Netflix-strijd tegen wachtwoorddelers levert chaos op
Hoewel Netflix altijd voorstander was van gebruikers die hun accounts delen, zien we nu dat het bedrijf hierop terugkomt. Een test in Peru, die wachtwoorddelers aanpakt, levert in elk geval al chaos op. En nu blijken ontwikkelingen in Nederland ook al voor verwarring te zorgen.
Dit artikel wordt geüpdatet zodra er nieuwe informatie is. Je herkent nieuwe ontwikkelingen aan de updatekop, met daarachter een datum.
Netflix-gebruikers in Peru, Costa Rica en Chili moeten er al aan geloven: zij moeten extra betalen voor hun abonnement als zij hun accounts delen met Jan en alleman. Het is onderdeel van een experiment, dat sinds maart actief is. Maar dat experiment levert een hoop verwarring op.
Want wat blijkt? Het gros van de gebruikers werd hiervan niet op de hoogte gebracht. In sommige gevallen is dat - inmiddels ruim twee maanden later - nog steeds niet gebeurd. Daarnaast is er verschil in de handhaving van het nieuwe beleid. Sommige gebruikers kunnen gedeelde accounts gewoon blijven gebruiken, zonder te hoeven bewijzen dat ze de eigenaar zijn van dat account of onderdeel zijn van het huishouden. Het nieuwe beleid aldaar lijkt vooralsnog dus weinig uit te halen.
Wat is een huishouden voor Netflix?
Om de verwarring compleet te maken, is er ook gedoe om de definitie ‘huishouden’. Wat is voor Netflix precies een huishouden? Je zou zeggen dat het om gezinsleden gaan die in hetzelfde huis wonen als de accounteigenaar. Maar dat blijkt niet het geval, zo meldt een klantenservicemedewerker anoniem tegenover de website Rest of World.
De medewerker in kwestie moest verificatiecodes uitdelen aan mensen die buiten het huishouden inloggen op een gedeeld account. Daardoor is het voor wachtwoorddelers nog steeds mogelijk de content te bekijken die ze willen, zonder daarvoor extra te hoeven betalen.
Ter verduidelijking, dit staat daarover in de officiële regels:
"Een Netflix-account is voor mensen die samen één huishouden vormen. Dit huishouden is het Netflix-huishouden. Het is gekoppeld aan de apparaten van de hoofdeigenaar van het account en de apparaten van andere mensen die onderdeel uitmaken van het Netflix-huishouden."
- Netflix, inc.
Extra kosten voor accountdelers
Uit het experiment kwam eerder al naar voren dat Netflix ongeveer 2 tot 3 dollar rekent voor mensen die buiten het huishouden vallen. Dat is omgerekend zo’n 1,87 tot 2,81 euro, exclusief btw. Daarmee kun je tot twee mensen buiten je huishouden om toevoegen aan je account.
Omdat het bedrag zo laag is, lijkt dit een prima deal te zijn en lijkt het er niet op dat Netflix hier grof geld aan probeert te verdienen. Wellicht is dit ook een beetje voor de bühne, om investeerders gerust te stellen en om te laten zien dat het bedrijf wel degelijk problemen aanpakt.
Het is op moment van schrijven nog niet duidelijk wanneer Netflix ook in Nederland en België meer geld gaat rekenen voor accountdelers. Als dat zo is, dan is het goed om te weten dat zo’n meerprijs nog altijd goedkoper is dan het goedkoopste abonnement op de dienst.
Prijs per huishouden bekend
(update: 19-7-2022)
Ondertussen is er meer informatie naar buiten gebracht over het nieuwe, aanvullende Netflix-abonnement. Het bedrijf schreef en publiceerde er onlangs een blog over, maar brengt via deze supportpagina (voor Honduras) eveneens meer informatie naar buiten.
De prijs die Netflix rekent is 2,99 dollar per maand in de landen waar de dienst het nieuwe abonnement test. Een prijs voor Europa is nog altijd niet bekend, maar het ligt in de lijn der verwachting dat we 2,99 euro per nieuw huis gaan betalen. Per nieuw huis? Ja, Netflix laat je als het ware huishoudens toevoegen aan accounts, die je wellicht beter kunt omschrijven als locaties.
Die extra huishoudens, of locaties, voeg je toe aan het hoofdhuishouden. Binnen dat huishouden kan iedereen kijken wat diegene wil, thuis, onderweg of op andere locaties. Daar zit wel een randvoorwaarde aan. Want wanneer je de app opstart op een nieuw locatie (of een onbekend apparaat) dan krijg je tot twee weken de tijd om je account te gebruiken. Na die twee weken moet je dus 2,99 dollar per maand betalen. Doe je dat niet, dan verlies je de toegang tot het account, tot het moment waarop je besluit toch te betalen.
Hoe weet Netflix dat je binnen een nieuw huis naar de content kijkt? Daar gebruikt het bedrijf verschillende graadmeters voor, namelijk IP-adressen, apparaat-id’s van bijvoorbeeld smartphones of tablets en accountactiviteit. Per type abonnement verschilt overigens hoeveel externe huishoudens je kunt toevoegen. Het basisabonnement geeft je één extra huishouden, terwijl het standaardabonnement tot twee extra huishoudens ondersteunt. Het Premiumabonnement biedt tot drie locaties aan.
Waarom voor de opslag kiezen?
Waarom zou je voor zo’n extra opslag kiezen? Nou, veel mensen delen hun Netflix-accounts al jaren. Onder hun eigen profiel, binnen een gedeeld account, maken ze mogelijk dankbaar gebruik van persoonlijke aanbevelingen, die je kwijtraakt op het moment dat je zelf een los abonnement neemt. Daarnaast kan het nog steeds goedkoper zijn om met een groep mensen de kosten te delen, dan voor persoonlijke abonnementen te gaan – maar dat verschilt echt per persoon, per abonnement en per besteedbaar inkomen.
Maar er zijn dus redenen om voor deze structuur te kiezen als abonnee. Ja, het is jammer dat Netflix hier nu geld voor vraagt, terwijl het bedrijf eerder geen problemen had met mensen die accounts deelden. Maar voor niets gaat de zon op; dus dan kun je beter voor de goedkopere opties kiezen. Helemaal als je daarmee de toegang tot je persoonlijke profiel behoudt.
Ondertussen werkt Netflix aan een nog goedkoper abonnement. Dat abonnement wordt ondersteund door advertenties. Daar bestaan nog een hoop onduidelijkheden over: wat dit kost, hoe veel, hoe vaak en hoe lang je reclame te zien krijgt en wanneer het lanceert. Het enige dat we daar nu over weten is dat Microsoft de advertentiepartner wordt en dat we hier voor het einde van 2022 meer van gaan zien.
Consumentenbond is het er niet mee eens
(update: 27-10-2022)
Netflix heeft bekendgemaakt dat de nieuwe regeling ook naar Nederland en andere Europese landen komt. Dat betekent dat we ook in Nederland een extra toeslag moeten betalen wanneer mensen samen een account delen. Deel je nu één account met vrienden en familie, dan betalen de overige profielen (dus niet de accountbeheerder) enkele euro’s extra per maand. Dat gebeurt in principe altijd wanneer je de app langer dan 24 uur buitenshuis gebruikt.
Dat gegeven stond al snel garant voor extra verwarring. Want hoe zit het met vakantiegangers? Daarom gooide de Consumentenbond zijn gewicht in de strijd. Via Twitter laat de bond weten dat dit volgens Europese regels niet mag. "Volgens de Europese regels reizen abonnementen van streamingdiensten gewoon met je mee, dus ook na 14 dagen. Zolang je hoofdadres maar in Nederland is. Jullie mogen je klanten hiervoor geen extra kosten in rekening brengen."
Verificatiemethode
Die tweet verscheen medio oktober. En nu, enkele dagen later, komt er een reactie vanuit Netflix. De videostreamingdienst laat weten géén extra toeslag te rekenen voor Netflix-gebruikers die hun eigen account in het buitenland of langer op een ander adres willen gebruiken. Maar het kan wel voorkomen dat je een (nieuw) apparaat moet verifiëren voordat je de app kunt gebruiken. Die verificatiemethode gaat uiteindelijk bepalen of je extra dient te betalen of niet.
Want met die verificatie wil Netflix achterhalen of het gaat om het hoofdeigenaar of een extra huishouden. Wanneer iemand inlogt op de dienst op een andere locatie, dan kan er soms om een verificatiecode gevraagd worden. Die code staat in een e-mail of sms, die je binnen vijftien minuten op het gebruikte apparaten moet invullen. Dat is de trade-off: je hoeft dus niet extra te betalen op een andere locatie, maar moet zo nu en dan wel het apparaat in kwestie verifiëren.
Vooralsnog lijkt het nog steeds mogelijk om een account kosteloos te delen. Want nu lijkt het erop dat wanneer je een gebruiker buiten je standaardlocatie om goedkeurt, de boel gewoon blijft werken zoals voorheen. Die verificatie lijkt wel sporadisch terug te komen, dus wellicht moeten accountdelers hier een systeem voor bedenken. Zo kan het een goed idee zijn om mails van Netflix standaard naar iedereen door te sturen, zodat iedereen de code ontvangt wanneer nodig.
Betaald delen wordt later dit kwartaal breder uitgerold (Update: 25-01-2023)
Heb je al over zo’n systeem nagedacht? Daar lijkt het nu echt tijd voor te zijn, aangezien Netflix de plannen wereldwijd gaat uitrollen. En behoorlijk snel ook; dit moet dit kwartaal al gaan gebeuren. Wanneer je een wachtwoord deelt met een ander, dan ga je eigenlijk tegen de voorwaarden in van het account. Vooralsnog lijkt hier geen consequentie tegenover te staan: Netflix zal je account niet zomaar verwijderen. Ook krijg je niet zomaar een extra opslag zonder communicatie.
Heb je straks mensen die wel meekijken op jouw abonnement, maar weigeren mee te betalen aan het abonnement? Dan kun je die heel gemakkelijk van je account verwijderen.
Klanten die reeds te maken hebben gehad met de nieuwe plannen van Netflix, melden dat het bedrijf hen constant mails stuurt met daarin reminders over het beleid. Dat de videostreamingdienst niet zomaar een opslag rekent, staat zelfs vermeld in de hulpsectie op de officiële website. “Netflix brengt je niet automatisch kosten in rekening als je je account deelt met iemand die niet bij je woont.” Voorlopig ziet het er ook niet naar uit dat dit op korte termijn gaat veranderen.
Mocht Netflix wel kosten gaan rekenen voor het delen van accounts – zonder dat duidelijk aan te geven – dan haalt het een hoop problemen op de hals. Niet alleen omdat de dienst jarenlang het delen gedoogd (en stiekem zelfs aangemoedigd) heeft, maar ook omdat waakhonden dan aanslaan. Voor nu lijkt het erop dat je alleen extra betaalt wanneer je daarmee akkoord gaat. Dat kan Netflix een flinke duit opleveren: naar schatting zijn er meer dan honderd miljoen niet-betalende klanten.
De grote vraag is nu of Netflix erin slaagt om al die mensen over te halen om te gaan betalen voor het delen van andermans account. Het kan ook zijn dat die mensen zelf een abonnement afsluiten en dan hun gegevens overzetten. Het bedrijf verwacht in elk geval dat een aantal mensen hierom hun accounts opzeggen, maar dat er ook heel veel mensen een nieuw abonnement afnemen. Het is nog niet duidelijk wat Netflix verwacht te verdienen met de nieuwe maatregelen tegen accountdelers.