je een mailtje op je Google-account waarin je de inlogpoging kunt toestaan en het migreren kunt voortzetten. Mocht dit nog niet werken, dan helpt het ook om even (tijdelijk) je Gmail-wachtwoord te wijzigen en het daarna opnieuw te proberen. Klik rechtsboven op Ga naar migratiestatus en klik daar in de regel op Start. Klik op Back to Setup terwijl de e-mailmigratie plaatsvindt.

©PXimport

Voorbeeldgegevens voor hoe je Gmail-data migreert naar Zoho.

Tip 7: Mailapps instellen

De volgende stap is de Mail Client Configuration van de Zoho-opzetwizard. Deze geeft niet zo veel nuttige informatie, dus we gaan er zelf mee aan de slag. Open een nieuw tabblad en ga naar https://mail.zoho.com. Je hebt standaard drie ongelezen e-mailberichten om je te verwelkomen. Klik rechtsboven op Instellingen en ga op het tabblad Mail naar de optie E-mail doorsturen. Zet onderaan bij IMAP-toegang de Status op Activeren.

Als je de nieuwe versie van Zoho gebruikt, klik je rechtsboven op het tandwiel en kies je voor Settings. Vervolgens ga je onderaan naar Older Settings en dan vind je daar de optie E-mail doorsturen met IMAP, net als in de oude versie. Laten we nu ons account toevoegen aan onze mailclient. Deze instructies zijn speciaal voor de Mail-app in Windows 10, maar werken ook natuurlijk met andere applicaties. Open de Mail-app en klik op Accounts in de rechterbalk. Klik op Nieuwe account toevoegen en kies voor de optie Geavanceerde configuratie / Internet-e-mail. Vul bij Accountnaam bijvoorbeeld Zoho in. Bij Server voor binnenkomende e-mail vul je mail.zoho.com in. Kies bij Accounttype voor IMAP4 en vul bij e-mailadres en gebruikersnaam je Zoho-e-mailadres in en vervolgens in het volgende invoerveld je wachtwoord. De Server voor uitgaande e-mail is eveneens mail.zoho.com. Klik op Aanmelden en klik op Gereed.

©PXimport

Zorg ervoor dat de IMAP-toegang geactiveerd is.

Tip 8: E-mail op je mobiel

Terug in de opzetwizard hebben we nog één stap te gaan, namelijk Mobile Access. Klik op Next om bij Mobile Access uit te komen en klik daarna op Proceed to Mobile Accounts. Klik op de betreffende mailaccount die je op je smartphone wilt gebruiken. Je ziet dat Push op disabled staat. Klik op die rode melding, waarna Push enabled verschijnt. Je kunt nu op je mobiel je e-mail instellen. Dat doe je voor iOS als volgt. Ga naar Instellingen / Mail, Contacten en Agenda. Kies voor Nieuwe account en druk op Exchange. Vul de gevraagde gegevens even in en tik op Volgende. Het controleren kan even duren. Er verschijnen meer invoervelden. Vul bij Server de waarde msync.zoho.com in en bij gebruikersnaam opnieuw je e-mailadres. Tik op Volgende en tik daarna op Bewaar. Als je nu de Mail-app opent, kun je je mails lezen.

Voor Android volg je de volgende stappen: open de app Instellingen, tik op Accounts en op Account toevoegen. Tik op Exchange en vul de gevraagde gegevens in. Vul bij Server eveneens msync.zoho.com in en voeg het account toe. De standaardinstellingen zijn verder goed. Eventueel kun je ook de Zoho-app gebruiken die je in de App Store en Play Store vindt.

©PXimport

De correcte instellingen voor mail op iOS.

▼ Volgende artikel
Netflix wordt weer duurder ... 5 tips om te besparen op je streamingabonnementen
© AA+W - stock.adobe.com
Huis

Netflix wordt weer duurder ... 5 tips om te besparen op je streamingabonnementen

Nu Netflix heeft aangekondigd dat de prijzen opnieuw stijgen, is dit hét moment om eens naar je eigen abonnementen te kijken. Veel mensen hebben er meerdere: Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, Apple TV+... allemaal leuk, maar de kosten lopen flink op. Tijd om te kijken waar je kunt besparen.

⏱ In het kort

📺 Tip 1: Kijk kritisch naar wat je echt gebruikt
📺 Tip 2: Gebruik één dienst tegelijk
📺 Tip 3: Deel een abonnement als het kan
📺 Tip 4: Kies de voordeligste optie
📺 Tip 5: Soms kan het (nog) goedkoper

Lees ook: 4 slimme tips om meer uit Netflix te halen

Een abonnement op een streamingdienst is binnen een paar minuten geregeld. Maar de kans is groot dat je er na een paar weken of maanden, wanneer je hebt gekeken wat je wilde zien, minder of niet meer naar kijkt. De praktijk leert dat veel mensen dan niet meteen hun abonnement opzeggen. Daardoor betaal je soms ongemerkt maandenlang voor iets wat je nauwelijks nog gebruikt. Door geregeld even door je abonnementen te lopen, kun je op jaarbasis tientallen euro's besparen. Met de tips hieronder beperk je de kosten zonder dat je minder hoeft te genieten van films en series.

Tip 1: Kijk kritisch naar wat je echt kijkt

Vraag jezelf af: heb ik deze dienst de afgelopen tijd nog gebruikt? Zo niet, dan is opzeggen of pauzeren de eenvoudigste manier om te besparen. Je kunt immers maar één streamingdienst tegelijk gebruiken. Door bewuster te kijken naar je eigen kijkgewoontes zie je snel welke diensten overbodig zijn.

Tip 2: Eén tegelijk is vaak genoeg

Wie slim omgaat met abonnementen, kiest per keer één dienst en wisselt zodra het aanbod daar is uitgekeken. Wacht tot er weer nieuwe seizoenen of films verschijnen en neem dan tijdelijk een maandabonnement. Vaak vind je via je provider of via acties ook nog extra korting. Zodra je alles gezien hebt, zet je het abonnement stop en stap je over naar de volgende. Je kunt je voortgang en kijktips eenvoudig bijhouden met apps als TV Time (Android | iOS).

Gratis Netflix

Wanneer je klant bent bij KPN en daar internet thuis en mobiel combineert, krijg je Netflix Basic cadeau. Dat scheelt alweer in de maandelijke kosten! Stapel je meer producten bij KPN, dan kun je ook kiezen voor Disney+, HBO Max of Videoland.

©Koray - stock.adobe.com

Tip 3: Kosten delen

Als je het aantal abonnementen hebt teruggebracht, kun je nog een stap verder gaan door te delen. Niet alle streamingdiensten staan dit toe, maar waar het mag, kan het flink schelen. Soms heb je een uitgebreider abonnement nodig voor meerdere profielen, maar deel je dat bedrag met een ander, dan ben je vaak goedkoper uit dan met elk een eigen account.

🍿🍿🍿

(voor erbij)

Tip 4: Kies de voordeligste optie

Kun je of wil je niet delen, kijk dan naar een goedkoper abonnement. Netflix biedt in diverse Europese landen al een goedkopere versie met advertenties aan. Die is in Nederland nog niet beschikbaar, maar andere diensten zoals Disney+, HBO Max en Videoland hebben dat inmiddels wel. De prijs ligt lager, al krijg je er tussendoor reclame bij.

Tip 5: Soms kan het (nog) goedkoper

Eerder las je dat het slim kan zijn om per maand te wisselen van streamingdienst, afhankelijk van het aanbod. Maar kijk je bij één dienst eigenlijk het hele jaar door iets wat je leuk vindt? Dan is een jaarabonnement vaak voordeliger dan twaalf losse maanden. Meestal krijg je daarbij één of twee maanden gratis. Daarnaast komen streamingdiensten geregeld met tijdelijke acties of bundelkortingen waarmee je de kosten verder omlaag brengt.

▼ Volgende artikel
Black Friday 2025 is begonnen: vind de beste deals op Kieskeurig.nl
Huis

Black Friday 2025 is begonnen: vind de beste deals op Kieskeurig.nl

Black Friday 2025 valt op vrijdag 28 november, maar veel winkels starten hun Black Friday-deals al eerder. Dat betekent: weken vol kortingen, acties en scherpe prijzen op elektronica en huishoudelijke artikelen. Wil je geen aanbieding missen? Ga dan naar Kieskeurig.nl! Daar worden alle actuele prijsdalingen automatisch bijgehouden, zodat je altijd ziet waar de grootste besparingen te vinden zijn.

Zo blijf je op de hoogte van echte prijsdalingen

Op de Black Friday-prijsdalerspagina van Kieskeurig.nl zie je in één oogopslag welke prijzen dalen bij aangesloten webwinkels. De site vergelijkt dagelijks duizenden artikelen, zodat je snel ontdekt waar de echte korting te vinden is.

Je herkent een goede aanbieding aan het Hot Deal-logo. Daarbij staat direct vermeld hoeveel procent korting er wordt gegeven, zodat je in één oogopslag ziet of het loont om toe te slaan. Extra tip: met het schuifje Laagste prijs ooit filter je direct op deals die nog nooit zo goedkoop zijn geweest – deals die je dus niet wilt (of kunt) laten lopen.

Populaire Black Friday-deals van 2025

Tijdens Black Friday draait het vooral om elektronica. Denk aan televisies, smartphones, laptops, koptelefoons en spelcomputers – allemaal categorieën waar traditioneel flinke kortingen op worden gegeven. Daarnaast zijn huishoudelijke toppers als wasmachines, drogers, stofzuigers, airfryers en keukenmachines ook dit jaar weer goed vertegenwoordigd. Op Kieskeurig.nl kun je eenvoudig filteren op merk, type of prijsklasse om snel te vinden wat je zoekt.

Alles overzichtelijk bij elkaar

In plaats van tientallen webshops af te struinen, vind je op Kieskeurig.nl/prijsdalers alles overzichtelijk op één plek. De site verzamelt alle actuele Black Friday-aanbiedingen en werkt deze continu bij. Zo weet je zeker dat je geen tijdelijke korting mist en betaal je nooit te veel.

⭐ Kortom: de Black Friday-deals van 2025 zijn gestart. Volg de prijsdalingen op Kieskeurig.nl en bespaar slim op wat je écht zoekt.