ID.nl logo
Zo houd je alle info van Apple, Google en Microsoft synchroon
© PXimport
Huis

Zo houd je alle info van Apple, Google en Microsoft synchroon

Je bent een Apple-gebruiker, maar je nieuwe werkomgeving zweert bij Microsoft of Google, of omgekeerd natuurlijk. Daar zit je dan met twee (of meer) mailprogramma's, agenda's en contactlijsten. Niet zo handig, maar gelukkig zijn er uitwegen om je informatie synchroon en beheer(s)baar te houden.

Apple - Microsoft

Tip 01: iCloud

Bezit je een iOS-apparaat of een Mac, dan ben je vast en zeker bekend met iCloud. Dit is de cloudoplossing van Apple die ervoor zorgt dat je altijd de meest recente versie van je belangrijke informatie hebt, zoals je agenda, berichten en contactpersonen. Ongeacht het toestel waarop je werkt. Gebruik je iOS of OS X maar nog geen iCloud? Dan wordt hier verteld hoe je alsnog aan de slag kunt met iCloud. Apple heeft gelukkig over de grenzen van het eigen bedrijf heen gekeken en iCloud ook voor Windows-gebruikers beschikbaar gesteld. Daar gaan we dan ook van profiteren om allerlei informatie van Apple met Outlook te synchroniseren, en omgekeerd. Lees ook: Al je apparaten synchroniseren met iCloud.

Tip 02: iCloud voor Windows

Heb je iCloud op orde aan de Apple-kant, dan komt iCloud voor Windows aan de beurt. Deze tool download je gratis. De installatie is erg eenvoudig: zorg dat Outlook niet actief is, ga je akkoord met de licentieovereenkomst en bevestig met Installeren. Na afloop herstart je je pc. In het systeemvak van Windows zie je nu een pictogram van iCloud. Klik dit aan en kies Inloggen. Meld je met hetzelfde Apple ID aan als op je iOS-apparaat of Mac. Even later verschijnt een paneel waarop je kunt aanduiden wat je precies wilt synchroniseren. Naast iCloud Drive, Foto's en Bladwijzers zit daar ook de optie Mail, contacten, agenda's en taken Met Outlook bij. Voor dit artikel zijn we vooral in dit laatste geïnteresseerd: zorg dus dat je hier zeker een vinkje plaatst en klik op Toepassen. Je kunt dit trouwens altijd nog wijzigen door het pictogram aan te klikken en te kiezen voor iCloud-instellingen openen.

©PXimport

Tip 02 Geef aan wat je precies wilt synchroniseren met iCloud.

Tip 03: iCloud in Outlook

Er duikt nu een venstertje op waarin je Outlook voor iCloud kunt configureren. Je hebt twee mogelijkheden: je kunt zieken voor Alle agenda's, contacten en taken als je een 'volledige' synchronisatie wilt, of je gaat selectief te werk en kiest voor Bepaalde agenda's, contacten en taken. In dit laatste geval krijg je de gelegenheid aan te geven welke informatie je precies wilt uploaden en samenvoegen met iCloud. Vink de gewenste opties aan en druk op de knop Doorgaan, waarna de eerste synchronisatie meteen plaatsvindt. Na afloop druk je op Gereed en kun je Outlook openen. Je zult merken dat de synchronisatie van deze gegevens verder geheel automatisch gebeurt.

Tip 04: Meer synchroniseren

Een minpunt van de synchronisatie via iCloud is dat de plug-in een extra map met de naam iCloud creëert in Outlook, zowel bij je mail, agenda, contactpersonen als je taken. Alleen gegevens die je in deze mappen plaatst, worden via iCloud gesynchroniseerd. Wil je ook informatie uit andere mappen synchroniseren, dan zit er weinig anders op dan die naar de iCloud-map te verplaatsen of die zelf daarin te creëren of te bewerken. Of je installeert een plug-in als CodeTwo Sync for iCloud. Deze integreert zich in de - in stap 2 geïnstalleerde - iCloud-plug-in. Deze tool kun je dertig dagen gratis uitproberen, daarna betaal je eenmalig 16 euro. Let wel, wij ondervonden dat deze plug-in nog niet vlekkeloos functioneert in Outlook 2016 (ook al beweert de producent op onze vraag dat het probleemloos zou moeten werken).

©PXimport

Tip 04 CodeTwo Sync for iCloud gaat een stap verder dan iCloud zelf.

Tip 05: Sync for iCloud

De installatie vergt nauwelijks meer dan enkele keren op Next te drukken en tot slot op Finish. Ook de configuratie van de tool is eenvoudig genoeg. Wanneer je Outlook opstart, merk je in de rubriek CodeTwo Sync for iCloud rechts de knop Settings op. Druk op deze knop en kies Add. Via de knop Browse kun je nu de gewenste Outlook-mappen toevoegen, zowel wat agenda's, contactpersonen als taken betreft, dus niet voor e-mailberichten. Verder stel je hier ook de iCloud-map in waarmee je de gekozen Outlook-map wilt synchroniseren en geef je aan hoe de synchronisatie precies moet verlopen: in één richting (van Outlook naar iCloud of omgekeerd) of in beide richtingen. Bevestig met tweemaal OK.

Microsoft - Google

Tip 06: E-mail

Het moet gezegd: de synchronisatie tussen Google (Android) en Microsoft (Windows) loopt minder gestroomlijnd dan via iCloud, maar er zijn gelukkig nog uitwegen. We beginnen met e-mail. Hoe zorg je ervoor dat je Gmail-berichten automatisch ook in Outlook belanden? Allereerst meld je je aan bij Gmail. Klik op het tandwielpictogram en selecteer Instellingen.

Ga naar het tabblad Doorsturen en POP/IMAP. Stip hier de optie IMAP inschakelen aan en bevestig met Wijzigingen opslaan. Over naar Outlook op je pc. Ga naar het menu Bestand en kies Accountinstellingen. Open het tabblad E-mail en kies Nieuw. Stip E-mailaccount aan en druk op Volgende. Vul de gevraagde gegevens in (naam, e-mailadres @gmail.com en wachtwoord) en druk nogmaals op Volgende. Outlook zorgt voor de verdere configuratie, waarna je afrondt met Voltooien / Sluiten. Een nieuwe mailmap met de naam van je Gmail-account duikt op en Outlook haalt automatisch alle Gmail-berichten op. Je kunt nu ook gewoon vanuit Outlook bericht verzenden met je Gmail-adres. Je Gmail-map in Outlook wordt automatisch gesynchroniseerd met je Gmail-account (ook op je mobiele Android-apparaat bijvoorbeeld). Overigens kun je op gelijkaardige manier ook je Gmail-berichten synchroniseren met je Thunderbird-installatie. De nodige instructies hiervoor vind je hier.

©PXimport

Tip 06 Via IMAP ook je Gmailberichten in Outlook.

Tip 07: Agenda

De makkelijkste manier om je Google-agenda met die van Outlook te synchroniseren is via Google Sync, een tool die werkt met het Microsoft Exchange ActiveSync-protocol. Jammer genoeg heeft Google deze tool intussen voorbehouden aan gebruikers van Google Apps for Work. Er zijn gelukkig andere oplossingen, maar de meeste software is niet (blijvend) gratis, zoals Companionlink, of je loopt met de gratis versie tegen beperkingen aan. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval voor Calendar Sync (for Outlook and Google Calendar). Deze tool synchroniseert alleen afspraken en gebeurtenissen binnen dertig dagen van de synchronisatiedatum, maar misschien heb je daar voldoende aan. De betaalde Pro-versie (10 dollar, ca. 9,20 euro) heft die beperking wel op. De werking is in elk geval eenvoudig: start de tool op, vul de gegevens van je Google-account in, kies de gewenste Google Calendar en Outlook Calendar en bepaal de synchronisatiemodus (één richting of beide richtingen). Op het tabblad Auto Sync stel je de verversingsfrequentie in.

Overigens is er nog wel een gratis tool (GO Contact Sync Mod) waarmee je (ook) beide agenda's synchroon kunt houden, hoewel die meer is gericht op het synchroniseren van contactpersonen. Zie hiervoor de volgende twee tips. In het kader 'Agenda-abonnement' tonen we hoe je zonder extra tools je Google Agenda netjes up-to-date in Outlook krijgt.

Agenda-abonnement

Een alternatieve manier om een Google agenda up-to-date in Outlook te zien verschijnen, is via een abonnement op die agenda. Meld je alvast aan bij je Google Agenda. Klik in het linkerpaneel op Mijn agenda's en klik vervolgens op het pijltje naast de gewenste agenda. In het uitklapmenu selecteer je Agenda-instellingen, waarna je op het knopje ICAL drukt bij Privé-adres. Klik het getoonde adres met de rechtermuisknop aan en kies Linkadres kopiëren (of Koppeling kopiëren). Over naar de agendamodule van Outlook, waar je het menu Bestand opent en Accountinstellingen selecteert. Ga naar het tabblad Internetagenda's, klik op Nieuw en plak het gekopieerde adres met Ctrl+V in het veld. Google zal nu regelmatig de agenda in Outlook up-to-date brengen. Let wel, mocht Outlook (2016) je ingevoerde Google-ID niet aanvaarden, dan zit er blijkbaar weinig anders op dan tweefactor-authenticatie in te schakelen voor je Google-account.

©PXimport

Agenda van Google naar Outlook? Dat kan via een simpel 'abonnement'.

Tip 08: Contactpersonen

In Gmail of Outlook zelf zijn er geen voorzieningen om contactpersonen tussen beide diensten uit te wisselen. Je zult dus bij een externe tool moeten aankloppen. Daar bestaan diverse betaalde producten voor, waaronder Akrutosync (zeven dagen gratis, daarna 34,95 dollar (ca. 32 euro)) en Sync2 (veertien dagen gratis proef, daarna 39,95 dollar (ca. 36,50 euro)). Beide producten kunnen zowel je contacten als je agenda's en taken synchroniseren. Er bestaat ook een gratis tool: GO Contact Sync Mod. De installatie is rechttoe, rechtaan. Bij de eerste start van het programma vul je bij User je Gmail-adres in en geef je via de knop Toestaan te kennen dat je de tool aan je Gmail-account wilt koppelen. Deze toestemming kun je nog altijd weer intrekken via Revoke Authentication. Plaats een vinkje bij Sync Contacts aangezien je contactpersonen wilt synchroniseren en geef je aan welke Outlook-map met contactpersonen je precies wilt synchroniseren. Je kunt nu eventueel de synchronisatie al starten met de knop Sync.

©PXimport

Tip 08 Na je autorisatie nog even de gewenste map aanduiden.

Tip 09: Automatisch syncen

Je kunt ook eerst de manier waarop de synchronisatie gebeurt aanpassen. Plaats je een vinkje bij Sync Deletion, dan haalt de tool contacten weg uit Outlook wanneer je die ook in Google verwijdert en omgekeerd. In dat geval raden we je wel ook aan een vinkje bij Prompt Deletion te plaatsen: dan wordt telkens eerst even om toestemming gevraagd. Handig is nog dat je het programma automatisch mee met Windows kunt laten opstarten (Run program at startup) en dat je de synchronisatie kunt automatiseren: plaats een vinkje bij Auto Sync en vul Sync Interval (in minuten) in. Zoals we al vermeldden in tip 7 kan GO Contact Sync Mod ook agenda's synchroniseren. In dit geval zet je een vinkje bij Sync Appointments en geef je aan welke twee agenda's (in Outlook en Google) je precies op elkaar wilt afgestemd zien. Bij conflicterende items duikt automatisch een venster op waarin gevraagd wordt wat je wilt behouden: de gegevens van Outlook, Google of beide.

©PXimport

Tip 09 GO Contact Sync Mod kan ook twee agenda's synchroon houden.

Google - Apple

Tip 10: Extra apps

Om berichten van Gmail direct te ontvangen op je iOS-apparaat hoef je weinig meer te doen dan de Gmail-app te downloaden en te installeren. Vervolgens voeg je een of meerdere Google-accounts toe, waarna alle mail netjes binnenrolt en wordt gesynchroniseerd. Je moet wel even de schuifknop op Aan zetten naast het gewenste account. Je kunt maximaal tussen vijf accounts schakelen.

Ook voor het ophalen van agenda-afspraken naar je iOS-apparaat kun je met een officiële Google-app (Google Agenda) werken, die is beschikbaar in de App Store. Ook hier log je in met je Google-account, waarna al je afspraken met het toestel worden gesynchroniseerd.

Tip 11: Standaard-apps

Installeer je liever geen extra app dan kan het ook anders, zowel voor je berichten, als je agenda als je contactpersonen. Ga naar Instellingen / Mail, Contacten, Agenda. Selecteer Nieuwe Account / Google. Vul de gevraagde gegevens in, waaronder je e-mailadres en wachtwoord. Bevestig met Volgende en zet de gewenste schuifknoppen aan. Je kunt je account nog verder configureren. Ga opnieuw naar Mail, Contacten, Agenda, kies Gmail en selecteer het zojuist toegevoegde account. Open de rubriek Geavanceerd: je kunt onder ander instellen waar concepten, verwijderde en gearchiveerde berichten moeten worden bewaard.

Zijn er meerdere accounts toegevoegd op je apparaat en wil je het Google-account als standaardaccount instellen, open dan nogmaals Instellingen / Mail, Contacten, Agenda, scrol naar beneden en selecteer Standaardaccount / Gmail. Het is ook nog mogelijk je 'push-instellingen' aan te passen, dit doet je via Mail, Contacten, Agenda / Nieuwe gegevens. Wil je dat de gegevens automatisch worden opgehaald van Gmail, laat de schuifknop bij Push dan ingeschakeld. Heb je dat liever niet, bijvoorbeeld om de batterij wat te ontzien, zet Push dan op uit en stel zelf de gewenste frequentie in. Lukt de verbinding met je Gmail-account niet vanuit je iOS-apparaat: lees er even het kader 'Gmail nukkig?' op na.

Ook nuttig om weten: heb je nog contactpersonen op andere Apple-apparaten opgeslagen, dan zet je die met behulp van vCard-bestanden over naar je Google-account, waarna ook die worden gesynchroniseerd (zie het kader 'Export/import contacten').

Gmail nukkig?

Treden er connectiefouten op wanneer je via je computer of iOS-apparaat wilt verbinden met Gmail, kijk dan de IMAP-instellingen in Gmail na. Die bereik je via het tandwielpictogram, waar je Instellingen kiest en het tabblad Doorsturen en POP/IMAP aanklikt. Zorg dat je hier de optie IMAP inschakelen hebt aangestipt. Heb je tweefactor-authenticatie bij Google ingeschakeld en vraagt Google je op je computer of iOS-apparaat voortdurend om een ander wachtwoord, surf dan hiernaartoe en klik in de rubriek Inloggen bij Google op App-wachtwoorden. Kies de gewenste app en het apparaat (zoals E-mail op mijn iPad) en bevestig met Genereren. Je krijgt nu een nieuw wachtwoord evenals de bijhorende instructies om op het betreffende toestel het oude te vervangen. Google zal je op dat apparaat niet langer om een nieuw wachtwoord vragen.

©PXimport

Voorkom dat je telkens een toevallig gegenereerd wachtwoord moet invullen.

Export/import contacten

Contactpersonen op een Apple-apparaat (en overigens ook vanuit diverse andere e-mailproviders, zoals Outlook(.com) en Yahoo!) kun je ook handmatig exporteren en importeren in Gmail. Vanuit Adresboek op je Mac kan dat via Bestand/ Exporteren / vCard exporteren, waarna je je aanmeldt bij Gmail en de verdere instructies volgt. Op een iOS-apparaat kan het met behulp van iCloud (zie ook tip 1). Ga naar Instellingen en kies iCloud. Meld je desgevraagd aan met je iCloud-account en zorg dat de schuifknop bij Contacten is ingeschakeld. Surf vervolgens naar www.icloud.com op je computer en kies Contacten. Selecteer een of meer contacten, klik linksonder op het tandwielpictogram en kies Exporteer vCard. De geselecteerde contacten worden nu in een vcf-bestand opgeslagen.

Schakel nu over naar Google Contactpersonen, waar je Meer aanklikt en Importeren selecteert. Kies CSV- of vCard-bestand. Wellicht word je nu tijdelijk omgeleid naar de oudere versie van Google Contactpersonen. Hier klik je dan op Meer / Bestand kiezen en verwijs je naar het gewenste contacts.vcf-bestand, waarna je bevestigt met Importeren.

©PXimport

Google Contactpersonen ondersteunt import via csv en vCard.

▼ Volgende artikel
Circle to Search: ken jij alle mogelijkheden al?
© Google
Huis

Circle to Search: ken jij alle mogelijkheden al?

Met Circle to Search kun je informatie opvragen over wat je op het scherm van je smartphone ziet, zonder dat je van app hoeft te wisselen of iets hoeft te kopiëren. Dat kan met Circle to Search, een functie die standaard ingebouwd is in de nieuwste Android-versies van onder andere Google Pixel- en Samsung Galaxy-toestellen. Je kunt er meer mee dan je misschien denkt!

⭕ Dit artikel in het kort

Heb je een Android-smartphone met Circle to Search? Met deze handige AI-functie kun je meer dan je denkt. In dit artikel leggen we uit hoe Circle to Search werkt, waar je het allemaal voor kunt gebruiken en waarom het ook heel handig is voor gamers ...

Lees ook: 4 handige AI-functies voor je smartphone

Even snel iets opzoeken terwijl je een video kijkt, een bericht leest of door je favoriete app scrolt: tot voor kort betekende dat toch meestal dat je moest wisselen van app, tekst moest kopiëren of een apart tabblad moest openen. Met Circle to Search hoeft dat niet meer. Google heeft deze functie zo ontworpen dat je op elk moment, in elke app, meteen kunt zoeken naar wat er op je scherm staat. Google zoekt vervolgens direct naar relevante informatie, zonder dat je iets hoeft in te typen. Het werkt in vrijwel alle apps, dus of je nu op Instagram zit, een game speelt of iets leest op een website: je kunt het op elk moment starten.

Zo activeer je Circle to Search

De manier waarop je Circle to Search activeert verschilt iets per toestel. Gebruik je een Android-toestel met navigatiegebaren – waarbij je dus veegt in plaats van op knoppen te drukken – dan houd je de onderste rand van het scherm even ingedrukt. Er verschijnt dan een blauwe waas over je scherm: het teken dat Circle to Search is geactiveerd. Heb je nog de klassieke navigatieknoppen, dan houd je gewoon de homeknop ingedrukt. Let op: als je navigatie-elementen verborgen zijn – bijvoorbeeld tijdens gamen of bij video's op volledig scherm – werkt de functie niet. Je moet eerst zorgen dat de balk weer zichtbaar is.

Zodra je Circle to Search activeert, bevriest de inhoud op je scherm. Dat betekent dat je rustig kunt aanwijzen wat je wilt onderzoeken, zonder dat iets beweegt of verdwijnt. De manier waarop je iets selecteert, bepaalt wat je te zien krijgt. Een cirkel om een object leidt tot beeldherkenning; tik je alleen op een woord, dan zoekt het systeem tekstueel. Door een lang stuk tekst te markeren, herkent Circle to Search dat je meer context zoekt, zoals een vertaling of uitleg. Je kunt ook rechthoekig selecteren als je bijvoorbeeld een blok tekst uit een afbeelding wilt analyseren. Onderaan verschijnen automatisch contextafhankelijke knoppen, zoals een vertaalicoon of muzieknoot.

Wat zie ik?

Circle to Search werkt op allerlei soorten content. Zie je een gaaf shirt op een Instagramfoto en wil je weten waar je het kunt kopen? Omcirkel het, en je krijgt gelijk links naar vergelijkbare kledingstukken in webshops. Vaak krijg je niet alleen identieke producten te zien, maar ook alternatieven in verschillende prijsklassen.

Ook meubels, accessoires of zelfs planten kun je zo herkennen. Als je tijdens het scrollen iets tegenkomt dat je aanspreekt, hoef je alleen maar te cirkelen om meteen te zien waar je het kunt vinden – of wat erop lijkt. Handig als je inspiratie opdoet via video's of foto's en daar direct iets mee wilt doen.

Vertaalhulp

Een andere slimme toepassing is het vertalen van tekst, rechtstreeks vanuit beeld. Stel je leest een buitenlandse recensie, komt een menukaart tegen in een foto, of ziet een handgeschreven briefje in een andere taal. Door simpelweg het relevante tekstdeel te selecteren, krijg je direct een Nederlandse vertaling te zien, zonder dat je eerst een aparte vertaalapp hoeft te openen. Dat maakt het veel laagdrempeliger om bijvoorbeeld Franse recepten te begrijpen, Spaanse socialemediaposts te volgen of Duitse nieuwsartikelen te lezen.

©Google

Tekstherkenning: meer dan vertalen alleen

Tekstherkenning werkt overigens niet alleen voor vertalen. Als je een screenshot maakt van een PowerPoint-dia, een gefotografeerde bladzijde uit een boek of een whiteboard vol aantekeningen, kun je die tekst ook omzetten naar digitale, bewerkbare vorm. Handig voor studenten die aantekeningen willen overnemen, of als je tijdens een vergadering snel iets wilt vastleggen maar geen tijd (of zin) hebt om het allemaal handmatig over te typen. Circle to Search herkent ook handschrift verrassend goed, zolang de letters duidelijk zijn.

Studiehulp

Circle to Search komt ook goed van pas bij het leren of studeren. Zit je met een lastige formule of grafiek die je niet begrijpt? Je kunt het direct selecteren en uitleg opvragen, vaak inclusief stapsgewijze berekening of achtergrondinformatie. Vooral handig voor scholieren en studenten die digitale lesmaterialen gebruiken: je kunt blijven werken in je les-app, terwijl je tegelijk extra uitleg opvraagt.

Wat hoor ik?

Ook muziekherkenning is inmiddels in Circle to Search geïntegreerd. Je hebt dus geen aparte apps meer nodig om een nummer te identificeren dat je toevallig hoort in een video, in een winkel of op straat. Door het muzieksymbool onderin aan te tikken terwijl het nummer speelt, herkent Circle to Search het liedje – zelfs als je het neuriet of zingt.

Tips voor gamers

Voor wie graag games speelt op zijn telefoon, biedt Circle to Search sinds kort ook specifieke ondersteuning. Krijg je een puzzel niet opgelost, heb je geen idee wat je met een object of voorwerp in de game moet doen of weet je even niet hoe je een level moet uitspelen? Door het betreffende deel van je scherm te selecteren, krijg je hulp in de vorm van tips, korte uitleg of video's die exact op het juiste moment in de gameplay beginnen. Je hoeft het spel dus niet te verlaten om informatie te zoeken.

©Google


Zin in een nieuwe game?

Ready, steady, play!

De diepte in

Een opvallende toevoeging van de laatste maanden is AI Mode. Wanneer je iets opzoekt met Circle to Search en er verschijnt een zogenoemde AI Overview, kun je naar beneden scrollen en kiezen voor 'dive deeper with AI Mode'. Je krijgt dan de mogelijkheid om door te vragen binnen hetzelfde onderwerp. Stel: je hebt een afbeelding van een historisch schilderij geselecteerd, en AI Overview geeft een korte samenvatting. In AI Mode kun je dan vragen stellen over de stijl, de kunstenaar of de historische context, en krijg je in gewone taal uitgebreide antwoorden.

De cirkel is rond

Je ziet dat je in het dagelijks gebruik dus verrassend veel met Circle to Search kunt. Daarbij is het fijn dat deze AI-hulp bovendien slim reageert op de context. Selecteer je tekst, dan krijg je andere opties dan bij een object of een geluid. Daardoor voelt het gebruik logisch en hoef je niet telkens na te denken over welke knop je moet gebruiken. Ook handig is dat je de gevonden informatie meteen kunt opslaan of delen. Heb je iets interessants gevonden? Dan kun je het met één tik bewaren in bijvoorbeeld Google Keep, mailen naar jezelf of invoegen in een agendanotitie.


Smartphones met Circle to Search

Omcirkelen. Zoeken. Vinden.

Smartphones met Circle to Search

Powered by Kieskeurig.nl

 

 

▼ Volgende artikel
10 fouten die je laptop langzaam, instabiel of onveilig maken
© deagreez
Huis

10 fouten die je laptop langzaam, instabiel of onveilig maken

Je laptop maakt lange dagen. Of je nu thuiswerkt, films kijkt of schoolopdrachten maakt, hij staat vaak uren aan. Wil je dat hij zo lang mogelijk goed blijft werken? Dan zijn er een aantal dingen die je beter niet kunt doen – omdat ze op termijn voor problemen kunnen zorgen. Van slechte ventilatie tot verkeerd opladen: zorg dat je deze fouten voortaan vermijdt.

10x liever niet meer doen:
  1. Laptop veel op bed of schoot gebruiken
  2. Altijd aan de oplader laten hangen
  3. Updates telkens uitstellen
  4. Geen ruimte voor ventilatie laten
  5. Ventilatieopeningen niet schoonhouden
  6. Klikken op verdachte links of bestanden
  7. Geen back-ups maken van je bestanden
  8. Ruw omgaan met je laptop
  9. Alles opslaan op het bureaublad
  10. Geen wachtwoord of vergrendeling instellen

Lees ook: Zo zorg je dat je laptop zo lang mogelijk blijft werken op één acculading

1. Laptop veel op bed of schoot gebruiken

Een laptop heeft lucht nodig. Via kleine openingen aan de zijkant of onderkant voert hij warmte af, en die luchtstroom raakt geblokkeerd als je het apparaat op een zacht oppervlak gebruikt. Op bed, een dekentje of je schoot raakt hij die warmte moeilijk kwijt, waardoor onderdelen onnodig heet worden. Op de korte termijn merk je dat aan een luidruchtige ventilator, op de lange termijn aan snellere slijtage. Gebruik je je laptop vaak op schoot? Leg er dan iets hards onder, zoals een plankje of laptopstandaard. Zo voorkom je oververhitting. Bovendien werkt het vaak ook prettiger.

2. Altijd aan de oplader laten hangen

Veel mensen laten hun laptop de hele dag aan de stroom hangen. Dat lijkt handig – je zit nooit zonder stroom – maar voor de accu is het minder ideaal, vooral bij oudere laptops. Die kunnen sneller slijten als ze continu volgeladen blijven. Moderne laptops hebben gelukkig vaak slimme batterijmanagementsystemen die overladen voorkomen, maar zelfs dan is het beter om de batterij niet constant op 100% te houden. Je verlengt de levensduur door de accu regelmatig te gebruiken: haal de stekker er af en toe uit, laat de lading zakken tot zo’n 30 à 40 procent en laad dan weer op. Veel modellen bieden ook een instelling om het laden automatisch te beperken tot bijvoorbeeld 80%. Werk je veel op netstroom? Dan is het zeker de moeite waard om die functie in te schakelen. Zo houd je de accu langer gezond, zonder dat je er iets van merkt in het dagelijks gebruik.

3. Updates telkens uitstellen

Je krijgt een melding, maar klikt op 'nu niet'. En een dag later nog een keer. En nog een keer. Omdat je net lekker bezig bent en geen zin hebt om de laptop opnieuw op te starten, of omdat je denkt dat updates er alleen voor nieuwe functies zijn. Maar juist in die updates zitten vaak beveiligingsverbeteringen en foutoplossingen. Door lang te wachten blijf je kwetsbaar voor lekken of bugs die allang zijn verholpen. Laat updates daarom uitvoeren op een moment dat je je laptop niet nodig hebt – bijvoorbeeld tijdens de lunch of 's avonds. En stel automatische updates in als dat mogelijk is.

©Daniel CHETRONI - stock.adobe.com

4. Geen ruimte voor ventilatie laten

Wie foto's bewerkt, veel tabbladen open heeft of werkt met grote bestanden, vraagt meer van zijn laptop. De processor warmt op en de ventilator springt aan. Als je laptop dan in een afgesloten kastje, tegen een muur aan of tussen stapels papier staat, kan hij die warmte moeilijk kwijt. De temperatuur loopt verder op, wat invloed heeft op de prestaties en de levensduur. Zorg bij intensief gebruik voor voldoende ruimte rondom het apparaat. Zorg dat je hem op een plek neerzet waar niet allerlei spullen liggen en overweeg een laptopstandaard of -koeler als je merkt dat de temperatuur snel oploopt. 

5. Ventilatieopeningen niet schoonhouden

Een beetje in het verlengde van de fout hierboven: kan je laptop zijn warmte sowieso kwijt, ook als er genoeg ruimte omheen is? In de loop van de tijd verzamelt zich stof in je laptop, vooral rond de ventilator en de luchtkanalen. Zeker als je laptop in een stoffige kamer staat of je veel huisdieren hebt, kan dat snel gaan. Dat stof belemmert de luchtstroom, waardoor warmte blijft hangen en onderdelen sneller slijten. Je merkt het aan een ventilator die vaker aanslaat, of of doordat je laptop langzamer reageert dan je gewend bent. Gebruik af en toe een busje perslucht om de ventilatieopeningen voorzichtig schoon te blazen. 

©Studiomiracle

6. Klikken op verdachte links of bestanden

We weten allemaal dat je niet zomaar ergens op moet klikken. Maar het kan toch gebeuren dat je nieuwsgierig wordt naar die 'gratis update' of dat je denkt dat die mail echt van je bank afkomstig is (want cybercriminelen worden steeds slimmer in het nabootsen van bekende websites en bedrijven). Voordat je het weet heb je dan iets gedownload wat helemaal niet deugt. Malware kan van alles doen: meekijken wat je typt, je bestanden versleutelen, of persoonlijke gegevens stelen.

Een garantie dat je het helemaal kunt voorkomen kan niemand je geven. Wat je in ieder geval wél kunt doen is software altijd alleen via de officiële website downloaden, alleen bijlagen openen van afzenders die je vertrouwt en niet op meldingen klikken die je onder druk zetten. Een goede virusscanner helpt uiteraard ook, maar alert blijven is minstens zo belangrijk.

7. Geen back-ups maken van je bestanden

Je denkt er pas aan als het te laat is: een laptop die niet meer opstart, een harde schijf die crasht of een diefstal. Als je geen back-up hebt en er gebeurt iets met je laptop, dan ben je alles kwijt: je foto's, werk en documenten. Zorg daarom dat je regelmatig een back-up maakt. Dat kan automatisch via een clouddienst, of handmatig met een externe harde schijf. Het instellen kost je hooguit een kwartier. Doen, want de opluchting die je voelt wanneer je een back-up kunt gebruiken op het moment dat je die nodig hebt, is onbetaalbaar! 

8. Ruw omgaan met je laptop

We zijn allemaal wel eens haastig met onze laptop. Snel een usb-stick erin duwen, het scherm met één hand vanaf de zijkant openklappen, wrikken om de oplaadkabel in de poort te steken: het lijkt onschuldig, maar kan schade veroorzaken. Poorten zijn gevoelig, net als de scharnieren van je scherm. Open je laptop altijd met twee handen vanuit het midden en ga voorzichtig om met alle poorten en uitgangen. Doe je dat niet, dan kunnen ze los komen te zitten, waardoor ze uiteindelijk minder goed of helemaal niet meer hun werk kunnen doen.

©Dan74 - stock.adobe.com

9. Alles opslaan op het bureaublad

Voor het gemak bewaren veel mensen bestanden standaard op het bureaublad. Foto's, documenten, downloads – zo heb je ze meteen bij de hand. Omdat elk bureaubladpictogram apart geladen moet worden, kan dat bij oudere laptops voor merkbare vertraging zorgen tijdens het opstarten. Bij moderne laptops speelt dat probleem niet. Maar of je laptop nu oud of nieuw is: door alles maar op het bureaublad te bewaren, raak je wel het overzicht kwijt. Dus dan geldt dat 'alles bij de hand' niet meer. Integendeel: het risico dat je per ongeluk iets belangrijks weggooit, wordt groter naarmate je bureaublad voller raakt. Maak daarom mappen aan, gebruik de standaard 'Documenten'-map en archiveer wat je niet meer nodig hebt.

10. Geen wachtwoord of vergrendeling instellen

Veel mensen gebruiken hun laptop thuis of op werk, en denken daardoor geen wachtwoord nodig te hebben. Maar bij diefstal of verlies ligt je hele digitale leven open. Je mail, documenten, foto's, inloggegevens en opgeslagen wachtwoorden zijn vaak met één klik bereikbaar. Een sterk wachtwoord of pincode op je account, automatische vergrendeling na inactiviteit en versleuteling van je harde schijf maken je laptop veel veiliger. Het kost je nauwelijks extra tijd bij het opstarten, maar voorkomt grote problemen als je laptop ooit in verkeerde handen valt.