ID.nl logo
Zo houd je grip op de kosten van je streaming-abonnementen
© PXimport
Huis

Zo houd je grip op de kosten van je streaming-abonnementen

Netflix, HBO Max, Disney+ en Videoland: je hebt ruim voldoende keuze als je een abonnement op een streamingdienst wil nemen. En daar zit ‘m nu net de kneep. Iedere dienst heeft zijn eigen voor- en nadelen, en als je wil genieten van alle nieuwste films en series, ontkom je er niet aan meerdere abonnementen af te sluiten, met alle financiële gevolgen van dien. En het lijkt er niet op dat daar binnenkort verandering in komt. Het streaminglandschap is meer versplinterd dan ooit, en de enige die daar echt last van heeft, ben je zelf.

Dit artikel helpt je kosten te besparen met alle streaming videodiensten.

  • Hoe ziet het streaming-landschap er uit?
  • Kosten per dienst
  • Aanbiedingen van streamingsites
  • Accounts delen - hoe zit dat nou?
  • Op zoek naar een televisie om al die streamingdiensten op te bekijken, lees dan onze televisie-test van 22 tv's.

Peaky Blinders op Netflix, het Marvel-universum op Disney+, The Rings of Power op Prime Video en House of the Dragon op HBO Max: je moet flink in de buidel tasten om alle populaire films en series van het moment te kunnen volgen. Het streaminglandschap versplintert meer en meer, en hoewel je in principe alle keuze van de wereld hebt, ben je als gebruiker uiteindelijk de dupe. Een abonnement op alle bekende streamingdiensten afsluiten loopt aardig in de papieren, maar als je een keuze maakt, mis je de populaire content van de concurrentie.

Het is een luxeprobleem, maar wel een die streamingdiensten parten kan gaan spelen. Steeds vaker worden kortlopende abonnementen afgesloten, die na verloop van tijd weer worden opgezegd ten faveure van een andere dienst. Accounts delen met vrienden of familie is tegen de regels, maar gebeurt nog steeds op grote schaal. En een oplossing is niet zo een-twee-drie voorhanden. Iedere grote streamingdienst heeft zijn eigen exclusives, zijn eigen blockbusters en zijn eigen lokkertjes. En als gebruiker word je geacht een keuze te maken, óf de portemonnee te trekken.

Hoe het begon

Netflix was in 2013 de eerste grote speler in Nederland die ‘subscription video on demand’ aanbood: iedereen met een abonnement kon onbeperkt films en series kijken. Voordien bestonden er wel streamingdiensten, maar richtte Netflix zijn pijlen vooral op het verhuren van fysieke dvd’s in Amerika. Stuurde je een bekeken dvd terug, dan kreeg je automatisch de volgende opgestuurd. Die manier van werken was door de technologische ontwikkelingen in het tweede decennium van deze eeuw uiteraard geen optie meer. Het abonnementsmodel bleek de ultieme oplossing.

Netflix groeide als kool. Werd er in 2013, het jaar dat de Nederlandse markt werd aangeboord, nog zo’n vier miljard euro omgezet, vorig jaar lag dat al rond de dertig miljard. Sneller internet, betere smartphones, verdere digitalisering van de samenleving en ook de coronapandemie hebben er mede voor gezorgd dat Netflix is kunnen blijven uitgroeien tot de populairste streamingdienst van dit moment.

©LICreate

Voordat Netflix een streamingdienst was, stuurde het bedrijf dvd’s in een herkenbare rode envelop.

Concurrentie

Maar de concurrentie liet niet lang op zich wachten. Sterker: Netflix was niet eens de eerste streamingdienst. Techgigant Amazon had al in 2006 een video-on-demand-dienst, die tegenwoordig onder de naam Prime Video door het leven gaat. Ook de vooral in Amerika populaire dienst Hulu bestond al in 2006. De echte groeispurt zit ‘m echter in de laatste jaren, met platformen als HBO Max, Apple TV+ en Disney+. Die diensten bieden populaire filmfranchises en series aan. Net als Netflix produceren ze hun eigen originele content, en kopen ze de exclusieve rechten op klinkende titels. Extra keuze voor jou als gebruiker, maar ook weer een extra maandelijkse afschrijving van je bankrekening.

Een rekensommetje

Wil je films, series en programma’s op elk moment kunnen terugkijken en maak je daarvoor gebruik van meerdere streamingdiensten? Let dan goed op de kosten. Hoewel die paar euro per maand die je uitgeeft aan streamingdiensten niet veel lijkt, kunnen ze bij elkaar opgeteld toch flink oplopen.

Niet iedereen heeft namelijk direct door wat je per maand kwijt bent. Dat heeft onder meer te maken met de manier van afschrijven van je abonnementskosten. Via de ene dienst kan dat bijvoorbeeld alleen via PayPal of creditcard, terwijl er ook diensten zijn waarbij je gewoon via maandelijks incasso kunt betalen. Bovendien vinden niet al die betalingen plaats op hetzelfde moment, dus je kunt dan al snel het overzicht verliezen. Benieuwd wat je maandelijks kwijt bent? Gebruik dan onderstaande tabel als leidraad en tel eventueel handmatig de kosten voor al jouw streamingdiensten bij elkaar op. Voor het complete overzicht vind je hierbij ook de kosten per maand en per jaar van alle diensten bij elkaar opgeteld.

Prijzen streamingdiensten *Prijs per maand Prijs per jaar **
Amazon Prime Video€ 2.99€ 35,88
Apple TV+€ 6,99€ 83,88
Discovery+€ 3,99€ 39,99
Disney+€ 8,99€ 89,90
HBO Max€ 5,99€ 59,99
Netflix€ 11,99€ 143,88
SkyShowTime€ 6,99€ 83,88
Viaplay€ 13,99€ 125,88
Videoland€ 4,99€ 89,88
Totaal€ 66,91€ 723,16
* Op basis van goedkoopste Full HD-abonnement
** Inclusief eventuele kortingen

Populaire franchises

De nieuwe streamingdiensten begonnen langzaam maar zeker marktaandeel van Netflix weg te snoepen. Dat gebeurde enerzijds door het aankopen van bekende franchises en series. Zo bestormde Disney+ de markt met de exclusieve rechten voor het Marvel-universum, een populaire reeks films en series rond de superhelden en -schurken uit de gelijknamige stripboeken, bovenop de toch al rijke bron van vermaak rondom bekende Disney- en Pixar-films. HBO Max haalde eenzelfde trucje uit met het concurrerende DC-universum, bekend van onder andere Batman en Superman.

Die films en series waren populair genoeg om een deel van de wereldbevolking over te halen op z’n minst de dienst erbij te nemen, en in sommige gevallen zelfs Netflix in te ruilen voor de dienst die de meeste relevante content bood. Voeg daar Apple TV+ aan toe, dat voornamelijk Apple-gebruikers aanspreekt, en Prime Video, met zijn immense budgetten voor grote nieuwe series, en de versplintering in het streaminglandschap is compleet.

Disney+ biedt exclusieve films en series uit het immens populaire Marvel-universum.

Grip op je budget

Heb je moeite om iedere maand al je kosten inzichtelijk te krijgen? Het NIBUD kan je daarmee helpen. Met behulp van verschillende tools kun je zien wat je per maand uitgeeft, bijvoorbeeld aan je abonnementen. Kijk voor meer informatie op de website van het NIBUD

Originals

Maar het is niet allemaal een kwestie van geld. Een internationale streamingdienst valt of staat tegenwoordig bij het succes van zijn eigen Originals. Dat is de naam die de meeste diensten geven aan hun zelfgeproduceerde films en series. Ook hierin had Netflix in eerste instantie een streepje voor op de rest. Series als House of Cards, Orange is the New Black, Narcos, Stranger Things, The Crown en The Witcher kluisterden kijkers aan hun televisieschermen, en zorgden ervoor dat Netflix relatief eenzaam aan de top bleef staan.

Ondertussen zat de concurrentie niet stil. Amazon toverde series als Jack Ryan en Lord of the Rings-spinoff The Rings of Power uit de hoge hoed, en ook Apple en HBO kwamen met hun eigen content. Het resultaat is een ongekende weelde aan films en series die wereldwijd beschikbaar zijn tegen een relatief lage prijs, maar die wel verspreid zijn over minstens twee handen vol aan streamingdiensten.

Netflix biedt vele uren aan originele, zelfgeproduceerde content.

Nederland en België

Op landelijk niveau zien we eenzelfde ontwikkeling. In Nederland had Uitzending Gemist al langer een mogelijkheid voor gebruikers om te betalen om meer content langer te kunnen blijven bekijken. Later werd de dienst omgedoopt tot NPO Gemist en in 2016 tot NPO Start en de betaalversie NPO Plus, waar bijna alle programma’s uitgezonden op NPO 1, 2 en 3 kunnen worden bekeken of teruggekeken. In tegenstelling tot de wereldwijde diensten zijn de Nederlandse diensten wél deels samengevoegd in een overkoepelend systeem: via NLZIET kan een groot deel van het aanbod van de NPO, RTL, Talpa TV en de regionale publieke omroepen worden bekeken. Recentelijk zijn ook de drie zenders van de Belgische VRT toegevoegd. En sinds een paar weken is er ook een NLZIET Extra-variant. In dit - 2 euro per maand meer kostende - abonnement heb je ook toegang tot onder meer BBC Entertainment, BBC one, BBC two, BBC Word Service, BBC First, History Channel en E! Entertainment.

Tot slot zijn er nog Videoland, een dienst uit de koker van RTL die zowel live RTL-programma’s als exclusieve films en series aanbiedt met abonnementen, en Pathé Thuis, waar bioscoopfilms te zien zijn voor ze op dvd verschijnen - al heeft die laatste (nog) geen abonnementsdienst.

In België vind je bij VTM Go en VRT Max soortgelijke online diensten. Daarnaast is er Streamz, waar series van VRT en DPG in zijn vertegenwoordigd, evenals een deel van het aanbod van het in België nog niet beschikbare HBO Max.

Ook voor specifiek Nederlandse of Belgische content zijn er tegenwoordig streamingdiensten.

Afhankelijkheid

Gebruik je een of enkele streamingdiensten, dan ben je ook nog eens afhankelijk van het continu veranderende aanbod. De Originals blijven dan wel bij de dienst die ze heeft geproduceerd, veel andere films en series veranderen nogal eens van eigenaar. Dat Disney+ de rechten van zijn eigen Disney- en Pixar-films heeft overgenomen van de oudere diensten is niet zo vreemd, maar ook veel content die niet per se aan een van de diensten is gekoppeld kan zomaar van je favoriete streamingdienst verdwijnen. Wekelijks komt er bij elke dienst nieuwe content bij, maar een deel wordt ook weer weggehaald. Vooral Hollywood-films wisselen vaak van eigenaar, of verdwijnen helemaal uit het streaminglandschap, maar ook bepaalde series kunnen zonder aankondiging uit het portfolio worden gehaald.

Diensten smelten samen

HBO Max is nog niet lang in Nederland beschikbaar, maar van de app die bij deze streamingdienst hoort moeten we binnenkort al weer afscheid nemen. Warner Bros. en Discovery gaan samen en hierdoor worden ook de afzonderlijke streamingdiensten van HBO Max en Discovery+ samengevoegd tot één app, Aanvankelijk zou dat pas in de zomer van 2023 gebeuren, maaar beide bedrijven hebben aangegeven de wijzigingen al in de lente van 2023 in te voeren. Het is nog niet bekend wat de naam van de nieuwe app wordt, en - belangrijker - wat dat gaat betekenen voor de abonnementsprijs.

Het is fijn dat Netflix aangeeft dat er een einddatum aan een bepaalde film of serie zit, maar dat je een abonnement op een andere dienst moet nemen om je favoriete programma te blijven volgen of je favoriete film opnieuw te kijken is op z’n minst vervelend te noemen.

Alle Pixar-films zijn logischerwijs te zien bij Disney+, maar andere films wisselen soms van eigenaar.

Stunten

En dan zijn er nog de lokkertjes waarmee streamingdiensten abonnees proberen te werven. Zo biedt Videoland kickbokswedstrijden van het populaire Glory gratis in het abonnement. HBO Max heeft op dit moment nog de rechten voor de Harry Potter-films, maar die zijn de laatste jaren ook al meermaals van eigenaar gewisseld. Netflix stunt regelmatig met populaire films die soms vers uit de bioscoop komen. Films en series uit het Marvel-universum zijn op dit moment exclusief te zien bij Disney+, terwijl concurrent DC een deal heeft gesloten met HBO Max. Daarnaast zijn er nog de honderden blockbuster-films die vaak maar bij één specifieke aanbieder te zien zijn.

Soms gaat het nog verder, en worden filmfranchises zonder blikken of blozen opgeknipt. Zo is bijvoorbeeld de eerste Austin Powers-film op het moment van schrijven exclusief op Netflix te zien, maar moet je voor de twee vervolgdelen bij HBO Max zijn. En de garantie dat je een film of serie over een paar weken nog steeds kunt kijken, wordt door geen enkele streamingdienst geboden.

De Harry Potter-films zijn – op dit moment – alleen te zien bij HBO Max.

Streamen in cijfers

Netflix is zowel wereldwijd als in Nederland de populairste streamingdienst. Hoewel diensten terughoudend zijn met het noemen van exacte aantallen abonnees – niemand wil de concurrentie wijzer maken – ligt het marktaandeel van Netflix in Nederland tussen de veertig en vijftig procent. Bijna zestig procent van de Nederlanders zou op dit moment toegang hebben tot een Netflix-account. Het percentage Nederlanders dat een abonnement op HBO Max, Prime Video, Disney+ en Videoland heeft, groeit gestaag. Sporadische persuitingen vanuit Netflix melden dat de dienst begin dit jaar wereldwijd zo’n 220 miljoen betalende abonnees had, een aantal dat vanwege de verminderde impact van de coronapandemie een lichte daling tegemoet kan zien. Een andere mogelijke reden van afnemende aantallen is dat recent onderzoek in de Verenigde Staten heeft uitgewezen dat steeds meer gebruikers een kortlopend abonnement afsluiten om één bepaalde serie te kijken, en het account daarna weer opzeggen. Hoe meer versplinterd het streaminglandschap wordt, des te hoger die aantallen zullen worden.

Advertenties

Een nieuwe ontwikkeling is het toevoegen van advertenties aan streamingdiensten. Netflix test al een aantal maanden een goedkoop abonnement waarin advertenties zijn opgenomen. Het goedkopere abonnement is nog nergens officieel uitgerold, maar er zijn wel al signalen dat bijvoorbeeld Microsoft verregaande interesse heeft getoond om advertentieruimte in te kopen. Hoe zoiets er in de praktijk uit komt te zien is nog niet helemaal duidelijk, maar de kans is aanwezig dat je film of serie straks een aantal keer wordt onderbroken door een reclame.

Hoewel andere diensten hier terughoudender in lijken te zijn, is het niet ondenkbaar dat ook andere grote aanbieders abonnementen met advertenties gaan inzetten. Het is de hoop van de streamingdiensten dat de goedkopere abonnementen extra gebruikers zullen trekken. Het verlies aan inkomsten moet dan worden gecompenseerd door de inkomsten uit advertenties, terwijl de gebruikers uiteindelijk goedkoper uit zijn. Wanneer Netflix en de concurrentie zulke abonnenten gaan uitrollen, moeten we nog even afwachten, maar dat er al actief mee wordt getest staat buiten kijf. Bovendien is het zo dat de combinatie van een goedkope of zelfs gratis versie van een bepaalde dienst met advertenties en een betaalde, reclamevrije versie een vrij bekend en wijdverspreid fenomeen is op internet – denk aan YouTube Premium en verschillende nieuws- en informatiewebsites. Dat streamingdiensten eenzelfde idee voor ogen hebben, is in dat licht niet meer dan logisch. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat binnen afzienbare tijd goedkope abonnementen worden aangeboden waarmee slechts een deel van de content bekeken kan worden, al ziet het er niet naar uit dat dat al op korte termijn al gaat gebeuren.

Wat kun je doen?

Veel opties heb je niet. Je kunt natuurlijk een abonnement nemen op iedere streamingdienst die er bestaat, maar zoals eerder uitgelegd, kan dat aardig in de papieren lopen. Een andere mogelijkheid is om af en toe te wisselen. Zo kun je het aanbod van één specifieke dienst een paar maanden lang tot in den treure bekijken, en de maanden erop het aanbod van de volgende dienst tot je nemen. Met de snelle veranderingen en de immens populaire ‘exclusives’ die de meeste grote diensten bieden is dat ook niet altijd een ideaal scenario.

Wat ook veel gebeurt, is het delen van diensten. Je kunt met je vriendengroep elk een abonnement nemen op een andere dienst, en de inloggegevens met elkaar delen. Hier zit wel een groot risico aan vast: het mag namelijk officieel niet. Netflix heeft lang zijn ogen gesloten gehouden voor zulke praktijken, maar gaat nu actief accountdelers benaderen.

Alleen even een HBO Max-abonnement voor House of Dragons? Het gebeurt steeds vaker.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs
© Tim Allen
Huis

Waar voor je geld: 5 alles-in-één laserprinters voor een mooie prijs

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Een all-in-one-printer is een handig apparaat voor het scannen, kopiëren en printen van documenten en foto's. De allerbeste afdrukkwaliteit krijg je met een laserprinter. Wij vonden vijf betaalbare modellen voor je.

Een laserprinter maakt gebruik van toner in plaats van inkt om afdrukken te produceren. Toner is een fijn poeder dat met hoge temperaturen op het papier wordt gesmolten. Dit proces zorgt ervoor dat je met grote toners kunt printen, wat betekent dat je langere tijd kunt blijven afdrukken zonder de toner te hoeven vervangen. Laserprinters zijn vaak snel en efficiënt, waardoor ze uitstekend zijn voor gebruik op kantoor. Maar ook als je thuis veel print, bijvoorbeeld als zzp'er, kan een laserprinter uitkomst bieden.

HP Color Laser 179fnw

De HP Color Laser MFP 179fnw is een van de kleinste kleurenlaserprinters in zijn klasse en is daardoor ideaal voor thuisgebruik en plekken waar niet veel plek voor een printer is. Met functies zoals printen, scannen, kopiëren en zelfs nog faxen biedt deze 4-in-1 printer een hoop veelzijdigheid. De afdruksnelheid bedraagt tot 18 pagina's per minuut in zwart-wit en 4 ppm in kleur, met een resolutie van 600 x 600 dpi.

Dankzij de automatische documentinvoer (ADF) voor 40 pagina's en wifi-verbinding is deze printer gebruiksvriendelijk en multi-inzetbaar. Hoewel de afdruksnelheid lager ligt dan bij sommige concurrenten, is zijn compacte formaat juist een pluspunt.

Brother DCP 1610W

De Brother DCP-1610W is een compacte zwart-wit laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van 20 pagina's per minuut en een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij haarscherpe resultaten. Dankzij wifi-connectiviteit kunnen meerdere gebruikers eenvoudig draadloos printen.

De papierlade biedt plaats aan 150 vellen en het apparaat is voorzien van anti-jam-technologie om papierstoringen tot een minimum te beperken. In vergelijking met de HP Color Laser MFP 179fnw biedt deze printer geen kleurafdrukken, maar hij is wel een stuk sneller met zijn afdrukken.

HP Laserjet Pro 2Z622

De HP LaserJet Pro 2Z622 is geschikt voor onder meer kantooromgevingen. Met afdruksnelheden tot 42 pagina's per minuut en functies zoals dubbelzijdig printen, scannen, kopiëren en faxen is dit een lekker veelzijdige 4-in-1-laserprinter. Het apparaat ondersteunt zowel bekabelde als draadloze netwerken en biedt geavanceerde beveiligingsfuncties.

Canon i-SENSYS MF272wd

De Canon i-SENSYS MF272dw is een monochrome laserprinter en drukt af met en snelheid van 29 pagina's per minuut. Met een resolutie van 2400 x 600 dpi levert hij snelle en scherpe resultaten. Dankzij automatische dubbelzijdige afdrukken, wifi- en ethernetverbinding is hij veelzijdig inzetbaar.

In vergelijking met de Brother DCP-1610W levert deze Canon i-SENSYS MF272dw snellere prestaties en meer connectiviteitsopties, hoewel hij geen kleurendruk ondersteunt; dan moet je toch echt bij de HP Color Laser MFP 179fnw zijn.

Xerox B225 A4

De Xerox B225 is een zwart-wit all-in-one-laserprinter die printen, kopiëren en scannen combineert. Met een afdruksnelheid van maar liefst 34 pagina's per minuut en een eerste afdruktijd van slechts 6,4 seconden is hij goed in te zetten als je veel en vaak print. De printer beschikt over automatische dubbelzijdige afdrukken, een papierlade voor 250 vellen en kan via wifi of een vaste netwerkverbinding met je thuisnetwerk worden verbonden.

▼ Volgende artikel
Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan
Gezond leven

Garmin kondigt Instinct 3 - Tactical Edition aan

Garmin heeft de Instinct 3 - Tactical Edition aangekondigd, een nieuwe serie tactische smartwatches die verkrijgbaar zijn met een AMOLED-scherm of een display op zonne-energie.

De smartwatches zijn volgens Garmin ontworpen voor gebruik in uitdagende omgevingen en voorzien van een met metaal versterkte rand voor extra duurzaamheid, een rucking-activiteit voor training en ingebouwde LED-verlichting op zowel de 45mm als 50mm modellen. De batterijduur van het AMOLED-model kan oplopen tot 24 dagen in smartwatchmodus, terwijl de modellen op zonne-energie onder ideale omstandigheden onbeperkt kunnen functioneren.

Robuust ontwerp

De Instinct 3 - Tactical Edition is voorzien van een stevige constructie met een metalen versterkte rand, een behuizing van met vezels versterkt polymeer en een krasbestendig scherm. De smartwatches zijn gebouwd volgens de MIL-STD 810 norm voor thermische en schokbestendigheid en zijn waterdicht tot 100 meter. De ingebouwde zaklamp biedt variabele lichtsterktes, een groene modus om het natuurlijke nachtzicht te behouden en een stroboscoopmodus voor locatiebepaling in moeilijk terrein. Voor nachtelijk gebruik is er een NVG-modus (Night Vision Goggle) die het scherm dimt tot een niveau dat functioneel blijft voor de gebruiker maar vrijwel onzichtbaar is voor anderen.

Uitgebreide functionaliteit

De Instinct 3 - Tactical Edition beschikt over diverse speciale functies, waaronder rucking-activiteit waarmee gebruikers het gewicht van hun bepakking kunnen invoeren voor beter inzicht in hun fysieke inspanning. Deze functie kan ook worden gebruikt bij activiteiten zoals trailrunning, wandelen en hiken. Alle modellen bevatten de Applied Ballistics solver en zijn compatibel met de Applied Ballistics Quantum app.

De smartwatches zijn verkrijgbaar in twee formaten: 45mm of 50mm met display op zonne-energie, en een 50mm-variant met AMOLED-scherm. De zonne-efficiëntie is verbeterd met een grotere, efficiëntere zonnelens. Vergeleken met het vorige model heeft het nieuwe 50mm model op zonne-energie een vijf keer langere batterijduur in GPS-modus bij opladen via zonlicht.

De smartwatch biedt multi-band GPS met SatIQ technologie voor nauwkeurige positiebepaling met geoptimaliseerde batterijduur. Voor gezondheidsmonitoring houdt de Instinct 3 stappen, hartslag, slaap, zuurstofsaturatie via de pols, hartslagvariabiliteit en meer bij.

Gebruikers ontvangen e-mails, sms'jes en meldingen direct op het horloge wanneer dit is gekoppeld met een compatibele Apple of Android smartphone.

Navigatie en veiligheid

Gebruikers kunnen navigeren met een 3-assig kompas, barometrische hoogtemeter en multi-band GPS. De Instinct 3 kan worden gekoppeld met de Garmin Explore App voor gedetailleerde kaarten, waypoints en routes.

Voor gebruik op gevoelige locaties biedt de Stealth Mode de mogelijkheid om draadloze communicatie uit te schakelen terwijl het horloge nog steeds activiteitsgegevens verzamelt zonder locatiegegevens op te slaan. De Kill Switch kan alle gebruikersgeheugen wissen als de veiligheid in het geding komt. Andere functies zijn weergave van twee posities tegelijkertijd op één scherm, Jumpmaster en geprojecteerde waypoints.

Trainingsfuncties

De Instinct 3 - Tactical Edition bevat sportapps voor rucken, wandelen, hardlopen, klimmen, jagen, skiën en meer. De TracBack-functie helpt bij het uitstippelen van een route terug naar het beginpunt. Naast buitensportapps bevat de smartwatch ook apps voor HIIT, cardio, hardlopen op binnen- en buitenbanen, basketbal en andere activiteiten.

Gebruikers kunnen trainingsplannen volgen met Garmin Coach voor hardlopen en fietsen, of workouts maken uit meer dan 1.600 oefeningen in de Garmin Connect app. De smartwatch volgt ook intensiteitsminuten, VO2 max en hersteltijd.

Veiligheidsfuncties zoals incidentdetectie en Assistance kunnen een bericht met de GPS-locatie van de gebruiker naar contactpersonen sturen in noodsituaties, wanneer het horloge gekoppeld is met een smartphone.

Beschikbaarheid en prijzen

Het Instinct 3 - Tactical Edition AMOLED-model is vanaf 30 april te bestellen op Garmin.com voor een adviesprijs van 599,99 euro. De modellen op zonne-energie beginnen bij een adviesprijs van 499,99 euro.

Bekijk andere Garmin-producten op Kieskeurig.nl: