Zo ga je om met trollen op social media
Ze halen het bloed onder je nagels vandaan, ze zijn niet voor rede vatbaar en hun beweringen zijn ronduit onbeschoft … Trollen op sociale media zijn erop uit emoties uit te lokken en te provoceren. Wie zijn ze en waarom doen ze dat? Hoe herken je ze en hoe reageer je het beste?
👹 Als je actief bent op social media, is de kans groot dat je weleens te maken hebt gehad met een trol. Deze online pestkoppen zijn uit op ruzie en willen je reputatie op het internet aantasten. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over trollen, hun tactieken en hoe je het beste met ze kunt omgaan. We behandelen onder andere:
Hoe ga je om met een trol? Het vastleggen van trollen Wat drijft de trol?
Wil jij meer weten over trollen en nepprofielen? Lees dan ook: Alles over nepprofielen: Zo herken je ze
Hoewel je vaak leest dat de term ‘trol’ naar de harige pestdwergen verwijst uit de Noordse mythologie, ligt de oorsprong van deze term elders. Het Engelse woord ‘trolling’ komt uit de hengelsport en betekent vissen met een lijn die achter een boot sleept. Je kiest een lokaas, je plaatst de hengel in de steun en terwijl je varend van de omgeving geniet, lok je roofvissen niet door honger, maar door ze te irriteren. Laat je dus niet op dezelfde manier vangen. Sommige trollen die actief zijn op social media doen dit uit verveling, bij anderen gaat het om een gevoel van macht. Terwijl totalitaire regimes regelmatig trollen inzetten voor politieke doelen.
Een trol gelooft zichzelf niet
Trollen willen je raken, je belachelijk maken en vernederen. Het gaat om buitenbeentjes die je reputatie op het internet aantasten en je opzettelijk provoceren. Ze posten soms zelfs bedreigingen en proberen vooral op je gemoed te werken. Verwar trollen overigens niet met mensen die om een of andere reden boos zijn op jou of jouw organisatie en daarom een tirade afsteken. Een echte trol gelooft zelf geen woord van wat hij uitkraamt; hij post het alleen om je kwaad te maken. Je komt ze tegen in blogs, social media, e-mailgroepen, chatrooms en discussieforums.
Een trol wil bewust choqueren. Voor alle afbeeldingen geldt: klik erop voor een grotere weergave.
Boos versus trol
Het verschil tussen een boos iemand en een trol is soms moeilijk te onderscheiden, maar vaak geeft de inhoud van wat ze zeggen uitsluitsel. Zoekt de persoon de waarheid? Houdt hij zich ondanks alles toch aan de online etiquette? Dan is het iemand die boos is. Klinkt hij furieus en probeert hij woede bij andere gebruikers op te wekken, dan gaat het om een socialmedia-trol. Trollen willen geen oplossing, ze zoeken een strijd op die niemand kan winnen.
De boodschap is vaak opruiend.
**Wat drijft hen? **
Een Australische universiteit heeft recent de persoonlijkheidskenmerken van trollen onderzocht. De onderzoekers ontdekten dat trollen op twee kenmerken hoger scoren dan andere mensen: psychopathie en cognitieve empathie. Wie psychopathische aanleg heeft, verveelt zich snel, heeft constante stimulatie nodig en is niet in staat om langetermijndoelen te stellen. Deze personen zijn manipulatief en streven naar macht en controle over anderen. Bovendien hebben ze een hoge dunk van zichzelf en beleven ze er plezier aan om andere mensen pijn te doen.
Ook cognitieve empathie is bij trollen in ruime mate aanwezig. Bij empathie denken we aan medeleven, maar cognitieve empathie is juist het vermogen om te herkennen wat de ander voelt zónder er zelf emotioneel betrokken bij te raken.
Honger ze uit
Afgaande op de persoonlijkheidskenmerken van de trol (zie kader ‘Wat drijft hen?’) weet je dat het verloren moeite is om met hen in discussie te gaan. Reageer een of twee keer en laat het daarbij. Als je de trol negeert, zal het trollen stoppen. Het is begrijpelijk dat je de neiging hebt om de strijd aan te gaan via het toetsenbord, maar weet dat trollen juist gedijen op woede, frustratie en ergernis van anderen. Hoe bozer jij wordt, hoe meer zij dit als succes ervaren. Niet reageren is behoorlijk uitdagend, maar het helpt als je eraan denkt dat trollen niet echt geloven wat ze schrijven. Je kunt hen dus onmogelijk verslaan met logica of feiten. Hier past de populaire internetzin ‘Do not feed the trolls’.
©BreizhAtao - stock.adobe.com
Reageren op trollen maakt het alleen maar erger.
Leg het vast
Maak een schermafdruk als iemand aan het trollen is en in een bericht grenzen overschrijdt. Op die manier heb je altijd een bewijs achter de hand. Hiermee dek je jezelf in voor het geval deze persoon het bericht later probeert te bewerken of te verwijderen. Vaak probeert zo’n trol namelijk achteraf de boel te verdraaien als hij zich realiseert dat het hem in de problemen kan brengen. Het maken van een schermafdruk is ook handig voor als de zaken escaleren en je verdere (juridische) stappen wilt ondernemen.
Als trollen een grens overschrijden, maak dan direct een schermafdruk.
Overklas ze
Je bent geschokt door een reactie, het bloed is naar je hoofd gestegen, maar je hebt tot tien geteld. Het zou immers niet de eerste keer zijn dat het om een flauwe grapmaker gaat. Haal dus diep adem en denk even na voordat je op Beantwoorden klikt. Onthoud dat er altijd publiek is dat ziet hoe je reageert op een trol. Laat merken dat je erboven staat en dat je genuanceerd blijft communiceren. Op die manier zul je de zaak de-escaleren en scoor je punten bij de rest van je volgers. Als je toch antwoordt, hou het dan kort.
Het is niet zo moeilijk om hier genuanceerd op te reageren.
Blokkeer, snooze en rapporteer
Negeren en nuanceren is een goede strategie, maar als trollen een grens overschrijden, moet je ingrijpen. Op platforms als Instagram en Facebook kun je grensoverschrijdende opmerkingen verwijderen of verbergen. Twitter staat ook toe om reacties te verbergen, maar op dit platform is het meestal het beste om die persoon te blokkeren. Als je antwoorden op Twitter verbergt, dan wordt er namelijk een pictogram aan jouw oorspronkelijke tweet toegevoegd, en dat kan juist andere nieuwsgierige trollen aantrekken. Dat komt omdat die antwoorden niet voorgoed verdwenen zijn. Iedereen die weet dat hij gewoon op het pictogram moet klikken, kan de verborgen opmerken alsnog bekijken. En dit kan voor een sneeuwbaleffect zorgen.
Op Facebook kun je personen ook dempen. Zoek een bericht van een persoon die je wilt dempen en klik op de drie stippen in de rechterbovenhoek van het bericht. Daarna kies je voor Deze persoon 30 dagen snoozen. Je ontvangt een bericht dat deze persoon gesnoozed is (je kunt dit via dezelfde weg ook weer ongedaan maken). Vanaf dat moment verschijnen er een maand lang geen berichten van deze gebruiker in de nieuwsfeed. Anderen zien de opmerkingen van hem of haar nog wel.
Ten slotte kun je op ieder platform mensen rapporteren als ze de basisregels overtreden. Het platform zal dit onderzoeken en bekijken of hen tijdelijk of voorgoed de toegang tot het platform moet worden ontzegd.
In Facebook kun je iemands berichten dertig dagen op hold zetten.
Valse profielen
Onze social media raken ook steeds meer vervuild door nep-accounts die ingezet worden voor verspreiding van fake news of om eigen berichten te liken of om als trollen gif te spuien. Naar schatting zijn inmiddels tien procent van de Facebook-accounts vals en ook honderdduizenden Twitter-accounts zijn van niet-bestaande mensen. Regelmatig houdt het socialmedia-platform grote schoonmaak, maar het blijft vechten tegen de bierkaai.
Het is trouwens niet zo moeilijk om een vals account te maken. Je kiest een veelvoorkomende naam, je laat een portret generen van een niet-bestaande persoon op www.generated.photos en daar is je handpop. Vervolgens kun je dit account gebruiken om bagger over iemand uit te storten.
Deze dame bestaat niet echt, ze is gegenereerd op www.thispersondoesnotexist.com.
Trol aanschaffen
Er zijn ook websites, zoals www.useviral.com, waar je honderden nepaccounts kunt aanschaffen. Dit is niet illegaal. Zolang je je niet te buiten gaat aan dreigementen, kun je als trol je gang gaan.
In België maakte men zich een tijdje geleden vrolijk over de tienduizend likes die plots verschenen op de Facebook-pagina’s van de politieke partij CD&V. Ze bleken allemaal uit India te komen. De communicatieverantwoordelijke had de likes gewoon gekocht bij een zogeheten click-farm. Ze zijn niet eens duur: duizend likes van niet-bestaande personen kost je slechts 15 dollar.
In Rusland staan trollenfabrieken waar het personeel de klok rond werkt om nepnieuws te produceren, waarmee ze de publieke opinie en de verkiezingen in andere landen trachten te beïnvloeden. En (het herkennen van) nepnieuws wordt in de toekomst alleen maar een groter probleem vanwege de toename van steeds betere social bots; dat zijn accounts die autonoom uitspraken produceren op basis artificiële intelligentie.
Hoeveel nepaccounts wil je kopen?
Deze signalen verraden de trol
-
Overdrijving Een trol gebruikt veel superlatieven en uitersten om mensen wakker te schudden. In plaats van ‘soms’ en ‘sommige mensen’, spreekt hij over ‘nooit’, ‘altijd’ en ‘iedereen’. Online trollen zijn vaak bijzonder goed zijn in het presenteren van absurde ideeën in semi-intelligente taal.
-
Een trol wordt snel persoonlijk In plaats van op de bal te spelen, speelt hij op de man. Gezonde mensen zullen discussiëren en argumenteren in evenwichtige gesprekken. Een trol scheldt anderen uit en zegt dingen om vooroordelen aan te jagen en gevoelens te triggeren. Hij zal je dus nooit intellectueel uitdagen.
-
Egocentrisch en neerbuigend Hij doet alsof de wereld om hem draait, of zou moeten draaien. Hij blaast zichzelf op. Een trol kan het onderwerp snel veranderen in iets dwaas of reageert met een niet ter zake doende afbeelding. Zelf blijft de trol daarbij het liefst anoniem of gebruikt een valse naam.
-
Opzwepen Zijn enige doel is mensen van streek maken, door te ruziën en opruiende content te plaatsen. Hij is bovendien wreed en meedogenloos en gooit graag olie op het vuur.
-
Veel spelfouten Een trol heeft ook lak aan spelling. Voor leestekens is hij eveneens allergisch, behalve voor uitroeptekens. Hij beklemtoont graag wat hij zegt met uitroeptekens, zelfs na elkaar!!! Of schreeuwt in HOOFDLETTERS. Hij vermijdt komma’s en punten en begint zijn zinnen niet met een hoofdletter.
Trollen en spelling, het is geen goede combinatie …