ID.nl logo
Zo bouw je je eigen chatbot
© Reshift Digital
Huis

Zo bouw je je eigen chatbot

De kans is groot dat je al eens een gesprek met een chatbot hebt gevoerd. Steeds meer webshops, makelaars en andere dienstverleners zetten een chatfunctie in als aanvulling op de telefonische klantenservice. Overdag kun je direct met een mens praten, buiten kantooruren neemt een robot het over. De robot is dus flink in opkomst. Maar wat kun je er zelf eigenlijk mee? Kun je bijvoorbeeld je eigen chatbot maken?

Bots helpen klanten in hun aankoopproces en moeten op die manier de klantvriendelijkheid en natuurlijk het aantal verkopen verhogen. Veel meer parate kennis dan antwoorden op veelgestelde vragen hebben ze vaak nog niet, met als gevolg dat je nul op het rekest krijgt als je vraag te specifiek is. De simpele chatbots waarvan klantenservices gebruikmaken, hebben vaak ook moeite met spel- en typfouten en het tonen van compassie. Ben je boos of gefrustreerd, dan zal een robot niet opeens extra moeite doen om zich in te leven in je situatie.

Chatbots maken gebruik van artificiële intelligentie (AI), en die is gelukkig volop in ontwikkeling. Software, machines en apparaten om ons heen worden steeds intelligenter, waardoor ze zelfstandig problemen kunnen oplossen. Hoe meer je ze voedt met data, des te meer ze leren en in staat zijn om autonoom beslissingen te nemen. Chatbots volgen weliswaar algoritmes, maar herkennen ook patronen en leren van hun eigen fouten om betere resultaten te leveren. Dat wordt ook wel ‘machine learning’ genoemd. De potentie is er zeker: chatbots kunnen je vergaderingen plannen, fungeren als reismaatje, helpen met je energierekening en je voorzien van het laatste nieuws. Er zijn zelfs chatbots die je gezondheid in de gaten houden. Hoe kunnen ze het dagelijkse leven gemakkelijker en aangenamer maken? Dat laten we je zien.

Chatbot van ijzerdraad

Misschien herinner je nog Clippy, het digitale hulpje in Microsoft Office. Zonder dat je het door hebt gehad, is dat wellicht de eerste chatbot die je hebt gebruikt. De paperclip werd geïntroduceerd in 1996, toen nog praktisch niemand van chatbots had gehoord. Zes jaar later werd Clippy de nek omgedraaid: de assistent was te opdringerig en allesbehalve intelligent. Hij kende slechts een paar zinnetjes en was in staat om die de hele dag door te herhalen. Ondanks het Clippy-debacle zijn chatbots aan een flinke opmars bezig. Het is verbijsterend hoeveel slimmer de assistenten in de tussentijd zijn geworden.

©PXimport

01 Google Assistant activeren

Als je net een nieuwe Android-smartphone hebt aangeschaft, is het goed mogelijk dat Google Assistant daar standaard op is geactiveerd. De slimme assistent werkte eerst alleen op Googles eigen Pixel (XL)-toestellen, maar vindt inmiddels ook zijn weg naar andere toestellen met Android Marshmallow (6.x) en Nougat (7.x). Samsung heeft voor zijn Galaxy S-lijn een eigen digitaal hulpje ontwikkeld in de vorm van Bixby. Die is vooralsnog een stuk dommer dan Google Assistant. Om te kijken of je laatstgenoemde kunt activeren, houd je de homeknop van je smartphone ingedrukt. Vervolgens krijg je de melding om Google Assistant te activeren. Volg de instructies op het scherm op te zorgen dat de assistent je stem herkent met het commando ‘Ok Google’. Op het moment van schrijven moet je ook de systeemtaal van je toestel naar het Engels veranderen.

©PXimport

02 Vragen stellen aan Google Assistant

Hoe de Google Assistant jou nu van dienst kan zijn? Onder andere bij het beantwoorden van prangende vragen en het opzoeken van informatie. Assistant is de opvolger van Google Now en is zich veel bewuster van context. Vraag bijvoorbeeld (wel in het Engels!) ‘Hoe hoog is de Eiffeltoren’ en de assistent geeft het antwoord ‘300 meter’. In hetzelfde gesprek kun je vragen wanneer de bouw is gestart, waar de toren staat en wie hem heeft ontworpen. Je hoeft niet steeds expliciet te benoemen dat je vraag betrekking heeft op de Eiffeltoren.

©PXimport

02 Snel apps en functies aanroepen

Google Assistant is tot meer in staat dan simpele weetjes oplepelen. Het is het startpunt om (handsfree) allerlei Android-functies te starten. Je kunt bijvoorbeeld iemand bellen door call [naam] te zeggen of sms’en met text [naam]. Navigeren gaat met navigate to [locatie] en een specifieke app start je met open [naam van app]. Met het commando good morning krijg je een samenvatting van de dag met het weerbericht, nieuws, de situatie op de weg en aankomende agenda-afspraken. Wil je bij je ontbijt alleen het nieuws horen, zeg dan what’s the news. Voeg vooraf wel even wat nieuwsbronnen toe via het instellingenmenu en de optie News. Je kunt om specifiek nieuws vragen, via what’s the news about [onderwerp]. Ook met commando’s als play some rock music in Spotify, tell me a joke of say hello in French kan de assistent overweg. Ben je jarig, dan zingt hij een liedje voor je (wel pas na het commando sing happy birthday).

04 Stemgestuurde Google Home

Google wil niet alleen je smartphone, maar ook je huiskamer veroveren. Dat doet het met Google Home, een compacte stemgestuurde speaker die dezelfde functionaliteit heeft als Google Assistant op Android. Het apparaatje koppel je aan het stroomnet en de servers van Google, waarna hij geactiveerd kan worden met het stemcommando ‘Ok Google’. Home blinkt uit in het opzoeken van informatie, maar kan ook je lampen bedienen, het nieuwsbericht opdreunen en vluchtinformatie geven. De speaker werkt onder meer samen met de producten van Philips, Honeywell, Belkin, Nest en Sony. Ook is het mogelijk om muziek vanaf je telefoon naar de Home-speaker te streamen. Het geluid is aardig, al klinkt hij door het kleine formaat natuurlijk niet zo goed als een duurdere Sonos- of Bose-speaker. Het grootste nadeel is dat de speaker nog niet in de Benelux verkrijgbaar is. Je zult hem dus moeten importeren uit de VS of Groot-Brittannië. Ook moet je hem – net als Google Assistant – aanspreken in het Engels.

©PXimport

05 Chatbots in Facebook Messenger

Sinds het voorjaar van 2016 laat Facebook chatbots toe op zijn Messenger-platform. Je kunt ze zowel op pc, Android als iOS gebruiken, al maakt de app niet direct duidelijk hoe je een conversatie met een chatbot start. Een goed startpunt om het aanbod door te spitten, is Botlist. Hier vind je bijvoorbeeld chatbots van eBay, Spotify en Nike en zie je ook wat je ermee kunt en hoe je ze instelt. Weet je precies wat je wilt, dan kun je ook in Facebook Messenger zelf zoeken. Tik bovenin de zoekbalk ‘NOS Update’ en vervolgens op de knop Aan de slag om een gesprek te starten. Met NOS Update krijg je elke dag automatisch een samenvatting van het belangrijkste nieuws. Ook kan de chatbot het laatste nieuws tonen over thema’s als politiek, sport of het weer. Echt slim is NOS Update niet: de bot kent maar een paar zinnetjes en kan geen langere vragen beantwoorden.

©PXimport

06 Meer mogelijkheden

Op dit moment zijn er duizenden chatbots voor Facebook Messenger beschikbaar en dat worden er elke dag meer. Veel bedrijven maken met een bot hun service beschikbaar voor iedereen die Facebook gebruikt, zodat je geen aparte app hoeft te downloaden. De meeste bots volgen een vast script. Een goed voorbeeld is Jinek, een chatbot die informatie geeft over het gelijknamige tv-programma en voorziet je van nieuws en actualiteiten. Ben je klant van Eneco, dan kun je de chatbot gebruiken om je meterstanden door te geven. Met eenvoudige vragen loodst hij je door het proces en als je vragen hebt, kun je die meteen stellen. Dat scheelt weer een belletje naar de klantenservice. Een populaire bot is die van KLM. Ook die kun je even snel aanspreken om bijvoorbeeld je boardingpass te bekijken en te zien bij welke gate je moet zijn. Reis je vaak met het ov, dan gebruik je Treintje om eenvoudig je reis te plannen. Geef je (eind)bestemming en vertrektijd op en de chatbot helpt je op weg.

©PXimport

07 Chatbots in Skype

Het voordeel van chatbots ten opzichte van apps, is dat je ze met één klik kunt openen. Zo ook in Skype. Op Windows klik je binnen Skype op de knop Bot toevoegen, op Mac ga je naar Contacten / Bot toevoegen en op een soortgelijke manier kun je in de Android- en iOS-app op zoek naar een gespreksmaatje. Vervolgens lees je meer over de bot, welke mogelijkheden hij heeft en hoe de bot omgaat met je privacy. Klik op Voeg toe aan contacten en het gesprek kan beginnen. Veel Skype-bots zijn Engelstalig. Zo kun je met de Skyscanner-chatbot weliswaar in het Nederlands een vliegticket zoeken, maar om daadwerkelijk te boeken moet je op een gegeven moment toch echt op het Engels overschakelen. Ook zijn er enkele op tekst gebaseerde games, die alleen in de Engelse taal speelbaar zijn. De interessantste bot is nog wel de Skype-bot van IFTTT, waarmee je ‘recepten’ maakt om apps, apparaten en websites met elkaar te verbinden. Zo kun je herinneringen krijgen van afspraken of evenementen uit je Google Agenda of Office 365 Agenda, of een geautomatiseerd bericht naar collega’s sturen als je het kantoor verlaat. Meer mogelijkheden vind je hier.

©PXimport

08 Voor alles een bot in Telegram

Hoewel WhatsApp geen chatbots toelaat, zijn er wel andere populaire chat-apps die de functionaliteit ondersteunen. Het beste voorbeeld is Telegram, een WhatsApp-alternatief dat al geruime tijd een platform speciaal voor bots heeft. Deze chatbots zijn vooral gericht op het uitvoeren en automatiseren van taken zonder dat je Telegram hoeft te verlaten. Zo kun je een gesprek opleuken met een passend gifje door @gif te tikken, gevolgd door een zoekwoord om het bewegende plaatje in beeld te toveren. Met @wiki en @imdb zoek je snel informatie op respectievelijk Wikipedia en filmdatabase IMDb. Wil je iemand een YouTube-video sturen zonder de app te verlaten, gebruik dan @YTBot om vanuit Telegram met het commando /youtube [trefwoord] een filmpje te zoeken. Een andere leuke bot is Grocerylist, waarmee je een (gezamenlijk) boodschappenlijstje maakt. Iedereen kan met /add items toevoegen. De mogelijkheden zijn eindeloos: reken bijvoorbeeld valuta om met Unit Converter, maak notities met Evernote en check het weerbericht met de Weatherman-bot … allemaal direct vanuit Telegram. De chat-app heeft ook IFTTT-ondersteuning.

©PXimport

Chatbots in Nederland

Het aanbod Nederlandse chatbots is vooralsnog beperkt. Er zijn weliswaar bedrijven met Nederlandstalige bots, maar veel meer dan een standaardscript afwerken, kunnen die niet. Dat is niet erg, zeker niet als je alleen je meterstanden wilt doorgeven of als je je boardingpass zoekt. Een alwetende spraakgestuurde assistent die onze taal spreekt, is er nog niet. Voor echt slimme chatbots is AI nodig, en die technologie is vooralsnog voorbehouden aan grote partijen als Google, Microsoft en Facebook. Omdat deze bedrijven zich richten op taalherkenning in veelgebruikte talen als het Engels, zijn slimme Nederlandstalige chatbots op één hand te tellen. Er zijn wel datasets ontwikkeld waarmee chatbots zijn te trainen, maar die houden de bedenkers graag voor zichzelf. We zien veel dat bedrijven, net als bij de opkomst van apps, het idee hebben dat ‘ze iets moeten doen’ met chatbots. Het risico hierbij is dat de technologie voor de toepassing gaat, en er dus een bot wordt geïntroduceerd die geen toegevoegde waarde biedt omdat die niet aansluit bij de service of de oplossing die er geboden zou moeten worden. Getuige het grote aantal onzinnige of onbruikbare chatbots dat beschikbaar is voor platforms als Facebook Messenger, Skype en het zakelijke chatplatform Slack, gaat het hierbij nogal vaak mis.

▼ Volgende artikel
Warm als het moet, zuinig als het kan: zo stel je je slimme thermostaat slim af
© tado°
Energie

Warm als het moet, zuinig als het kan: zo stel je je slimme thermostaat slim af

's Ochtends opstaan in een warm huis zonder dat de verwarming de hele nacht heeft aangestaan: dát is het gemak van een slimme thermostaat. Hij past zich aan jouw dag aan, houdt rekening met wie er thuis is en weet wanneer het juist wat kouder mag. Alleen benutten we die slimme functies nog te weinig. Jammer, want met een paar slimme instellingen haal je er veel meer uit – en dat merk je zowel aan het comfort in huis als aan de hoogte van de energierekening.

Dit gaan we doen

Een slimme thermostaat kan veel meer dan alleen de temperatuur regelen. Hij leert je gewoontes kennen, reageert op je aanwezigheid en houdt rekening met actuele energieprijzen. In dit artikel lees je hoe je die functies optimaal benut. Niet door ingewikkelde handelingen, maar door het systeem op de juiste manier te gebruiken en af en toe even in de app te kijken.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 slimme thermostaten van max 260 euro

Laat de temperatuur meebewegen met je dag

Veel mensen houden vast aan een vaste temperatuur in huis, bijvoorbeeld 20 graden. Toch loont het om de verwarming te laten meebewegen met je dagritme. Met een slim verwarmingsschema zorg je dat het behaaglijk is op de momenten dat je thuis bent, en dat de verwarming vanzelf omlaaggaat zodra je vertrekt of slaapt. De meeste slimme thermostaten kunnen dat helemaal zelfstandig, nadat ze jouw patroon een paar dagen hebben gevolgd. Daardoor hoef je zelf niets meer te doen, terwijl je ongemerkt flink wat energie bespaart.

Verwarm alleen de ruimtes die je gebruikt

In veel huizen wordt nog steeds het hele verwarmingssysteem aangestuurd door één thermostaat, meestal in de woonkamer. Dat betekent dat de bovenverdieping of logeerkamer net zo warm wordt als de ruimte waar je zit. Met slimme radiatorknoppen kun je per kamer instellen hoe warm het mag worden. Dat is niet alleen comfortabeler, maar ook zuiniger. De badkamer kan bijvoorbeeld kort voor het douchen snel op temperatuur komen, terwijl de slaapkamer koel blijft. Door op deze manier te verwarmen, gebruik je de warmte waar die nodig is en voorkom je dat energie verloren gaat in ongebruikte kamers.

Laat je thermostaat vooruitdenken

Een slimme thermostaat leert hoe jouw huis reageert op verwarmen en koelen. Hij weet hoelang het duurt om een kamer op te warmen en stemt de starttijd daar automatisch op af. Kom je elke dag rond hetzelfde moment thuis, dan zorgt het systeem dat het precies op tijd warm is – niet te vroeg en niet te laat. Sommige modellen gebruiken daarbij ook geofencing: de thermostaat weet via je smartphone of je onderweg bent en past de verwarming daarop aan. Zo kom je altijd in een aangenaam huis, zonder dat de verwarming de hele middag heeft staan draaien.

Maak het iedereen naar de zin

Over de temperatuur wordt in veel huishoudens regelmatig gediscussieerd. Uit onderzoek van tado° blijkt dat in 63,57 procent van de Nederlandse huizen vooral vrouwen bepalen hoe warm het wordt. Dat heeft deels te maken met het verschil in lichaamsbouw tussen vrouwen en mannen: vrouwen hebben gemiddeld minder spiermassa en produceren daardoor minder warmte – ze hebben het dus echt eerder koud. Met slimme thermostaten en radiatorknoppen kun je die verschillen beter opvangen. Dat maakt het makkelijker om het iedereen naar de zin te maken – zonder eindeloze discussies over een graadje meer of minder.

©tado°

Kijk mee met wat je verbruikt

Een slimme thermostaat houdt precies bij hoe vaak en hoe lang de verwarming draait. Die gegevens geven inzicht in waar warmte verloren gaat of waar de stooktijd te lang is. Misschien blijkt dat de verwarming 's nachts onnodig aanstaat, of dat een kamer sneller afkoelt dan verwacht. Door zulke patronen te herkennen, kun je het verwarmingsschema stap voor stap verbeteren. Zelfs kleine aanpassingen leveren al besparingen op. Veel apps laten ook zien hoeveel energie je bespaart ten opzichte van voorgaande weken of maanden. Dat maakt het niet alleen leuker om bij te houden, maar ook motiverend om nog wat zuiniger te worden.

Speel slim in op energieprijzen

Steeds meer slimme thermostaten kunnen omgaan met dynamische energieprijzen. Ze stoken vooral wanneer de tarieven laag zijn en temperen automatisch als de prijzen stijgen. Dat is handig voor wie een flexibel energiecontract heeft, maar ook voor vaste contracten kan het lonen. Door de verwarming op rustige momenten iets eerder aan te laten slaan, spreid je het verbruik en houd je het binnen aangename grenzen. Zeker in de winter, wanneer gasprijzen schommelen, zorgt dat voor extra grip op de kosten.

De ideale temperatuur: comfort versus kosten

Volgens tado° vinden de meeste Nederlanders 20 graden de prettigste temperatuur, gevolgd door 19 en 19,5 graden. Toch blijkt dat we in de praktijk gemiddeld op 16,6 graden stoken – de laagste binnentemperatuur van Europa. Dat verschil zegt veel over hoe we met energie omgaan. We willen het warm hebben, maar letten op de rekening. Slimme thermostaten helpen om die balans te vinden: warm als het nodig is, zuinig als het kan. Wie zijn verwarmingsschema goed instelt, merkt dat comfort en besparing prima samen kunnen gaan.

Updaten en koppelen aan de rest van je smart home

Slimme thermostaten krijgen regelmatig software-updates die de prestaties verbeteren of nieuwe functies toevoegen. Controleer af en toe in de app of jouw model nog actueel is. Daarmee profiteer je van verbeteringen zonder dat je iets nieuws hoeft aan te schaffen. Controleer in het voorjaar en najaar of je verwarmingsschema nog past bij je dagelijkse ritme. Kleine aanpassingen, zoals een later opwarmmoment of een kortere avondstand, houden het comfort hoog en het verbruik laag. Wie verder wil automatiseren, kan de thermostaat koppelen aan slimme verlichting, speakers of gordijnen. Met één spraakcommando zet je de avondstand aan: de lichten dimmen, de verwarming omlaag en de gordijnen dicht. Het huis past zich aan jou aan, in plaats van andersom.

©tado°

Houd de data in de gaten

De echte winst van een slimme thermostaat zit in het inzicht dat hij biedt. Door regelmatig te kijken naar de verbruiksgegevens zie je patronen die anders onopgemerkt blijven. Misschien is de isolatie op zolder minder goed, of blijkt dat de woonkamer langer warm blijft dan gedacht. Met die kennis kun je gericht verbeteringen aanbrengen – van beter afstellen tot isoleren. Zo maak je van je thermostaat niet alleen een hulpmiddel, maar een leermeester voor een zuiniger huis.

Kort samengevat

Een slimme thermostaat maakt het eenvoudiger om warm te wonen zonder te verspillen. Door zones te gebruiken, het verwarmingsschema goed af te stemmen en af en toe in de data te duiken, haal je er het maximale uit. Dat scheelt energie, geld en soms zelfs een kleine discussie over wat nu precies 'lekker warm' is.

Ook lekker als het kouder wordt:

Warme pantoffels!
▼ Volgende artikel
Socialmedia-video's monteren als een pro met Meta Edits
Huis

Socialmedia-video's monteren als een pro met Meta Edits

Sinds kort heb je nog meer keuze als je een video voor Instagram wilt monteren. Meta heeft Edits uitgebracht. Deze app moet concurreren met andere populaire apps, zoals CapCut van TikTok. Met slimme opties bepaal je hoeveel je uiteindelijk zelf doet en welke taken de app van je overneemt.

In dit artikel lees je:
  • Wat Meta Edits is en hoe de app werkt

  • Hoe je een nieuw videoproject start en materiaal importeert

  • Handige tools voor montage, geluid, tekst en effecten

  • Hoe je voice-overs, bijschriften en overlays toevoegt

  • Extra functies zoals direct opnemen, greenscreen en ideeën bewaren

  • Tips om reels te ordenen, inspiratie te vinden en statistieken te bekijken

Edits is gericht op gebruikers die graag 'snappy' video's monteren op hun telefoon en die deze verspreiden via sociale media. Je vindt Meta Edits in Google Play en de Apple App Store. De app vereist Android-versie 9 en hoger, of iOS 15.1 en hoger. De eerste keer dat je Edits opent, vraagt de app welke gebruikersaccount je wilt gebruiken: je hebt dus sowieso een Meta-account nodig. Lees de voorwaarden en klik op Edits gebruiken als je hiermee akkoord gaat. Edits heeft toegang nodig tot de telefoon om te werken met de foto's en video's (kies voor Toegang verlenen).

Beginnen met project

Onderin het scherm vind je de werkbalk, bestaande uit vijf categorieën. We lopen de onderdelen in dit artikel allemaal door, maar we beginnen met Projecten om een video te maken. Tik hiervoor op de middelste knop van de werkbalk. Om een eerste project te maken, klik je op het plusteken rechtsonder in het scherm. Zie je dit niet, controleer dan of je je in het hoofdscherm bevindt: klik op de knop midden op de werkbalk.

Selecteer nu het foto- en videomateriaal dat je wilt gebruiken. Standaard wordt een overzicht van recent gebruikt materiaal getoond. Dit is niet compleet. Tik op Recent en kies welke albums je wilt gebruiken. Zo kun je kiezen tussen Recent, Favorieten, Foto’s en Video’s. In het tweede deel van het scherm vind je een overzicht van alle mappen. Klik op Alles weergeven om alle content te zien. Selecteer het materiaal dat je wilt gebruiken in de video. Tevreden? Tik op het vinkje rechtsboven.

De gebruikersomgeving van Edits.

Monteren

Edits laadt het materiaal in en toont het montagescherm. Bovenin zie je de video. Tik op Nieuw project / Naam wijzigen en geef het project een goede naam. Wordt de video klein getoond en wil je meer detail zien, bijvoorbeeld om te bepalen of het om het juiste beeld gaat? Tik dan op de pijl eronder om het formaat tijdelijk te vergroten. De verschillende clips worden op de tijdlijn onderin geplaatst. Je kunt door de tijdlijn heen schuiven en de beelden bekijken.

Maak je gebruik van beeld dat al is voorzien van muziek of geluid, maar wil je dat niet gebruiken? Tik op de knop met de luidspreker: het bestaande geluid wordt nu onderdrukt. Wil je wel het bestaande geluid gebruiken, dan kun je de kwaliteit hiervan verbeteren via de knop met microfoon. Het venster Ruis verminderen opent. Bepaal met de schuifregelaar hoeveel correctie wordt toegepast.

In de meeste gevallen voeg je zelf nog geluid toe: tik op Audio toevoegen. Je vindt die optie bovenin de tijdlijn. Selecteer de track, tik op Volgende en bepaal welk segment van het materiaal je wilt gebruiken. Bevestig met een tik op Klaar.

Je kunt de geluidskwaliteit van de video verbeteren.

Extra's toevoegen

Zodra je het beeldmateriaal en de muziek op de tijdlijn hebt staan, kun je de video bewerken met allerlei extra’s. Je maakt hiervoor gebruik van de werkbalk onderin het scherm. Om teksten toe te voegen, tik je op Tekst en bepaal je het uiterlijk. Zo kun je onder meer het lettertype, kleuren en animaties kiezen.

Over tekst gesproken: mogelijk wil je de video voorzien van bijschriften. Zo kunnen kijkers het materiaal ook zonder geluid bekijken en toch de boodschap meekrijgen. Edits kan de bijschriften automatisch genereren. Tik op Bijschriften. Edits vraagt op welk materiaal de bijschriften moeten worden gegenereerd. Kies Video of Voice-over (zie ook het kader ‘Voice-over’). De teksten worden gegenereerd en over het materiaal gelegd. Controleer elke zin. Dubbeltik op het bijschrift om het uiterlijk aan te passen. Je hebt hierbij vergelijkbare opties als bij het toevoegen van een tekst.

Edits kan automatisch de bijschriften maken.

Lagen maken

Je kunt de video interessanter maken door te werken met extra lagen. In de tweede laag voeg je bijvoorbeeld een andere video of stilstaand beeld toe. Tik op Overlay en wijs het gewenste bestand aan. Edits maakt een nieuwe laag en plaatst het beeld hierop. Je kunt de extra laag ook toevoegen en tegelijkertijd eventuele achtergronden weghalen: zo kun je de achterliggende video nog deels zien. Kies voor Overlay en selecteer de afbeelding. Edits haalt automatisch de achtergrond weg en plaatst de video op de tijdlijn. 

Bijknippen

Tik op een item, zoals video of geluidsfragment, op de tijdlijn. Afhankelijk van het item kun je het materiaal vervolgens inkorten of langer maken. Tegelijkertijd verschijnen onderin relevante hulpmiddelen voor verdere bewerking. Zo knip je via Splitsen een fragment op en kun je Spiegelen gebruiken om het beeld horizontaal om te draaien.

Controleer hierna alle lagen op de tijdlijn. Je kunt een laag (tijdelijk) uitschakelen door te tikken op het pictogram van een oog (uiterst links op de tijdlijn). Voor geluid werkt dit hetzelfde: tik op het luidsprekerpictogram bij de laag waarvan je het eigen geluid niet wilt gebruiken. Zo kun je bepaalde lagen tijdelijk in- en uitschakelen.

Pas het beeld aan door het bij te knippen.

Voice-over

Wil je een voice-over toevoegen? Je hoeft deze niet van tevoren op te nemen en naderhand onder de video te leggen. In plaats hiervan kun je de commentaarstem opnemen terwijl de video speelt. Voordeel is dat je zo beter kunt ‘timen’ en het verhaal ter plekke kunt afstemmen op het beeld. Tik op Spraak en tik op de opnameknop. De video begint te spelen, terwijl je de stem opneemt. Stop de opname en tik op het vinkje om de nieuwe audiolaag aan de montage toe te voegen. 

Geluidseffecten

Is de montage naar wens? Maak hem af met kleine extra’s. Zo vind je onder Geluidseffecten korte tunes en effecten waarmee je het beeldmateriaal verder kunt opleuken. Ze zijn opgedeeld in verschillende categorieën, waaronder Komedie, Acties en Overgangen. Ook kun je de video verrijken met stickers, zoals vaak op de sociale media wordt toegepast. Tik op de knop Stickers en kies het materiaal uit de collectie van Giphy: een database met verschillende geanimeerde gif-plaatjes.

Ben je klaar met de video? Tijd om te exporteren. Bepaal eerst de kwaliteit van de export. Tik op 2K, rechtsboven in het scherm. Bepaal de resolutie (tot 4K), het aantal beelden per seconde (tot 60) en de kleur (tot HDR). Klik hierna op Exporteren. De app maakt de video. Afhankelijk van de grootte kan dit enige tijd in beslag nemen. Je kunt de video vervolgens delen op de sociale kanalen, maar dit hoeft niet: de video is ook lokaal opgeslagen op de filmrol van de telefoon.

Voeg overgangen en effecten toe aan je video.

Direct opnemen

Als je nieuwe content wilt maken (om later te monteren), kun je uiteraard de ingebouwde camera-app van de telefoon gebruiken. In plaats hiervan kun je het materiaal ook direct schieten vanuit Edits. Tik op de knop Opnemen (je vindt deze rechts van de knop Projecten).

Het opnamevenster biedt een aantal extra’s ten opzichte van een ingebouwde camera-app. Aan de linkerzijde bevindt zich een werkbalk met de opties. Tik op de muzieknoot voor een overzicht van bruikbare muziek. Op de tab Voor jou is een selectie gemaakt van relevante muziek, terwijl je onder Opgeslagen muziek uit je eigen collectie vindt.

Handig is de tab Populair: deze bevat muziek die momenteel populair is en ervoor kan zorgen dat je eigen video hierdoor vaker wordt bekeken. De tab Originele audio bevat zelfgemaakte muziek door andere makers. Wil je liever eigen muziek gebruiken? Tik rechtsboven op de knop Importeren en wijs het mediabestand aan.

Je kiest zelf welke muziek je wilt gebruiken.

Meer opties

In de werkbalk links in het scherm vind je aanvullende opties. Schakel hier bijvoorbeeld het greenscreen-effect in en kies voor een andere achtergrond. Of maak een opname met een timer en bepaal daarmee zelf de lengte van je clip. Of misschien wil je de afspeelsnelheid aanpassen.

Onderin het scherm vind je de knoppen voor het maken van de opname. Boven de opnameknop kun je het zoomniveau instellen. Tot slot vind je naast de opnameknop de optie om van camera te wisselen (voor- en achterzijde) en de mogelijkheid om de resolutie en framesnelheid aan te passen.

Het opnamescherm biedt aanvullende opties.

Ideeën bewaren

Dat Edits een sterke focus heeft op content creators, blijkt wel uit het onderdeel Ideeën. Heb je inspiratie, bijvoorbeeld voor je volgende video, dan kun je dat hierin kwijt. Je vindt Ideeën uiterst links op de werkbalk. Klik op het plusteken om een nieuw idee te noteren. Een notitie verschijnt, die je kunt vullen. Via een knop rechtsboven kun je de kleur van het notitieblaadje aanpassen. Tevreden? Tik op Toevoegen. De notitie verschijnt in het hoofdscherm.

Behalve het overzicht van losse ideeën, vind je in het hoofdscherm ook inspiratie voor nieuwe video’s. Klik bovenin op Reels. Er verschijnt een overzicht van reels die je eerder hebt opgeslagen. Bij elke reel kun je een eigen notitie toevoegen: klik op het plusteken rechtsonder en maak een notitie. Edits plakt deze vervolgens aan de reel. De notitie is alleen voor jezelf zichtbaar en niet voor de maker.

Kom je een reel tegen met interessante muziek? Tik op de knop Audio gebruiken. Een nieuw venster verschijnt, waarin je wordt gevraagd of je de muziek wilt gebruiken met beelden die je met de camera wilt maken (Camera) of met eerder opgeslagen beeld (Galerij). De muziek wordt automatisch op een tijdlijn toegevoegd, samen met het beeld. Het is onhandig dat je de audio niet voor later gebruik kunt opslaan en je direct een montage moet maken. Wat je wel kunt doen, is de reel opslaan en pas later tikken op Audio gebruiken.

Collecties maken

Na verloop van tijd kan de hoeveelheid reels flink toenemen. Je kunt structuur aanbrengen door reels in eigen collecties te bewaren. De collecties zijn toegankelijk via de gelijknamige knop rechtsboven in het scherm van Ideeën. Tik op een reel en houd je vinger op het scherm. Een nieuw venster verschijnt. Kies Toevoegen aan collectie. Via ditzelfde menu heb je toegang tot andere functies. Je kunt een aantekening toevoegen via Vastgezette notitie toevoegen. Verwijder een bestaande reel via Opslaan ongedaan maken.

Er is een aparte sectie voor het opslaan van reels en ideeën.

Meer inspiratie

De tab ernaast (Inspiratie) toont een overzicht van populaire reels. Ook hierbij heb je dezelfde mogelijkheden, zoals het toevoegen van een eigen notitie. Linksboven schakel je tussen Inspiratie en Volgend. Die tweede categorie toont reels van personen die je volgt. Ben je benieuwd naar de reacties op een video, dan kun je deze zien via Instagram zelf: tik op de drie puntjes rechtsboven en kies Bekijken op Instagram. Kom je een interessante reel tegen? Tik op de knop Opslaan (rechtsonder in het scherm). De reel verschijnt in de eerder besproken sectie Ideeën.

Prestaties

Als je je creatie hebt gemaakt en gedeeld met de buitenwereld, wil je uiteraard weten hoe deze presteert. Je kijkt hiervoor op de tab Statistieken. Kies eerst de periode rechtsboven, bijvoorbeeld 7 dagen of 60 dagen. Hierna kun je de statistieken bekijken per onderdeel. Tik bijvoorbeeld op Reelsweergaven om het totaal aantal weergaven over de tijd te bekijken.

In de onderste helft van het scherm zie je de video’s en de statistieken per video. Standaard worden deze op datum gesorteerd, maar je kunt de lijst ook sorteren op weergave: tik op Meeste weergaven. Om écht de diepte in te gaan, tik je op een video. Hier zie je statistieken zoals de gemiddelde kijktijd, het percentage vind-ik-leuks en hoe vaak de reel is opgeslagen.

Waardevolle informatie: je kunt zien hoe je video’s presteren.