ID.nl logo
Zo gebruikt Windows 11 de AI van ChatGPT
© diy13 - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruikt Windows 11 de AI van ChatGPT

Microsoft heeft begin dit jaar aangekondigd de chatbot ChatGPT toe te willen voegen aan Windows 11. Dat heeft een nieuw product genaamd Copilot opgeleverd. Maar wat is dat precies, hoe is dit tot stand gekomen en wat kun je ermee? We duiken er dieper op in.

In het kort: de Microsoft Copilot voor Windows 11 is een handige tool waarmee je taken uitvoert. Ook kun je er informatie mee opvragen, en dat allemaal door simpelweg een venster te openen in Windows 11. De functies zitten direct in het besturingssysteem gebakken.

Lees ook: Dit zijn de nieuwe AI-functies in Office

Dat de verschillende mogelijkheden van ChatGPT in Windows 11 gebakken zitten, is niet zomaar gebeurd. De Amerikaanse softwaregigant investeert al sinds 2019 in OpenAI, het bedrijf achter de populaire en gratis te gebruiken chatbot. ChatGPT is kunstmatige intelligentie die getraind is op een grote hoeveelheid online beschikbare data en menselijke interacties. Het programma heeft geen directe toegang tot het huidige internet. De dataset houdt rekening met informatie tot aan september 2021; allerlei belangrijke ontwikkelingen daarna worden dus niet meegenomen.

De eerste stappen van Microsoft

Dat betekent niet dat OpenAI intussen stilgezeten heeft. ChatGPT duikt in allerlei lagen en groepen van de bevolking op. De bot helpt studenten met hun huiswerk, programmeurs met hun code en ondernemers met het uitwerken van ideeën. Kortom: de chatbot is breed inzetbaar en ontzettend handig voor het helpen bij en uitvoeren van dagelijkse taken. Daarom kondigde Microsoft in februari van 2023 aan de kunstmatige intelligentie te willen integreren met Bing. Dat is Microsofts zoekmachine, die je onder meer standaard aantreft in de zelfontwikkelde Edge-browser.

Aangezien ChatGPT tot aan dat moment geen directe toegang had tot het internet, was dat een gigantische stap. De chatbot krijgt toegang tot een schat aan informatie, terwijl Bing als zoekmachine waardevoller wordt vanwege extra capaciteiten die we niet in Googles zoekmachine aantreffen. Microsoft noemde Bing daarom niet voor niets de 'kunstmatig intelligente copiloot van het web'. Bing kan betere zoekresultaten weergeven, gebruikers van completere antwoorden voorzien en content genereren. En dat allemaal dankzij een nieuw en geïntegreerd chatmodel.

Bing en ChatGPT

Sinds maart 2023 is ChatGPT beschikbaar als optie, of copiloot, binnen de Edge-browser. Je treft hem direct in de zijbalk van het programma aan en herkent hem aan het logo met de b (van Bing) erin. Microsoft gebruikt verschillende termen voor de integratie, waaronder Edge Copilot, Bing Chat of Ontdekken. Met de tool kun je direct antwoorden op je vragen genereren, terwijl het net lijkt alsof je een gesprek voert met een online- klantenservicemedewerker. De chatbot vat webcontent samen, zoek op het web naar antwoorden en kan zelfs content voor je creëren, indien nodig.

De kanttekening is dat de integratie, of beter gezegd: ChatGPT, het niet altijd bij het juiste eind heeft. Sommige informatie is misschien gedateerd of fout. En als je iets probeert op te zoeken wat meerdere hits die sterk op elkaar lijken, oplevert, dan schotelt het programma verkeerde informatie voor. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat sommige informatie van derde partijen gekleurd of bewust foutief is, met als doel mensen te beïnvloeden. Hoe overtuigend iets ook klinkt, je doet er goed aan niet zomaar iets klakkeloos over te nemen. Chatbots zijn wat dat betreft net mensen.

Leestip Mocht je meer willen lezen over de mogelijkheden van ChatGPT in de Bing-browser, sla dan vooral dit uitgebreide achtergrondartikel erop na.

Watch on YouTube

Van Bing naar Microsoft 365

Voordat ChatGPT naar Windows 11 kwam, integreerde Microsoft het programma eerst nog in Microsoft 365. Dat is de nieuwe versie van Office 365, een abonnement waarmee je toegang krijgt tot populaire Office-apps, zoals Word, PowerPoint, OneNote en OneDrive. Die apps hebben nu dus toegang tot de copiloot, waardoor gebruikers razendsnel nieuwe documenten kunnen aanmaken. Ook kan de chatbot helpen bij het lezen, samenvatten en opstellen van mails en het produceren van presentaties. Je kunt de bot zien als een veel uitgebreidere en handigere versie van Clippy.

Clippy wie? Clippy kwam je vroeger op Windows tegen. Dit was een digitale paperclip met een set oogballen die tijdens het gebruik van verschillende programma’s tips gaf over het gebruik.

ChatGPT leren gebruiken?

Sla er eens een boek op na!

In de volgende video kun je goed zien wat voor een rol de copiloot kan spelen binnen een programma als Excel. Stel dat je een kwartaalrapport moet analyseren, dan kun je dus aan de copiloot vragen dat voor je te doen. Ook kun je aangeven dat je op zoek bent naar drie belangrijke trends. Binnen enkele seconden heb je antwoord op je vraag, waardoor je dieper kunt gaan graven. Je kunt vragen om een uiteenzetting van een specifieke trend, waardoor de copiloot een nieuwe sheet kan aanmaken, zodat je meer overzicht krijgt over het gedane werk en wat je nog moet doen.

Watch on YouTube

Maar dat is nog niet alles. Met de copiloot van Microsoft kun je nog veel meer doen.

  • Je kunt efficiënter te werk gaan binnen Microsoft Outlook. Je kunt niet alleen lange mails samenvatten, ook kan ChatGPT helpen bij het opstellen van een antwoord. Je kunt belangrijke berichten als zodanig aanmerken en zelfs de toon of bewoording van je mails aanpassen.

  • Binnen Microsoft Teams krijg je hulp bij de communicatie met je collega’s. Ook is het gemakkelijker om dingen in te plannen. Je houdt agenda’s bij, stelt onderwerpen voor een vergadering voor en formuleert zelfs actiepunten. Je kunt er ook vergaderingen mee samenvatten voor afwezigen.

  • En voor Word- en PowerPoint-gebruikers is het handig om te weten dat je complete secties kunt herschrijven, de toon kunt aanpassen of dingen kunt samenvatten. Je kunt je ideeën realiseren en ondertussen notities toevoegen aan dingen die wellicht nog verbeterd kunnen worden.

Op moment van schrijven is Microsoft 365 met geïntegreerde ChatGPT nog in een testfase, waardoor we nog niet alles weten. Ook weten we nog niet wanneer de optie voor iedereen beschikbaar is.

En nu dan nu, de Windows Copiloot

En dan komen we nu eindelijk aan bij de Windows Copiloot, die aanwezig is binnen Windows 11. In feite is dit dezelfde assistentie die je kunt verwachten van Microsoft 365, maar de opties zitten dan direct in Windows 11 gebakken. Als gebruiker kun je direct een venster van Bing Chat openen en een vraag stellen vanaf het bureaublad. Je vraagt informatie op en krijgt hulp bij dagelijkse taken, en dat allemaal zonder er heel veel moeite voor te doen. Het verschil met de opties van hiervoor is dat Bing Chat toegang heeft tot systeemopties en documenten. Ook kan die apps voor je openen.

Watch on YouTube

In de video kun je bijvoorbeeld zien hoe de Windows Copiloot de donkere modus van Windows 11 activeert. Ook kan de chatbot vensters voor je vastzetten en een plan voor een nieuwe onderneming samenvatten. Hij kan zelfs muziek aanbevelen, Spotify voor je openen en de muziek voor je afspelen. Daarmee lijkt ChatGPT binnen Windows 11 veel slimmer dan menig persoonlijke assistent die nu op de markt is, waarbij je elke handeling als afzonderlijk commando moet initiëren. ChatGPT binnen Windows 11 kan je helpen door handelingen uit handen te nemen.

Welke handelingen dat precies zijn, is afhankelijk van derde partijen. Tijdens de presentatie van de Windows Copiloot komt duidelijk naar voren dat die partijen plug-ins kunnen ontwerpen en toevoegen aan het arsenaal van de assistent, waardoor het aantal mogelijkheden vergroot wordt. In de toekomst kan Windows 11 dus een veel grotere rol gaan spelen dan het nu al doet. Nu zijn er bijvoorbeeld al vijftig plugins beschikbaar, maar er zouden er nog duizenden onderweg zijn. De Windows Copiloot is sinds juni 2023 beschikbaar in bèta en te gebruiken door Windows 11 Insiders.

Plug-ins uitproberen? Mocht je als één van de eersten die nieuwe plug-ins willen testen, dan moet je je daarvoor aanmelden bij Microsoft. Vergeet ook niet de Copiloot te activeren!

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.