ID.nl logo
Zo ga je om met trollen op social media
© Brian - stock.adobe.com
Huis

Zo ga je om met trollen op social media

Ze halen het bloed onder je nagels vandaan, ze zijn niet voor rede vatbaar en hun beweringen zijn ronduit onbeschoft … Trollen op sociale media zijn erop uit emoties uit te lokken en te provoceren. Wie zijn ze en waarom doen ze dat? Hoe herken je ze en hoe reageer je het beste?

👹 Als je actief bent op social media, is de kans groot dat je weleens te maken hebt gehad met een trol. Deze online pestkoppen zijn uit op ruzie en willen je reputatie op het internet aantasten. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over trollen, hun tactieken en hoe je het beste met ze kunt omgaan. We behandelen onder andere:

Hoe ga je om met een trol? Het vastleggen van trollen Wat drijft de trol?

Wil jij meer weten over trollen en nepprofielen? Lees dan ook: Alles over nepprofielen: Zo herken je ze

Hoewel je vaak leest dat de term ‘trol’ naar de harige pestdwergen verwijst uit de Noordse mythologie, ligt de oorsprong van deze term elders. Het Engelse woord ‘trolling’ komt uit de hengelsport en betekent vissen met een lijn die achter een boot sleept. Je kiest een lokaas, je plaatst de hengel in de steun en terwijl je varend van de omgeving geniet, lok je roofvissen niet door honger, maar door ze te irriteren. Laat je dus niet op dezelfde manier vangen. Sommige trollen die actief zijn op social media doen dit uit verveling, bij anderen gaat het om een gevoel van macht. Terwijl totalitaire regimes regelmatig trollen inzetten voor politieke doelen. 

Een trol gelooft zichzelf niet 

Trollen willen je raken, je belachelijk maken en vernederen. Het gaat om buitenbeentjes die je reputatie op het internet aantasten en je opzettelijk provoceren. Ze posten soms zelfs bedreigingen en proberen vooral op je gemoed te werken. Verwar trollen overigens niet met mensen die om een of andere reden boos zijn op jou of jouw organisatie en daarom een tirade afsteken. Een echte trol gelooft zelf geen woord van wat hij uitkraamt; hij post het alleen om je kwaad te maken. Je komt ze tegen in blogs, social media, e-mailgroepen, chatrooms en discussieforums. 

Een trol wil bewust choqueren. Voor alle afbeeldingen geldt: klik erop voor een grotere weergave.

Boos versus trol 

Het verschil tussen een boos iemand en een trol is soms moeilijk te onderscheiden, maar vaak geeft de inhoud van wat ze zeggen uitsluitsel. Zoekt de persoon de waarheid? Houdt hij zich ondanks alles toch aan de online etiquette? Dan is het iemand die boos is. Klinkt hij furieus en probeert hij woede bij andere gebruikers op te wekken, dan gaat het om een socialmedia-trol. Trollen willen geen oplossing, ze zoeken een strijd op die niemand kan winnen. 

De boodschap is vaak opruiend. 

 

**Wat drijft hen? **

Een Australische universiteit heeft recent de persoonlijkheidskenmerken van trollen onderzocht. De onderzoekers ontdekten dat trollen op twee kenmerken hoger scoren dan andere mensen: psychopathie en cognitieve empathie.  Wie psychopathische aanleg heeft, verveelt zich snel, heeft constante stimulatie nodig en is niet in staat om langetermijndoelen te stellen. Deze personen zijn manipulatief en streven naar macht en controle over anderen. Bovendien hebben ze een hoge dunk van zichzelf en beleven ze er plezier aan om andere mensen pijn te doen. 

Ook cognitieve empathie is bij trollen in ruime mate aanwezig. Bij empathie denken we aan medeleven, maar cognitieve empathie is juist het vermogen om te herkennen wat de ander voelt zónder er zelf emotioneel betrokken bij te raken. 

Honger ze uit 

Afgaande op de persoonlijkheidskenmerken van de trol (zie kader ‘Wat drijft hen?’) weet je dat het verloren moeite is om met hen in discussie te gaan. Reageer een of twee keer en laat het daarbij. Als je de trol negeert, zal het trollen stoppen. Het is begrijpelijk dat je de neiging hebt om de strijd aan te gaan via het toetsenbord, maar weet dat trollen juist gedijen op woede, frustratie en ergernis van anderen. Hoe bozer jij wordt, hoe meer zij dit als succes ervaren. Niet reageren is behoorlijk uitdagend, maar het helpt als je eraan denkt dat trollen niet echt geloven wat ze schrijven. Je kunt hen dus onmogelijk verslaan met logica of feiten. Hier past de populaire internetzin ‘Do not feed the trolls’.

©BreizhAtao - stock.adobe.com

Reageren op trollen maakt het alleen maar erger. 

Leg het vast 

Maak een schermafdruk als iemand aan het trollen is en in een bericht grenzen overschrijdt. Op die manier heb je altijd een bewijs achter de hand. Hiermee dek je jezelf in voor het geval deze persoon het bericht later probeert te bewerken of te verwijderen. Vaak probeert zo’n trol namelijk achteraf de boel te verdraaien als hij zich realiseert dat het hem in de problemen kan brengen. Het maken van een schermafdruk is ook handig voor als de zaken escaleren en je verdere (juridische) stappen wilt ondernemen. 

Als trollen een grens overschrijden, maak dan direct een schermafdruk. 

Overklas ze 

Je bent geschokt door een reactie, het bloed is naar je hoofd gestegen, maar je hebt tot tien geteld. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat het om een flauwe grapmaker gaat. Haal dus diep adem en denk even na voordat je op Beantwoorden klikt. Onthoud dat er altijd publiek is dat ziet hoe je reageert op een trol. Laat merken dat je erboven staat en dat je genuanceerd blijft communiceren. Op die manier zul je de zaak de-escaleren en scoor je punten bij de rest van je volgers. Als je toch antwoordt, hou het dan kort. 

Het is niet zo moeilijk om hier genuanceerd op te reageren. 

Blokkeer, snooze en rapporteer 

Negeren en nuanceren is een goede strategie, maar als trollen een grens overschrijden, moet je ingrijpen. Op platforms als Instagram en Facebook kun je grensoverschrijdende opmerkingen verwijderen of verbergen. Twitter staat ook toe om reacties te verbergen, maar op dit platform is het meestal het beste om die persoon te blokkeren. Als je antwoorden op Twitter verbergt, dan wordt er namelijk een pictogram aan jouw oorspronkelijke tweet toegevoegd, en dat kan juist andere nieuwsgierige trollen aantrekken. Dat komt omdat die antwoorden niet voorgoed verdwenen zijn. Iedereen die weet dat hij gewoon op het pictogram moet klikken, kan de verborgen opmerken alsnog bekijken. En dit kan voor een sneeuwbaleffect zorgen. 

Op Facebook kun je personen ook dempen. Zoek een bericht van een persoon die je wilt dempen en klik op de drie stippen in de rechterbovenhoek van het bericht. Daarna kies je voor Deze persoon 30 dagen snoozen. Je ontvangt een bericht dat deze persoon gesnoozed is (je kunt dit via dezelfde weg ook weer ongedaan maken). Vanaf dat moment verschijnen er een maand lang geen berichten van deze gebruiker in de nieuwsfeed. Anderen zien de opmerkingen van hem of haar nog wel. 

Ten slotte kun je op ieder platform mensen rapporteren als ze de basisregels overtreden. Het platform zal dit onderzoeken en bekijken of hen tijdelijk of voorgoed de toegang tot het platform moet worden ontzegd. 

In Facebook kun je iemands berichten dertig dagen op hold zetten. 

Valse profielen 

Onze social media raken ook steeds meer vervuild door nep-accounts die ingezet worden voor verspreiding van fake news of om eigen berichten te liken of om als trollen gif te spuien. Naar schatting zijn inmiddels tien procent van de Facebook-accounts vals en ook honderdduizenden Twitter-accounts zijn van niet-bestaande mensen. Regelmatig houdt het socialmedia-platform grote schoonmaak, maar het blijft vechten tegen de bierkaai. 

Het is trouwens niet zo moeilijk om een vals account te maken. Je kiest een veelvoorkomende naam, je laat een portret generen van een niet-bestaande persoon op www.generated.photos en daar is je handpop. Vervolgens kun je dit account gebruiken om bagger over iemand uit te storten. 

Deze dame bestaat niet echt, ze is gegenereerd op www.thispersondoesnotexist.com

Trol aanschaffen 

Er zijn ook websites, zoals www.useviral.com, waar je honderden nepaccounts kunt aanschaffen. Dit is niet illegaal. Zolang je je niet te buiten gaat aan dreigementen, kun je als trol je gang gaan. 

In België maakte men zich een tijdje geleden vrolijk over de tienduizend likes die plots verschenen op de Facebook-pagina’s van de politieke partij CD&V. Ze bleken allemaal uit India te komen. De communicatieverantwoordelijke had de likes gewoon gekocht bij een zogeheten click-farm. Ze zijn niet eens duur: duizend likes van niet-bestaande personen kost je slechts 15 dollar. 

In Rusland staan trollenfabrieken waar het personeel de klok rond werkt om nepnieuws te produceren, waarmee ze de publieke opinie en de verkiezingen in andere landen trachten te beïnvloeden. En (het herkennen van) nepnieuws wordt in de toekomst alleen maar een groter probleem vanwege de toename van steeds betere social bots; dat zijn accounts die autonoom uitspraken produceren op basis artificiële intelligentie. 

Hoeveel nepaccounts wil je kopen? 

Deze signalen verraden de trol

  • Overdrijving  Een trol gebruikt veel superlatieven en uitersten om mensen wakker te schudden. In plaats van ‘soms’ en ‘sommige mensen’, spreekt hij over ‘nooit’, ‘altijd’ en ‘iedereen’. Online trollen zijn vaak bijzonder goed zijn in het presenteren van absurde ideeën in semi-intelligente taal. 

  • Een trol wordt snel persoonlijk In plaats van op de bal te spelen, speelt hij op de man. Gezonde mensen zullen discussiëren en argumenteren in evenwichtige gesprekken. Een trol scheldt anderen uit en zegt dingen om vooroordelen aan te jagen en gevoelens te triggeren. Hij zal je dus nooit intellectueel uitdagen. 

  • Egocentrisch en neerbuigend Hij doet alsof de wereld om hem draait, of zou moeten draaien. Hij blaast zichzelf op. Een trol kan het onderwerp snel veranderen in iets dwaas of reageert met een niet ter zake doende afbeelding. Zelf blijft de trol daarbij het liefst anoniem of gebruikt een valse naam. 

  • Opzwepen Zijn enige doel is mensen van streek maken, door te ruziën en opruiende content te plaatsen. Hij is bovendien wreed en meedogenloos en gooit graag olie op het vuur. 

  • Veel spelfouten Een trol heeft ook lak aan spelling. Voor leestekens is hij eveneens allergisch, behalve voor uitroeptekens. Hij beklemtoont graag wat hij zegt met uitroeptekens, zelfs na elkaar!!! Of schreeuwt in HOOFDLETTERS. Hij vermijdt komma’s en punten en begint zijn zinnen niet met een hoofdletter. 

 

Trollen en spelling, het is geen goede combinatie … 

▼ Volgende artikel
De juiste stofzuiger voor jouw huis: zo vind je 'm
Huis

De juiste stofzuiger voor jouw huis: zo vind je 'm

Een stofzuiger is zo vanzelfsprekend dat je bijna vergeet wat een handig en onmisbaar apparaat het eigenlijk is. Maar als je een nieuwe zoekt, zie je al snel: er is ontzettend veel keuze. Welke stofzuiger past nu echt bij jouw vloer, gezin en manier van wonen?

Dit artikel in het kort

• Wat voor soorten stofzuigers er zijn • Hoe je een stofzuiger voor harde vloeren kiest • Hoe je een stofzuiger voor tapijt kies • Hoe je een stofzuiger kiest wanneer je huisdieren hebt • Hoe je een stofzuiger kiest wanneer je last hebt van allergieën • Wat je moet weten over het energieverbruik van stofzuigers • Hoe het zit met oplaadtijd en gebruiksduur

Verschillende soorten stofzuigers

Zoals gezegd: de keuze is enorm. Wanneer je een nieuwe stofzuiger zoekt, kun je kiezen tussen traditionele sledestofzuigers met of zonder zak, draadloze steelstofzuigers, robotstofzuigers, kruimeldieven en modellen die speciaal zijn ontworpen voor mensen met allergieën of huisdieren. Elk type heeft z'n eigen voordelen, zoals je in de tabel hieronder ziet. Wat bij jou past, hangt af van hoe en waar je het apparaat wilt gebruiken.

Type stofzuigerVoordelenNadelen
Sledestofzuiger met zakSterke zuigkracht, grote stofcapaciteit, vaak stil, goed voor allergieënZwaar en minder wendbaar, moet vaak van stopcontact wisselen
Sledestofzuiger zonder zakGeen kosten voor zakken, meestal doorzichtige opvangbak, goede zuigkrachtLeegmaken kan stoffig zijn, filter vraagt onderhoud
Draadloze steelstofzuigerWendbaar, snoerloos, compact, handig voor snel gebruikBeperkte accuduur, kleinere stofbak, vaak luidruchtig
RobotstofzuigerVolledig automatisch, ideaal voor dagelijks onderhoud, programmeerbaarKomt niet in hoeken of op trappen, werkt alleen op één verdieping
KruimeldiefHandzaam, snel inzetbaar, ideaal voor kleine klusjes en hoekjesKleine opvangcapaciteit, korte gebruiksduur, minder krachtig

©Starcom

Je vloer is grotendeels bepalend

Stofzuigen doe je vooral om je vloer schoon te houden. Het soort vloer in huis bepaalt daarom voor een groot deel welke stofzuiger handig is. Bij harde vloeren let je op andere dingen dan bij tapijt. Handig om vooraf te bedenken waar de stofzuiger het meeste werk moet verrichten.

Stofzuigers voor harde vloeren

Laminaat, parket, plavuizen of een gietvloer? Dan is een model dat goed scoort op 'stofopname harde vloer' belangrijk. Op het label zie je hoe goed een stofzuiger presteert, van D (minimaal 98 procent opname) tot A+++ (nog beter). Voor kwetsbare vloeren is een parketborstel aan te raden: die voorkomt krassen en glijdt soepel over het oppervlak. Soms wordt een parketzuigmond meteen meegeleverd, soms moet je hem los kopen. In het laatste geval is het wel belangrijk dat je goed controleert of 'ie op jouw stofzuiger past.

Stofzuigers voor tapijt

Tapijt vraagt om een krachtigere aanpak. Vooral bij hoogpolig tapijt is een turboborstel handig: een opzetstuk met een draaiende borstel die diep liggend vuil omhoog haalt. Bij laagpolig tapijt kun je uit de voeten met een combiborstel. Ook de stofopname voor tapijt wordt genoemd op het label: bij het laagste classificering (D) moet de stofopname minimaal 75 procent zijn. Dat is minder dan bij harde vloeren, dus een label A of hoger loont. Let ook op het vermogen van de stofzuiger: hoe krachtiger, hoe beter voor dik tapijt.

©gunnar3000

Robotstofzuigers en tapijt

Een robotstofzuiger op tapijt Veel robotstofzuigers kunnen prima overweg met tapijt, zeker als het laagpolig is. Modellen met een instelbare zuigkracht of een ingebouwde turbomotor doen het beter op deze ondergrond. Vloerkleden zijn meestal geen probleem. Bij hoogpolig tapijt wordt het lastiger: daar hebben zelfs de duurdere modellen moeite mee.

Stofzuigers voor huisdieren

Haren van hond of kat vind je overal terug. Een turboborstel is dan bijna onmisbaar, zeker als je huisdieren op de bank of in het kleed liggen. Ook voor steelstofzuigers zijn er turboborstels te koop. Let op het vermogen: 800 watt of meer is aan te raden. En hoewel een zak niet verplicht is, is het wel zo prettig met al die losse haren. Het legen van een zakloze stofzuiger kan in dit geval een stoffige klus zijn.

Houd ook rekening met het geluid. Sommige stofzuigers halen makkelijk 80 decibel, wat vervelend kan zijn voor gevoelige huisdieren. Op het label zie je het geluidsniveau. Minder dan 60 decibel is prettig stil: dan kun je zelfs stofzuigen terwijl de tv aanstaat.

Robotstofzuigers voor dierenharen

Robotstofzuigers voor dierenharen Er zijn robotstofzuigers met een ronddraaiende middenborstel, speciaal voor het opzuigen van dierenharen. Deze modellen zijn meestal ook geschikt voor tapijt, maar de combinatie van hoogpolig tapijt én veel dierenhaar is voor veel robotstofzuigers nog een uitdaging.

©Надія Коваль - stock.adobe.com

Stofzuigers voor allergieën

Heb je een stofallergie, astma of hooikoorts? Let dan extra op de stofuitstoot van de stofzuiger. Die staat op het label, van A+++ (minimaal) tot D (maximaal 1 procent). Een model met HEPA-filter is extra handig: die filtert zelfs de kleinste stofdeeltjes uit de lucht. Zo voorkom je dat je tijdens het stofzuigen juist meer klachten krijgt.

Energieverbruik van stofzuigers

Hoewel stofzuigers momenteel geen verplicht energielabel hebben, is het energieverbruik wel iets om op te letten. De zuigkracht en het vermogen van een stofzuiger zeggen niet automatisch iets over hoe zuinig hij is. Sommige modellen leveren goede prestaties bij een relatief laag wattage. Er zijn fabrikanten die zuinigere motoren of een eco-stand gebruiken. Het wattage zegt iets over het energieverbruik van de motor, maar niet direct over de zuigkracht. Een hoger wattage betekent dus niet automatisch dat een stofzuiger beter schoonmaakt. Sommige modellen met een lagere wattage zijn juist efficiënter ontworpen en leveren alsnog krachtige prestaties. Naar verwachting wordt het energielabel in 2026 opnieuw ingevoerd voor stofzuigers, zodat je beter kunt vergelijken

Klein maar handig: de kruimeldief

Een kruimeldief is perfect voor kleine klusjes: even wat kruimels van tafel, haren van de bank of stof uit een lastig hoekje. Ze werken meestal op een accu, dus let op de accuduur. Ook het soort accu speelt mee in de prestaties. Sommige kruimeldieven maken behoorlijk wat herrie. En kijk of er accessoires bijzitten zoals een verlengstuk of borstel. Nat-droogmodellen kunnen ook vocht opzuigen, bijvoorbeeld gemorste koffie. Dat maakt ze net wat veelzijdiger.

©sebra

Let ook op oplaadtijd en gebruiksduur

Bij oplaadbare modellen – zoals steelstofzuigers en kruimeldieven – is het slim om te checken hoe lang ze meegaan op een volle accu. Je wilt niet halverwege moeten stoppen om op te laden. Minstens zo belangrijk is de oplaadtijd: hoe lang moet het apparaat aan de lader voordat je 'm weer kunt gebruiken? Bij sommige modellen is dat een paar uur, terwijl andere pas na een nacht opladen weer inzetbaar zijn.

Tot slot

Welke stofzuiger het beste bij je past, hangt af van jouw woning, vloer, gezinssamenstelling en wensen. Denk na over waar je hem het vaakst gebruikt, wat je belangrijk vindt – zoals zuigkracht, geluid, accuduur of een HEPA-filter – en waar je eventueel concessies kunt doen. Door goed te vergelijken voordat je een nieuwe stofzuiger kopen gaat, voorkom je frustratie achteraf. En heb je eenmaal de juiste stofzuiger gevonden, dan wordt schoonmaken net een stukje makkelijker.

▼ Volgende artikel
Maak kans op een snelle, stille en supercompacte SSD van Philips!
© Yuri A/Shutterstock
Huis

Maak kans op een snelle, stille en supercompacte SSD van Philips!

Werk je veel met grote bestanden, ben je vaak onderweg of wil je gewoon nooit meer wachten tot je data eindelijk gekopieerd zijn? Dan is een externe SSD precies wat je nodig hebt! De nieuwe Philips Draagbare SSD met usb-c combineert snelheid, betrouwbaarheid en een slank design in één krachtig pakket – en wij mogen drie exemplaren van 1 TB weggeven!

Voor creatieve geesten en snelle denkers

Of je nu fotograaf bent die RAW-bestanden bewerkt, een videomaker met 4K-projecten of een gamer die zijn bibliotheek altijd bij de hand wil hebben, deze SSD is ontworpen voor jou. Met overdrachtssnelheden tot 550 MB/s verplaats je grote bestanden in een oogwenk, en dankzij het compacte formaat (net een tikkie groter dan een oldskool usb-stick) neem je deze SSD overal mee naartoe. Plug-and-play, dus geen installatie nodig. Gewoon aansluiten en gaan.

©Philips

Alleskunner voor onderweg én thuis

Ook voor mobiele professionals en thuisgebruikers is dit een ideale oplossing. Werk je vaak op verschillende locaties? De Philips SSD past moeiteloos in je tas of jaszak. Wil je back-ups maken van al je foto's, video's en documenten? Geen probleem. Deze SSD werkt met Windows, macOS, Linux én Android, dus je koppelt 'm dankzij de usb-c 3.2 Gen 1-aansluiting aan vrijwel elk apparaat – van laptops tot smartphones.

De Philips Externe SSD is beschikbaar in drie capaciteiten: 500 GB voor € 50,99, 1 TB voor € 90,99 en 2 TB voor € 175,99. Meer informatie vind je op www.philips-media.com.

Winactie: maak kans op een 1 TB Philips SSD!

Wil jij zo'n razendsnelle SSD winnen? We geven drie stuks van 1 terabyte weg!

Zo doe je mee:

  • Beantwoord de volgende vraag: Wat zou jij als eerste opslaan op jouw gloednieuwe Philips SSD?
  • Mail je antwoord vóór 10 juli naar winnen@id.nl o.v.v. Philips SSD-winactie
  • Vergeet niet je naam en adres in de mail te vermelden!

De drie origineelste inzendingen winnen. Veel succes, en vergeet niet: snel zijn is niet alleen iets voor SSD's!