ID.nl logo
Zo houd je grip op de kosten van je streaming-abonnementen
© Reshift Digital
Huis

Zo houd je grip op de kosten van je streaming-abonnementen

Netflix, HBO Max, Disney+ en Videoland: je hebt ruim voldoende keuze als je een abonnement op een streamingdienst wil nemen. En daar zit ‘m nu net de kneep. Iedere dienst heeft zijn eigen voor- en nadelen, en als je wil genieten van alle nieuwste films en series, ontkom je er niet aan meerdere abonnementen af te sluiten, met alle financiële gevolgen van dien. En het lijkt er niet op dat daar binnenkort verandering in komt. Het streaminglandschap is meer versplinterd dan ooit, en de enige die daar echt last van heeft, ben je zelf.

Dit artikel helpt je kosten te besparen met alle streaming videodiensten.

  • Hoe ziet het streaming-landschap er uit?
  • Kosten per dienst
  • Aanbiedingen van streamingsites
  • Accounts delen - hoe zit dat nou?
  • Op zoek naar een televisie om al die streamingdiensten op te bekijken, lees dan onze televisie-test van 22 tv's.

Peaky Blinders op Netflix, het Marvel-universum op Disney+, The Rings of Power op Prime Video en House of the Dragon op HBO Max: je moet flink in de buidel tasten om alle populaire films en series van het moment te kunnen volgen. Het streaminglandschap versplintert meer en meer, en hoewel je in principe alle keuze van de wereld hebt, ben je als gebruiker uiteindelijk de dupe. Een abonnement op alle bekende streamingdiensten afsluiten loopt aardig in de papieren, maar als je een keuze maakt, mis je de populaire content van de concurrentie.

Het is een luxeprobleem, maar wel een die streamingdiensten parten kan gaan spelen. Steeds vaker worden kortlopende abonnementen afgesloten, die na verloop van tijd weer worden opgezegd ten faveure van een andere dienst. Accounts delen met vrienden of familie is tegen de regels, maar gebeurt nog steeds op grote schaal. En een oplossing is niet zo een-twee-drie voorhanden. Iedere grote streamingdienst heeft zijn eigen exclusives, zijn eigen blockbusters en zijn eigen lokkertjes. En als gebruiker word je geacht een keuze te maken, óf de portemonnee te trekken.

Hoe het begon

Netflix was in 2013 de eerste grote speler in Nederland die ‘subscription video on demand’ aanbood: iedereen met een abonnement kon onbeperkt films en series kijken. Voordien bestonden er wel streamingdiensten, maar richtte Netflix zijn pijlen vooral op het verhuren van fysieke dvd’s in Amerika. Stuurde je een bekeken dvd terug, dan kreeg je automatisch de volgende opgestuurd. Die manier van werken was door de technologische ontwikkelingen in het tweede decennium van deze eeuw uiteraard geen optie meer. Het abonnementsmodel bleek de ultieme oplossing.

Netflix groeide als kool. Werd er in 2013, het jaar dat de Nederlandse markt werd aangeboord, nog zo’n vier miljard euro omgezet, vorig jaar lag dat al rond de dertig miljard. Sneller internet, betere smartphones, verdere digitalisering van de samenleving en ook de coronapandemie hebben er mede voor gezorgd dat Netflix is kunnen blijven uitgroeien tot de populairste streamingdienst van dit moment.

©LICreate

Voordat Netflix een streamingdienst was, stuurde het bedrijf dvd’s in een herkenbare rode envelop.

Concurrentie

Maar de concurrentie liet niet lang op zich wachten. Sterker: Netflix was niet eens de eerste streamingdienst. Techgigant Amazon had al in 2006 een video-on-demand-dienst, die tegenwoordig onder de naam Prime Video door het leven gaat. Ook de vooral in Amerika populaire dienst Hulu bestond al in 2006. De echte groeispurt zit ‘m echter in de laatste jaren, met platformen als HBO Max, Apple TV+ en Disney+. Die diensten bieden populaire filmfranchises en series aan. Net als Netflix produceren ze hun eigen originele content, en kopen ze de exclusieve rechten op klinkende titels. Extra keuze voor jou als gebruiker, maar ook weer een extra maandelijkse afschrijving van je bankrekening.

Een rekensommetje

Wil je films, series en programma’s op elk moment kunnen terugkijken en maak je daarvoor gebruik van meerdere streamingdiensten? Let dan goed op de kosten. Hoewel die paar euro per maand die je uitgeeft aan streamingdiensten niet veel lijkt, kunnen ze bij elkaar opgeteld toch flink oplopen.

Niet iedereen heeft namelijk direct door wat je per maand kwijt bent. Dat heeft onder meer te maken met de manier van afschrijven van je abonnementskosten. Via de ene dienst kan dat bijvoorbeeld alleen via PayPal of creditcard, terwijl er ook diensten zijn waarbij je gewoon via maandelijks incasso kunt betalen. Bovendien vinden niet al die betalingen plaats op hetzelfde moment, dus je kunt dan al snel het overzicht verliezen. Benieuwd wat je maandelijks kwijt bent? Gebruik dan onderstaande tabel als leidraad en tel eventueel handmatig de kosten voor al jouw streamingdiensten bij elkaar op. Voor het complete overzicht vind je hierbij ook de kosten per maand en per jaar van alle diensten bij elkaar opgeteld.

Prijzen streamingdiensten *Prijs per maand Prijs per jaar **
Amazon Prime Video€ 2.99€ 35,88
Apple TV+€ 6,99€ 83,88
Discovery+€ 3,99€ 39,99
Disney+€ 8,99€ 89,90
HBO Max€ 5,99€ 59,99
Netflix€ 11,99€ 143,88
SkyShowTime€ 6,99€ 83,88
Viaplay€ 13,99€ 125,88
Videoland€ 4,99€ 89,88
Totaal€ 66,91€ 723,16
* Op basis van goedkoopste Full HD-abonnement
** Inclusief eventuele kortingen

Populaire franchises

De nieuwe streamingdiensten begonnen langzaam maar zeker marktaandeel van Netflix weg te snoepen. Dat gebeurde enerzijds door het aankopen van bekende franchises en series. Zo bestormde Disney+ de markt met de exclusieve rechten voor het Marvel-universum, een populaire reeks films en series rond de superhelden en -schurken uit de gelijknamige stripboeken, bovenop de toch al rijke bron van vermaak rondom bekende Disney- en Pixar-films. HBO Max haalde eenzelfde trucje uit met het concurrerende DC-universum, bekend van onder andere Batman en Superman.

Die films en series waren populair genoeg om een deel van de wereldbevolking over te halen op z’n minst de dienst erbij te nemen, en in sommige gevallen zelfs Netflix in te ruilen voor de dienst die de meeste relevante content bood. Voeg daar Apple TV+ aan toe, dat voornamelijk Apple-gebruikers aanspreekt, en Prime Video, met zijn immense budgetten voor grote nieuwe series, en de versplintering in het streaminglandschap is compleet.

Disney+ biedt exclusieve films en series uit het immens populaire Marvel-universum.

Grip op je budget

Heb je moeite om iedere maand al je kosten inzichtelijk te krijgen? Het NIBUD kan je daarmee helpen. Met behulp van verschillende tools kun je zien wat je per maand uitgeeft, bijvoorbeeld aan je abonnementen. Kijk voor meer informatie op de website van het NIBUD

Originals

Maar het is niet allemaal een kwestie van geld. Een internationale streamingdienst valt of staat tegenwoordig bij het succes van zijn eigen Originals. Dat is de naam die de meeste diensten geven aan hun zelfgeproduceerde films en series. Ook hierin had Netflix in eerste instantie een streepje voor op de rest. Series als House of Cards, Orange is the New Black, Narcos, Stranger Things, The Crown en The Witcher kluisterden kijkers aan hun televisieschermen, en zorgden ervoor dat Netflix relatief eenzaam aan de top bleef staan.

Ondertussen zat de concurrentie niet stil. Amazon toverde series als Jack Ryan en Lord of the Rings-spinoff The Rings of Power uit de hoge hoed, en ook Apple en HBO kwamen met hun eigen content. Het resultaat is een ongekende weelde aan films en series die wereldwijd beschikbaar zijn tegen een relatief lage prijs, maar die wel verspreid zijn over minstens twee handen vol aan streamingdiensten.

Netflix biedt vele uren aan originele, zelfgeproduceerde content.

Nederland en België

Op landelijk niveau zien we eenzelfde ontwikkeling. In Nederland had Uitzending Gemist al langer een mogelijkheid voor gebruikers om te betalen om meer content langer te kunnen blijven bekijken. Later werd de dienst omgedoopt tot NPO Gemist en in 2016 tot NPO Start en de betaalversie NPO Plus, waar bijna alle programma’s uitgezonden op NPO 1, 2 en 3 kunnen worden bekeken of teruggekeken. In tegenstelling tot de wereldwijde diensten zijn de Nederlandse diensten wél deels samengevoegd in een overkoepelend systeem: via NLZIET kan een groot deel van het aanbod van de NPO, RTL, Talpa TV en de regionale publieke omroepen worden bekeken. Recentelijk zijn ook de drie zenders van de Belgische VRT toegevoegd. En sinds een paar weken is er ook een NLZIET Extra-variant. In dit - 2 euro per maand meer kostende - abonnement heb je ook toegang tot onder meer BBC Entertainment, BBC one, BBC two, BBC Word Service, BBC First, History Channel en E! Entertainment.

Tot slot zijn er nog Videoland, een dienst uit de koker van RTL die zowel live RTL-programma’s als exclusieve films en series aanbiedt met abonnementen, en Pathé Thuis, waar bioscoopfilms te zien zijn voor ze op dvd verschijnen - al heeft die laatste (nog) geen abonnementsdienst.

In België vind je bij VTM Go en VRT Max soortgelijke online diensten. Daarnaast is er Streamz, waar series van VRT en DPG in zijn vertegenwoordigd, evenals een deel van het aanbod van het in België nog niet beschikbare HBO Max.

Ook voor specifiek Nederlandse of Belgische content zijn er tegenwoordig streamingdiensten.

Afhankelijkheid

Gebruik je een of enkele streamingdiensten, dan ben je ook nog eens afhankelijk van het continu veranderende aanbod. De Originals blijven dan wel bij de dienst die ze heeft geproduceerd, veel andere films en series veranderen nogal eens van eigenaar. Dat Disney+ de rechten van zijn eigen Disney- en Pixar-films heeft overgenomen van de oudere diensten is niet zo vreemd, maar ook veel content die niet per se aan een van de diensten is gekoppeld kan zomaar van je favoriete streamingdienst verdwijnen. Wekelijks komt er bij elke dienst nieuwe content bij, maar een deel wordt ook weer weggehaald. Vooral Hollywood-films wisselen vaak van eigenaar, of verdwijnen helemaal uit het streaminglandschap, maar ook bepaalde series kunnen zonder aankondiging uit het portfolio worden gehaald.

Diensten smelten samen

HBO Max is nog niet lang in Nederland beschikbaar, maar van de app die bij deze streamingdienst hoort moeten we binnenkort al weer afscheid nemen. Warner Bros. en Discovery gaan samen en hierdoor worden ook de afzonderlijke streamingdiensten van HBO Max en Discovery+ samengevoegd tot één app, Aanvankelijk zou dat pas in de zomer van 2023 gebeuren, maaar beide bedrijven hebben aangegeven de wijzigingen al in de lente van 2023 in te voeren. Het is nog niet bekend wat de naam van de nieuwe app wordt, en - belangrijker - wat dat gaat betekenen voor de abonnementsprijs.

Het is fijn dat Netflix aangeeft dat er een einddatum aan een bepaalde film of serie zit, maar dat je een abonnement op een andere dienst moet nemen om je favoriete programma te blijven volgen of je favoriete film opnieuw te kijken is op z’n minst vervelend te noemen.

Alle Pixar-films zijn logischerwijs te zien bij Disney+, maar andere films wisselen soms van eigenaar.

Stunten

En dan zijn er nog de lokkertjes waarmee streamingdiensten abonnees proberen te werven. Zo biedt Videoland kickbokswedstrijden van het populaire Glory gratis in het abonnement. HBO Max heeft op dit moment nog de rechten voor de Harry Potter-films, maar die zijn de laatste jaren ook al meermaals van eigenaar gewisseld. Netflix stunt regelmatig met populaire films die soms vers uit de bioscoop komen. Films en series uit het Marvel-universum zijn op dit moment exclusief te zien bij Disney+, terwijl concurrent DC een deal heeft gesloten met HBO Max. Daarnaast zijn er nog de honderden blockbuster-films die vaak maar bij één specifieke aanbieder te zien zijn.

Soms gaat het nog verder, en worden filmfranchises zonder blikken of blozen opgeknipt. Zo is bijvoorbeeld de eerste Austin Powers-film op het moment van schrijven exclusief op Netflix te zien, maar moet je voor de twee vervolgdelen bij HBO Max zijn. En de garantie dat je een film of serie over een paar weken nog steeds kunt kijken, wordt door geen enkele streamingdienst geboden.

De Harry Potter-films zijn – op dit moment – alleen te zien bij HBO Max.

Streamen in cijfers

Netflix is zowel wereldwijd als in Nederland de populairste streamingdienst. Hoewel diensten terughoudend zijn met het noemen van exacte aantallen abonnees – niemand wil de concurrentie wijzer maken – ligt het marktaandeel van Netflix in Nederland tussen de veertig en vijftig procent. Bijna zestig procent van de Nederlanders zou op dit moment toegang hebben tot een Netflix-account. Het percentage Nederlanders dat een abonnement op HBO Max, Prime Video, Disney+ en Videoland heeft, groeit gestaag. Sporadische persuitingen vanuit Netflix melden dat de dienst begin dit jaar wereldwijd zo’n 220 miljoen betalende abonnees had, een aantal dat vanwege de verminderde impact van de coronapandemie een lichte daling tegemoet kan zien. Een andere mogelijke reden van afnemende aantallen is dat recent onderzoek in de Verenigde Staten heeft uitgewezen dat steeds meer gebruikers een kortlopend abonnement afsluiten om één bepaalde serie te kijken, en het account daarna weer opzeggen. Hoe meer versplinterd het streaminglandschap wordt, des te hoger die aantallen zullen worden.

Advertenties

Een nieuwe ontwikkeling is het toevoegen van advertenties aan streamingdiensten. Netflix test al een aantal maanden een goedkoop abonnement waarin advertenties zijn opgenomen. Het goedkopere abonnement is nog nergens officieel uitgerold, maar er zijn wel al signalen dat bijvoorbeeld Microsoft verregaande interesse heeft getoond om advertentieruimte in te kopen. Hoe zoiets er in de praktijk uit komt te zien is nog niet helemaal duidelijk, maar de kans is aanwezig dat je film of serie straks een aantal keer wordt onderbroken door een reclame.

Hoewel andere diensten hier terughoudender in lijken te zijn, is het niet ondenkbaar dat ook andere grote aanbieders abonnementen met advertenties gaan inzetten. Het is de hoop van de streamingdiensten dat de goedkopere abonnementen extra gebruikers zullen trekken. Het verlies aan inkomsten moet dan worden gecompenseerd door de inkomsten uit advertenties, terwijl de gebruikers uiteindelijk goedkoper uit zijn. Wanneer Netflix en de concurrentie zulke abonnenten gaan uitrollen, moeten we nog even afwachten, maar dat er al actief mee wordt getest staat buiten kijf. Bovendien is het zo dat de combinatie van een goedkope of zelfs gratis versie van een bepaalde dienst met advertenties en een betaalde, reclamevrije versie een vrij bekend en wijdverspreid fenomeen is op internet – denk aan YouTube Premium en verschillende nieuws- en informatiewebsites. Dat streamingdiensten eenzelfde idee voor ogen hebben, is in dat licht niet meer dan logisch. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat binnen afzienbare tijd goedkope abonnementen worden aangeboden waarmee slechts een deel van de content bekeken kan worden, al ziet het er niet naar uit dat dat al op korte termijn al gaat gebeuren.

Wat kun je doen?

Veel opties heb je niet. Je kunt natuurlijk een abonnement nemen op iedere streamingdienst die er bestaat, maar zoals eerder uitgelegd, kan dat aardig in de papieren lopen. Een andere mogelijkheid is om af en toe te wisselen. Zo kun je het aanbod van één specifieke dienst een paar maanden lang tot in den treure bekijken, en de maanden erop het aanbod van de volgende dienst tot je nemen. Met de snelle veranderingen en de immens populaire ‘exclusives’ die de meeste grote diensten bieden is dat ook niet altijd een ideaal scenario.

Wat ook veel gebeurt, is het delen van diensten. Je kunt met je vriendengroep elk een abonnement nemen op een andere dienst, en de inloggegevens met elkaar delen. Hier zit wel een groot risico aan vast: het mag namelijk officieel niet. Netflix heeft lang zijn ogen gesloten gehouden voor zulke praktijken, maar gaat nu actief accountdelers benaderen.

Alleen even een HBO Max-abonnement voor House of Dragons? Het gebeurt steeds vaker.

▼ Volgende artikel
Dit wil je: WhatsApp als je slimme notitieboek
© amnaj
Huis

Dit wil je: WhatsApp als je slimme notitieboek

WhatsApp gebruik je vooral om te appen, maar het kan ook je handigste metgezel zijn. Door ideeën, taken en documenten direct in je eigen chat te zetten, ontstaat een systeem dat je altijd bij de hand hebt. In dit artikel lees je hoe je WhatsApp verandert in een slim notitieboek waarmee je gedachten en bestanden nooit meer zoekraken.

In dit artikel ontdek je:
  • Hoe je een notitiechat met jezelf start en slim gebruikt
  • Waarom WhatsApp sneller werkt dan traditionele notitie-apps
  • Manieren om structuur en takenlijsten overzichtelijk te houden
  • Hoe je documenten, bonnetjes en scans bewaart en terugvindt
  • Tips om je notitiechat veilig, opgeruimd en praktisch te houden

Ook interessant: Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk

WhatsApp is de plek waar we eindeloos appen: van gênante groepsfoto’s tot boodschappenlijstjes van je partner. Maar dezelfde app kan meer, véél meer. Zie het als je digitale notitieboekje: altijd open, altijd bij de hand en verrassend krachtig. Waar veel notitie-apps al snel vergeten worden, schuift WhatsApp elke dag vanzelf je scherm in. Dat maakt de drempel om iets vast te leggen lager dan ooit. En het mooiste? Je hoeft geen nieuwe app te leren gebruiken, want WhatsApp zit vermoedelijk al diep in je dagelijkse routine.

Praat met jezelf

De slimste chat is er eentje met jezelf. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar het werkt verrassend goed. In recente versies van WhatsApp kun je simpelweg je eigen naam kiezen in het contactenoverzicht en een gesprek starten. Lukt dat niet, stuur dan een berichtje naar je eigen nummer (al is het maar 'hallo') en je hebt je persoonlijke notitieboek geopend. Vanaf dat moment staat er een privéruimte voor je klaar waarin je ideeën, lijstjes en bestanden kwijt kunt. Zet die chat bovenaan vast, zodat hij nooit wegzakt tussen familieberichten, werkdiscussies en de eindeloze stroom aan grappige gifjes van vrienden. Het voelt in eerste instantie een beetje gek, maar na een week wil, nee kún je niet meer zonder.

Snel noteren zonder gedoe

Een idee is vaak vluchtig. Je staat bij de kassa, bent onderweg met de trein of ligt net in bed om te gaan slapen als je opeens denkt: dit moet ik onthouden! Het noteren mislukt meestal niet door een gebrek aan apps, maar door de extra moeite die het kost. Geloof ons, WhatsApp maakt dat verschil. Je opent de app toch al tientallen keren per dag, dus een korte notitie intikken is geen extra drempel. Begin met een korte eerste regel die fungeert als titel, plak er een link of losse gedachte onder en klaar. Voeg een foto of screenshot toe als geheugensteuntje. Heb je geen zin om te typen? Neem een spraakbericht op. Later kun je die afspelen op je laptop en desnoods omzetten naar tekst (superhandig: je kunt spraakberichten direct in WhatsApp laten transcriberen). Het voelt minder aan als 'notities maken' en meer als gewoon appen, en juist dat maakt het zo laagdrempelig.

Structuur die niet in de weg zit

De grootste valkuil van digitale notities is overstructureren. Je begint enthousiast met mappen, categorieën en kleurcodes, en drie weken later is het systeem te ingewikkeld om nog bij te kunnen houden. Bij WhatsApp werkt dat anders. Begin met één centrale notitie-chat en gebruik simpele labels als 'Werk', 'Idee' en 'Boodschappen'. Dankzij de zoekfunctie vind je berichten razendsnel terug. Toch behoefte aan meer onderverdeling? Maak dan aparte themagroepen met alleen jezelf. Voeg kort iemand toe, verwijder die weer en je hebt een solo-chat met een duidelijke naam en profielfoto. Een geel vlak voor 'Bonnetjes', een rood vlak voor 'Reiskosten': herkenbaar in één oogopslag. Zo heb je structuur zonder dat het systeem in de weg zit.

©Yuri Arucrs peopleimages.com

Takenlijst in WhatsApp-stijl

WhatsApp is geen taken-app, maar je kunt de functies slim inzetten. Markeer actiepunten met een ster en gebruik de antwoord-functie om updates en voortgang eraan vast te knopen. Stel: je noteert 'Bel de loodgieter' en krijgt later extra informatie. Door die informatie als reply op het oorspronkelijke bericht te zetten, blijft de hele geschiedenis bij elkaar. Klaar met de taak? Verwijder de ster of sluit af met een korte reply: 'Gedaan, 17 september'. Zo blijft je takenlijst overzichtelijk en in samenhang. Je ziet niet alleen wat je moest doen, maar ook hoe het liep. Dat geeft meer grip dan losse to-dolijstjes die uit elkaar vallen.

Je eigen archiefkast

Iedereen heeft bonnetjes, facturen, pdf's en foto's van whiteboards die ergens rondslingeren. WhatsApp kan die rol van digitale schoenendoos verrassend goed overnemen. Alles wat je in je notitie-chat plaatst, wordt automatisch gesorteerd op type. Zoek je dat ene aankoopbewijs? Open de mediabibliotheek, filter op documenten en je hebt het binnen seconden teruggevonden. Ook foto's, links en screenshots kun je daar terugvinden. Door de ingebouwde documentmodus van de camera worden scans vlak en goed leesbaar, zodat je geen aparte scan-app meer nodig hebt. Je notitie-chat groeit zo ongemerkt uit tot een compleet persoonlijk archief, zonder dat het chaotisch aanvoelt.

©PaeGaG - stock.adobe.com

Extra vaart met WhatsApp Web

Op je telefoon is WhatsApp al handig, maar pas op de laptop of desktop gaat het echt vliegen. Via WhatsApp Web of de desktop-app kopieer je moeiteloos lange teksten, codefragmenten en bestanden naar je notitie-chat. Andersom stuur je materiaal net zo makkelijk weer terug naar andere programma’s. De zoekfunctie werkt veel fijner met een toetsenbord en met sneltoetsen kun je in een oogwenk informatie uit elke app doorsluizen naar WhatsApp. Het voelt bijna alsof je een lichte projectmanagementtool gebruikt, maar dan in een jasje dat je al jaren kent.

Automatiseren voor luie slimmeriken

Deelknoppen en snelkoppelingen maken het nóg efficiënter. In Android deel je vanuit vrijwel elke app direct naar WhatsApp en stel je jouw notitie-chat in als standaardontvanger. Binnen iOS maak je via Opdrachten een actie die geselecteerde tekst met één tik doorstuurt naar jouw notitie-chat. Daarmee bespaar je tientallen kleine handelingen per dag. En maak er een ritueel van: schrijf elke avond drie korte regels (Wat gedaan, wat geleerd, wat morgen) en je notitie-chat wordt vanzelf een logboek dat overzicht en rust geeft. Geen rommel, maar een lopend dagboek waar je later veel aan hebt.

Veilig en privé

Wie WhatsApp als notitieboek gebruikt, moet ook nadenken over veiligheid. Zet verdwijnende berichten uit, zodat je informatie niet per ongeluk verdwijnt. Zorg dat end-to-end versleutelde back-ups actief zijn en beveilig die met een wachtwoord of herstelsleutel die je in je wachtwoordmanager opslaat. Activeer app-vergrendeling met vingerafdruk of gezichtsherkenning en laat de telefoon-encryptie standaard aan staan. Zo weet je zeker dat je notities net zo goed beschermd zijn als je persoonlijke gesprekken. Handig én geruststellend.

©Farknot Architect - stock.adobe.

Opruimen zonder moeite

Let op, want na een paar weken kan je notitie-chat flink uitdijen. Plan daarom regelmatig een korte opruimsessie van twee minuten in. Gebruik de zoekfunctie om grote video's te vinden en te verwijderen, archiveer oude notities of sluit ze af met een update. Wil je terug naar een specifiek moment, dan kun je in de zoekfunctie gericht naar een maand springen en snel door die periode bladeren. Zo blijft je notitie-chat overzichtelijk en bruikbaar in plaats van een digitale stortplaats.

De valkuilen ontwijken

Het lijkt simpel, maar er zijn valkuilen. De grootste fout is versnipperen: een beetje in WhatsApp, een beetje in Evernote (gebruikt iemand dat nog?) en wat losse mails. Kies één hoofdsysteem en houd je daaraan. Anders verlies je het overzicht. Een tweede fout is het gebruik van titelloze notities. Losse zinnen zonder duidelijke eerste regel zijn later onvindbaar. En tot slot vergeten veel mensen hun notitie-chat vast te pinnen, waardoor hij wegzakt in de massa. Het zijn kleine dingen, maar ze maken het verschil tussen een systeem dat werkt en een systeem dat verwatert.

Tadaa, je nieuwe gewoonteboek

Productiviteit draait om frictie wegnemen. WhatsApp open je sowieso al tientallen keren per dag, vaak zonder na te denken. Als je die gewoonte benut, verandert de app ongemerkt in een slim notitieboek. Begin met één chat met jezelf, pin hem vast, gebruik labels en maak gebruik van de zoekfunctie en mediabibliotheek. Binnen een week voelt het aan alsof WhatsApp niet langer alleen een praatpaal is, maar ook je persoonlijke geheugen. Een gewoonteboek dat je eindelijk wél volhoudt.

▼ Volgende artikel
Panasonic brengt Lumix TZ99 nu ook in het wit uit
© Panasonic
Huis

Panasonic brengt Lumix TZ99 nu ook in het wit uit

Panasonic introduceert een nieuwe uitvoering van de Lumix TZ99: een compacte superzoomcamera die er nu ook is in een witte variant. Door zijn formaat (11,2 x 6,7 x 4,3 cm) is dit model makkelijk mee te nemen. Panasonic noemt het zelf dan ook een reiscamera.

📸 Veelzijdige lens en stabiel beeld

De LUMIX TZ99 White is uitgerust met een 24–720 mm LEICA DC-lens met 30x optische zoom, uit te breiden tot 60x met iZoom. Dankzij de 5-assige HYBRID O.I.S.+ beeldstabilisatie blijven beelden scherp, ook bij het inzoomen of bij opnames uit de hand.

📸 Video in 4K en slowmotion

Naast fotografie is de camera geschikt voor 4K-video's met 30 beelden per seconde en 4K PHOTO waarmee je snel bewegende momenten vastlegt. Voor creatieve effecten is er ook HD-video met 120 fps slowmotion.

📸 Scherm en bediening

De TZ99 White heeft een kantelbaar 1.840k-dot touchscreen dat het eenvoudig maakt om vanuit verschillende hoeken te fotograferen of vloggen. Via de gebruiksvriendelijke interface kunnen instellingen snel aangepast worden.

📸 Moderne connectiviteit

Dankzij USB-C kan de camera snel worden opgeladen. Met bluetooth 5.0 maak je verbinding met je smartphone om foto's direct te delen of de camera op afstand te bedienen.

De Panasonic Lumix TZ99 White is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 549 euro.

Slide
Slide
Slide
Wat maakt een reiscompactcamera handig?

Een reiscompactcamera zoals de LUMIX TZ99 White biedt een krachtige zoomlens in een klein formaat. Zo kun je zowel weidse landschappen als details in de verte vastleggen zonder van lens te wisselen. Bovendien zijn ze lichter en kleiner dan een spiegelreflex of systeemcamera, waardoor je ze makkelijk meeneemt op vakantie of een stedentrip.