ID.nl logo
Zo bouw je je eigen chatbot
Huis

Zo bouw je je eigen chatbot

De kans is groot dat je al eens een gesprek met een chatbot hebt gevoerd. Steeds meer webshops, makelaars en andere dienstverleners zetten een chatfunctie in als aanvulling op de telefonische klantenservice. Overdag kun je direct met een mens praten, buiten kantooruren neemt een robot het over. De robot is dus flink in opkomst. Maar wat kun je er zelf eigenlijk mee? Kun je bijvoorbeeld je eigen chatbot maken?

Bots helpen klanten in hun aankoopproces en moeten op die manier de klantvriendelijkheid en natuurlijk het aantal verkopen verhogen. Veel meer parate kennis dan antwoorden op veelgestelde vragen hebben ze vaak nog niet, met als gevolg dat je nul op het rekest krijgt als je vraag te specifiek is. De simpele chatbots waarvan klantenservices gebruikmaken, hebben vaak ook moeite met spel- en typfouten en het tonen van compassie. Ben je boos of gefrustreerd, dan zal een robot niet opeens extra moeite doen om zich in te leven in je situatie.

Chatbots maken gebruik van artificiële intelligentie (AI), en die is gelukkig volop in ontwikkeling. Software, machines en apparaten om ons heen worden steeds intelligenter, waardoor ze zelfstandig problemen kunnen oplossen. Hoe meer je ze voedt met data, des te meer ze leren en in staat zijn om autonoom beslissingen te nemen. Chatbots volgen weliswaar algoritmes, maar herkennen ook patronen en leren van hun eigen fouten om betere resultaten te leveren. Dat wordt ook wel ‘machine learning’ genoemd. De potentie is er zeker: chatbots kunnen je vergaderingen plannen, fungeren als reismaatje, helpen met je energierekening en je voorzien van het laatste nieuws. Er zijn zelfs chatbots die je gezondheid in de gaten houden. Hoe kunnen ze het dagelijkse leven gemakkelijker en aangenamer maken? Dat laten we je zien.

Chatbot van ijzerdraad

Misschien herinner je nog Clippy, het digitale hulpje in Microsoft Office. Zonder dat je het door hebt gehad, is dat wellicht de eerste chatbot die je hebt gebruikt. De paperclip werd geïntroduceerd in 1996, toen nog praktisch niemand van chatbots had gehoord. Zes jaar later werd Clippy de nek omgedraaid: de assistent was te opdringerig en allesbehalve intelligent. Hij kende slechts een paar zinnetjes en was in staat om die de hele dag door te herhalen. Ondanks het Clippy-debacle zijn chatbots aan een flinke opmars bezig. Het is verbijsterend hoeveel slimmer de assistenten in de tussentijd zijn geworden.

©PXimport

01 Google Assistant activeren

Als je net een nieuwe Android-smartphone hebt aangeschaft, is het goed mogelijk dat Google Assistant daar standaard op is geactiveerd. De slimme assistent werkte eerst alleen op Googles eigen Pixel (XL)-toestellen, maar vindt inmiddels ook zijn weg naar andere toestellen met Android Marshmallow (6.x) en Nougat (7.x). Samsung heeft voor zijn Galaxy S-lijn een eigen digitaal hulpje ontwikkeld in de vorm van Bixby. Die is vooralsnog een stuk dommer dan Google Assistant. Om te kijken of je laatstgenoemde kunt activeren, houd je de homeknop van je smartphone ingedrukt. Vervolgens krijg je de melding om Google Assistant te activeren. Volg de instructies op het scherm op te zorgen dat de assistent je stem herkent met het commando ‘Ok Google’. Op het moment van schrijven moet je ook de systeemtaal van je toestel naar het Engels veranderen.

©PXimport

02 Vragen stellen aan Google Assistant

Hoe de Google Assistant jou nu van dienst kan zijn? Onder andere bij het beantwoorden van prangende vragen en het opzoeken van informatie. Assistant is de opvolger van Google Now en is zich veel bewuster van context. Vraag bijvoorbeeld (wel in het Engels!) ‘Hoe hoog is de Eiffeltoren’ en de assistent geeft het antwoord ‘300 meter’. In hetzelfde gesprek kun je vragen wanneer de bouw is gestart, waar de toren staat en wie hem heeft ontworpen. Je hoeft niet steeds expliciet te benoemen dat je vraag betrekking heeft op de Eiffeltoren.

©PXimport

02 Snel apps en functies aanroepen

Google Assistant is tot meer in staat dan simpele weetjes oplepelen. Het is het startpunt om (handsfree) allerlei Android-functies te starten. Je kunt bijvoorbeeld iemand bellen door call [naam] te zeggen of sms’en met text [naam]. Navigeren gaat met navigate to [locatie] en een specifieke app start je met open [naam van app]. Met het commando good morning krijg je een samenvatting van de dag met het weerbericht, nieuws, de situatie op de weg en aankomende agenda-afspraken. Wil je bij je ontbijt alleen het nieuws horen, zeg dan what’s the news. Voeg vooraf wel even wat nieuwsbronnen toe via het instellingenmenu en de optie News. Je kunt om specifiek nieuws vragen, via what’s the news about [onderwerp]. Ook met commando’s als play some rock music in Spotify, tell me a joke of say hello in French kan de assistent overweg. Ben je jarig, dan zingt hij een liedje voor je (wel pas na het commando sing happy birthday).

04 Stemgestuurde Google Home

Google wil niet alleen je smartphone, maar ook je huiskamer veroveren. Dat doet het met Google Home, een compacte stemgestuurde speaker die dezelfde functionaliteit heeft als Google Assistant op Android. Het apparaatje koppel je aan het stroomnet en de servers van Google, waarna hij geactiveerd kan worden met het stemcommando ‘Ok Google’. Home blinkt uit in het opzoeken van informatie, maar kan ook je lampen bedienen, het nieuwsbericht opdreunen en vluchtinformatie geven. De speaker werkt onder meer samen met de producten van Philips, Honeywell, Belkin, Nest en Sony. Ook is het mogelijk om muziek vanaf je telefoon naar de Home-speaker te streamen. Het geluid is aardig, al klinkt hij door het kleine formaat natuurlijk niet zo goed als een duurdere Sonos- of Bose-speaker. Het grootste nadeel is dat de speaker nog niet in de Benelux verkrijgbaar is. Je zult hem dus moeten importeren uit de VS of Groot-Brittannië. Ook moet je hem – net als Google Assistant – aanspreken in het Engels.

©PXimport

05 Chatbots in Facebook Messenger

Sinds het voorjaar van 2016 laat Facebook chatbots toe op zijn Messenger-platform. Je kunt ze zowel op pc, Android als iOS gebruiken, al maakt de app niet direct duidelijk hoe je een conversatie met een chatbot start. Een goed startpunt om het aanbod door te spitten, is Botlist. Hier vind je bijvoorbeeld chatbots van eBay, Spotify en Nike en zie je ook wat je ermee kunt en hoe je ze instelt. Weet je precies wat je wilt, dan kun je ook in Facebook Messenger zelf zoeken. Tik bovenin de zoekbalk ‘NOS Update’ en vervolgens op de knop Aan de slag om een gesprek te starten. Met NOS Update krijg je elke dag automatisch een samenvatting van het belangrijkste nieuws. Ook kan de chatbot het laatste nieuws tonen over thema’s als politiek, sport of het weer. Echt slim is NOS Update niet: de bot kent maar een paar zinnetjes en kan geen langere vragen beantwoorden.

©PXimport

06 Meer mogelijkheden

Op dit moment zijn er duizenden chatbots voor Facebook Messenger beschikbaar en dat worden er elke dag meer. Veel bedrijven maken met een bot hun service beschikbaar voor iedereen die Facebook gebruikt, zodat je geen aparte app hoeft te downloaden. De meeste bots volgen een vast script. Een goed voorbeeld is Jinek, een chatbot die informatie geeft over het gelijknamige tv-programma en voorziet je van nieuws en actualiteiten. Ben je klant van Eneco, dan kun je de chatbot gebruiken om je meterstanden door te geven. Met eenvoudige vragen loodst hij je door het proces en als je vragen hebt, kun je die meteen stellen. Dat scheelt weer een belletje naar de klantenservice. Een populaire bot is die van KLM. Ook die kun je even snel aanspreken om bijvoorbeeld je boardingpass te bekijken en te zien bij welke gate je moet zijn. Reis je vaak met het ov, dan gebruik je Treintje om eenvoudig je reis te plannen. Geef je (eind)bestemming en vertrektijd op en de chatbot helpt je op weg.

©PXimport

07 Chatbots in Skype

Het voordeel van chatbots ten opzichte van apps, is dat je ze met één klik kunt openen. Zo ook in Skype. Op Windows klik je binnen Skype op de knop Bot toevoegen, op Mac ga je naar Contacten / Bot toevoegen en op een soortgelijke manier kun je in de Android- en iOS-app op zoek naar een gespreksmaatje. Vervolgens lees je meer over de bot, welke mogelijkheden hij heeft en hoe de bot omgaat met je privacy. Klik op Voeg toe aan contacten en het gesprek kan beginnen. Veel Skype-bots zijn Engelstalig. Zo kun je met de Skyscanner-chatbot weliswaar in het Nederlands een vliegticket zoeken, maar om daadwerkelijk te boeken moet je op een gegeven moment toch echt op het Engels overschakelen. Ook zijn er enkele op tekst gebaseerde games, die alleen in de Engelse taal speelbaar zijn. De interessantste bot is nog wel de Skype-bot van IFTTT, waarmee je ‘recepten’ maakt om apps, apparaten en websites met elkaar te verbinden. Zo kun je herinneringen krijgen van afspraken of evenementen uit je Google Agenda of Office 365 Agenda, of een geautomatiseerd bericht naar collega’s sturen als je het kantoor verlaat. Meer mogelijkheden vind je hier.

©PXimport

08 Voor alles een bot in Telegram

Hoewel WhatsApp geen chatbots toelaat, zijn er wel andere populaire chat-apps die de functionaliteit ondersteunen. Het beste voorbeeld is Telegram, een WhatsApp-alternatief dat al geruime tijd een platform speciaal voor bots heeft. Deze chatbots zijn vooral gericht op het uitvoeren en automatiseren van taken zonder dat je Telegram hoeft te verlaten. Zo kun je een gesprek opleuken met een passend gifje door @gif te tikken, gevolgd door een zoekwoord om het bewegende plaatje in beeld te toveren. Met @wiki en @imdb zoek je snel informatie op respectievelijk Wikipedia en filmdatabase IMDb. Wil je iemand een YouTube-video sturen zonder de app te verlaten, gebruik dan @YTBot om vanuit Telegram met het commando /youtube [trefwoord] een filmpje te zoeken. Een andere leuke bot is Grocerylist, waarmee je een (gezamenlijk) boodschappenlijstje maakt. Iedereen kan met /add items toevoegen. De mogelijkheden zijn eindeloos: reken bijvoorbeeld valuta om met Unit Converter, maak notities met Evernote en check het weerbericht met de Weatherman-bot … allemaal direct vanuit Telegram. De chat-app heeft ook IFTTT-ondersteuning.

©PXimport

Chatbots in Nederland

Het aanbod Nederlandse chatbots is vooralsnog beperkt. Er zijn weliswaar bedrijven met Nederlandstalige bots, maar veel meer dan een standaardscript afwerken, kunnen die niet. Dat is niet erg, zeker niet als je alleen je meterstanden wilt doorgeven of als je je boardingpass zoekt. Een alwetende spraakgestuurde assistent die onze taal spreekt, is er nog niet. Voor echt slimme chatbots is AI nodig, en die technologie is vooralsnog voorbehouden aan grote partijen als Google, Microsoft en Facebook. Omdat deze bedrijven zich richten op taalherkenning in veelgebruikte talen als het Engels, zijn slimme Nederlandstalige chatbots op één hand te tellen. Er zijn wel datasets ontwikkeld waarmee chatbots zijn te trainen, maar die houden de bedenkers graag voor zichzelf. We zien veel dat bedrijven, net als bij de opkomst van apps, het idee hebben dat ‘ze iets moeten doen’ met chatbots. Het risico hierbij is dat de technologie voor de toepassing gaat, en er dus een bot wordt geïntroduceerd die geen toegevoegde waarde biedt omdat die niet aansluit bij de service of de oplossing die er geboden zou moeten worden. Getuige het grote aantal onzinnige of onbruikbare chatbots dat beschikbaar is voor platforms als Facebook Messenger, Skype en het zakelijke chatplatform Slack, gaat het hierbij nogal vaak mis.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.